Středa 3. července 1991

Hlasovalo 33 poslanců pro, 11 proti, 49 se zdrželo, 2 ignorovali. Sněmovna národů pozměňovací návrh nepřijala.

Hlasovat budou poslanci Sněmovny lidu. Kdo z poslanců Sněmovny lidu je pro uvedený pozměňovací návrh, nechť hlasuje! (20) Dvacet. Děkuji.

Kdo je proti? (27) Dvacet sedm. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (47) Čtyřicet sedm. Děkuji.

Také Sněmovna lidu uvedený pozměňovací návrh neschválila, 20 poslanců bylo pro, 27 proti, 47 se zdrželo, 3 ignorovali. Souhlasným usnesením nebyl pozměňovací návrh schválen. Prosím další.

Poslanec SL V. Deyl: Další pozměňovací návrh předkládá poslanec Kvasnička. Vylo by to opět na úplný závěr odstavce 6. Tento pozměňovací návrh zní takto:

"Poškozená strana bude požadovat i odškodnění za všechny zhoubně následky okupace způsobené na duševním zdraví našich děti a dospělých občanů." Komise se s tím neztotožňuje.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Žádná technická připomínka není, takže budeme hlasovat.

(11.00 hod.) Opět dávám přednost poslancům Sněmovny národů. Kdo je pro uvedený pozměňovací návrh? (Hlasuje se.) (5) pět. Děkuji.

Kdo je proti? (27) Dvacet sedm. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (56) Padesát šest. Děkuji.

Osm poslanců ignorovalo. Uvedený pozměňovací návrh Sněmovna národů neschválila.

Hlasovat budou poslanci Sněmovny lidu. Kdo je pro uvedený pozměňovací návrh? (Hlasuje se.) (0) Nikdo. Děkuji.

Kdo je proti? (39) Třicet devět. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (44) Čtyřicet čtyři. Děkuji.

Čtrnáct poslanců ignorovalo. Také poslanci Sněmovny lidu pozměňovací návrh neschválili.

Poslanec SL V. Deyl: Další pozměňovací návrh předkládá poslanec Rynda, který navrhuje ustanovit nový odstavec 7 v tomto znění: "Federální shromáždění požaduje, aby skutečná výše škod způsobených na životním prostředí byla přesně vyčíslena podle metodiky garantované vládou. Výsledky činnosti orgánů pověřených zjištěním a vyčíslením škod bude vláda uveřejňovat průběžně v rozsahu přiměřeném laické a odborné veřejnosti. Průběžná zpráva bude Federálnímu shromáždění předložena k 1. 12. 1991 a poté zveřejněna. Výjimku tvoří takové expertízy, jejichž ekonomická náročnost by přesáhla užitek z vyčíslení plynoucí. " Komise se s tím neztotožňuje.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Dávám o uvedeném pozměňovacím návrhu hlasovat.

(11.02 hod.) Hlasovat budou poslanci Sněmovny národů. Kdo je pro uvedený pozměňovací návrh? (Hlasuje se.) (15) Patnáct. Děkuji.

Kdo je proti? (16) Šestnáct. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (62) Šedesát dva. Děkuji.

Čtyři poslanci ignorovali. Sněmovna národů pozměňovací návrh neschválila.

Hlasovat budou poslanci Sněmovny lidu. Kdo je pro uvedený pozměňovací návrh? (Hlasuje se.) (19) Devatenáct. Děkuji.

Kdo je proti? (17) Sedmnáct. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (60) Šedesát. Děkuji.

Jeden poslanec ignoroval.

Také Sněmovna lidu uvedený pozměňovací návrh neschválila. Takže souhlasným usnesením nebyl pozměňovací návrh schválen. Tudíž můžeme přistoupit ke konečnému hlasování o usnesení ve smyslu přijatých pozměňovacích návrhů.

(11.04 hod.) Opět budou hlasovat nejprve poslanci Sněmovny národů. Táži se, kdo je pro uvedené usnesení ve smyslu pozměňovacích návrhů. (Hlasuje se.) (87) Osmdesát sedm. Děkuji.

Kdo je proti? (0) Nikdo. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (8) Osm. Děkuji.

Tři poslanci ignorovali. Sněmovna národů uvedené usnesení schválila. Hlasovat budou poslanci Sněmovny lidu.

Kdo je pro uvedené usnesení? (Hlasuje se.) (96) Devadesát šest. Děkuji.

Kdo je proti? (1) Jeden. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (2) Dva. Děkuji.

Jeden poslanec ignoroval. Také Sněmovna lidu uvedené usnesení schválila. Dovolte, abych konstatoval, že Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky schválilo usnesení ke zprávě o činnosti parlamentní komise pro dohled nad odsunem sovětských vojsk z České a Slovenské Federativní Republiky.

(poznámka redakce: usnesení FS č. 158, SL č. 253, SN č. 258)

Děkuji, tím jsme tento bod vzali z pořadu.

Slíbil jsem ještě kolegovi Chýlkovi, že mu umožním jeho vyjádření. Prosím, vyslechněte trpělivě kolegu poslance Chýlka.

Poslanec SL S. Chýlek: Děkuji, pane předsedající, děkuji kolegové za trpělivost. Já vás ujišťuji, že kdyby šlo o můj osobní pozměňovací návrh, že bych si neodvážil váš čas tímto způsobem využívat. Zde ovšem šlo o něco jiného. Šlo o pozměňovací návrh, který vycházel z práce subkomise, která se zabývala odškodňováním postižených občanů. Proto si dovoluji toto malé zdržení.

Návrh jsme stáhli z těchto důvodů. Nejdříve musím vysvětlit, o který návrh šlo.. Šlo o to, že jsme měli doplnit bod 2 tím, že by ještě toto zasedání Federálního shromáždění schválilo také jednotné zásady pro odškodňování postižených občanů, které byly v návrhu připraveny naši subkomisí.

Vzal jsem na vědomí při včerejším jednání celé komise, že je vhodnější, aby tyto zásady nezpracovávalo a neschválilo Federální shromáždění, ale vláda, a vzal jsem na vědomi, že je to implicitně obsaženo v bodě 3 odstavec 2.

Dohodli jsme se společně, že pan zpravodaj přednese k této věci informaci, která by byla jistým poselstvím vládě, která tu věc má nyní zpracovávat místo Federálního shromáždění, a že toto poselství bude obsahovat tyto body: ze si komise - přinejmenším komise, pokud ne už celé shromáždění, přeje, aby odškodnění bylo jednotně a že si přeje, aby toto odškodnění a veškeré práce byly zahájeny neprodleně, to znamená, aby nedošlo k prodlení přes prázdninové měsíce, aby se nečekalo na zasedání našeho Federálního shromáždění na podzim, apod. Jak jsme mohli dokumentovat na některých případech poškozených, vedlo by to k velkým politickým škodám a veliké újmě pro postižené občany. Proto bylo třeba zdůraznit tyto prvky, to znamená jednotné odškodnění, který doporučujeme, a urychlené řešení celé záležitosti. A také to, že zásady, které byly zpracovány naši subkomisí, budou poskytnuty vládě jako podklad pro její rozhodnutí.

Vystoupil jsem proto, že jsme byli dohodnuti s panem zpravodajem, že on sám tyto skutečnosti zdůrazni, ale v průběhu jednání mu to bylo znemožněno: Proto toto vysvětlení. Děkuji vám za trpělivost.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Já vám také děkuji, pane poslanče. Protože se zdá, že jsme schopní pokračovat v limitech, které jsme předpokládali, nebudu dělat žádnou přestávku a přikročíme k dalšímu bodu jednání.

Měli bychom projednat 6 vládní návrh zákona o svobodě náboženské víry a postavení církví a náboženských společností (tisk 649) a návrh usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 719).

Poprosil bych místopředsedu federální vlády, pana Josefa Mikloška, aby podal k návrhu výklad.

Místopředseda vlády ČSFR J. Mikloško: Vážený pán predseda, vážené pani poslankyne a páni poslanci, zákonom o slobode náboženskej viery a postavení cirkví a náboženských spoločností vláda plní jeden z dôležitých bodov programového vyhlásenia - uskutočnenie slobody náboženskej viery. Týmto zákonom sa rešpektuje Listina základných práv a slobôd, pretože sa v ňom konkretizujú a rozvádzajú články l5 a 16 Listiny. Zákon tiež zabezpečuje splnenie záväzkov prijatých v medzinárodných paktoch, čo do roku 1989 bolo vždy verbálne vyhlasované, avšak sústavne dennou praxou hrubo porušované.

Zákon sa pripravoval viac než rok. Sú v ňom zjednotené názory všetkých troch vlád, ministerstiev kultúry oboch republík a všetkých cirkvi. Zákon sa opiera o článok 39 kompetenčného zákona, podľa ktorého pomery cirkví a náboženských spoločností patria do pôsobnosti federácie, ak to vyžaduje potreba jednoty právneho poriadku. Práve tento zákon bol jedným z dôvodov pre to, aby sa oblasť cirkví a náboženských spoločností dostala do pôsobnosti federácie.

Zákon vychádza z historického a spoločenského kladného prístupu veriacich a cirkvi pre rozvoj spoločnosti a vytvára nové podmienky pre realizáciu záujmov a potrieb veriacich. Konkretizuje zabezpečovanie práv jednotlivca k slobodnej voľbe náboženského vyznania a upravuje aj postavenie práv a povinnosti cirkvi a náboženských spoločností a spôsob ich registrácie. Je tak komplexnou úpravou tohto druhu práv a slobôd občanov. Poznamenávam, že podobné zákony vznikajú v súčasnosti vo všetkých postkomunistických štátoch.

Naliehavosť potreby prijatia tohto zákona vidím v tom, že po prvé, doterajšia právna úprava je diskriminujúca a umožňuje právnymi normami nižšej silu a administratívnymi aktmi neobmedzene zasahovať do vnútorných záležitosti cirkvi a náboženských spoločnosti.

Po druhé, treba i týmto zákonom definitívne uzavrieť dobu totality vo vzťahu štátu a cirkví a nadviazať medzi nimi nový vzťah. Z tohto dôvodu je treba prijať zákon ako komplexnú právnu normu. Preto sú v zákone i niektoré normy, ktoré sú detailnejšie upravené v iných zákonoch.

Po tretie, dnes u nás neexistuje žiadna právna norma, ktorá by umožňovala registráciu novej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti, alebo aspoň o takomto návrhu žiadateľa mohla rozhodnúť.

Dôležitosť zákona je v tom, že umožňuje veriacim a náboženským spoločnostiam znova plnoprávne sa zaradiť do života našej spoločnosti, a tak prispieť k zlepšeniu jej morálneho stavu, vzdelanosti a sociálnej starostlivosti o ľudí, najmä ľudí na okraji spoločnosti.

Konštatujem, že zákon rešpektuje špecifiká jednotlivých republík a najmä v ekonomickej sfére necháva vec na úpravu republikám, to znamená, príspevky zo strany štátu, príspevky veriacich, daňovú sústavu atď. Necháva v pôsobnosti republík, a teda tento zákon ich neupravuje.

V súčasnosti sa hľadá budúci model ekonomického vzťahu štát - cirkev. Cirkvi už stanovili svojich zástupcov, svoju komisiu, ktorá bude v najbližšom čase rokovať so zástupcami vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky o tomto probléme. Poznamenávam, že napriek štyridsaťročnému tlaku na veriacich, posledné štatistiky ukazujú pomerne vysoké stavy veriacich u nás. V Českej republike to je 55,9 %, v Slovenskej republike 72, 5 % veriacich. Pritom asi 16 % sa vedome neprihlásilo, nevyplnilo rubriku 14 "náboženstvo", niektorí zo zásadných dôvodov, že je to ich vnútorná vec, iní preto, že ich cirkev nie je ešte registrovaná.

Čo sa týka vlastného zákona, iste ste sa s ním dobre zoznámili. V prvej časti sa jedná o slobodu jednotlivca prejavovať a šíriť svoje náboženstvo, právo meniť svoje náboženstvo alebo vieru, alebo byť bez náboženského vyznania. Zdôrazňuje sa, že vyznávanie viery nesmie byť dôvodom na obmedzenie ústavou zaručených ľudských práv a slobôd občana. Deklaruje sa tiež, že práva nesmú byť v rozpore s ústavou, nesmú ohrozovať verejnú bezpečnosť a poriadok, zdravie a mravnosť alebo práva a slobody druhých, nezávislosť a územnú celistvosť štátu.

Ďalej sa v prvej časti hovorí o osobách, ktoré vykonávajú duchovenskú činnosť, o ich právach a povinnostiach a o povinnostiach cirkvi a náboženských spoločností.

Tretia časť je dôležitá časť, povedal by som, jadro celého zákona. Ide o registráciu jednotlivých cirkví. Dávajú sa tam pravidlá registrácie, postup pri registrácii novej cirkvi a postup pri odvolávaní sa proti rozhodnutiu v tom istom.

Treba povedať, že tak, ako pre politické strany máme jednotnú normu, svoj zákon, a tak, ako pre spolky máme zákon o združovaní, tak v podstate tohto zákona je, že by mal obsahovať jednotné pravidlá registrácie cirkví.

Treba povedať, že väčšina cirkví vyvíja činnosť v celej republike a niekedy je to i tak, že v jednej časti majú vedenie a v druhej časti veriacich. Čiže to je hlavný dôvod, prečo tieto predpisy si vyžadujú federálny zákon. Konečnú registráciu však dáva orgán republiky, ktorý stanovuje počet veriacich nutný na registrovanie cirkví.

Predpokladá sa, že orgány Českej a Slovenskej Federatívnej republiky budú pri registrácii spolu konzultovať.

Poznamenávam tiež, že ak Listina práv ako základný dokument, ktorý upravuje zákonné podmienky v oblasti ľudských práv, je federálnym dokumentom, majú byť rovnaké aj podmienky pre registrovanie a používanie týchto práv v oboch republikách.

Na záver by som hádam povedal len to, že uvedeným zákonom sa rušia dva staré nedemokratické zákony ešte z roku 1949, ktoré riadili a definovali pôsobnosť Štátneho úradu pre veci cirkevné a ktoré boli vlastne jediným právnym podkladom, o ktorý sa opieral minulý režim pri represáliách voči církvám. Hospodárske zákony v zabezpečení cirkví sa teraz neriešia, pretože model financovania sa bude robiť v budúcnosti a je nutné ho robiť vtedy, keď sa vyrieši problém reštitúcie.

V prílohe je daný zoznam cirkví, ktoré na základe súhlasu štátu alebo zo zákona pôsobia na území Českej republiky, kde ich je 18, a Slovenskej republiky, kde ich je 13. Upozorňujem na jeden dodatok, ktorý sme vo výboroch navrhovali, ale neviem, z akých dôvodov nebol zahrnutý do textu. Ide o to, aby do zoznamu Českej republiky ako položka číslo 19 bola zahrnutá Slovenská evanjelická cirkev augsburského vyznania Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, ktorá je na mieste 12 v položke Slovenskej republiky. Táto cirkev už dávno pôsobí v oboch republikách, má i svoje sídlo v Prahe, takže omylom alebo nedopatrením nie je v zozname Českej republiky, a preto prosím, aby sa dostala ako položka číslo 19 do zoznamu Českej republiky. Ďakujem, to je všetko.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Já také děkuji, panu místopředsedovi. Konstatuji, že návrhy projednaly výbory sociální a kulturní, ústavně právní a pro plán a rozpočet obou sněmoven. Výbory sociální a kulturní byly pověřeny předsedy sněmoven, aby v daném případě shrnuly výsledky projednávání a předložily své stanovisko. Tyto výbory předkládají sněmovnám písemný návrh usnesení uvedený v tisku 719 a určily sněmovními zpravodaji poslance Josefa Tomsu a Petra Brodského. Poprosil bych poslance Petra Brodského, aby přednesl zpravodajskou zprávu.

Bude zde změna, nejprve by měl zprávu přednést pan poslanec Sněmovny lidu Josef Tomsa.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP