Poslanec SL M. Malý: Je to spíš faktická
poznámka. Pane předsedající, nevím
jak vy a ostatní kolegové, zda-li si toho všimli,
ale vystoupení pana kolegy Bratinky nebylo snímáno
Československou televizí. Domnívám
se, že tak závažné prohlášení,
které se týká 42 uplynulých let si
zasloužilo, aby s ním byla seznámena veškerá
veřejnost. Prosím, aby předsednictvo Federálního
shromáždění prověřilo,
zda byl zaznamenán celý projev kolegy Bratinky a
pokud se tak nestalo, trvám na tom, aby byl požádán
ředitel Čs. televize o to, aby umožnil poslanci
Bratinkovi v plném znění toto prohlášení
večer přečíst v televizních
novinách nebo aktualitách.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Zamestnanci televízie zrejme počúvali
to, čo bolo vyhlásené a zrejme na to budú
reagovať. Prosil by som ďalej pána poslanca Dostála,
aby prišiel a predniesol svoj príspevok.
Poslanec SN P. Dostál: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, promiňte, že vás
zdržuji. Já jsem zde včera vystoupil s kritikou
postojů poslance Bárty v souvislosti s 2. moravskoslezskou
deklarací. Pan docent Bárta se bránil tím,
že moravskoslezská deklarace je státotvorná.
Dovolím si vás chvíIi zdržet několika
větami z této deklarace, aby jste sami posoudili,
zda je státotvorná, nebo destrukční,
zda směřuje na podporu tohoto státu, nebo
k jeho rozkladu.
Bod 5 na straně 4 říká: "Vyzýváme
poslance České národní rady zvolené
v obou moravských krajích, aby se nejpozději
k 15. 1. 1991 vydělili z ČNR jako poslanecká
komora moravskoslezského sněmu, a aby tato komora
převzala zpět od ČNR v otázkách
Moravy a Slezska výkon moci zákonodárné,
který byl dne 1. dubna 1990 při vyhlašení
vzniku samosprávné spolkové země Moravskoslezské
v 1. moravskoslezské deklaraci dočasně delegován
na Českou národní radu. Požadujeme,
aby dnem ustavení moravskoslezského sněmu
datovaným vznikem druhé komory sněm v rámci
své pravomoci jmenoval výkonný výbor,
který se ujme pokračování přípravných
prací na zřízení samosprávné
země Moravskoslezské a bude realizovat výkonnou
moc na území Moravy a Slezska.
Pan poslanec Bárta slíbil v této místnosti
věrnost České a Slovenské Federativní
Republice.Já tuto deklaraci považuji za porušení
tohoto slibu. Já tuto deklaraci považuji za akt protidemokratický
a žádám ctěné Federální
shromáždění, aby věc byla předána
imunitnímu a mandátovému výboru, aby
posoudil činnost kolegy Bárty. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Do rozpravy k návrhu
poslanca Bratinky k hodnoteniu obdobia rokov 1948 - 1989 sa prihlásil
poslanec Sokol.
Místopředseda SN J. Sokol: Vážený
pane předsedající, vážené
Federální shromáždění,
souhlasím s názorem kolegy poslance Bratinky, že
by se Federální shromáždění
mělo jasně a nedvojsmyslně vyjádřit
k totalitnímu režimu, založenému na komunistické
ideologii jako celku. Má-li však toto vyjádření
mít nějaký pozitivní smysl, je třeba
si výslovně položit otázku, proč
se touto minulostí chceme zabývat a čeho
zde chceme dosáhnout. Podle mého názoru by
nebyl o nic trapnějšího než kdybychom
se zde dnes předháněli v siláckých
výrocích na adresu komunismu, a to dnes, kdy k tomu
není třeba žádné odvahy a kdy
to nic nestojí, kdybychom se dokonce nechali strhnout k
tomu, abychom vytloukali politický kapitál z utrpení
desetitisíců lidí, zejména těch,
kteří totalitu zaplatili životem. Tím
bychom svoji dnešní šanci doznačné
míry promarnili.
Otázka minulých let má svou stránku
minulou, historickou, a stránku přítomnou.
Minulost, to co bylo, co se stalo, co se nedá "odestát",
od nás vyžaduje především pravdivost.
Minulost nesmí být znovu falšována.
Tisícům mrtvých jsme povinni touto úctou.
Chci to ukázat navlastní zkušenosti.
Ač jsem byl od dětství souvisle a stále
drobně šikanován, nikdy jsem ve vězení
nebyl. Moje vlastní zkušenost mi nedovoluje celé
toto období paušalizovat. Byla tu období skutečného
teroru, kdy jsme se museli bát, zejména počátkem
padesátých let, období zoufalství
a kruté beznaděje, zejména v posledních
letech, ale také období, kdy jsme vládu této
země - byť byla komunistická - viděli
jako svoji vládu. Prosím každeho, kdo se pamatuje
na rok 1968, aby se zahleděl do svých vlastních
vzpomínek. V celém tom období jsme se setkávali
s komunisty, kteří byli v jistých obdobích
nesmírně nebezpeční, buď proto,
že to byli lidé bezcharakterní nebo proto,
že to byli lidé fanatičtí.
Avšak setkávali jsme se také s řadou
komunistů, kteří byli skutečně
přesvědčeni o tom, za čím šli,
a někteří z nich se později stali
mými dobrými přáteli a nikdy mě
nezklamali.
Tuto rozmanitost a nejednoznačnost celého období
jsem zde chtěl výslovně uvést a chtěl
bych na ní trvat. To je historie, to je ta minulá
stránka.
Otázka minulých let však není jen historická,
je to otázka naší současnosti a budoucnosti
a o tu nám musí jít především.
Ve vztahu k minutosti platí pořád slavná
analýza německého filozofa Karla Jasperse
z roku 1945, která rozlišuje čtyři typy
viny a trvá na tom, že tyto typy viny se nesmějí
směšovat, nesmějí se zaměňovat
jedna za druhou. Jaspers rozlišuje vinu kriminální,
tu, kterou je možné usvědčit, prokázat
a před soudem potrestat. Tady je to, co nás dobudoucna
čeká, zcela zřejmé a velmi bych se
přimlouval za to, aby se v této oblasti dělalo,
co je podle práva a spravedlnosti možné.
Jaspers ovšem dále rozlišuje také vinu
politickou. To je něco, co můžeme veřejně
konstatovat,co má jakousi objektivní povahu, ale
ne má to takový charakter, že by se podle toho
dali lidé trestat. Domnívám se, že tady
před námi stojí povinnost tuto vinu jasně
pojmenovat, to co jde odmítnout a zbavit se toho.
Jaspers rozlišuje ovšem také vinu mravní,
která vyžaduje, aby se od ní společnost
očistila. K mravní očistě může
dojít jen tehdy, když se každý z dobrovolných
i nedobrovolných účastníků
soustředí na vlastní chyby a selhání.
Jen tehdy, když se lidé k vlastním prohřeškům
a vlastním zločinům přiznávají,
může dojít k mravní očistě.
Jinak se jen opakují rekriminace a k žádné
očistě dojít nemůže.
Domnívám se, že se chceme pokusit přerušit
pupeční šňůru, která mnohé
z nás dosud váže k minulému režimu,
že chceme podpořit ty, kteří se s ním
chtějí poctivě a důsledně rozejít
a zároveň varovat ty, kteří by minulost
chtěli omlouvat, zlehčovat a oprašovat. Zde
by naše stanovisko mělo být naprosto zřetelné.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem poslancovi Sokolovi.
Slovo má poslanec Blažek.
Poslanec SN A. Blažek: Pane předsedající,
dámy a pánové. Máme-li zde odsoudit
moc, která nás 42 let ovládala a prohlásíme-li,
že tato moc v podobě, jakou získala po únoru
1948, byla již svou podstatou nelegitimní,jak zde
uvedl poslanec Bratinka, musíme zaujmout stanovisko i k
těm, kteří tuto moc představovali
a použili ji k cílům a záměrům,
které chceme, v souladu se čtyřicetiletou
zkušeností naší společnosti s touto
mocí, právem odsoudit. Takovému stanovisku
se nemůžeme vyhnout, protože podíl na
nelegitimní a často i zločinně se
projevující moci nutně zakládá
i podíl na odpovědnosti za zlo touto mocí
spáchané a naopak, prohlášení
o nelegitimitě této moci by znamenalo, že vše,
co jí bránilo uchvátit totální
vládu nad společností a co ji v tom oslabovalo
a mařilo její záměry, bylo ve své
podstatě aktivitou legitimní.
Zde je ovšem třeba vzít v úvahu, že
ve volbách v roce 1946 se KSČ stala nejsilnější
politickou stranou v Československu a logicky - na základě
předchozích dohod s ostatními politickými
silami - tak ovládla nejdůležitější
mocenské pozice. Tohoto svého legitimntho postavení
pak zneužila v únoru 1948 a zejména v dalším
období, kdy odstranila z politického systému
vše, co mohlo ohrozit její postavení a nastolit
totalitní diktaturu maskovanou jako lidovou demokracii.
Stojíme tedy před úkolem zvažit odpovědnost
a vinu jedněch a případně ocenit zásluhy
druhých. Vážit viny je však v právním
státě výlučnou kompetencí soudu
a my ji zde nemůžeme suplovat. Budou-li ovšem
zločiny totalitní moci prohlášeny za
zločiny proti lidskosti a budou-li prohlášeny
za nepromlčitelné, získá naše
společnost právní nástroj k potrestání
konkrétních viníků. Myslím,
že to společnost od svého prvního svobodně
zvoleného zákonodárného sboru po porážce
totalitní diktatury očekává. Naše
společnost ovšem od nás očekává
víc než jen potrestání konkrétních
viníků za zločiny, kterých se komunistická
diktatura dopustila na občanech této země
a na jejich právech; domnívám se, že
je naším úkolem vytvořit i podmínky
pro důslednou očistu našeho politického
života i od těch nomenklaturních kádrů
a opor totatitní diktatury, kteří se nedopustili
žádných konkrétních činů,
které by mohly být právně kvalifikovány,
ale bez nich, bez jejich spolehlivé výkonnosti v
různých funkcích, by se KSČ nemohla
stát silou schopnou totálně ovládnout
a udržet monopolní mocenské postavení.
Jde také o náš postoj k členství
v KSČ, v obecnější rovině pak
o míru odpovědnosti členů politické
organizace za činy, kterých se tato organizace dopustila
v době, kdy ovládala stát. Naléhavou
potřebu řešit tento problém ukazuje
i sílící tlak společnosti, která
dává zřetelně najevo, že dosavadnípostup
politických sil a nové politické reprezentace
společnosti je v této věci neuspokojivý.
Nic na tom nemění ani skutečnost, že
některé z nejhlasitějších projevů,
které volají po odsouzení všech členů
strany (tedy i těch, kteří byli během
tzv. normalizace perzekuováni), mohou být - a často
i jsou -jen hlasem špatného svědomí
těch dříve mlčících
a neprotestujících. Stanovení odpovědnosti
vůči členům politické organizace
je ovšem vždy složitým problémem
právním i etickým. Nemůžeme totiž
vycházet z předpokladu, že už samotné
členství ve straně automaticky zakládá
spoluvinu na konkrétních činech, kterých
se tato strana dopustila a které mohou být za určitých
okolností kvalifikovány jako porušení
práva. Domnívám se proto, že vzhledem
k řadovým členům KSČ může
jít ve vztahu k míře jejich podílu
na odpovědnosti této strany vůči společnosti
pouze o obecné hodnocení dle mravních hledisek,
jaká svého času užil ve vztahu k vině
německého národa Karl Jaspers.
V novodobých dějinách evropské civilizace
došlo ke dvěma masivním projevům totalitního
ovládnutí společnosti a státu monopolní
mocí, které tragickým způsobem obohatily
zkušenost lidstva s takovou formou vlády - mám
na mysli fašismus a zejména nacismus na jedné
straně a komunismus v jeho bolševické a stalinské
formě na straně druhé. Zločinné
založení fašismu a nacismu vyvrcholilo rozpoutáním
světové války a posléze v důsledku
vítězství válečného
spojenectví demokratických mocností a Sovětského
svazu přineslo bezpodmínečnou kapitulaci
Německé říše, Itálie a
Japonska. Částí společného
postupu vítězných mocností proti nacistickému
Německu byla i denacifikace německé společnosti
a německého veřejného života
po válce. Trvalou součástí německého
vědomí se pak během vytváření
demokratického státu - SRN - stalo i vědomí
viny a odpovědnosti za zločiny, kterých se
nacismus dopustil vůči lidu evropských národů
a států i vůči lidu vlastnímu.
Mírou viny se KSČ od německého nacismu
samozřejmě značně liší:
neměla totiž příležitost dopustit
se zločinů vůči jiným statům
a jejich občanům. Chceme li však provést
důslednou debolševizaci společnosti, může
nám být postup západoněmeckých
demokratických sil vůči členům
a funkcionářům nacistické strany po
válce v lecčem příkladem: např.
v tom, že se jim snažily zabránit v aktivní
účasti v politickém životě Spolkové
republiky.
Vzhledem k tomu, že KSČ je stranou legálně
působící, nemůže právní
stát její členy diskriminovat a bránit
jim v účasti na veřejném životě.
Může a měla by to však udělat společnost
sama tím, že se bude zajímat o politickou minulost
uchazečů o všechny funkce ve veřejném
životě a tím, že v nich bude - při
respektu k odborným znalostem a schopnostem - dávat
přednost občanům bez politické minulosti
komunistické. To je, jak se domnívám, jediný
legální prostředek, který má
zde demokratická společnost k dispozici.
V mravní tradici naší civilizace, která
se utvářela z vlivů a zdrojů židovských,
antických a zejména křesťanských,
je hluboce zakotvena kategorie odpuštění jako
dobra, jímž oběť obnovuje původní
vztah narušený zlem, kterého se viník
na oběti dopustil. Podmínkou odpuštění
je však, a to zejména vlivem křesťanství,
pokání, jehož obsahem je přiznání
viny a závazný slib nápravy.
Věřím, že naše společnost
je schopna rozpomenout se na hluboce zasuté zkušenosti
s křesťanskou etickou praxí, kterou se komunismus
snažil tak důsledně vytlačit z našeho
života. Společnost nemůže žít
v trvalém napětí nebo dokonce ve stavu vnitřní
války s tak velkou skupinou občanů, jakou
dosud komunisté představují. Věřím,
že naše společnost bude schopna najít
v sobě mravní sílu k odpuštění
vin, kterých se na ní komunismus a komunisté
dopustili.
Nevidím však onu nezbytnou podmínku, bez které
odpustit nelze: nevidím zde dosud ani náznak pokání.
Děkuji vám za pozornost (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďalej sa do rozpravy prihlásil
člen Predsedníctva pán poslanec Zeman.
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající,
vážení kolegové, nevidím naprosto
žádný důvod, proč celkem tak
nahodilá okolnost, že jsem člen předsednictva,
by měla posouvat pořadí diskutujících.
Ale když už jsem se u tohoto pultu ocitnul, dovolte
mi jenom pár poznámek. Snažím se, téměř
celý dospělý život, přemýšlet
nad otázkou, která se trochu vztahuje k tématu
poslance Bratinky, ale zní poněkud jinak. Proč
tento systém ještě funguje? Tuto otázku
jsem si v posledních desetiletích kladl a aniž
bych předstíral, že jsem na ni našel odpověď,
dovolte mi několik závěrů, které
možná budou v určitém rozporu s názory
kolegy Bratinky. Vycházím z toho, že má-li
být účelná analýza tohoto systému,
tak především musí zabránit možnosti
jeho opakování v budoucnosti. Jak přirozeným
a spravedlivým potrestáním viníků,
tak ale také - a to je druhá strana mince,odvahou
a schopností k naší vlastní sebereflexi.
Tento systém nevznikl 25. února 1948. Tento systém
má svoje genetické kořeny minimálně
v porušování demokracie po roce 1945, Ať
už jde o transfér německého obyvatelstva
přesně v duchu stalinských migračních
přesunů, ať už jde o zákaz agrární
strany, protože je-li politická demokracie odvozována
od jediné strany,je omezována u všech stran.
Ale ani to ještě není odpověď na
otázku, proč tento systém tak dlouho a více
méně nerušeně fungoval. Těch
40 %, které komunistická strana dostala v relativně
svobod- ných volbách z roku 1946, dostala dobrovolně.
A jenom částečně se zde můžeme
odvolávat na mnichovské trauma, nebo na osvoboditelské
legendy. Přemýšlejme chvíli o té
druhé, nám velice nepříjemné
straně mince. Přemýš- lejme o těch
tisících telegramů, které nadšeně
schvalovaly rozsudek smrti nad Miladou Horákovou. Přemýšlejme
o těch tisících rezolucích, o těch
nadšeně manifestujících na 1.máje,
o těch lidech, kteří vítali naše
vedoucí představitele v továrnách
nebo na vesnicích. Ne vždy to byly potěmkinovské
vesnice. Pře- mýšlejme i o tom, proč
v Československu nikdy nevznikla analogie polské
Solidarity, jako autentického dělnického
hnutí, které se u našich sousedů dokázalo
prosadit ještě za brežněvismu. Proč
u nás nedošlo ke kadárizaci?
V Maďarsku dva roky po okupaci této země a
po potlačení její revoluce byl zahájen,
byť velice drobný, reformní proces. Proč
jsme nikdy nenalezli odvahu mít alespoň tak nezávislou
zahraniční politiku jako měl Ceaucescu přes
svůj nechutný vnitřní stalinistický
režim. Proč jsme neměli takový rozsah
soukromých řemesel a obchodů jako mělo
východní Německo? Proč jsme byli ze
satelitů nestalinističtější ze
stalinských... ?
Často, když o tom přemýšlíme,
musíme se podívat na tento národ, na tuto
společnost a poněkud méně si ji idealizovat.
Jestliže nyní místo onoho prorůstání
ovladajících a ovládaných vytvoříme
další iluzi, iluzi statečného, trpícího
národa, který hrdě a se vztyčenou
hlavou trpěl pod komunistickou diktaturou a jen tak slabounce
pod peřinou zatínal pěstičky, tak
pouze vytvoříme další sebeklam, který
nás bude pronásledovat do budoucí historie
a povede např. k tomu, že v této historii vytvoříme
místo demokracie bonapartismus. Zde byl několikrát
citován Jespers. Dovolte mi, abych se obrátil závěrem
na domácí literaturu. Vřele doporučuji,
abychom si všichni přečetli Škvoreckého
Zbabělce. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má poslanec
Tyl.
Poslanec SL M. Tyl: Pane předsedající, dámy
a pánové, tento parlament zrcadlí rozpory
v naší současné společnosti.
Myslím, že je věrným obrazem jejich
vnitřních nejistot a obav. To, že přistupujeme
k pokusu o reflexi minulosti, vidím jako velmi, velmi povzbuzující.
Pro sebe bych to mohl nazvat první částí
"rozloučení se včerejškem."
Podaří-li se nám osvětlit kořeny
krize minulých 42 let, je snad naděje na pravdivá
východiska pro budoucnost.
Jeden z klíčových problěmů, a to nejenom problémů minuosti byl a je fenomén komunismu. Pokusím se ze svých chabých sil ukázat na ty jeho pečlivě zastírané rysy, které jsou s to zároveň charakterizovat také jejich nositele - tedy komunisty.
Etapa, ve které se ke svému hnutí přihlásili,
zde hraje poměrně malou, okrajovou roli.
Paradoxně ale začnu výčtem těch
důtežitých oblastí, ve kterých
mezi námi, nekomunisty a komunisty, rozdíly být
nemusí, protože rozdíly v názorech pro
mne nejsou signifikantními rozdíly.
Já jsem totiž mezi mnoha komunisty, s nimiž jsem
se seznámil, potkal mnoho těch, kteří,
ač byli odkojeni Marxovým Kapitálem, byli
nakonec přesvědčenými liberálními
ekonomy. I ti, kteří byli dobře vyškoleni
v lenin- ském internacionalismu, byli s to upřímně
zastávat nějakou nosnou národní myšlenku,
a dokonce i to, co celou ideu všechno spojovalo, tedy ideu
ateismu, jsem u mnohých komunistů našel porušovanou
jejich vírou v Boha.
Nepoznal jsem osobně a ani literárně takové
komunisty, kteří by byli svým vnitřním
přesvědčením demokraty.
Jde mi zde o obsah a ne smysl demokracie. Mezi těmi, kteří
jsou demokraty z přesvědčení a těmi,
kteří jsou demokraty z nezbytnosti dané chvíle...
Na tomto obecně platném rozlišení mohu
trvat proto, že alespoň v jednom jediném životním
okamžiku musel každý komunista svobodně
volit mezi nejistotou přijatelnosti svého názoru
pro druhé, anebo jistotou stát se tím "mládím
světa", a to navždy.
Byli totiž "mládím světa"
už na počátku století, kdy se ještě
schovávali za štít sociální demokracie,
i když už zručně pracovali s jejím
mečem.
Byli "mladím světa" při bezvýhradné
podpoře největší genocidy v dějinách
- při zrodu a rozkvětu sovětských
gulagů.
Byli "mládím světa", když
se v roce 1948 v této zemi vybíralo z několika
alternativ proher.
A byli opět "mládím světa",
když se v r.1968 nutně realizovaly plody jimi zvolené
alternativy. Zde bych se maličko zastavil, protože
sám se do jisté míry shoduji s oblíbeným
komunistickým argumentem, že 20. srpna 1968 se dalo
něco rozumného těžko podnikat. Zásadně
však nesouhlasím se záměnou důsledků
a příčin. Dvacetiletou cestu k srpnové
noci sami totiž pečlivě vydláždili.
Navíc ještě ti z nich, kteří
ze svých stěžejních funkcí byli
osobně vyvoláni k zodpovědnosti, v tuto historickou
chvíli stvrdili až na jednu jedinou výjimku
- lživou realitu svým podpisem.