FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

1992

VI. volební období

1422

Návrh

poslanců Sněmovny národů Federálního shromáždění

Jany Petrové

Jana Šolce

Ladislava Kováče

Ladislava Kvasničky

Karola Stomeho

na vydání

zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 334/1991 Sb., o

služebním poměru policistů

Federálního policejního sboru a Sboru hradní policie

 

NÁVRH

ZÁKON

ze dne .......... 1992,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 334/1991 Sb.,

o služebním poměru policistů

Federálního policejního sboru a Sboru hradní policie

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 334/1991 Sb., o služebním poměru policistů zařazených ve Federálním policejním sboru a Sboru hradní policie, se mění a doplňuje takto:

1. v § 2 odstavec 3 zní:

"(3) ve vztahu k policistům povolaným k plnění úkolů federálního ministerstva vnitra [Zákon č. 333/1991 Sb., o Federálním policejním sboru a Sboru hradní policie.] a k policistům zařazeným ve službách Federálního policejního sboru, které vyčlenil do své podřízenosti [Zákon č. 333/1991 Sb., o Federálním policejním sboru a Sboru hradní policie.], činí právní úkony ve věcech služebního poměru ministr vnitra České a Slovenské Federativní Republiky a v rozsahu jím stanoveném též služební orgány jím určené.".

Za odstavec 3 se doplňuje nový odstavec 4, který zní:

"(4) ve vztahu k řediteli Federálního policejního sboru činí právní úkony ve věcech služebního poměru ministr vnitra České a Slovenské Federativní Republiky ve vztahu k řediteli Sboru hradní policie činí právní úkony ve věcech služebního poměru náčelník vojenské složky Kanceláře prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky."

2. V § 3 odst. 1 ustanovení písm. c) zní:

"c) splňuje alespoň nejbližší nižší stupeň vzdělání než je stupeň vzdělání stanovený pro funkci, do které má být ustanoven,".

3. § 5 zní:

"§ 5

Zkušební doba

(1) Při přijetí do služebního poměru může být sjednána zkušební doba, a to nejdéle na šest měsíců.

(2) Sjednanou zkušební dobu lze se souhlasem policisty zkrátit, dosahuje-li policista v průběhu zkušební doby velmi dobrých výsledků ve výkonu služby.

(3) Doba, po kterou byl policista uznán dočasně neschopným služby pro nemoc nebo úraz, se započítává do zkušební doby v rozsahu nejvýše 10 dnů.

(4) Ve zkušební době nesmí policista samostatně provádět služební zákroky a služební úkony. [Zákon č. 333/1991 Sb., o Federálním policejním sboru a Sboru hradní policie.]".

4. Za § 8 se vkládá nový § 8a, který zní:

"§ 8a

Propůjčení hodnosti

Policistovi lze propůjčit vyšší hodnost, než kterou skutečně má, na dobu, po kterou to vyžaduje funkce nebo služební úkoly, jimiž byl pověřen. Policistovi, jemuž byla propůjčena vyšší hodnost, náleží práva a povinnosti spojené s touto hodností.".

5. Za § 10 se vkládá nový § 10a, který zní:

"§ 10a

Pověření výkonem funkce

Jestliže to vyžaduje důležitý zájem služby, může být policista na dobu nejdéle šesti měsíců pověřen výkonem funkce stejné nebo vyšší úrovně. Do funkce vykonávané policistou před tím, než byl pověřen výkonem jiné funkce, nelze po tuto dobu ustanovit jiného policistu.".

6. V § 15 odst. 2 druhá věta zní: "Doba pro skončení služebního poměru začíná prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po doručení žádosti o uvolnění služebnímu orgánu a končí uplynutím posledního dne příštího kalendářního měsíce.",

7. V § 16 odst. 1 písm. b) se slovo "převést" nahrazuje slovy "přemístit nebo přeložit".

8. V § 17 odst. 2 druhá věta zní: "Doba pro skončení služebního poměru začíná prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni doručení rozhodnutí o propuštění a končí uplynutím posledního dne příštího kalendářního měsíce.

9. V § 20 se na konci věty tečka nahrazuje čárkou a připojují se slova "vždy však nejpozději uplynutím zkušební doby.".

10. V § 33 odst. 1 zní:

"(1) Po uplynutí jednoho roku od pravomocně uloženého kázeňského trestu se kázeňsky trest zahlazuje a policista se posuzuje, jako by mu kázeňský trest nebyl uložen. Jestliže kázeňský trest zákazu činnosti neskončil v této době, zahlazuje se jeho vykonáním.".

11. V § 36 odst. 2 se vypouští druhá věta.

12. V § 97 odst. 2 se slova "šesti měsíců" nahrazují slovy "12 měsíců".

13. § 117 odst. 1 zní:

"(1) Zjistí-li se dodatečně, že pravomocné rozhodnutí je v rozporu s právními předpisy, musí je ministr vnitra České a Slovenské Federativní Republiky nebo ředitel policejního sboru nebo náčelník vojenské složky Kanceláře prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky zrušit.".

14. V § 127 se doplňuje ustanovením § 143 odst. 6".

15. V § 128 se připojují nové odstavce 8 a 9, které zní:

"(8) Hodnosti příslušníků Sboru národní bezpečnosti propůjčené přede dnem 27. srpna 1991 se považují za propůjčené podle tohoto zákona.

(9) Je-li do služebního poměru podle tohoto zákona opatření přijat občan, který byl příslušníkem Federální bezpečnostní informační služby, příslušníkem Policie České republiky, příslušníkem Policejního sboru Slovenské republiky anebo příslušníkem Sboru nápravné výchovy, započítává se mu délka služby v této službě a sborech, jakož i nároky s tím související, jako kdyby tuto službu konal ve služebním poměru podle tohoto zákona.".

Čl. II

1. Zkušební doba určená přede dnem 27. srpna 1991 skončí dnem účinnosti tohoto zákona, pokud se služební orgán a policista nedohodnou jinak.

2. Pokud ke dni účinnosti tohoto zákona trvá nárok na platové vyrovnání, doba pro jeho poskytování se prodlužuje až do uplynutí 12 měsíců od skončení služebního poměru.

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

 

DŮVODOVÁ ZPRÁVA

Obecná část

Zákon č. 334/1991 Sb., o služebním poměru policistů zařazených ve Federálním policejním sboru a Sboru hradní policie, byl schválen Federálním shromážděním dne 10. července 1991.

Jeho dosavadní aplikace v bezpečnostní praxi ukázala, že některá ustanovení plně této praxi nevyhovují nebo některé otázky nejsou zcela dořešeny. Z tohoto důvodu je potřebné, pro dokonalené fungování bezpečnostního aparátu v oblasti služebních vztahů, některá ustanovení zákona zpřesnit nebo upravit. Zároveň aplikace zákona ukázala, že úprava některých právních vztahů absentuje, a proto je nezbytné jeho doplnění.

Předkládaný návrh novelizace zákona č. 334/1991 Sb. zároveň zesoulaďuje právní úpravu s úpravou obsaženou v zákoně SNR č. 410/1991 Sb., o služebním poměru příslušníků Policejního sboru Slovenské republiky.

Navrhovaná právní úprava nebude mít dopad na zvýšení bilance pracovních sil ani na zvýšení požadavků ze státního rozpočtu.

Zvláštní část

K bodu 1 a 13 (novelizace § 2 a § 117 odst. 1):

Se zřetelem k ustanovením § 3 odst. 1, 3 a 5, § 6 odst. 1 a 2 a § 68 písm. a) a c) zákona č. 333/1991 Sb., o Federálním policejním sboru a Sboru hradní policie, jakož i k ustanovení 128 odst. 1 věty druhé zákona č. 334/1991 Sb. je do zákona nezbytné doplnit ustanovení o personální působnosti ministra vnitra ČSFR ve vztahu k rozhodování ve věcech služebního poměru ředitele Federálního policejního sboru a policistů zařazených ve službách tohoto sboru vyčleněných do podřízenosti ministra a obdobné ustanovení o personální působnosti náčelníka vojenské složky Kanceláře prezidenta ČSFR ve vztahu k rozhodování ve věcech služebního poměru ředitele Sboru hradní policie. S tím souvisí i návrh novelizace § 117 odst. 1 zákona.

K bodu 2 (novelizace § 3):

Změna znění písm. c) se navrhuje se zřetelem ke skutečnosti, že dosavadní příliš úzce stanovenou podmínku ("splňuje vzdělání stanovené pro funkci, do které má být ustanoven") pro přijetí do služebního poměru by nesplňovali občané bez odborného policejního vzdělání, které mohou získat pouze na středních odborných školách policie nebo na připravované Policejní akademii.

K bodu 3 (novelizace § 5):

Oproti dosavadní úpravě se navrhuje zkušební dobu obligatorně nestanovovat, nýbrž fakultativně sjednávat.

Navrhovaná úprava služebnímu orgánu umožní sjednat diferencovaně délku zkušební doby popřípadě již sjednanou zkušební dobu se souhlasem policisty zkrátit s přihlédnutím k tomu, že do služebního poměru k policejnímu sboru mohou být přijímáni uchazeči, kteří již byli ve služebním poměru s obdobnou policejní odborností nebo zde budou pokračovat ve své civilní profesi, např. lékaři.

K bodu 4, 5 a 15 (doplnění § 8a, § 10a a § 128):

Zásadní změny v bezpečnostní politice, koncepci, úkolech a v organizaci a řízení resortu federálního ministerstva vnitra a policejních sborů se projevují ve značné personální obměně policistů, zejména ve vedoucích a řídících funkcích. Funkce jsou obsazovány především nově přijatými policisty vybranými z civilní sféry. Pro tento účel se jeví výhodné zachovat některé instituty, které znala dřívější úprava a to "propůjčení hodnosti", kde se vsak nyní navíc navrhuje obligatorně přiznávat hodnostní plat z propůjčené hodnosti, a "pověření výkonem funkce", které se však nyní navrhuje omezit nejdéle na dobu šesti měsíců, tj. nikoli tehdejší neurčitou "dočasností". V souvislosti s omezením doby pověření se policistovi zachovává jeho původní funkce. Navrhovaná úprava byla zohledněna i v § 128 odst. 8 zákona.

K bodu 6 a 8 (novelizace § 15 a § 17 odst. 2):

K odstranění dosavadních sporů ohledně dne skončení tzv. výpovědních dob při skončení služebního poměru uvolněním a propuštěním se navrhuje v zásadě převzít úpravu obsaženou v § 45 odst. 2 zákoníku práce.

K bodu 10 (novelizace § 33 odst. 1):

Navrženou úpravou dochází ke zpřesnění dosavadní dikce tohoto ustanovení a jejímu ujednocení s dikcí obsaženou v § 42 odst. 1 zákona SNR č. 410/1991 Sb., o služební poměru příslušní Policejního sboru Slovenské republiky.

K bodu 11 (novelizace § 36 odst. 2):

Stanovení maximální délky jedné nepřetržité služby na 12 hodin zákonem neodpovídá potřebám útvarů a pracovišť se specifickými podmínkami výkonu služby např. v Jednotce rychlého zásahu FPS, operačních střediscích, službě dozorčích důstojníků. Navrhuje se proto délku služby stanovit prováděcí vyhláškou, a to v zásadě na nejvýše 12 hodin s tím, že ředitelé budou zmocněni stanovit délku jedné nepřetržité služby až na 24 hodin tam, kde to vyžadují specifické podmínky výkonu služby.

K bodu 12 (novelizace § 97 odst. 2):

Dobu poskytování platového vyrovnání se navrhuje prodloužit na jeden rok, neboť nárok na platové vyrovnání bude vznikat v budoucnu pouze ve výjimečných případech, vzhledem k tomu, že ve FMV a v policejních sborech již zásadní organizační změny proběhly a platové vyrovnání se nadále bude poskytovat pouze policistům propuštěným v důsledku organizačních změn.

Další změny a doplňky reagují na návrhy novelizací ostatních ustanovení, popřípadě mají upřesňující charakter.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP