FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991 VI. v. o.

898

Vládní návrh

Zákon

ze dne .............,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 116/1990 Sb., o nájmu a podnájmu nebytových prostor

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

zákon č. 116/1990 Sb., o nájmu a podnájmu nebytových prostor se mění a doplňuje takto:

Dosavadní text ustanovení § 10 se označuje jako odstavec 1 a připojuje se odstavec 2 tohoto znění:

"(2) V případě smluv o nájmu nebo podnájmu nebytových prostor, které byly uzavřeny v době od 31. prosince 1989 do 31. prosince 1990 podniky a hospodářskými zařízeními Komunistické strany Čech a Moravy, Komunistické strany Slovenska - Strany demokratické levice a Komunistické strany Československa a podniky, hospodářskými a účelovými zařízeními Svazu mladých, nástupcem Socialistického svazu mládeže, jako pronajímateli, zanikají dnem 31. prosince 1991, pokud neskončí před tímto dnem.".

Čl. II

Tento zákon nabývá účinnosti dnem

 

Důvodová zpráva

Při projednávání výsledků provádění ústavního zákona č. 496/1990 Sb., o navrácení majetku Komunistické strany Československa lidu České a Slovenské Federativní Republiky a ústavního zákona č. 497/1990 Sb., o navrácení majetku Socialistického svazu mládeže lidu České a Slovenské Federativní Republiky ve vládě České a Slovenské Federativní Republiky bylo konstatováno, že účinnější realizaci těchto ústavních zákonů a dosažení jejich základního účelu, tedy využití tohoto majetku lidem - brání ustanovení zákona č. 116/1990 Sb., o nájmu a podnájmu nebytových prostor, ve znění pozdějších předpisů.

Ze zjištěných poznatků vyplývá, že využití majetku KSČ a SSM je narušováno tím, že původní vlastníci nemovitostí uzavře li smlouvy o nájmu nebo podnájmu těchto nemovitostí, resp. nebytových prostor v nich a i nadále tyto nemovitosti na základě takovýchto smluv užívají. Smlouvy o nájmu nebo podnájmu nebytových prostor byly bývalými podniky a zařízeními KSČ nebo SSM uzavírány s dalšími subjekty rekrutujícími se převážně z okruhu osob blízkých funkcionářského aktivu nebo z okruhu různých mafií. Při uzavírání smluv o nájmu nebo podnájmu nebytových prostor na dobu určitou nejsou výjimkou smlouvy uzavírané na dobu 30 nebo i 50 let. Právní řád neumožňuje dostatečně účinně ovlivnit takovéto obcházení ústavních zákonů. Tato situace je v rozporu se základními záměry obou citovaných ústavních zákonů.

Za dané situace proto nezbývá, než vytvořit vhodnou právní úpravou předpoklady pro účinnější naplňování záměrů uvedených ústavních zákonů. V demokratických právních řádech není obvyklé používat takovýchto prostředků při ingerenci do občanskoprávních vztahů. Existující situace si však vyžaduje energické řešení.

Při vymezení časového období byla spodní hranice stanovena dnem 31. 12. 1989, neboť počínaje dnem 1. 1. 1990 jsou zjišťovány organizované akce směřující k ukrytí nebo jinému zašantročení majetku KSČ nebo SSM. Časové období se končí dnem 31. 12. 1990, neboť dnem 1. 1. 1991 nabyl účinnosti ústavní zákon č. 496/1990 Sb., o navrácení majetku Komunistické strany Československa lidu České a Slovenské Federativní Republiky a ústavní zákon č. 497/1990 Sb., o navrácení majetku Socialistického svazu mládeže lidu České a Slovenské Federativní Republiky. Dnem účinnosti těchto ústavních zákonů přešel majetek uvedených organizací do vlastnictví státu a nebylo možné s ním manipulovat s právními účinky.

Zánik smluv o nájmu nebo podnájmu nebytových prostor se týká všech smluv bez ohledu na to, zda byly uzavřeny na dobu neurčitou nebo na dobu určitou.

Zánikem smluv o nájmu a podnájmu nebytových prostor k 31. prosinci 1991 nebo k jinému stanovenému datu vznikne situace, kdy dosavadní uživatelé - nájemci nebo podnájemníci budou moci uzavřít nové smlouvy s novými vlastníky objektů patřících dříve KSČ nebo SSM, ale tam, kde by takovéto smlouvy nebyly v souladu se základním účelem uvedených ústavních zákonů, pochopitelně nebude nový vlastník k uzavření této smlouvy ničím donucován.

Finanční dopad

Navrhovaná úprava si nevyžádá finanční náklady z rozpočtu republik nebo federace ani zvýšení nároků na pracovní síly.

V Praze dne 30. září 1991

Předseda vlády ČSFR:

Čalfa v. r.

Místopředseda vlády ČSFR:

Rychetský v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP