Česká národní rada se usnesla na tomto
ústavním zákoně:
My, občané České republiky v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku,
majíce na vědomí
- staletou kontinuitu české státnosti, jejíž
nedílnou součástí je státnost
československá,
- humanitní ideály, jež se trvale uplatňují
v českých dějinách,
- osudové škody, jež způsobily naší
vlasti vnesené totalitní režimy, které
byly mnohými z nás vědomě přijaty,
potvrzujeme rovnoprávné postavení své
země mezi svobodnými a suverénními
státy Evropy a světa v pevném odhodlání
zaujmout mezi nimi opět své místo.
Základem, z něhož vycházíme,
je úcta k lidské důstojnosti a svobodě,
které považujeme za hodnoty nedotknutelné.
Cílem, k němuž směřujeme, je
vytvořit společnost rovnoprávných,
svobodných občanů, kteří jsou
si vědomi svých povinností vůči
druhým a zodpovědnosti vůči celku,
a proto si ukládají zákony, aby jimi chránili:
- nezadatelná práva a svobody jedinců,
- společnost v její mnohotvárnosti a jednotě
před nebezpečím rozvratu i totality,
- územní celistvost své vlasti a nedotknutelnost
jejího území,
- životní prostředí, jež nám
bylo svěřeno, abychom o ně pečovali
a předávali námi neporušené dalším
generacím,
- hmotné i duchovní statky, ať nově
vznikající nebo zděděné v tisícileté
tradici české kultury v Čechách, na
Moravě a ve Slezsku.
Proto dnes vyhlašujeme tuto základní ústavní
listinu:
Česká republika je svrchovaný, jednotný
a demokratický právní stát založený
na úctě k právům a svobodám
člověka a občana.
(1) Veškerá státní moc vychází
z lidu, který ji vykonává prostřednictvím
orgánů moci zákonodárné, výkonné
a soudní.
(2) Státní moc slouží všem občanům
a lze ji uplatňovat jen v případech a v mezích
stanovených zákonem a způsobem, který
zákon stanoví.
(3) Každý občan může činit,
co není zákonem zakázáno, a nikdo
nesmí být nucen činit, co zákon neukládá.
(1) Lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti
i v právech. Základní práva a svobody
jsou nezadatelné, nezcizitelné nepromlčitelné
a nezrušitelné.
(2) Základní práva a svobody se zaručují
všem bez rozdílu pohlaví, rasy, barvy pleti,
jazyka, víry a náboženství, politického
či jiného smýšlení, národního
nebo sociálního původu, příslušnosti
k národnostní nebo etnické menšině,
majetku, rodu nebo jiného postavení.
(3) Nikomu nesmí být způsobena újma
na právech pro uplatňování jeho základních
práv a svobod.
(1) Povinnosti mohou být ukládány toliko
na základě zákona a v jeho mezích
a jen při zachování základních
práv a svobod.
(2) Meze základních práv a svobod mohou být
za podmínek stanovených ústavním zákonem
upraveny pouze zákonem.
(3) Zákonná omezení základních
práv a svobod musí platit stejně pro všechny
případy, které splňují stanovené
podmínky.
(4). Při používání ustanovení
o mezích základních práv a svobod
musí být šetřeno jejich podstaty a smyslu.
Taková omezení nesmějí být
zneužívána k jiným účelům,
než pro které byla stanovena.
Základní práva a svobody jsou pod ochranou
soudní moci.
Politický systém je založen na svobodném
a dobrovolném vzniku a volné soutěži
politických stran respektujících základní
demokratické principy a odmítajících
násilí jako prostředek k prosazování
svých zájmů.
Politická rozhodnutí vycházejí z vůle
většiny vyjádřené svobodným
hlasováním. Žádné rozhodnutí
většiny nesmí pro budoucnost vyloučit
pluralitu názorů ani omezit práva přehlasovaných.
Zaručuje se samospráva obce a vyššího
územního samo správného celku.
(1) Ústava může být doplňována
či měněna pouze ústavními zákony.
(2) Výkladem právních norem nelze oprávnit
odstranění nebo ohrožení základů
demokratického státu.
(1) Mezinárodní smlouvy o základních
svobodách a lidských právech, závazné
pro Českou republiku, schválené Parlamentem
a ratifikované prezidentem republiky, jsou bezprostředně
závazné a mají sílu ústavního
zákona.
(2) Ostatní mezinárodní smlouvy, závazné
pro Českou republiku, schválené Parlamentem
a ratifikované prezidentem republiky, jsou bezprostředně
závazné a mají sílu zákona.
(1) Území České republiky tvoří
nedílný celek a je vymezeno státními
hranicemi.
(2) Změna hranic je možná jen ústavním
zákonem.
(1) Nabývání a pozbývání
státního občanství České
republiky stanoví zákon.
(2) Nikdo nemůže být proti své vůli
zbaven státního občanství.
Hlavním městem České republiky je
Praha.
(1) Státními symboly České republiky
jsou státní znak, státní vlajka, státní
pečeť a státní hymna.
(2) Státní symboly a jejich používání
upraví zákon.
(1) Zákonodárná moc v České
republice náleží Parlamentu.
(2) Parlament je tvořen dvěma komorami, Poslaneckou
sněmovnou a Senátem.
(1) Poslanecká sněmovna má 200 poslanců,
kteří jsou voleni na dobu čtyř let.
(2) Senát má 81 senátorů, kteří
jsou voleni na dobu šesti let. Každé dva roky
se volí třetina senátorů.
(1) Volby do obou komor se konají ve lhůtě
počínající třicátým
dnem před uplynutím volebního období
a končící dnem jeho uplynutí.
(2) Volby do Poslanecké sněmovny se konají
do šedesáti dnů po jejím rozpuštění.
(1) Volby do obou komor se konají na základě
všeobecného, rovného a přímého
volebního práva, tajným hlasováním.
(2) Právo volit má každý občan
České republiky, který dosáhl věku
18 let.
(1) Do Poslanecké sněmovny může být
zvolen každý občan České republiky,
který má právo volit a dosáhl věku
21 let.
(2) Do Senátu může být zvolen každý
občan České republiky, který má
právo volit a dosáhl věku 40 let.
(3) Mandát poslance nebo senátora vzniká
zvolením.
Další podmínky výkonu volebního
práva, organizaci voleb a rozsah soudního přezkumu
stanoví zákon.
Nikdo nemůže být současně členem
obou komor Parlamentu.
(1) S funkcí poslance nebo senátora je neslučitelný
výkon úřadu prezidenta republiky, funkce
soudce a další funkce, které stanoví
zákon.
(2) Dnem, kdy se poslanec nebo senátor ujal úřadu
prezidenta republiky nebo dnem, kdy se ujal funkce soudce nebo
jiné funkce neslučitelné s funkcí
poslance nebo senátora, zaniká jeho mandát
poslance nebo senátora.
(1) Poslanec složí slib na první schůzi
Poslanecké sněmovny, které se zúčastní.
(2) Senátor složí slib na první schůzi
Senátu, které se zúčastní.
(3) Slib poslance a senátora zní: "Slibuji
věrnost České republice. Slibuji, že
budu zachovávat Ústavu a zákony a že
svůj mandát budu vykonávat v zájmu
lidu a v souladu se svým svědomím.".
Poslanec nebo senátor se může svého
mandátu vzdát pro hlášením učiněným
osobně na schůzi komory, jejímž je členem.
Brání-li mu v tom závažné okolnosti,
učiní tak způsobem stanoveným zákonem.
Poslanci a senátoři vykonávají svůj
mandát osobně v souladu se svým slibem a
nejsou přitom vázáni žádnými
příkazy.
Mandát poslance nebo senátora zaniká
a) odepřením slibu nebo složením slibu
s výhradou,
b) uplynutím volebního období,
c) vzdáním se mandátu,
d) ztrátou volitelnosti,
e) u poslanců rozpuštěním Poslanecké
sněmovny,
f) vznikem neslučitelnosti funkcí podle Čl.
22.
(1) Poslance ani senátora nelze postihnout pro hlasování
v Poslanecké sněmovně nebo Senátu
nebo jejich orgánech.
(2) Za projevy učiněné v Poslanecké
sněmovně nelze poslance trestně stíhat.
Poslanec podléhá jen disciplinární
pravomoci Poslanecké sněmovny.
(3) Za projevy učiněné v Senátu nelze
senátora trestně stíhat. Senátor podléhá
jen disciplinární pravomoci Senátu.
(4) Za přestupky poslanec nebo senátor podléhá
jen disciplinární pravomoci komory, jejímž
je členem, pokud zákon nestanoví jinak.
(5) Poslance ani senátora nelze trestně stíhat
bez souhlasu komory, jejímž je členem. Odepře-li
komora souhlas, je trestní stíhání
po dobu trvání mandátu vyloučeno.
(6) Poslance nebo senátora lze zadržet, jen byl-li
dopaden při páchání trestného
činu nebo bezprostředně poté. Příslušný
orgán je povinen zadržení ihned oznámit
předsedovi komory, jejímž je zadržený
členem; nedá-li předseda komory do 24 hodin
od zadržení souhlas k odevzdání zadrženého
soudu, je příslušný orgán povinen
ho propustit. Na své první následující
schůzi rozhodne o přípustnosti stíhání
komora s konečnou platností.
Poslanec i senátor mají právo odepřít
svědectví o skutečnostech, které se
dozvěděli v souvislosti s výkonem jejich
mandátů, a to i poté, co přestali
být poslanci nebo senátory.
(1) Poslanecká sněmovna volí a odvolává
předsedu a místopředsedy Poslanecké
sněmovny.
(2) Senát volí a odvolává předsedu
a místopředsedy Senátu.
(1) Pro vyšetření věci veřejného
zájmu může Poslanecká sněmovna
zřídit vyšetřovací komisi, navrhne-li
to nejméně pětina poslanců.
(2) Řízení před komisí upraví
zákon.
(1) Komory zřizují jako své orgány
výbory a komise.
(2) Činnost výborů a komisí upraví
zákon.
Poslanec nebo senátor, který je členem vlády,
nemůže být předsedou, místopředsedou
ani členem parlamentních výborů, vyšetřovací
komise nebo komisí.
(1) Dojde-li k rozpuštění Poslanecké
sněmovny, přísluší Senátu
přijímat zákonná opatření
ve věcech, které nesnesou odkladu a vyžadovaly
by jinak přijetí zákona.
(2) Senátu však nepřísluší
přijímat zákonné opatření
ve věcech ústavy, státního rozpočtu,
státního závěrečného
účtu, volebního zákona a mezinárodních
smluv, které mají sílu ústavního
zákona.
(3) Zákonné opatření může
Senátu navrhnout jen vláda.
(4) Zákonné opatření Senátu
podepisuje předseda Senátu, prezident republiky
a předseda vlády; vyhlašuje se stejně
jako zákony.
(5) Zákonné opatření Senátu
musí být schváleno Poslaneckou sněmovnou
na její první schůzi. Neschválí-li
je Poslanecká sněmovna, pozbývají
další platnosti.
(1) Zasedání komor jsou stálá. Zasedání
komor svolává prezident republiky. Pokud tak neučiní,
sejde se komora třicátý den po dni voleb.
(2) Zasedání komory může být
usnesením přerušeno. Celková doba, po
kterou může být zasedání přerušeno,
nesmí překročit stodvacet dnů v roce.
(3) V době přerušení zasedání
může předseda Poslanecké sněmovny
nebo Senátu svolat komoru ke schůzi před
stanoveným termínem. Učiní tak vždy,
požádá-li jej o to prezident republiky, vláda
nebo nejméně pětina členů komory.
(4) Zasedání Poslanecké sněmovny končí
uplynutím jejího volebního období
nebo jejím rozpuštěním.
(1) Poslaneckou sněmovnu může rozpustit prezident
republiky, jestliže:
a) Poslanecká sněmovna nevyslovila důvěru
vládě, jejíž předseda byl prezidentem
republiky jmenován na návrh předsedy Poslanecké
sněmovny,
b) Poslanecká sněmovna se neusnese do tří
měsíců o vládním návrhu
zákona, s jehož projednáním spojila
vláda otázku důvěry,
c) došlo k přerušení zasedání
delšímu, než je přípustné,
d) Poslanecká sněmovna nebyla po dobu delší
dvou měsíců způsobilá se usnášet,
ačkoliv nebylo její zasedání přerušeno
a byla-li v té době opakovaně svolána
ke schůzi.
(2) Poslaneckou sněmovnu nelze rozpustit tři měsíce
před skončením volebního období.
Schůze komor jsou veřejné. Veřejnost
může být vyloučena jen za podmínek
stanovených zákonem.
(1) Společnou schůzi komor svolává
předseda Poslanecké sněmovny.
(2) Pro jednání společné schůze
komor platí jednací řád Poslanecké
sněmovny.
(1) Člen vlády má právo účastnit
se schůzí obou komor, jejich výborů
a komisí. Udělí se mu slovo, kdykoliv o to
požádá.
(2) Člen vlády je povinen osobně se dostavit
do schůze Poslanecké sněmovny na základě
jejího usnesení. To platí přiměřeně
i o schůzi výboru, komise nebo vyšetřovací
komise; člen vlády se může dát
zastupovat, není-li výslovně požadována
jeho osobní účast.
(1) Komory jsou způsobilé se usnášet
za přítomnosti alespoň poloviny svých
členů.
(2) K přijetí usnesení komory je třeba
souhlasu nadpoloviční většiny přítomných
poslanců nebo senátorů, nestanoví-li
ústava jinak.
(3) K přijetí ústavního zákona,
ke schválení mezinárodní smlouvy se
silou ústavního zákona nebo k přijetí
usnesení o vypovězení války je třeba
souhlasu nadpoloviční většiny všech
poslanců a nadpoloviční většiny
všech senátorů.
(1) K přijetí ústavního zákona,
volebního zákona a zákona o jednacím
řádu Parlamentu je třeba, aby byl schválen
Poslaneckou sněmovnou a Senátem. Totéž
platí o mezinárodních smlouvách, které
mají sílu ústavního zákona.
(2) Jestliže Senát návrh ústavního
zákona zamítne nebo schválí pozměňovací
návrhy, hlasuje o něm a o pozměňovacích
návrzích Poslanecká sněmovna bez rozpravy.
V tomto případě je zákon přijat,
jestliže je schválen nadpoloviční většinou
všech poslanců. Totéž platí o mezinárodních
smlouvách, které mají sílu ústavního
zákona.
(1) Návrhy zákonů se podávají
Poslanecké sněmovně.
(2) Návrh zákona může podat poslanec,
skupina poslanců, Senát, vláda nebo zastupitelstvo
vyššího územního samosprávného
celku.
(1) Návrh státního rozpočtu a státního
závěrečného účtu podává
vláda.
(2) Tento návrh projednává na veřejné
schůzi a usnáší se o něm jen
Poslanecká sněmovna.
(1) Parlament může rozhodnout o vypovězení
války, je-li Česká republika napadena, nebo
je-li třeba plnit mezinárodní smluvní
závazky o společné obraně proti napadení.
(2) Vyslat ozbrojené síly mimo území
České republiky lze jen se souhlasem Parlamentu.
(1) Vláda má právo vyjádřit
se ke všem návrhům zákonů. Bez
vyjádření vlády neprojedná
Poslanecká sněmovna návrhy zákonů
s dopadem do státního rozpočtu.
(2) Vláda je povinna se vyjádřit do třiceti
dnů od doby, kdy jí byl návrh zákona
doručen; neučiní-li tak, má se zato,
že se vyjádřila.
(3) Vláda je oprávněna žádat,
aby Poslanecká sněmovna skončila projednávání
vládního návrhu zákona do tří
měsíců od jeho předložení,
pokud s tím spojí žádost o vyslovení
důvěry.
Poslanecká sněmovna postoupí Senátu
návrh zákona bez zbytečného odkladu.
(1) Senát projedná návrh zákona a
usnese se k němu do třiceti dnů od jeho postoupení.
(2) Senát svým usnesením schválí
návrh zákona, nebo zamítne návrh zákona,
nebo vrátí návrh zákona Poslanecké
sněmovně s pozměňovacími návrhy
anebo vyjádří svou vůli nezabývat
se návrhem zákona.
(3) Jestliže se Senát nevyjádří
ve lhůtě podle odstavce 1, platí, že
návrh schválil.
Jestliže Senát návrh zákona zamítne
nebo vrátí Poslanecké sněmovně
s pozměňovacími návrhy, hlasuje o
něm a o pozměňovacích návrzích
Poslanecká sněmovna bez rozpravy. V tomto případě
je návrh zákona přijat, jestliže je
schválen nadpoloviční většinou
všech poslanců.
Jestliže Senát vyjádří svou vůli
nezabývat se návrhem zákona, je tímto
usnesením zákon přijat.
Mezinárodní smlouvy, které mají sílu
zákona, projednává Parlament přiměřeně
jako návrhy zákonů.
Přijaté zákony podepisuje předseda
Poslanecké sněmovny, prezident republiky a předseda
vlády.
(1) Prezident republiky má právo vrátit přijatý
ústavní zákon s připomínkami
do patnácti dnů ode dne, kdy mu byl postoupen předsedou
poslanecké sněmovny.
(2) Mezinárodní smlouvu podle čl. 9 odstavec
2 prezident republiky ratifikuje po té, cp Ústavní
soud rozhodne o jejím souladu s ústavními
zákony.
(3) O vráceném ústavním zákonu
hlasují obě komory znovu. Pozměňovací
návrhy nejsou přípustné. Jestliže
obě komory setrvají na vráceném ústavním
zákonu třípětinovou většinou
všech členů každé komory, ústavní
zákon se vyhlásí. Jinak platí, že
ústavní zákon nebyl přijat.
K platnosti zákona je třeba, aby byl vyhlášen.
Způsob vyhlášení stanoví zákon.
Totéž platí o mezinárodních smlouvách
schválených Parlamentem.
(1) Poslanecká sněmovna je oprávněna
interpelovat vládu nebo její členy ve věcech
jejich působnosti. Toto právo přísluší
i skupině alespoň deseti poslanců.
(2) Interpelovaní členové vlády odpoví
na interpelaci do třiceti dnů ode dne jejího
podání.