Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane
předsedo, pane předsedající, vážená
vládo, vážené dámy a pánové,
mohl bych se jistě omezit na suché konstatování
výsledků jednání našeho poslaneckého
klubu. Dříve však než tak učiním,
dovolte mi zasadit tuto významnou událost, jakou
bezesporu projednávání a přijímání
ústavy je, do poněkud širšího rámce.
Ano, v těchto dnech po mnoha staletích obnovujeme
český stát. Stát svrchovaný
a samostatný, stát budovaný v hranicích
historických zemí Čech, Moravy a Slezska.
Obnovujeme státní útvar, jehož vznik
neodmyslitelně navazuje na existenci Velké Moravy,
obnovujeme státní útvar, kterému dali
základ Přemyslovci, a jehož věhlas šířili
Sv. Václav, Sv. Vojtěch, Sv. Anežka, Karel
IV., Jiřík z Poděbrad a celá řada
dalších mimořádných osobností.
Díky jim již po celá staletí nikdo nezpochybňuje
skutečnost, že česká státnost
prostě existuje. To je velmi významné právě
v současné době k tomu, aby vstup státu
do nové etapy své existence a k tomu, aby další
cesta dějinami byla pokud možno přímá
a pro všechny přehledná, má sloužit
i tato ústava. Rád bych se vyjádřil
alespoň k jedné oblasti, která v minulých
týdnech a měsících nebo dnech byla
hojně diskutována. Křesťansko demokratická
unie - Československá strana lidová patří
k těm politickým stranám, které šly
do letošních parlamentních voleb s programem
spolkového uspořádání Československa,
který lze tímto způsobem léčit
a snad i vyléčit nemocnou dvoučlennou federaci.
Není naší vinou, že se to nepodařilo.
Ovšem zkušenost ze spolužití ve dvoučlenné
federaci nás jednoznačně přesvědčila
o nebezpečí dualismu pro integritu budoucího
státu. Je třeba konstatovat, že tak jako v
programech ostatních politických stran, i v našem
volebním programu chyběla varianta, která
by řešila budoucnost Československa bez Slovenska.
Naše postoje jsme tedy opřeli o ty prvky z našeho
programu, které na vzniklou situaci lze aplikovat. Bez
nebezpečí vzniku neblahého a zničujícího
dualismu. Měli jsme na co navázat. Už na jaře
letošního roku jsme podali návrh zákona
České národní rady o zemské
samosprávě. V tomto návrhu šlo především
o přiblížení státní správy
a samosprávy blíže k občanům,
o vytvoření vyšších samosprávných
celků, v jejichž čele by byla občany
přímo volena zemská zastupitelstva, a do
jejichž kompetencí by mimo jiné patřilo
i právo zákonodárné iniciativy, směrem
k zákonodárnému sboru. Jsem rád, že
mohu konstatovat, že celá řada našich
námětů v tomto směru byla do návrhu
ústavy promítnuta. Máme, a rád to
konstatuji, v tuto chvíli představu o velikosti
vyšších samosprávných celků,
tedy zemí či krajů. V každé zemi
by měli žít 1 až 2 milióny obyvatel,
ale nikdo v tuto chvíli neumí tuto zemi pojmenovat
a narýsovat její hranice. Bylo by to v tuto chvíli
krajně nezodpovědné. Ústavní
zákon v dohledné době tuto záležitost
jistě uspokojivě vyřeší. Hodnota
ústavy spočívá v mnoha aspektech.
Všichni nepochybně chceme, aby naše ústava
vydržela desetiletí. Aby to byla poslední ústava,
jejíhož přijímání jsme
současni. Určitě chceme opřít
naši budoucí státnost o vyváženost
moci zákonodárné, soudní i výkonné.
Jen takto koncipovaná ústava dává
záruku pevné, ale zároveň omezené
a kontrolovatelné státní moci. Idea naší
státnosti je založena na křesťanských
základech, na základech, které dávají
jednotlivci i národu svobodu, ne ovšem svobodu bezbřehou,
svobodu bez hranic, ale svobodu, která je zárukou
odpovědnosti tak, jak o tom hovoří i preambule
ústavy. Podobně jako ústava v roce 1920 také
tato naše ústava v r. 1992 nevzniká snadno.
Přirozená různorodost názorů
se často mísila s politikařením i
s upřednostňováním skupinových
zájmů před zájmy obecnými.
Dnes už nikdo nedokáže docenit výsledek,
který se rodil ve značně komplikované
vnitrostátní situaci a na pozadí celosvětové
krize v postkomunistických zemích. Jen nezměrným
úsilím pragmaticky a realisticky smýšlejících
politiků máme před sebou ústavu, která
se jistě může zařadit mezi ústavy
moderní a světové v pravém slova smyslu.
Jsme přesvědčeni, že tato ústava,
tak jak je v tuto chvíli předložena k hlasování,
dává velmi solidní základ pro obnovu
a fungování demokratického státu.
Poslanci klubu Křesťansko demokratické unie
Československé strany lidové tuto ústavu
podpoří všemi hlasy. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Kasalovi a prosím pana
poslance Grulicha, který se přihlásil se
stanoviskem klubu Československé sociální
demokracie, připraví se pan kolega Ortman.
Poslanec Václav Grulich: Pane předsedo, pane
předsedající, dámy a pánové,
několikrát zde bylo zmiňováno, že
to, co dnes činíme v této sněmovně,
je historická záležitost, jejíž
důležitosti bychom si měli být vědomi.
Chtěl bych vás ubezpečit, že sociální
demokracie a její poslanci v této sněmovně
si této historické důležitosti byli
plně vědomi od první chvíle, kdy byla
nastolena otázka vytvoření a přijetí
ústavy nově vznikajícího českého
státu.
To, že konečně dnes jsme se dobrali až
k závěrečnému aktu, je jistě
úspěchem. Mohl by být daleko větším
úspěchem, kdyby k této závažné
historické skutečnosti všichni ti, na kterých
úspěch od počátku závisel,
byli k této záležitosti s plným vědomím
odpovědnosti přistupovali.
Nelze se nezmínit, že jestliže dnes přijímáme
ústavu, která z výborů měla
řádově 300 připomínek a řádově
100 pozměňovacích návrhů, že
to svědčí o tom, že předloha
tohoto hlavního zákona nového státu
nebyla nejkvalitnější. Nelze se nezmínit
o tom, že první návrhy, které od vládní
komise přicházely, přicházely pozdě,
s velkým zpožděním a přicházely
v silně nekvalitním provedení. To není
a nebyl jenom názor opozičních poslanců.
Vy dobře víte, že to byl názor i velmi
mnohých poslanců, členů vládní
koalice. Je věcí premiéra České
vlády, aby si všiml, jak, v jakých termínech
a v jaké kvalitě předlohy zákonů
a řízení legislativy v jeho kabinetě
existuje.
Je třeba vzpomenout na práci ústavně
právního výboru, který právě
pro tento časový stres, do kterého jsme se
všichni dostali, jak my v politických klubech, tak
v minulém týdnu ústavně právní
výbor, že právě tento časový
stres úspěšně zvládl. Je třeba
ocenit všechny ty, kteří nastavovali večery
i noci, aby naše ústava byla alespoň taková
jaká jest.
Pan premiér se nedávno zmínil, že s
touto Ústavou se dá žít. Nám
jistě nejde jenom o to, aby se s ústavou dalo žít,
nám jde o to, aby tato ústava byla kvalitní,
byla dobrá, ne-li velmi dobrá a aby obstála
v soutěži s ústavami demokratických
států Evropy a světa.
Rád bych se zmínil ještě o jedné
věci. Bylo by dobře, kdyby projednávání,
příprava Ústavy České republiky
byla školou pro nás pro všechny. Jak pro poslance
opozice, tak pro poslance vládní koalice. Vy z vládní
koalice, kteří přede mnou sedíte a
sedíte vpravo ode mne jste si vědomi toho, že
nejprve ve sporech a hádkách, poté ve věcných
diskusích jsme k sobě začali mnozí
hledat cestu. A že jsme začali zjišťovat,
že není rozhodující, kdo jsme z jaké
politické strany, ale že je rozhodující,
co chceme pro dobro tohoto státu. A s údivem jsme
začali zjišťovat, že celou řadu postojů
a názorů máme shodných. Jenomže
je potřeba spolu hovořit, je potřeba si sdělovat
argumenty, je potřeba se umět o tyto argumenty v
dobrém slova smyslu přít, vzájemně
se o nich přesvědčovat a hledat cestu společného
východiska pro dobro věci. Bylo by dobré,
kdyby tato škola, kterou jsme absolvovali při tvorbě
ústavy nám zůstala navždy a kdybychom
byli schopni ji realizovat stále v širším
měřítku i při přijímání
dalších zákonů a při celé
existenci v tomto sněmu - nyní za chvíli
doufám ve Sněmovně. I když je dlužno
říci, že přístup k některým
pozměňovacím návrhům, které
vpravdě řečeno nebyly ani vzdáleně
politické a opoziční, které měly
upřímnou snahu zlepšit formulačně,
obsahově, argumentačně mnohé články
ústavy, že přístup poslanců vládní
koalice mohl být vstřícnější
a realističtější.
Doufejme, že se to naučí. Chtěl bych
závěrem říci - víte, že
jsme předložili svůj návrh ústavy.
Snažili jsme se vložit do nové ústavy
co nejvíc dobrých demokratických progresivních
prvků. Vy víte, že jsme vzájemně
ustupovali, tu více, tu méně. Vy víte,
že sociální demokracie vedla jednání
jak s vedením klubů, tak s jednotlivými poslanci.
Chtěl bych říci, že po těch vzájemných
diskusích, po tom vzájemném hledání
společného řešení dodržíme
to, co jsme prohlásili. Že jesliže v nové
české ústavě budou respektovány
základní prvky, o které jsme usilovali, poslanci
sociální demokracie budou hlasovat pro ústavu.
Jsem oprávněn vám sdělit, že
v zájmu dobrého startu nového českého
státu, v rámci toho, aby tento stát měl
dobré základy, stal se dobrým členem
Evropského společenství v budoucnosti, poslanci
sociální demokracie budou všichni hlasovat
pro přijetí ústavy. Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Grulichovi. Prosím pana
kolegu Ortmana, aby se ujal slova s vystoupením jménem
klubu Levého bloku. Připraví se pan poslanec
Šoler.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane
předsedající, vážený pane
předsedo, dámy a pánové, rozhodujeme
o přijetí Ústavy České republiky,
tedy jejího rodného listu. Přejeme si, aby
Česká republika byla demokratickým právním
státem. Konstatujeme, že text ústavy vychází
z koncepce dvoukomorového parlamentu. Jsme přesvědčeni,
že správnost našeho názoru, to je parlamentu
jednokomorového, prověří čas.
Věříme, že čas rovněž
prověří správnost našich postojů
i k dalším oblastem. Své představy budeme
prosazovat zde na parlamentní půdě ústavní
cestou.
Dámy a pánové, v této chvíli
stojíme před rozhodnutím o celkovém
návrhu. Víme, že Česká republika
ústavu potřebuje. S výhradami, jež jsme
zde ve sněmovně už přednesli, vám
sděluji, že hlas poslanců Levého bloku
patří ústavě. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Ortmanovi. Prosím pana
poslance Šolera, který přednese stanovisko
klubu SPR RSČ. Připraví se pan kolega Benda.
Poslanec Jiří Šoler: Vážené
předsednictvo, vážená vládo,
vážení poslanci, před 74 lety učinili
naši předkové zemi, v níž žijeme,
částí svobodného a demokratického
státu, Československé republiky. Po 20 letech
byl tento stát tlakem nedemokratické germánské
tyranie rozdělen a opanován. Přesto po sedmiletém
utrpení se obnovil z trosek stát nový. Bohužel
již ne zcela svobodný a demokratický. Po svržení
bolševické tyranie jsme všichni věřili,
že vznikne opět svobodný a demokratický
stát v původních předválečných
hranicích. Bohužel situace před 50 lety se
opakuje, Československo se - opět zásluhou
dvou vedoucích stran - rozpadá. Cílem naší
strany je vytvoření nového silného,
suverénního a demokratického Československa
plně v duchu Masarykových tradic. Je nám
předložena ústava ducha přesně
opačného. Dovršuje a legalizuje rozpad Československé
republiky a navíc v ní nevidí ani dostatečné
záruky státní suverenity a demokratického
vývoje. Předpokladem vzniku kvalitní ústavy,
vytvořené na mnoho let, je respektování
nezávislých pohledů různých
politických subjektů.
Taková spolupráce obvykle přináší
kvalitní výsledek. Na základě takových
principů pracovala po tři měsíce dočasná
komise předsednictva České národní
rady pro návrh ústavy. Místo využití
plodů této práce byl produkt komise odmítnut
a jako základ předložené ústavy
byl oktrojovaný návrh vládní koalice.
Ani po usilovné práci všech výborů
sněmovny nevznikl výsledek hodný naší
důvěry. Proto náš klub bude hlasovat
proti, i když jsme si vědomi, že sněmovna
předložený návrh schválí.
Dovolte mi ještě jednu esenciální poznámku.
Citoval bych opět z Washingtonské deklarace nezávislosti
Československé republiky z roku 1918:
"Nemůžeme leč zhruba nastíniti
hlavní zásady Ústavy československého
národa. Konečné rozhodnutí o Ústavě
připadá zákonně zvoleným zástupcům
osvobozeného a sjednoceného lidu."
Nejsem si jist, zda tato sněmovna je oprávněna
ke konečnému schválení ústavy
nového státu, který ještě nevznikl.
Věříme, že sněmovna vzniklá
na základě svobodných a demokratických
voleb v novém státě se k návrhu vrátí
a výsledkem její práce bude ústava,
která skutečně přetrvá desetiletí.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Šolerovi a prosím
pana poslance Bendu, aby přistoupil k řečništi
a přednesl stanovisko klubu Křesťansko demokratické
strany.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo vlády, vážení
členové vlády, dámy a pánové,
rád bych vás seznámil se stanoviskem klubu
Křesťansko-demokratické strany v České
národní radě.
Považujeme nápravu právního stavu za
jeden z nejdůležitějších úkolů
při přeměně České republiky
ve vyspělý demokratický stát. Ústava
je na této cestě dokumentem klíčovým
a my s uspokojením konstatujeme, že Ústava
České republiky ve znění společné
zprávy výborů a přijatých pozměňovacích
návrhů se v zásadních otázkách
shoduje s představami Křesťansko-demokratické
strany o dobré ústavě.
Chápeme předkládaný text jako výsledek
složitých jednání mezi poslaneckými
kluby velmi odlišných politických orientací
a plně ctíme konsensus, kterého se podařilo
dosáhnout. Oceňujeme vstřícnost, se
kterou politické strany přistoupili k projednávání
tohoto tak závažného dokumentu. Pevně
věříme, že nová česká
ústava vytvoří předpoklady pro klidný
život českého státu, a že konsensus,
kterého se podařilo dosáhnout během
projednávání ústavy, a který,
jak doufáme, bude vyjádřen hlasováním
jednotlivých poslanců, vytváří
dobré podmínky pro budoucnost českého
státu.
Při vědomí důležitosti této
chvíle a odpovědnosti, kterou každý
poslanec na sebe hlasováním bere, konstatujeme,
že můžeme s čistým svědomím
hlasovat pro předložený návrh Ústavy
České republiky. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Bendovi a prosím pana poslance
Jeglu, aby přednesl stanovisko klubu HSD-SMS.
Poslanec Jan Jegla: Vážený pane předsedající,
vážená vládo, vážené
kolegyně, vážení kolegové, Moravané,
jako první ze Slovanů vytvořili na počátku
9. století vlastní stát, který vešel
do dějin pod názvem Velká Morava. Od těch
dob žijí nepřetržitě ve stejném
prostoru a přes všechny pohromy, které je postihly,
měli vždy někdy větší, jindy
omezenější samosprávu. Vedle nich a
mnohdy společně s nimi sdíleli společný
osud i Slezané. Nejen historické a přirozené,
ale i mezinárodní právo opravňuje
Moravany a Slezany k tomu, aby nyní, v době, kdy
se rozpadá Československá republika, si mohli
zvolit sami formu společného soužití
s Čechy a současně stanovit, v jakém
rozsahu a jakým způsobem si budou spravovat své
záležitosti sami.
Československá republika je jedním z nástupnických
státu Rakousko-Uherska, nikoliv státem původním
nebo státem, který vznikl na základě
smluvního vztahu spojením dvou suverénních
států, České republiky, resp. svazku
zemí Koruny české a Slovenské republiky.
Je tomu tak proto, že v roce 1918 byla vytvořena z
části území, které náleželo
monarchii. Smlouva, uzavřená v Sant Germain v roce
1919, kterou byla Československá republika uznána
za svrchovaný a suverénní stát, ji
považuje za trvalý spolek, který vznikl z vůle
národů Čech, Moravy a části
Slezska, jakož i národů Slovenska. Čechy,
Morava a část Slezska, tedy bývalé
království české, markrabství
moravské a vévodství slezské, měly
v Rakousko-Uhersku stejné postavení. Byly samosprávnými
zeměmi s vlastními zákonodárnými
sněmy a podléhaly úřadům ve
Vídni, nikoli v Praze. Zákonodárná
pravomoc sněmu zanikla až v roce 1920 přijetím
ústavy, kterou vznikla československá, nikoli
česká a slovenská státnost. Československá
státnost zanikne rozpadem Československé
republiky.
V roce 1927 bylo do té doby unitární Československo
v současných hranicích rozděleno do
tří samosprávných zemí - Země
české, Země moravskoslezské a Slovenska.
Tento stav respektovalo v roce 1939 i Německo, když
po osamostatnění Slovenska vytvořilo Protektorát
Čechy a Morava. Země byly zrušeny k 1. 1. 1949
nastupující komunistickou mocí. V roce 1968
byla založena československá federace složená
ze dvou subjektů - České republiky a Slovenské
republiky. Moravané a Slezané zrušení
Země moravskoslezské k 1. 1. 1949 nikdy neuznali.
Také v roce 1968 neúspěšně požadovali
vytvoření československé federace
složené ze tří rovnoprávných,
samosprávných subjektů, tedy včetně
Moravskoslezské republiky. Vlastní realizaci těchto
snah zabránily pásy tanků okupačních
armád. Také po pádu komunistického
režimu v listopadu 1989 začínají nejdříve
občanské iniciativy a po prvních svobodných
volbách i poslanci zákonodárných sborů
prosazovat rovnoprávné postavení Moravy a
Slezska v rámci České republiky i České
a Slovenské Federativní Republiky. Federální
shromáždění i Česká národní
rada v roce 1990 svými usneseními označily
zrušení zemí k 1. 1. 1949 za akt nespravedlivý,
akt totalitní zvůle, rozporný s principy
demokracie a samosprávy a vyslovily přesvědčení,
že země budou rehabilitovány. Legalitu všech
zákonů, tedy i těch, kterými bylo
zrušeno zemské zřízení a vytvořena
československá federace, zpochybnilo Federální
shromáždění svým zákonem
o době nesvobody, ve kterém se praví, že
komunistický režim porušoval lidská práva
i své vlastní zákony. Rovnoprávné
a samosprávné postavení Moravě a Slezsku
však přiznáno nebylo, protože vládnoucí
koalice v minulém ani v současném volebním
období dále než k odsouzení křivd
spáchaných na zemích jít nechtěla
a nechce. Z hlediska vyššího principu mravního
není žádný rozdíl mezi těmi,
kteří křivdy spáchali, a těmi,
kteří jejich nápravu nechtějí
sjednat. Proto i u stávající vládní
koalice je nutné konstatovat, že jedná v rozporu
s principy demokracie a samosprávy a chce začít
budovat nový stát na základech ne úplně
demokratických.
Odmítáme budovat společný stát
Čechů, Moravanů a Slezanů na nacionálním
principu jednotného českého národa,
který může být stejně škodlivý
jako princip čechoslovakismu. Příslušnost
k národu nelze zaměňovat s institutem jediného
státního občanství. Je to především
otázka svobodné volby občana. Proto i ústava
musí respektovat tuto jeho vůli a nemůže
stanovit, že ten, kdo se cítí být Moravanem
nebo Slezanem, je Čechem. To však neznamená,
že odmítáme ideu jednotného politického
národa, z jehož vůle vznikne jednotný,
svrchovaný, nezávislý a stabilní stát.
Unitární a z centra řízený
stát, jehož vytvoření prosazuje vládní
koalice, není pro nás přijatelný.
Centralismus v jakékoli podobě nemůže
být demokratický. S takzvaným demokratickým
centralismem máme neblahé zkušenosti z uplynulých
40 let. Stát se neřídil vůlí
občanů, ale jedné vládnoucí
strany, neplatily pro něj vlastní zákony
a byla porušována lidská práva a občanské
svobody. Občané Moravy a části Slezska
byli navíc každoročně ožebračováni
nemorálními přerozdělovacími
procesy, kdy hodnoty jimi vytvořené byly převedeny
a sloužily k uspokojování potřeb zejména
Slovenska a Prahy. Podle údajů Českého
statistického úřadu jen v období let
1980-1990 došlo ke krácení investičních
prostředků o částku vyšší
než 44 miliard. Stávající vláda
svým plánem rozvoje a investiční výstavby
v České republice ukázala, že od praktik
svých předchůdců nehodlá ustoupit
a Moravany a Slezany považuje nadále jen za zdatné
daňové poplatníky.
Přes tato uvedená fakta chceme i my společně
přispět k budování samostatné
České republiky. Morava i Slezsko k Čechám
nerozlučně patří a bude patřit
i v budoucnosti. Jediné, co nechceme, je, aby Morava byla
rozdělena na více částí, jak
by chtěla vládnoucí koalice.
Při procesu tvorby ústavy prokázalo naše
hnutí, že je státotvornou politickou stranou
a projevilo dostatek odpovědnosti za společnou budoucnost
vznikající České republiky. Důkazem
toho je, že jsme ustoupili ze všech základních
požadavků a naše minimální přání
byla vtělena do pozměňovacích návrhů,
které však byly bohužel odmítnuty, i když
vůbec nenarušovaly celkovou koncepci ústavy.
Vládní koalice tak prokázala, že jí
na našich hlasech nezáleží, a že
jakýkoli kompromis s námi odmítá.
Problém Moravy byl opět odsunut.
Za takového stavu, kdy ani naše minimální
požadavky týkající se Moravy nebyly
akceptovány, nemůžeme ústavu v navrženém
znění jednoznačně podpořit
a naši poslanci mají úplnou volnost při
rozhodování, zda hlasovat pro, či proti návrhu
ústavy.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Jeglovi a prosím, aby se
ujal slova pan poslanec Ledvinka s přednesením stanoviska
klubu ODA.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Vážený
pane předsedo, vážený pane místopředsedo,
vážená vládo, kolegyně a kolegové,
dámy a pánové. Myslíme si, že
doba od listopadové revoluce 1989 je pro nás - Čechy,
Moravany a Slezany - zvláštním okamžikem
historie. Komunismus se zhroutil a hodnoty, které celý
civilizovaný svět uznává, tedy svoboda
člověka a demokracie, vítězí.
Nyní, po skutečně svobodných červnových
volbách, jsme na křižovatce. Po 74 letech se
jako důsledek emancipačních snah Slovenska
rozpadá Československo.
Podle našeho názoru je třeba nebát se
pojmenovat věci pravým jménem, nebát
se jednat. Neboť bojí se jen ten, kdo nevěří
sám sobě. Každá převratná
doba je přece především zkouškou
charakteru a odvahy. Naše země si vždy v historii
dovedla znovu a znovu dobývat svoji identitu. Ano, nyní
je třeba věnovat se identitě českého
státu, posilovat ji, a dodávat jí vážnosti.
Nyní jde opravdu o to najít občany nejen
čestné, ale i statečné, neboť
je třeba vzít na sebe velkou zodpovědnost.
A my, poslanci českého sněmu, bychom měli
jít příkladem. Musíme mít odvahu,
abychom v naší zemi naplnili a upevnili demokracii
se vším, co do ní patří. Musíme
mít odvahu pěstovat toleranci a porozumění
pro druhé. Musíme mít odvahu odmítnout
všechno, z čeho dýchá duch svévole,
přemrštěná touha po moci a neúcta
k názoru druhých.
Musíme mít odvahu v obecném zájmu
odsuzovat apely na národní cítění,
které nedokáží dát národním
aspiracím jakýkoli duchovní obsah. Musíme
mít odvahu představit světu staletím
danou evropskou tendenci českého státu. Musíme
mít odvahu na tuto tendenci, přerušenou 74
let tendencí československou, znovu navázat.
Musíme mít odvahu říci, že v
každé politice jsou také věci, na které
nemůžeme být pyšní, ale nesmíme
přestat dávat pozor na to, abychom z pohodlnosti
či jiné lidské slabosti nepřijali
jakoukoli nespravedlnost.
Teprve když budeme takto vyrovnáni, takto připraveni,
přijměme českou ústavu. Občanská
demokratická aliance v každém okamžiku
řešila dilema vlastních představ o ústavě,
jež narážely na loajalitu k významnému
cíli, tj. k uznání českého
státu. To je podle Občanské demokratické
aliance to kritérium, které odliší konstruktivní
a státotvorné politické síly od sil
ostatních.
Klub Občanské demokratické aliance v České
národní radě je přesvědčen
o tom, že právě nyní nastal pravý
čas projevit svoji odvahu, svoji odpovědnost. Klub
ODA v ČNR je přesvědčen, že splnění
všech těchto atributů je navržená
česká ústava, ve znění společné
zprávy, schopna splnit. Proto klub Občanské
demokratické aliance doporučuje všem svým
kolegům, aby pro ni hlasovali tak, jako to uděláme
my.
Pokud český parlament nalezne sílu k tomuto
rozhodnutí, dovoluje si mu klub ODA popřát,
aby jako nositel tradic více než tisícileté
české státnosti mohl uskutečňovat
demokratické ideály, poučen ze šťastných
i nepříznivých událostí českých
dějin. A aby jeho prvním krokem bylo schválení
dokumentu nejdůležitějšího - české
ústavy. Děkuji vám. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Ledvinkovi. Prosím pana
poslance Voláka, aby vystoupil se stanoviskem klubu Občanské
demokratické strany.
Poslanec Stanislav Volák: Vážený
pane místopředsedo, vážený pane
předsedo, vážený pane premiére,
vážená vládo, dámy a pánové,
kolegové a kolegyně, dovolte, abych vám jménem
klubu Občanské demokratické strany sdělil
několik myšlenek, které souvisí s projednávanou
ústavou. Dnes, a je to již celý den, nejednáme
o běžné verzi vidění světa,
o běžném způsobu řešení
problémů. To, o co dnes jde, je stanovení
obecných pravidel, která podle evropských
tradic především vymezují prioritu občanské
společnosti, což znamená, že jsou brány
v úvahu různé podoby nadání
i schopnosti každého člověka. Je respektováno
nezadatelné právo na spontánní aktivitu
i na to, aby se každý svým jednáním
a přebíráním odpovědnosti snažil
o uspokojování vlastních potřeb.
V intencích evropských tradic je i princip omezené
moci a vláda zákona. Jsou to tato obecná
pravidla, která zabezpečují střídání
opozice a koalice u politické moci, která zabezpečují,
že den tohoto střídání je běžným
všedním dnem. Tato obecná pravidla, tento režim
musí vyhovovat většině politických
sil ve státě. Jen za tohoto předpokladu nehrozí
nebezpečí, že při každém
vystřídání vlád dojde k jejich
podstatným změnám, a tím bude ohrožena
sama podstata demokracie.
Vedeni touto myšlenkou a korigováním vědění,
že politika je umění možného, šli
jsme při tvorbě společné zprávy
i při následných jednáních
až na samé hranice přijatelnosti ústavy
z hlediska našeho současného vidění
světa, z hlediska našich hodnot.
Nyní několik slov k našim perspektivám.
Nová česká republika bude, jak jsem přesvědčen,
navazovat na tradice samostatného českého
státu, který existoval do roku 1526, a především
na tradice první republiky, která se dokázala
tak výrazně odlišit od svého bezprostředního
středoevropského okolí.
Po dobu své existence se lišila nejen stálým
kursem, vyrovnaným státním rozpočtem
a minimální inflací, ale především
stabilitou svých demokratických institucí
v době, kdy všude okolo vládl autoritativní
režim. Jsem přesvědčen o tom, že
vznikající Česká republika na tuto
tradici naváže. Máme veškeré předpoklady
k tomu, abychom jako první ze zemí bývalého
sovětského bloku dokázali, že lze přejít
od totalitní společnosti k demokratické společnosti
západního typu. Pevně věřím,
že tyto vysoké aspirace vznikající republiky
nezmaříme hned na začátku procesu
jeho faktického zrodu prosazováním osobních,
partikulárních či úzce stranických
zájmů. Na závěr jednu osobní
poznámku. Člověk je bytost hledající
smysl. Naplňme smysl svých životů tím,
že schválíme ústavu, která, jak
pevně doufám, bude trvat desetiletí a snad
i staletí. Naplňme smysl své existence i
tím, že maximálně usnadníme vznik
nového českého státu svým kladným
hlasováním. Děkuji vám. (Potlesk.)