FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

1992

VI. v. o.

1454

Návrh

poslanců M. Adrianové, J. Kobylky, J. Piskoře, J. Sokola a St. Žaluda

na vydání

zákona,

kterým se doplňuje zákon č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění, a zákon č. 135/1991 Sb., o Kanceláři prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky

 

Návrh

ZÁKON

ze dne .......... 1992,

kterým se doplňuje zákon č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění, a zákon č. 135/1991 Sb., o Kanceláři prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění, se doplňuje takto:

V § 97 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňují se nové odstavce 2 a 3, které znějí:

"(2) Kancelář Federálního shromáždění je právnickou osobou.

(3) Organizační řád a platový řád Kanceláře Federálního shromáždění schvaluje předsednictvo Federálního shromáždění.".

Čl. II

Zákon č. 135/1991 Sb., o Kanceláři prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky, se doplňuje takto:

1. V § 1 odst. 3 se na konci připojuje tato věta: "Kancelář je právnickou osobou.".

2. Ustanovení. § 3 se doplňuje odstavcem 3, který zní:

"(3) platový řád pracovníků kanceláře schvaluje předsednictvo Federálního shromáždění.".

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

 

Důvodová zpráva

V důsledku přijetí obchodního zákoníku a novely občanského zákoníku ztratila od 1. ledna 1992 platnost předchozí úprava postavení rozpočtových organizací jako právních subjektů. Těmi jsou nadále fyzické osoby nebo sdružení a jednotky územní samosprávy, uvedené ve výčtu právnických osob v § 18 občanského zákoníku, podle něhož jsou právnickými osobami i jiné subjekty, o kterých to stanoví zákon ohledně Kanceláře Federálního shromáždění takové zákonné ustanovení dosud chybí, což mimo jiné umožňuje i vznik jistých pochybností o tom, zda vůbec právní subjektivitu má. Z těchto důvodů je nanejvýš potřebné výslovně v zákoně stanovit, že jde o právnickou osobu.

V zákoně o jednacím řádu je dále citelně postrádáno ustanovení, ve kterém by bylo konstatováno, že se pro Kancelář Federálního shromáždění vydává organizační řád. Zmocnění vydávat organizační řád pro organizace obdobné povahy je zcela běžné, jak je patrno např. z § 3 odst. 1 zákona č. 135/1991 Sb., o Kanceláři prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky, nebo z § 12 odst. 4 zákona č. 491/1991 Sb., o organizaci Ústavního soudu České a Slovenské Federativní Republiky a o řízení před ním.

Vydávat organizační řád Kanceláře Federálního shromáždění se proto navrhuje svěřit předsednictvu Federálního shromáždění. To je logickým důsledkem skutečnosti, že Kancelář Federálního shromáždění plní úkoly spojené se zabezpečováním činností Federálního shromáždění, jeho orgánů, sněmoven a jejich orgánů.

Rovněž tak poslanci, a nikoliv snad federální vláda, by měli mít právo rozhodovat o platových poměrech osob, které mají plnit úkoly ve vztahu k parlamentu a mohou se při tom dostávat i do zvláštního postavení k orgánům, popř. aparátu vlády.

V této souvislosti je třeba poukázat na jednací řády České národní rady a Slovenské národní rady, které řešení, obsažené v návrhu právě zahrnují, a tímto by se právní úprava uvedených otázek v zákonodárných sborech sjednotila. K tomu se dospělo i při projednávání návrhu zákona o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a některých dalších organizacích a orgánech.

Článkem II návrhu zákona se navrhuje provést potřebná úprava zákona č. 135/1991 Sb., o Kanceláři prezidenta ČSFR, odůvodněná pozdějšími právními úpravami rovněž ve dvou směrech, tedy jak pokud jde o úpravu právní subjektivity právnické osoby, tak v souvislosti s úpravou vyplývající z přijeti zákona o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a některých dalších organizacích a orgánech.

V bodě 1. čl. II se proto navrhuje výslovně uvést, že Kancelář prezidenta ČSFR je právnickou osobou, aby s ohledem na § 18 odst. 2 písm. d) občanského zákoníku a § 4 obchodního zákoníku nevznikaly pochybnosti o jejím postavení.

V bodě 2. čl. II se navrhuje, aby platový řád pracovníků Kanceláře prezidenta ČSFR schvalovalo předsednictvo FS, stejně jako u pracovníků Kanceláře FS, a to z důvodů uvedených shora a s ohledem na specifičnost činnosti a zvláštní postavení obou Kanceláří. Předloženou novelou zákona o Kanceláři prezidenta ČSFR se proto navrhuje zavést zvláštní zákonnou úpravu, podle níž předsednictvo Federálního shromáždění, to je orgánu, který volí prezidenta a schvaluje rozpočtovou kapitolu jeho úřadu, má mít i oprávnění schvalovat platový řád jeho pracovníků.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP