Tento zákon stanoví některé další
předpoklady pro výkon některých funkcí
obsazovaných ustanovováním nebo jmenováním
a/ v ministerstvu vnitra České republiky (dále
jen "ministerstvo");
b/ v Policii České republiky;
c/ ve Sboru nápravné výchovy České
republiky.
Funkcemi podle § 1 písm. a/ a b/ se rozumějí
funkce
a/ příslušníků Policie České
republiky (dále jen "policista")
povolaných k plnění úkolů v
ministerstvu [§ 51 zákona
ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii České
republiky.];
b/ policistů zařazených v Úřadu
vyšetřování pro Českou republiku;
c/ policistů zařazených na policejním
ředitelství;
d/ ředitele, zástupce ředitele, vrchního
komisaře, velitele vnější služby,
vedoucího odboru, velitele zásahové jednotky
a vedoucího oddělení správní
služby na správách krajů v České
republice a správě hlavního města
Prahy;
e/ ředitele, zástupce ředitele, komisaře,
velitele vnější služby, vedoucího
oddělení dopravního inspektorátu,
vedoucího oddělení správní
služby a vrchního inspektora na okresních a
jim na roveň postavených obvodních a městských
ředitelstvích Policie České republiky;
f/ ředitele, zástupce ředitele a vedoucího
oddělení na krajských úřadech
vyšetřování v České republice
a v hlavním městě Praze;
g/ ředitele, zástupce ředitele a vedoucího
oddělení na okresních a jim na roveň
postavených obvodních a městských
úřadech vyšetřování v
České republice.
/1/ Předpokladem pro výkon funkcí podle §
2 je, že občan v období od 25. února
1948 do 17. listopadu 1989 nebyl
a/ příslušníkem Sboru národní
bezpečnosti zařazeným ve složce Státní
bezpečnosti na úseku s kontrarozvědným
zaměřením;
b/ příslušníkem Sboru národní
bezpečnosti zařazeným ve funkci náčelníka
odboru a vyšší ve Státní bezpečnosti;
c/ evidovaný v materiálech Státní
bezpečnosti jako rezident, agent, držitel propůjčeného
bytu, držitel konspiračního bytu, informátor
nebo ideový spolupracovník Státní
bezpečnosti;
d/ vědomým spolupracovníkem Státní
bezpečnosti;
e/ ve funkci tajemníka Komunistické strany Československa
nebo Komunistické strany Slovenska od okresního
nebo jemu na roveň postaveného výboru výše,
členem předsednictva těchto výborů,
členem ústředního výboru Komunistické
strany Československa nebo ústředního
výboru Komunistické strany Slovenska, členem
Byra pro řízení stranické práce
v českých zemích nebo členem Výboru
pro řízení stranické práce
v českých zemích, s výjimkou těch,
kteří tyto funkce zastávali pouze v období
od 1. 1. 1968 do 1. 5. 1969;
f/ ve Sboru národní bezpečnosti ve funkci
tajemníka hlavního výboru Komunistické
strany Československa nebo hlavního výboru
Komunistické strany Slovenska, členem hlavního
výboru Komunistické strany Československa
nebo hlavního výboru Komunistické strany
Slovenska nebo předsedou celoútvarového výboru
Komunistické strany Československa nebo Komunistické
strany Slovenska;
g/ pracovníkem aparátu orgánů uvedených
v ustanoveních písmen e/ a f/ na úseku politického
řízení Sboru národní bezpečnosti;
h/ příslušníkem Sboru národní
bezpečnosti zařazeným na správě
pro politickovýchovnou, vzdělávací,
kulturní a propagační činnost federálního
ministerstva vnitra nebo ministerstva, který přímo
vykonával politickovýchovnou činnost;
i/ příslušníkem Sboru národní
bezpečnosti zařazeným ve funkci zástupce
náčelníka (velitele) pro politickovýchovnou
práci;
j/ příslušníkem Lidových milicí;
k/ členem akčního výboru Národní
fronty po 25. 2. 1948, prověrkových komisí
po 25. 2. 1948 nebo prověrkových normalizačních
komisí po 21. 8. 1968;
l/ studentem na Vysoké škole Felixe Edmundoviče
Dzeržinského při Radě ministrů
Svazu sovětských socialistických republik
pro příslušníky Státní
bezpečnosti, Vysoké škole ministerstva vnitra
Svazu sovětských socialistických republik
pro příslušníky Veřejné
bezpečnosti, Vyšší politické škole
ministerstva vnitra Svazu sovětských socialistických
republik nebo vědeckým aspirantem anebo účastníkem
kursů delších než 3 měsíce
na těchto školách.
/2/ Vědomou spoluprací ve Státní bezpečnosti
se podle odstavce 1 písm. d/ pro účely tohoto
zákona rozumí, že občan byl evidován
v materiálech Státní bezpečnosti jako
důvěrník, kandidát tajné spolupráce
nebo tajný spolupracovník důvěrného
styku a věděl, že se stýká s
příslušníkem Sboru národní
bezpečnosti a podává mu zprávy formou
utajeného styku nebo plnil jím uložené
úkoly.
/3/ V odůvodněných případech
může ministr vnitra České republiky
prominout podmínku podle odstavce 1, pokud by její
uplatnění narušilo důležitý
zájem služby a není tím ohrožen
účel tohoto zákona.
Funkcemi podle § 1 písm. c/ se rozumějí
funkce
a/ příslušníků Sboru nápravné
výchovy České republiky (dále jen
"příslušník") zařazených
na ředitelství Sboru nápravné výchovy
České republiky;
b/ ředitele a zástupce ředitele útvaru
Sboru nápravné výchovy České
republiky nebo organizační složky Sboru nápravné
výchovy České republiky postavené
na roveň útvaru Sboru nápravné výchovy
České republiky;
c/ vedoucího oddělení a jemu na roveň
postavených organizačních částí
na útvarech Sboru nápravné výchovy
České republiky, vedoucího úseku (skupiny)
v organizačních složkách Sboru nápravné
výchovy České republiky postavených
na roveň útvaru Sboru nápravné výchovy
České republiky;
d/ příslušníků zařazených
v odděleních (skupinách) prevence v útvarech
Sboru nápravné výchovy České
republiky.
/1/ Předpokladem pro výkon funkcí podle §
4 ve Sboru nápravné výchovy České
republiky je, že v období od 25. února 1948
do 17. listopadu 1989
a/ u občana nebyly zjištěny skutečnosti
uvedené v § 3 odst. 1;
b/ občan nebyl členem celoútvarového
výboru Komunistické strany Československa
při správě Sboru nápravné výchovy
České republiky, předsedou celoútvarového
výboru Komunistické strany Československa
v útvarech a jim na roveň postavených organizačních
složkách Sboru nápravné výchovy
České republiky nebo předsedou základní
organizace Komunistické strany Československa v
útvarech Sboru nápravné výchovy České
republiky, ve kterých nebyl zřízen celoútvarový
výbor Komunistické strany Československa;
c/ občan nebyl ve funkci zástupce náčelníka
správy nebo útvaru Sboru nápravné
výchovy České republiky pro politickovýchovnou
práci;
d/ občan nebyl evidován v materiálech Sboru
nápravné výchovy České republiky
jako rezident, agent nebo důvěrník vnitřní
ochrany Sboru nápravné výchovy České
republiky a přitom se vědomě nepodílel
na činnosti v zájmu Státní bezpečnosti.
/2/ V odůvodněných případech
může ministr spravedlnosti České republiky
prominout podmínku podle odstavce 1, pokud by její
uplatnění narušilo důležitý
zájem služby a není tím ohrožen
účel tohoto zákona.
/1/ Skutečnosti uvedené v § 3 odst. 1 písm.
a/ až d/ se dokládají osvědčením
vydaným federálním ministerstvem vnitra,
popřípadě nálezem vydaným podle
zvláštního zákona [§
8, § 11 a § 13 zákona č. 451/1991 Sb.,
kterým se stanoví některé další
předpoklady pro výkon některých funkcí
ve státních orgánech a organizacích
České a Slovenské Federativní Republiky,
České republiky a Slovenské republiky.].
/2/ Skutečnosti uvedené v § 3 odst. 1 písm.
e/ až g/, j/ a k/ a v § 5 odst. 1 písm. b/ až
d/ se dokládají čestným prohlášením.
Občan, policista nebo příslušník,
který má vykonávat funkci uvedenou v §
2 v ministerstvu nebo v Policii České republiky
nebo funkci uvedenou v § 4 ve Sboru nápravné
výchovy České republiky, předkládá
osvědčení, případně
nález nebo čestné prohlášení
příslušnému služebnímu orgánu;
současně je povinen před nástupem
do funkce předložit prohlášení,
že nebyl a není spolupracovníkem žádné
zahraniční zpravodajské nebo výzvědné
služby.
/1/ Ministr vnitra České republiky a ministr spravedlnosti
České republiky jsou oprávněni od
orgánů uvedených ve zvláštním
zákoně vyžadovat osvědčení
nebo nález o skutečnostech uvedených v §
3 odst. 1 písm. a/ až d/ [§
22 odst. 1 zákona č. 451/1991 Sb.].
/2/ Ministr vnitra České republiky a ministr spravedlnosti
České republiky mohou k vyžádání
osvědčení nebo nálezu podle odstavce
1 zmocnit u policisty nebo u příslušníka
anebo u občana, který je nebo má být
do funkce ustanoven, ten služební orgán, kterému
ustanovení do této funkce přísluší.
/3/ Vedoucí orgánu nebo služební orgán
zároveň upozorní policistu, příslušníka
nebo občana, že je mu povinen předložit
osvědčení nebo nález do 30 dnů
po jeho doručení.
/4/ Žádost o vydání osvědčení
u policisty nebo příslušníka musí
být zaslána federálnímu ministerstvu
vnitra nejpozději do 30 dnů ode dne účinnosti
tohoto zákona.
/5/ Jestliže policista nebo příslušník
nepředloží osvědčení vedoucímu
orgánu nebo služebnímu orgánu do 30
dnů po jeho obdržení, požádá
vedoucí orgánu nebo služební orgán
federální ministerstvo vnitra o zaslání
opisu osvědčení.
Skončení služebního poměru a
převedení na jinou funkci
/1/ Nesplňuje-li policista nebo příslušník
předpoklady pro výkon funkce uvedené v §
3 odst. 1 písm. a/ až e/ a v § 5 odst. 1 písm.
b/ až d/, považuje se to za důvod pro skončení
služebního poměru propuštěním
[§... zákona č........
Sb., o služebním poměru.......]. Služební
orgán rozhodne o propuštění policisty
nebo příslušníka ze služebního
poměru nejpozději do 15 dnů ode dne, kdy
důvod pro propuštění zjistil.
/2/ Nesplňuje-li policista nebo příslušník
předpoklady pro výkon funkce uvedené v §
3 odst. 1 písm. f) až l), považuje se to za důvod
pro převedení na jinou funkci, než je uvedena
v § 2 a 4.
/3/ Při propuštění skončí
služební poměr uplynutím tří
kalendářních měsíců
následujících po dni oznámení
rozhodnutí o propuštění, pokud se služební
orgán nedohodne s policistou nebo příslušníkem
na lhůtě kratší.
/4/ Požádá-li policista nebo příslušník,
který nesplňuje předpoklady pro výkon
funkce uvedené v § 3 odst. 1 a v § 5 odst. 1
o uvolnění ze služebního poměru
[5/ §... zákona č........ Sb., o služebním
poměru.......], skončí
služební poměr uplynutím tří
kalendářních měsíců
následujících po dni doručení
žádosti o uvolnění, pokud se služební
orgán nedohodne s policistou nebo příslušníkem
na lhůtě kratší.
/5/ Odmítne-li policista nebo příslušník
předložit čestné prohlášení
o skutečnostech uvedených v § 3 odst. 1 a v
§ 5 odst. 1 písm. b/ až d/ a v § 7 do 60
dnů od účinnosti tohoto zákona nebo
je-li čestné prohlášení nepravdivé,
postupuje se podle odstavce 1.
Pokud tento zákon nestanoví jinak, platí
o podmínkách a způsobu vydávání
osvědčení a nálezů, jejich
doručování a ověřování
skutečností, zveřejňování,
utajování, sankcích a příslušnosti
soudů na přezkoumání nálezů
ustanovení zvláštního zákona
[Zákon č. 451/1991 Sb.].
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem........... a pozbývá účinnosti
dnem 31. prosince 1996.
Obecná část
Federální shromáždění
České a Slovenské Federativní Republiky
přijalo dne 4. října 1991 zákon č.
451/1991 Sb., kterým se stanoví některé
další předpoklady pro výkon některých
funkcí ve státních orgánech a organizacích
České a Slovenské Federativní Republiky,
České republiky a Slovenské republiky. Tento
zákon zasahuje do oblasti pracovněprávních
vztahů, a to jak upravených zákoníkem
práce, tak i ve speciálních předpisech
upravujících postavení a právní
poměry orgánů a institucí vyjmenovaných
v § 1 cit. zákona. Uvedený zákon však
neupravuje problematiku ve vztahu k ozbrojeným bezpečnostním
sborům republik, a to s ohledem na ustanovení čl.
27 ústavního zákona o čs. federaci,
podle kterého patří do výlučné
působnosti republik "zřizovat vlastní
ozbrojené bezpečnostní sbory a upravovat
jejich postavení, oprávnění a ostatní
poměry". Úprava "ostatních poměrů"
je přitom chápána i jako úprava služebního
poměru příslušníků ozbrojených
bezpečnostních sborů republik jako pracovněprávního
vztahu sui generis.
Z uvedeného se pak dovozuje, že stanovení zvláštních
předpokladů pro výkon některých
funkcí v ozbrojených bezpečnostních
sborech České republiky je ve výlučné
legislativní působnosti České národní
rady.
Pokud jde o věcné řešení předloženého
zákona, vychází z celkové koncepce
zákona č. 451/1991 Sb. s tím, že některé
další předpoklady jsou stanoveny pro všechny
funkce v aparátu bezpečnostního úseku
ministerstva vnitra ČR a policejního ředitelství,
a dále pak pro výkon řídících
funkcí (tj. těch funkcí, které by
byly analogicky obsazovány jmenováním v režimu
zákoníku práce) v Policii České
republiky. Zvláštní úprava je pak zvolena,
s přihlédnutím ke specifickým podmínkám,
pro Sbor nápravné výchovy České
republiky. Je tedy částečně recipováno
ustanovení § 3 zákona č. 451/1991 Sb.,
pokud jde o tzv. bezpečnostní úsek ministerstva
vnitra ČR a policejní ředitelství,
a ustanovení § 1 cit. zákona, pokud jde o Policii
České republiky.
Takto volený přístup k věcnému
řešení vycházel především
z toho, že Policie České republiky prakticky
nahradila složku Veřejné bezpečnosti,
která v systému bývalého Sboru národní
bezpečnosti plnila úkoly především
v oblasti veřejného pořádku a nikoli
v těch otázkách vnitřního pořádku
a bezpečnosti státu, které byly zákonem
č. 128/1970 Sb. svěřeny do působnosti
ČSSR, složce Státní bezpečnosti.
Prostá recepce ustanovení § 3 zákona
č. 451/1991 Sb. by výrazně zasáhla
do struktury Policie České republiky s tím,
že velmi problémová situace by nastala zejména
v aparátu vyšetřování.
S realizací zákona, pokud jde o nároky v
souvislosti se skončením služebního
poměru, budou spojeny zvýšené požadavky
na finanční prostředky, které budou
muset být kryty z rozpočtu ministerstva vnitra ČR
a ministerstva spravedlnosti ČR.
Zvláštní část
K § 1
Navrhované ustanovení určuje, vzhledem ke
specifickému obsazování funkcí na
bezpečnostním úseku ministerstva vnitra ČR
příslušníky Policie České
republiky povolanými k plnění úkolů
v tomto ministerstvu, rozsah působnosti navrhovaného
zákona. Pojem "jmenování" je v
návrhu obsažen vzhledem k ustanovení §
3 odst. 6 zákona ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii
České republiky, podle kterého je funkce
policejního ředitele obsazována jmenováním
vládou České republiky.
K § 2
Navrhované ustanovení je prakticky recepcí
zákona č. 451/1991 Sb., přičemž
kombinuje prvky obsažené v § 1 a § 3 cit.
zákona. Zatímco výkon všech funkcí
v ministerstvu vnitra ČR a policejním ředitelství
bude podmíněn splněním zvláštních
předpokladů podle navrhovaného zákona,
v Policii České republiky a v aparátu vyšetřování
půjde jen o řídící funkce,
tj. v podstatě o ty funkce, které by byly v režimu
zákoníku práce obsazeny jmenováním
(analogie § 1 zákona č. 451/1991 Sb.).
K § 3
Navrhované ustanovení, pokud jde o stanovení
předpokladů, prakticky recipuje ustanovení
§ 2 a 3 zákona č. 451/1991 Sb. Tato konstrukce
byla nutná ve vztahu k bezpečnostnímu úseku
ministerstva vnitra ČR, který plní úkoly
ministerstva jako ústředního orgánu
státní správy; jde tedy o analogii ustanovení
§ 1 písm. a/ cit. zákona v podstatně
zpřísněné podobě v tom, že
se vztahuje na všechny funkce. Vzhledem k tomu, že policejní
ředitelství je vrcholným orgánem řízení
Policie České republiky, je volena pro obsazování
funkcí v tomto orgánu shodná úprava.
Navrhované ustanovení dále obsahuje výčet
funkcí v ostatních útvarech Policie České
republiky a v aparátu vyšetřování,
k jejichž výkonu je třeba splnění
zvláštních předpokladů podle
navrhovaného zákona.
K § 4
Ve Sboru nápravné výchovy České
republiky (dále jen "SNV") je okruh funkcí
ve smyslu návrhu tohoto zákona stanoven relativně
analogicky jako v Policii České republiky. Jde o
nezbytný prvek zachování rovnováhy
pohledů na oba sbory. Takto v SNV stanovený okruh
funkcí zejména pojímá příslušníky
zařazené k výkonu funkce na ředitelství
SNV, které je řídícím, kontrolním
a metodickým orgánem celého SNV, jakož
i garantem směrů stanovených v českém
vězenství.
Obdobně se na realizaci stanovené koncepce vězenství
podílejí i vedoucí funkcionáři
jednotlivých útvarů SNV, resp. útvarů
pro výkon trestu odnětí svobody a vazby,
jakož i dalších subjektů podílejících
se na zabezpečování úkolů SNV
(např. Institut vzdělávání
SNV, zdravotnická služba SNV).
Vzhledem k poměrně vysokému stupni rozhodovací
pravomoci jednotlivých vedoucích (řídících)
funkcionářů SNV se doporučuje do okruhu
vyjmenovaných funkcí pojmout též vedoucí
oddělení, úseků a skupin.
K § 5
Předpoklady pro výkon stanovených funkcí
jsou v SNV konstruovány obdobně jako v resortu ministerstva
vnitra České republiky, avšak v některých
případech nutně specifikovány na podmínky
a potřeby tohoto sboru.
Písmeno a/ fakticky recipuje předpoklady stanovené
v resortu ministerstva vnitra ČR.
V písmenu b/ je nezbytné pojmout politické
funkce, které svým praktickým výkonem
fakticky suplovaly, popř. doplňovaly funkce služební
v celé struktuře Sboru nápravné výchovy.
V písmenu c/ jsou analogicky jako v resortu ministerstva
vnitra ČR pojaty služební funkce politického
řízení SNV.
V písmenu d/ jsou zahrnuty osoby, které se vědomě
podílely na činnosti v zájmu Státní
bezpečnosti.
Obdobně jako v resortu ministerstva vnitra České
republiky (viz § 3 odst. 2) je v tomto ustanovení
vyjádřen princip odůvodněné
individualizace, vztahující se na všechny stanovené
předpoklady pro výkon funkcí.
K § 6 až 8
Tato ustanovení upravují postup při zjišťování
zvláštní způsobilosti pro výkon
některých funkcí podle navrhovaného
zákona. Pokud jde o skutečnosti uvedené v
§ 3 písm. h/, i/ a l/, vychází návrh
z předpokladu, že jejich ověření
je možné podle personální evidence,
a to jak v případě policistů ve služebním
poměru, tak i v případech znovupřijetí.
Znění § 8 pak reaguje na ustanovení
§ 22 zákona č. 451/1991 Sb., podle kterého
je federální ministerstvo vnitra vázáno
požadavky ministra vnitra České republiky a
ministra spravedlnosti České republiky jen tehdy,
budou-li k takovým žádostem zmocněni
zákonem ČNR. Vzhledem k obrovské četnosti
těchto žádostí se navrhuje umožnit
ministrům vnitra a spravedlnosti, aby k jejich podávání
zmocnili příslušné odpovědné
orgány.
K § 9 až 10
Navrhovaná ustanovení recipují obdobně
postup zakotvený v zákoně č. 451/1991
Sb. Konkrétní odkazy na příslušný
zákon o služebním poměru nejsou prozatím
uvedeny s tím, že není zřejmé,
zda tento zákon nabyde účinnosti dříve
nebo později, než již schválený
zákon České národní rady o
služebním poměru příslušníků
Policie České republiky, který nahradí
dosavadní zákon č. 100/1970 Sb., o služebním
poměru příslušníků Sboru
národní bezpečnosti, dosud platný
jak pro příslušníky Policie České
republiky, tak i pro příslušníky Sboru
nápravné výchovy České republiky.
Navrhované ustanovení je sice nepřímou
novelizací příslušného zákona
o služebním poměru příslušníků
uvedených sborů, vzhledem ke specifice navrženého
zákona však nemohla být volena jiná
konstrukce.
Zpracoval: JUDr. Karel KOTAČKA ředitel legislativního
odboru MV ČR