K § 31

Navrhovaná úprava vyjadřuje specifické potřeby daňového řízení, pro něž jsou typická rozhodnutí (výzvy, opatření) předcházející stanovení daňového základu a daně, jako např. výzva k podání přiznání, výzva k doplnění přiznání, výzva k odstranění vad a pochybností, výzva k doložení uváděných údajů (specifikací) atd.

V náležitostech rozhodnutí je kromě obvyklých náležitostí upravených správním řádem nutno zavést některé další náležitosti, specifické pro vznik daňové povinnosti (např. částka, lhůta splatnosti, bankovní spojení).

Součástí rozhodnutí o stanovení daně není odůvodnění, neboť buď je daň stanovena ve shodě s daní poplatníkem přiznanou, nebo s poplatníkem v průběhu vyměřovacího řízení bylo, na základě výzev, o daňovém základu a dani podrobně jednáno a v obou těchto případech jsou poplatníkovi důvody vyměřené daně důvěrně známy, a šlo by tedy o zcela nadbytečný údaj.

Pro případ, že vyměřená daň se odchyluje od daně vypočtené poplatníkem v přiznání (hlášení), nebo od daně, která byla v průběhu vyměřovacího řízení jako výsledek dokazování poplatníkem i správcem daně souhlasně uznána, je zde dána poplatníkovi možnost požádat v odvolací lhůtě nejprve o vysvětlení, resp. odůvodnění těchto odchylek, a teprve pak se proti rozhodnutí případně odvolat.

Vyloučení odůvodnění v prvoinstančním řízení nemůže tedy ani v těchto případech způsobit poplatníkovi újmu z nedostatku odůvodnění. Také obecné vyloučení odkladného účinku daňových rozhodnutí je zcela tradiční a je vyvoláno potřebou vyloučit spekulativní využívání opravných prostředků jenom z důvodu odkladu plnění platebních povinností.

K § 32

Podchycení všech daňových subjektů správcem daně patří k základním předpokladům řádného výkonu správy daní. Registrační povinnost se bude vztahovat na všechny podnikatelské subjekty a na určitou část občanů, kteří podnikatelskými subjekty nejsou. Část daňových subjektů zaregistruje správce daně sám z moci úřední. Daňovému subjektu bude přiděleno daňové identifikační číslo složené z předčíslí, které vyjádří, u kterého správce daně je subjekt registrován, a z kmenového čísla, kterým bude buď rodné nebo identifikační číslo přidělené podnikatelskému subjektu statistickým orgánem.

K § 33

Vedle vztahů daňových subjektů ke správcům daně a v souvislosti s těmito vztahy vznikají ke správcům daně i práva a povinnosti třetích osob. V zájmu právní jistoty zákon vymezuje okruh třetích osob a rozsah jejich konkrétních práv a povinností k daňovým orgánům. Součinnost třetích osob se správci daně je vedle součinnosti samotných daňových subjektů k řádnému, ale i k hospodárnému výkonu správy daní nezbytná. Součinnost spojů, vydavatelů, bank a veřejných přepravců slouží zejména k přesné identifikaci daňových subjektů v případech, kdy daňový subjekt řádně neplní své povinnosti vůči správci daně.

K § 34

Pro řádné zabezpečení příjmů státního rozpočtu je třeba, aby správce daně učinil při likvidaci nebo jiném zániku daňových subjektů nezbytné úkony k úhradě inkasa daní, nedoplatků apod. a zároveň je třeba zajistit, aby daňový subjekt byl nucen vyrovnat své závazky vůči správci daně. Daňový subjekt požádá správce daně o vydání písemného potvrzení.

K § 35

Vyhledávací činnost je nedílnou součástí správy daní, která se bude, zejména v současných podmínkách, dostávat do popředí činnosti správce daně a bude zahrnovat stále větší rozsah skutečností, které bude nutno prověřit tak, aby bylo možné zjistit pokud možno veškeré příjmy podléhající zdanění. Proto je nezbytné ustanovení o vyhledávací činnosti zakotvit v zákonu o správě daní jako samostatné ustanovení a správce daně vybavit stejným oprávněním, jaké má při provádění daňové kontroly.

K § 36

V této zásadě jde o vynucení plnění důležitých povinností v daňovém řízení; jejich nedbání nemůže být ponecháno bez přiměřené sankce. Obdobná ustanovení obsahuje i současná právní úprava.

K § 37

Jedná se o zcela nový institut, který byl doporučen zástupci Mezinárodního měnového fondu. Jeho využíti se předpokládá hlavně v oblasti nepřímých daních. Této sankci předchází nejprve uplatnění mírnějšího postihu ve formě pokuty. Pokud však daňový subjekt ani po prvním postihu nenapraví svůj postoj k daňové povinnosti a opakuje stejné porušení právní povinnosti, je nezbytné použít tvrdšího postihu. Vlastnímu pozastavení činnosti předchází výzva, která umožní daňovému subjektu ve stanovené lhůtě odstranit toto opakované porušení povinnosti a nepřipustit tak vlastní pozastavení činnosti. Při výkonu tohoto postihu se uzákoňuje policii povinnost spolupráce.

K § 38

Správci daně musí být ponechána možnost vyžádat si pro správné stanovení základu daně v některých případech podrobnější podklady než ty, které by bylo možno jinak získat na základě obecně závazných právních předpisů. Jedná se např. o denní záznamy o příjmech a výdajích, vedení evidence motorových vozidel, vedení evidence základních prostředků apod.

K § 39 a § 40

Ustanovení vycházejí z nezbytného požadavku na úplnost a jednoznačnost skutečností potřebných pro řádné stanovení daní. Proto nelze jako zahájení řízení připustit jiný způsob než podání na tiskopisu ministerstva financí České republiky, který uvedené požadavky zabezpečí. I když je zákonná povinnost k podání daňového přiznání nebo hlášení, nelze ponechat samotné zahájení řízení jen na tomto podání, ale musí zde být rovnocenná možnost zahájení řízení pro správce daně, a to případně i proti vůli povinného subjektu. Je v zájmu řádné správy daní umožnit, z hlediska lhůt pro předložení daňových přiznání, aby tato přiznání mohla být daňovými poradci řádně přezkoumána. Současně se daňovému subjektu umožňuje opravit chyby, které ve svém daňovém přiznání sám zjistí. Tato okolnost má kladný vliv na případnou výši sankce. Úprava je běžná ve většině zemí Evropského společenství.

K § 41

Zavádí se nový institut - Přiznání k majetku. Přiznání k majetku bude podléhat movitý i nemovitý majetek včetně úsporných vkladů, cenných papírů apod., kromě majetku, který bude výslovně od přihlášení osvobozen. Neuvažuje se např. vztahovat přihlašovací povinnost na bytová zařízení, včetně šatstva, prádla, obuvi apod., pokud slouží k osobní potřebě toho, kdo je povinen majetek přihlásit, dále umělecká díla ve vlastnictví autora atd. Vzhledem k tomu, že se předpokládá zejména do r. 1995 velký pohyb ve vlastnických vztazích, navrhuje se zpočátku podávat přiznání k majetku po dvou letech, dále pak ve tříletých intervalech. Cenou obvyklou pro ocenění movitých věcí se rozumí cena, za kterou by bylo možno na trhu tuto věc koupit nebo prodat. Tento pojem běžně užívá jak občanský, tak i obchodní zákoník. Důvodem zavedení tohoto ustanovení je v plné šíři postihnout veškeré příjmy daňového subjektu, tj. např. i ty, které byly získány z nelegálních zdrojů apod. Zavedení tohoto nového institutu je podmínkou řádné daňové správy a jeho zavedení bylo usneseno vládou ČSFR dne 14. 11. 1991.

K § 42

Smyslem této fáze řízení je odstranit zřejmé i eventuální vady podání, které je činí nezpůsobilým k projednání. Jedná se tedy i o vady, jejichž existence je sice předpokládána, ale není jistá a dalším řízením vyvratitelná.

K § 43

Řádné vyměření daně nemůže být závislé pouze na povinné součinnosti daňového subjektu se správcem daně. V případech, kdy daňový subjekt svou povinnost spolupůsobit nesplní, by to znamenalo znemožnění stanovení daně, neboť potřebné údaje a doklady k nim má k dispozici jenom daňový subjekt. Proto zde musí být umožněno správci daně, aby mohl daň stanovit nikoliv za užití řádných důkazních prostředků, ale za použití jemu dostupných pomůcek, tj. na základě kvalifikovaného odhadu. Tato zásada je převzata ze současné právní úpravy a je obvyklá v daňovém řízení v sousedních vyspělých zemích.

K § 44

Nelze připustit, aby v rámci daňového řízení byla zpochybněna určitost daňového subjektu tím, že by docházelo ke smluvnímu převodu daňové povinnosti. Důsledky by ovlivnily celý charakter daňového procesu.

K § 45

Ustanovení upravuje vlastní postup při vyměření a předepsání daně a dále deklaruje právo správce daně kdykoliv, před uplynutím prekluzívní lhůty stanovené pro vyměření daně, uložit dodatečně daň, která byla v předchozím řízení stanovena nesprávně nižší.

K § 46

Zde stanovené prekluzívní lhůty odpovídají lhůtám obvyklým v daňových systémech jiných vyspělých zemí, a to včetně možnosti přerušení jejich běhu.

K § 47 až 49

Navrhovaná úprava je vyjádřením zásady dvojinstančnosti řízení. Dává daňovým subjektům široké možnosti se odvolat ovšem za předpokladu, že v předchozím řízení plnil svou zákonnou povinnost řádně v daňovém řízení spolupůsobit. Je též vyjádřením zásady jednoduchosti a neformálnosti řízení, která je např. vyjádřena v rozšíření možnosti rozhodovat o odvolání v rámci autoremedury. Podrobně je rozveden postup správce daně i odvolacího orgánu. Instituty, které navržená zásada obsahuje, jsou převzaty z procesních daňových předpisů, které byly u nás uplatňovány do roku 1949 a z procesních předpisů vyspělých právních států.

K § 50

Jde o specifický institut daňový, který zajišťuje obranu poplatníka vůči plátci daně při uplatňování srážkové daně, kde daňovou povinnost stanovuje plátce bez přímé účasti poplatníka nebo správce daně. Věcně stejná úprava je uplatněna i v současnosti u daně ze mzdy.

K § 51

Byla převzata věcně stejná dosavadní úprava, která se osvědčila.

K § 52

Jde o zvláštní opravný prostředek ve stádiu placení daně, který daňovému dlužníkovi umožňuje napadnout taková rozhodnutí správce daně, na která nejsou daňovému dlužníkovi vydávaná formalizovaná rozhodnutí. Jde o institut zavedený již v zákoně o přímých daních z r. 1927.

K § 53 a § 54

V zásadě se vychází z toho, že obnova řízení je přípustná nejen, jde-li o rozhodnutí vydaná ve vyměřovacím či odvolacím řízení, ale i v ostatních daňových věcech. Jde o mimořádný opravný prostředek, který má umožnit nápravu skutkových zjištění, z nichž se při vydání napadeného rozhodnuti vycházelo. Navržená zásada vychází z obdobné úpravy obsažené v zákoně o správním řízení.

K § 55

Jde o právo správce daně na žádost nebo z úřední povinnosti provést rychlou opravu zřejmých nesprávností a početních chyb, kterou by jinak musel provést odvolací orgán. Toto ustanovení je vyjádřením zásady neformálnosti a hospodárnosti daňového řízení.

K § 56

Vymezené základní pojmy vycházejí z dosavadní osvědčené právní úpravy. Odlišuje se zde pojem daňového subjektu a daňového dlužníka.

K § 57

K odstranění pochybností, co lze rozumět pod pojmem "příslušenství daně", je tento pojem vymezen. Současně se stanoví, že dojde-li např. k prominutí daně, promíjí se i příslušenství daně, např. penále, nestanoví-li správce daně jinak. Rovněž tento institut je převzat z dosavadní právní úpravy, která se v praxi osvědčila.

K § 58

Ustanovení upravuje povinnost platit daně v čs. korunách, což v dosavadní právní úpravě chybí. Dále stanoví několik možných způsobů placení daní tak, aby povinné subjekty mohly své daňové povinnosti splnit bez problémů. Předpokládá se, že podnikatelské subjekty budou platit daně v zásadě bezhotovostně. V praxi by tento postup neměl činit problémy a značně by usnadnil správu daní.

K § 59

Navrhovaná úprava umožňuje v odůvodněných případech odložit placení daně obdobně, jako je tomu v dosavadní právní úpravě. K zamezení zneužívání tohoto institutu a na základě doporučení daňových expertů z mezinárodních organizací (MMF a ES) se zakládá právo uplatnit úrok z odložených plateb.

K § 60

V návaznosti na zkušenosti ze současného vybírání daní zachovává se dosavadní vymezení "dne platby". Současně se nově stanoví nejzazší lhůty, v nichž musejí být platby převedeny peněžními ústavy na účty správců daní. Při očekávaném rozvoji bankovní sítě je třeba zajistit včasný přísun prostředků státního rozpočtu. Nově, ve srovnání s dosavadní právní úpravou, se zakotvuje povinnost ručení peněžních ústavů vůči daňovým správcům v případech, kdy neprovedou včas převod peněžních prostředků z jiných důvodů než z nedostatku finančních prostředků na účtě dlužníka. Přednostní úhrada daňové pohledávky před jinými úhradami odráží celospolečenský význam daní jako zdroje financování celospolečenských potřeb.

K § 61

Jde o osvědčený systém, jehož uspořádání pomocí poukazů a záznamů o nich, zaručuje nezbytnou kontrolu správnosti evidence. Příslušné poukazy jsou vnitřními rozhodnutími, která mají oporu v řádných daňových rozhodnutích.

K § 62

Ve srovnání se současnou úpravou se navrhuje zvýšit sankce, a tím preventivně působit na řádné a včasné plnění daňových povinností.

K § 63

Toto ustanovení vymezuje pojem "přeplatek" a stanoví způsob nakládání s ním, a to v souladu s dosavadní právní úpravou. Nově se počítá s uplatněním úroku z přeplatku, který zavinil správce daně. Souvisí to se zpřísněním sankcí spojených s daňovými nedoplatky.

K § 64

Ustanovení je vyjádřením rozdílu mezi prominutím daně a mezi prominutím daňového nedoplatku, který se v současné právní úpravě nepromítá, což činí v praxi problémy. V daném případě daňová povinnost trvá a pominou-li důvody, pro které byl prominut daňový nedoplatek, trvá povinnost poplatníka daň zaplatit.

K § 65

Toto ustanovení, převzaté z dosavadní právní úpravy, je vyjádřením zásady hospodárnosti daňového řízení. Současně zaručuje vymožení daňového nedoplatku, změní-li se okolnosti, za nichž bylo o jeho odpisu rozhodnuto.

K § 66

Zálohou je platba na daň, kterou povinný subjekt platí v průběhu zdaňovacího období, kdy skutečná výše daně za toto období není ještě známa. Uvedený postup zaručuje plynulý a rovnoměrný přísun finančních prostředků státnímu rozpočtu.

K § 67

Navrhované opatření, převzaté z dosavadní právní úpravy, sleduje preventivní výchovné působení na daňové poplatníky.

K § 68

Vybírání daně srážkou je i v současné době užívaný institut, který umožňuje vybírat daň úsporným způsobem a omezuje možnosti daňových úniků. Návrh upravuje nejzazší lhůtu pro odvedení sražených částek příslušnému správci daně.

K § 69

Stanovení promlčecí lhůty v souvislosti s vymáháním nedoplatků na dani se navrhuje na šest let. Objektivní prekluzívní lhůta se navrhuje dvacetiletá. Zvlášť se upravuje promlčení v případě zajištění nedoplatku zástavním právem.

K § 70

Opatření k zajištění daní jsou navrhována pro krajní případy, např. vyhýbá-li se poplatník soustavně placení daně, často mění bydliště, okolnosti nasvědčují tomu, že hodlá natrvalo odjet do ciziny nebo že v době splatnosti daně nebude mít peněžní prostředky na její zaplacení. Opatření k zajištění daně před její zákonnou splatností je úspornější než vymáhání nezaplacené daně po termínu splatnosti. Konkrétní výši, v jaké se budou uskutečňovat srážky, bude možné stanovit až v paragrafovaném znění, a to až po schválení daňových sazeb v daňových zákonech.

K § 71

Zástavní právo ze zákona bylo dosud upraveno pouze v § 21 zákona č. 143/1961 Sb., o dani domovní. Na základě dlouholetých poznatků z praxe je třeba rozšířit možnost využívat tento institut u všech daní a poplatků. Navrhuje se proto, aby zástavní právo vzniklo přímo na základě tohoto zákona.

K § 72

Vymáhání splatných daňových nedoplatků je zřízeno pro veškerý majetek a majetková práva, která mohou být předmětem exekuce.

K části sedmé

Tato část v jednotlivých hlavách zahrnuje úpravu, která doplňuje hmotněprávní zákony v oblasti daní navržené k přijetí Federálnímu shromáždění. Hlava třetí, která navazuje na daň z příjmů, je dále dělena na oddíly k daním z příjmů fyzických osob, právnických osob a společná ustanovení pro oba typy daní.

K hlavě první

K § 73

Řádná evidence subjektů daně z přidané hodnoty, originální daňová identifikační čísla, která jsou základní podmínkou pro řádnou správu této daně a pro omezení případných daňových úniků.

K § 74

Podle předběžných odhadů dojde zavedením daně z přidané hodnoty k několikanásobnému zvýšení počtu daňových subjektů. To je spojeno se značnými nároky na daňovou správu. Podle zkušeností zahraničních expertů je navrhovaný způsob vybírání daně z přidané hodnoty nejefektivnější. Uplatňuje se zatím především v zemích, které zavedly uvedenou daň v nedávné době (např. v Portugalsku, Itálii, Španělsku a dalších) a v ostatních ekonomicky vyspělých zemích se snaží na uvedený způsob vybírání daně přejít. Československým bankám bude navržena možnost, provádět tuto službu ve prospěch čs. státu, a to za ekvivalentní protihodnotu, která by měla spočívat v přínosu z úroků z vybrané daně, kterou si peněžní ústav ponechá na svém účtě po dobu stanovenou v prováděcím předpise.

K hlavě druhé

K § 75

Kontrola výroby a oběhu lihu, vč. jeho zdaňování je, s ohledem na zvláštní charakter tohoto produktu a jeho velmi vysoké daňové zatížení, předmětem speciálních kontrolních postupů, prováděných správci daně. Výše uvedené instituty jsou dosud upraveny ve vyhlášce federálního ministerstva financí č. 17/1972 Sb., o kontrole výroby a oběhu lihu, vydané na základě 19 odst. 1 písm. a) zákona č. 73/1952 Sb., o dani z obratu a podle § 7 zákona č. 63/1953 Sb., o úpravě hospodaření s tabákem, solí a lihem a o zrušení státních finančních monopolů. Současně se zavedením daně z přidané hodnoty bude zrušen zákon o dani z obratu. Předmětná úprava patří do působnosti republiky. S ohledem na zvláštnost úpravy, platné pro omezený okruh daňových subjektů, navrhujeme upravit v zákoně o správě daní tyto otázky jen rámcově a podrobnosti upravit v prováděcí vyhlášce.

K hlavě třetí

Oddíl první

§ 76 až 87

Daň z příjmů fyzických osob, která bude zahrnovat tři dosud platné daně, tj. daň ze mzdy, daň z literární a umělecké činnosti a daň z příjmů obyvatelstva, jež hlediska správy daně a řízení specifická a komplikovaná oblast. Tato specifika vyplývají zejména z toho, že u daní z příjmů ve smyslu čl. 12 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o čs. federaci, ve znění pozdějších předpisů, se upravuje zákonem Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky pouze okruh poplatníků, předmět a základ daně, výchozí daňové sazby a rozsah možných odchylek v konstrukci daní. Ostatní ustanovení patří pak do působnosti národních rad. Z těchto důvodů se jeví jako nejvhodnější, a pro poplatníky nejsrozumitelnější, upravit tuto oblast v zákoně o správě daní a poplatků jako samostatný oddíl navazující na návrh zákona Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky o daních z příjmů. Specifické pro tuto daň jsou podmínky pro přiznání k dani, zavedení minimální výše daně, způsob placení daně, zejména u příjmů ze závislé činnosti a z funkčních požitků, způsob zaokrouhlování, odpovědnost plátců dání atp.

Oddíl druhý

§ 88 až 89

Daň z příjmů právnických osob nahrazuje dosavadní odvod ze zisku, důchodovou daň a zemědělskou daň ze zisku. Daň (odvod) z objemu mezd bude nahrazena pojistným na sociální (důchodové), nemocenské a zdravotní pojištění. Přechod na formu kapitálových společností i nová úprava přináší zároveň zásadní změnu spočívající v tom, že subjekt, který se dostane do ztráty, ji může v následujících letech umořovat. Nový daňový předpis přináší zásadní zjednodušení dosavadních finančních předpisů. Zákon o dani z příjmů se upravuje zákonem Federálního shromáždění. Je v něm vymezen okruh poplatníků, předmět, základ a sazba daně. Ostatní ustanovení patří do působnosti národních rad. Z toho důvodu se navrhuje zapracovat tato ustanovení do zákona o správě daní a poplatků. Jedná se především o specifika, jako například placení záloh daně z příjmů právnických osob, splatnost daně, způsob vybírání daně srážkou. Ostatní procesní ustanovení týkající se daňového řízení ve věci daně z příjmů právnických osob jsou obsažena v obecných částech návrhu zákona.

Oddíl třetí

§ 90

Navrhované ustanovení bylo doplněno na základě rozhodnutí vlády České republiky. Jde o ustanovení, které zahrnuje pouze ty daňové subjekty se sídlem v České republice, u nichž nemá právo rozhodnout o úlevách federace. Jedná se o ustanovení, které nebylo do federálního zákona o dani z příjmů zapracováno s ohledem na nové postavení daní v tržní ekonomice a s ohledem na právo poplatníků započítat si do základu daně ztrátu z minulých let.

K hlavě čtvrté

§ 91 a 92

U této daně bylo nutno upravit odchylně podávání daňových hlášení a omezit tuto povinnost pouze na případ změn rozhodných skutečností. Současně byl převzat dosavadní způsob osvědčený u domovní daně při vzniku a zániku daňové povinnosti v průběhu zdaňovacího období a při změně daňových subjektů.

K hlavě páté

§ 93 a 94

Jde o daň, která v dosud platné daňové soustavě nebyla uplatňována a vzhledem k jejím specifickým požadavkům bylo nutno upravit odchylně od obecných částí předpisu způsob vyměření a placení a současně stanovit povinnost řidičů vozidel, mít u sebe doklad o zaplacení daně.

K části osmé

§ 95 až 106

Společná, zmocňovací, přechodná a závěrečná ustanovení upravují vztah návrhu zákona ke správnímu řádu, další postup v zahájených daňových řízení, přechodná opatření v přeregistrování daňových subjektů a platnosti kolkových známek. Současně zrušují dosud platný procesní předpis, ustanovení v zákoně o přestupcích, které dosud umožňovalo u občanů postihovat přestupek při neplnění povinností vůči správcům daní, a příslušná ustanovení v zákoně o územních finančních orgánech, která by vzhledem k nově vymezené místní příslušnosti byla nadbytečná. Účinnost zákona se předpokládá k datu zahájení působení nové daňové soustavy.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP