Poslanec Petr Nečas: Vážený pane
předsedo, vážení členové
vlády, dámy a pánové, tato vláda,
která před nás předstoupila a s ní
i celá vládní koalice a všichni její
poslanci, jsou ze strany opozičních stran obviňováni,
že chtějí rozbít společný
stát. Napadá mi jedno přirovnání.
Jestliže postavím dům, jako zodpovědný
člověk vypracuji protipožární
plány. Najdu únikové východy, tyto
únikové východy zřetelně označím
a po budově rozmístím hasicí přístroje.
Udělám-li tato protipožární opatření,
nikde není řečeno, že si tento požár
snad přeji, nebo dokonce, že jsem snad žhář.
Proto tato vláda postupuje zodpovědně, protože
je vládou zodpovědných občanů.
Ve svém delším expozé pan poslanec Řezáč
krátce zavítal do dějin česko-slovenských
vztahů a prezentoval tady tvrzení o několikanásobném
podvodu slovenského národa ze strany českého
národa. Tvrdil, že tuto svou expertizu má právně
podloženou. Nejsem právník, nebudu to hodnotit.
V každém případě to má
však velice slabě podloženo historicky.
Pittsburgská a Clevelandská dohoda byla dohodou
mezi emigrantskými krajanskými spolky. Neměla
žádnou právní valenci. Obsahovala několik
článků, kde bylo Slovensku v několika
bodech slíbeno několik požadavků od
práva používat slovenštinu jako úřední
jazyk přes soudní systém, až v posledním
článku po vlastní sněm. Všechny
články Pittsburgské dohody byly splněny,
až na ten poslední - autonomní slovenský
sněm. Byl však tento požadavek v období
první republiky požadavkem legálním?
Po celou dobu první republiky se konaly demokratické
volby. V posledních volbách v roce 1935 získaly
na Slovensku strany, které se otevřeně hlásily
k autonomii, 35% hlasů slovenských voličů.
Byl tedy požadavek po slovenské autonomii požadavkem
legálním, právním, politicky podloženým?
Nikoliv. Pouze 35% slovenských voličů si
přálo slovenskou autonomii. Byl zde zmiňován
příklad Martinské dohody, kterou vypracovalo
94 slovenských intelektuálů s tím,
že byla druhý den tato dohoda po návratu pana
Hodži z Budapešti, kde jednal s maďarským
ministerským předsedou, totálně přepracována
tak, že snad prý údajně byla v rozporu
s původním textem Martinské deklarace. Mnozí
z vás možná víte, že tato argumentace
ze strany slovenské Eudové strany šla dokonce
tak daleko, že tvrdila, že po deseti letech - tvrdila
to ústy např. poslanců Jurigy nebo Vojtěcha
Tuky - nastává vákuum juris, čili
bezprávní stav, ve kterém Slovensko bude
znovu zvažovat svou existenci ve společném
státě.
Chtěl bych se zeptat, zda je možné, že
se znovu vyskytují tyto mnohokrát vyvrácené
představy o deformaci Martinské deklarace? Jak je
možné, že Andrej Hlinka nechal po 30. říjnu
1918 na text Martinské deklarace, který my dnes
známe, přísahat tisícihlavé
zástupy v Ružomberku a v okolí celého
středního Slovenska? Nechal by takový zastánce
slovenské autonomie, jako byl Andrej Hlinka, přísahat
na zfalšovaný dokument? Domnívám se,
že nikoliv.
Nepochybuji o tom, že panu poslanci Řezáčovi,
je sympatický slovenský autonomní sněm,
jak to tady taktně naznačil, protože většina
z vás určitě ví, že tento slovenský
autonomní sněm byl prvním parlamentem, který
byl na území Československé republiky
zvolen z jednotné kandidátky. Tady je nám
jasné, kde se vzala inspirace pro volby v roce 1948 a později.
Nepochybuji tedy o tom, že poslancům za Komunistickou
stranu je tento parlament sympatický.
Josef Tiso nebyl zastáncem společného státu,
nebyl do slovenské samostatnosti nucen okolím tak,
jako je do této samostatnosti nucen v současné
době jiný slovenský politik, Josef Tiso už
totiž v létě a na podzim roku 1938 v období
před Mnichovem i během něho, dávno
před 14. březnem 1939 vyjednával s polským
velvyslancem Oniskeiwitzem o připojení Slovenska
k Polsku, tedy v době, kdy ještě Československá
republika trvala.
Osud Pražských dohod je známý. Je to
nezbytný důsledek centralistické komunistické
politiky, žádný podvod českého
národa na slovenském národě.
Federace z roku 1968 je rozbuškou zamontovanou do základů
tohoto státu, je to poslední pozdrav Josef Džugašvilih,
vulgo Stalina, který byl autorem termínu "národnostní
federace", nebo "federace budovaná na národnostním
principu".
Nikdo nepochybuje o vhodnosti spolkového státu, o tom, že spolkový stát by byl nejvhodnějším způsobem uspořádání Československé republiky. Ovšem politika je hledání kompromisu mezi tím, co bychom chtěli, a mezi tím, co můžeme. Jakékoli řeči o spolkovém státě jsou v momentální situaci a při známých názorech slovenské politické reprezentace naprosto nereálné a jsou-li některými slovenskými politiky vytahovány na světlo, je to čistě účelová argumentace, která nemá vážný smysl. Jako příklady konfederativního uspořádání zde bylo uváděno několik konfederací. Ano, Švýcarsko bylo do roku 1847 konfederací, ano, Německý spolek byl do roku 1866 konfederací. Taktně zde však bylo opomenuto, že obě tyto konfederace v těchto letech - to znamená Švýcarsko v roce 1847 a Německo v roce 1866 - skončily v krvavé občanské válce, která tuto konfederaci zničila. Ve výčtu konfederací byla však opomenuta jedna konfederace a není mi známo, z jakého důvodu. Jedná se o konfederaci Senegalu a Gambie, která byla uzavřena v první polovině 80. let, jmenovala se Senegambie. Tato skutečnost tu byla opomenuta. Chce-li nás však část slovenské reprezentace a s ní spojená česká levice vzít na státoprávní výlet do dnešních pralesů rovníkové Afriky, chtěl bych ji z tohoto místa požádat, abychom z toho byli laskavě vynecháni a aby se na našich občanech neexperimentovalo. Velmi často zde zazněly hlasy některých poslanců nevládních, které mluvily o ukřivděných, utlačovaných Moravanech. Já sám jsem Moravan, rodu věrný Moravan, mohu prokázat své moravské předky - abych byl jaksi etnicky čistý do roku 1834 (smích), moje žena je Moravanka, obě dvě mé děti se narodily na Moravě, já jsem na Moravě vychodil základní školu. střední školu, vysokou školu a - dá-li Bůh -, tak na Moravě také umřu. Přesto se necítím ani ukřivděným, ani utlačovaným. Jestliže se tak někdo cítí, chtěl bych ho požádat, aby své osobní komplexy a mindráky neprezentoval před tímto shromážděním. (Dlouhotrvající potlesk.) Chtěl bych je vyzvat, aby se vrátili k odkazu našich velkých moravských krajanů, jako byl Jan Ámos Komenský, jako byl František Palacký, jako byl T. G. Masaryk. Ti byli dobrými Moravany a byli také dobrými Čechy. (Potlesk.) Chtěl bych jim také připomenout, aby si přečetli první české vydání Palackého dějin, které mají velice výstižný název - Dějiny národa českého v Čechách a v Moravě. Co chtějí tedy obyvatelé Moravy a Slezska? Obyvatelé Moravy a Slezska chtějí fungující státní správu a samosprávu, takovou, která jim bude co nejlépe sloužit, takovou, která pro ně bude pokud možno co nejlevnější. Hodnotím vládní prohlášení jako prohlášení velmi vyvážené a velmi kvituji odvahu, se kterou se tato vláda nebojí vystoupit před tímto parlamentem, před občany České republiky. Kvituji odvahu, se kterou se nebojí tato vláda vzít na sebe odpovědnost. Děkuji. (Dlouhotrvající potlesk.) Předseda ČNR Milan Uhde: Slovo má pan poslanec Holub, připraví se pan poslanec Vik. Poslanec Josef Holub: Vážený pane předsedo, vážení přítomní, odezněla zde celá řada apelů na dodržování ústavnosti. Dovolte mi ocitovat z ústavního zákona č. 100/1960 Sb. ve znění pozměňujících zákonů namátkou, například článek 17 odst. 1:
"Všichni občané a všechny organizace
státní a společenské se ve veškerém
svém počínání řídí
právním řádem socialistického
státu a uplatňováním socialistické
zákonnosti."
Z citace vyplývá, že vládní prohlášení
porušuje ústavu mnohem šíře, než
se snaží naznačit levicoví poslanci.
Není totiž v souladu s myšlenkami socialismu,
jak se tam dále praví.
Vtip je v tom, že současná ústava je
přes své úpravy stále ještě
ústavou socialistickou a ti, kteří lpí
na jejím dodržování, chtějí
vrátit tuto společnost do lůna světové
socialistické soustavy, která každou společnost,
kterou zachvátila, dovedla k hospodářskému
a především morálnímu úpadku.
Ti, kdo nechtějí jít cestou návratu
ke komunistickému socialismu, ale cestou prosperity chápou,
že cesta k prosperitě naší společnosti
vede přes naplnění programového prohlášení
této vlády České republiky.
A ještě jednu poznámku. Striktním dodržováním
dosud platné socialistické ústavy by tato
vláda i naše národní rada dovedla tuto
republiku ke klasickému komunistickému krachu, jehož
jsme svědky v mnoha zemích bývalé
socialistické soustavy.
Děkuji za pozornost.
(Dlouhotrvající potlesk.)
Předseda ČNR Milan Uhde: O slovo se přihlásil
místopředseda české vlády pan
Jan Kalvoda a podle jednacího řádu se může
ujmout slova okamžitě.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Vážený pane předsedo, vážená
Česká národní rado, rozhodl jsem se
přihlásit se do rozpravy jako poslanec ČNR,
ale místo, abych uvolnil pořadí dalšímu
kolegovi, věřte, že bude kratší,
když svůj krátký příspěvek
přednesu. - Tolik a margo pořadí.
Domnívám se, že tato rozprava by neměla
být rozpravou vlády, měla by to být
rozprava poslanců tohoto parlamentu a za vládu mluví
její projekt politiky, její návrh programového
prohlášení.
Jen jednu poznámku. Zásadní výhrady,
které zazněly ve velmi vzrušené rétorice
proti tomuto textu, proti tomuto dokumentu, se odvíjely
na základě argumentace, že totiž tato
vláda svým programem hodlá rozbít
Československo. K tomu řeknu, aniž budu popisovat
celou komplexnost státoprávní situace - nebo
alespoň se o to pokusím - toto.
Slovenská státní reprezentace byla zvolena
v legitimních demokratických parlamentních
volbách v tomto roce, a to na základě programu,
který byl založen na svrchovanosti a samostatnosti
Slovenské republiky. A přesto opoziční
poslanci obviňují tuto vládu, že chce
rozbít Československou republiku? Nechápu,
nerozumím - nebo možná až příliš
dobře rozumím.
Chci říci jen tolik. Žánr tohoto dokumentu,
který se vám předkládá, je
o tom, jak hodlá vláda jednat.
Vytýkejte vládě jak hodlá jednat,
ale nevytýkejte jí, že hodlá jednat.
To totiž ona musí. A tato vláda vám
nabízí v podstatě to, že hodlá
hájit zájmy České republiky, ale nic
více a nic méně. Děkuji.
(Dlouhotrvající potlesk.)
Předseda ČNR Milan Uhde: Uděluji slovo
panu poslanci Vikovi.
Poslanec Jan Vik: Pane předsedo České
národní rady, pane premiére, vážené
poslankyně, vážení poslanci, v souvislosti
s Programovým prohlášením české
vlády bych se rád ještě pozastavil nad
personálním složením této vlády.
Pokud vím, představitelé vládnoucí
koalice neustále hovoří o debolševizaci,
o odstranění komunistů z vedoucích
míst. Ostře ovšem s tímto kontrastuje
složení této nové "pravicové"
vlády. Pokud nás sdělovací prostředky
správně informovaly, část ministrů
této nové vlády tvoří bývalí
členové komunistické strany. Cožpak
není možné konečně mít
vládu bez komunistů, bez komunistů z jakýchkoliv
let? Podle našeho názoru, kdo jednou komunistou byl,
ten jím také zůstane, člověk,
který byl nejprve v komunistické straně,
omylem z ní vypadne v roce 1969, nebo vystoupí těsně
po listopadu 1989 a stane se sametovým fóristou
a následně nekompromisním pravičákem
ODS a tak dále? Kým bude takový člověk
příště? Jak můžeme dosáhnout
debolševizace na úrovni nižších orgánů,
když ve vládě s bolševizací nikdo
nepočítá. Někdo může říci,
ono to nevadí, ale my říkáme, že
to vadí, vadí to více jak půl miliónu
voličů republikánské strany a možná
i těm, kteří volili některou stranu
současné vládní koalice. Děkuji
vám za pozornost.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Milan Uhde: Konstatuji, že
nejsou žádné další písemné
přihlášky do rozpravy, táži se
tedy sněmovny, zda se někdo ještě do
rozpravy chce přihlásit přímo? Není
tomu tak, proto rozpravu končím a jako zástupce
navrhovatele promluví nyní předseda české
vlády pan Václav Klaus.
Předseda vlády České republiky
Václav Klaus: Vážený pane předsedo,
vážení poslanci, vážené
poslankyně, dovolte mi, abych řekl pár slov
k dnešní diskusi nad vládním prohlášením,
se kterým jsme předstoupili před vás
s nadějí, že jsme vám předložili
seriózní dokument, který by mohl nalézt
pozitivní ohlas z vaší strany.
Nemohu zakrýt svůj poněkud rozpačitý
pocit z přístupu některých poslanců
k vládnímu prohlášení, k dokumentu,
který byl seriózně vytvořen, seriózně
vypracován relativně ve velmi krátké
době, prakticky jednoho týdne skupinou lidí,
kteří se sešli prvně, někteří
z nich se navzájem poprvé také vůbec
viděli. Za tu dobu já si myslím, že
vykonali slušný kus práce, a myslím
si, že by si zasloužili, aby toto bylo oceněno.
Nechápu proto požadavky některých z
vás na to, aby vládní prohlášení
bylo předloženo dříve, aby bylo předloženo
rychleji, aby bylo předloženo předem. Zrovna
tak nechápu, že by vládní prohlášení
nebylo dostatečně jednoduché, že by
nebylo dostatečně srozumitelné, že by
nebylo jasné každému, kdo si v něm číst
chtěl, že by nebylo možné na něj
dnes seriózně reagovat.
Myslím, že většina z vás dokumentovala,
že to možné bylo, a proto si myslím, že
ta formální debata o tom, kolik jsme všichni
na to měli času, je v podstatě zbytečná.
Dnešní diskuse přesvědčila o
křehkosti naší demokracie, o pro mne nepochopitelném
nestátotvorném chování opozice. Já
skutečně si nejsem vědom a naše vláda
celá si není vědoma ničeho, co by
se dalo nazvat pohrdavým vztahem vládní koalice
k opozici, spíš bych se ptal na to, jaký byl
dnes předveden vztah opozice k vládní koalici,
k jejímu vládnímu prohlášení,
protože byl předložen text neideologický,
byl předložen text nedoktrinální, byl
předložen text neextremistický z ideové
stránky, byl předložen text pragmatický
a myslím, že mohl být předmětem
nevzrušené parlamentní diskuse.
Dnešní odpoledne se objevovaly často úvahy
o státoprávním uspořádání,
o vztazích se Slovenskem, se Slovenskou republikou. Jménem
vlády bych chtěl říci, že si
nejsme vědomi toho, že bychom ve vládním
prohlášení nerespektovali platnou ústavu,
nic takového v tomto textu není, myslím,
že v tomto textu není ani aprioristicky předjímán
rozpad státu jako definitivní věc, a že
je oprávněná výtka, že chybí
seznam kroků, které povedou k zachování
společného státu. Vláda pouze, a to
slovo pouze bych dal do uvozovek, "pouze" pozorně
vyhodnocuje dnešní odstředivé tendence
Slovenska, slovenské vlády, slovenské politické
reprezentace a vyvozuje z toho opatrné, ale potřebné
nezbytné závěry. Myslím, že toto
opoziční poslanci vědí velmi dobře.
Nedomníváme se, že by vláda svým
programovým prohlášením odstředivé
tendence ze slovenské strany jakýmkoli způsobem
akcelerovala.
Stejně tak máme pocit, že je uměle vytvářen
dnes zde další státoprávní problém,
v této těžké chvíli, že
je vytahována takzvaná moravská karta, podle
našeho názoru zbytečným způsobem.
Vytvářejí se zde zejména před
veřejností jakési iluze o šancích
spolkového uspořádání, navíc
ještě o jakýchsi šancích, že
by něco takového bylo přijatelné pro
dnešní slovenskou reprezentaci. V jednom vystoupení
je zde odmítán jednotný český
stát, říká se, že Morava cítí
etnickou sounáležitost se Slováky a teprve
potom s Čechy, hrozí novým Severním
Irskem a podobně. Toto považujeme za mimořádně,
ale mimořádně nebezpečný vývoj,
ale zejména v této situaci v otázce klíčového
státoprávního "utkání"
se slovenskou stranou, je tato karta mimořádně
nebezpečná a ten, kdo ji vytahuje, si zahrává
s ohněm a neměl by to dělat.
Doporučujeme některým poslancům přečíst
si patřičné části vládního
prohlášení a tam obsažený, podle
našeho názoru, vyvážený pohled
na otázky vnitřního uspořádání
České republiky, na náš důraz
na decentralizaci rozhodování a státní
správy, na obnovu původních okresů
proti těm vytvořeným Ústavou z roku
1960, na hledání optimálního řešení
vyšších než okresních úrovní
a tak dále.
Věřím, že ve vládním prohlášení
je vytvořen prostor pro optimální vyřešení
postavení jednotlivých oblasti Čech, Moravy
i Slezska, a jestliže na každé stránce
tohoto textu není skloňováno slovo "Morava",
je to proto, že tam není ani skloňováno
"Čechy" nebo jakýkoliv jiný region.
Severní Čechy by mohly říci, že
je tam jednou zmíněno slovo "severní
Čechy".
Ostravsko je tam jednou zmíněno, jiné oblasti
tam nejsou zmíněny vůbec. Ve vládním
prohlášení např., jestli jste si všimli
není, zmíněno slovo Praha. Čili domnívám
se, že by bylo možno znova si přečíst
patřičnou část vládního
prohlášení a věřím, ze
kdyby chtěli, že by se tam všichni, tedy i poslanci
opozičních stran, mohli najít.
Poslanec Kraus a někteří další
říkají, že slibujeme všechno nebo
téměř všechno. Znovu doporučuji
přečíst si vládní prohlášení.
Nejsme si vědomi, že bychom v tomto vládním
prohlášení cokoliv konkrétního
věcného slibovali, že bychom slibovali konkrétní
výsledky. Slibujeme pouze, co považujeme za své
základní cíle a také naznačujeme
metody, kterými bychom k tomu chtěli dojít.
Neslibujeme, co v kterém roce bude dosaženo v životní
úrovni, ekologii, restrukturalizaci průmyslu atd.
atd.
Za dnešní odpoledne nezaznělo příliš
mnoho dílčích věcných témat,
a proto také myslím, že není třeba,
abych na ně reagoval. O nich budeme jistě diskutovat
při desítkách dalších setkání
nad dalšími vládními dokumenty, které
budou České národní radě předloženy.
Chtěl bych jenom snad dvě poznámky:
K poslankyni Buzkové bych chtěl říci,
že v textu sice chybí slovo tripartitní jednání,
ale my si uvědomujeme existenci tripartity, uvědomujeme
si v dnešní době stále ještě
nezbytnost setkávání se té triády
vlády, zástupců zaměstnanců
a zástupců podniků a podnikatelů,
ale naše formulace naznačovala, že s postupující
privatizací vláda začne v této hře
hrát menší a menší funkci, a proto
tam slovo "tripartita" nebylo použito; nikoliv
jako odsouzení tohoto postupu, tohoto procesu, ale spíše
jako náznak toho, kudy se ještě tento proces
bude ubírat.
Poslanec Body kritizuje nezdůrazňování
Rómské otázky či dalších
národnostních problémů. Ano, zdůrazňovali
jsme občanský princip, nehodláme z něho
v žádném případě slevit
a tento občanský princip se skutečně
týká všech občanů bezezbytku,
tedy i Rómů.
Chtěl bych říci na závěr snad
jen jednu věc. Nezaměňujme vládní
prohlášení s dalšími navazujícími
dokumenty jak zákony, tak jinými vládními
dokumenty, které budou diskutovány v tomto shromáždění
v České národní radě. Úvaha
o tom, že chybí harmonogram, je i není pravda.
Kde jsme datum věděli, tak jsme ho uvedli, a přiznávám
se, že dnes nemáme harmonogram práce vlády
po jednom týdnu její práce na srpen, září,
říjen, listopad, prosinec tohoto roku a mít
ho nemůžeme. Začínáme na něm
pracovat.
Zrovna tak v tomto textu chybí kvantifikace. Ano, kvantifikace
budou v jiných dokumentech. Zatím ještě
platí pořád státní rozpočet
na rok 1992. Kvantifikace nastanou jakmile vám předložíme
státní rozpočet na rok 1993, kvantifikace
nastanou, jakmile začneme diskutovat nová rozpočtová
pravidla, která budou platná od příštího
roku a pod. Takže kritika toho, že v textu chybí
harmonogramy podrobných kroků, že chybí
kvantifikace celé řady věcí, je svým
způsobem pravdivá, ale není v žádném
případě realizovatelná ve vstupním
vládním prohlášení. Věřím
proto, že vládní prohlášení,
které vám bylo předloženo, je seriozním
dokumentem, že dost jasně naznačuje cíle
a priority této vlády a zrovna tak, že naznačuje
metody, kroky, cesty, nástroje, jak vláda hodlá
tyto cíle řešit realizovat.
Věřím, že to takto také chápe
většina z vás a že proto vládě
České republiky vyslovíte na základě
tohoto vládního prohlášení svou
důvěru. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Milan Uhde: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, snad vás bude zajímat, že v rozpravě
vystoupilo 49 poslankyň a poslanců. Znamená
to tedy, že se ji zúčastnil téměř
každý čtvrtý člen parlamentu.
Nyní bychom udělali přestávku, a to
do 19,45. Upozorňuji návrhovou komisi, že pro
její práci je připravena místnost
120 a že by se tato komise měla ujmout své
činnosti.
V 19.45 pokračování schůze.
Předseda ČNR Milan Uhde: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, budeme pokračovat v přerušeném
jednání. Žádám zástupce
návrhové komise, aby nás seznámil
s návrhem usnesení České národní
rady. Slovo má pan poslanec Zemina, který bude mluvit
za návrhovou komisi.
Poslanec Ondřej Zemina: Vážený
pane předsedo, vážený pane premiére,
vážená vládo České republiky,
dámy a pánové. Návrhová komise,
kterou jste odhlasovali, navrhuje toto usnesení k vládnímu
prohlášení vlády České
republiky. Než vám ho přečtu, dovolím
si krátkou poznámku. Návrhová komise
vycházela ze stenoprotokolů dnešního
odpoledního jednání. Může se
však stát, že některé konkrétní
doporučení nepostihla, proto bych požádal
poslance, který takovýto návrh přednesl,
aby se přihlásil.
Návrh usnesení:
I. Česká národní rada vyslovuje podle
čl. 107 odst. 1 písm. f) ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, v platném znění, důvěru
vládě České republiky na základě
jejího programového prohlášení,
které předložila v souladu s čl. 127
citovaného ústavního zákona.
II. 1. Česká národní rada doporučuje,
aby vláda ČR podnikla urychleně veškerá
opatření, která by byla nutná v případě
zásadní změny státoprávního
uspořádání České a Slovenské
Federativní Republiky a aby co nejrychleji připravila
návrh Ústavy České republiky. Toto
doporučení předložil klub ODA.
II. 2. Česká národní rada žádá
vládu, aby České národní radě
nejpozději do příští schůze
České národní rady předložila
harmonogram plnění těch koncepčních
úkolů, k nimž se ve svém programovém
prohlášení zavázala, zejména
ve vztahu ke koncepci územně správního
uspořádání, zemědělské
politiky, vzdělávací a školské
politiky, jaderné energetiky a sociální politiky.
Tento návrh předložil předseda výboru
petičního, pro lidská práva a národnosti.
II. 3. Česká národní rada žádá
vládu, aby České národní radě
do příští schůze České
národní rady předložila postup dalších
kroků, které vláda učiní pro
zachování společného státu.
Opět předložil předseda výboru
petičního, pro lidská práva a národnosti.
II. 4. Česká národní rada doporučuje
vládě České republiky, aby v oblasti
legislativních prací zaměřila pozornost
na předložení
a) návrhu nového zákona České
národní rady o Policii České republiky
v horizontu několika let,
b) návrhu zákona o civilních bezpečnostních
službách, to neprodleně,
c) návrhu zákona ČNR o požární
ochraně - zde časový horizont nebyl vysloven.
Tato doporučení předložil předseda
výboru pro právní ochranu a bezpečnost.
II. 5. Česká národní rada žádá
vládu České republiky, aby předložila
do 1. října 1992 České národní
radě koncepci své politiky v oblasti mládeže.
Tento návrh předložil poslanec Chudoba. II.
6. Česká národní rada žádá
vládu České republiky, aby na příští
schůzi České národní rady seznámila
Českou národní radu se svým návrhem,
jakým způsobem chce zabezpečit pokračování
tripartitních jednání.
Tento návrh předložila poslankyně Buzková.
Pane předsedo, pokud jde o hlasování, návrhová
komise navrhuje, aby se o usnesení hlasovalo veřejně,
z toho o bodu I. podle jmen. Dále navrhuje, aby i o jednotlivých
částech bodu II. se hlasovalo odděleně.
Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Zeminovi. S technickou poznámkou se hlásí
pan poslanec Pavela. Prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Josef Pavela: Pane předsedo, dámy
a pánové, chtěl bych jenom zdůraznit,
že s návrhem, se kterým jsem vystupoval, jsem
nevystupoval za svou osobu, ale za výbor petiční,
pro lidská práva a národnosti.
Předseda ČNR Milan Uhde: Upřesnění
bylo provedeno. Domnívám se, že pan poslanec
Zemina to takto prezentoval a v záznamu to je také
tak uvedeno. Na prvém místě je uveden název
výboru, jehož jménem jste, pane poslanče,
hovořil. Domnívám se, že to by mělo
být v pořádku.
O slovo se hlásí pan poslanec Drápela.
Poslanec Jiří Drápela: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, celý
můj příspěvek byl zaměřen
k tomu, aby bylo neprodleně zahájeno jednání
se slovenskou politickou reprezentací ohledně možnosti
přetvoření této dvojfederace na spolkový
stát. Prosím, aby toto bylo zapracováno do
usnesení, postrádám to tam. Děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Drápelovi. O slovo se hlásí pan
poslanec Zemina.
Poslanec Ondřej Zemina: Dámy a pánové,
moje kolegyně už to hledá, během několika
sekund bude znění dopracováno podle stenoprotokolu.
Domnívám se, že by bylo možné před
dopracováním návrhu začít hlasovat,
pokud se tak sněmovna usnese, veřejně, podle
jmen o bodu I.
Předseda ČNR Milan Uhde: Má ještě
někdo nějakou technickou připomínku?
(Nikdo.) Budeme proto hlasovat o předloženém
návrhu, který zní, aby sněmovna hlasovala
veřejně, podle jmen, a to o první části
usnesení, které bylo přečteno jako
bod I.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 181.
Kdo je proti? 1.
Tento návrh byl přijat.