FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990

VI. v. o.

236

Vládní návrh

Ústavní zákon

ze dne .......... 1990

o znárodnění majetku bývalého Socialistického svazu mládeže zestátněním a o jeho rozdělení

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní republiky, vedeno snahou využít majetku bývalého Socialistického svazu mládeže ve prospěch právnických osob zabezpečujících potřeby dětí a mládeže, se usneslo na tomto ústavním zákoně:

Čl. 1

Movité a nemovité věci a majetková práva bývalého Socialistického svazu mládeže, jeho orgánů a organizačních složek a podniků a hospodářských zařízení včetně výnosů z nich ve stavu ke dni účinnosti tohoto ústavního zákona (dále jen "majetek") se dnem jeho účinnosti znárodňují zestátněním, a to bez náhrady.

Čl. 2

Tímto ústavním zákonem nejsou dotčeny právní akty ohledně majetku uvedeného v čl. 1, k nimž došlo do dne účinnosti tohoto ústavního zákona v mezích zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 177/1990 Sb., o některých opatřeních týkajících se majetku politických stran, politických hnutí a společenských organizací, ve znění pozdějších předpisů.

Čl. 3

Vláda České a Slovenské Federativní republiky vydá v dohodě s vládou České republiky a s vládou Slovenské republiky zásady pro převod vlastnického práva k nemovitým věcem, organizacím dětí a mládeže obnoveným do dne účinnosti tohoto ústavního zákona, které tyto nemovité věci vlastnily. V souladu s nimi federální ministerstvo financí převede těmto organizacím vlastnické právo k uvedeným nemovitým věcem.

Čl. 4

Podmínky a způsob převodu majetku uvedeného v čl. 1, pokud nebyl převeden podle čl. 3, jakož i souvisejících závazků a využití tohoto majetku ve prospěch právnických osob zabezpečujících potřeby dětí a mládeže, upraví zákon České národní rady a zákon Slovenské národní rady.

Čl. 5

Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

 

Důvodová zpráva

Všeobecná část

V době totality byly zákonem č. 68/1951 Sb., ve spojení s vyhláškou ministra vnitra č. 320/1951 Ú. l. zrušeny všechny spolky a organizace mládeže a vytvořena jednotná organizace mládeže, jejímž úkolem bylo působit na mládež v duchu marxisticko-leninského učení a připravovat pro členství v KSČ. Za tím účelem byla tato organizace státem bohatě dotována a byl jí převeden do vlastnictví i majetek zrušených organizací mládeže. Po 17. listopadu 1989 vedení Socialistického svazu mládeže se rozhodlo na valné hromadě změnit název této organizace na Svaz mladých a pokračovat v práci mezi dětmi a mládeží za změněných politických poměrů.

Po tomto datu byla však založena řada nových organizací pro děti a mládež a byly též obnoveny některé organizace pro děti a mládež, dříve zrušené, jejichž majetek byl začleněn do jednotné mládežnické organizace, t. j. vposledu do Socialistického svazu mládeže. V důsledku toho bylo zahájeno jednání jednak o vrácení majetku obnoveným organizacím, jednak o rozdělení majetku bývalého Socialistického svazu mládeže mezi nově vzniklé dětské a mládežnické organizace. Jednání u kulatého stolu ani ve Vládním výboru pro mládež, k tomu účelu vytvořeném, nevedlo k dohodě o rozdělení majetku mezi tyto organizace.

Jeví se proto nutným řešit věc ústavním zákonem, ježto majetek bývalého Socialistického svazu mládeže je třeba nejprve převést do státního vlastnictví za účelem jeho přerozdělení mezi různé právnické osoby zabezpečující potřeby dětí a mládeže.

Zvláštní část

K preambuli

Stát se zaručuje, že majetek bývalého Socialistického svazu mládeže bude rozdělen přiměřeně významu a potřebám nejen všech existujících, ale i nově vzniklých subjektů dětského a mládežnického hnutí (např. organizacím pečujícím o nemocné a invalidní děti a mládež, popř. do fondů financujících činnost dětí a mládeže).

K čl. 1

Majetek bývalého Socialistického svazu mládeže, který v posledních dvaceti letech existoval jako jednotná dětská a mládežnická organizace, činí cca 3 mld. Kčs (v ČR 856 851 tis., v SR 374 841 tis., ve federaci 1,6 mld. Kčs). Značnou část majetku představují hospodářská a účelová zařízení. Např. hodnota osmi účelových zařízení bývalého ÚV SSM činí 1,391 mld. Kčs. Jedná se o Stavocentrál, CKM, Mladou frontu, rekreační a vzdělávací zařízení Seč, Zenitcentrum, Agentura mladých, Dům dětí, M-Art agenturu. Z těchto zařízení jsou tři zisková (Mladá fronta, CKM, Stavocentrál). Jejich zisk činil v minulých letech cca 39 353 tis. Kčs ročně. Ostatních pět zařízení je ztrátových. Roční ztráta činila cca 25 536 tis. Kčs.

Majetek vznikl převážně z dotací poskytovaných státem, jednak prostřednictvím bývalé Národní fronty (v letech 1969-1989 činily 8 465,8 mil. Kčs) - federální sféra 3 121,8 mil., ČR 3 113,9 mil., SR 2 230,1 mil.), jednak přímo ministerstvy financí.

Kontrolou provedenou federálním ministerstvem kontroly byly zjištěny značné nedostatky v hospodaření s majetkem; majetek není řádně evidován, je převáděn v rozporu s platnými předpisy, je prodáván za cenu neodpovídající skutečnosti a je "zapůjčován" soukromým osobám bez zabezpečení ochrany.

Tento majetek přechází podle návrhu ústavního zákona do vlastnictví státu dnem účinnosti tohoto ústavního zákona, přičemž podle návrhu by to mělo být dnem vyhlášení. Majetek bývalého Socialistického svazu mládeže spravuje v současné době Svaz mladých, který jen změnil název organizace, vztahuje se proto návrh ústavního zákona i na výnosy z tohoto majetku do dne účinnosti ústavního zákona.

K čl. 2

Svaz mladých v době, kdy spravoval majetek bývalého SSM, nakládal s tímto majetkem v rámci obvyklého hospodaření a uzavíral smlouvy o převodu vlastnictví movitých věcí, jejichž hodnota neměla přesahovat Kčs 5 tis., a mohl též převádět nemovitý majetek na stát. Takovéto úkony nevyžadovaly souhlas federálního ministerstva financí podle zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 177/1990 Sb., ve znění zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 363/1990 Sb. Rovněž uzavíral se souhlasem federálního ministerstva financí podle § 1 odst. 2 cit. zákonného opatření smlouvy o převodu movitých věcí v ceně přesahující Kčs 5 tis. a též právní úkony, při kterých federální ministerstvo financí povolilo výjimky podle § 1 odst. 4 cit. zákonného opatření, případně vláda příslušné republiky podle § 2 cit. zákonného opatření. Všechny tyto úkony, pokud byly uskutečněny v rámci cit. zákonného opatření, uznává návrh ústavního zákona za platné, pokud k nim došlo do dne účinnosti tohoto ústavního zákona.

K čl. 3

Ústavní zákon přiznává organizacím dětí a mládeže, obnoveným do dne účinnosti tohoto ústavního zákona, nárok na vrácení nemovitostí, jež tyto organizace vlastnily před svým zrušením, pokud se nalézají v majetku bývalého SSM. Realizaci vrácení tohoto nemovitého majetku provede ve spolupráci s těmito obnovenými organizacemi federální ministerstvo financí. Federální vláda bude garantem toho, že obnoveným organizacím budou uvedené nemovitosti vráceny. Po vyčlenění těchto nemovitostí vypracuje vláda ČSFR v dohodě s vládami republik návrh na rozdělení majetku mezi subjekty v České republice a ve Slovenské republice v poměru 2:1. Vrácení majetku obnoveným organizacím i rozdělení majetku bude pod kontrolou Federálního shromáždění.

K čl. 4

Po přijetí tohoto ústavního zákona projednají a přijmou ČNR a SNR každá zákon, který stanoví bližší podrobnosti o převodu vlastnictví majetku bývalého SSM, stanoví kritéria pro rozdělení majetku a způsob jeho využití a použijí k tomu podle okolností i návrhy a podněty zpracované v tomto směru dětskými a mládežnickými organizacemi, včetně obnovených organizací, ale též různými subjekty působícími ve prospěch dětí a mládeže. Zákony, které by měly být národními vládami vydány co nejdříve, by měly pamatovat i na možnost ponechat určitá zařízení ve prospěch více organizací a z jejich výnosů přispívat na potřeby všech zmíněných subjektů. Není vyloučeno ani zřízení fondu za takovým účelem. Zákon by měl řešit i otázky majetku základních organizací jednotlivých právnických osob a určit ústřední orgán státní správy republiky, který bude činit rozhodnutí o rozdělení majetku mezi příslušné subjekty.

Ježto veškerý majetek bývalého SSM včetně výnosů do dne účinnosti tohoto ústavního zákona přechází na stát, netřeba řešit účinky zákonného opatření č. 177/1990 Sb. ohledně tohoto majetku.

Předpokládá se, že ČNR i SNR budou vhodným způsobem dozírat na provádění zákona v republikách při rozdělování majetku mezi příslušné subjekty.

V Praze dne 20. října 1990

Předseda vlády ČSFR:

Čalfa v. r.

Místopředseda vlády ČSFR:


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP