FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990
VI. volební období
18
Vládní návrh ústavního zákona
o změnách v soustavě federálních ústředních orgánů státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády České a Slovenské Federativní Republiky
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto ústavním zákoně:
Čl. 1
V České a Slovenské Federativní Republice působí tyto ústřední orgány státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády České a Slovenské Federativní Republiky:
federální ministerstvo zahraničních věcí,
federální ministerstvo obrany,
federální ministerstvo vnitra,
federální ministerstvo financí,
federální ministerstvo zahraničního obchodu,
federální ministerstvo práce a sociálních věcí,
federální ministerstvo dopravy,
federální ministerstvo spojů.
Čl. 2
Zřizuje se federální ministerstvo pro národohospodářskou strategii jako ústřední orgán státní správy České a Slovenské Federativní Republiky pro řešení koncepčních otázek dlouhodobé strategie hospodářského a sociálního rozvoje.
Čl. 3
Zřizuje se federální ministerstvo hospodářství jako ústřední orgán státní správy České a Slovenské Federativní Republiky pro uskutečňování strategie hospodářského a sociálního rozvoje a realizaci státní hospodářské, zejména strukturální politiky.
Čl. 4
Zřizuje se federální ministerstvo kontroly jako ústřední orgán České a Slovenské Federativní Republiky státní správy pro oblast kontroly.
Čl. 5
Zřizuje se Federální úřad pro hospodářskou soutěž jako ústřední orgán státní správy České a Slovenské Federativní Republiky pro oblast podpory a ochrany hospodářské soutěže. Předseda Federálního úřadu pro hospodářskou soutěž je členem vlády České a Slovenské Federativní Republiky.
Čl. 6
/1/ Zřizuje se Federální výbor pro životní prostředí jako ústřední orgán státní správy pro oblast životního prostředí.
/2/ Federální výbor pro životní prostředí je kolektivním orgánem, který se skládá z předsedy, který je členem vlády České a Slovenské Federativní Republiky, místopředsedy a dalších členů, které jmenuje a odvolává vláda České a Slovenské Federativní Republiky.
/3/ Práci Federálního výboru pro životní prostředí a jeho aparátu řídí a jeho rozhodnutí vydává předseda.
Čl. 7
Pokud je v ústavních a jiných zákonech a v ostatních obecně závazných právních předpisech uveden název federální ministerstvo národní obrany, rozumí se tím federální ministerstvo obrany.
Čl. 8
Zrušují se:
1. ústavní zákon č. 126/1970 Sb., o opatřeních v soustavě federálních ústředních orgánů, v jejichž čele stojí člen vlády Československé socialistické republiky;
2. ústavní zákon č. 114/1983 Sb., o zřízení Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj;
3. ústavní zákon č. 42/1988 Sb., o změnách v soustavě federálních ústředních orgánů, v jejichž čele stojí člen vlády Československé socialistické republiky;
4. ústavní zákon č. 193/1988 Sb., kterým se mění ústavní zákon č. 126/1970 Sb., o opatřeních v soustavě federálních ústředních orgánů, v jejichž čele stojí člen vlády Československé socialistické republiky;
5. ústavní zákon č. 13/1990 Sb., o změně v soustavě federálních ústředních orgánů, v jejichž čele stojí člen vlády Československé socialistické republiky.
Čl. 9
Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Důvodová zpráva
Cílem návrhu ústavního zákona o změnách v soustavě federálních ústředních orgánů státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády České a Slovenské Federativní Republiky je snaha v nejbližším období zabezpečit větší komplexnost a koordinovanost rozhodování federální vlády spolu a maximálním potlačením resortních přístupů.
Navrhovaná úprava vychází z předpokladu, že v současné době až do přijetí nové Ústavy je účelné veškeré úpravy ve struktuře a působnostech ústředních orgánů státní správy České a Slovenské Federativní Republiky podřídit v maximální míře současnému ústavnímu vymezení působnosti federace a republik. Proto předkládaný návrh představuje I. etapu změn, jejichž smyslem je:
- vytvořit předpoklady pro realizaci radikální ekonomické reformy;
- uskutečnit zásadní kvalitativní změny v plánování při důsledném upuštění od jeho direktivnosti;
- posílit strategické plánování profilující především vývojové trendy a svojí informační kvalitou napomáhající ekonomickým subjektům v žádoucí orientaci ve složitém světě ekonomických vztahů zejména při vytváření vnitrostátních předpokladů přizpůsobení státu potřebám zapojení do evropských integračních procesů;
- vytvořit předpoklady pro vznik, rozvoj a ochranu hospodářské soutěže a zabránit zneužívání monopolního a dominantního postavení podniků;
- vytvářet předpoklady pro systematické řešení ekologických problémů na úrovni federace;
- prohloubit kontrolní činnost na úrovni federace.
Ke splnění uvedených cílů se nově zřizují tyto federální ústřední orgány státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády ČSFR: federální ministerstvo pro národohospodářskou strategii, federální ministerstvo hospodářství, federální ministerstvo kontroly, Federální úřad pro hospodářskou soutěž a Federální výbor pro životní prostředí.
Při vytvoření Federálního výboru pro životní prostředí jako kolektivního orgánu se předpokládá, že jeho členy budou i ministři, pověření řízením ústředních orgánů státní právy pro životní prostředí republik a hlavní hygienici republik.
V návaznosti na toto řešení se zrušují Státní plánovací komise, Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj, federální ministerstvo paliv a energetiky, federální ministerstvo hutnictví, strojírenství a elektrotechniky, federální ministerstvo zemědělství a výživy, Výbor lidové kontroly ČSFR a Federální cenový úřad.
Působnost zrušovaných ústředních orgánů státní správy se přenáší v nezbytném rozsahu na nově vznikající orgány. Vymezení působnosti nových ústředních orgánů státní správy se provede novelizací zákona č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy.
Nová organizace ústředních orgánů státní správy si nevyžádá zvýšené nároky na státní rozpočet, dojde však k přerozdělení prostředků a pracovníků ze zrušovaných ústředních orgánů státní správy ČSFR na nově zřízené; v této souvislosti dojde k úsporám administrativního aparátu a příslušných mzdových a jiných prostředků. Tuto úsporu není možné v současné době vyjádřit, plně se však promítne v rozpočtových výdajích federace na rok 1991.
V Praze dne 29. června 1990
Předseda vlády ČSFR:
Čalfa v. r.