FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

V I. v. o.

1047

Vládní návrh

ZÁKON

ze dne ....... 1991

o úpravě a vypořádání majetkových vztahů v družstvech

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

 

ČÁST PRVNÍ

Úvodní ustanovení

§ 1

Předmět úpravy

Tento zákon upravuje

a) způsob vypořádání majetkových vztahů v družstvech,

b) způsob přizpůsobení vnitřních právních poměrů družstva obchodnímu zákoníku [§ 765 odst. 1 zákona č. .../1991 Sb., obchodního zákoníku.],

c) podmínky přeměny družstva na jinou podnikatelskou formu podle obchodního zákoníku [§ 76, 93, 105, 154 a § 221 obchodního zákoníku.], popřípadě likvidaci družstva [§ 259 obchodního zákoníku.],

d) vydání majetku Komunistické strany Československa a Socialistického svazu mládeže, získaného družstvy od 1. ledna 1990.

§ 2

Transformace družstev

(1) Vypořádání majetkových účastí členů a jiných oprávněných osob na majetku družstev, přizpůsobení vnitřních právních poměrů obchodnímu zákoníku [§ 765 odst. 1 zákona č. .../1991 Sb., obchodního zákoníku.], popřípadě přeměnu na jinou podnikatelskou formu (dále jen "transformace") provedou všechna družstva vzniklá před účinností tohoto zákona podle transformačního projektu, vypracovaného a schváleného podle tohoto zákona.

(2) Schválený transformační projekt je pro oprávněné osoby a orgány družstva závazný.

 

ČÁST DRUHÁ

Postup transformace družstev

§ 3

Vypořádání se státem

(1) Stát a družstvo mají vzájemně právo na vypořádání finančních náhrad za zhodnocené a znehodnocené nemovitosti včetně vypořádání zaplacené kupní ceny v případech, kdy došlo k vydání těchto nemovitostí oprávněným osobám podle zvláštních předpisů [Zákon č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích. Zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku.], popřípadě jestliže byly podle těchto předpisů oprávněným osobám vydány nemovitosti, které družstvo zaplatilo.

(2) O rozsahu práv a povinností podle odstavce 1, o jejich vyčíslení a o způsobu a lhůtách vzájemného majetkového vypořádání těchto nároků uzavře před vypracováním transformačního projektu družstvo dohodu s orgánem republiky, příslušným podle zvláštních předpisů [Zákon č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd, ve znění pozdějších předpisů. Zákon ČNR č. 231/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky v mimosoudních rehabilitacích. Zákon SNR č. .../... Sb., o působnosti orgánů Slovenské republiky v mimosoudních rehabilitacích. Zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku.]. Nedojde-li k dohodě do tří měsíců od účinnosti tohoto zákona, popřípadě do tří měsíců od vydání nemovitosti oprávněným osobám v případech, kdy dojde k vydání nemovitosti po účinnosti tohoto zákona, rozhodne na návrh jednoho z účastníků soud.

(3) Družstvo vyčíslí majetek Komunistické strany Československa a Socialistického svazu mládeže, převedený na družstvo od 1. ledna 1990 bez povolení federálního ministerstva financí [§ 1 odst. 4 ústavního zákona č. 496/1990 Sb., o navrácení majetku Komunistické strany Československa lidu České a Slovenské Federativní Republiky. § 2 odst. 6 ústavního zákona č. 497/1990 Sb., o navrácení majetku Socialistického svazu mládeže lidu České a Slovenské Federativní Republiky.] a vydá jej na základě dohody o vydání věci příslušnému orgánu státní správy republiky. Návrh dohody vypracuje družstvo do tří měsíců od účinnosti tohoto zákona.

(4) Majetek, který připadne družstvu, bude zahrnut do čistého jmění družstva, určeného k transformaci.

§ 4

Oprávněné osoby

Oprávněnými osobami podle tohoto zákona jsou fyzické osoby, vymezené podle jednotlivých druhů družstev v § 10, 13, 16 a 20 tohoto zákona.

§ 5

Čisté jmění družstva

(1) Čisté jmění družstva pro účely tohoto zákona jsou věci, pohledávky a jiná práva a jiné penězi ocenitelné hodnoty a podíl na majetku společného podniku, úměrný výši vkladu družstva, které je po odečtení závazku určeno k rozdělení na majetkové podíly oprávněným osobám. Do čistého jmění není zahrnut majetek, na který byl uplatněn nárok podle zvláštních předpisů [Zákon č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích. Zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku.] a majetkové vklady, vymezené v § 11, 15 a 18 podle jednotlivých druhů družstev.

(2) Od čistého jmění podle odstavce 1 se odečte částka, která bude použita pro uspokojení případných dalších restitučních nároků

a) u zemědělských družstev ve výši nároků, které mohou být uplatněny podle zvláštního předpisu [Zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku.] a nebyly uplatněny ke dni schválení transformačního projektu, a to ve výši vypočtené podle zvláštního předpisu, vydaného na základě § 20 odst. 5 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku,

b) u ostatních družstev ve výši 5 % čistého jmění.

§ 6

Transformační projekt

(1) Transformační projekt vypracovává družstvo, nebo jím pověřená právnická nebo fyzická osoba.

(2) Transformační projekt družstva může rovněž vypracovat kterákoliv oprávněná osoba; družstvo je povinno jí sdělit bez zbytečného odkladu údaje o čistém jmění družstva a o počtu oprávněných osob a předložit jí k nahlédnutí účetní závěrku za poslední čtvrtletí.

(3) Transformační projekty předkládá valné hromadě představenstvo družstva, které je povinno předložit k projednání všechny transformační projekty. Pokud vypracovává projekt oprávněná osoba, musí jej předat představenstvu družstva nejpozději 30 dnů před dnem konání valné hromady.

(4) Transformační projekt musí obsahovat

a) účetní závěrku za poslední čtvrtletí,

b) dohodu podle § 3 odst. 2,

c) vymezení čistého jmění družstva podle § 5 k poslednímu dni čtvrtletí předcházejícího vypracování transformačního projektu,

d) určení osoby, na níž se převádějí věci, se kterými jsou spojeny závazky, včetně vyjádření věřitele,

e) údaje o počtu oprávněných osob k rozhodnutí o transformačním projektu s uvedením, kde lze nahlédnout do jejich seznamu, který musí obsahovat data jejich narození a místo trvalého bydliště,

f) kritéria pro výpočet majetkových podílů členů a jiných oprávněných osob, která jsou závazně stanovena v souladu s částí třetí až pátou tohoto zákona, popřípadě i další kritéria, určená valnou hromadou; pokud nedojde k transformaci družstva na obchodní společnost nebo k likvidaci družstva, určí stanovy družstva, jaká část vypočteného majetkového podílu člena je zahrnuta do nedělitelného fondu družstva [§ 235 obchodního zákoníku.] tak, aby nedělitelný fond tvořil nejméně jednu polovinu základního jmění družstva [§ 223 odst. 1 obchodního zákoníku.]. Zbývající část majetkového podílu se stává členským vkladem,

g) způsob a podmínky nakládání s majetkovým podílem v družstvu s tím, že nestane-li se oprávněná osoba členem družstva nebo účastníkem obchodní společnosti podle transformačního projektu, může být vydání majetkových podílů těmto osobám v plné výši provedeno nejdříve za dvanáct měsíců od schválení transformačního projektu, pokud se oprávněná osoba po schválení transformačního projektu nedohodne s družstvem nebo jeho právním nástupcem jinak. Trvá - li oprávněná osoba po uplynutí lhůty dvanácti měsíců od schválení transformačního projektu na vydání majetkového podílu, musí jí být podíl vydán do patnácti dnů, nebylo-li dříve dohodnuto jinak,

h) časový harmonogram transformace družstva včetně lhůt pro provedení úkonů nezbytných podle obchodního zákoníku [§ 765 odst. 1 zákona č. .../1991 Sb., obchodního zákoníku.],

i) odůvodnění návrhů obsažených v transformačnímu projektu.

(5) K transformačnímu projektu musí být přiložen

a) návrh, aby družstvo po transformaci

1. působilo dále,

2. rozdělilo se na více družstev,

3. přeměnilo se na jednu nebo více právnických osob podle obchodního zákoníku [§ 76, 93, 105, 154 a § 221 obchodního zákoníku.],

4. vstoupilo do likvidace,

b) návrh na úpravy stanov družstva, vyplývající z transformačního projektu a ze zvláštních předpisů [§ 765 odst. 1 obchodního zákoníku.] a návrh na stanovení výše nedělitelného fondu družstva podle zvláštních předpisů [§ 235 obchodního zákoníku.],

c) návrh stanov nových družstev, jestliže dochází k rozdělení družstva,

d) návrh společenské smlouvy [§ 57 a následující obchodního zákoníku.], jestliže má být družstvo přeměněno na obchodní společnost,

e) návrh na zrušení družstva a na jmenování likvidátorů [§ 259 odst. 1 obchodního zákoníku.], jestliže má družstvo vstoupit do likvidace.

O těchto návrzích valná hromada při schvalování transformačního projektu nehlasuje.

(6) K transformačnímu projektu může být přiložen návrh na prodej určité části majetku družstva prostřednictvím veřejné dražby [Zákon č. 174/1950 Sb., o dražbách mimo exekuci.], popřípadě návrh na prodej formou veřejné soutěže. Tento návrh schvalují pouze členové družstva. V případě schválení transformačního projektu zabezpečuje veřejnou dražbu družstvo a výtěžek z prodeje majetku je zahrnut do čistého jmění určeného k rozdělení na majetkové podíly oprávněným osobám.

(7) Družstvo určí majetkové podíly podle kritérií schválených v transformačním projektu a seznámí s nimi oprávněné osoby do 30 dnů ode dne schválení transformačního projektu; soupis majetkových podílů se stane přílohou schváleného transformačního projektu.

(8) V případě, že má dojít k transformaci na dvě nebo více právnických osob, musí být v transformačním projektu určeno, která z těchto osob je povinna vypořádat dosud neuplatněné nároky podle zvláštních předpisů [§ 16 a § 20 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku.]. Na tuto osobu zároveň přechází i rezerva vyčleněná podle § 5. Pokud tato rezerva nestačí na vypořádání dalších restitučních nároků, jsou právní nástupci družstva povinni uhradit této osobě na její výzvu část restitučního nároku v poměru převzatého majetku. Pokud tato rezerva není vyčerpána, je tato osoba povinna převést právním nástupcům družstva část zůstatku této rezervy v poměru převzatého majetku.

(9) V případě, že má dojít k přeměně družstva na dvě nebo více právnických osob musí transformační projekt obsahovat návrh na přechod práv a závazků podle obchodního zákoníku [Obchodní zákoník.].

(10) Transformační projekt zpracovaný oprávněnou osobou nemusí obsahovat části shodné s transformačním projektem družstva; v tomto případě na ně oprávněná osoba odkáže.

Schválení transformačního projektu

§ 7

(1) Družstvo je povinno svolat oprávněné osoby na valnou hromadu k projednání a schválení transformačního projektu nejméně 30 dnů přede dnem jejího konání. Valná hromada je řádně svolána, jestliže pozvánky byly odeslány doporučenými dopisy na adresu oprávněných osob, anebo doručeny proti potvrzení o převzetí. V pozvánce musí družstvo uvést, kde a za jakých podmínek je možno se seznámit s transformačním projektem zpracovaným družstvem, popřípadě s dalšími transformačními projekty předloženými v souladu s ustanovením § 6 odst. 2 tohoto zákona.

(2) Oprávněná osoba může být při jednání valné hromady zastoupena jinou osobou na základě písemné plné moci; taková osoba má tolik hlasů, kolik oprávněných osob zastupuje.

(3) Valná hromada je způsobilá projednávat transformační projekt, je-li přítomna nebo zastoupena nadpoloviční většina oprávněných osob, a to za předpokladu, že valná hromada byla řádně svolána podle odstavce 1. Transformační projekt je schválen nadpoloviční většinou hlasů přítomných nebo zastoupených oprávněných osob.

(4) Jestliže valná hromada není způsobilá projednávat transformační projekt podle odstavce 3 nebo jej neschválila, je družstvo povinno ji do 15 dnů svolat znovu. Valná hromada je způsobilá v tomto případě projednávat transformační projekt za každého počtu přítomných; k jeho schválení je třeba souhlasu nadpoloviční většiny přítomných nebo zastoupených oprávněných osob; za stejných podmínek lze valnou hromadu svolávat opakovaně.

(5) Plné moci k zastupování oprávněných osob platí i pro nově svolanou valnou hromadu, nejsou-li odvolány.

(6) V případech, kdy oprávněnými osobami jsou pouze členové družstva, plní funkci valné hromady nejvyšší orgán družstva podle stanov.

§ 8

(1) Po schválení transformačního projektu podle § 7 schvalují

a) změny stanov družstva, které bude působit dále, pouze členové stávajícího družstva,

b) stanovy nových družstev vzniklých rozdělením zakládající členové těchto družstev,

c) společenskou nebo zakladatelskou smlouvu, popřípadě stanovy, jestliže dochází k přeměně družstva na jednu nebo více právnických osob, zakládající účastníci (členové) těchto nových právnických osob.

(2) Návrh na zápis nové právnické osoby podle odstavce 1 písm. b) a c) jsou tyto osoby povinny předložit obchodnímu rejstříku nejpozději do 60 dnů ode dne schválení transformačního projektu. V tomto případě dosavadní družstvo zaniká způsobem uvedeným v obchodním zákoníku [Obchodní zákoník.].

§ 9

Nebude -li schválen transformační projekt nejpozději do jednoho roku od účinnosti tohoto zákona nebo pokud se má družstvo přeměnit na jiné právnické osoby a tyto nepodají ve lhůtě stanovené v § 8 odst. 2 návrh na zápis do obchodního rejstříku, vstoupí družstvo do likvidace [§ 765 odst. 4 obchodního zákoníku.]. Od podání návrh soudu podle § 3 odst. 2 do dne právní moci rozhodnutí lhůta podle § 8 odst. 2 neběží.

 

ČÁST TŘETÍ

Zemědělská družstva

§ 10

Oprávněné osoby

Oprávněnými osobami k rozhodování o transformačním projektu jsou:

a) členové družstva,

b) žijící bývalí členové družstva, kteří odpracovali v družstvu nejméně 10 let, pokud se písemně přihlásili u družstva do tří měsíců od účinnosti tohoto zákona a pokud nebyli z družstva vyloučeni, není-li toto vyloučení předmětem rehabilitace podle zvláštních předpisů [Zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích.],

c) vlastníci půdy a ostatního majetku užívaného družstvem, pokud se písemně přihlásí u družstva do tří měsíců od účinnosti tohoto zákona a současně prokáží, že jejich majetek družstvo převzalo nebo užívá,

d) občané, kterým se podíl na jmění družstva stanoví podle zvláštních předpisů [Např. § 16, 22 odst. 3 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku.].

§ 11

Majetkový vklad člena

Majetkovým vkladem člena podle § 5 se rozumí

a) zaplacený peněžní vklad,

b) movitý a nemovitý majetek vnesený členem v cenách při jeho vnesení,

c) ocenitelné nehmotné vklady členů v cenách při jejich složení.

§ 12

Stanovení majetkových podílů

(1) Pro výpočet podílu na čistém jmění družstva musí být v transformačním projektu obsažena tato kritéria:

a) výměra půdy, kterou družstvo užívá a k níž má oprávněná osoba vlastnické právo,

b) délka členství s pracovní účastí v družstvu,

c) ostatní majetek převzatý družstvem v cenách platných ke dni účinnosti zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku.

(2) Minimální použití jednoho z kritérií podle odstavce 1 se stanoví ve výši 15 % a nesmí přesáhnout 50 % rozdělovaného majetku.

(3) Pokud se valná hromada nedohodne na použití kritérií podle odstavce 1 v transformačním projektu a pouze toto by mělo za následek neschválení celého transformačního projektu, budou všechna tři kritéria použita rovným dílem.

§ 13

Omezení s nakládáním majetku družstva

(1) Zemědělská družstva nemohou do doby schválení transformačního projektu

a) nově stanovit členské podíly a provést vypořádání se svými členy,

b) převádět svůj majetek do vlastnictví právnických nebo fyzických osob, nejde-li o převod při dodávce výrobků, provádění prací nebo poskytování jiného plnění (obvyklé hospodaření) v rámci vymezeného předmětu činnosti družstva,

c) nakládat se svými majetkovými účastmi na podnikání jiných právnických osob.

(2) Ustanovení odst. 1 se nevztahuje na uspokojování restitučních nároků, uplatněných podle zvláštních předpisů [Zákon č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích. Zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku.].

 

ČÁST ČTVRTÁ

Výrobní družstva

§ 14

Oprávněné osoby

(1) Oprávněnými osobami k rozhodování o transformačním projektu jsou:

a) členové družstva,

b) žijící bývalí členové družstva, kteří pracovali v družstvu po 1. 1. 1955 nejméně 10 let,

c) žijící bývalí členové družstva, kteří vnesli do družstva movitý nebo nemovitý majetek, pokud jeho hodnota nebyla ke dni účinnosti tohoto zákona s členem vypořádána.

(2) Žijící bývalí členové družstva podle předchozích ustanovení jsou oprávněnými osobami pouze tehdy, jestliže nebyli z družstva vyloučeni, pokud toto vyloučení není předmětem rehabilitace podle zvláštních předpisů [Zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích.], písemně se přihlásili u družstva do tří měsíců od účinnosti zákona a současně požádali o obnovu členství; s podáním přihlášky musí prokázat členství v družstvu, popřípadě vnesený majetek.

(3) U družstev invalidů jsou oprávněnými osobami též žijící bývalí členové družstva, pokud jsou osobami se změněnou pracovní schopností a pokud jejich členství skončilo po 1. lednu 1991 v důsledku organizačních změn.

§ 15

Majetkový vklad člena

Majetkovým vkladem podle § 5 se rozumí

a) zaplacený členský podíl,

b) další finanční vklady členů,

c) ocenitelné nehmotné a hmotné vklady členů v cenách při jejich složení.

§ 16

Stanovení majetkových podílů

Pro výpočet podílu na čistém jmění družstva musí být v transformačním projektu obsažena tato kritéria:

a) délka členství v družstvu,

b) výše zaplaceného členského podílu,

c) výše dalších majetkových vkladů.

 

ČÁST PÁTÁ

Spotřební družstva

§ 17

Oprávněné osoby

(1) Oprávněnými osobami k rozhodování o transformačním projektu jsou:

a) členové družstva,

b) žijící bývalí členové družstva, kteří po 1. lednu 1955 v družstvu pracovali nejméně 10 let,

c) žijící bývalí členové družstva, kteří vnesli do družstva movitý nebo nemovitý majetek, který nebyl ke dni účinnosti tohoto zákona vypořádán,

d) žijící bývalí členové družstva, jejichž členství trvalo nejméně po dobu 10 let a skončilo po 1. lednu 1990.

(2) Žijící bývalí členové družstva podle předchozích ustanovení jsou oprávněnými osobami pouze tehdy, jestliže nebyli z družstva vyloučeni, pokud toto vyloučení není předmětem rehabilitace podle zvláštních předpisů [Zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích.], písemně se přihlásili do tří měsíců od účinnosti zákona a současně požádali o obnovu členství; s podáním přihlášky musí prokázat členství v družstvu, popřípadě vnesený majetek.

§ 18

Majetkový vklad člena

Majetkovým vkladem podle § 5 se rozumí

a) zaplacený členský podíl,

b) další finanční vklady členů,

c) ocenitelné nehmotné a hmotné vklady členů v cenách při jejich složení.

§ 19

Stanovení majetkových podílů

Pro výpočet podílu na čistém jmění družstva musí být v transformačním projektu obsažena tato kritéria:

a) délka členství v družstvu,

b) výše zaplaceného členského podílu,

c) výše dalších majetkových vkladů.

 

ČÁST ŠESTÁ

Bytová družstva

§ 20

Transformace bytových družstev

(1) Transformace bytových družstev spočívá v přizpůsobení jejich právních poměrů obchodnímu zákoníku [Obchodní zákoník.]; ustanovení § 2, 6 až 9 se nepoužijí.

(2) Pokud tato družstva neprovedou přizpůsobení svých právních poměrů obchodnímu zákoníku nejpozději do dvanácti měsíců od účinnosti tohoto zákona, vstupují do likvidace [§ 765 odst. 4 obchodního zákoníku.].

§ 21

Oprávněné osoby

Oprávněnými osobami jsou členové družstva.

§ 22

Trvalé užívání zastavěných pozemků

(1) Trvalé užívání zastavěných pozemků podle dosavadních předpisů, které má bytové družstvo v tomto užívání ke dni účinnosti tohoto zákona, se tímto dnem mění na bezplatný nájem.

(2) Bude-li stavba, která stála na pozemku ke dni účinnosti tohoto zákona v budoucnu odstraněna, bezplatný nájem podle odst. 1 zaniká.

 

ČÁST SEDMÁ

Jiná družstva

§ 23

Transformace jiných družstev

Pro transformaci jiných družstev se použijí obdobně ustanovení § 14, 15 a 16 tohoto zákona.

 

ČÁST OSMÁ

Závěrečná ustanovení

§ 24

(1) Za bývalého člena podle tohoto zákona se nepovažuje člen, který se stal členem družstva nově vzniklého vyčleněním [§ 9 odst. 2 zákona č. 162/1990 Sb., o zemědělském družstevnictví, § 49 zákona č. 176/1990 Sb., o bytovém, spotřebním, výrobním a jiném družstevnictví.] a jeho členství v takto vzniklém družstvu trvá ke dni účinnosti tohoto zákona.

(2) V případě, že má dojít k transformaci družstva, které vzniklo rozdělením nebo vyčleněním před účinností tohoto zákona, musí příslušná družstva sjednat před schválením transformačních projektů dohodu o tom, vůči kterému družstvu jsou bývalí členové oprávněnými osobami. Tato dohoda je podmínkou pro schválení transformačních projektů a je jejich nedílnou součástí.

§ 25

Majetkové podíly vzniklé podle tohoto zákona na základě transformace družstev podléhají daním a poplatkům podle zvláštních předpisů [Zákon č. 389/1990 Sb., o dani z příjmů obyvatelstva.] při jejich vyplacení.

§ 26

V případě, že se družstvo přemění podle schváleného transformačního projektu na jednu nebo více obchodních společností, řídí se přechod práv a povinností z pracovních vztahů členů družstva ustanoveními § 249 odst. 2 a § 250 zákoníku práce [Zákon č. 65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.].

§ 27

Zrušovací ustanovení

Zrušují se

1. § 33 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku,

2. nařízení vlády ČSSR č. 127/1988 Sb., o finančním hospodaření podniků zemědělsko-potravinářského komplexu, jednotných zemědělských družstev a společných podniků,

3. vyhláška FMZVž č. 130/1988 Sb., o zásadách prodeje zemědělských výrobků členům a pracovníkům socialistických organizací se zemědělskou výrobou,

4. výnos FMZVž o odměňování členů a pracovníků v jednotných zemědělských družstvech a ve společných podnicích ze dne 20. prosince 1988, čj. FM 1 - 1901/1988 registrovaný ve Sbírce zákonů, částka 50 z roku 1988.

§ 28

Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti dnem .............. .

 

Důvodová zpráva

Obecná část

V procesu ekonomických, sociálních a politických reforem po 17. listopadu 1989 nebyla dosud oblast družstevnictví právně upravena tak, aby byly obnoveny původní demokratické družstevní principy a aby se družstva mohla přizpůsobit tržním podmínkám při zachování družstevních zásad hospodaření a samosprávy.

Po přijetí zákonů č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd, č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, a č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, které obnovují, resp. navracejí vlastnická práva oprávněným osobám, je však ještě nutné přistoupit k vypořádání majetkových vztahů v družstvech, tedy k majetku, který má celou řadu odlišností od státního vlastnictví.

Transformace družstev je nezbytným procesem, který vytvoří předpoklady pro obnovu mezinárodně uznávaných družstevních principů, jimiž jsou zejména dobrovolnost, majetková účast, nezávislost družstva na státu, rovnost členů při rozhodování apod. Transformační zákon je v souladu s obchodním zákoníkem, pokud jde o možnost volby jakékoli podnikatelské formy, ve které bude dosavadní družstvo dále podnikat.

Postup přeměny družstev a způsob stanovení majetkových podílů však upravuje návrh tohoto zákona odlišně od obchodního zákoníku především proto, že musí vycházet z ustanovení zákona č. 229/1991 Sb., která se týkají podílů oprávněných osob na jmění družstev, omezení možnosti nakládat s majetkem družstev v zájmu uspokojení restitučních nároků atd.

Účelem zákona je diferencovaně v závislosti na jednotlivých typech družstev upravit způsob vypořádání jejich majetkových vztahů, přizpůsobení jejich vnitřních právních poměrů v obchodním zákoníku, upravit podmínky přeměny družstva na jinou podnikatelskou formu aprobovanou obchodním zákoníkem a upravit konečně i vydání majetku Komunistické strany Československa a Socialistického svazu mládeže, který byl družstvům převeden po 1. lednu 1990 bez souhlasu federálního ministerstva financí.

Transformace bude provedena ve všech družstvech, která ke dni účinnosti zákona existují, podle transformačního projektu projednaného a schváleného valnou hromadou s výjimkou bytových družstev, která provedou transformaci podle obchodního zákoníku, tj. bez transformačního projektu. Není vyloučeno, aby dosavadní družstvo zůstalo i po transformaci družstvem, musí se však řídit již principy odpovídajícími obchodnímu zákoníku. Zákon č. 162/1990 Sb., o zemědělském družstevnictví, a zákon č. 176/1990 Sb., o bytovém, spotřebním, výrobním a jiném družstevnictví, bude obchodním zákoníkem sice zrušen, ale do doby provedení transformace se činnost stávajících družstev řídí těmito předpisy.

Na majetkové podíly je možné rozdělovat jen čisté jmění družstva nezatížené dluhy, do něhož není zahrnut majetek, na který byl ke dni předložení transformačního projektu valné hromadě k projednání uplatněn nárok podle zvláštních předpisů, ani majetkové vklady členů (§ 11, 15 a 18), a to po odečtu rezervy pro další restituční nároky.

Schválení transformačního projektu účastníky valné hromady je navrženo uskutečnit na principu rovnosti hlasů všech oprávněných osob. Nejedná se zde o potlačení práv vlastníků, neboť i při rovnosti hlasů jim bude podle množství a hodnoty jejich nemovitého i movitého majetku příslušet jak odpovídající podíl na čistém jmění družstva při samotné transformaci, tak i příslušný podíl na zisku.

Družstvo může být rozděleno na několik právnických osob s různými formami podnikání. Člen družstva, který nebude mít zájem o podnikání v nových právnických osobách, má možnost podnikat individuálně.

Transformační projekt musí obsahovat vymezení čistého jmění určeného k rozdělení na majetkové podíly, počet oprávněných osob s uvedením, kde je uložen jejich jmenný seznam s daty jejich narození a bydlištěm, kritéria pro výpočet majetkových podílů účastníků, která jsou stanovena podrobně ve zvláštní části zákona s přihlédnutím k jednotlivým typům družstev, míru použití jednotlivých kriterií, způsob a podmínky nakládání s podílem po provedené transformaci, určení podnikatelské formy, na kterou se družstvo transformuje a časový harmonogram prací spojených s transformací.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP