Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
(1) Zřizuje se Český úřad zeměměřický
a katastrální (dále jen "Úřad")
jako ústřední orgán státní
správy geodézie a kartografie (dále jen "zeměměřictví")
a katastru nemovitostí České republiky se
sídlem v Praze.
(2) V čele Úřadu je předseda, kterého
jmenuje a odvolává vláda České
republiky.
(1) Zřizují se zeměměřické
a katastrální inspektoráty (dále jen
"inspektoráty") a katastrální úřady
jako územní orgány státní správy
zeměměřictví a katastru nemovitostí
České republiky.
(2) Inspektoráty a katastrální úřady
řídí ředitel jmenovaný a odvolávaný
předsedou Úřadu.
(3) Sídla inspektorátů a katastrálních
úřadů a jejich územní působnost
stanoví Úřad vyhláškou.
Úřad
a/ zabezpečuje jednotné provádění
těchto činností:
1. správy katastru nemovitostí České
republiky [Zákon č. .../1992 Sb., o zápisech
vlastnických a jiných věcných práv
k nemovitostem a zákon ČNR č. .../1992 Sb.,
o katastru nemovitostí České republiky (katastrální
zákon)],
2. budování a údržbu geodetických
základů a podrobných bodových polí,
3. tvorby, obnovy a vydávání základních
a tématických státních mapových
děl a jiných publikací,
4. standardizace jmen nesídelních geografických
objektů z území České republiky
a jmen sídelních a nesídelních geografických
objektů z území mimo Českou a Slovenskou
Federativní Republiku,
5. vytváření a vedení automatizovaného
informačního systému zeměměřictví
a katastru nemovitostí České republiky,
6. dokumentace výsledků zeměměřických
činností,
7. vedení Ústředního archivu zeměměřictví
a katastru, který je archivem zvláštního
významu [Zákon ČNR č. 97/1974 Sb.,
o archivnictví],
b/ koordinuje výzkum v zeměměřictví
a katastru nemovitostí České republiky a
systém vědeckotechnických informací,
c/ zajišťuje a koordinuje mezinárodní
spolupráci v zeměměřictví a
katastru nemovitostí České republiky,
d/ řídí inspektoráty a katastrální
úřady, není-li v tomto zákoně
stanoveno jinak,
e/ zřizuje a řídí právnické
osoby k zabezpečení odborných technických
činností v zeměměřictví
a katastru nemovitostí České republiky,
f/ uděluje souhlas k provádění zeměměřických
činností a plní další úkoly
na úseku zeměměřictví podle
zvláštního předpisu [Např.
§ 4 a § 10 odst. 1 až 3 zákona č.
46/1971 Sb., o geodézii a kartografii],
g/ rozhoduje o odvoláních proti rozhodnutím
inspektorátů,
h/ provádí další činnosti potřebné
pro rozvoj zeměměřictví a katastru
nemovitostí České republiky.
Inspektoráty:
a/ kontrolují výkon státní správy
katastru nemovitostí České republiky katastrálními
úřady,
b/ dohlížejí na zeměměřické
činnosti prováděné fyzickými
a právnickými osobami, jejichž výsledky
jsou využívány pro katastr nemovitostí
České republiky a státní mapové
dílo,
c/ předkládají Úřadu návrhy
na opatření k odstranění nedostatků
zjištěných při kontrole a dohledu podle
písmen a/ a b/,
d/ rozhodují o odvoláních proti rozhodnutím
katastrálních úřadů [§
8 odst. 4, § 16 odst. 4 a § 24 a 25 zákona ČNR
č. .../1992 Sb., o katastru nemovitostí České
republiky (katastrální zákon)],
e/ udělují souhlas k provádění
zeměměřických činností
a plní další úkoly na úseku zeměměřictví
podle zvláštního předpisu [§
7 odst. 2, § 9 odst. 1, § 10 odst. 4 a § 18 odst.
2 zákona č. 46/1971 Sb., o geodézii a kartografii],
f/ projednávají porušení pořádku
na úseku zeměměřictví podle
§ 6 až 8,
g/ plní další úkoly na úseku
zeměměřictví, kterými je pověří
Úřad.
Katastrální úřady:
a/ vykonávají státní správu
katastru nemovitostí České republiky [Zákon
č. .../1992 Sb., o zápisech vlastnických
a jiných věcných práv k nemovitostem
a zákon ČNR č. .../1992 Sb., o katastru nemovitostí
České republiky (katastrální zákon)],
b/ projednávají porušení pořádku
na úseku katastru nemovitostí České
republiky podle zvláštního zákona [Zákon
ČNR č. .../1992 Sb., o katastru nemovitostí
České republiky (katastrální zákon)]
c/ schvalují změny pomístního názvosloví
a zabezpečují činnosti spojené se
standardizací geografického názvosloví,
d/ plní další úkoly na úseku
vedení katastru nemovitostí České
republiky, kterými je pověří Úřad.
Porušení pořádku na úseku zeměměřictví
se dopustí ten, kdo:
a/ neoprávněně ohrozí nebo ztíží
provádění zeměměřických
prací,
b/ zničí, poškodí nebo neoprávněně
přemístí měřickou značku,
signál nebo jiné zařízení geodetických
bodů,
c/ neoprávněně provádí zeměměřické
činnosti nebo nedodržuje podmínky stanovené
v uděleném souhlasu,
d/ neoprávněně využívá
nebo rozšiřuje výsledky zeměměřických
činností provedených ve státním
zájmu.
(1) Porušení pořádku na úseku
zeměměřictví podle § 6 fyzickou
osobou je přestupkem, za který může
inspektorát uložit pokutu až do výše
10.000 Kčs.
(2) Není-li v tomto zákonu stanoveno jinak, platí
pro přestupky na úseku zeměměřictví
a jejich projednávání obecné předpisy
[Zákon ČNR č.
200/1990 Sb., o přestupcích, zákon č.
71/1967 Sb., o správním řízení
(správní řád)].
(1) Za porušení pořádku na úseku
zeměměřictví podle § 6, kterého
se dopustí právnická osoba nebo fyzická
osoba v souvislosti s podnikatelskou činností, může
inspektorát uložit pokutu až do výše
100.000 Kčs.
(2) Při stanovení výše pokuty podle
odstavce 1 přihlédne inspektorát k závažnosti
protiprávního jednání, zejména
k jeho rozsahu, délce trvání a k okolnostem,
za nichž k němu došlo.
(3) Pokutu podle odstavce 1 lze uložit do jednoho roku ode
dne, kdy se inspektorát o porušení pořádku
na úseku zeměměřictví dozvěděl,
nejpozději však do tří let ode dne,
kdy k porušení pořádku došlo.
(4) Pokuta podle odstavce 1 je splatná do 30 dnů
ode dne nabytí právní moci rozhodnutí,
jímž byla uložena, a je příjmem
státního rozpočtu České republiky.
Zákon České národní rady č.
2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných
ústředních orgánů státní
správy České republiky, ve znění
pozdějších předpisů, se mění
takto:
§ 2 odst. 1 bod 2. zní:
"2. Český úřad zeměměřický
a katastrální,".
Práva a povinnosti z pracovněprávních
a jiných vztahů přecházejí
dnem účinnosti tohoto zákona z Českého
úřadu geodetického a kartografického
na Český úřad zeměměřický
a katastrální.
Zrušují se:
1. zákon České národní rady
č. 36/1973 Sb., o orgánech geodézie a kartografie,
2. ustanovení § 37 odst. písm. a/ a b/ a odst.
2 zákona České národní rady
č. 200/1990 Sb., o přestupcích.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1993.
Obecná část
Předkládaný návrh zákona České
národní rady o zeměměřických
a katastrálních orgánech navazuje na návrh
zákona o zápisech vlastnických a jiných
věcných práv k nemovitostem, který
je v současné době projednáván
ve Federálním shromáždění,
a na návrh zákona České národní
rady o katastru nemovitostí České republiky
(katastrální zákon), zpracovaného
podle plánu hlavních úkolů vlády
České republiky na druhé pololetí
1991.
Návrh byl spolu s návrhem katastrálního
zákona projednán v meziresortním připomínkovém
řízení. Uplatněné připomínky
byly zohledněny s tím, že podle stanoviska
ministerstva vnitra České republiky byla přezkoumána
opodstatněnost zřízení zeměměřických
a katastrálních inspektorátů.
S návrhem předkládaného zákona,
který byl společně s návrhem katastrálního
zákona projednán v komisi vlády České
republiky pro koordinaci výstavby územních
orgánů státní správy a v Legislativní
radě vlády ČR, vyslovila vláda České
republiky souhlas a uložila předložit jej České
národní radě.
Předkládaný návrh zákona nemá
dopad na rozpočet České republiky.
K jednotlivým ustanovením
K § 1
Oproti platné právní úpravě
orgánů státní správy je navrhována
pouze změna názvu ústředního
orgánu především v souladu se změnou
působnosti podle katastrálního zákona.
K § 2
Předkládaným návrhem zákona
nebudou zřízeny zcela nové územní
orgány státní správy, ale orgány
transformované ze stávajících územních
orgánů podle změny působnosti zakotvené
v návrhu zákona o zápisu vlastnických
a jiných věcných práv k nemovitostem
a katastrálním zákoně. Inspektoráty
budou působit především v oblasti dohledu
a kontroly na úseku zeměměřictví
a katastru, katastrální úřady v oblasti
státní správy katastru nemovitostí.
Sídla a územní působnost inspektorátů
a katastrálních úřadů budou
stanoveny vyhláškou Úřadu, a to s přihlédnutím
k vývoji státoprávního uspořádání
ve druhém pololetí roku 1992.
K § 3
Působnost Úřadu je navrhována podle
platného zákona č. 46/1971 Sb., o geodézii
a kartografii a návrhu katastrálního zákona.
Působnost Úřadu je zpřesněna
na úseku standardizace geografického názvosloví
v souladu s doporučením skupiny pro geografické
názvosloví při Organizaci spojených
národů a na úseku činností
spojených s automatizovaným informačním
systémem zeměměřictví a katastru
nemovitostí České republiky propojitelným
s navazujícími informačními systémy
jiných oborů.
K § 4
Inspektoráty jako územní orgány zeměměřictví
a katastru nemovitostí České republiky budou
kontrolovat činnost katastrálních úřadů
při výkonu státní správy katastru
a rozhodovat o odvoláních proti rozhodnutím
katastrálních úřadů podle katastrálního
zákona, s výjimkou rozhodování o zamítnutí
vkladu podle zákona o zápisu vlastnických
a jiných věcných práv k nemovitostem.
Inspektoráty budou dále dohlížet na
zeměměřické činnosti prováděné
fyzickými a právnickými osobami a působit
v řízení o přestupcích na úseku
zeměměřictví.
K § 5
Katastrální úřady jako územní
orgány budou podle zákona o zápisu vlastnických
a jiných věcných práv k nemovitostem
a katastrálního zákona vykonávat státní
správu na úseku katastru nemovitostí České
republiky.
K § 6 až 8
Působnost inspektorátů je rozšířena
o rozhodování o přestupcích na úseku
zeměměřictví, která je platnou
právní úpravou, tj. zákonem ČNR
č. 200/1990 Sb., o přestupcích, svěřena
okresním úřadům. Podle katastrálního
zákona projednávají přestupky na úseku
katastru nemovitostí České republiky katastrální
úřady, a tím je projednávání
porušení pořádku na úseku zeměměřictví
i katastru nemovitostí sjednoceno.
K § 9
Podle návrhu § 1, kde je obsažena změna
názvu ústředního orgánu státní
správy zeměměřictví a katastru
nemovitostí České republiky, je navržena
novela zákona ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení
ministerstev a jiných ústředních orgánů
státní správy České republiky.
K § 10
Podle návrhu § 1 a 9 je navrhován přechod
pracovněprávních a jiných vztahů
z Českého úřadu geodetického
a kartografického na Český úřad
zeměměřický a katastrální.
K § 11
Navrhuje se zrušit dosavadní právní
úpravu orgánů geodézie a kartografie
a příslušné ustanovení zákona
ČNR o přestupcích.
K § 12
Navrhuje se účinnost ke dni 1. ledna 1993, a to
v návaznosti na návrh zákona České
národní rady o katastru nemovitostí České
republiky (katastrální zákon) a již
přijatý zákon Slovenské národní
rady z 23. března 1992 o katastru nemovitostí ve
Slovenské republice.
V Praze dne 15. dubna 1992
Zpracovala: JUDr. Stanislava Buriánková sekretariát
předsedy Českého úřadu geodetického
a kartografického