FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990

VI. volební období

18

Vládní návrh ústavního zákona

o změnách v soustavě federálních ústředních orgánů státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády České a Slovenské Federativní Republiky

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto ústavním zákoně:

Čl. 1

V České a Slovenské Federativní Republice působí tyto ústřední orgány státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády České a Slovenské Federativní Republiky:

federální ministerstvo zahraničních věcí,

federální ministerstvo obrany,

federální ministerstvo vnitra,

federální ministerstvo financí,

federální ministerstvo zahraničního obchodu,

federální ministerstvo práce a sociálních věcí,

federální ministerstvo dopravy,

federální ministerstvo spojů.

Čl. 2

Zřizuje se federální ministerstvo pro národohospodářskou strategii jako ústřední orgán státní správy České a Slovenské Federativní Republiky pro řešení koncepčních otázek dlouhodobé strategie hospodářského a sociálního rozvoje.

Čl. 3

Zřizuje se federální ministerstvo hospodářství jako ústřední orgán státní správy České a Slovenské Federativní Republiky pro uskutečňování strategie hospodářského a sociálního rozvoje a realizaci státní hospodářské, zejména strukturální politiky.

Čl. 4

Zřizuje se federální ministerstvo kontroly jako ústřední orgán České a Slovenské Federativní Republiky státní správy pro oblast kontroly.

Čl. 5

Zřizuje se Federální úřad pro hospodářskou soutěž jako ústřední orgán státní správy České a Slovenské Federativní Republiky pro oblast podpory a ochrany hospodářské soutěže. Předseda Federálního úřadu pro hospodářskou soutěž je členem vlády České a Slovenské Federativní Republiky.

Čl. 6

/1/ Zřizuje se Federální výbor pro životní prostředí jako ústřední orgán státní správy pro oblast životního prostředí.

/2/ Federální výbor pro životní prostředí je kolektivním orgánem, který se skládá z předsedy, který je členem vlády České a Slovenské Federativní Republiky, místopředsedy a dalších členů, které jmenuje a odvolává vláda České a Slovenské Federativní Republiky.

/3/ Práci Federálního výboru pro životní prostředí a jeho aparátu řídí a jeho rozhodnutí vydává předseda.

Čl. 7

Pokud je v ústavních a jiných zákonech a v ostatních obecně závazných právních předpisech uveden název federální ministerstvo národní obrany, rozumí se tím federální ministerstvo obrany.

Čl. 8

Zrušují se:

1. ústavní zákon č. 126/1970 Sb., o opatřeních v soustavě federálních ústředních orgánů, v jejichž čele stojí člen vlády Československé socialistické republiky;

2. ústavní zákon č. 114/1983 Sb., o zřízení Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj;

3. ústavní zákon č. 42/1988 Sb., o změnách v soustavě federálních ústředních orgánů, v jejichž čele stojí člen vlády Československé socialistické republiky;

4. ústavní zákon č. 193/1988 Sb., kterým se mění ústavní zákon č. 126/1970 Sb., o opatřeních v soustavě federálních ústředních orgánů, v jejichž čele stojí člen vlády Československé socialistické republiky;

5. ústavní zákon č. 13/1990 Sb., o změně v soustavě federálních ústředních orgánů, v jejichž čele stojí člen vlády Československé socialistické republiky.

Čl. 9

Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Cílem návrhu ústavního zákona o změnách v soustavě federálních ústředních orgánů státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády České a Slovenské Federativní Republiky je snaha v nejbližším období zabezpečit větší komplexnost a koordinovanost rozhodování federální vlády spolu a maximálním potlačením resortních přístupů.

Navrhovaná úprava vychází z předpokladu, že v současné době až do přijetí nové Ústavy je účelné veškeré úpravy ve struktuře a působnostech ústředních orgánů státní správy České a Slovenské Federativní Republiky podřídit v maximální míře současnému ústavnímu vymezení působnosti federace a republik. Proto předkládaný návrh představuje I. etapu změn, jejichž smyslem je:

- vytvořit předpoklady pro realizaci radikální ekonomické reformy;

- uskutečnit zásadní kvalitativní změny v plánování při důsledném upuštění od jeho direktivnosti;

- posílit strategické plánování profilující především vývojové trendy a svojí informační kvalitou napomáhající ekonomickým subjektům v žádoucí orientaci ve složitém světě ekonomických vztahů zejména při vytváření vnitrostátních předpokladů přizpůsobení státu potřebám zapojení do evropských integračních procesů;

- vytvořit předpoklady pro vznik, rozvoj a ochranu hospodářské soutěže a zabránit zneužívání monopolního a dominantního postavení podniků;

- vytvářet předpoklady pro systematické řešení ekologických problémů na úrovni federace;

- prohloubit kontrolní činnost na úrovni federace.

Ke splnění uvedených cílů se nově zřizují tyto federální ústřední orgány státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády ČSFR: federální ministerstvo pro národohospodářskou strategii, federální ministerstvo hospodářství, federální ministerstvo kontroly, Federální úřad pro hospodářskou soutěž a Federální výbor pro životní prostředí.

Při vytvoření Federálního výboru pro životní prostředí jako kolektivního orgánu se předpokládá, že jeho členy budou i ministři, pověření řízením ústředních orgánů státní právy pro životní prostředí republik a hlavní hygienici republik.

V návaznosti na toto řešení se zrušují Státní plánovací komise, Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj, federální ministerstvo paliv a energetiky, federální ministerstvo hutnictví, strojírenství a elektrotechniky, federální ministerstvo zemědělství a výživy, Výbor lidové kontroly ČSFR a Federální cenový úřad.

Působnost zrušovaných ústředních orgánů státní správy se přenáší v nezbytném rozsahu na nově vznikající orgány. Vymezení působnosti nových ústředních orgánů státní správy se provede novelizací zákona č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy.

Nová organizace ústředních orgánů státní správy si nevyžádá zvýšené nároky na státní rozpočet, dojde však k přerozdělení prostředků a pracovníků ze zrušovaných ústředních orgánů státní správy ČSFR na nově zřízené; v této souvislosti dojde k úsporám administrativního aparátu a příslušných mzdových a jiných prostředků. Tuto úsporu není možné v současné době vyjádřit, plně se však promítne v rozpočtových výdajích federace na rok 1991.

V Praze dne 29. června 1990

Předseda vlády ČSFR:

Čalfa v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP