FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990

VI. volební období

Návrh poslanců Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

222

Zákon

ze dne .......... 1990

o Generálním inspektorovi ozbrojených sil České a Slovenské Federativní Republiky

§ 1

1. K zabezpečení dohledu Federálního shromáždění na stav a činnost ozbrojených sil České a Slovenské Federativní Republiky [§ 2 odst. 1 branného zákona] (dále jen "ozbrojené síly") a realizaci branné politiky státu se zřizuje Generální inspektor ozbrojených sil (dále jen "generální inspektor").

2. Generálního inspektora jmenuje a odvolává předsednictvo Federálního shromáždění.

§ 2

Generální inspektor sleduje v ozbrojených silách zejména:

a) stav bojové a mobilizační pohotovosti,

b) bojovou, taktickou, operační a odbornou přípravu velitelů, štábů, vojsk a záloh,

c) stav a připravenost výzbroje, bojové a jiné techniky,

d) týlové zabezpečení,

e) stav a výsledky školství, vědy a výzkumu, osvětovou a kulturní činnost,

f) respektování lidské důstojnosti a občanských práv,

g) hospodaření s prostředky vyčleněnými ze státního rozpočtu federace.

§ 3

Příslušníci ozbrojených sil jsou oprávnění obracet se na generálního inspektora mimo služební postup, přičemž nejsou vázáni státním nebo služebním tajemstvím. Žádnému příslušníku ozbrojených sil, který se obrátil na generálního inspektora, nesmí být z tohoto důvodu způsobena újma.

§ 4

1. Generální inspektor se souhlasem předsednictva Federálního shromáždění jmenuje a odvolává Inspektory ozbrojených sil (dále jen "inspektoři").

2. Inspektoři jsou za svou činnost odpovědni generálnímu inspektorovi.

3. K jednotlivým inspekčním akcím jsou inspektoři zplnomocňováni generálním inspektorem.

§ 5

1. Generální inspektor je za svou činnost odpovědný Federálnímu shromáždění.

2. Generální inspektor je oprávněn navštěvovat bez předchozího ohlášení všechny útvary, štáby, zařízení a ostatní služební místa ozbrojených sil.

3. Ministři odpovědní za ozbrojené síly a všichni náčelníci a velitelé ozbrojených sil jsou povinni generálnímu inspektorovi

a) umožnit inspekce v útvarech, štábech a zařízeních a ostatních služebních místech ozbrojených sil,

b) předložit vyžádané předměty, materiály, písemnosti a poskytnout další potřebné informace,

c) podávat zprávy o mimořádných událostech v ozbrojených silách.

§ 6

1. Povinnosti podle § 5 odst. 3 nelze odepřít s odkazem na státní nebo služební tajemství.

2. Povinnosti podle § 5 odst. 3 nemají soudci vojenských soudů a vyšetřovatelé a prokurátoři vojenských prokuratur ve věcech trestního řízení.

3. Generální inspektor není oprávněn vydávat pokyny příslušníkům ozbrojených sil ani měnit a rušit rozkazy a nařízení jim vydávané.

§ 7

1. Podrobnosti o úkolech, organizaci, řízení a administrativně technickém zabezpečení činnosti generálního inspektora stanoví statut, který schvaluje předsednictvo Federálního shromáždění. Ve statutu mohou být stanoveny další úkoly generálního inspektora.

2. Příslušník ozbrojených sil, který je jmenován generálním inspektorem nebo inspektorem, je po dobu výkonu těchto funkcí osvobozen od služební povinnosti.

3. Náklady na činnost generálního inspektora se hradí ze státního rozpočtu federace.

§ 8

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1991.

 

Důvodová zpráva

Návrh zákona je předkládán jako základní právní osnova činnosti Generálního inspektora ozbrojených sil.

Československé ústavní zřízení sice pověřuje Federální shromáždění kontrolou stavu a činnosti ozbrojených sil a ukládá mu povinnost určovat základní orientaci branné politiky, avšak až dosud Federální shromáždění nemělo k dispozici odborný a informační orgán, schopný tuto kontrolu zprostředkovat a poskytovat koncepční podkladové studie k zákonodárným a jiným rozhodnutím Federálního shromáždění v oblasti branné politiky.

Smyslem zřízení funkce generálního inspektora je tedy účinná kontrola činnosti a stavu ozbrojených sil a realizace československé branné politiky Federálním shromážděním.

Generální inspektor bude vykonávat inspekční činnost ve všech útvarech a zařízeních ozbrojených sil, přičemž tuto činnost může provádět také prostřednictvím jím zplnomocněných inspektorů. Návrh zákona předpokládá, že generální inspektor bude na základě výsledků inspekcí vypracovávat rozbory stavu a činnosti ozbrojených sil a pro další potřeby Federálního shromáždění pak souhrnné zprávy vztahující se zejména k uplatňování ústavních a jiných zákonných norem v ozbrojených silách, posouzení rozpočtových nákladů na výstavbu ozbrojených sil, k úrovni bojeschopnosti ozbrojených sil a k uplatňování československé vojenské doktríny. Kromě toho se předpokládá, že generální inspektor bude předkládat Federálnímu shromáždění, resp. výborům do jejichž působnosti náleží oblast branné politiky, další vyžádané informace, návrhy, expertizní studie apod.

K zabezpečení úkolů generálního inspektora bude při Kanceláři Federálního shromáždění zřízena kancelář generálního inspektora. Celkový počet inspektorů a dalších zaměstnanců kanceláře generálního inspektora včetně technicko-administrativních pracovníků by neměl být vyšší než 25. Předpokládá se jeho postupné naplňování.

Obdobné instituce ke kontrole ozbrojených sil jsou vytvářeny prakticky ve všech demokratických zemích, přičemž v jednotlivých státech jsou podle specifických potřeb, podmínek, tradice apod. určité modifikace v jejich struktuře, pravomoci a podřízenosti.

Předpokládané finanční náklady spojené s činností generálního inspektora a provozem jeho kanceláře by neměly překročit částku 4 miliónů Kčs ročně. Tyto náklady budou hrazeny z rozpočtu Kanceláře Federálního shromáždění.

Podrobnosti o úkolech, řízení a zabezpečení činnosti generálního inspektora budou ve statutu, který schvaluje předsednictvo Federálního shromáždění.

x x x


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP