Předseda vlády České republiky Petr
Pithart zaslal odpověď na interpelaci poslankyně
ČNR Daniely Kolářové dopisem ze dne
6. 5. 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1969 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď předsedy vlády České
republiky Petra Pitharta na interpelaci poslankyně Daniely
Kolářové, která je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha: 5 listů
Vážená paní poslankyně,
k Vašim otázkám vzneseným v interpelaci
ze dne 28. 4. 1992, které se týkají prodeje
akcií akciové společnosti Rakona firmě
Procter and Gamble sděluji následující:
1. Privatizační projekt na přímý
prodej majetkových účastí státu
na akciové společnosti Rakona firmě Procter
and Gamble byl schválen usnesením vlády České
republiky ze dne 22. 7. 1991 č. 255.
2. Privatizační projekt byl vypracován v
souladu s náležitostmi požadovanými usnesením
§ 6 zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby. V době
schválení privatizačního projektu
nebyla ještě v účinnosti vyhláška
č. 324/1991 Sb., kterou se stanoví závazná
osnova pro vypracování privatizačního
projektu.
3. Na předmětnou majetkovou účast
nebyly předloženy žádné konkurenční
privatizační projekty.
Akciová společnost Rakona byla založena ke
dni 25. 3. 1991 na základě výjimky udělené
ministerstvem zemědělství České
republiky podle zákonného opatření
předsednictva Federálního shromáždění
č. 364/1990 Sb. Majetková účast státu
na podnikání akciové společnosti Rakona
byla 100%.
4. Majetek akciové společnosti Rakona byl oceněn
anglickou firmou Price Waterhouse metodou netto diskontovaných
peněžních toků. Rozpětí
přiměřené hodnoty akciové společnosti
a. s. Rakona se touto metodou pohybuje mezi 330 - 465 mil. Kčs.
To odpovídá částce 12 - 17 mil. USD.
Tato částka koresponduje se závěry,
ke kterým při použití obdobných
metod finanční analýzy dospěla i Investiční
banka. Ocenění bylo provedeno na celý majetek.
Zvláštní ocenění tržní
sítě provedeno nebylo. Konečná kupní
cena byla stanovena na 20 mil. USD.
5. Právní nástupci firmy František Otta
uplatnili svůj nárok podle § 2, odst. 3 zák.
č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích,
s návazností na § 47 zákona č.
92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku
státu na jiné osoby. Zákon č. 87/1991
Sb. se na majetek znárodněný firmě
Otta nevztahuje, protože k jeho odnětí došlo
před rozhodným obdobím, tedy před
25. 2. 1948.
Skutečnost, zda znárodnění v roce
1946 bylo či nebylo zákonné, nic nemění
na faktu, že po 25. 2. 1948 již členové
rodiny Ottových nebyli vlastníky tohoto majetku.
To, že po 25. 2. 1948 již rodina Ottových neměla
právní možnost znárodnění
zvrátit je zřejmou křivdou, avšak na
tuto křivdu, stejně jako na řadu dalších
(např. tzv. arizované majetky), se zákon
č. 87/1991 Sb. nevztahuje.
Je nepochybné, že příslušníci
rodiny Ottových nejsou oprávněnými
osobami podle zákona č. 87/1991 Sb. o mimosoudních
rehabilitacích.
Podle tohoto zákona je oprávněnou osobou
osoba, jejíž majetek přešel do vlastnictví
státu v rozhodném období, tzn. od 25. 2.
1948 do 1. 1. 1990.
Majetek firmy František Otta, továrna na mýdlo
a jedlé tuky v Rakovníku přešel do vlastnictví
státu, a to mimo rozhodné období.
To dokazují tato fakta:
a) podle obecného zákoníku občanského
přecházelo vlastnictví k nemovitosti až
zápisem do veřejné knihy (pozemková
kniha). Tento zápis měl tzv. konstitutivní
charakter, tzn. že věcné právo (např.
vlastnictví) vzniklo až zápisem do této
knihy. Také k zániku vlastnického práva
mohlo dojít jen výmazem z veřejných
knih (pozemková kniha) /§ 441 a § 444 citovaného
zákona/.
Z tohoto důvodu ministerstvo pro správu národního
majetku a jeho privatizaci správně vycházelo
ze zápisu v pozemkové knize, vložce č.
2174 pro katastrální území Rakovník,
kde v části B je pod číslem deníku
572 ze dne 12. dubna 1947 zapsán jako vlastník Rakovnický
tukový závod (dříve František
Otta) n. p. Z tohoto zápisu vyplývá, že
od 12. 4. 1947 byl vlastníkem nemovitostí zapsaných
v části A této vložky pozemkové
knihy Rakovnický tukový závod (dříve
František Otta) n. p.
Výpisy z pozemkové knihy mají charakter veřejné
listiny, se všemi právy a povinnostmi, které
z toho vyplývají.
b) trváme na úplnosti a správnosti toho,
co je uvedeno pod písmenem a).
Navíc majetek rodiny Ottových byl znárodněn
podle dekretu prezidenta republiky č. 101 ze dne 24. 10.
1945. Ustanovení § 1, odst. 4 tohoto dekretu uvádí,
že příslušný ministr vyhlásí
s účinkem doručení v Úředním
listě, které podniky byly tímto dekretem
znárodněny. To se skutečně stalo vyhláškou
č. 26 ze dne 9. 1. 1946 Úředního listu,
kde pod položkou V, 4 je zapsán podnik: "František
Otta, továrna na mýdlo a jedlé tuky, Rakovník,
včetně závodu v Židovicích".
Na základě tohoto postupu přešlo vlastnictví
na Československý stát mimo rozhodné
období.
Jelikož v této vyhlášce Úředního
listu je tento majetek nedostatečně popsán,
a to se týká všech podniků v této
vyhlášce uvedených, byl vydán jako individuální
správní akt výměr ministerstva výživy
Československé republiky ze dne 11. 1. 1949 č.
j. 125.864/V-1948, kterým se pouze stanovil rozsah znárodnění,
tzn., že se přesně popsal majetek, který
přešel na stát shora uvedeným způsobem
v roce 1946. Tento individuální správní
akt má pouze deklaratorní charakter a neznamená
jakoukoliv změnu vlastnického vztahu.
Ze shora uvedených důvodů vyplývá,
že ministerstvo pro správu národního
majetku a jeho privatizaci nemohlo postupovat jinak, než
jak postupovalo, neboť jako orgán státní
správy nemá pravomoc přezkoumávat
zápisy v pozemkových knihách a individuální
správní akty jiných správních
orgánů.
Tato rozhodnutí správních orgánů
nemůže přezkoumávat ani soud.
6. Podle ustanovení § 47 zákona č. 92/1991
Sb., na jehož základě byl restituční
nárok uplatněn, stanoví způsob a rozsah
vypořádání restitučních
nároků konkrétní privatizační
projekt za přiměřeného použití
ustanovení zákona č. 87/1991 Sb. Vyhláška
ministerstva pro správu národního majetku
a jeho privatizaci České republiky č. 324/1991
Sb. pak jednotlivé způsoby vypořádání
dále konkretizuje. Rozhodování o způsobu
vypořádání nároků k
zákonně znárodněnému majetku
tedy svěřil orgánu příslušnému
ke schválení privatizačního projektu
přímo zákon Federálního shromáždění,
nikoliv vyhláška tohoto ministerstva.
Postup ministerstva pro správu národního
majetku a jeho privatizaci i vlády České
republiky byl zcela v souladu s platnými obecně
závaznými právními předpisy.
Učiněná rozhodnutí nelze změnit.
V Praze dne 6. 5. 1992 |