kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 9/1991
Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů
České republiky na úseku zaměstnanosti,
ve znění zákona České národní
rady c. 64/1991 Sb.
Zákon České národní rady č.
9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů
České republiky na úseku zaměstnanosti,
ve znění zákona České národní
rady č. 64/1991 Sb., se mění a doplňuje
takto:
1. § 4 odst. 1 zní:
"/1/ Uchazečem o zaměstnání je
občan, který není v pracovním poměru
nebo obdobném vztahu, ani nevykonává samostatnou
výdělečnou činnost, ani se nepřipravuje
soustavně na povolání a který se osobně
u úřadu práce uchází na základě
písemné žádosti o zprostředkování
vhodného zaměstnání [§
7 odst. 1 zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti,
ve znění zákona č. 578/1991 Sb., o
státním rozpočtu federace na rok 1992 a o
změně daňových a některých
dalších zákonů.].
Žádost s občanem sepíše úřad
práce.".
2. Za § 6 se vkládá nový § 6a,
který zní:
Zaměstnavatelům, kteří zabezpečují
absolventům středních a vysokých škol
v pracovním poměru odbornou praxi [§
144 zákoníku práce.]
nebo zabezpečují získání kvalifikace
mladistvým pracovníkům [§
142 odst. 1 zákoníku práce.],
mohou být na základě písemné
dohody s příslušným úřadem
práce plně nebo částečně
hrazeny náklady spojené s touto činností.
".
3. V § 7 věta třetí zní:
"Vyjadřují se zejména k poskytování
příspěvků zaměstnavatelům
k částečné úhradě náhrady
mzdy poskytované zaměstnancům podle pracovněprávních
předpisů, ke zřizování většího
počtu společensky účelných
pracovních míst a vytváření
veřejně prospěšných prací,
k programům strukturálních a organizačních
změn, k programům rekvalifikace, k organizaci poradenské
činnosti a k problematice zaměstnávání
občanů se změněnou pracovní
schopností. ".
4. Za § 9 se vkládá nový § 9a,
který zní:
Pro účely výkonu kontrolní činnosti
podle § 8 a 9 se zaměstnavatelem rozumí též
právnická osoba [§
18 odst. 2 občanského zákoníku.]
nebo fyzická osoba, oprávněná podnikat
podle zvláštních předpisů [Např.
§ 2 odst. 2 obchodního zákoníku č.
513/1991 Sb. a § 2 a § 5 odst. 1 zákona č.
455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
/živnostenský zákon/.],
i když uvádí, že žádného
zaměstnance nezaměstnává. ".
5. § 11 písm. k/ zní:
"k/ uděluje nebo odnímá povolení
právnickým nebo fyzickým osobám k
výkonu zprostředkování zaměstnání
za úhradu a stanoví výši poplatku za
toto zprostředkování; povolení může
udělit nebo odejmout i pro zprostředkování
zaměstnání v cizině. Zprostředkování
zaměstnání v cizině lze povolit jen,
bude-li prováděno v souladu s mezinárodními
dohodami sjednanými s příslušnými
státy, jimiž je Česká a Slovenská
Federativní Republika vázána. "
6. V § 12 odst. 1 písm. j/ se za slova "hodnotí
stav trhu práce" vkládají slova "a
zpracovává koncepci vývoje zaměstnanosti".
7. § 12 odst. 1 se doplňuje písmenem p/, které
zní:
"p/ na základě písemné dohody
poskytuje zaměstnavateli z účelově
určených prostředků příspěvek
k částečné úhradě náhrady
mzdy poskytované zaměstnancům podle pracovněprávních
předpisů [§ 20
odst. 3 a 4 zákona č. 1/1991 Sb., ve znění
zákona č. /1992 Sb. a § 130 odst. 3 zákoníku
práce.]. ".
8. V § 12 odst. 2 písm. c/ se vypouštějí
slova", jestliže jim bylo uděleno povolení
k pobytu na území České a Slovenské
Federativní Republiky 13/".
9. V § 13 odst. 2 písm. d/ se za slova "na zřízení"
vkládají slova "a provoz".
10. V § 15 odst. 1 se na konci připojuje tato věta:
"Přestupkem je též, uvede-li uchazeč
o zaměstnání v čestném prohlášení,
jímž osvědčuje skutečnost rozhodnou
pro poskytování hmotného zabezpečení,
nepravdivý údaj o tom, že nevykonává
samostatnou výdělečnou činnost nebo
neohlásí změnu této skutečnosti
uvedené v čestném prohlášení.".
11. § 15 odst. 2 zní:
"/2/ Příslušný úřad
práce může uložit za přestupek
podle věty první odstavce 1 pokutu do 1000 Kčs
a za přestupek podle věty druhé odstavce
1 pokutu do 10 000 Kčs.".
12. V § 16 odst. 2 se slova "o přestupku"
nahrazují slovy "o přestupcích".
Všeobecná část:
Navrhovaná novelizace zákona České
národní rady č. 9/1991 Sb. o zaměstnanosti
a působnosti orgánů České republiky
na úseku zaměstnanosti, ve znění zákona
České národní rady č. 64/1991
Sb. vychází především z novelizace
zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, ve
znění zákona č. 305/1991 Sb., zákonem
č. 578/1991 Sb., o státním rozpočtu
federace na rok 1992 a o změně daňových
a některých dalších zákonů
a z další připravované novely zákona
o zaměstnanosti, ve které se provádějí
změny a doplňky, které jsou podle dosavadních
poznatků a uplatňování právní
úpravy zaměstnanosti nezbytné pro další
období přechodu k tržní ekonomice. Vychází
též ze zkušeností ministerstva práce
a sociálních věcí České
republiky a úřadů práce získaných
za dobu účinnosti zákonů o zaměstnanosti,
tj. od 1.2.1991. Realizace navrhované novely zákona
ČNR č. 9/1991 Sb., ve znění zákona
č. 64/1991 Sb., nevyvolá další nároky
na státní rozpočet republiky a bude řešena
v rámci schválených rozpočtových
prostředků účelově určených
na státní politiku zaměstnanosti v rozpočtu
federace.
Zvláštní část:
Článek I:
K bodu 1:
V § 4 odst. 1 zákona se v souladu s novelizovaným
zněním § 7 cit. federálního zákona
o zaměstnanosti zpřesňuje pojem uchazeče
o zaměstnání doplněním podmínky,
že se soustavně nepřipravuje na povolání,
aby se vyloučily případy, kdy studentům,
kteří se na dobu prázdnin hlásili
jako nezaměstnaní, vyplácely úřady
práce hmotné zabezpečení. Dále
se vyžaduje účast uchazeče o zaměstnání
při podání žádosti o zprostředkování
zaměstnání a ukládá úřadu
práce povinnost sepsat tuto žádost.
K bodu 2:
Doplnění zákona o nové ustanovení
§ 6a je odůvodněno potřebou pokračovat
v poskytování podpor úřady práce
zaměstnavatelům na zabezpečení odborné
praxe absolventů středních a vysokých
škol, které přijímají do pracovního
poměru a na zaškolení mladistvých, kteří
k nim po ukončení povinné školní
docházky nastoupí do zaměstnání
bez jakékoliv kvalifikace. Toto opatření
bylo zatím realizováno na základě
zásad schválených usnesením vlády
České republiky č. 238/1991 a vyhlášky
ministerstva práce a sociálních věcí
České republiky a plně se osvědčilo.
Podle něj bylo zabezpečeno umístění
v podnicích pro více než 22 tisíc absolventů
škol a mladistvých. Tomuto postupu je třeba
dát zákonný podklad.
K bodu 3:
Rozšíření působnosti poradních
sborů úřadů práce v §
7 zákona o problematiku poskytování příspěvků
k částečné úhradě náhrady
mzdy těm zaměstnavatelům, kteří
nemohou svým zaměstnancům zabezpečit
práci v rozsahu stanovené týdenní
pracovní doby v souvislosti s přechodem na nový
podnikatelský program, navazuje na hmotněprávní
úpravu této problematiky v návrhu novely
zákona o zaměstnanosti; v zájmu urychlení
vyřizování návrhů na zřízení
společensky účelných pracovních
míst se navrhuje, aby se poradní sbory vyjadřovaly,
půjde-li o zřizování většího
počtu těchto míst, přičemž
konkrétní údaj o tom, že větším
počtem se v tomto případě myslí
více než 4 místa, bude upraven v následné
novele vyhlášky MPSV ČR č. 22/1991 Sb.,
kterou se stanoví podrobnosti zřizování
společensky účelných pracovních
míst a vytváření veřejně
prospěšné práce, ve znění
vyhlášky č. 349/1991 Sb. Zaměření
působnosti též k zaměstnávání
osob se změněnou pracovní schopností
sleduje zvýšení kvality péče
o tuto skupinu občanů.
K bodu 4:
Navrhuje se definovat pojem zaměstnavatele pro účely
výkonu kontrolní činnosti podle tohoto zákona,
a to zejména v souvislosti s povinností potencionálních
zaměstnavatelů podle § 1 odst. 4 zákona
č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, ve znění
zákona č. 578/1991 Sb., zaměstnávat
k plnění běžných úkolů
občany v pracovním vztahu. Účelem
definice je Čelit možnému odmítání
kontroly ze strany podnikatelů, kteří údajně
nezaměstnávají žádného
pracovníka a prověřovat, zda neobcházejí
pracovněprávní vztahy fiktivní podnikatelskou
činností.
K bodu 5:
Navrhuje se upravit znění § II písm.
k/ tak, aby odpovídalo návrhu novelizace §
5 federálního zákona o zaměstnanosti.
K bodu 6:
V § 12 odst. 1 písm. j/ zákona se navrhuje
rozšířit působnost úřadů
práce o zpracování koncepcí vývoje
zaměstnanosti v souladu s posilováním jejich
úlohy v rozvoji regionů.
K bodu 7:
V § 12 odst. 1 písm. p/ se návazně na
navrhované řešení problematiky částečné
nezaměstnanosti v § 20 federálního zákona
o zaměstnanosti navrhuje rozšířit působnost
úřadu práce o možnost uzavírat
se zaměstnavateli dohody o částečné
úhradě náhrady mzdy, poskytované zaměstnancům
podle pracovněprávních předpisů.
Podrobnosti při uzavírání těchto
dohod budou upraveny vyhláškou, vydanou na základě
zmocnění, navrhovaného v zákoně
o zaměstnanosti.
K bodu 8:
Navrhovaná změna § 12 odst. 2 písm.
c/ navazuje na změnu § 2 zákona o zaměstnanosti,
na základě níž již nebude podmínkou
pro vydání povolení k zaměstnání
předchozí vydání povolení k
pobytu na území ČSFR.
K bodu 9:
Doplnění § 13 odst. 2 písm. d/ se navrhuje
na základě novelizace zákona o zaměstnanosti,
kde se v § 22 doplňuje možnost poskytovat vedle
příspěvku na zřízení
i příspěvek na provoz chráněných
dílen, a to v zájmu zachování těchto
zařízení pro občany se změněnou
pracovní schopností.
K bodu 10, II a 12:
Podle § 12 odst. 2 zákona o zaměstnanosti je
uchazeč o zaměstnání povinen osvědčit
úřadu práce skutečnosti, rozhodné
pro poskytování hmotného zabezpečení.
Jednou z těchto skutečností, dokládanou
obvykle čestným prohlášením,
je, že uchazeč o zaměstnání nevykonává
samostatnou výdělečnou činnost. V
praxi se zjišťuje, že uchazeč čestným
prohlášením potvrdí, že tuto činnost
nevykonává, ve skutečnosti však je tomu
naopak. Proto se navrhuje umožnit úřadu práce
uložit takovému uchazeči o zaměstnání
podstatně vyšší pokutu, než podle
dosavadní právní úpravy.
Článek II:
Účinnost navrhované novely zákona
č. 9/1991 Sb., ve znění zákona č.
64/1991 Sb., by měla být shodná s účinností
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákoník práce a zákon o zaměstnanosti.
předseda vlády České republiky
ministr práce a sociálních věcí České republiky
v.z. PhDr. Oto Sedláček, CSc. v.r.
Zpracovatel: JUDr. V. Šmolcnop náměstek ministra
práce a sociálních věcí České
republiky