FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. v. o.

853

Vládní návrh

Zákon

ze dne ............

o způsobu provádění referenda

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

Úvodní ustanovení

Pokud se v tomto zákoně užívá výraz "ústavní zákon", rozumí se jím ústavní zákon č. 327/1991 Sb., o referendu,

pokud se užívá vyraz "příslušný volební zákon", rozumí se jím buď zákon České národní rady o volbách do České národní rady [Zákon ČNR č. 54/1990 Sb., o volbách do České národní rady, ve znění zákonného opatření předsednictva České národní rady č. 221/1990 Sb., zákon Slovenské národní rady č. 80 (1990 Sb., o volbách do Slovenské národní rady] nebo zákon Slovenské národní rady o volbách do Slovenské národní rady, podle toho, zda jde o referendum konané v České republice nebo ve Slovenské republice,

pokud se užívá výraz "oprávněný občan", rozumí se jím osoba, která má podle příslušného volebního zákona právo volit do národní rady a náleží jí proto hlasovací právo v referendu (čl. 1 odst. 3 ústavního zákona).

ČÁST PRVNÍ

Základní ustanovení

§ 2

Překážkou ve výkonu hlasovacího práva v referendu je zákonem stanovené omezení osobní svobody z důvodu ochrany zdraví lidu [§ 5 odst. 2 písm. b), § 9 odst. 2 písm. a) a § 24 zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu].

§ 3

/1/ Otázka předložená k rozhodnutí v referendu (čl. 1 odst. 1 ústavního zákona) musí být formulována tak, aby na ni bylo možno jednoznačně odpovědět "ano" nebo "ne".

/2/ Je-li v otázce předkládáno několik řešení téže věci musí být všechna formulována tak, aby se navzájem alespoň zčásti vylučovala a aby se hlasující mohl jednoznačně rozhodnout pro jedno z navrhovaných řešení.

/3/ V referendu může být rozhodováno o více otázkách, pokud spolu souvisejí.

/4/ Ustanovení odstavce 1 platí obdobně i pro návrh předložený k referendu (čl. 1 odst. 2 ústavního zákona).

§ 4

/1/ V oznámení o vyhlášení referenda (čl. 2 ústavního zákona) se uvede:

a) který zákonodárný sbor konání referenda navrhl a kdy byl návrh prezidentovi České a Slovenské Federativní Republiky doručen,

b) jaká otázka nebo jaké otázky anebo jaký návrh jsou občanům předkládány k rozhodnutí,

c) zda se bude referendum konat v České republice nebo ve Slovenské republice anebo v obou republikách současně

d) den konání referenda,

e) lhůta k vytvoření orgánů pro referendum a k jejich prvnímu zasedání,

f) den vyhlášení referenda.

/2/ Je-li to vzhledem k obsáhlosti otázky potřebné, uvede se její celý obsah v příloze k oznámení podle odstavce 1 a v textu otázky se na tuto přílohu výslovně odkáže. Příloha je nedílnou součástí oznámení.

§ 5

/1/ Oznámení o vyhlášení referenda (§ 4) se ve všech obcích republiky, v níž se referendum koná, vyvěsí na úřední desce obecního úřadu (obce) počínaje nejméně pátým dnem od jeho vyhlášení ve Sbírce zákonů až do ukončení hlasování.

/2/ V den konání referenda se oznámení o vyhlášení referenda vyvěsí v místnosti pro hlasování (§ 7 odst. 2) až do ukončení hlasování.

§ 6

Hlasování se koná v určený den od 7 do 22 hodin. Vyžadují-li to místní potřeby, může stanovit začátek hlasování na dřívější hodinu obecní (městská) rada nebo rada městského obvodu nebo městské části v České republice nebo starosta obce (primátor města) nebo starosta městské) části ve Slovenské republice (dále jen "příslušný orgán obce").

ČÁST DRUHÁ

Okrsky a okresy pro konání referenda

§ 7

Okrsky pro konání referenda

/1/ Pro hlasování (§ 20) a pro sčítání hlasů (§ 23) se vytvářejí v obcích okrsky pro konání referenda (dále jen "okrsek").

/2/ Území okrsku a místnost pro hlasování v každém z nich určí příslušný orgán obce nejpozději 5 dnů před posledním dnem lhůty k vytvoření orgánů pro referendum.

/3/ Pro vytváření okrsků jinak platí obdobně ustanovení příslušného volebního zákona o volebních okrscích s tím, že okrsek může zahrnovat až 2 000 oprávněných osob.

§ 8

Okresy pro konání referenda

/1/ Pro sčítání hlasovacích lístků odevzdaných v okrscích se vytvářejí okresy pro konání referenda.

/2/ Okresy pro konání referenda tvoří území okresů podle předpisů o územním členění státu a dále území obvodů hlavního města České republiky a České a Slovenské Federativní Republiky [Zákon č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, ve znění pozdějších předpisů Zákon Slovenské národní rady č. 517/1990 Sb., o územnom a správnom členení Slovenskej republiky] (dále jen "hlavní město Praha"), podle stavu v den vyhlášení referenda.

ČÁST TŘETÍ

Seznamy pro hlasování v referendu, legitimační lístky a hlasovací průkazy

§ 9

Sestavení seznamů pro hlasování v referendu (dále jen "seznam") zajišťuje příslušný orgán obce. O seznamech platí obdobně ustanovení příslušných volebních zákonů o seznamech voličů.

§ 10

O legitimačních lístcích pro hlasování platí obdobně ustanovení příslušných volebních zákonů o legitimačních lístcích s tím, že působnost bývalých místních národních výborů náleží příslušným orgánům obcí.

§ 11

/1/ Oprávněným občanům, kteří nebudou moci hlasovat v okrsku, kde jsou zapsáni do seznamu, vydá příslušný orgán obce na jejich žádost hlasovací průkaz a současně je z tohoto seznamu vyškrtne s poznámkou o vydání hlasovacího průkazu.

/2/ Hlasovací průkaz opravňuje k zápisu a k hlasování v jiném okrsku v té republice, v níž je okrsek uvedený v odstavci 1. Účast při hlasování se oprávněnému občanovi vyznačí v jeho občanském průkazu nebo v jiném jeho průkazu, který občanský průkaz nahrazuje.

ČÁST ČTVRTÁ

Komise pro referendum

§ 12

Všeobecná ustanovení

/1/ Pro organizaci referenda a zjišťování jeho výsledků se vytvářejí:

a) Federální komise pro referendum (dále jen "Federální komise"), koná-li se referendum současně v obou republikách (čl. 3 odst. 1 ústavního zákona),

b) Ústřední komise pro referendum České republiky nebo Ústřední komise pro referendum Slovenské republiky (dále jen "Ústřední komise"), koná-li se referendum jen v jedné z republik. Koná-li se referendum v obou republikách současně, vytvářejí se obě komise,

c) okresní (obvodní) komise pro referendum (dále jen "okresní komise") pro každý okres pro konání referenda (§ 8),

d) okrskové komise pro referendum (dále jen "okrskové komise") pro každý okrsek (§ 7).

/2/ Členem komise (odst. 1) může být jen oprávněný občan.

/3/ Člen komise se ujímá své funkce složením slibu tohoto znění: "Slibuji na svou čest, že budu svou funkci vykonávat svědomitě a nestranně a budu se přitom řídit zákony a jinými právními předpisy." Slib skládá člen komise tak, že se podepíše pod znění slibu, jež mu předloží osoba, která svolala první zasedání komise.

/4/ Komise je způsobilá se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jejích členů. Usnesení je přijato, jestliže se pro ně vyslovila nadpoloviční většina přítomných členů. Dojde-li k rovnosti hlasů, návrh se považuje za zamítnutý.

/5/ Nemůže-li se člen komise jednání komise zúčastnit, nastoupí na jeho místo jeho náhradník. Osobu, která je místopředsedou komise ze zákona, může při výkonu této funkce zastupovat zaměstnanec jí řízeného úřadu, kterého určí.

/6/ Ústřední komise a okresní komise si k výpočetnímu zpracování vytvářejí odborné (sumarizační) útvary složené z pracovníků aparátu státní statistiky k tomuto účelu přidělených. Tito pracovníci skládají slib ve znění uvedeném v odstavci 3 a při plnění těchto úkolů jsou podřízeni předsedovi komise.

§ 13

Federální komise

/1/ Každá politická strana a politické hnutí [Zákon č. 15/1990 Sb., o politických stranách], které ve Federálním shromáždění ustavily poslanecký klub [§ 8 zákona č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění], určí ve lhůtě stanovené v oznámení o vyhlášení referenda jednoho člena komise a jeho náhradníka, a sdělí jejich jména osobě, která svolá první zasedání komise (odst. 5).

/2/ Předsedu a prvního místopředsedu Federální komise zvolí komise ze svých členů na prvním zasedání.

/3/ Dalšími místopředsedy komise jsou federální ministr vnitra a předseda Federálního statistického úřadu.

/4/ Místopředsedové komise podle odstavce 3 vyčlení ze zaměstnanců svých úřadů potřebný počet pracovníků pro zajištěn organizačních a administrativních prací.

/5/ První zasedání federální komise svolá Federální ministr vnitra ve lhůtě stanovené v oznámení o vyhlášení referenda.

/6/ Federální komise zejména

a) dozírá na dodržování právních předpisů při přípravě a provádění referenda,

b) rozhoduje o stížnostech na postup ústředních komisí,

c) zjišťuje výsledky hlasování v rámci federace,

d) odevzdá zápis o výsledku hlasování předsednictvu Federálního shromáždění a zašle jej předsednictvům národních rad obou republik,

e) plní další úkoly podle tohoto zákona a jiných právních předpisů.

§ 14

Ústřední komise

/1/ Každá politická strana a politické hnutí [Zákon č. 15/1990 Sb., o politických stranách], které v České národní radě nebo Slovenské národní radě ustavily poslanecký klub [§ 55b zákona České národní rady č. 34/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, ve znění zákonného opatření České národní rady č. 280/1991 Sb. § 17 zákona Slovenské národní rady č. 45/1989 Sb., o poslancoch Slovenskej národnej rady], určí ve lhůtě stanovené v oznámení o vyhlášení referenda jednoho člena příslušné komise a jeho náhradníka, a sdělí jejich jména osobě, která svolá první zasedání komise (odstavec 5).

/2/ Předsedu a prvního místopředsedu ústřední komise zvolí komise ze svých členů na prvním zasedání.

/3/ Dalšími místopředsedy Ústřední komise jsou ministr vnitra a vedoucí ústředního úřadu státní statistiky příslušné republiky.

/4/ Místopředsedové podle odstavce 3 vyčlení ze zaměstnanců svých úřadů potřebný počet pracovníků pro zajištění úkolů podle § 12 odst. 6 písm. a) pro organizační a administrativní práce.

/5/ První zasedání Ústřední komise svolá ministr vnitra příslušné republiky ve lhůtě stanovené v oznámení o vyhlášení referenda.

/6/ Ústřední komise zejména

a) dozírá na dodržování právních předpisů při přípravě a provádění referenda,

b) rozhoduje o stížnostech na postup okresních komisí,

c) zjišťuje výsledky hlasování v rámci příslušné republiky,

d) odevzdá zápis o výsledku hlasování předsednictvu národní rady příslušné republiky, a jde-li o referendum provedené podle čl. 3 odst. 2 ústavního zákona,zašle zápis předsednictvu národní rady druhé republiky a předsednictvu Federálního shromáždění,

e) odevzdá zápis o výsledku hlasování Federální komisi, jde-li o referendum provedené podle čl. 3 odst. 1 ústavního zákona,

f) plní další úkoly podle tohoto zákona a jiných právních předpisů.

§ 15

Okresní komise

/1/ Každá politická strana a politické hnutí [Zákon č. 15/1990 Sb., o politických stranách], uvedené v § 14 odst. 1 určí ve lhůtě stanovené v oznámení o vyhlášení referenda jednoho člena každé okresní komise a jeho náhradníka a sdělí jejich jména osobě, která svolá první zasedání komise (odstavec 5).

/2/ Předsedu a prvního místopředsedu okresní komise zvolí komise ze svých členů na prvním zasedání.

/3/ Dalšími místopředsedy komise jsou přednosta příslušného okresního úřadu, popřípadě starosta příslušného městského obvodu hlavního města Prahy a vedoucí příslušného okresního (obvodního) úřadu státní statistiky.

/4/ Místopředsedové komise podle odstavce 3 vyčlení ze zaměstnanců svých úřadů potřebný počet pracovníků pro zajištění úkolů podle § 12 odst. 6 a pro potřebné organizační a administrativní práce.

/5/ První zasedání okresní komise svolá přednosta příslušného okresního úřadu, popřípadě starosta příslušného městského obvodu hlavního města Prahy, ve lhůtě stanovené v oznámení o vyhlášení referenda.

/6/ Okresní komise zejména

a) dozírá na dodržování právních předpisů při přípravě a provádění referenda,

b) rozhoduje o stížnostech na postup okrskových komisí,

c) dohlíží na zjišťování výsledků hlasování v okrscích; je oprávněna vyžadovat od okrskových komisí vysvětlení nebo jiné informace a může zjištěné chyby v dohodě s okrskovou komisí odstranit sama nebo požádat okrskovou komisi, aby zjištěné nedostatky odstranila,

d) zjišťuje výsledky hlasování v rámci okresu,

e) odevzdá zápis o výsledku hlasování Ústřední komisi příslušné republiky,

f) plní další úkoly podle tohoto zákona a jiných právních předpisů a úkoly, které ji uloží Ústřední komise příslušné republiky.

§ 16

Okrskové komise

/1/ Každá politická strana a politické hnutí [Zákon č. 15/1990 Sb., o politických stranách] zastoupené [Zákon České národní rady č. 368/1990 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí Zákon Slovenské národní rady č. 346/1990 Sb., o volbách do orgánov samosprávy obcí] v obecním (městském) zastupitelstvu, popřípadě v zastupitelstvu městského obvodu nebo městské části, určí ve lhůtě stanovené v oznámení o vyhlášení referenda jednoho člena okrskové komise a jeho náhradníka a sdělí jejich jména příslušnému orgánu obce.

/2/ Předsedu a místopředsedu okrskové komise zvolí komise ze svých členů na prvním zasedání.

/3/ Okrskové komise musí mít nejméně 5 členů. Není-li komise takto vytvořena způsobem uvedeným v odstavci l, jmenuje zbývající členy příslušný orgán obce.

/4/ Svolání prvního zasedání okrskové komise ve lhůtě stanovené v oznámení o vyhlášení referenda zajistí příslušný orgán obce.

/5/ Pracovníky pro potřebné organizační a administrativní práce zajistí příslušný orgán obce.

/6/ Okrsková komise zejména

a) zajišťuje řádný průběh hlasování, zejména dozírá na správné odevzdání hlasovacích lístků a dbá o pořádek v místnosti pro hlasování a v jejím bezprostředním okolí,

b) provádí sčítání hlasů (§ 23),

c) odevzdá zápis o výsledku hlasování příslušné okresní komisi,

d) plní další úkoly podle tohoto zákona a jiných právních předpisů a úkoly, které jí uloží příslušné okresní nebo Ústřední komise.

ČÁST PÁTÁ

Konání referenda

Oddíl první

Příprava hlasování

§ 17

Hlasovací lístky

/1/ Na hlasovacím lístku musí být uvedeno:

a) den konání referenda,

b) otázka nebo otázky anebo návrh pro hlasování (§ 3). Je-li více otázek, označí se pořadovými čísly. U každé otázky nebo u návrhu se vytisknou dva rámečky, z nichž jeden je nadepsán slovem "ano" a druhý slovem "ne"; je-li k rozhodnutí předkládáno několik řešení téže věci, vytiskne se u každého navrhovaného řešení samostatný rámeček,

c) poučení o způsobu hlasování.

/2/ Každý hlasovací lístek musí být opatřen otiskem razítka Federální komise.

/3/ Federální komise stanoví vzor hlasovacího lístku a zašle jej federálnímu ministerstvu vnitra, které v součinnosti s ministerstvy vnitra republik zajistí, aby hlasovací lístky byly vytištěny a v potřebném množství doručeny příslušným orgánům obcí.

/4/ Příslušný orgán obce zajistí, aby hlasovací lístky byly doručeny nejpozději 3 dny před konáním referenda všem oprávněným občanům a v den konání referenda všem okrskovým komisím.

/5/ Je-li referendum vyhlášeno jen v České republice nebo jen ve Slovenské republice (čl. 3 odst. 2 ústavního zákona), náleží působnost podle odstavce 3 Ústřední komisi a ministerstvu vnitra příslušné republiky. Na hlasovacím lístku se otiskne razítko Ústřední komise příslušné republiky (odstavec 2).

§ 18

Informování občanů

O informování oprávněných občanů o době a místu konání hlasování v obci platí obdobně ustanovení příslušných volebních zákonů o informování voličů s tím, že působnost bývalých místních národních výborů náleží příslušným orgánům obcí.

Oddíl druhý

Kampaň před referendem

§ 19

/1/ Dobou kampaně před referendem se pro účely tohoto zákona rozumí období počínající 40 dnů a končící 2 dny před dnem konání referenda. Je-li mezi dnem vyhlášení referenda a dnem konání referenda doba kratší než 40 dnů, počíná doba kampaně dnem vyhlášení referenda.

/2/ V době kampaně před referendem mají politické strany a politická hnutí uvedené v § 13 odst. 1 a v § 14 odst. 1 (dále jen "oprávněné politické strany") právo na poskytnutí bezplatného vysílacího času na vysílacích okruzích státního rozhlasu a státní televize, a to na všech okruzích federace i obou republik, jde-li o referendum vyhlášené podle čl. 3 odst. 1 ústavního zákona a na všech okruzích příslušné republiky, jde-li o referendum vyhlášené jen v jedné republice.

/3/ Na každém vysílacím okruhu státního rozhlasu a státní televize (odstavec 2) se mezi oprávněné politické strany rozdělí celkem 35 hodin vysílacího času úměrně k celkovému počtu členů poslaneckých klubů oprávněných politických stran ve Federálním shromáždění a v národních radách s tím, že každé z nich musí být poskytnuto celkem alespoň 15 minut vysílacího času.

/4/ Případné spory o poskytnutí vysílacího času podle odstavce 1 a 2 rozhoduje Federální komise, jde-li o referendum vyhlášené podle čl. 3 odst. 1 ústavního zákona, nebo Ústřední komise příslušné republiky, jde-li o referendum vyhlášené jen v jedné republice.

/5/ Po uplynutí doby kampaně před referendem (odstavec 1 je další přesvědčování pro určitý způsob hlasování v referendu slovem, písmem, zvukem a obrazem zakázáno ve státních veřejných informačních prostředcích, v budovách, kde sídlí okrskové komise a v jejich bezprostředním okolí. Zveřejňovat výsledky průzkumů veřejného mínění, týkajících se otázek předložených v referendu, je dovoleno nejdéle do sedmého dne před dnem konání referenda.

/6/ Členové komisí pro referendum a pracovníci jejich odborných útvarů nesmějí poskytovat informace o průběhu a dílčích výsledcích hlasování až do podepsání zápisu o výsledku hlasování.

/7/ V průběhu hlasování (§ 6) je zakázáno uveřejňovat výsledky průzkumů hlasování.

Oddíl třetí

Hlasování

§ 20

/1/ Oprávněný občan hlasuje osobně; zastoupení není přípustné.

/2/ Oprávněný občan hlasuje odevzdáním platného hlasovacího lístku, na kterém v příslušném rámečku křížkem vyznačí, že na otázku nebo návrh odpovídá "ano" nebo že na otázku nebo návrh odpovídá "ne" anebo na něm v příslušném rámečku křížkem vyznačí jedno z navrhovaných řešení, pro které se rozhodl. Hlasování je tajné.

/3/ Oprávněný občan se zdrží hlasování odevzdáním nevyplněného platného hlasovacího lístku.

/4/ Je-li v referendu rozhodováno o více otázkách, platí ustanovení odstavců 2 a 3 pro každou z těchto otázek samostatně.

§ 21

/1/ Hlasování je neplatné, jestliže byl odevzdán hlasovací lístek bez úřední obálky anebo jestliže v odevzdané úřední obálce není žádný hlasovací lístek nebo je v ní více hlasovacích lístků nebo je v ní pouze písemnost, která není úředním hlasovacím lístkem (§ 17).

/2/ Hlasovací lístek (§ 17) je neplatný, je-li přetržen na dvě nebo více částí anebo je-li vyplněn jiným způsobem, než jak je stanoveno v § 20 odst. 2 nebo je jinak upraven.

/3/ O platnosti úřední obálky, o platnosti hlasování a o platnosti hlasovacího lístku rozhoduje okrsková komise.

§ 22

Jinak o přípravách v místnosti pro hlasování, prostorách pro úpravu hlasovacích lístků, zahájení hlasování, hlasování, pořádku v místnosti pro hlasování a v jejím bezprostředním okolí, přerušení hlasování a ukončení hlasování platí přiměřeně odpovídající ustanovení příslušných volebních zákonů.

ČÁST ŠESTÁ

Zjištění výsledků referenda

§ 23

Sčítání hlasů okrskovou komisí

/1/ Po otevření schránky pro hlasování vyloučí okrsková komise hlasovací lístky odevzdané bez úřední obálky. Po sečtení odevzdaných úředních obálek a při vynětí hlasovacích lístků z těchto obálek vyloučí případy neplatného hlasování (§ 21 odst. 1) a zjistí:

a) celkový počet odevzdaných hlasovacích lístků,

b) počet neplatných hlasovacích lístků (§ 21 odst. 2) které vyloučí z dalšího sčítání,

c) počet platných hlasovacích lístků,

d) počet hlasů "ano" a počet hlasů "ne" ke každé jednotlivé otázce nebo k návrhu, počet hlasů pro každé z navrhovaných řešení ke každé jednotlivé otázce,

e) počet zdržení se hlasování (§ 20 odst. 3) u každé jednotlivé otázky nebo u návrhu.

/2/ Jinak pro postup při sčítání hlasů okrskovou komisí platí přiměřeně ustanovení příslušných volebních zákonů o sčítání hlasů okrskovou volební komisí.

§ 24

Zápis o průběhu a výsledku hlasování v okrsku

/1/ Okrsková komise vyhotoví dvojmo zápis o průběhu a výsledku hlasování, který podepíše předseda, místopředseda a ostatní členové komise. Důvody případného odmítnutí podpisu se poznamenají.

/2/ V zápise okrskové komise o průběhu a výsledku hlasování musí být uvedeny:

a) doba zahájení a ukončení hlasování, popřípadě jeho přerušení,

b) počet oprávněných občanů zapsaných v okrsku do seznamu pro hlasování,

c) počet oprávněných občanů, kterým byly vydány úřední obálky,

d) počet odevzdaných úředních obálek,

e) počet odevzdaných platných a počet odevzdaných neplatných hlasovacích lístků,

f) počet hlasů "ano" a počet hlasů "ne" ke každé jednotlivé otázce nebo k návrhu, počet hlasů pro každé z navrhovaných řešení ke každé jednotlivé otázce,

g) počet zdržení se hlasování u každé jednotlivé otázky nebo u návrhu.

/3/ K zápisu okrskové komise přiloží stručnou zprávu o obsahu stížností, které jí byly podány a usneseních, která k nim přijala.

/4/ Po podepsání zápisu o průběhu a výsledku hlasování předseda okrskové komise jedno vyhotovení zápisu odevzdá neprodleně okresní komisi a vyčká jejího pokynu k ukončení činnosti okrskové komise.

/4/ Okrsková komise zapečetí odevzdané hlasovací lístky, úřední obálky a seznamy pro hlasování a předá je spolu s ostatními dokumenty o hlasování do úschovy.příslušnému orgánu obce.

§ 25

Zápis okresní komise

/1/ Okresní komise vyhotoví dvojmo zápis o výsledku hlasování v okrese, který podepíše předseda, místopředsedové a ostatní členové komise. Důvody případného odmítnutí podpisu se poznamenají.

/2/ Okresní komise provádí sčítání a zjišťuje výsledky hlasování v okrese na základě zápisů o průběhu a výsledku hlasování odevzdaných okrskovými komisemi.

/3/ V zápisu okresní komise musí být uvedeny:

a) počet okrsků v okrese a počet okrskových komisí., které zaslaly zápis o průběhu a výsledku hlasování,

b) celkový počet oprávněných občanů zapsaných v seznamech pro hlasování v rámci okresu,

c) celkový počet oprávněných občanů, kterým byly v rámci okresu vydány úřední obálky,

d) celkový počet odevzdaných úředních obálek v rámci okresu,

e) celkový počet odevzdaných platných hlasovacích lístků a celkový počet odevzdaných neplatných hlasovacích lístků v rámci okresu,

f) celkový počet hlasů "ano" a celkový počet hlasů "ne" ke každé jednotlivé otázce nebo k návrhu, celkový počet hlasů pro každé z navrhovaných řešení ke každé jednotlivé otázce v rámci okresu,

g) celkový počet zdržení se hlasování u každé jednotlivé otázky nebo u návrhu v rámci okresu.

/4/ K zápisu okresní komise přiloží stručnou zprávu o obsahu stížností, které jí byly podány a usneseních, která k nim přijala, jakož i o případech porušení právních předpisů při přípravě a provádění referenda, nebyla-li zjištěná závada odstraněna.

/5/ Po podepsání obou vyhotovení zápisu o výsledku hlasování v okrsku odevzdá předseda okresní komise jedno vyhotovení zápisu neprodleně ústřední komisi příslušné republiky a vyčká jejího pokynu k ukončení činnosti okresní komise Ostatní dokumenty o hlasování předá do úschovy příslušnému okresnímu úřadu.

§ 26

Zápis ústřední komise

/1/ Ústřední komise vyhotoví v potřebném počtu vyhotovení zápisu o výsledku hlasování v příslušné republice, který podepíše předseda, místopředsedové a ostatní členové komise. Důvody případného odmítnutí podpisu se poznamenají.

/2/ Ústřední komise přezkoumá zápisy okresních komisí a na jejich základě provádí sčítání a zjišťuje výsledky hlasování v rámci příslušné republiky.

/3/ V zápisu Ústřední komise uvede:

a) celkový počet okresů a okrsků v rámci republiky a celkový počet okrskových a okresních komisí, které odevzdá zápis o výsledku hlasování,

b) celkový počet oprávněných občanů zapsaných v seznamech pro hlasování v rámci republiky,

c) celkový počet oprávněných občanů, kterým byly v rámci republiky vydány úřední obálky,

d) celkový počet odevzdaných úředních obálek v rámci republiky,

e) celkový počet odevzdaných platných hlasovacích lístků a celkový počet odevzdaných neplatných hlasovacích lístků v rámci republiky,

f) celkový počet hlasů "ano" a celkový počet hlasů "ne" ke každé jednotlivé otázce nebo k návrhu, celkový počet hlasů pro každé z navrhovaných řešení ke každé jednotlivé otázce v rámci republiky,

g) celkový počet zdržení se hlasování u každé jednotlivé otázky nebo u návrhu v rámci republiky.

/4/ V zápisu Ústřední komise dále uvede stručný obsah stížností, které jí byly podány a usnesení, která k nim přijala, jakož i případy porušení právních předpisů při přípravě a provádění referenda, nebyla-li zjištěná závada odstraněna.

/5/ Po podepsání všech vyhotovení zápisů o výsledku hlasování v republice odevzdá předseda Ústřední komise jedno vyhotovení zápisu neprodleně předsednictvu národní rady příslušné republiky. Jde-li o referendum provedené podle čl. 3 odst. 1 ústavního zákona, zašle dále neprodleně jedno vyhotovení zápisu předsednictvu národní rady druhé republiky a jedno vyhotovení předsednictvu Federálního shromáždění. Jde-li o referendum provedené podle čl. 3 odst. 1 ústavního zákona, odevzdá neprodleně též čtyři vyhotovení zápisu o výsledku hlasování v republice Federální komisi a vyčká jejího pokynu k ukončení činnosti Ústřední komise. Dokumentaci o činnosti Ústřední komise předá do úschovy ministerstvu vnitra příslušné republiky.

/6/ Neprodleně po odeslání zápisu Ústřední komise zveřejní prostřednictvím státní tiskové kanceláře výsledky hlasování v příslušné republice (odst. 3 písm. b), e), f), g).

§ 27

Zápis Federální komise

/1/ Federální komise vyhotoví v potřebném počtu vyhotovení zápisu o výsledku hlasování v České a Slovenské Federativní Republice, který podepíší předseda, místopředseda a ostatní členové komise. Důvody případného odmítnutí podpisu se poznamenají.

/2/ Federální komise přezkoumá zápisy Ústředních komisí republik a výsledek přezkoumání uvede v zápisu.

/3/ V zápisu Federální komise dále uvede stručný obsah stížností, které jí byly podány a usnesení, která k nim přijala, jakož i případy porušení právních předpisů při přípravě a provádění referenda, nebyla-li zjištěná závada odstraněna.

/4/ Po podepsání všech vyhotovení zápisu Federální komise odevzdá její předseda jedno vyhotovení zápisu spolu se zápisy Ústředních komisí obou republik neprodleně předsednictvu Federálního shromáždění a po jednom vyhotovení zápisu spolu se zápisy Ústředních komisí neprodleně zašle předsednictvům národních rad obou republik.

/5/ Neprodleně po podepsání zápisu Federální komise zveřejní prostřednictvím Československé tiskové kanceláře výsledky hlasování v České republice a ve Slovenské republice (§ 26 odst. 3 písm. b), e), f), g).

ČÁST SEDMÁ

Opatření k zajištění referenda

§ 28

Opatření pomocných prostředků

/1/ Všechny pomocné prostředky, zejména místnosti pro hlasování a potřeby pro ně, zajistí pro okrskové komise příslušné orgány obcí.

/2/ Pro okresní komise zajistí pomocné prostředky příslušný okresní úřad, příp. příslušný úřad městského obvodu hlavního města Prahy.

§ 29

Spolupráce jiných orgánů a osob

/1/ Všechny státní orgány a orgány místní samosprávy jsou povinny spolupůsobit při provádění tohoto zákona.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP