FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. v. o.

Vládní návrh

678

ZÁKON

ze dne .......... 1991,

o soudech a soudcích

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

HLAVA PRVNÍ

SOUSTAVA SOUDŮ

A HLAVNÍ ZÁSADY JEJICH ČINNOSTI

§ 1

/1/ Soudnictví vykonávají nezávislé soudy České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky.

/2/ Soudy České a Slovenské Federativní Republiky jsou: Nejvyšší soud České a Slovenské Federativní Republiky, vyšší vojenské soudy a vojenské obvodové soudy; v době branné pohotovosti státu též vyšší polní soudy a nižší polní soudy.

/3/ Soudy České republiky a Slovenské republiky jsou: Nejvyšší soud České republiky, Nejvyšší soud Slovenské republiky, krajské soudy a okresní soudy /dále jen "soudy republik"/.

/4/ Na území hlavního města Prahy vykonává působnost krajského soudu městský soud; působnost okresních soudů vykonávají obvodní soudy.

/5/ Na území hlavního města Slovenské republiky Bratislavy vykonává působnost krajského soudu městský soud; působnost okresních soudů vykonávají obvodní soudy.

/6/ Působnost okresních soudů mohou v případech stanovených zákony národních rad vykonávat i soudy jinak označené.

§ 2

Rozhodnutí všech soudů působících v České a Slovenské Federativní Republice jsou účinná a vykonatelná na celém jejím území.

§ 3

Úkolem soudů je zejména

a/ rozhodovat o právech, povinnostech a právem chráněných zájmech fyzických a právnických osob a státu, pokud zákon nestanoví jinak,

b/ rozhodovat o vině obžalovaného a ukládat zákonem stanovené tresty, popřípadě jiná opatření,

c/ přezkoumávat zákonnost rozhodnutí jiných orgánů, nestanoví-li zákon jinak.

§ 4

/1/ V řízení před soudem rozhoduje senát nebo samosoudce. Zákony o řízení před soudy stanoví, ve kterých věcech se zúčastňují na rozhodování přísedící a ve kterých věcech rozhoduje samosoudce. Jako samosoudce může rozhodovat jen soudce.

/2/ Soudci a přísedící jsou si při rozhodování rovni. Předsedou senátu může být jen soudce.

/3/ Kde tento zákon mluví o soudci, rozumí se tím i přísedící, pokud z povahy věci nevyplývá něco jiného.

§ 5

/1/ Soudci jsou povinni vykládat právní předpisy podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, jsou povinni rozhodovat nestranně, spravedlivě a bez průtahů na základě skutečností zjištěných v souladu se zákonem. Jsou povinni rozhodovat nezávisle na jakýchkoli vnějších vlivech.

/2/ Zákon poskytuje soudcům ochranu před neoprávněnými zásahy do jejich činnosti a před snižováním vážnosti jejich funkce.

/3/ Stát zabezpečuje nezávislost soudců též jejich hmotným zajištěním.

§ 6

/1/ Na orgány státní správy soudů se lze obracet se stížnostmi na postup soudu, jen jde-li o průtahy v řízení nebo nevhodné chování soudních osob nebo narušování důstojnosti řízení před soudem.

/2/ Anonymní podání se nevyřizují.

/3/ Podrobnosti o stížnostech na postup soudů a o jejich vyřizování stanoví zvláštní zákony.

§ 7

/1/ Všichni jsou si před zákonem i před soudem rovni. Každý má právo na ochranu svých práv, svobod a právem chráněných zájmů před soudem, pokud zákon nesvěřuje tuto ochranu jiným orgánům. Soudy rozhodují samy a nezávisle, zda věc, která jim byla předložena k rozhodnutí, patří do jejich pravomoci.

/2/ Každý může před soudem jednat ve svém mateřském jazyku. Zákon stanoví, kdy náklady spojené s přibráním tlumočníka hradí stát.

§ 8

/1/ Řízení před soudy je zásadně ústní a veřejné. Výjimka může být stanovena jen zákonem.

/2/ Rozsudky se vyhlašují jménem republiky a vždy veřejně.

/3/ Předseda senátu rozhoduje o tom, zda je možné v průběhu soudního jednání pořizovat obrazové záznamy nebo uskutečňovat obrazové nebo zvukové přenosy.

HLAVA DRUHÁ

ORGANIZACE A ČINNOST SOUDŮ

Okresní soudy

§ 9

/1/ Okresní soud se skládá z předsedy soudu, místopředsedy nebo místopředsedů soudu, dalších soudců a přísedících.

/2/ Okresní soud rozhoduje v senátech nebo samosoudcem.

/3/ Senáty okresního soudu se skládají ze soudce a dvou přísedících.

§ 10

Okresní soudy rozhodují jako soudy prvního stupně, pokud zákony o řízení před soudy nestanoví jinak.

§ 11

Předseda /popř. místopředseda/ okresního soudu vykonává v souladu s rozvrhem práce soudnictví náležející okresnímu soudu jako předseda senátu nebo jako samosoudce. Sleduje pravomocná rozhodnutí soudu a dává podněty k sjednocování rozhodování příslušným soudům vyššího stupně.

Krajské soudy

§ 12

/1/ Krajský soud se skládá z předsedy a potřebného počtu místopředsedů soudu, dalších soudců a přísedících.

/2/ Krajský soud rozhoduje v senátech; samosoudci rozhodují v případech stanovených zákony o řízení před soudy.

/3/ Senáty krajského soudu se skládají

a/ ze dvou soudců a tří přísedících, jestliže rozhodují jako soudy prvního stupně v trestních věcech,

b/ ze tří soudců v ostatních případech.

§ 13

/1/ Krajské soudy rozhodují jako soudy druhého stupně ve věcech, ve kterých rozhodovaly v prvním stupni okresní soudy nebo státní notářství. Zákony o řízení před soudy stanoví, kdy krajské soudy rozhodují jako soudy prvního stupně.

/2/ Další případy rozhodování krajských soudů upravují zákony o řízení před soudy.

§ 14

Předseda a místopředsedové krajského soudu vykonávají v souladu s rozvrhem práce soudnictví náležející krajskému soudu jako předsedové senátů nebo soudci. Předseda krajského soudu sleduje pravomocná rozhodnutí soudů, upozorňuje na nejednotnost rozhodování senáty krajského soudu a popřípadě dává podněty k sjednocování rozhodování nejvyššímu soudu republiky.

Nejvyšší soudy republik

§ 15

/1/ Nejvyšší soud republiky se skládá z předsedy soudu, místopředsedy soudu a dalších soudců.

/2/ Nejvyšší soud republiky rozhoduje v senátech složených z předsedy senátu a dvou soudců.

§ 16

Nejvyšší soud republiky je nejvyšším soudním orgánem republiky. Dbá o jednotný výklad a jednotné používání zákonů a jiných obecně závazných právních předpisů tím, že

a/ rozhoduje o řádných a mimořádných opravných prostředcích v případech stanovených zákony o řízení před soudy,

b/ zaujímá stanoviska k jednotnému výkladu zákonů a jiných obecně závazných právních předpisů,

c/ přezkoumává zákonnost rozhodnutí jiných orgánů v případech stanovených zákonem,

d/ rozhoduje v dalších zákonem určených případech.

§ 17

/1/ Soudci nejvyššího soudu republiky tvoří podle úseku své činnosti kolegia trestní, občanskoprávní, obchodní a správní. V čele kolegií jsou předsedové kolegií. Předseda nejvyššího soudu může se souhlasem pléna sloučit některá kolegia do jednoho kolegia, jestliže je to vzhledem k náplni jejich činnosti vhodné.

/2/ Předsedové kolegií organizují a řídí činnost kolegií sledují pravomocná rozhodnutí senátů a upozorňují je na nejednotnost jejich rozhodování. Řídí kolegia při sledování pravomocných rozhodnutí okresních a krajských soudů. Navrhuji kolegiím zaujetí stanoviska k jednotnému výkladu zákonů a jiných obecně závazných právních předpisů.

§ 18

/1/ Plénum nejvyššího soudu republiky se skládá z předsedy nejvyššího soudu, místopředsedy nejvyššího soudu a ostatních soudců. Platně se může usnášet za přítomnosti nejméně dvou třetin všech soudců nejvyššího soudu.

/2/ Plénum nejvyššího soudu republiky zejména:

a/ usnáší se na jednacím řádu nejvyššího soudu republiky,

b/ zaujímá stanoviska k jednotnému výkladu zákonů a jiných obecně závazných právních předpisů v otázkách týkajících se více kolegií nebo sporných mezi kolegii.

/3/ Zasedání pléna nejvyššího soudu republiky jsou neveřejná. Zasedání pléna se může účastnit ministr spravedlnosti a generální prokurátor příslušné republiky a předseda Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky. Na zasedání pléna je možno přizvat i vedoucí jiných státních orgánů, významné pracovníky právní vědy a praxe a předsedy krajských soudů.

§ 19

/1/ Předseda a místopředseda nejvyššího soudu republiky vykonávají v souladu s rozvrhem práce soudnictví náležející nejvyššímu soudu republiky jako předsedové senátů nebo soudci. Předseda nejvyššího soudu republiky sleduje pravomocná rozhodnutí soudů republiky a navrhuje kolegiím nebo plénu, aby zaujaly stanoviska k jednotnému výkladu zákonů nebo jiných obecně závazných právních předpisů.

/2/ Předseda nejvyššího soudu republiky svolává plénum nejvyššího soudu, určuje program jednání pléna a toto jednání řídí.

Vojenské soudy

§ 20

Vojenské soudy rozhodují o všech trestních věcech příslušníků ozbrojených sil a ozbrojených sborů, válečných zajatců a dalších osob, o kterých to stanoví zákon.

§ 21

/1/ Vojenský obvodový soud se skládá z předsedy, popřípadě místopředsedy, dalších soudců a přísedících.

/2/ Vojenský obvodový soud rozhoduje v senátech nebo samosoudcem.

/3/ Senáty vojenského obvodového soudu se skládají ze soudce a ze dvou přísedících.

/4/ Vojenské obvodové soudy rozhodují jako soudy prvního stupně, pokud trestní řád nestanoví jinak.

§ 22

/1/ Předseda, popřípadě místopředseda vojenského obvodového soudu vykonává v souladu s rozvrhem práce soudnictví náležející vojenskému obvodovému soudu jako předseda senátu nebo samosoudce. Mimo to při respektování soudcovské nezávislosti dbá o důstojnost a včasnost rozhodování a jiné činnosti soudců, dbá o dodržování zásad soudcovské etiky, sleduje pravomocná rozhodnutí soudu a dává podněty k sjednocování rozhodování příslušným soudům vyšších stupňů.

/2/ Předseda vojenského obvodového soudu vykonává správu vojenského obvodového soudu, zajišťuje jeho řádný chod po stránce personální, organizační, hospodářské a finanční, pečuje o odbornou výchovu soudců a ostatních pracovníků vojenského obvodového soudu a plní další povinnosti, které vyplývají z jeho vojenského služebního poměru; při vyřizování stížností fyzických a právnických osob na průtahy v řízení a nevhodné chování soudců dbá soudcovské nezávislosti.

/3/ Předsedu vojenského obvodového soudu zastupuje místopředseda nebo, není-li místopředsedy, jiný soudce předsedou soudu k tomu určený.

§ 23

/1/ Vyšší vojenský soud se skládá z předsedy, místopředsedy, dalších soudců a přísedících.

/2/ Vyšší vojenský soud rozhoduje v senátech.

/3/ Senáty vyššího vojenského soudu se skládají:

a/ ze dvou soudců a tří přísedících, jestliže rozhodují jako soudy prvního stupně,

b/ ze tří soudců v ostatních případech.

/4/ Vyšší vojenské soudy rozhodují jako soudy druhého stupně ve věcech, ve kterých rozhodovaly v prvním stupni vojenské obvodové soudy. Zákon stanoví, kdy vyšší vojenské soudy rozhodují jako soudy prvního stupně.

§ 24

/1/ Předseda a místopředseda vyššího vojenského soudu vykonávají v souladu s rozvrhem práce soudnictví náležející vyššímu vojenskému soudu jako předsedové senátů nebo soudci. Předseda vyššího vojenského soudu mimo to při respektování soudcovské nezávislosti dbá u svého soudu i u vojenských obvodových soudů o důstojnost a včasnost rozhodování a jiné činnosti soudců, dbá o dodržování zásad soudcovské etiky, sleduje pravomocná rozhodnutí soudů, upozorňuje na nejednotnost rozhodování senáty vyššího vojenského soudu a popřípadě dává podněty k sjednocování rozhodování Nejvyššímu soudu České a Slovenské Federativní Republiky.

/2/ Předseda vyššího vojenského soudu vykonává správu vyššího vojenského soudu, zajišťuje jeho řádný chod po stránce personální, organizační, hospodářské a finanční, pečuje o odbornou výchovu soudců a ostatních pracovníků vyššího vojenského soudu, řídí a kontroluje výkon správy vojenských obvodových soudů a plní další povinnosti, které vyplývají z jeho vojenského služebního poměru; při vyřizování stížností fyzických a právnických osob na průtahy v řízení a nevhodné chování soudců dbá soudcovské nezávislosti.

/3/ Předsedu vyššího vojenského soudu zastupuje místopředseda vyššího vojenského soudu.

§ 25

Výkon správy vojenských soudů

/1/ Správu vojenského soudnictví vykonává ministr obrany České a Slovenské Federativní Republiky. Za tím účelem při respektování soudcovské nezávislosti zejména:

a/ zajišťuje řádný chod vojenských soudů po stránce personální, organizační, hospodářské a finanční,

b/ vyřizuje personální věci soudců vojenských soudů a vojenského kolegia Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky,

c/ organizuje, usměrňuje a kontroluje výkon státní správy soudů prováděný předsedy vojenských soudů,

d/ organizuje a řídí odbornou přípravu justičních čekatelů u vojenských soudů a další odbornou výchovu soudců a ostatních pracovníků vojenských soudů a vojenského kolegia Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky,

e/ sleduje stav soudní agendy, sleduje a hodnotí postup vojenských soudů v řízení a jejich rozhodování z hlediska dodržování zásad důstojnosti jednání a soudcovské etiky, plynulosti řízení a včasnosti rozhodování a za tím účelem vykonává prověrky práce vojenských soudů,

f/ dává Nejvyššímu soudu České a Slovenské Federativní Republiky podněty k zajištění jednotného výkladu zákonů a jiných obecně závazných právních předpisů s federální působností,

g/ vyřizuje stížnosti fyzických a právnických osob na průtahy v řízení a nevhodné chování soudců.

/2/ Ministr obrany České a Slovenské Federativní Republiky může výkon některých svých oprávnění přenést na náčelníka Správy vojenských soudů zřízené ve federálním ministerstvu obrany.

Nejvyšší soud České a Slovenské Federativní Republiky

§ 26

Nejvyšší soud České a Slovenské Federativní Republiky se skládá z předsedy soudu, místopředsedy soudu a dalších soudců.

§ 27

/1/ Nejvyšší soud České a Slovenské Federativní Republiky rozhoduje v senátech složených z předsedy senátu a dvou soudců. V senátech složených z předsedy senátu a čtyř soudců rozhoduje o mimořádných opravných prostředcích proti rozhodnutím nejvyšších soudů republik a proti rozhodnutím senátů vojenského kolegia Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky v případech, kdy tyto senáty rozhodovaly o řádném opravném prostředku.

/2/ Při sestavování senátů je třeba dbát, aby členy senátu byli občané obou republik; rozhoduje-li senát o opravném prostředku proti rozhodnutí senátu vojenského kolegia Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky, jsou vyloučeni soudci, kteří rozhodovali o napadeném rozhodnutí.

/3/ Jestliže se rozhoduje ve věcech spadajících do výlučné příslušnosti vojenských soudů podle § 20, je senát složen ze soudců vojenského kolegia Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky; ve věcech dotýkajících se obecných a vojenských soudů rozhodují smíšené senáty složené ze soudců trestního a vojenského kolegia. Podrobnosti o sestavování smíšených senátů upraví jednací řád Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky.

§ 28

/1/ Nejvyšší soud České a Slovenské Federativní Republiky sleduje pravomocná rozhodnutí nejvyšších soudů republik a vojenských soudů a zajišťuje zákonnost a jednotnost rozhodování mezi republikami a vojenských soudů tím, že

a/ rozhoduje o řádných opravných prostředcích proti rozhodnutím vyšších vojenských soudů v případech stanovených zákonem,

b/ rozhoduje o mimořádných opravných prostředcích proti rozhodnutím nejvyšších soudů republik a všech vojenských soudů, proti rozhodnutím senátů vojenského kolegia Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky, pokud tento soud rozhodoval o řádném opravném prostředku, a dále proti rozhodnutím jiných orgánů činných v trestním řízení ve vojenských věcech v případech stanovených zákonem,

c/ zaujímá stanoviska k jednotnému výkladu zákonů a jiných obecně závazných právních předpisů s federální působností,

d/ rozhoduje v jiných zákonem stanovených případech.

/2/ Nejvyšší soud České a Slovenské Federativní Republiky dále

a/ přezkoumává zákonnost rozhodnutí ústředních orgánů státní správy České a Slovenské Federativní Republiky, nestanoví-li zákon jinak,

b/ rozhoduje spory o pravomoc mezi soudy jedné republiky a státními notářstvími nebo orgány státní správy druhé republiky a spory o pravomoc mezi soudy a federálními orgány státní správy, rozhoduje spory o příslušnost mezi soudy a mezi soudy a státními notářstvími a určuje jejich příslušnost v případech stanovených zákony o řízení před soudy a státními notářstvími,

c/ rozhoduje o uznání a vykonatelnosti rozhodnutí cizozemských soudů na území České a Slovenské Federativní Republiky, vyžaduje-li to zákon nebo mezinárodní smlouva.

§ 29

/1/ Jestliže některá právní otázka vyžaduje sjednocení výkladu, může předseda Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky navrhnout kolegiu nebo plénu zaujetí stanoviska /§ 28 odst. 1 písm. c//.

/2/ Před zaujetím stanoviska si Nejvyšší soud České a Slovenské Federativní Republiky vyžádá vyjádření předsedů nejvyšších soudů republik a může si vyžádat vyjádření i představitelů jiných orgánů a organizací.

/3/ Podrobnosti upraví jednací řád Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky.

§ 30

/1/ Soudci Nejvyššího soudu České a Slovenské federativní Republiky tvoří podle úseku své činnosti trestní, vojenské, občanskoprávní, obchodní a správní kolegia. V čele kolegií jsou předsedové kolegií. Předseda Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky může se souhlasem pléna sloučit některá kolegia, je-li to vzhledem k náplni jejich činnosti vhodné.

/2/ Předsedové kolegií organizují a řídí činnost kolegií, sledují pravomocná rozhodnutí senátů a upozorňují je na nejednotnost jejich rozhodování. Řídí kolegia při sledování pravomocných rozhodnutí nejvyšších soudů republik a vojenských soudů. Navrhují kolegiím zaujetí stanoviska k jednotnému výkladu zákonů a jiných obecně závazných právních předpisů s federální působností.

§ 31

/1/ Plénum Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky se skládá z předsedy, místopředsedy a ostatních soudců Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky. Platně se může usnášet za přítomnosti nejméně dvou třetin svých členů.

/2/ Zasedání pléna Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky jsou neveřejná. Zasedání pléna se mohou zúčastnit předsedové nejvyšších soudů republik a generální prokurátor České a Slovenské Federativní Republiky. Na zasedání pléna je možno přizvat i vedoucí jiných státních orgánů a významné pracovníky právní vědy.

/3/ Plénum Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky zejména

a/ usnáší se na jednacím řádu Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky,

b/ zaujímá stanoviska k jednotnému výkladu zákonů a jiných obecně závazných právních předpisů s federální působností v otázkách týkajících se více kolegií nebo sporných mezi kolegii,

c/ projednává zprávy o účinnosti zákonů a jiných obecně závazných právních předpisů s federální působností a na jejich podkladě dává podněty k nové právní úpravě.

§ 32

/1/ Předseda Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky vykonává v souladu s rozvrhem práce soudnictví náležející Nejvyššímu soudu České a Slovenské Federativní Republiky jako předseda senátu nebo soudce. Při respektování soudcovské nezávislosti dbá o důstojnost a včasnost rozhodování a jiné činnosti soudců Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky a o dodržování zásad soudcovské etiky. Sleduje pravomocná rozhodnutí senátů Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky a upozorňuje je na nejednotnost v rozhodování. Sleduje dále pravomocná rozhodnutí nejvyšších soudů republik a vojenských soudů a navrhuje kolegiím nebo plénu, aby zaujaly stanoviska k jednotnému výkladu zákonů nebo jiných obecně závazných právních předpisů s federální působností.

/2/ Předseda Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky svolává plénum tohoto soudu, určuje program jeho jednání a řídí je.

/3/ Předseda Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky vykonává správu tohoto soudu s výjimkou jeho vojenského kolegia, zajišťuje jeho řádný chod po stránce personální, organizační, hospodářské a finanční a pečuje o odbornou výchovu soudců a ostatních pracovníků soudu. Při vyřizování stížností fyzických a právnických osob na průtahy v řízení a nevhodné chování soudců dbá o dodržení soudcovské nezávislosti.

/4/ Správu vojenského kolegia Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky vykonává ministr obrany České a Slovenské Federativní Republiky prostřednictvím předsedy tohoto kolegia v dohodě s předsedou Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky.

/5/ Místopředseda Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky zastupuje předsedu způsobem stanoveným v jednacím řádu. V souladu s rozvrhem práce vykonává soudnictví náležející Nejvyššímu soudu České a Slovenské Federativní Republiky jako předseda senátu nebo soudce.

§ 33

Sídla a obvody soudů

/1/ Sídlem Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky je Praha.

/2/ Sídla a obvody okresních a krajských soudů a sídla nejvyšších soudů republik určí zákony národních rad.

/3/ Zákony národních rad může být

a/ zřízen okresní nebo krajský soud pro vyřizování věcí určitého druhu z obvodu jednoho nebo několika okresních nebo krajských soudů a určen jejich název,

b/ určeno, že věci určitého druhu z obvodu několika soudů bude vyřizovat jeden okresní soud.

/4/ Ministerstvo spravedlnosti příslušné republiky může obecně závazným právním předpisem zřídit v obvodu okresního nebo krajského soudu jeho pobočku.

/5/ Vojenské obvodové soudy a vyšší vojenské soudy se zřizují a zrušují zákonem Federálního shromáždění, který též stanoví jejich sídla a obvody. Právo uvedené v odstavci 4 přísluší v oboru vojenského soudnictví federálnímu ministerstvu obrany.

HLAVA TŘETÍ

USTANOVOVÁNÍ SOUDCŮ A PŘÍSEDÍCÍCH

Oddíl první

Obecná ustanovení

§ 34

Předpoklady pro funkci soudce a přísedícího

/1/ Soudcem nebo přísedícím může být ustanoven každý občan České a Slovenské Federativní Republiky, který má trvalé bydliště na území České a Slovenské Federativní Republiky, je způsobilý k právním úkonům, bezúhonný, jestliže jeho zkušenosti a morální vlastnosti dávají záruku, že bude soudcovskou funkci řádně zastávat, v den ustanovení dosáhl věku 25 let a souhlasí se svým ustanovením za soudce nebo přísedícího a s přidělením k určitému soudu.

/2/ Soudce mimo splnění podmínek uvedených v předchozím odstavci musí mít úplné vysokoškolské právnické vzdělání a odbornou justiční zkoušku.

/3/ Přísedící vojenského soudu mimo splnění podmínek uvedených v odstavci 1 musí konat činnou vojenskou službu nebo být příslušníkem ozbrojených sborů. Soudce vojenských soudů a vojenského kolegia Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky musí mimo to mít hodnost důstojníka nebo generála a splňovat podmínky uvedené v odstavci 2.

/4/ Odborná justiční zkouška, soudcovská zkouška, jednotná soudcovská zkouška, jednotná soudcovská a advokátní zkouška, vojenská právní zkouška, notářská zkouška, prokurátorská zkouška, arbitrážní zkouška, závěrečné hodnocení čekatelské praxe a jiné obdobné závěrečné zkoušky vykonané před účinností tohoto zákona, mají stejné účinky jako odborná justiční zkouška podle tohoto zákona. Ministr spravedlnosti příslušné republiky a u vojenských soudů ministr obrany České a Slovenské Federativní Republiky mohou uznat advokátní zkoušku a profesní zkoušku na komerčního právníka za odbornou justiční zkoušku podle tohoto zákona.

§ 35

Funkční období soudce a přísedícího

/1/ Soudci jsou jmenováni bez časového omezení.

/2/ Přísedící jsou voleni na dobu čtyř let.

/3/ Způsobilost vykonávat funkci soudce nebo přísedícího začíná dnem složení slibu po ustanovení.

/4/ Přísedící vojenských soudů jsou voleni na dobu, po kterou vykonávají vojenskou činnou službu nebo jsou příslušníky ozbrojených sborů, nejdéle však na dobu čtyř let.

§ 36

Počet soudců a přísedících

/1/ Počet soudců vojenských soudů určuje ministr obrany České a Slovenské Federativní Republiky.

/2/ Počet soudců Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky stanoví prezident České a Slovenské Federativní Republiky na návrh předsedy Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky.

/3/ Počet přísedících vojenských soudů stanoví předseda příslušného soudu, a to tak, aby jednotliví přísedící zpravidla nemuseli zasedat více než 12 dní v roce.

§ 37

Slib

/1/ Po svém ustanovení skládají soudci a přísedící tento slib: "Slibuji na svou čest a svědomí, že se budu řídit zákony, budu je vykládat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí a v souladu s nimi budu rozhodovat nezávisle, nestranně a spravedlivě."

Odmítnutí složení slibu má za následek ztrátu funkce.

/2/ Složení slibu se neopakuje, jestliže byl přísedící zvolen znovu.

/3/ Slib skládají

a/ soudci Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky a soudci vojenských soudů do rukou prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky,

b/ soudci soudů republik do rukou ministra spravedlnosti příslušné republiky,

c/ přísedící okresních, krajských a vojenských soudů do rukou předsedy toho soudu, k němuž byli zvoleni.

Oddíl druhý

Ustanovování soudců a přísedících

§ 38

/1/ Soudce Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky jmenuje prezident České a Slovenské Federativní Republiky na návrh předsedy Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky po dohodě s vládou České republiky a s vládou Slovenské republiky.

/2/ Soudce vojenských soudů jmenuje prezident České a Slovenské Federativní Republiky na návrh ministra obrany České a Slovenské Federativní Republiky.

/3/ Soudce soudů republik jmenuje ministr spravedlnosti příslušné republiky; jde-li o soudce nejvyššího soudu republiky, činí tak na návrh předsedy nejvyššího soudu.

/4/ Byl-li soudce soudů republiky jmenován soudcem soudů České a Slovenské Federativní Republiky, nebo byl-li soudce soudů České a Slovenské Federativní Republiky jmenován soudcem soudů republiky, složením slibu jeho dosavadní funkce zaniká.

/5/ Volbu přísedících soudů republik upraví zákony národních rad. Přísedící vojenských soudů volí shromáždění příslušníků ozbrojených sil a ozbrojených sborů na návrh komisí ustavených příslušnými veliteli.

§ 39

Jmenování soudních funkcionářů

/1/ Předsedu a místopředsedu Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky jmenuje na návrh vlády České a Slovenské Federativní Republiky prezident České a Slovenské Federativní Republiky ze soudců jmenovaných pro tento soud.

/2/ Předsedu a místopředsedu nejvyššího soudu republiky jmenuje vláda příslušné republiky na návrh ministra spravedlnosti ze soudců jmenovaných pro soudy příslušné republiky.

/3/ Předsedy kolegií a předsedy senátů Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky a předsedy kolegií a předsedy senátů nejvyšších soudů republik jmenují předsedové příslušného soudu ze soudců tohoto soudu. Jde-li o soudce vojenského kolegia Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky, činí tak po dohodě s ministrem obrany České a Slovenské Federativní Republiky.

/4/ Předsedy a místopředsedy krajských soudů, jakož i předsedy a místopředsedy okresních soudů jmenuje ministr spravedlnosti ze soudců jmenovaných pro soudy příslušné republiky.

/5/ Předsedy senátů krajských a okresních soudů jmenuje předseda příslušného krajského soudu ze soudců krajského soudu a okresních soudů.

/6/ Předsedy a místopředsedy vyšších vojenských soudů a vojenských obvodových soudů, předsedy senátů vyšších vojenských soudů a vojenských obvodových soudů jmenuje ze soudců jmenovaných pro vyšší vojenské soudy a vojenské obvodové soudy ministr obrany České a Slovenské Federativní Republiky.

§ 40

Přidělování soudců k výkonu funkce k určitému soudu a přeložení soudce


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP