O názvu vyššího územního
samosprávného celku rozhoduje zastupitelstvo vyššího
územního samosprávného celku na svém
prvním zasedání.
(1) Působnost zastupitelstva a zastupitelstva vyššího
územního samosprávného celku může
být stanovena jen zákonem.
(2) Zastupitelstvo rozhoduje ve věcech samosprávy,
pokud nejsou zákonem svěřeny zastupitelstvu
vyššího územního samosprávného
celku.
(3) Zastupitelstvo a zastupitelstvo vyššího územního
samosprávného celku mohou v mezích své
působnosti vydávat obecně závazné
vyhlášky.
Svěřit výkon státní správy
orgánům samosprávy lze jen stanoví-li
to zákon.
Po první volbě senátorů do senátu
se určí losem třetina senátorů,
jejichž volební období bude dvouleté
a třetina senátorů, jejichž volební
období bude čtyřleté.
(1) Tento ústavní zákon se vyhlašuje
ve Sbírce zákonů České republiky.
(2) Tento ústavní zákon nabývá
účinnosti dnem 1. ledna 1993.
Všeobecná část:
Dosavadní ústava je tvořena řadou
ústavních zákonů. Jde zejména
o ústavní zákon č. 100/1960 Sb., Ústava
Československé socialistické republiky, a
ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, zákony, na jejichž základě
byl dobudován právní řád totalitního
režimu a založena nefunkční federace.
Ani dílčí novely ústavních
zákonů, jak byly přijaty po roce 1989, neodstranily
tyto principiální nedostatky.
Proto při příležitosti předpokládaného
zániku československé federace je zapotřebí
vytvořit ústavu novou, položenou na jiných,
zcela demokratických základech, aby byla zárukou
nejen svobod a práv občanů, ale i fungující
moci zákonodárné, výkonné a
soudní, které budou vůči sobě
působit jako brzdy a vyvážení.
Podle návrhu ústavy je Česká republika
parlamentní demokracií. Veškerá moc
vychází z lidu, který ji vykonává
prostřednictvím moci zákonodárné,
výkonné a soudní. Lid má plnou suverenitu,
nikomu jinému tato suverenita nepřísluší,
s nikým se o ni nemusí dělit.
Jestliže jde o parlamentní demokracii, pak svým
významem Parlament dominuje nad výkonnou mocí,
zejména vládou, která je mu ze své
činnosti odpovědna. Tím se navazuje na tradice,
jejichž kořeny jsou v období první republiky.
V ústavě nejsou upravena základní
práva a svobody. Ty zůstávají v Listině
základních práv a svobod (Ústavní
zákon č. 23/1991 Sb., kterým se uvozuje Listina
základních práv a svobod jako ústavní
zákon Federálního shromáždění
České a Slovenské Federativní Republiky).
Transformačním zákonem se předpokládá,
že i tento ústavní zákon bude nadále
platit na území České republiky i
po zániku federace.
Ústava se dělí do osmi hlav. První
hlava: "Základní ustanovení"
(Čl. 1 až 14) vymezuje základní principy
českého státu. Česká republika
je svrchovaný, jednotný a demokratický právní
stát. Má jediný parlament, který může
přijímat zákony. Jeho území
je nedělitelné. Jde i o stát, který
respektuje základní svobody a lidská práva
a jejich výkon je pod ochranou nezávislé
moci soudní (Čl. 5).
Politický systém je založen na svobodném
a dobrovolném vzniku a volné soutěži
politických stran, které odmítají
jako prostředek k prosazování svých
zájmů násilí.
Podle ústavy se území České
republiky pro účely samosprávy dělí
na obce a vyšší územní samosprávné
celky. Ústava nevymezuje, jak velké mají
vyšší územní samosprávné
celky být, ani neurčuje jejich počet. Ústava
zaručuje samosprávu obcí a vyšších
územních samosprávných celků.
To znamená, že si obyvatelé vyššího
územního samosprávného celku nebo
obce budou spravovat své záležitosti sami,
a to prostřednictvím voleného zastupitelstva.
Ústava přiznává právo zákonodárné
iniciativy, tj. právo podat Parlamentu návrh zákona,
též zastupitelstvu vyššího územního
samosprávného celku (Čl. 41 odst. 2).
Druhá hlava: "Moc zákonodárná"
(Čl. 15 až 53) vymezuje působnost Parlamentu.
Parlament je dvoukomorový, skládá se z Poslanecké
sněmovny a Senátu. Komory se od sebe do jisté
míry liší. Především se
liší délkou volebního období
a věkovou hranicí pro aktivní a pasivní
volební právo. Senát je volen tak, že
se každé dva roky volí třetina senátorů.
Tím by se mělo docílit rozlišné
politické složení jednotlivých komor.
Poslanecká sněmovna především
projednává všechny návrhy zákonů.
Jen jí je odpovědna vláda ze své činnosti.
Jen Poslanecká sněmovna může docílit
demise vlády. Na druhé straně jen Poslaneckou
sněmovnu může prezident republiky v ústavou
vymezených případech rozpustit.
Senát má kontrolní a stabilizující
funkci. Je limitován lhůtou a způsobem rozhodnutí
při projednávání návrhu zákona.
Nemusí projednávat všechny návrhy zákonů.
Na druhé straně jej nelze rozpustit. Senát
nahrazuje v některých funkcích Poslaneckou
sněmovnu v době, kdy je Poslanecká sněmovna
rozpuštěna.
Třetí hlava: "Moc výkonná"
(Čl. 54 až 79) vymezuje působnost prezidenta
republiky a vlády. Prezident je hlavou státu, není
odpovědný z výkonu své funkce, nelze
ho odvolat. Prezident může být jen trestně
stíhán, jestliže se dopustí velezrady.
Žalobu na prezidenta podává Poslanecká
sněmovna. Vlastní řízení probíhá
před Ústavním soudem a trestem může
být pouze ztráta prezidentského úřadu
a způsobilosti jej znovu nabýt.
Protože prezident republiky není odpovědný
ze své funkce, ústava taxativně vymezuje
rozhodnutí, která může prezident učinit
sám. Zbývající rozhodnutí prezidenta
vyžadují ke své platnosti spolupodpis předsedy
vlády, neboť vláda je odpovědna Parlamentu.
Vláda může být celá nebo její
jednotliví členové interpelováni Poslaneckou
sněmovnou nebo skupinou deseti poslanců a konečně
může Poslanecká sněmovna vyjádřit
vládě nedůvěru.
Vláda je vrcholným orgánem výkonné
moci. Jen část působnosti výkonné
moci náleží pouze prezidentu republiky, aniž
by potřeboval k rozhodnutí v jejím rámci
kontrasignaci předsedy vlády. Jde však o rozhodnutí
tradičně patřící prezidentu
republiky nebo rozhodnutí, kdy je prezident republiky vázán
samotným návrhem předsedy vlády (jmenování
a odvolávání členů vlády),
či rozhodnutí v době krize, kdy vláda
neplní svou funkci. Tedy s výhradou Čl. 62
veškerá výkonná moc náleží
vládě.
Vláda je jmenována prezidentem republiky a je odpovědna
ze své funkce Poslanecké sněmovně.
Může kdykoliv požádat Poslaneckou sněmovnu
o vyslovení důvěry. Aby byla zajištěna
stabilita výkonné moci, lze vyslovit v Poslanecké
sněmovně nedůvěru vládě
jen, je-li návrh podán písemně nejméně
padesáti poslanci.
Hlava čtvrtá: "Moc soudní"
(Čl. 80 až 96) vymezuje úkoly a postavení
soudů, které vykonávají jménem
republiky nezávisle soudní moc. Upravuje postavení
a pravomoc Ústavního soudu, který bude moci
mimo jiné svým rozhodnutím zrušit zákon
nebo jiný právní předpis nebo jejich
ustanovení, jestliže jsou v rozporu s ústavou.
Jeho rozhodnutí je závazné pro každého.
Nově ústava umožňuje, aby i soudci obecných
soudů, kteří jsou vázáni zákonem,
byli oprávněni posoudit soulad jiného právního
předpisu se zákonem. Tedy mohou rozhodnout v rozporu
například zákona a vyhlášky,
mají-li za to, že je vyhláška v rozporu
se zákonem. Ovšem rozhodnutí soudce obecného
soudu, jde-li o rozsudek, je závazné pro účastníky
řízení a pro všechny orgány.
Jen je-li jím rozhodnuto o osobním stavu, je závazné
pro každého.
Hlava pátá: "Nejvyšší kontrolní
úřad" (Čl. 97) vymezuje působnost
Nejvyššího kontrolního úřadu.
Hlava šestá: "Česká národní
banka" (Čl. 98) vymezuje působnost České
národní banky.
Hlava sedmá: "Územní samospráva"
(Čl. 99 až 105) vymezuje členění
České republiky na obce a vyšší
územní samosprávné celky. Dále
vymezuje pojem samosprávného celku jako územního
společenství občanů, který
má právo na samosprávu a je samostatně
spravován zastupitelstvem. Stát může
zasahovat do činnosti obcí a vyšších
územních samosprávných celků,
jen vyžaduje-li to ochrana zákona a jen způsobem
stanoveným zákonem.
Hlava osmá: "Společná ustanovení"
(Čl.106 až 107) řeší první
volbu senátu, aby bylo možné každé
dva roky volit třetinu senátorů, jejichž
volební období končí ve třetině
volebního období zbývajících
dvou třetin senátorů.
Zvláštní část:
K Čl. 1
Podle tohoto článku je Česká republika
jednotným státem. Nejde o žádnou formu
federace nebo konfederace jejích částí.
To, že jde o právní stát, vyplývá
z dalších ustanovení ústavy. Zejména
jde o vymezení nezávislé moci soudní,
pod jejíž ochranou jsou lidské svobody a základní
práva.
S tím souvisí i Čl. 11, podle kterého
území České republiky tvoří
nedílný celek a hranice lze měnit jen ústavním
zákonem.
K Čl. 2
Jde o fundamentální článek ústavy,
kterým je vymezeno, že jen lid je suverénem
v České republice. Veškerou státní
moc vykoná prostřednictvím moci zákonodárné,
výkonné nebo soudní.
Státní moc slouží všem občanům
a její výkon je zákonným způsobem
omezen. Ústava vylučuje možnost nastolení
jakékoli formy diktatury.
K Čl. 3 a 4
Tyto články jsou převzaty z Listiny základních
práv a svobod. Jde o ustanovení zásadního
významu, která svou povahou patří
do ústavy bez ohledu na to, že jsou již obsažena
v jiném ústavním zákonu.
K Čl. 5 až 7
Každý má jistotu, že se může
proti zásahům do svých základních
svobod a lidských práv dovolávat ochrany
u nezávislé moci soudní.
Ústava vyjadřuje základní zásady
politického systému České republiky.
Těmito základními zásadami jsou svobodný
a dobrovolný vznik politických stran a jejich volná
soutěž v podmínkách demokratického
právního státu. Ústava výslovně
zakotvuje odmítnutí násilí jako prostředku
k prosazování zájmů a dosahování
cílů politických stran.
Politická rozhodnutí jsou výsledkem svobodného
hlasování, vyjádřeného vůlí
většiny. Vůle většiny však
nesmí do budoucna vést k tomu, aby mohl být
- po neblahých zkušenostech období totalitní
moci - někdy znovu nastolen politický systém
vlády jedné nebo jen některých politických
stran. Ústava tedy zajišťuje pluralitu názorů
i práva těch, kteří nepatří
k většině.
K Čl. 10
Toto ustanovení řeší vztah části
mezinárodních smluv k vnitrostátnímu
právu. V obou odstavcích se týká těch
mezinárodních smluv, které jsou pro Českou
republiku závazné, schválené Parlamentem
a ratifikované prezidentem republiky (tzv. prezidentské
smlouvy). Tyto mezinárodní smlouvy budou bezprostředně
závazné; k jejich vnitrostátní účinnosti
tedy zásadně nebude třeba dalšího
vnitrostátního transformačního aktu.
Rozdíl je však v právní síle
těchto mezinárodních smluv. Mezinárodní
smlouvy o základních svobodách a lidských
právech (odst. 1) mají sílu ústavního
zákona, kdežto ostatní mezinárodní
smlouvy z kategorie tzv. prezidentských smluv (odst. 2)
mají pouze sílu zákona.
K Čl. 15 a 16
V České republice je jediný zákonodárný
sbor, dvoukomorový Parlament. Komory se liší
počtem svých členů a délkou
volebního období.
K Čl. 17
Toto ustanovení vymezuje, kdy se musí konat volby.
Volby se konají ještě za existence komory v
původním složení, a to ve lhůtě
třicet dnů před uplynutím volebního
období všech poslanců nebo třetiny senátorů.
Pouze při rozpuštění Poslanecké
sněmovny dochází k tomu, že nejvýše
60 dnů plní částečně
Senát i funkci Poslanecké sněmovny.
Mandát poslance nebo senátora vzniká zvolením.
Jde o den voleb.
K Čl. 18 až 20
Články upravují aktivní a pasivní
volební právo. Tím se obě komory od
sebe liší, jinak ústava odkazuje na zákon.
V zákoně bude upraveno, na jakém základě
se budou volby provádět.
K Čl. 21 a 22
Poslanec nemůže být senátorem a naopak.
S funkcí poslance nebo senátora je přímo
z ústavy neslučitelný výkon úřadu
prezidenta republiky a funkce soudce. Další okruh
funkcí může být stanoven zákonem.
Půjde zejména o příslušníky
ozbrojených sborů a ozbrojených sil.
Z Čl. 32 vyplývá, že člen vlády
může být zároveň poslancem nebo
senátorem. Po dobu výkonu funkce předsedy
vlády, místopředsedy vlády nebo ministra
zůstává dále poslancem se všemi
právy a povinnostmi s tím spojenými, nemůže
být však volen do orgánů Parlamentu.
K Čl. 24 a 25
Poslanec nebo senátor se mohou kdykoliv vzdát svého
mandátu.
Mají tak učinit osobně před Poslaneckou
sněmovnou nebo Senátem. Tím se zamezuje tomu,
aby politické strany zavazovaly své členy,
aby zachovávali stranickou disciplínu nad rámec
složeného slibu. Od osobního prohlášení
lze upustit, brání-li v tom poslanci nebo senátorovi
závažné okolnosti (nemoc, výkon vazby
a podobně). Zákon upraví, jak se bude v tomto
případě prohlášení činit.
Poslanci jsou dnem zvolení zástupci lidu, nikoliv
své strany nebo některých voličů,
proto musí vykonávat svůj mandát osobně
v souladu se svým slibem, tedy v souladu se zákony
a svým svědomím.
K Čl. 26
Toto ustanovení upravuje způsoby zániku mandátu.
Jde o zánik na základě skutečností
nezávislých na lidské vůli (uplynutí
volebního období) nebo na základě
právních úkonů (odepření
slibu s výhradou).
Existují-li pochybnosti, že nastala rozhodná
skutečnost nebo zda právní úkon byl
řádně učiněn, pak o ústavní
stížnosti rozhodne Ústavní soud.
K Čl. 27
Toto ustanovení upravuje poslaneckou imunitu. Ústava
vychází z podstaty imunity, která původně
vznikla jako ochrana zákonodárného sboru
vůči panovníkovi a tento smysl přiměřeně
neztratila dodnes. I nyní jde o to, aby imunita chránila
celý Parlament, tedy jeho členy, aby mohli svobodně
a v souladu se svým slibem nerušeně vykonávat
svůj mandát. V žádném případě
nejde o osobní beztrestnost nebo občanskou neodpovědnost
poslanců jako jejich osobní výsadu.
Proto nelze poslance nebo senátora postihnout pro hlasování
v Poslanecké sněmovně nebo Senátu
nebo jejich orgánech. Odpovědnost za projevy poslanců
nebo senátorů si řeší každá
komora sama. Projevem se rozumí nejen výroky, ale
i gesta, písemná podání, návrhy
a jiné projevy vůle.
Pokud poslanec nebo senátor spáchá přestupek,
podléhá zásadně jen disciplinární
pravomoci příslušné komory. Ústava
však dává možnost, aby zákon stanovil
i něco jiného, neboť jsou přestupky,
které poslanec může spáchat a jejichž
projednání a uložení sankce jsou zcela
na místě (například porušení
stavebního řádu, daňových předpisů).
Jen příslušná komora může
dát konečný souhlas k trestnímu stíhání
svého člena, nedá-li souhlas, je trestní
stíhání navždy vyloučeno.
K Čl. 28
S imunitou poslance nebo senátora souvisí i jejich
právo odepřít svědectví o skutečnostech,
které se dozvěděli v souvislosti s výkonem
svého mandátu, a to i když přestali
být poslancem nebo senátorem.
K Čl. 29 až 32
Poslanecká sněmovna i Senát mohou zřizovat
své orgány. Zvláštní mezi nimi
je vyšetřovací komise, kterou zřídí
Poslanecká sněmovna na návrh alespoň
pětiny poslanců. Komise může vyšetřovat
jakoukoliv věc veřejného zájmu, aniž
by ústava vymezovala, co takovým veřejným
zájmem je.
Poslanec nebo senátor, který je členem vlády,
nesmí být volen do jakéhokoliv orgánu
Parlamentu.
K Čl. 33
Jestliže dojde k rozpuštění Poslanecké
sněmovny, přebírá některé
její funkce Senát, který je nerozpustitelný.
V takovém případě je nejen přenesená
pravomoc omezena, ale navíc je její výkon
vázán především na zákonodárnou
iniciativu vlády, neboť základním účelem
tohoto ustanovení je zajistit kontinuitu základního
fungování moci výkonné a zákonodárné
i v době krize.
Jedná se o zákonná opatření,
která nesnesou odkladu a vyžadovala by jinak přijetí
zákona. Jejich další platnost je limitována
dodatečným schválením Poslaneckou
sněmovnou. Nesouhlas, nebo pouhé nevyjádření
výslovného souhlasu na první schůzi
Poslanecké sněmovny znamená, že zákonná
opatření Senátu pozbývají platnosti
ode dne vyjádření nesouhlasu nebo skončením
první schůze Poslanecké sněmovny.
K Čl. 34 a 35
Obě komory Parlamentu konají stálá
zasedání. Zasedání lze přerušit
jen z vůle příslušné komory,
a to na vymezenou dobu maximálně 120 dnů
v roce. Předseda Poslanecké sněmovny může
svolat Poslaneckou sněmovnu i Senát ke schůzi
před stanoveným termínem. Je to jeho významné
právo a ústava vymezuje, kdy tak učinit musí.
Prezidentovi republiky náleží právo
rozpustit Poslaneckou sněmovnu. Toto rozhodnutí
nepodléhá kontrasignaci předsedy vlády.
Prezident republiky je omezen taxativním výčtem
případů, kdy tak může učinit.
Poslanecká sněmovna je chráněna ochrannou
lhůtou před volbami, aby rozhodnutí prezidenta
republiky nemohlo negativně ovlivnit přípravu
a průběh volební kampaně i vlastních
voleb.
K Čl. 36. až 38
V době stálého zasedání konají
obě komory jednotlivé schůze. Schůze
jsou veřejné, pokud zákon nestanoví
jinak. Veřejnost schůzí znamená kontrolu
Parlamentu. Proto podle Čl. 42 projednání
návrhu státního rozpočtu a státního
závěrečného účtu se
děje v Poslanecké sněmovně vždy
veřejně.
Konají-li obě komory společnou schůzi,
svolává ji předseda Poslanecké sněmovny
a pro její jednání platí jednací
řád Poslanecké sněmovny. Ústava
upravuje, kdy je povinnost konat společnou schůzi,
totiž při volbě prezidenta republiky (Čl.
54 odst. 2). Jinak konání společných
schůzí záleží na vůli
Parlamentu.
Členové vlády mají právo se
účastnit schůzí obou komor a jejich
výborů. Udělí se jim slovo, pokud
o to požádají. Jen Poslanecká sněmovna
může člena vlády předvolat. Člen
vlády je povinen se dostavit vždy osobně do
schůze Poslanecké sněmovny. Pokud na tom
výbor nebo komise netrvá, může se na
schůzi výboru nebo komise nechat zastoupit.
Prezidentu republiky také náleží právo
účastnit se schůzí obou komor Parlamentu
a jejich výborů. I jemu se udělí slovo,
pokud o to požádá (Čl. 64 odst. 1).
Prezident republiky není povinen se do schůze komory
dostavit, a to ani když je projednávána žaloba
proti němu pro spáchání velezrady.
K Čl. 39, 40 a 43
Tato ustanovení vymezují obecnou schopnost se usnášet
u obou komor a kvalifikované kvorum, nadpoloviční
většinu všech poslanců nebo senátorů
pro přijetí ústavního zákona
nebo usnesení o vypovězení války.
Povinné kvalifikované kvorum je nutné pro
první kolo volby prezidenta republiky (Čl. 56).
Senát se nemusí k návrhu zákona, který
projednala Poslanecká sněmovna, vyjádřit.
Článek 40 vymezuje okruh případů,
kdy je nutný souhlas obou komor, jinak zákon není
přijat, nebo není dán souhlas k mezinárodní
smlouvě.
Jedná se o ústavní zákony. Další
okruh zákonů má zabezpečit, aby obě
komory mohly vedle sebe fungovat, aniž by se ohrozil legislativní
proces. Jednání obou komor ve vzájemných
vztazích musí být funkční.
Obě komory nemohou jednat zcela nezávisle, bez vzájemné
propojenosti.
Souhlas obou komor se týká i otázky vypovězení
války a vyslání ozbrojených sil mimo
území České republiky.
K Čl. 41 a 42
Tato ustanovení upravují otázku zákonodárné
iniciativy, kterou má i zastupitelstvo vyššího
územního samosprávného celku. Jeho
návrh má stejnou sílu jako jednotlivého
poslance nebo vlády.
Jen vláda může podat návrh státního
rozpočtu a státního závěrečného
účtu.
K Čl. 44
Vláda má právo se vyjádřit
ke všem návrhům zákonů.
Na druhé straně má vláda povinnost
se vyjádřit k zákonům s dopadem na
státní rozpočet. Podstatou je, aby vláda
měla kontrolu nad státním rozpočtem
v České republice. Jestliže se vláda
k takovému návrhu zákona nevyjádří
ve stanovené lhůtě, může jej
Poslanecká sněmovna projednat.
Na druhé straně může vláda vyvinout
tlak na Poslaneckou sněmovnu, aby rychle, tedy do tří
měsíců, projednala vládní návrh
zákona tak, že s ním spojí žádost
o vyslovení důvěry. Jestliže se Poslanecká
sněmovna ve lhůtě neusnese, může
být prezidentem republiky rozpuštěna (Čl.
35).
K Čl. 46 až 49
Senát je vázán se vyjádřit
do 30 dnů; jinak platí, že návrh zákona
schválil.
Jestliže Senát vrátí zákon se
zamítavým usnesením, nekoná se v Poslanecké
sněmovně rozprava. To znamená, že poslanci
nemohou ani navrhnout pozměňovací návrhy.
Pouze se hlasuje a nadpoloviční většinou
všech poslanců lze setrvat na původním
usnesení Poslanecké sněmovny a tím
zamítavé usnesení Senátu zvrátit.
Jestliže Senát vrátí návrh zákona
s pozměňovacími návrhy, nekoná
se v Poslanecké sněmovně rozprava a pouze
se hlasuje, a to nejprve o každém pozměňovacím
návrhu zvlášť a konečně
o zákonu jako celku. Jednotlivá usnesení,
přijatá nadpoloviční většinou
všech poslanců Poslanecké sněmovny,
zvrátí negativní usnesení Senátu.
K Čl. 50 a 51
Přijaté zákony podepisuje mimo jiné
prezident republiky, který má právo přijatý
zákon vrátit Poslanecké sněmovně
s připomínkami. Jde o právo rozhodnout bez
kontrasignace předsedy vlády (Čl. 62). Jinak
by došlo k nevyváženosti moci zákonodárné
a výkonné. Vláda by tak dostala pod kontrolu
zákonodárnou moc, neboť jí přísluší,
na rozdíl od prezidenta republiky, i právo zákonodárné
iniciativy.
Jestliže prezident republiky vrátí zpět
přijatý zákon, je nutné, aby k němu
připojil své připomínky. I v tomto
případě obě komory hlasují
o zákonu znovu, a to bez rozpravy a o celém zákonu
najednou. Setrvají-li obě komory na svém
původním usnesení kvalifikovanou většinou,
zákon se vyhlásí.
Pokud se týká mezinárodní smlouvy,
která má sílu zákona (Čl. 10
odst. 2), je nutné, aby před tím, než
ji prezident republiky ratifikuje, Ústavní soud
rozhodl o jejím souladu s ústavními zákony.
Jinak ji prezident republiky nemůže ratifikovat. Jde
o předběžnou kontrolu ústavnosti, neboť
po ratifikaci, jakmile je smlouva pro Českou republiku
závazná, je velmi nesnadné ji měnit.
Nezáleží jen na České republice
a již vůbec to nelze změnit pouhým rozhodnutím
Ústavního soudu.