ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

741

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne............. 1992,

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, ve znění zákona České národní rady c. 64/1991 Sb.

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon České národní rady č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, ve znění zákona České národní rady č. 64/1991 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. § 4 odst. 1 zní:

"/1/ Uchazečem o zaměstnání je občan, který není v pracovním poměru nebo obdobném vztahu, ani nevykonává samostatnou výdělečnou činnost, ani se nepřipravuje soustavně na povolání a který se osobně u úřadu práce uchází na základě písemné žádosti o zprostředkování vhodného zaměstnání [§ 7 odst. 1 zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, ve znění zákona č. 578/1991 Sb., o státním rozpočtu federace na rok 1992 a o změně daňových a některých dalších zákonů.]. Žádost s občanem sepíše úřad práce.".

2. Za § 6 se vkládá nový § 6a, který zní:

"§ 6a

Zaměstnavatelům, kteří zabezpečují absolventům středních a vysokých škol v pracovním poměru odbornou praxi [§ 144 zákoníku práce.] nebo zabezpečují získání kvalifikace mladistvým pracovníkům [§ 142 odst. 1 zákoníku práce.], mohou být na základě písemné dohody s příslušným úřadem práce plně nebo částečně hrazeny náklady spojené s touto činností. ".

3. V § 7 věta třetí zní:

"Vyjadřují se zejména k poskytování příspěvků zaměstnavatelům k částečné úhradě náhrady mzdy poskytované zaměstnancům podle pracovněprávních předpisů, ke zřizování většího počtu společensky účelných pracovních míst a vytváření veřejně prospěšných prací, k programům strukturálních a organizačních změn, k programům rekvalifikace, k organizaci poradenské činnosti a k problematice zaměstnávání občanů se změněnou pracovní schopností. ".

4. Za § 9 se vkládá nový § 9a, který zní:

"§ 9a

Pro účely výkonu kontrolní činnosti podle § 8 a 9 se zaměstnavatelem rozumí též právnická osoba [§ 18 odst. 2 občanského zákoníku.] nebo fyzická osoba, oprávněná podnikat podle zvláštních předpisů [Např. § 2 odst. 2 obchodního zákoníku č. 513/1991 Sb. a § 2 a § 5 odst. 1 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání /živnostenský zákon/.], i když uvádí, že žádného zaměstnance nezaměstnává. ".

5. § 11 písm. k/ zní:

"k/ uděluje nebo odnímá povolení právnickým nebo fyzickým osobám k výkonu zprostředkování zaměstnání za úhradu a stanoví výši poplatku za toto zprostředkování; povolení může udělit nebo odejmout i pro zprostředkování zaměstnání v cizině. Zprostředkování zaměstnání v cizině lze povolit jen, bude-li prováděno v souladu s mezinárodními dohodami sjednanými s příslušnými státy, jimiž je Česká a Slovenská Federativní Republika vázána. "

6. V § 12 odst. 1 písm. j/ se za slova "hodnotí stav trhu práce" vkládají slova "a zpracovává koncepci vývoje zaměstnanosti".

7. § 12 odst. 1 se doplňuje písmenem p/, které zní:

"p/ na základě písemné dohody poskytuje zaměstnavateli z účelově určených prostředků příspěvek k částečné úhradě náhrady mzdy poskytované zaměstnancům podle pracovněprávních předpisů [§ 20 odst. 3 a 4 zákona č. 1/1991 Sb., ve znění zákona č. /1992 Sb. a § 130 odst. 3 zákoníku práce.]. ".

8. V § 12 odst. 2 písm. c/ se vypouštějí slova", jestliže jim bylo uděleno povolení k pobytu na území České a Slovenské Federativní Republiky 13/".

9. V § 13 odst. 2 písm. d/ se za slova "na zřízení" vkládají slova "a provoz".

10. V § 15 odst. 1 se na konci připojuje tato věta:

"Přestupkem je též, uvede-li uchazeč o zaměstnání v čestném prohlášení, jímž osvědčuje skutečnost rozhodnou pro poskytování hmotného zabezpečení, nepravdivý údaj o tom, že nevykonává samostatnou výdělečnou činnost nebo neohlásí změnu této skutečnosti uvedené v čestném prohlášení.".

11. § 15 odst. 2 zní:

"/2/ Příslušný úřad práce může uložit za přestupek podle věty první odstavce 1 pokutu do 1000 Kčs a za přestupek podle věty druhé odstavce 1 pokutu do 10 000 Kčs.".

12. V § 16 odst. 2 se slova "o přestupku" nahrazují slovy "o přestupcích".

Čl. II

Tento zákon nabývá účinnosti dnem............. 1992.




Důvodová zpráva

Všeobecná část:

Navrhovaná novelizace zákona České národní rady č. 9/1991 Sb. o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, ve znění zákona České národní rady č. 64/1991 Sb. vychází především z novelizace zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, ve znění zákona č. 305/1991 Sb., zákonem č. 578/1991 Sb., o státním rozpočtu federace na rok 1992 a o změně daňových a některých dalších zákonů a z další připravované novely zákona o zaměstnanosti, ve které se provádějí změny a doplňky, které jsou podle dosavadních poznatků a uplatňování právní úpravy zaměstnanosti nezbytné pro další období přechodu k tržní ekonomice. Vychází též ze zkušeností ministerstva práce a sociálních věcí České republiky a úřadů práce získaných za dobu účinnosti zákonů o zaměstnanosti, tj. od 1.2.1991. Realizace navrhované novely zákona ČNR č. 9/1991 Sb., ve znění zákona č. 64/1991 Sb., nevyvolá další nároky na státní rozpočet republiky a bude řešena v rámci schválených rozpočtových prostředků účelově určených na státní politiku zaměstnanosti v rozpočtu federace.

Zvláštní část:

Článek I:

K bodu 1:

V § 4 odst. 1 zákona se v souladu s novelizovaným zněním § 7 cit. federálního zákona o zaměstnanosti zpřesňuje pojem uchazeče o zaměstnání doplněním podmínky, že se soustavně nepřipravuje na povolání, aby se vyloučily případy, kdy studentům, kteří se na dobu prázdnin hlásili jako nezaměstnaní, vyplácely úřady práce hmotné zabezpečení. Dále se vyžaduje účast uchazeče o zaměstnání při podání žádosti o zprostředkování zaměstnání a ukládá úřadu práce povinnost sepsat tuto žádost.

K bodu 2:

Doplnění zákona o nové ustanovení § 6a je odůvodněno potřebou pokračovat v poskytování podpor úřady práce zaměstnavatelům na zabezpečení odborné praxe absolventů středních a vysokých škol, které přijímají do pracovního poměru a na zaškolení mladistvých, kteří k nim po ukončení povinné školní docházky nastoupí do zaměstnání bez jakékoliv kvalifikace. Toto opatření bylo zatím realizováno na základě zásad schválených usnesením vlády České republiky č. 238/1991 a vyhlášky ministerstva práce a sociálních věcí České republiky a plně se osvědčilo. Podle něj bylo zabezpečeno umístění v podnicích pro více než 22 tisíc absolventů škol a mladistvých. Tomuto postupu je třeba dát zákonný podklad.

K bodu 3:

Rozšíření působnosti poradních sborů úřadů práce v § 7 zákona o problematiku poskytování příspěvků k částečné úhradě náhrady mzdy těm zaměstnavatelům, kteří nemohou svým zaměstnancům zabezpečit práci v rozsahu stanovené týdenní pracovní doby v souvislosti s přechodem na nový podnikatelský program, navazuje na hmotněprávní úpravu této problematiky v návrhu novely zákona o zaměstnanosti; v zájmu urychlení vyřizování návrhů na zřízení společensky účelných pracovních míst se navrhuje, aby se poradní sbory vyjadřovaly, půjde-li o zřizování většího počtu těchto míst, přičemž konkrétní údaj o tom, že větším počtem se v tomto případě myslí více než 4 místa, bude upraven v následné novele vyhlášky MPSV ČR č. 22/1991 Sb., kterou se stanoví podrobnosti zřizování společensky účelných pracovních míst a vytváření veřejně prospěšné práce, ve znění vyhlášky č. 349/1991 Sb. Zaměření působnosti též k zaměstnávání osob se změněnou pracovní schopností sleduje zvýšení kvality péče o tuto skupinu občanů.

K bodu 4:

Navrhuje se definovat pojem zaměstnavatele pro účely výkonu kontrolní činnosti podle tohoto zákona, a to zejména v souvislosti s povinností potencionálních zaměstnavatelů podle § 1 odst. 4 zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, ve znění zákona č. 578/1991 Sb., zaměstnávat k plnění běžných úkolů občany v pracovním vztahu. Účelem definice je Čelit možnému odmítání kontroly ze strany podnikatelů, kteří údajně nezaměstnávají žádného pracovníka a prověřovat, zda neobcházejí pracovněprávní vztahy fiktivní podnikatelskou činností.

K bodu 5:

Navrhuje se upravit znění § II písm. k/ tak, aby odpovídalo návrhu novelizace § 5 federálního zákona o zaměstnanosti.

K bodu 6:

V § 12 odst. 1 písm. j/ zákona se navrhuje rozšířit působnost úřadů práce o zpracování koncepcí vývoje zaměstnanosti v souladu s posilováním jejich úlohy v rozvoji regionů.

K bodu 7:

V § 12 odst. 1 písm. p/ se návazně na navrhované řešení problematiky částečné nezaměstnanosti v § 20 federálního zákona o zaměstnanosti navrhuje rozšířit působnost úřadu práce o možnost uzavírat se zaměstnavateli dohody o částečné úhradě náhrady mzdy, poskytované zaměstnancům podle pracovněprávních předpisů. Podrobnosti při uzavírání těchto dohod budou upraveny vyhláškou, vydanou na základě zmocnění, navrhovaného v zákoně o zaměstnanosti.

K bodu 8:

Navrhovaná změna § 12 odst. 2 písm. c/ navazuje na změnu § 2 zákona o zaměstnanosti, na základě níž již nebude podmínkou pro vydání povolení k zaměstnání předchozí vydání povolení k pobytu na území ČSFR.

K bodu 9:

Doplnění § 13 odst. 2 písm. d/ se navrhuje na základě novelizace zákona o zaměstnanosti, kde se v § 22 doplňuje možnost poskytovat vedle příspěvku na zřízení i příspěvek na provoz chráněných dílen, a to v zájmu zachování těchto zařízení pro občany se změněnou pracovní schopností.

K bodu 10, II a 12:

Podle § 12 odst. 2 zákona o zaměstnanosti je uchazeč o zaměstnání povinen osvědčit úřadu práce skutečnosti, rozhodné pro poskytování hmotného zabezpečení. Jednou z těchto skutečností, dokládanou obvykle čestným prohlášením, je, že uchazeč o zaměstnání nevykonává samostatnou výdělečnou činnost. V praxi se zjišťuje, že uchazeč čestným prohlášením potvrdí, že tuto činnost nevykonává, ve skutečnosti však je tomu naopak. Proto se navrhuje umožnit úřadu práce uložit takovému uchazeči o zaměstnání podstatně vyšší pokutu, než podle dosavadní právní úpravy.

Článek II:

Účinnost navrhované novely zákona č. 9/1991 Sb., ve znění zákona č. 64/1991 Sb., by měla být shodná s účinností zákona, kterým se mění a doplňuje zákoník práce a zákon o zaměstnanosti.

V Praze dne 25. března 1992

JUDr. Petr Pithart v.r.
předseda vlády České republiky

Ing. Milan Horálek
ministr práce a sociálních věcí České republiky
v.z. PhDr. Oto Sedláček, CSc. v.r.


Zpracovatel: JUDr. V. Šmolcnop náměstek ministra práce a sociálních věcí České republiky


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP