Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VI. v. o.

1074

Návrh

poslanců Federálního shromáždění

Václava BENDY (za poslanecký klub KDS-LDS), Petra KUČERY (OH), Josefa MEČLA (KLP-KSČM), Jozefa OLEJA (SDL), Antona ONDREJKOVIČA (HZDS), Alojza RAJNIČA (KDH), Jiřího RUMLA (NOF), Jana SOKOLA (OH), Věnka ŠILHÁNA (SDO), Ernesta VALKA (ODU-VPN) a Jána VOSČEKA (KDH)

na vydání

zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 47/1990 Sb., o volbách do Federálního shromáždění ve znění zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 208/1990 Sb.

 

Alternativa I

Návrh

ZÁKON

ze dne ..........

kterým se mění a doplňuje zákon č. 47/1990 Sb., o volbách do Federálního shromáždění, ve znění zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky č. 208/1990 Sb.

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 47/1990 Sb., o volbách do Federálního shromáždění, ve znění zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky č. 208/1990 Sb. se mění a doplňuje takto:

1. Poznámka č. 1 k § 2 odst. 2 zní:

"1/ § občanského zákoníku č. .../1991 Sb.".

2. Varianta 2

§ 2 odst. 3 zní:

"(3) Překážkou ve výkonu volebního práva je zákonem stanovené omezení osobní svobody z důvodu

a) ochrany zdraví lidu [§ 5 odst. 2 písm. b), § 9 odst. 2 písm. a) a § 24 zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu.],

b) výkonu trestu odnětí svobody.".

Varianta II:

Bod 1 vypustit.

3. § 5 včetně nadpisu zní:

"§ 5

Volební kraje

Volby se konají podle volebních krajů. Území volebních krajů je stanoveno v příloze č. 1 tohoto zákona.".

Poznámka č. 3 se vypouští.

4. § 7 odst. 2 zní:

"(2) Volební okrsky a volební místnost pro každý okrsek stanoví v České republice obecní rada nebo orgán, který plní funkci obecní rady [§ 3 odst. 1 a 2 a § 44 odst. 1 a 2 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích. § 22 zákona ČNR č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze.], ve Slovenské republice starosta obce (primátor města) nebo starosta městské části [§ 13 odst. 1 a § 24 odst. 2 zákona SNR č. 369/1990 Sb., o obecním zřízení. § 17 odst. 1 zákona SNR č. 377/1990 Sb., o hlavním městě Slovenské republiky Bratislavě. § 15 odst. 1 zákona SNR č. 401/1990 Sb., o městě Košice.] (dále jen příslušný orgán obce") nejpozději 30 dnů přede dnem voleb.".

5. Varianta I:

§ 7 odst. 5 zní:

"(5) V celách policejního zajištění [Zákon ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky. Zákon SNR č. 204/1991 Sb., o Policejním sboru Slovenské republiky. Dosavadní poznámky č. 4, 5 a 6 k § 7 odst. 2 se vypouštějí.] nebo v místech, kde s vykonává vazba, popř. kázeňský trest vězení, zabezpečí možnost výkonu volebního práva na základě voličského průkazu ve spolupráci s náčelníkem příslušného zařízení okrsková komise, v jejímž obvodu je toto zařízení. Velikost volebního okrsku podle odstavce 3 nemusí být v tomto případě zachována. Tyto osoby volí na základě voličského průkazu, který si vyžádaly, nemají-li v tomto okrsku trvalý pobyt. V případě předvedení příslušný útvar policejního sboru postupuje tak, aby se předvedené osobě umožnil výkon volebního práva.".

Dosavadní poznámky č. 4, 5 a 6 k § 7 odst. 2 se vypouštějí.

Varianta II: (variantu I vypustit v případě volby varianty II v bodu 1)

§ 7 odst. 5 zní:

"(5) V celách policejního zajištění [Zákon ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky. Zákon SNR č. 204/1991 Sb., o Policejním sboru Slovenské republiky. Dosavadní poznámky č. 4, 5 a 6 k § 7 odst. 2 se vypouštějí.] nebo v místech, kde se vykonává vazba nebo výkon trestu odnětí svobody, popř. kázeňský trest vězení, zabezpečí možnost výkonu volebního práva na základě voličského průkazu ve spolupráci s náčelníkem příslušného zařízení okrsková komise, v jejímž obvodu je toto zařízení. Velikost volebního okrsku podle odstavce 3 nemusí být v tomto případě zachována. Tyto osoby volí na základě voličského průkazu, který si vyžádaly, nemají-li v tomto okrsku trvalý pobyt. V případě předvedení příslušný útvar policejního sboru postupuje tak, aby se předvedené osobě umožnil výkon volebního práva.".

Dosavadní poznámky č. 4, 5 a 6 k § 7 odst. 2 se vypouštějí.

6. Poznámka č. 7 k § 8 odst. 1 se označuje jako poznámka č. 6

7. V § 8 odst. 1 věta třetí zní: "Velitel útvaru ve spolupráci s obecním (městským) úřadem nebo úřadem, který plní funkci obecního úřadu (dále jen obecní úřad") [§ 58 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích. § 27 zákona ČNR č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze.] obce přidělení to neprodleně potvrdí obecnímu úřadu příslušnému podle místa trvalého pobytu těchto příslušníků.".

§ 16 a § 24 odst. 3 zákona SNR č. 369/1990 Sb., o obecním zřízení.

§ 19 zákona SNR č. 377/1990 Sb., o hlavním městě Slovenské republiky Bratislavě.

§ 17 zákona SNR č. 401/1990 Sb., o městě Košice.

8. V § 9 odst. 1 a 2 se slova "místní národní výbor nahrazují slovy obecní úřad".

9. V § 10 odst. 1 se slova "místní národní výbor nahrazují slovy "obecní úřad".

10. V § 10 se vypouští odstavec 2; zároveň se zrušuje číslování odstavců.

11. V § 11 odst. 1 a 2 se slova "místní národní výbor nahrazují slovy obecní úřad".

12. V § 12 odst. 1 se slova "místní národní výbor nahrazují slovy obecní úřad".

13. § 13 odst. 1 zní:

"(1) Volby do Federálního shromáždění řídí Ústřední volební komise.".

14. V § 13 se za odstavec 1 vkládají nové odstavce 2 a 3, které znějí:

"(2) Ve volebních krajích řídí volby krajské volební komise.

(3) V okresech se zřizují okresní volební komise. Dále se okresní komise zřizují na území hlavního města Prahy a hlavního města Slovenské republiky Bratislavy podle přílohy č. 2 tohoto zákona."

Dosavadní odstavce 2 až 9 se označují jako odstavce 4 až 11.

15. Poznámky č. 8 a 9 k § 13 nově označenému odstavci 6 znějí:

"8/ Zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích.

9/ Zákon č. 424/1991 Sb.".

16. V § 13 nově označeném odstavci 7 poslední věta zní: "Slib skládá člen volební komise tak, že se podepíše pod písemné znění slibu.".

17. V § 13 nově označený odstavec 9 zní:

"(9) Volební komise si na svém prvním zasedání určí losem ze svého středu předsedu a místopředsedu. Předseda a místopředseda volební komise nemohou být členy stejné politické strany.".

18. § 13 nově označený odstavec 10 zní:

"(10) Zapisovatele Ústřední volební komise jmenuje a odvolává vláda České a Slovenské Federativní Republiky. Zapisovatele krajské volební komise jmenuje a odvolává ministr vnitra příslušné republiky. Zapisovatele okresní volební komise jmenuje a odvolává přednosta okresního úřadu. Zapisovatele okresních volebních komisí v hlavním městě Praze jmenuje a odvolává primátor hlavního města Prahy. Zapisovatele okrskové volební komise jmenuje a odvolává starosta obce, města, městského obvodu nebo městské části (dále jen starosta"). Zapisovatele je třeba určit v dostatečném předstihu tak, aby mohl plnit úkoly podle § 18; při jednání volebních komisí má zapisovatel právo poradního hlasu. Zapisovatel skládá slib ve znění uvedeném v odstavci 7.

19. V § 15 odst. 2 se slova "předseda příslušného krajského národního výboru" nahrazují slovy "ministr vnitra příslušné republiky."

20. V § 16 odst. 1 poslední věta zní: "První zasedání okresní volební komise svolává přednosta okresního úřadu, v hlavním městě Praze hlavní primátor hlavního města Prahy.".

21. V § 16 odst. 2 písm. c) se slova "v rámci okresu" nahrazují slovy "v rámci své působnosti".

22. § 17 odst. 1 zní:

"(1) Každá politická strana, jejíž kandidátní listina byla zaregistrována ve volebním kraji, jehož součástí je volební okrsek, má právo delegovat nejpozději 30 dnů přede dnem voleb jednoho člena a jednoho náhradníka do okrskové volební komise; jestliže je však taková politická strana zastoupena v obecním zastupitelstvu obce (§ 7 odst. 1) má povinnost tak učinit. Není-li takto dosaženo nejnižšího stanoveného počtu členů okrskové volební komise, jmenuje členy a náhradníky na neobsazená místa příslušný orgán obce.".

23. § 17 odst. 2 zní:

"(2) Příslušný orgán obce s přihlédnutím k místním podmínkám stanoví nejnižší počet členů okrskové volební komise.".

24. V § 17 odst. 3 se slova "předseda příslušného místního národního výboru" nahrazují slovy "starosta příslušné obce".

25. V § 17 odst. 5 písm. c) se slova "místnímu národnímu výboru" nahrazují slovy "obecnímu úřadu".

26. § 18 včetně nadpisu zní:

"§ 18

Kandidátní listiny

(1) Kandidátní listiny pro volby do Sněmovny lidu a kandidátní listiny pro volby do Sněmovny národů mohou podávat politické strany. Kandidátní listiny se podávají nejpozději 60 dnů přede dnem voleb ve dvojím stejnopise zapisovateli krajské volební komise. Ke kandidátní listině politická strana připojí:

a) prohlášení, že má nejméně 10 tisíc individuálních členů nebo

b) v případě, že nesplňuje podmínku uvedenou v písmenu a), petici požadující, aby tato politická strana kandidovala, podepsanou tolika dalšími oprávněnými voliči, kolik se jich politické straně nedostává na počtu individuálních členů?

K podpisu pod petici volič po předložení občanského průkazu uvede své jméno, příjmení, rodné číslo a bydliště. Podpis pod peticí nelze vzít zpět.

Krajská volební komise může kontrolovat pravdivost údajů o počtu členů nebo údajů uvedených v petici.

(2) Podává-li politická strana kandidátní listinu ve více volebních krajích, předloží petici pouze jedné krajské volební komisi a v podání ostatním krajským volebním komisím na to odkáže.

(3) Splnění podmínky uvedené v odstavci 1 písm. a) nebo b) se nevztahuje na politické strany, které jsou zastoupeny ve Federálním shromáždění, nebo které v rámci České republiky nebo Slovenské republiky v posledních volbách do Sněmovny lidu získaly nejméně 10 000 platných hlasů.

(4) Kandidátní listina obsahuje:

a) název politické strany,

b) jméno, příjmení, věk, zaměstnání a bydliště kandidátů a jejich pořadí na kandidátní listině vyjádřené pomocí arabské číslice.

(5) Na kandidátní listině může politická strana u jednotlivých kandidátů kromě údajů uvedených v odstavci 4 písm. b) též vyznačit jejich příslušnost k určité politické straně nebo že kandidát není členem žádné politické strany anebo že jde o nezávislého kandidáta.

(6) V příloze ke kandidátní listině politická strana určí svého zmocněnce a jeho dva náhradníky a uvede jejich jména, příjmení a přesné adresy. Zmocněncem ani jeho náhradníkem nemůže být kandidát. Úkony svého zmocněnce ve volebních věcech je politická strana vázána. Nastoupení náhradníka místo zmocněnce oznámí politická strana krajské volební komisi.

(7) Zapisovatel zjistí, zda předložené kandidátní listiny splňují stanovené náležitosti. V případě, že tomu tak není, upozorní na to zmocněnce politické strany. Podání kandidátní listiny zapisovatel potvrdí zmocněnci politické strany.

(8) Nejvyšší počty kandidátů, které může politická strana v rámci volebního kraje uvést na kandidátní listině pro volby do Sněmovny lidu a do Sněmovny národů, se stanoví v příloze č. 3 tohoto zákona.

(9) Ke kandidátní listině musí být přiloženo vlastnoručně podepsané prohlášení kandidáta, že souhlasí se svou kandidaturou, nedal souhlas s tím, aby byl uveden na jiné kandidátní listině, a že mu nejsou známy překážky volitelnosti.

(10) Politické strany se mohou dohodnout na podání společné kandidátní listiny. Na koalici takto vzniklou se použijí přiměřeně ustanovení tohoto zákona týkající se politické strany. Splnění podmínek uvedených v odstavci 1 písm. a), b) a v odstavci 2 se v případě podání společné kandidátní listiny více politických stran zjišťuje za všechny tyto politické strany tak, jako by kandidátní listinu podala jedna politická strana.".

27. V § 19 odst. 2 písm. a) se slova "§ 18 odst. 7" nahrazují slovy "§ 18 odst. 9".

28. V § 19 odst. 2 písm. c) se slova "§ 18 odst. 6" nahrazují slovy "§ 18 odst. 8".

29. V § 19 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní:

"(3) Krajská volební komise kandidátní listinu odmítne, jestliže tato listina nesplňuje podmínky podle § 18, politická strana nedostatky neodstranila ani do 24 hodin po upozornění krajskou volební komisí a nedostatky nelze odstranit způsobem uvedeným v odstavci 2. Proti takovému rozhodnutí může politická strana podat do 24 hodin po jeho doručení odvolání k Ústřední volební komisi.".

Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 4; dosavadní odstavec 4 se vypouští.

30. V § 20 se za odstavec 3 vkládá nový odstavec 4, který zní:

"(4) Ústřední volební komise kandidátní listinu odmítne, jestliže tato listina nesplňuje podmínky podle § 18, politická strana nedostatky neodstranila ani do 24 hodin po upozornění Ústřední volební komise a kandidátní listinu neodmítla již krajská volební komise.".

Dosavadní odstavce 4 a 5 se označují jako odstavce 5 a 6.

31. Za § 20 se vkládá nový § 20a, který včetně nadpisu zní:

"§ 20a

Registrace kandidátních listin

(1) Po obdržení zápisu o výsledku projednání kandidátních listin z volebního kraje Ústřední volební komisí krajská volební komise zaregistruje nejpozději do 45 dnů přede dnem voleb kandidátní listiny jako platné a oznámí to písemně politickým stranám. Registrace je podmínkou pro rozmnožení kandidátních listin.

(2) Jestliže krajská volební komise nebo Ústřední volební komise po registraci podle odstavce 1 zjistí, že politická strana, která podala kandidátní listinu byla zrušena [§ 13 zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích.] anebo byla pozastavena její činnost [§ 14 zákona č. 424/1991 Sb.], registraci zruší a písemně to oznámí zmocněnci politické strany (§ 18 odst. 6).

(3) Ke kandidátní listině, jejíž registrace byla podle odstavce 2 zrušena se nepřihlíží.".

32. § 21 se doplňuje odstavcem 3, který zní:

"(3) Jestliže dojde k rozpuštění politické strany v době po zaregistrování kandidáta na kandidátní listině krajskou volební komisí, zůstávají údaje o kandidátovi na kandidátní listině nezměněny; při rozdělování mandátů se k takovéto politické straně nepřihlíží.".

33. § 22 včetně nadpisu zní:

"§ 22

Hlasovací lístky

(1) Předseda krajské volební komise zajistí prostřednictvím ministerstva vnitra příslušné republiky rozmnožení hlasovacích lístků na nichž musí být uvedeno vylosované číslo kandidátní listiny (§ 20 odst. 4), název politické strany a údaje o všech kandidátech a jejich pořadí; údaje na hlasovacích lístcích musí být shodné s údaji na kandidátních listinách.

(2) Hlasovací lístky pro volbu do téže sněmovny Federálního shromáždění musí být vytištěny písmem téhož druhu a stejné velikosti, na papíru téže barvy a jakosti a týchž rozměrů. Hlasovací lístky jsou opatřeny otiskem razítka krajské volební komise.

(3) Takto rozmnožené hlasovací lístky zašle předseda krajské volební komise starostům obcí, kteří zajistí, aby hlasovací lístky byly doručeny všem voličům nejpozději 3 dny přede dnem voleb, jakož i v den voleb všem okrskovým komisím.".

34. V § 23 odst. 3 a 4 se slova "rada místního národního výboru" nahrazuje slovy "příslušný orgán obce".

35. V § 24 odst. 1 se slova "místní národní výbor nahrazují slovy obecní úřad".

36. V § 24 se vypouští odstavec 2; zároveň se zrušuje číslování odstavců.

37. V § 26 se slova "rada místního národního výboru" nahrazují slovy "starosta obce".

38. Varianta I

§ 27 odst. 2 zní:

"(2) V době volební kampaně má každá samostatně kandidující politická strana zajištěn přístup ke státním veřejným informačním prostředkům a jiným službám státu a územní samosprávy. V rámci federálních vysílacích okruhů rozhlasu i televize je pro volební kampaň vyhrazeno celkem 35 hodin vysílacího času. Z celkového počtu hodin vysílacího času se 15 hodin rozdělí rovnoměrně mezi všechny kandidující politické strany tak, aby určením doby vysílání nebyla žádná z politických stran podstatně znevýhodněna. Zbývající 20 hodin se rozdělá mezi politické strany, které mají ve Federálním shromáždění poslanecký klub, úměrně k celkovému počtu členů jejich poslaneckých klubů. Volební agitace v rozhlasovém a televizním vysílání držitelů licencí není dovolena.".

Varianta II:

"(2) V době volební kampaně má každá samostatně kandidující politická strana zajištěn rovný přístup ke státním veřejným informačním prostředkům a jiným službám státu a územní samosprávy. V rámci federálních vysílacích okruhů rozhlasu i televize je pro volební kampaň vyhrazeno celkem 35 hodin vysílacího času, které se rozdělí rovným dílem mezi kandidující politické strany tak, aby určením doby vysílání nebyla žádná z politických stran podstatně znevýhodněna. Volební agitace v rozhlasovém a televizním vysílání držitelů licencí není dovolena.".

39. V § 27 se za odstavec 2 vkládají nové odstavce 3 a 4, které znějí:

"(3) V době volební kampaně je zakázáno vysílat volební projevy a volební programy, kromě vysílacích časů vyhrazených kandidujícím politickým stranám podle odstavce 2 a zveřejňovat jakékoliv vnější projevy, kterými se propagují kandidující politické strany. Je rovněž zakázáno vysílat volební agitaci v časech, které jsou v rozhlasovém a televizním vysílání vyhrazeny reklamě nebo využívat rozhlasové a televizní reklamy k volební agitaci.

(4) Není dovoleno používat místního rozhlasu k volební agitaci politických stran, s výjimkou pouhého oznamování konání volebních shromáždění.

Dosavadní odstavce 3 až 6 se označují jako odstavce 5 až 8.

40. V § 27 nově označeném odstavci 5 se slova "místní národní výbor nahrazují slovy příslušný orgán obce".

41. § 29 odst. 2 zní:

"(2) Volič po příchodu do volební místností prokáže svou totožnost a po záznamu v obou stejnopisech seznamu voličů obdrží od okrskové volební komise prázdnou obálku opatřenou otiskem úředního razítka. Tyto obálky musí být neprůhledné, stejné velikosti, jakosti a barvy. Na žádost voliče mu okrsková volební komise dodá za chybějící, škrtané nebo jinak označené hlasovací lístky jiné. Nepředloží-li volič občanský (vojenský, osobní) průkaz a žádný z členů okrskové volební komise ho nezná, komise jej požádá, aby svou totožnost prokázal svědectvím dvou komisi známých osob; pokud tak volič neučiní do ukončení hlasování, nebude mu hlasování umožněno.".

42. V § 29 odst. 4 se vypouští poslední věta.

43. V § 35 odst. 2 se na konci tečka nahrazuje středníkem a připojují se tato slova: "pokud však počet přednostních hlasů na těchto hlasovacích lístcích je stejný, k přednostním hlasům se nepřihlíží.".

44. V § 36 odst. 1 poslední věta zní: "Jestliže některý z členů okrskové volební komise zápis nepodepsal, uvedou se důvody.".

45. V § 37 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:

"(2) Nesplní-li předseda okrskové volební komise na výzvu okresní volební komise povinnosti podle odstavce 1 do 24 hodin po ukončení hlasování, může okresní volební komise zpracovat výsledky hlasování v ostatních okrscích a předat je krajské volební komisi.".

Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3.

46. V § 37 nově označeném odstavci 3 se slova "místnímu národnímu výboru" nahrazují slovy "obecnímu úřadu".

47. V § 40 odst. 1 poslední věta zní: "Jestliže některý z členů krajské volební komise zápis nepodepsal, uvedou se důvody.".

48. V § 40 odst. 3 se slova "příslušnému národnímu výboru" nahrazují slovy "ministerstvu vnitra příslušné republiky".

49. § 42 včetně nadpisu zní:

"§ 42

Postup politických stran do prvního skrutinia

(1) Ústřední volební komise zjistí, kolik platných hlasů celkem bylo odevzdáno pro každou politickou stranu v České republice a ve Slovenské republice, zvlášť pro volbu do každé sněmovny.

(2) Ústřední volební komise zjistí, které politické strany získaly méně než pět procent z celkového počtu platných hlasů odevzdaných v České republice nebo ve Slovenské republice. Tyto politické strany jsou z postupu do prvního skrutinia vyřazeny.

(3) Podá-li politická strana kandidátní listiny v České republice i ve Slovenské republice, stačí, když získá pět procent z celkového počtu platných hlasů v jedné z republik.

(4) Zjistí-li Ústřední volební komise, že žádná politická strana nesplnila požadavek podle odstavce 2, sníží komise hranici pět procent postupně na hranici čtyř procent a na hranici tří procent tak, aby do prvního skrutinia mohly postoupit alespoň dvě politické strany.

(5) V prvním skrutiniu se rozdělují mandáty v rámci volebních krajů.".

50. V § 43 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní:

"(3) Bylo-li takto rozděleno o jeden mandát více, než se mělo přidělit, odečte se přebývající mandát té politické straně, která ve volebním kraji vykázala nejmenší zbytek dělení. Při stejném zbytku dělení se mandát odečte politické straně, která získala ve volebním kraji menší počet hlasů; ke-li i pak počet platných hlasů stejný, rozhodne los.".

Dosavadní odstavce 3 a 4 se označují jako odstavce 4 a 5.

51. V § 43 nově označeném odstavci 4 se slova "který získal nadpoloviční většinu hlasů" nahrazují slovy "který získal nejméně 30 procent hlasů".

52. V § 44 odst. 2 se slova "Nejpozději před zahájením druhého" nahrazují slovy "Nejpozději do 12 hodin po ukončení prvního".

53. V § 45 odst. 1 se na konci připojuje věta, která zní: "Jestliže některý z členů Ústřední volební komise zápis nepodepsal, uvedou se důvody.".

54. V § 48 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a připojují se nové odstavce 2 a 3, které znějí:

"(2) Byla-li Nejvyššímu soudu České a Slovenské Federativní Republiky podána stížnost podle § 47 odst. 1, předsednictvo Federálního shromáždění učiní potřebná opatření bez zbytečného odkladu po doručení dobrozdání obsaženého v usnesení Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky.

(3) Opatření podle odstavce 1 předsednictvo Federálního shromáždění neučiní, jestliže zjištěné vady nemohly ovlivnit rozdělení mandátů mezi politické strany.".

55. V § 49 odst. 1 se v první větě za slova "nastupuje náhradník" doplní poznámka č. 13, která zní:

"14/ § 2 odst. 1 zákona č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění.".

56. V § 49 se za odstavec 2 vkládají nové odstavce 3 a 4, které znějí:

"(3) Byla-li politická strana zrušena [§ 13 zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích.], náhradník nenastupuje a mandát zůstává uprázdněn až do konce volebního období.

(4) Byla-li činnost politické strany pozastavena [§ 14 zákona č. 424/1991 Sb.], po dobu pozastavení náhradník nenastupuje.".

Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 5.

57. V § 49 nově označeném odstavci 5 se slova "poté, kdy se uprázdnila funkce" nahrazují slovy "po dni, ve kterém zanikl mandát".

58. V § 50 odst. 1 se slova "místní národní výbory" nahrazují slovy "obecní úřady".

59. V § 50 odst. 2 se slova "okresní národní výbor" nahrazuje slovy "okresní úřad" a slova "krajský národní výbor" slovy "okresní úřad v sídle krajské volební komise"; na konci se připojuje věta, která zní: "Pomocné prostředky pro krajskou volební komisi v hlavním městě Praze zajistí magistrát hlavního města Prahy; pro okresní volební komise v hlavním městě Praze orgány uvedené v příloze č. 2 a pro okresní volební komise v hlavním městě Slivenské republiky Bratislavě příslušný obvodní úřad.".

60. § 52 včetně nadpisu zní:

"§ 52

Nároky členů volebních komisí

(1) Člen komise nesmí být pro výkon své funkce omezen na právech a nárocích, vyplývajících z jeho pracovního nebo obdobného poměru, zejména má nárok na pracovní volno s náhradou mzdy [Vyhláška federálního ministerstva práce a sociálních věcí č. 18/1991 Sb., o jiných úkonech v obecném zájmu.].

(2) Zaměstnavatel, který vyplatil náhradu mzdy podle odstavce 1, má nárok, aby mu byla vyplacená částka uhrazena. Způsob úhrady stanoví právním předpisem federální ministerstvo financí v dohodě s federálním ministerstvem vnitra.

(3) Člen okrskové volební komise má nárok na odměnu za výkon funkce v době, kdy nemá nárok na náhradu mzdy podle odstavce 1. Výši odměny a způsob její úhrady a výplaty stanoví právním předpisem federální ministerstvo financí v dohodě s federálním ministerstvem vnitra.".

61. § 54 odst. 2 zní:

"(2) Výdaji podle odstavce 1 nejsou výdaje politických stran spojené s volební kampaní.".

62. Varianta I

§ 55 včetně nadpisu zní:

"§ 55

Možnost uplatnění zvláštního nároku na kandidáty

(1) Politická strana může podmínit uvedení občana na své kandidátní listině předložením osvědčení vydaným federálním ministerstvem vnitra, popř. nálezem nezávislé komise při federálním ministerstvu vnitra [§ 11 zákona č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky.] o tom, že občan, připadající v úvahu jako kandidát, v období od 25. února 1948 do 17. listopadu 1989 nebyl

a) příslušníkem Sboru národní bezpečnosti zařazeným ve složce Státní bezpečnosti,

b) evidován v materiálech Státní bezpečnosti jako rezident, agent, držitel propůjčeného bytu, držitel konspiračního bytu, informátor nebo ideový spolupracovník Státní bezpečnosti,

c) vědomým spolupracovníkem Státní bezpečnosti.

(2) Jestliže politická strana připojí k žádosti občana o vydání osvědčení [§ 8 zákona č. 451/1991 Sb.] úředně ověřené potvrzení, že účelem tohoto osvědčení je uvedení občana na kandidátní listinu této strany, federální ministerstvo vnitra zašle osvědčení občanu nejpozději do 30 dnů ode dne doručení žádosti a současně o zaslání tohoto osvědčení vyrozumí politickou stranu.

(3) Ustanovení odstavců 1 a 2 pozbývají účinnosti dnem 31. prosince 1996.".

Varianta II

Variantu I vypustit.

63. V § 57 odst. 1 se vypouštějí slova "a životního prostředí".

64. V § 57 odst. 1 písm. a) se slova "národních výborů" nahrazují slovy "obcí a okresních úřadů".

65. V § 57 odst. 1 písm. b) se vypouštějí slova "legitimačního lístku".

66. V § 57 odst. 2 se vypouštějí slova "a životního prostředí".

67. V textu zákona se výraz "československý státní občan" nahrazuje výrazem "státní občan České a Slovenské Federativní Republiky".

68. V textu zákona se výraz "Československá socialistická republika" nahrazuje výrazem "Česká a Slovenská Federativní Republika", výraz "Česká socialistická republika" se nahrazuje výrazem "Česká republika" a výraz "Slovenská socialistická republika" se nahrazuje výrazem "Slovenská republika".

Čl. II

Předsednictvo Federálního shromáždění se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásilo úplné znění zákona o volbách do Federálního shromáždění, jak vyplývá z pozdějších změn a doplňků.

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem ..........

 

Alternativa II

Návrh

ZÁKON

ze dne ..........

kterým se mění a doplňuje zákon č. 47/1990 Sb., o volbách do Federálního shromáždění, ve znění zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky č. 208/1990 Sb.

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 47/1990 Sb., o volbách do Federálního shromáždění, ve znění zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky č. 208/1990 Sb. se mění a doplňuje takto:

1. V § 2 odst. 1 se na konci věty vypouští slova "a zdržují se v den voleb na území některého z volebních krajů".

2. Poznámka č. 1 k § 2 odst. 2 zní:

"1/ § občanského zákoníku č. .../1991 Sb.".

3. Varianta I:

§ 2 odst. 3 zní:

"(3) Překážkou ve výkonu volebního práva je zákonem stanovené omezení osobní svobody z důvodu

a) ochrany zdraví lidu [§ 5 odst. 2 písm. b), § 9 odst. 2 písm. a) a § 24 zákona š. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu.],

b) výkonu trestu odnětí svobody.".

Varianta II:

Bod 1 vypustit.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP