Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
považuji zákon o investičních fondech
a investičních společnostech za potřebný
a je mi poněkud líto, že je předkládán
se značným časovým zpožděním,
tedy v době, kdy už vzniklo několik stovek
investičních fondů. Ty sice byly vázány
různými závazky, včetně závazku,
který se týkal ne přílišného
prosazování se v různých reklamních
kampaních, ale jak všichni víme, tyto závazky
porušily. Kladu si proto otázku, do jaké míry
tento zákon dokáže regulovat investiční
fondy a z tohoto hlediska bych chtěl posuzovat i jeho účinnost.
Máme-li být realisty, domnívám se,
že musíme v první fázi vycházet
z toho, že převážná většina
investičních fondů bude mít výraznou
souvislost s kupónovou privatizací.
Už jsem zde v parlamentu mluvil a nechci tu tedy opakovat,
že průměrná dividenda kupónového
akcionáře po zdanění navrhovanými
25 % se bude pohybovat kolem 90 Kčs měsíčně,
aniž by měl tento akcionář jakoukoliv
možnost reálně ovlivňovat svůj
podnik. Půjde-li o akcionáře investičního
fondu, lze předpokládat, že tato dividenda
bude ještě o něco menší. A to z
toho důvodu, že režie investičních
fondů, bude vyžadovat snížení dividendy
ve výši 2 % majetku akcionáře; zdůrazňuji:
majetku akcionáře, nikoliv 2 % dividendy. Obávám
se tedy, že nevytvoříme tímto způsobem
motivovaného vlastníka, ale to by byla obecná
diskuse ke kupónové privatizaci a zde máme
na pořadu zákon o konkrétních investičních
fondech.
Dovolte mi proto, abych použil metody případové
studie, která - pokud vím - v tomto shromáždění
ještě nebyla aplikována, a zaměřil
se na jediný, za to nejvýznamnější
investiční privatizační fond zvaný
Harvardský.
Zdůvodněním je i to, že vedoucí
osobnosti tohoto fondu o něm tvrdí, že zahrnuje
přibližně 47 % držitelů investičních
kupónů. Ať už to je nebo není pravda,
můžeme předpokládat, že číslo
diků, které ovládá Harvardský
fond, je nepochybně značné.
Dovolte mi tedy, abych konstatoval, že prezident tohoto Harvardského
fondu pan Viktor Kožený o sobě prohlašuje,
že má desetiletou manažerskou a finanční
praxi. Lze vznést otázku, zda k transakcím
s tak rozsáhlým majetkem, který by vyplýval
z oněch 47 %, je desetiletá praxe postačující.
Ale budiž!
Panu Koženému je ale 28 let. A snad i členové
Občanské demokratické strany, jíž
je pan Kožený podle deníku Metropolitan rovněž
členem, se mnou budou souhlasit v tom, že 28 bez 10
je 18. Pan Kožený by tedy tuto praxi musel začít
v 18 letech.
Podle našich informací ovšem Harvardská
univerzita dementovala jakoukoliv spojitost mezi ní a těmito
fondy a tedy na Harvardské fondy by se vztahoval §
23 právě projednávaného zákona,
v podstatě zákona o klamavé reklamě
navazující na obchodní zákoník.
Na druhé straně je pravda, že pan Kožený
skutečně studoval Harvardskou univerzitu, ovšem
její nejnižší stupeň - bakalářské
studium, které normálně trvá čtyři
roky a pan Kožený je studoval šest let. 18 bez
6 je 12, vážení kolegové a je obdivuhodné
zahajovat manažerskou a finanční praxi ve 12
letech. Pokud je mi ale známo, jediná finanční
praxe, které byl pan Kožený vystaven byla,
v bankovním londýnském konsorciu Fleming.
Trvala přesně 6 měsíců a poté
byl pan Kožený požádán, aby z tohoto
konsorcia odešel.
Proč toto vše uvádím? Toto je konkrétní
případová studie k nejvýznamnějšímu
privatizačnímu investičnímu fondu
u nás. Do jaké míry nás zákon
dokáže chránit před, podle mého
názoru značně neseriózními
postupy prezidentů těchto investičních
privatizačních fondů?
Poslední poznámka k tomuto tématu: Pan Kožený,
byv dotázán, jak hodlá splnit závazek,
že vyplatí "kozinovsky" do roka a do dne
svým akcionářům desetinásobek
jejich symbolického vkladu, bezelstně odpověděl,
že si na to půjčí v zahraničí.
Tyto půjčky musí být samozřejmě
něčím kryty a jsou obavy, že budou kryty
právě akciemi těchto fondů. Vážení
kolegové, tisíc korun pro domácího
investora je symbolický poplatek. Při současném
kursu naší koruny je pro zahraničního
investora desetinásobek symbolického poplatku rovněž
ještě symbolickým poplatkem. Z toho důvodu
mám obavy, že zde může dojít k
nekontrolovatelnému a nežádoucímu majetkovému
přesunu československého kapitálu
do zahraničí a to byl také důvod,
proč jsem se připojil k návrhu - mimochodem
- pravicového neoliberálního ekonoma Oldřicha
Kýna, který v rámci zákona o dani
z příjmů žádal prohibitivní
zdanění prodeje kupónových akcií.
Skončil bych tím, že po vyjádření
těchto pochybností nepředkládám
zcela výjimečně - a tím vás
jistě potěším - žádný
pozměňovací návrh, protože vycházím
z toho, že kupónová privatizace jako taková,
není příliš zdařilý experiment,
řečeno nedávnými slovy Lecha Walesy,
je to spíše nový stupeň socializace,
a že pochybuji o tom, zda jakýkoliv zákon regulující
špatný experiment, tento experiment zlepší
natolik, abychom ho mohli považovat za dobrý.
Skončil bych přirovnáním o velkém
severském dramatikovi Augustu Strindbergovi, který
ve volných chvílích foukal tabákový
kouř do vody v naději, že takto vznikne zlato.
Velký český polyhistor Jára da Cimrman
definoval Strindberga jako významného badatele,
který experimentálně prokázal, že
foukáním tabákovým kouřem do
vody zlato nevzniká.
Zákon, který je nám předkládán,
je pokusem nahradit cigaretu lulkou, i když jako lulkař
se domnívám, že je zdravější,
chtěl bych konstatovat, že foukáním
lulkového kouře do vody zlato rovněž
nevzniká. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Zemanovi. Ďalej
sa prihlásili: poslanci Václav Benda, Milan Hruška,
Jiří Kincl, pán poslanec Ježek a pán
poslanec Zán. Slovo má poslanec Benda, ktorý
vystúpi za klub Kresťansko-demokratickej strany a
Liberálno-demokratickej strany.
Poslanec SL V. Benda: Vážené Federální
shromáždění, jsem povinen přednést
co možná stručné stanovisko poslanců
klubu KDS-LDS. Náš klub plně podporuje kupónovou
privatizaci a pokládá ji v dané situaci za
nejvhodnější nebo optimální formu
privatizace. V této souvislosti sice nejsme příliš
nadšeni investičními fondy, které představují
podle našeho názoru jaksi pasivnější,
socialističtější formu privatizace než
přímé používání
kupónů obyvateli, přesto je třeba
celou problematiku investičních fondů upravit.
Celý proces privatizace a kupónové privatizace
by mohl být vážně ohrožen, kdyby
nebyly patřičné zákonné podklady,
a proto tento předkládaný návrh zákona
vítáme a v plném rozsahu podporujeme.
Nicméně bych k tomu chtěl jménem našeho
klubu dodat, že podporujeme také všechny úpravy,
které provedly příslušné gesční
výbory včetně těch úprav, za
které se vláda nepostavila. To znamená včetně
požadavku vyhovění parametrům lustračního
zákona, mám-li to tak říci, pro čelné
představitele investičních fondů.
Domníváme se, že toto není nepřímá
novela lustračního zákona. Lustrační
zákon upravuje své požadavky a příslušné
nároky v oblasti státní správy sensu
stricto, přičemž sám připouští
další možnosti, další rozvíjení,
další uplatnění těchto požadavků
ve sférách jiných. Toto není sféra
státní správy, investiční fondy,
to je sféra velice soukromá, ale vzhledem k jejímu
významu, jak zde byl zvýrazněn jak jejími
stoupenci, jako je pan místopředseda vlády,
tak jejími odpůrci, jako je kolega Zeman, je podle
našeho názoru velice žádoucí a
potřebné, aby i tam platila určitá
přísná kritéria bezúhonnosti,
jaká se požadují ve státní správě.
Proto náš klub, poslanci našeho klubu budou hlasovat
také pro příslušné návrhy
gesčních výborů, které se týkají
§ 29, resp. před tím § 8. To je vše,
děkuji vám.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Bendovi Teraz vystúpi
v rozprave pán poslanec Milan Hruška, po ňom
Jiří Kincl.
Poslanec SN J. Hruška: Vážené Federální
shromáždění, pan místopředseda
federální vlády zde uvedl, že vláda
nesouhlasí s nepřímou novelizací zákona
č. 451/91 Sb., tak jak to přijal ve své důvodové
zprávě nebo společné zprávě
gesční výbor. Já bych zde chtěl
podotknout, že v tomto gesčním výboru
tento návrh byl přijat poměrně značnou
většinou a v podstatě se nedomnívám,
že by se zde nepřímo novelizoval zákon
číslo 451. Protože jestliže v § 8
zákona o investičních fondech a společnostech
se uvádí, že součástí
žádosti k tomu, aby fond nebo společnost mohla
vzniknout, musí být předložena odborná
způsobilost a bezúhonnost navrhovaných statutárních
orgánů, tak potom odstavec 4 pouze upřesňuje,
co ještě musí být součástí
této žádosti. To znamená, nic nezakazuje
státnímu úředníkovi, dozví-li
se, že fond je například výlučně
tvořen agenty Státní bezpečnosti,
tak nic tomuto státnímu úředníkovi
nezakazuje, aby tento fond v podstatě uznal jako legální,
jako normálně fungující investiční
fond nebo společnost. Tady se jen dává na
vědomí, že určité osoby založily
investiční fond nebo společnost. Zřejmě
jsou k tomu způsobilé ať už svým
vzděláním nebo několikaletou praxí,
zřejmě jsou bezúhonné, ale prostě
tento fond může vzniknout podle toho odstavce 4.
Diskutabilní zřejmě zůstává
§ 29, kdy se vyčítá, nebo kde je uveden
seznam osob, v tomto případě se jedná
v podstatě o veřejné činitele, ale
přesto to jsou normální fyzické osoby.
Jsou to poslanci Federálního shromáždění,
poslanci národních rad, jsou to členové
federální vlády, jsou to členové
obou národních vlád, jsou to zaměstnanci
Státní banky, burz a podobně. Je tady uveden
výčet osob, shodou okolností tedy veřejných
činitelů, kteří nemohou být
buďto osobami ve statutárním orgánu
nebo členy rozhodčích rad.
K tomuto seznamu se pouze připojily ještě osoby,
které nejsou bezúhonné anebo které
jsou uvedeny v zákoně č. 451. Nic víc
a nic míň. Jestliže jsem osobou a jsem shodou
okolností poslancem, prostě jsem zkrácen
na svém právu stát se osobou nebo členem
statutárního orgánu nebo dozorčí
rady, jsem zkrácen jako občan, jako poslanec na
svém právu. Nevidím zde tedy velký
rozpor v tom, že bych jako agent Státní bezpečnosti
byl zkrácen na svém právu být členem
těchto uvedených orgánů. Naopak se
domnívám, že mnoho občanů, se
kterými jsem mluvil, tyto navrhované změny
velice uvítá, protože je pravda, že se
zatím o investičních fondech a společnostech
dozvěděli velice málo. Pravdou je sice to,
že oni nemusí do tohoto fondu své kupóny
dát, to je pravda, ale na druhou stránku, když
už tak učiní, měli by být alespoň
částečně chráněni a
v podstatě toto je principem přijatého návrhu
hospodářského výboru, je to v podstatě,
jak kolegové obzvláště sociálně
orientovaní neustále zdůrazňují,
je to ochrana drobných střádalů. Děkuji
vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Hruškovi. Prosím
pána poslanca Kincla, aby vystúpil so svojím
príspevkom, po ňom so stanoviskom klubu KDH vystúpi
pán poslanec Ambros. Pán poslanec Mlynárik
má faktickú pripomienku ešte pred tým.
Poslanec SN J. Mlynárik: Dočítal som sa v
novinách toto: Registroval som sa veľmi skoro, pretože
som chcel podporiť myšlienku kupónovej privatizácie.
Václav Havel, Lidové noviny, 13. 4. 1992. Kupónová
privatizácia sa stretne s podporou hlavne u primitívnejších
jedincov. Miloš Zeman T 90. Pretože patrím k
tým primitívnejším jedincom, prihlásil
som sa ku kupónovej privatizácii a budem pre tento
zákon hlasovať.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Slovo má poslanec Kincl.
Poslanec SL. J. Kincl: Vážené Federální
shromáždění, zákon, který
máme před sebou, je přijímán
de facto velmi pozdě, vlastně až poté,
kdy investiční fondy byly povolovány velmi
velkoryse, jak dokazuje jejich počet.
Navíc tento zákon plně nerespektuje dříve
přijatá pravidla, jako je nařízení
vlády číslo 383 a jeho novelu a v řadě
případů má retroaktivní působnost.
Oznamuji vám, vážení poslanci, že
přijetím zákona značně omezíme
aktivní působení fondů v jednotlivých
podnicích a tím značně vzbudíme
nedůvěru budoucích akcionářů
ke kupónové privatizaci v jejím samotném
začátku.
Uvědomme si, že investiční společnosti
a investiční fondy budou shromažďovat
teď kupóny, později finanční
prostředky drobných a větších
investorů, společně je budou investovat a
přebírat za investory péči za spolehlivé
a výnosné uložení jejich kapitálu,
což je podle mého názoru více než
citlivá záležitost. Citlivá je v tom,
že při této činnosti existují
značné možnosti spekulace, které svádějí
potom ke zneužívání.
Proto je potřeba, aby byla přijata poměrně
podrobná zákonná úprava, avšak
taková, která bude vyhovovat i dříve
přijatým pravidlům.
Co lze mimo jiné návrhu zákona vytýkat:
1. Značně detailní a velmi přísné
licenční fungování společností
a fondů, které uděluje státní
orgán. Obávám se, že právě
zde může mnohdy zavládnout svévole státních
úředníků.
2. Rozlišení mezi podílovými fondy a
fondy investičními je nedostatečné,
přestože jde v obou případech o kolektivní
investování.
3. Oddělení majetku správce od majetku investorů
je pouze možné u podílových fondů.
4. Povinný počet investic 20 %, určených
pro podíl fondu v jednom podniku, půjde de facto
zabezpečit pouze u prvotřídních podniků
a u ostatních podniků nikoliv. Proto potřebuje
fond akcií více, aby mohl prosadit vliv akcionářů.
5. Limit poplatků za správu fondů je nesprávný
a nedostatečný, neboť tyto služby budou
značně růst.
6. Omezení podílu jednoho fondu na celkovém
majetku investiční společnosti a podíl
fondů je rovněž nedostatečné.
A nyní dovolte, abych podal pozměňovací
návrhy k tisku 1492, k § 8 bod d) navrhuji původní
text ponechat z tisku 1412.
Za druhé vypustit - pořád hovořím
k § 8 - bod f) z tisku 1492.
Za třetí vypustit odstavec 4 z tisku 1492.
Zdůvodňuji to tím, že jde o nadbytečnost,
licenční povolení samo o sobě je natolik
přísné, takže se jaksi tento zákon
bez těchto paragrafů zcela obejde.
V odstavci 10 téhož paragrafu domnívám
se, že vznikla chyba, tam nemůže být v
odstavci 5 písm. b), ale přinejmenším
by tam patřilo v odstavci 3 písm. d), neboť
odstavec 5 nyní neobsahuje to, na co je tam odvolávka.
K § 24 odstavec 4 - zvýšit na 20 %. Další
návrh odstavec 5 - tři varianty podávám.
Nejvyšší 40 %, druhá 30 %, třetí
25 %. Totéž u § 24 odstavec 5 b), také
začínám na výši 40 %, druhá
varianta 30 % a třetí varianta 25 %.
K § 25 odstavec 1 - abychom dodržovali úroveň
zákona o účetnictví, navrhuji doplnit
tam slovo "obchodního", tedy "pololetí
a obchodního roku", totéž je v tom třetím
řádku "po uplynutí obchodního
roku", abychom dodržovali přesnou terminologii.
Dále § 29 odstavec 1 a odstavec 2, tam se hovoří
o třetinách zaměstnanců, navrhuji
"z 50 % zaměstnanci", ne tedy třetiny.
Konečně § 29 odstavec 4 - vyškrtnout poslance
Federálního shromáždění,
ČNR a SNR. Zdůvodnění je prosté,
mám pocit, že to je pomsta státních
úředníků, když ne oni, tak ani
poslanci. Domnívám se, že řada poslanců
je tady na vysoké úrovni, takže by si měli
své odborné znalosti vycvičit právě
v těchto společnostech. Tady si je asi těžko
vycvičí.
§ 38 odstavec 1 - to je otázka těch termínů,
tam se říká ve čtvrtém a pátém
řádku "do šesti měsíců"
navrhuji "do dvanácti měsíců".
V odstavci 4 navrhuji 3 měsíce změnit na
6 měsíců. Zdůvodňuji to tím,
že pro praxi bude velice složité se s tím
vypořádat v tak krátkém časovém
termínu.
Poslední pozměňovací návrh
je k § 39 a sice dávám variantně účinnost
tohoto zákona. První varianta 1. 1. 1993, nebude-li
schválena druhá varianta 1. 7. 1992. To je všechno.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu poslancovi Kinclovi. Teraz
vystúpi so stanoviskom klubu poslancov KDH pán poslanec
Ambros. Prosím.
Poslanec SN R. Ambros: Dámy a páni! Klub poslancov
KDH má nasledujúce stanovisko: Na tento návrh
zákona sa nemôžeme pozerať len z hľadiska
kupónovej privatizácie, ale je potrebné vychádzať
zo skutočnosti, že inštitút investičných
spoločností a investičných fondov
doteraz v našom právnom systéme chýba.
Považujeme investičné spoločnosti a
investičné fondy za dôležitý nástroj
ekonomickej reformy a preto tento návrh zákona podporujeme
a budeme pre neho hlasovať.
Pri tomto mojom vystúpení by som si dovolil ešte
jednu vec, jeden doplňujúci návrh, ktorý
vznikol z toho, že stanovisko Českej národnej
rady bolo vlastne predložené po spracovaní
spoločnej správy hospodárskych výborov
a jedna jeho pripomienka, s ktorou navrhovateľ súhlasí,
sa do tejto spoločnej správy nedostala a preto je
potrebné, aby túto legislatívnu úpravu
v podstate odsúhlasilo plénum.
Týka sa to § 17, kde Česká národná
rada navrhuje vložiť nový odsek 2 v znení:
"Majetok v podielovom fonde a majetok investičného
fondu môže byť rovnako uložený v cenných
papieroch doteraz neobchodovateľných, podľa odseku
1 písmeno a) až d) § 17, pri ktorých sa
ale v podmienkach pre ich vydanie s takýmto obchodovaním
uvažuje." Je to určité prechodné
ustanovenie, ktoré vzhľadom na to, že nemáme
ešte schválený zákon o burzách
a cenných papieroch a ich obchodovaní, je potrebné
do tohto zákona zapracovať.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Ako ďalší vystúpi
v rozprave Karol Ježek, po ňom poslanec Ján
Zán.
Poslanec SL K. Ježek: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
v současné době probíhá v našem
státě velký přeliv majetku. Domnívám
se, že tento proces je velkým pokušením
a že naším úkolem je zabránit,
aby takovéto pokušení mohlo být zneužíváno.
Navrhuji proto, aby v § 29 odst. 4 kromě vyjmenovaných
osob, které nesmějí participovat ve statutárních
orgánech, byly uvedeny i osoby jim blízké.
Podle toho, které změní § 29 odst. 4
bude přijato, podám pak písemně navrhovatelům
pozměňovací návrh, který toto
mé hledisko zahrne. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem, teraz prosím o vystúpenie
poslanca Jána Zána.
Poslanec SL J. Zán: Vážené Federálne
zhormaždenie! Nechcem opakovať to, čo už
uvádzali niektorí moji predrečníci.
Chcem len stručne vyjadriť takúto myšlienku.
Po konzultácii k tomuto návrhu zákona s predstaviteľmi
doterajších investičných privatizačných
fondov a nakoniec aj pri prerokovávaní vo výbore
pre plán a rozpočet, sa nemôžem zbaviť
dojmu, že tento zákon v sebe obsahuje novodobý
nomenklatúrny poriadok, lenže sa vlastne mení
to, že skôr ním disponoval stranícky
orgán a dnes ním má disponovať určený
štátny orgán.
Dovolím si preto ešte jednu malú poznámku,
ktorá súvisí predovšetkým s §
8, kde sa hlavne v ods. 7 uvádza, že hodnotenie kritérií,
podľa odseku 3, vykonáva príslušný
štátny orgán. Kto teda bude hodnotiť kritérium,
ktoré je vyjadrené v ods. 4? Nejaký iný
štátny stranícky orgán alebo kto?
Ďalej mi tu chýba jedna skutočnosť, aspoň
som na ňu nedostal odpoveď od pána námestníka
Klaka. Keď si štátny orgán nárokuje
právo schvaľovať členov štatutárnych
orgánov, či už investičných spoločností
alebo fondov, berie na seba aj zodpovednosť za prípadný
neúspech takto schváleného managementu voči
podielnikom alebo akcionárom? Ja osobne si na túto
otázku jednoznačnú odpoveď nedokážem
nájsť a už vôbec nie pozíciu a polohu
akcionára ako takého, ktorý by vlastne prostredníctvom
orgánov ako je valná hromada a iné, určoval
stratégiu aj nároky na management týchto
spoločností a fondov, hlavne keď pri uvolňovaní
a zmene štatutárnych funkcionárov sa v ďalšom
paragrafe odvolávame na stanovisko valnej hromady. Keď
sa teda majú uvolňovať, je žiadúci
názor valnej hromady, ale keď sa majú ustanoviť,
toto stanovisko nie je žiadúce.
Teraz prikročím k pozmeňujúcim návrhom.
Pokiaľ by tento zákon mal byť prijatý,
prosím o zváženie a odporúčanie
týchto pozmeňujúcich návrhov.
V § 7 ods. 1 za slová "peňažné
prostriedky" vložiť slová "a investičné
body"...atď.
V odseku 4 za slová "menovité hodnoty"
vložiť slová "znejúce na meno".
V § 8 navrhujem ako prvý variant túto zmenu:
"Pre vznik investičných spoločností
a investičných fondov platí ustanovenie Obchodného
zákonníka s odchýlkami uvedenými v
tomto zákone." Keď neprejde tento návrh,
navrhujem druhý variant: vypustiť odsek 4 § 8.
V § 14 ods. 1 písmeno c) na konci doplniť: "Do
jedného mesiaca od účinnosti tohto zákona."
V § 24 ods. 11 za slovo "založené"
doplniť slová "tuzemskou alebo zahraničnou"...atď.
V § 24 ods. 4 na konci odseku vypustiť slová
"a osoby podľa zvláštnych predpisov (odvolanie
na číslo 5 pod čiarou)" a ďalšia
časť pokračuje.
V § 35 doplniť nový odsek 5 tohto znenia: "Súčasťou
konkurznej podstaty investičného fondu je, že
príslušný štátny orgán,
ktorý dal súhlas k jeho vzniku, rozhodne o prevode
majetku a akcií získaných týmto fondom
prostredníctvom investičných bodov na iný
investičný fond."
V § 38 ods. 2 za slová "doterajší
zakladatelia" doplniť slová "a to banky
a peňažné ústavy". Na konci tohto
odseku 2 doplniť novú vetu: "Na ostatných
doterajších zakladateľov investičných
privatizačných fondov sa vzťahuje odsek 9 §
38." Ďakujem za pozornosť.