Česká národní rada

VI. volební období

751

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne ................ 1992

o zeměměřických a katastrálních orgánech

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

ČÁST PRVNÍ

Zeměměřické a katastrální orgány a jejich působnost

§ 1

(1) Zřizuje se Český úřad zeměměřický a katastrální (dále jen "Úřad") jako ústřední orgán státní správy geodézie a kartografie (dále jen "zeměměřictví") a katastru nemovitostí České republiky se sídlem v Praze.

(2) V čele Úřadu je předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda České republiky.

§ 2

(1) Zřizují se zeměměřické a katastrální inspektoráty (dále jen "inspektoráty") a katastrální úřady jako územní orgány státní správy zeměměřictví a katastru nemovitostí České republiky.

(2) Inspektoráty a katastrální úřady řídí ředitel jmenovaný a odvolávaný předsedou Úřadu.

(3) Sídla inspektorátů a katastrálních úřadů a jejich územní působnost stanoví Úřad vyhláškou.

§ 3

Úřad

a/ zabezpečuje jednotné provádění těchto činností:

1. správy katastru nemovitostí České republiky [Zákon č. .../1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem a zákon ČNR č. .../1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon)],

2. budování a údržbu geodetických základů a podrobných bodových polí,

3. tvorby, obnovy a vydávání základních a tématických státních mapových děl a jiných publikací,

4. standardizace jmen nesídelních geografických objektů z území České republiky a jmen sídelních a nesídelních geografických objektů z území mimo Českou a Slovenskou Federativní Republiku,

5. vytváření a vedení automatizovaného informačního systému zeměměřictví a katastru nemovitostí České republiky,

6. dokumentace výsledků zeměměřických činností,

7. vedení Ústředního archivu zeměměřictví a katastru, který je archivem zvláštního významu [Zákon ČNR č. 97/1974 Sb., o archivnictví],

b/ koordinuje výzkum v zeměměřictví a katastru nemovitostí České republiky a systém vědeckotechnických informací,

c/ zajišťuje a koordinuje mezinárodní spolupráci v zeměměřictví a katastru nemovitostí České republiky,

d/ řídí inspektoráty a katastrální úřady, není-li v tomto zákoně stanoveno jinak,

e/ zřizuje a řídí právnické osoby k zabezpečení odborných technických činností v zeměměřictví a katastru nemovitostí České republiky,

f/ uděluje souhlas k provádění zeměměřických činností a plní další úkoly na úseku zeměměřictví podle zvláštního předpisu [Např. § 4 a § 10 odst. 1 až 3 zákona č. 46/1971 Sb., o geodézii a kartografii],

g/ rozhoduje o odvoláních proti rozhodnutím inspektorátů,

h/ provádí další činnosti potřebné pro rozvoj zeměměřictví a katastru nemovitostí České republiky.

§ 4

Inspektoráty:

a/ kontrolují výkon státní správy katastru nemovitostí České republiky katastrálními úřady,

b/ dohlížejí na zeměměřické činnosti prováděné fyzickými a právnickými osobami, jejichž výsledky jsou využívány pro katastr nemovitostí České republiky a státní mapové dílo,

c/ předkládají Úřadu návrhy na opatření k odstranění nedostatků zjištěných při kontrole a dohledu podle písmen a/ a b/,

d/ rozhodují o odvoláních proti rozhodnutím katastrálních úřadů [§ 8 odst. 4, § 16 odst. 4 a § 24 a 25 zákona ČNR č. .../1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon)],

e/ udělují souhlas k provádění zeměměřických činností a plní další úkoly na úseku zeměměřictví podle zvláštního předpisu [§ 7 odst. 2, § 9 odst. 1, § 10 odst. 4 a § 18 odst. 2 zákona č. 46/1971 Sb., o geodézii a kartografii],

f/ projednávají porušení pořádku na úseku zeměměřictví podle § 6 až 8,

g/ plní další úkoly na úseku zeměměřictví, kterými je pověří Úřad.

§ 5

Katastrální úřady:

a/ vykonávají státní správu katastru nemovitostí České republiky [Zákon č. .../1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem a zákon ČNR č. .../1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon)],

b/ projednávají porušení pořádku na úseku katastru nemovitostí České republiky podle zvláštního zákona [Zákon ČNR č. .../1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon)]

c/ schvalují změny pomístního názvosloví a zabezpečují činnosti spojené se standardizací geografického názvosloví,

d/ plní další úkoly na úseku vedení katastru nemovitostí České republiky, kterými je pověří Úřad.

ČÁST DRUHÁ

Porušení pořádku na úseku zeměměřictví

§ 6

Porušení pořádku na úseku zeměměřictví se dopustí ten, kdo:

a/ neoprávněně ohrozí nebo ztíží provádění zeměměřických prací,

b/ zničí, poškodí nebo neoprávněně přemístí měřickou značku, signál nebo jiné zařízení geodetických bodů,

c/ neoprávněně provádí zeměměřické činnosti nebo nedodržuje podmínky stanovené v uděleném souhlasu,

d/ neoprávněně využívá nebo rozšiřuje výsledky zeměměřických činností provedených ve státním zájmu.

§ 7

(1) Porušení pořádku na úseku zeměměřictví podle § 6 fyzickou osobou je přestupkem, za který může inspektorát uložit pokutu až do výše 10.000 Kčs.

(2) Není-li v tomto zákonu stanoveno jinak, platí pro přestupky na úseku zeměměřictví a jejich projednávání obecné předpisy [Zákon ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád)].

§ 8

(1) Za porušení pořádku na úseku zeměměřictví podle § 6, kterého se dopustí právnická osoba nebo fyzická osoba v souvislosti s podnikatelskou činností, může inspektorát uložit pokutu až do výše 100.000 Kčs.

(2) Při stanovení výše pokuty podle odstavce 1 přihlédne inspektorát k závažnosti protiprávního jednání, zejména k jeho rozsahu, délce trvání a k okolnostem, za nichž k němu došlo.

(3) Pokutu podle odstavce 1 lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy se inspektorát o porušení pořádku na úseku zeměměřictví dozvěděl, nejpozději však do tří let ode dne, kdy k porušení pořádku došlo.

(4) Pokuta podle odstavce 1 je splatná do 30 dnů ode dne nabytí právní moci rozhodnutí, jímž byla uložena, a je příjmem státního rozpočtu České republiky.

ČÁST TŘETÍ

Změna zákona České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů

§ 9

Zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, se mění takto:

§ 2 odst. 1 bod 2. zní:

"2. Český úřad zeměměřický a katastrální,".

ČÁST ČTVRTÁ

Závěrečná ustanovení

§ 10

Práva a povinnosti z pracovněprávních a jiných vztahů přecházejí dnem účinnosti tohoto zákona z Českého úřadu geodetického a kartografického na Český úřad zeměměřický a katastrální.

§ 11

Zrušují se:

1. zákon České národní rady č. 36/1973 Sb., o orgánech geodézie a kartografie,

2. ustanovení § 37 odst. písm. a/ a b/ a odst. 2 zákona České národní rady č. 200/1990 Sb., o přestupcích.

§ 12

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1993.

Důvodová zpráva

Obecná část

Předkládaný návrh zákona České národní rady o zeměměřických a katastrálních orgánech navazuje na návrh zákona o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem, který je v současné době projednáván ve Federálním shromáždění, a na návrh zákona České národní rady o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon), zpracovaného podle plánu hlavních úkolů vlády České republiky na druhé pololetí 1991.

Návrh byl spolu s návrhem katastrálního zákona projednán v meziresortním připomínkovém řízení. Uplatněné připomínky byly zohledněny s tím, že podle stanoviska ministerstva vnitra České republiky byla přezkoumána opodstatněnost zřízení zeměměřických a katastrálních inspektorátů.

S návrhem předkládaného zákona, který byl společně s návrhem katastrálního zákona projednán v komisi vlády České republiky pro koordinaci výstavby územních orgánů státní správy a v Legislativní radě vlády ČR, vyslovila vláda České republiky souhlas a uložila předložit jej České národní radě.

Předkládaný návrh zákona nemá dopad na rozpočet České republiky.

K jednotlivým ustanovením

K § 1

Oproti platné právní úpravě orgánů státní správy je navrhována pouze změna názvu ústředního orgánu především v souladu se změnou působnosti podle katastrálního zákona.

K § 2

Předkládaným návrhem zákona nebudou zřízeny zcela nové územní orgány státní správy, ale orgány transformované ze stávajících územních orgánů podle změny působnosti zakotvené v návrhu zákona o zápisu vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem a katastrálním zákoně. Inspektoráty budou působit především v oblasti dohledu a kontroly na úseku zeměměřictví a katastru, katastrální úřady v oblasti státní správy katastru nemovitostí. Sídla a územní působnost inspektorátů a katastrálních úřadů budou stanoveny vyhláškou Úřadu, a to s přihlédnutím k vývoji státoprávního uspořádání ve druhém pololetí roku 1992.

K § 3

Působnost Úřadu je navrhována podle platného zákona č. 46/1971 Sb., o geodézii a kartografii a návrhu katastrálního zákona. Působnost Úřadu je zpřesněna na úseku standardizace geografického názvosloví v souladu s doporučením skupiny pro geografické názvosloví při Organizaci spojených národů a na úseku činností spojených s automatizovaným informačním systémem zeměměřictví a katastru nemovitostí České republiky propojitelným s navazujícími informačními systémy jiných oborů.

K § 4

Inspektoráty jako územní orgány zeměměřictví a katastru nemovitostí České republiky budou kontrolovat činnost katastrálních úřadů při výkonu státní správy katastru a rozhodovat o odvoláních proti rozhodnutím katastrálních úřadů podle katastrálního zákona, s výjimkou rozhodování o zamítnutí vkladu podle zákona o zápisu vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem.

Inspektoráty budou dále dohlížet na zeměměřické činnosti prováděné fyzickými a právnickými osobami a působit v řízení o přestupcích na úseku zeměměřictví.

K § 5

Katastrální úřady jako územní orgány budou podle zákona o zápisu vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem a katastrálního zákona vykonávat státní správu na úseku katastru nemovitostí České republiky.

K § 6 až 8

Působnost inspektorátů je rozšířena o rozhodování o přestupcích na úseku zeměměřictví, která je platnou právní úpravou, tj. zákonem ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, svěřena okresním úřadům. Podle katastrálního zákona projednávají přestupky na úseku katastru nemovitostí České republiky katastrální úřady, a tím je projednávání porušení pořádku na úseku zeměměřictví i katastru nemovitostí sjednoceno.

K § 9

Podle návrhu § 1, kde je obsažena změna názvu ústředního orgánu státní správy zeměměřictví a katastru nemovitostí České republiky, je navržena novela zákona ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky.

K § 10

Podle návrhu § 1 a 9 je navrhován přechod pracovněprávních a jiných vztahů z Českého úřadu geodetického a kartografického na Český úřad zeměměřický a katastrální.

K § 11

Navrhuje se zrušit dosavadní právní úpravu orgánů geodézie a kartografie a příslušné ustanovení zákona ČNR o přestupcích.

K § 12

Navrhuje se účinnost ke dni 1. ledna 1993, a to v návaznosti na návrh zákona České národní rady o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon) a již přijatý zákon Slovenské národní rady z 23. března 1992 o katastru nemovitostí ve Slovenské republice.

V Praze dne 15. dubna 1992

předseda vlády

České republiky

předseda Českého úřadu

geodetického a kartografického

Zpracovala: JUDr. Stanislava Buriánková sekretariát předsedy Českého úřadu geodetického a kartografického


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP