FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

742

Vládní návrh

Zákon

ze dne .......... 1991,

o kárné odpovědnosti soudců

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

ČÁST PRVNÍ

KÁRNÁ ODPOVĚDNOST SOUDCŮ

§ 1

Soudce je kárně odpovědný za kárné provinění a za jednání, které má jinak znaky přestupku podle zvláštních předpisů /dále jen "přestupek"/. [Např. § 2 odst. 1 a § 10 odst. 1 písm. b/ zákona ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, a zákona SNR č. 372/1990 Sb., o přestupcích, ve znění zákona SNR č. 524/1990 Sb.]

§ 2

Kárné provinění

Kárným proviněním je zaviněné porušení povinností soudce vyplývajících z jeho funkce.

§ 3

Kárná opatření

/1/ Za kárné provinění lze uložit některé z těchto kárných opatření:

a/ napomenutí,

b/ snížení základního platu, u soudců vojenských soudů a soudců vojenského kolegia Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky funkčního platu, až o 15 % na dobu nejvíce 3 měsíců, a při opětovném kárném provinění, jehož se soudce dopustil v době před zahlazením kárného postihu /§ 21/, na dobu nejvíce 6 měsíců.

/2/ Za přestupek lze uložit za podmínek stanovených zvláštními předpisy [Např. zákon ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, a zákon SNR č. 372/1990 Sb., o přestupcích, ve znění zákona SNR č. 524/1990 Sb.]

a/ napomenutí,

b/ pokutu ve výši stanovené zvláštními předpisy [Např. zákon ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, a zákon SNR č. 372/1990 Sb., o přestupcích, ve znění zákona SNR č. 524/1990 Sb.],

c/ zákaz činnosti, s výjimkou výkonu soudcovské funkce, na dobu stanovenou zvláštními předpisy [Např. zákon ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, a zákon SNR č. 372/1990 Sb., o přestupcích, ve znění zákona SNR č. 524/1990 Sb.],

d/ propadnutí věci.

Tato kárná opatření lze uložit jednotlivě nebo vedle sebe; napomenutí nelze uložit spolu s pokutou.

/3/ Za závažné kárné provinění nebo za přestupek, který má současně povahu závažného kárného provinění, lze uložit jako kárné opatření

a/ odvolání z funkce předsedy senátu, nebo

b/ přeložení soudce na jiný soud téhož nebo nižšího stupně na návrh příslušného ministra spravedlnosti nebo, jde-li o soudce vojenského soudu nebo o soudce vojenského kolegia Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky, na návrh ministra obrany České a Slovenské Federativní Republiky, nebo

c/ odvolání z funkce soudce na návrh orgánu k tomu oprávněného [§ 44 odst. 2 zákona č. .../1991 Sb., o soudech a soudcích.].

Jde-li o přestupek, lze tato kárná opatření uložit vedle kárných opatření uvedených v odstavci 2 písm. b/ až d/.

/4/ Kárná opatření podle odstavce 3 lze uložit též soudci, který byl pravomocně odsouzen za trestný čin, jestliže takové odsouzení není důvodem zániku funkce ze zákona [§ 47 zákona č. .../1991 Sb., o soudech a soudcích.] a trestný čin má současně povahu závažného kárného provinění.

/5/ Drobné nedostatky v práci nebo drobné poklesky anebo méně závažný přestupek, který lze v řízení o přestupcích vyřídit bez uložení sankce [§ 11 odst. 2 zákona ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, a § 11 odst. 2 zákona SNR č. 372/1990 Sb., o přestupcích, ve znění zákona SNR č. 524/1990 Sb.], může orgán, který je oprávněn podat návrh na zahájení kárného řízení, vyřídit tím, že je soudci vytkne, je-li to postačující.

§ 4

Zánik kárné odpovědnosti soudce

Odpovědnost soudce za kárné provinění nebo za přestupek zaniká, uplynul-li od jejich spáchání nebo v případě uvedeném v § 3 odst. 4 od právní moci odsuzujícího rozsudku jeden rok.

ČÁST DRUHÁ

KÁRNÉ SOUDY

§ 5

/1/ Kárnou odpovědnost zjišťují a kárná opatření ukládají kárné soudy. Kárné soudy také zjišťují, zda jsou dány důvody zproštění funkce soudce podle § 46 odst. 1 písm. a/ zákona č. .../1991 Sb., o soudech a soudcích, či nikoli.

/2/ Kárnými soudy jsou:

a/ krajské soudy pro soudce okresních soudů a vyšší vojenské soudy pro soudce vojenských obvodových soudů v jejich obvodu,

b/ Nejvyšší soud České republiky a Nejvyšší soud Slovenské republiky /dále jen "nejvyšší soudy republik"/ pro soudce krajských soudů a nejvyššího soudu příslušné republiky,

c/ Nejvyšší soud České a Slovenské Federativní Republiky pro soudce vyšších vojenských soudů a Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky.

/3/ Kárné soudy rozhodují v kárných senátech složených z předsedy senátu a čtyř soudců. Rozhoduje-li Nejvyšší soud České a Slovenské Federativní Republiky jako kárný soud ve věcech soudců vyšších vojenských soudů nebo soudců vojenského kolegia Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky, soudci kárného senátu jsou určeni ze soudců vojenského kolegia Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky

/4/ Předsedu kárného senátu, jeho zástupce, členy kárného senátu a potřebný počet náhradníků jmenuje na tři roky předseda příslušného kárného soudu ze soudců tohoto soudu. Jestliže kárný senát provedl úkony v kárném řízení zahájeném před uplynutím svého funkčního období, kárné řízení dokončí, i když jeho funkční období již uplynulo.

ČÁST TŘETÍ

KÁRNÉ ŘÍZENÍ

§ 6

Zahájení kárného řízení

/1/ Kárné řízení se zahajuje na návrh. Bez návrhu lze kárné řízení zahájit jen v případě, byla-li věc kárnému senátu postoupena orgánem činným v trestním řízení [§ 171 odst. 1, § 188 odst. 1 písm. c/, § 222 odst. 2 a § 257 písm. a/ trestního řádu.].

/2/ Návrh na zahájení kárného řízení je oprávněn podat

a/ předseda Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky proti kterémukoli soudci tohoto soudu,

b/ ministr obrany České a Slovenské Federativní Republiky proti kterémukoli soudci vojenského soudu nebo proti kterémukoli soudci vojenského kolegia Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky,

c/ ministr spravedlnosti proti kterémukoli soudci soudů příslušné republiky,

d/ předseda nejvyššího soudu republiky proti kterémukoli soudci tohoto soudu,

e/ předseda krajského soudu /vyššího vojenského soudu/ proti kterémukoli soudci tohoto soudu a proti kterémukoli soudci okresního soudu /vojenského obvodového soudu/ v jeho obvodu,

f/ předseda okresního soudu nebo vojenského obvodového soudu proti kterémukoli soudci tohoto soudu.

/3/ Má-li orgán oprávněný podat návrh na zahájení kárného řízení za to, že je na místě podat návrh na uložení kárného opatření přeložení nebo odvolání soudce /§ 3 odst. 3 písm. b/ a c// a není-li sám oprávněn podat takový návrh, předloží věc orgánu, který je k tomu oprávněn.

/4/ Pro přestupky ublížení na zdraví z nedbalosti, úmyslného narušení občanského soužití hrubým jednáním a proti majetku spáchané mezi osobami blízkými, jakož i pro přestupek urážky na cti orgán uvedený v odstavci 2 podá návrh na zahájení kárného řízení jen z podnětu poškozeného, jeho zákonného zástupce nebo opatrovníka. Podnět lze vzít zpět až do doby, než se kárný senát, a bylo-li podáno odvolání, odvolací senát, odebere k poradě.

/5/ Návrh na zahájení kárného řízení musí být podán u příslušného kárného soudu do dvou měsíců ode dne, kdy se orgán oprávněný podat návrh dověděl o kárném provinění, nejpozději však do jednoho roku ode dne spáchání kárného provinění. Jde-li o přestupek, lze podat návrh nejpozději do jednoho roku ode dne jeho spáchání. Návrh na uložení kárného opatření podle § 3 odst. 4 musí být podán do dvou měsíců od právní moci odsuzujícího rozsudku.

/6/ Návrh musí obsahovat jméno a příjmení soudce, proti němuž návrh směřuje, popis skutku, pro který se navrhuje zahájení kárného řízení, a označení důkazů, o které se návrh opírá; jde-li o přestupek, návrh musí dále obsahovat označení příslušného ustanovení zákona, jehož znaky skutek naplňuje. K návrhu se připojí důkazy, které má navrhovatel k dispozici.

§ 7

Vyloučení soudce kárného senátu

/1/ Soudce kárného senátu je vyloučen z projednávání a rozhodování věci, jestliže se zřetelem na jeho poměr k věci, k soudci, proti němuž se kárné řízení vede, k jeho obhájci anebo k osobám, kterých se úkon přímo dotýká, lze mít pochybnosti o jeho nepodjatosti.

/2/ Soudce, který rozhodoval věc v kárném senátu soudu nižšího stupně, je vyloučen z projednávání a rozhodování věci v kárném senátu soudu vyššího stupně, a naopak.

/3/ Jakmile se soudce kárného senátu dozví o skutečnostech, pro které je vyloučen, oznámí to neprodleně předsedovi kárného soudu. Důvod podjatosti podle odstavců 1 a 2 může uplatnit též soudce, proti němuž byl podán návrh na zahájení kárného řízení, jakož i orgán, který návrh podal; námitku musí uplatnit neprodleně, jakmile se dověděli o důvodu podjatosti Jestliže se dozví předseda kárného soudu, že je dán důvod k vyloučení soudce, určí do kárného senátu soudce v pořadí prvního z počtu náhradníků a je-li vyčerpán i počet náhradníků, dalšího soudce kárného soudu.

§ 8

Odnětí a přikázání věci

/1/ Není-li krajský soud jako kárný soud pro vyloučení soudců usnášení schopný, předseda krajského soudu předloží věc kárnému senátu nejvyššího soudu příslušné republiky, který přikáže věc k projednání a rozhodnutí jinému krajskému soudu téže republiky jako kárnému soudu.

/2/ Podle odstavce 1 se postupuje obdobně, je-li kárným soudem vyšší vojenský soud nebo nejvyšší soud republiky; o přikázání věci jinému vyššímu vojenskému soudu, popřípadě nejvyššímu soudu druhé republiky jako kárnému soudu rozhoduje kárný senát Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky.

§ 9

Vyrozumění o zahájení kárného řízení

O zahájení kárného řízení vyrozumí předseda kárného senátu soudce, proti němuž se kárné řízení vede, doručením návrhu na zahájení kárného řízení do vlastních rukou a poučí jej o právu zvolit si obhájce z řad advokátů nebo soudců, vyjádřit se ke skutečnostem, které se mu kladou za vinu, a navrhnout důkazy na svou obhajobu. Pokud nepodali návrh na zahájení kárného řízení, o zahájení kárného řízení se vyrozumí též příslušný ministr spravedlnosti a předseda soudu, u něhož je soudce, proti němuž návrh směřuje, činný.

§ 10

Předběžné šetření

Vyžaduje-li obsah návrhu na zahájení kárného řízení předběžné objasnění tvrzených skutečností, předseda kárného senátu nebo jím pověřený člen kárného senátu provede potřebná šetření. Může zejména zjistit stanovisko soudce, proti němuž se kárné řízení vede, zjistit potřebné další skutečnosti a důkazy, nejsou-li v návrhu uvedeny, a jde-li o listiny nebo jiné věci, opatřit je k provedení důkazu.

§ 11

Rozhodnutí bez ústního jednání

Kárný senát bez ústního jednání řízení zastaví,

a/ byl-li návrh na zahájení kárného řízení podán opožděně nebo vzat zpět,

b/ byl-li návrh na zahájení kárného řízení podán bez podnětu poškozeného, jestliže je takový podnět potřebný, nebo byl-li podnět vzat zpět /§ 6 odst. 4/,

c/ byl-li soudce zproštěn funkce nebo zanikla-li jeho funkce vzdáním se nebo ze zákona [§ 45 až 47 zák. č. .../1991 Sb., o soudech a soudcích.]; je-li soudce kárně stíhán pro přestupek, kárný senát postoupí věc v takovém případě orgánu příslušnému k projednání přestupku [§ 10 odst. 2, § 52 násl. zák. ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, a zák. SNR č. 372/1990 Sb., o přestupcích, ve znění zákona SNR č. 524/1990 Sb.],

d/ je-li soudce kárně stíhán pro přestupek a brání-li jeho projednání amnestie [§ 20 zák. ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, a zák. SNR č. 372/1990 Sb., o přestupcích, ve znění zák. SNR č. 524/1990 Sb.],

e/ zanikla-li odpovědnost za kárné provinění nebo za přestupek /§ 4/,

f/ Bylo-li o skutku, pro který se vede kárné řízení, pravomocně rozhodnuto v trestním řízení a nebyl podán návrh na uložení kárných opatření podle § 3 odst. 3, 4, popřípadě nedošlo k postoupení věci orgánem činným v trestním řízení.

§ 12

Přerušení kárného řízení

/1/ Má-li kárný senát za to, že skutečnosti, které se soudci kladou za vinu, mají znaky trestného činu, kárné řízení přeruší a věc předloží příslušnému prokurátorovi a jde-li o čin spáchaný při výkonu soudcovské funkce nebo v souvislosti s výkonem této funkce, orgánu, který je oprávněn dát souhlas k trestnímu stíhání [§ 55 odst. 1 zák. č. .../1991 Sb., o soudech a soudcích.].

/2/ Kárný senát přeruší kárné řízení také tehdy, dozví-li se, že pro skutek, pro který bylo kárné řízení zahájeno, se proti soudci vede trestní stíhání.

/3/ Přerušení kárného řízení trvá do právní moci rozhodnutí v trestním stíhání. Kárný senát pokračuje v kárném řízení, byla-li mu věc postoupena orgánem činným v trestním řízení, byl-li soudce pravomocně odsouzen pro trestný čin a byl podán návrh na uložení kárného opatření podle § 3 odst. 3, 4 nebo byl-li soudce zproštěn proto, že skutek není trestným činem; jinak kárné řízení zastaví.

§ 13

Nařízení ústního jednání

/1/ Po provedení předběžného šetření /§ 10/ nebo není-li takového šetření třeba, určí předseda kárného senátu termín ústního jednání, vyrozumí o něm orgán, který podal návrh na zahájení kárného řízení, soudce, proti němuž návrh směřuje, a má-li soudce obhájce, také jeho obhájce. Jde-li o kárné řízení pro přestupek, vyrozumí se o termínu ústního jednání také poškozený, popřípadě jeho zástupce nebo opatrovník. Pokud se tak již nestalo, doručí se soudci, proti němuž se kárné řízení vede, a poškozenému nebo jeho zástupci nebo opatrovníkovi návrh na zahájení kárného řízení spolu s poučením o jejich právech /§ 9 a § 14 odst. 3/; má-li soudce obhájce, doručí se návrh na zahájení kárného řízení také obhájci.

/2/ Je-li třeba vyslechnout svědky, předvolá je předseda kárného senátu k ústnímu jednání.

/3/ Termín ústního jednání se stanoví tak, aby soudce a jeho obhájce měli od vyrozumění alespoň pět pracovních dnů na přípravu obhajoby. Stejnou lhůtu na přípravu je třeba poskytnout orgánu, který podal návrh na zahájení kárného řízení, a poškozenému, popř. jeho zástupci nebo opatrovníkovi.

/4/ O termínu ústního jednání se vyrozumí též předseda soudu, u něhož je soudce, proti němuž se vede kárné řízení, činný, a dále ministr spravedlnosti příslušné republiky, a jde-li o soudce vojenského soudu nebo o soudce vojenského kolegia Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky, ministr obrany České a Slovenské Federativní Republiky, pokud nebyli vyrozuměni již jako navrhovatelé.

§ 14

Ústní jednání

/1/ Ústní jednání se koná zásadně v přítomnosti soudce, proti němuž návrh směřuje. V jeho nepřítomnosti lze věc projednat pouze tehdy, odmítne-li se před kárný senát dostavit nebo jestliže se bez důvodné omluvy nedostaví. Jestliže si soudce zvolí obhájce, má obhájce právo zúčastnit se ústního jednání.

/2/ Na počátku ústního jednání přednese navrhovatel návrh na zahájení kárného řízení a odůvodní jej. Není-li navrhovatel přítomen, přednese návrh na zahájení kárného řízení předseda kárného senátu nebo jím určený člen kárného senátu; obdobně se postupuje, byla-li věc kárnému senátu postoupena orgánem činným v trestním řízení.

/3/ Vede-li se kárné řízení pro přestupek, může poškozený, jemuž byla způsobena majetková škoda, uplatnit před zahájením dokazování nárok na její náhradu. Předseda kárného senátu poučí poškozeného o jeho právu, pokud se tak již nestalo ve vyrozumění o ústním jednání /§ 13 odst. 1/.

/4/ Bylo-li provedeno předběžné šetření /§ 10/, předseda kárného senátu nebo jím určený člen kárného senátu seznámí kárný senát a účastníky řízení s jeho výsledky.

/5/ Předseda kárného senátu vyslechne soudce, proti němuž se kárné řízení vede, a provede další potřebné důkazy. Soudce má právo odepřít výpověď. Osoby, které byly povolány jako svědci popř. znalci, jsou povinny se k ústnímu jednání dostavit a před kárným senátem vypovídat. Při provádění důkazů se přiměřeně použijí ustanovení trestního řádu a trestního zákona.

/6/ Soudce, proti němuž se kárné řízení vede, jeho obhájce a ten, kdo návrh podal, mají právo vyjádřit se k prováděným důkazům, klást svědkům a znalcům otázky a podávat návrhy na doplnění dokazován . Stejná práva přísluší i poškozenému, popřípadě jeho zástupci nebo opatrovníkovi.

/7/ Po skončení dokazování se může k věci vyjádřit ten, kdo návrh podal, poškozený, popřípadě jeho zástupce nebo opatrovník, obhájce a soudce, proti němuž se kárné řízení vede. Soudci, proti němuž se kárné řízení vede, vždy patří poslední slovo.

/8/ Ústní jednání před kárným senátem je neveřejné. Soudce, proti němuž se kárné řízení vede, má právo zvolit si dva důvěrníky, kteří mohou být přítomni při jednání kárného senátu.

§ 15

Protokol o ústním jednání a o poradě

O ústním jednání před kárným senátem a o poradě kárného senátu se pořizuje protokol. Protokol o ústním jednání podepisuje předseda kárného senátu a zapisovatel, protokol o poradě předseda kárného senátu, členové kárného senátu a zapisovatel.

§ 16

Rozhodnutí kárného senátu

/1/ Dojde-li kárný senát k závěru, že soudce se dopustil kárného provinění nebo přestupku, rozhodne, že je vinen a uloží mu kárné opatření podle § 3.

/2/ Byl-li soudce uznán vinným přestupkem, kárný senát uloží soudci povinnost nahradit škodu, jestliže poškozený nárok na náhradu škody včas uplatnil a škoda a její výše byly spolehlivě zjištěny. Jinak odkáže poškozeného s jeho nárokem na občanskoprávní řízení nebo na řízení před jiným příslušným orgánem.

/3/ Jestliže byl podán návrh na uložení kárného opatření podle § 3 odst. 3 na základě pravomocného odsuzujícího rozsudku /§ 3 odst. 4/, kárný senát buď uloží navrhované kárné opatření s odkazem na tento rozsudek, nebo návrh na uložení kárného opatření zamítne.

/4/ Dojde-li kárný senát k závěru, že se soudce kárného provinění nebo přestupku nedopustil nebo mu nelze kárné provinění nebo přestupek prokázat, vynese zprošťující rozhodnutí. Poškozeného, který uplatnil nárok na náhradu škody, odkáže s jeho nárokem na občanskoprávní řízení nebo na řízení před jiným příslušným orgánem.

/5/ Jestliže kárný senát návrh na uložení kárného opatření zamítl /odst. 3/ nebo soudce zprostil /odst. 4/, má soudce, proti němuž se kárné řízení vedlo, nárok vůči státu na náhradu nákladů účelně vynaložených v souvislosti s kárným řízením. Kárný senát rozhodne o tomto nároku ve svém rozhodnutí podle odstavce 3 nebo 4; je-li třeba provést další šetření, rozhodne o nároku soudce na náhradu nákladů samostatným rozhodnutím.

/6/ Kárný senát zastaví kárné řízení, jestliže vyjde najevo některý z důvodů zastavení uvedených v § 11 při ústním jednání.

/7/ Předseda kárného senátu rozhodnutí vyhlásí při ústním jednání. Rozhodnutí je třeba písemně vyhotovit. Kromě výroku musí rozhodnutí obsahovat též jeho stručné odůvodnění a poučení o odvolání v případě, kdy je odvolání přípustné.

§ 17

Doručení rozhodnutí

Rozhodnutí kárného senátu se doručí soudci, proti němuž se kárné řízení vede, do vlastních rukou. Dále se rozhodnutí doručí obhájci, jestliže jej soudce má, orgánu, který navrhl zahájení kárného řízení a, pokud nepodali návrh na zahájení kárného řízení, též předsedovi soudu, u kterého je soudce činný, ministru spravedlnosti příslušné republiky nebo, jde-li o soudce vojenského soudu nebo soudce vojenského kolegia Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky, ministru obrany České a Slovenské Federativní Republiky. Rozhodnutí kárného senátu se doručí také poškozenému, který podal podnět k zahájení kárného řízení /§ 6 odst. 4/, jakož i poškozenému, který uplatnil nárok na náhradu škody /§ 14 odst. 3/.

§ 18

Odvolání

/1/ Proti rozhodnutí kárného senátu krajského soudu a vyššího vojenského soudu lze podat odvolání do 15 dnů ode dne, kdy bylo rozhodnutí odvolateli doručeno. Odvolání je třeba podat u kárného soudu, jehož kárný senát rozhodl. Odvolání má odkladný účinek.

/2/ Odvolání může podat

a/ soudce, proti němuž se kárné řízení vede, proti rozhodnutí podle § 16 odst. 1, odst. 2 věta první a odst. 3 a 5,

b/ orgán, který podal návrh na zahájení kárného řízení, proti rozhodnutí podle § 11 a podle § 16 odst. 1 a odst. 3 až 6,

c/ předseda příslušného soudu /§ 6 odst. 2/, ministr spravedlnosti příslušné republiky nebo, jde-li o soudce vojenského soudu nebo soudce vojenského kolegia Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky, ministr obrany České a Slovenské Federativní Republiky proti rozhodnutí podle § 11 a § 16 odst. 1 a odst. 3 až 6, byla-li věc postoupena kárnému senátu orgánem činným v trestním řízení,

d/ poškozený, který podal podnět k zahájení kárného řízení /§ 6 odst. 4/, proti rozhodnutí podle § 16 odst. 4.

/3/ O odvolání rozhoduje kárný senát nejvyššího soudu příslušné republiky, a jde-li o odvolání proti rozhodnuti kárného senátu vyššího vojenského soudu, kárný senát Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky.

/4/ V řízení o odvolání se přiměřeně použijí ustanovení § 7, 8, 10 až 17. Nezamítne-li odvolací kárný soud odvolání, napadené rozhodnutí zcela nebo zčásti zruší a rozhodne sám ve věci.

/5/ Proti rozhodnutí kárného senátu nejvyššího soudu republiky a kárného senátu Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky není odvolání přípustné.

§ 19

Obnova kárného řízení

/1/ Ve lhůtě tří let od právní moci rozhodnutí kárného senátu podle § 16 odst. 1 a 3 může soudce podat návrh na obnovu kárného řízení. Návrh na obnovu kárného řízení může soudce podat proti rozhodnutí podle § 16 odst. 3 též proto, že pravomocný odsuzující rozsudek byl zrušen.

/2/ Jiný opravný prostředek proti pravomocnému rozhodnutí kárného senátu není přípustný.

§ 20

Výkon rozhodnutí

/1/ Opatření potřebná k výkonu uloženého kárného opatření provede příslušný orgán státní správy soudů.

/2/ Výnos pokut uložených podle § 3 odst. 2 písm. b/ soudcům soudů republik plyne do rozpočtu příslušné republiky, výnos pokut uložených soudcům vojenských soudů a soudcům Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky plyne do rozpočtu České a Slovenské Federativní Republiky.

/3/ Kárná opatření podle § 3 odst. 2 písm. b/ až d/ se vykonají i tehdy, jestliže soudci, jemuž byla uložena, funkce soudce zanikla [§ 44 až 47 zák. č. .../1991 Sb., o soudech a soudcích.]. K rozhodnutí o upuštění od výkonu zbytku zákazu činnosti podle zvláštních předpisů [§ 14 odst. 3 zák. ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, a zák. SNR č. 372/1990 Sb., o přestupcích, ve znění zák. SNR č. 524/1990 Sb.] je příslušný kárný soud, který ve věci rozhodl v prvním stupni.

/4/ Kárné opatření uložené za přestupek nebo jeho zbytek nelze vykonat, vztahuje-li se na přestupek amnestie.

/5/ Nejde-li o kárné opatření podle § 3 odst. 3, kárné opatření nebo jeho zbytek se nevykoná, vyjde-li dodatečně najevo, že soudce byl pro tentýž čin pravomocně odsouzen v trestním řízení.

/6/ Rozhodnutí o povinnosti soudce nahradit škodu /§ 16 odst. 2/ lze vykonat podle ustanovení občanského soudního řádu o výkonu rozhodnutí.

§ 21

Zahlazení kárného postihu

Po uplynutí jednoho roku od právní moci rozhodnutí o uložení kárného opatření se hledí na soudce, jako by nebyl pro kárné provinění nebo přestupek stíhán. Jestliže výkon kárného opatření do té doby neskončil, kárný postih se zahlazuje vykonáním kárného opatření nebo právní mocí rozhodnutí o upuštění od výkonu zbytku zákazu činnosti /§ 20 odst. 3/.

ČÁST ČTVRTÁ

ZPROŠTĚNÍ SOUDCE FUNKCE ZE ZDRAVOTNÍCH DŮVODŮ

§ 22

Nevzdá-li se soudce, jemuž zdravotní stav trvale nedovoluje řádně vykonávat soudcovské povinnosti, sám své funkce, navrhne příslušný orgán [§ 46 odst. 4 zák. č. .../1991 Sb., o Soudech a Soudcích.] příslušnému kárnému soudu /§ 5/, aby rozhodl, zda jsou dány důvody zproštění podle § 46 odst. 1 písm. a/ zákona č. /1991 Sb., o soudech a soudcích, či nikoli. Ustanovení části třetí o kárném řízení se použijí přiměřeně.

ČÁST PÁTÁ

USTANOVENÍ PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ

§ 23

/1/ Rozhodnutí kárných soudů nebo kárných senátů vydaná v době od 25. února 1948 do 31. prosince 1989 proti soudcům pro jejich demokratické politické smýšlení nebo proto, že se při svém rozhodování řídili principy soudcovské nezávislosti, se ze zákona zrušují.

/2/ Osvědčení o tom, že rozhodnutí je zrušeno, vydá kárný senát krajského soudu /vyššího vojenského soudu/, šlo-li o soudce okresního soudu /vojenského obvodového soudu/ a jim na roveň postaveným soudům podle dřívějších předpisů v obvodu krajského soudu /vyššího vojenského soudu/, kárný senát nejvyššího soudu příslušné republiky, šlo-li o soudce krajského soudu a jemu na roven postaveného soudu podle dřívějších předpisů nebo o soudce nejvyššího soudu republiky, a kárný senát Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky, šlo-li o soudce vyššího vojenského soudu nebo jemu na roveň postaveného vojenského soudu podle dřívějších předpisů nebo šlo-li o soudce Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky nebo o soudce býv. Státního soudu nebo býv. Nejvyššího soudu.

§ 24

Nestanoví-li tento zákon něco jiného nebo nevyplývá-li z povahy věci něco jiného, v kárném řízení se přiměřeně použijí ustanovení trestního řádu.

§ 25

Kárné soudy rozhodují v řízení podle tohoto zákona též o odvolání a přeložení soudce podle § 67 a 68 zákona č. .../1991 Sb., o soudech a soudcích.

§ 26

Ustanovení tohoto zákona platí i pro kárná řízení zahájená podle dosavadních předpisů a dosud neskončená a pro kárná provinění a pro přestupky spáchané přede dnem jeho účinnosti. Soudci nelze uložit za kárné provinění /§ 3 odst. 1/ přísnější kárné opatření než jaké bylo možno uložit podle dosavadních předpisů.

§ 27

Zrušuje se zákon č. 142/1961 Sb., o kárné odpovědnosti soudců z povolání, ve znění zákona č. 157/1969 Sb.

§ 28

Tento zákon nabývá účinnosti dnem ......................

 

Důvodová zpráva

Obecná část

Změny v postavení a úlohách soudů provedené Listinou základních práv a svobod, jakož i změny v postavení soudců, zejména posílení záruk jejich nezávislosti uvedené v návrhu novely Ústavy a v návrhu zákona o soudech a soudcích vyžadují tak podstatné změny v zákonné úpravě kárné odpovědnosti soudců, že je lze provést pouze vydáním nového zákona, nikoliv pouhou novelizací stávající zákonné úpravy.

Do nové zákonné úpravy kárné odpovědnosti soudců je třeba promítnout nejen kárnou odpovědnost soudců za jednání naplňující znaky přestupků, když zákony ČNR č. 200/1990 Sb. a SNR č. 372/1990 Sb. byli soudci vyňati z působnosti správních orgánů projednávajících přestupky, ale také ta navrhovaná ustanovení novely ústavy a návrhu zákona o soudech a soudcích, podle nichž lze soudce proti jeho vůli odvolat z funkce předsedy senátu, přeložit a odvolat z funkce soudce jen na základě rozhodnutí kárného senátu. Rozhodnutí kárného senátu se také vyžaduje, má-li být soudce zproštěn své funkce proti své vůli, jestliže mu zdravotní stav trvale nedovoluje řádně plnit soudcovské povinnosti.

Navrhovaná úprava řeší též rehabilitaci těch soudců, kteří byli v minulosti kárně postiženi nikoli proto, že se dopustili jednání neslučujícího se s povinnostmi soudce, ale pod různými záminkami nebo i zcela otevřeně pro své demokratické politické smýšlení nebo pro své rozhodování, které nebylo v souladu s právní politikou prosazovanou v rozporu se soudcovskou nezávislostí. Dosavadní právní úprava neumožňuje zrušit taková rozhodnutí.

Návrh volí takovou systematiku zákona, která důsledně odděluje předpisy hmotněprávní povahy od předpisů procesních, které byly v dosavadní úpravě zcela nesystematicky navzájem promíchány. Navrhovaná úprava je také podrobnější a odlišuje se tím od dosavadní spíše rámcové úpravy nezajišťující dostatečně obhajobu kárně stíhaného soudce.

Návrh o úpravě kárné odpovědnosti soudců je v plném souladu s mezinárodními normami, jmenovitě s Evropskou úmluvou o lidských právech a se Základními principy nezávislosti soudnictví schválenými rezolucí Valného shromáždění OSN č. 40/146 ze dne 13. 12. 1985.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP