FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

VI. v. o.

925

Návrh zákona

kterým se doplňuje zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby. Iniciativní návrh předkládá poslanecky klub ODA ve FS.

předseda klubu ODA: Daniel Kroupa

 

NÁVRH

Zákon

kterým se doplňuje zákon č. 92/1991, o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I.

Zákon č. 92/1991, o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, se doplňuje takto:

1. V § 7 se doplňuje nový odstavec 5, který zní:

"(5) Vypracovává-li návrh privatizačního projektu jiná osoba než podnik, je podnik povinen neprodleně sdělit písemně této osobě na její žádost všechny údaje tykající se privatizovaného majetku v rozsahu závazné osnovy pro vypracované privatizačního projektu [vyhláška MSNMP ČR č. 324/1991 Sb.,kterou se stanové závazná osnova pro vypracování privatizačního projektu]. Za splnění této povinnosti podniku odpovídá statutární orgán."

2. V § 45 se za odstavec 2 vkládají nové odstavce 3 a 4, které znějí:

"(3) Podniky mohou uzavírat smlouvy o přenechání majetku, ke kterému mají právo hospodaření, k dočasnému užívání [§ 71 Hospodářského zákoníku, § 397 Občanského zákoníku a zákon č. 116/1991 Sb., o nájmu a podnájmu nebytových prostor] jiným právnickým nebo fyzickým osobám jen na dobu určitou, a to do dne přechodu majetku a Fond nebo na příslušný fond republiky.

(4) Smlouvy o dočasném užívání majetku, které podniky uzavřely po dni účinnosti tohoto zákona na dobu delší než je stanovena v odstavci 3 se dnem přechodu majetku na Fond nebo na příslušný fond republiky považují za neplatné".

Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 5.

Dosavadní odstavec 4 se označuje jako odstavec 6 a text "odstavec 1 a 2" se nahrazuje textem "odstavec 1, 2, 3, 4".

3. Za § 47 se vkládá nový § 47a, který zní:

"§ 47a

Ustanovení tohoto zákona o privatizaci státních podniků se obdobně vztahují i na státní podniky v likvidaci s tím, že privatizační projekt vypracovává zpravidla likvidátor státního podniku".

Čl. II.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

 

Důvodová zpráva

Dosavadním ustanovením § 45 zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, bylo zamezeno nežádoucím a neodůvodněným převodům majetku státu na jiné subjekty mimo privatizační proces. Byly tak vytvořeny právní předpoklady pro majetkovou stabilitu privatizovaných subjektů v době zpracovávání privatizačních projektů a současně se zamezilo různým machinacím se státním majetkem.

Zkušenosti z uplatňování zákona č. 92/1991 Sb. ukazují, že nemožnost převodu vlastnictví majetku vedla radu státních podniků k přenechávání státního majetku do dočasného užívání různým subjektům, a to ať už tuzemským nebo zahraničním. V mnoha případech se za uzavřením takových smluv skrývají osobní zájmy pracovníků státních podniků, korupce a další negativní momenty.

Tento postup státních podniků nepříznivě ovlivňuje konečnou podobu privatizačních projektů. Vzhledem k tomu, že spolu s majetkem dosavadních státních podniků přecházejí v souladu se schváleným privatizačním projektem na soukromovlastnicky subjekt i závazky s tímto majetkem spojené předurčují uzavřené smlouvy o užívání majetku obsah privatizačních projektů včetně rozhodování o tom, komu má být tento majetek prodán.

Vzniklou situaci doporučujeme řešit doplněním dosavadního § 45 o další ustanovení, podle kterého by užívací právo zřízené k majetku podniku po účinnosti této novely zákona č. 92/1991 Sb. skončilo vždy nejpozději dnem přechodu privatizovaného majetku na příslušný fond národního majetku.

Z informací od našich i zahraničních podnikatelů a od privatizačních komisí vyplývá, že dosavadní vedoucí pracovníci rady státních podniků odmítají těmto subjektům oprávněným podle § 7 odst. 2 zákona 92/1991 Sb. zpracovávat návrhy privatizačních projektů, poskytovat údaje potřebné pro jejich zpracování. Proto se navrhuje doplnit citovaný zákon o ustanovení obsahující povinnost státních podniků respektive jejich statutárních orgánů tuto nezbytnou součinnost zájemců o vypracování privatizačních projektů poskytnout.

Stále častěji se vyskytují snahy vedoucích pracovníků státních podniků vyhnout se privatizaci předčasným a ne vždy dostatečně odůvodněným vyhlášením likvidace státního podniku. Těmto nežádoucím postupům má zamezit nové ustanovení § 47a, které umožní uplatnit režim zákona i na státní podniky v likvidaci. Tím budou vytvořeny předpoklady pro řízený a odpovědný průběh transformace všech součástí státního majetku a bude tak zabráněno jeho nežádoucím únikům těžko kontrolovatelnými způsoby.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP