Přítomno: | 135 poslanců Sněmovny lidu |
69 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
64 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek M., Andelová, Bakšay,, Bláha,
Dienstbier st., Dlouhý, Honner, Jambor, Kňažko,
Kukučka, Langoš, Miller, Petrovič, Šimko
I., Záležáková
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Fišera, Hladík, Houška, Kovaříková,
Němec, Pernica F.
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Ambros, Čalfa, Kanis, Kontra, Mečiar, Novitzský,
Pánis, Peter, Serenčéš, Slota, Vicen
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Prosím poslankyně a poslance, aby usedli na svá
místa, za okamžik zahájíme jednání.
Prosím, dostavte se do jednací síně.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, vážení hosté,
zahajuji 10. den jednání 22. společné
schůze sněmoven. Je 29. dubna 1992 9.20 hodin.
Dovolte mi, abych vás seznámil s dnešním
předpokládaným programem našeho jednání.
Jako první bod projednání informace, kterou
podal ředitel FBIS Federálnímu shromáždění.
Jako druhý bod bychom měli vládní
návrh zákona o soudních poplatcích
za řízení u Nejvyššího soudu
ČSFR a u vojenských soudů, dále -
budu stručný - návrh zákona o vlastnictví
k bytům a nebytovým prostorám, návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 87 o mimosoudních rehabilitacích,
dále návrh zákona o informačních
systémech a ochraně informací. Další
bod bude určení zástupce, který bude
Federální shromáždění
zastupovat v řízení před Ústavním
soudem ČSFR a vyjádření k návrhu
skupiny 99 poslanců, dále návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 334/91 Sb., o služebním poměru policistů
Federálního policejního sboru a Hradní
policie, dále návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
56/91 Sb., o jednacím řádu Federálního
shromáždění a o Kanceláři
prezidenta republiky a ještě jsou zde další
tři body. Návrh na změnu a doplnění
zákona o živnostenském podnikání,
návrh poslaneckého klubu ODA na usnesení
Federálního shromáždění
k vystoupení poslance Stanislava Pánise v norské
televizi a konečně návrh kandidáta
na funkci místopředsedy prezídia Federálního
fondu národního majetku.
Vyslechli jste celkový program naší dnešní
schůze a dovolte mi, abych přikročil k prvnímu
bodu našeho dnešního programu. Jde o projednání
informace, kterou podal ředitel FBIS Federálnímu
shromáždění.
Včera navrhl pan poslanec Jan Vidím rozšíření
programu naší schůze o tento bod. Jak víte,
sněmovny tento návrh schválily. Pro usnadnění
našeho jednání k tomuto bodu bych poprosil
pana poslance Vidíma, aby konkretizoval svoji procedurální
představu o jednání k tomuto bodu. Prosím,
pan poslanec Jan Vidím.
Poslanec SL J. Vidím: Pane předsedo, vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
vzhledem k velice nabitému programu, který nás
ještě dnes a zítra čeká, dovolte
mi, abych vám navrhl tuto proceduru projednávání
tohoto bodu jednání.
Navrhuji, aby Federální shromáždění
hlasováním zavázalo předsedu Federálního
shromáždění, aby ten v průběhu
dnešního dne do 17. hodiny zabezpečil rozmnožení
této zpravodajské informace a abychom my, poslanci
Federálního shromáždění,
měli možnost jednu kopii pro každého z
nás určenou si vyzvednout v kanceláři
předsedy Federálního shromáždění
proti podpisu a proti podpisu pod poučením, že
se seznamujeme se skutečnostmi, které podléhají
státnímu tajemství. Toto je můj procedurální
návrh.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Zdá se, že procedurální návrh
byl jednoznačný a stručný. Má
někdo z přítomných poslanců
a poslankyň k jeho návrhu připomínku?
Hlásí se první místopředseda,
pan profesor Jičínský.
První místopředseda FS Z. Jičínský:
Vážení kolegové, chci požádat
ředitele FBIS, který shodou okolností je
zároveň i poslancem, což teď nekomentuji,
aby nám sám sdělil, jaký význam
přikládá této informaci tím,
že ji označuje jako přísně tajnou.
Považuje-li za vhodné, aby ji dostali všichni
poslanci, potom si myslím, že toto odůvodnění
je jeho povinností. Není povinností sekretariátu
Federálního shromáždění
tuto informaci rozmnožovat... (Šum v sále.) Počkejte,
pánové, prosím o klid, máte možnost
se vyjádřit stejně jako já. Chci,
aby nám pan ředitel FBIS vysvětlil, jak si
sám představuje zacházení s touto
informací, kterou označil za přísně
tajnou, jestliže ji posílá Federálnímu
shromáždění. Prosím o odpověď.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. S technickou poznámkou se hlásí
kolega Stome a nahoře se připravuje pan poslanec
Mečl.
Poslanec SN K. Stome: Dámy a pánové, vážení
poslanci, vážení přítomní,
domnívám se, že poslanci nejsou od toho, aby
jim ředitel FBIS vysvětloval, jak si on něco
představuje. Poslanci vědí, jak si mají
co představit, jinak by nemohli dělat poslance.
(Potlesk.) Tento návrh považuji za chybný a
navrhuji, abychom o něm vůbec nejednali. Je to v
podstatě způsob, jak odložit dostání
informace k poslancům. Tato informace byla dána
předsedovi Federálního shromáždění
proto, že on reprezentuje Federální shromáždění
navenek. Toto Federální shromáždění
si volí předsedu podle hesla: primus inter pares.
Nemáme zde paralelu s předsedy vlád, kteří
jsou jmenováni národními radami. Každý
z nás má právo, aby tuto informaci dostal
bez jakýchkoliv představ kohokoliv, tedy i ředitele
FBIS. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Aby nedošlo k nedorozumění, slova primus inter
pares neznamená první mezi párii, ale první
mezi rovnými.
Dovolte mi, abych nicméně vzal na vědomí
příspěvek pana poslance Stomeho. Myslím,
že se hlásil kolega Mečl.
Poslanec SN J. Mečl: Dámy a pánové,
doporučuji dříve, než budeme rozhodovat
o procedurálním návrhu kolegy Vidíma,
aby nám pan poslanec Bačinský zodpověděl
ještě jeden dotaz, a sice dotaz, který se týká
zákona o FBIS. Důležité pro naše
rozhodování je, podle jakého ustanovení,
tedy z jakých zákonných nebo právních
důvodů tohoto zákona, byl předsedovi
Federálního shromáždění
tento materiál doručen. Jde o to, podle kterého
ustanovení § 3 ředitel FBIS tuto zprávu
předložil.
Druhý dotaz. Pokud jde o strukturu nebo obsah této
informace, je zapotřebí, aby ředitel FBIS
také rozhodl, zda obsah této zprávy není
upraven právním režimem, který příliš
velké zveřejňování neumožňuje.
Mám na mysli tzv. lustrační zákon.
To znamená, jedná se o tyto dva dotazy.
Podle jakého ustanovení zákona FBIS byly
předsedovi Federálního shromáždění
tyto materiály zaslány. Pak můžeme rozhodovat,
zda předseda Federálního shromáždění
bude listonoš, nebo zda ředitel FBIS má tyto
materiály sám zaslat osobně jednotlivým
poslancům, pokud to pokládá za důležité
a odpovídá to ustanovení § 3.
Druhý dotaz se týká toho, zda touto informací
nejsou dotčena ustanovení tzv. lustračního
zákona, zejména § 19.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vaše expozé vyvolává odezvu. První
se hlásil kolega Kulan a po něm ještě
jednou kolega Stome.
Poslanec SN P. Kulan: K tomu, čo povedal pán kolega
Jičínský, že sekretariát Federálneho
zhromaždenia nie je povinný rozmnožiť niečo
pre poslancov. Pán podpredseda, sekretariát Federálneho
zhromaždenia tu rozmnožuje kadejakú hlúposť,
nehnevajte sa. Dostávame do lavíc toľko papierov,
ktoré neviem, kto zadáva. (Potlesk.) Musíme
čítať vyjadrenia kadekoho ku čomukoľvek
a vy nám poviete závažnú vec, že
sekretariát to nie je povinný urobiť. Nehnevajte
sa, to je minimálne nedôveryhodné. To po prvé.
K otázke pána Mečla by som rád povedal,
že keď chce poznať odpoveď na svoju otázku,
je právnik a má právnické vzdelanie,
aby poznal zákon, aby ho dokázal prečítať.
(Smích.) Nemusí mu dávať túto
odpoveď riaditeľ FBIS. (Hluk v sále. Předsedajúcí
poslance napomíná.)
Posledná vec, ktorú chcem povedať. Neviem,
do akej miery odpoveď pána Bačinského
môže rozhodnúť o procedurálnych
veciach.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Prosím paní a pánové,
abychom se pokud možno vyhýbali drastickým
ironizacím. Prosím, pan poslanec Stome, pak se připraví
pan poslanec Kostya.
Poslanec SN K. Stome: Pokud jsem dobře rozuměl panu
prof. Mečlovi, kolegovi poslanci, tak chtěl odpověď
na kolegovi poslanci. Ano, řekl poslanec Bačinský.
Domnívám se, že není ustanovení
v jednacím řádu, které by nutilo poslance,
aby odpověděl jinému poslanci. To za prvé.
Za druhé se nedomnívám, že je možné
upřít členům tohoto sboru informaci,
kterou považuje šéf FBIS za důležitou
pro ně. Všechny tyto věci znamenají
pouze oddalování toho, aby poslanci dostali informaci,
na kterou mají nesporné právo, protože
oni to jsou, kteří si volí svého předsedu
a předseda je pouze poslancem, a tedy adresátem.
Není jmenován nikým jiným.
Všechny tyto dotazy v tomto směru považuji za
nejsoucí v souladu ani s jednacím řádem,
ani s ústavou. My máme právo, kdo z nás
chce tuto informaci dostat bez jakýchkoliv procedurálních
obezliček. Promiňte mi tento výraz, ale v
podstatě nejde o nic jiného, než aspoň
o pár minut zdržovat to, abychom věděli,
kdo je kdo. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Pan poslanec Kostya, pak pan poslanec Soukup.
Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající,
dámy a pánové, můj dotaz je na předsedajícího
schůze. Pokud se pamatuji, tak včera jsme schválili
bod programu "projednání zprávy ředitele
FBIS". Já nepovažuji to, co navrhl procedurálně
kolega Vidím, za naplnění tohoto bodu. On
navrhl, abychom dostali tento materiál. Co bude dál,
jak se, pane předsedající, vypořádáte
s naplněním tohoto bodu, jak Federální
shromáždění bude tento přísně
tajný bod projednávat.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Pardon, zdržím se odpovědi. Prosím,
pan poslanec Soukup.
Poslanec SL J. Soukup: Chtěl jsem rovněž požádat
pana poslance Vidíma, aby svoji představu o projednávání
tohoto bodu rozšířil poněkud dále,
za 17. hodinu tohoto dne. Měli bychom mít představu
o tom, co s touto informací budeme dále dělat.
To za prvé.
Za druhé postup, který byl navržen, považuji
zvláště s přihlédnutím
k podepsání zákona č. 102 za asi jediný
možný postup, který v tuto chvíli, když
už jsme se dostali tak daleko, můžeme zvolit.
Za třetí bych velmi rád podpořil všechny
otázky, které zde padly na pana ředitele
FBIS Bačinského proto, že FS by mělo
být informováno k tomu, aby mohlo kompetentně
rozhodnout, mělo by být informováno o tom,
jak se postup, který eventuálně navrhneme
a zvolíme, shoduje se stávajícím právním
řádem, protože podotýkám, že
ani FS nemůže postupovat protizákonnými
postupy. Za třetí by ji mělo dostat proto,
že kvalita informace, kterou dostaneme - nevím, jaká
ta informace je a předpokládám, že ani
pan poslanec Vidím není o tom informován,
tak kvalita této informace, kvalita jejího zpravodajského
zpracování bude mimo jiné svědčit
o kvalitě práce FBIS a o kvalitě jejího
řízení panem ředitelem Bačinským.
Proto ho žádám, aby se nenechal prosit a odpověděl
na otázky, které tady zazněly. Děkuji.
(Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Byl jsem sice upozorněn, že o procedurálním
návrhu, který zde přednesl kolega Vidím,
se hlasuje bez rozpravy, nicméně se omlouvám,
že tato rozprava v této poloze proběhla, ale
protože se o slovo přihlásil ještě
předseda FS, uděluji mu slovo.
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem za udelenie
slova. Myslím, že aj očakávate, aby
som vystúpil. (Hluk a výkřiky v sále.)
Myslím, že to vyplýva aj z mojej povinnosti,
vychádzajúc z uznesenia, na ktorom ste sa včera
vo Federálnom zhromaždení uzniesli. Dovolím
si ho prečítať. Bod - návrh pána
Vidíma. Chcem vás požiadať o rozšírenie
programu tejto schôdze o bod - citujem: "Prerokovávanie
informácie, ktorú podal riaditeľ FBIS Federálnemu
zhromaždeniu. Zároveň vás chcem požiadať,
aby sme tento bod zaradili ako prvý bod zajtrajšieho
rokovania."
Teda, vychádzajúc z uznesenia, myslím, že
je správne, aby som sa prihlásil jednak preto, že
som povinný objasniť, ako som s listom, ktorý
som dostal, naložil, pretože podľa toho, čo
som si prečítal v tomto protokole - pravda - bolo
tu aj búchanie do stolu a všetko možné,
keď pán Jičínský vysvetľoval,
že ani on nepozná obsah. Chcem vám povedať
len to, čo vám teraz prečítam, že
som povedal, že som včerajším dňom
otvoril a zoznámil sa s listom, ktorý som dostal
od pána riaditeľa Bačinského. Teda,
keď takto uznesenie znie, myslím, že je to plne
v súlade s tým, aby som vás o tom informoval.
Včera, som sa s týmto listom zoznámil len
ja, ale ako je vidieť, široká verejnosť
(tu v parlamente) vie, že takúto tajnú správu
som dostal. To nie je dôležité. Ja len vidím,
že to beriete so smiechom a pritom ide o veľmi vážnu
vec. Chcem vám povedať, že akonáhle som
dostal tento list a otvoril som ho, som samozrejme povinný
vám prečítať aspoň sprievodný
list tohto znenia. To je dôležité: "Vážený
pán predseda! V zmysle ustanovenia § 3 ods. 1 a) zákona
244/1991 Zb. vám v prílohe posielam informáciu
o zastúpení spolupracovníkov bývalej
ŠtB v syndikáte v Českej republike a v Slovenskom
syndikáte novinárov."
Chcel by som vám povedať, že keď som tento
list dostal s označením prísne tajné,
tak samozrejme aj na mňa sa sťahuje zákon,
ktorý aj mne, ako aj každému z vás,
ukladá ako momentálne nakladať s prísne
tajným dokumentom. Prosím vás, neberte to
na ľahkú váhu. Hovorím o včerajšom
dni. Čo som urobil? Jednak som sa obrátil na legislatívny
odbor, aby mi dali vysvetlenie, aký (z hľadiska právneho)
mám zaujať postoj vo vzťahu k takto prísne
tajne označenému listu, ako sa zachovať. Rovnako
tak som sa ihneď obrátil na Generálneho prokurátora
a tiež som ho prosil, aby sa pozrel na túto záležitosť,
ktorá sa vzťahuje k tejto informácii, aby som
sa nedostal do rozporu s lustračným zákonom,
ktorý presne stanoví, akým spôsobom
je treba postupovať v lustráciách.
Nechcem zadržiavať, a preto vám chcem povedať,
že som ihneď takto konal.
Okrem iného som sa obrátil tiež na pána
poslanca Bačinského ako predseda Federálneho
zhromaždenia, ktorý dostane takýto prísne
tajný list s požiadavkou, aby zaujal k tomuto stanovisko
a tiež na seba vzal aj určitú zodpovednosť.
Keď je to určené k širšej informácii,
tam je nielen správa o činnosti, ako tu hovorí
pán poslanec, aby som predložil správu o činnosti
atď. týchto ľudí, tam je uvedený
zoznam ľudí, ktorí sú v tomto syndikáte
českom alebo slovenskom a ktorí sú uvedení
ako bývalí spolupracovníci ŠtB. Teda
aj na pána Bačinského som sa obrátil.
Včera som odišiel preto, aby som v mene pána
prezidenta, ktorý mal záštitu nad Majstrovstvami
sveta v hokeji, otvoril tieto majstrovstvá.
Včera som podnikol tieto tri kroky, o ktorých som
vás informoval. Berte to tak úprimne, ako úprimne
to ja hovorím. Veľmi dobre viete z publikácií,
z našej tlače, že predtým už všeličo
prerokovávali a boli informovaní tí, v ktorých
okruhu sa tieto organizácie, tieto syndikáty nachádzajú,
to je v priestoroch národných republík. Dostali
to, ako viem, v Českej republike aj v Slovenskej republike.
V novinách bolo oznámené, že sa tým
zaoberajú.
Teda okrem iného som včera využil tú
príležitosť, aby som to aspoň čiastočne
konzultoval s predstaviteľmi slovenských národných
orgánov. To som nestačil dokončiť a
keby to nebolo dnes ako prvé na programe, tak teraz som
u predsedkyne Českej národnej rady, aby som si ozrejmil,
ako oni budú postupovať, aby Federálne zhromaždenie
postupovalo tak, aby sme svoje kroky volili v súlade so
zákonom.
Pokiaľ som sa obrátil na pána Bačinského,
tak i preto, že je to označené ako prísne
tajné a ja to nemôžem dať rozmnožiť.
(Potlesk.) Môžete povedať, ako mám postupovať?
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Prosím poslankyně a poslance o trpělivost.
Umožníte mi klidné řízení
této schůze. Prosím, zachovejte ještě
klid.
Předseda FS A. Dubček: Ako vidím, prerušovaním,
potleskom, niekedy aj búchaním dávate najavo,
aby som ďalej túto záležitosť nevysvetľoval,
ale ja som si kládol za povinnosť vysvetliť,
preto som postupoval tak, ako som postupoval a to ihneď včera.
Neurobil som nič iné, než to, čo urobili
na národných radách a čo je publikované.
Dostali ste zoznam. Čo ste s ním urobili? Budeme
v tejto veci rokovať. Uložili sme to do trezoru. Tak
ja som mal postupovať inak včera ako na národných
radách?
Prosím, nech Federálne zhromaždenie rozhodne,
ale pokiaľ môžem ako predseda sa obrátiť
tiež na riaditeľa tejto služby, odkiaľ som
dostal informáciu, myslím, že by bolo správne,
aby k týmto otázkam, ktoré sa tu vznášajú,
bola daná odpoveď. Ja sa pritom neuzatváram
pred rozhodnutím, ktoré prijme Federálne
zhromaždenie. Ja som chcel upozorniť na to, čo
som podnikol a tiež, že sa tým zaoberajú,
z hľadiska svojej kompetencie, príslušné
národné orgány. To je všetko.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu předsedovi Federálního
shromáždění. Dámy a pánové,
obchází mě hrůza při představě,
že se toto jednání rozplizne do nekonečných
příspěvků procedurálních,
věcných, technických.
Dovolte tedy, abych zvolil tento postup: Ještě se
přihlásil, a po těchto třech vystoupí
pak, protože zde není pan předseda Bačinský,
(Hlasy z pléna: Je.) samozřejmě on se nepřihlásil.
Pokud nebude chtít promluvit, já mám povinnost,
abych v každém případě dal slovo
předsedovi kontrolního orgánu panu Bobovnickému.
On už sem jde, čili on mě předběhl.
Budiž. Já vám uděluji slovo a možná,
že další příspěvky budou
tímto prohlášením a výkladem
ovlivněny. Prosím, vyslechněte pana Bobovnického.
Poslanec SL J. Bobovnický: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
vážené Federálne zhromaždenie!
V júli minulého roku ste si zvolili zvláštny
kontrolný orgán Federálneho zhromaždenia,
Federálnu bezpečnostnú informačnú
službu. Napriek najrôznejším kritikám
zo všetkých strán vás ubezpečujem,
že tento orgán funguje a plní svoje povinnosti.
(Hlasy z pléna: Ako?)
V tejto veci, o ktorej je tu teraz reč, sme zaujali stanovisko
už druhý deň minulého týždňa,
ako sme sa tu stretli. V podstate sme prišli k jednomyseľnému
záveru, že riaditeľ FBIS nekonal v rozpore so
zákonom 244/1991 Zb. Nejde o lustráciu, ide o informácie,
ktoré je zo zákona FBIS povinná získavať,
zhromažďovať a analyzovať. Aby sme vylúčili
spochybnenie, že podľa § 7 neboli spochybňované
alebo krátené alebo upierané práva
niektorým občanom, konkrétne novinárom,
napísali sme v ten istý týždeň
list riaditeľovi FBIS, v ktorom sme ho požiadali (môžem
vám ho celý citovať, pokiaľ chcete), aby
sa vyjadril a predložil podklady, na základe ktorých
vedenie FBIS pristupovalo k vypracovaniu uvedeného zoznamu.
Konkrétne členovia zvláštneho kontrolného
orgánu Federálneho zhromaždenia by chceli vedieť
príčiny, ktoré viedli k názoru, že
títo novinári ohrozujú bezpečnosť
a ústavné slobody v našom štáte.
Na druhý deň 23. apríla nám riaditeľ
FBIS dal správu písomnú, v ktorej nám
to vysvetľuje. Ja si to dovolím pre istotu prečítať:
Vážený pán predseda, na Vašu žiadosť
zo dňa 22. apríla 1992, ktorá mi bola doručená
atď. Vám oznamujem nasledujúce: Poznatky v
aktivitách agentúrnej siete v masmédiách
sa analyticky postupne spracúvavajú a pripravuje
sa informačná správa pre ústavné
orgány, ktoré obdržali zoznamy tajných
spolupracovníkov zo Zväzu novinárov Českej
republiky a Slovenského zväzu novinárov. Podklady
pre vyhotovenie, konkrétne týchto informácií,
boli databáza CRS a zoznamy Zväzu novinárov
Českej republiky a Zväzu novinárov Slovenskej
republiky.
Pre náročnosť analýzy (a to podotýkam)
je to najdôležitejšie, množstvo periodík,
prechody novinárov z jednej redakcie do druhej a z nebezpečenstva
premeškania bola informácia ústavným
orgánom poskytnutá len v rozsahu tajných
spolupracovníkov, ktorí sú registrovaní
v Zväze novinárov Českej republiky a Slovenskom
zväze novinárov s označením "prísne
tajné".
Podotýkam, píše ďalej riaditeľ Štefan
Bačinský, že nie je možné spracovať
všetky periodiká v Českej a Slovenskej Federatívnej
Republike, a tak bude spracovaná len časť denníkov,
týždenníkov v Českej republike a primerane
v Slovenskej republike.
Podľa názorov vedenia FBIS a jeho osobného
názoru, spravodajská informácia poskytnutá
ústavným orgánom v zmysle ustanovenia §
3 ods. 1 písmena a) zákona 244/1991 s označením
"prísne tajné" v žiadnom prípade
nespĺňa podmienku uvedenú v ustanovení
§ 7 ods. 1 citovaného zákona, to znamená,
že nezákonne skracuje alebo ruší práva
niekoho.
To som považoval za povinnosť vám povedať,
aby ste prijali názor, že zvláštny kontrolný
orgán Federálneho zhromaždenia v tejto veci
rokuje. Ale neuvedomujete si jednu dôležitú
vec, ktorú som už otvoril na branných a bezpečnostných
výboroch, keď sa prerokovávala problematika
FBIS, kde náš orgán podal koreferát.
Prijali sme zákon, ktorý nie je dostatočne
priechodný pre kontrolu a nemôžete žiadať
od zvláštneho kontrolného orgánu, aby
prekračoval medze, ktoré sú mu vymedzené
zákonom. Toto je prvá časť môjho
vystúpenia.
Dovoľte, aby som z titulu mojej funkcie sa vyjadril aj k
ďalšej otázke, to je k procedúre, ktorá
by mala nadväzovať na prerokovávanie tohto bodu.
Správa predložená FBIS je označená
ako prísne tajná. Podľa smerníc Federálneho
ministerstva vnútra za prísne tajnú informáciu
sa označujú skutočnosti, tvoriace predmet
štátneho tajomstva. Z toho vyplýva, že
s údajmi je potrebné zachádzať ako so
štátnym tajomstvom podľa zákona č.
102/71 Zb., v znení ďalších upravujúcich
predpisov. To znamená, že orgán, ktorý
s takýmto tajomstvom zoznamuje ďalšie osoby,
je povinný vykonať zákonom stanovené
opatrenia. Novelou z decembra minulého roku doplnilo Federálne
zhromaždenie zákon č. 102/71 Zb. zvláštnou
úpravou pre prípad, že je nutné, aby
boli so štátnym tajomstvom zoznámení
poslanci zákonodarného zboru. Toto je obsiahnuté
v § 5 a) citovaného zákona a podľa tejto
novelizácie orgán dopredu poučí poslancov
o povinnosť urobiť všetko, aby uvedené tajomstvo
nebolo zneužité a o povinnosti zachovávať
mlčanlivosť. Ku splneniu tejto povinnosti je zaviazané
aj Federálne zhromaždenie. Musíme ctiť
zákony, ktoré sami pripravujeme a schvaľujeme.
Preto je treba, aby každý poslanec, ktorý bude
prítomný prerokovávania, alebo ktorý
sa bude uchádzať o vydanie opisu tej správy,
ktorú dostal, potvrdil vlastnoručným podpisom
podľa § 11, že bol o svojich povinnostiach poučený.
V nasledujúcom si dovolím prečítať
takýto krátky výčet týchto
povinností.
Upozorňujem tiež na to, že podľa §
18 ods. b) zákona o Rokovacom poriadku Federálneho
zhromaždenia, keď by sa malo toto čítať
nahlas, ale zrejme to asi nebude aktuálne, tak by schôdza
potom bola neverejná, záleží to od vás,
akú verziu prijmete podľa návrhu poslanca Vidíma.
Dovoľte, aby som prečítal toto poučenie.
Prosím, venujte mu pozornosť, pretože to budeme
musieť podpísať. Povinnosťou poslanca, ktorý
má byť nositeľom štátneho tajomstva
zákona 102/71 Zb., je urobiť všetko, aby sa štátne
tajomstvo nestalo známym nepovolanej osobe. Predovšetkým
je nositeľ štátneho tajomstva povinný:
a) Zachovávať mlčanlivosť o štátnom
tajomstve, s ktorým prišiel do styku pri výkone
svojej funkcie, a to aj po zániku poslaneckého mandátu.
b) Zabezpečovať, aby materiály obsahujúce
štátne tajomstvo boli pri doprave a úschove
zabezpečené podľa predpisov k tomu vydaných.
c) Dbať, aby nedochádzalo k vyzradeniu štátneho
tajomstva technickými prostriedkami - telefón, telegraf,
diaľnopis a podobne.
Toto je v podstate všetko, čo som vám chcel
povedať, záleží od tohto ctihodného
pléna, ako sa rozhodne, akú verziu prijme, či
chce, aby to bolo prečítané, či chce,
aby to bolo dodané na papieri, ale vážení,
uvedomte si, že nejde o maličkosť, uvedomte si,
že je to posledná spoločná schôdza,
že by bolo skutočne malicherné, aby sme akcieschopnosť
a funkčnosť tohto ctihodného zboru spochybnili
v posledných dvoch dňoch a mám prianie, aby
sme túto otázku dôstojne vyriešili. To
je všetko, čo som chcel povedať. (Potlesk.)