kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 425/1990
Sb., o okresních úřadech, úpravě
jejich působnosti a o některých dalších
opatřeních s tím souvisejících
Zákon České národní rady č.
425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě
jejich působnosti a o některých dalších
opatřeních s tím souvisejících,
se mění a doplňuje takto:
1. § 1 zní:
V okresech se zřizují okresní úřady.
V okresech Brno-město, Ostrava-město a Plzeň-město
[§ 6, 9, 10 zákona č. 36/1960 Sb., o územním
členění státu] se okresní
úřady nezřizují."
2. § 3 odst. 6 zní:
"/6/ Za porušení povinností stanovených
obecně závaznou vyhláškou vydanou okresním
úřadem může okresní úřad
uložit podnikateli [§ 2 odst. 2 zákona č.
513/1991 Sb., obchodní zákoník] nebo
právnické osobě a fyzické osobě,
pokud fyzická osoba vykonává podnikatelskou
činnost, pokutu do 100 000,- Kčs. Pokutu lze uložit
do jednoho roku ode dne, kdy došlo k porušení
obecně závazné vyhlášky."
3. V § 4 se slova "občanů, organizací"
nahrazují slovy "fyzických a právnických
osob".
4. § 5 zní:
/1/ Okresní úřad
a) vykonává státní správu ve
věcech, které stanoví zvláštní
zákony,
b) vykonává státní správu,
která ke dni 23. listopadu 1990 příslušela
podle zvláštních předpisů okresním
národním výborů, pokud nebyla přenesena
na pověřený obecní úřad
[§ 60 zákona České národní
rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení)]
nebo se tímto zákonem neruší anebo nebyla
přenesena zvláštními zákony na
jiné orgány [např. zákon ČNR
č. 564/1990 Sb., o státní správě
a samosprávě ve školství],
c) vykonává státní správu ve
věcech uvedených v příloze I k tomuto
zákonu, pokud nebyla přenesena na jiné orgány,
d) přezkoumává rozhodnutí orgánů
obce vydaná ve správním řízení
[zákon č. 71/1967 Sb., o správním
řízení (správní řád)],nestanoví-li
zvláštní zákon jinak [např.
zákon ČNR č. 564/1990 Sb., o státní
správě a samosprávě ve školství],
e) a kontroluje činnost pověřených
obecních úřadů a orgánů
obcí na úseku jejich přenesené působnosti
[§ 21 odst. 1 zákona České národní
rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení)]
a poskytuje jim odbornou pomoc, ukládá obecním
úřadům opatření k odstranění
nedostatků zjištěných při kontrole,
f) stanoví podle zvláštního zákona
výši náhrady nákladů, které
obcím vzniknou v souvislosti s výkonem přenesené
působnosti,
g) plní úkoly spojené s mobilizačními
přípravami státu a úkoly civilní
obrany,
h) stanoví pověřeným obecním
úřadům [§ 60 zákona České
národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích
(obecní zřízení)] jejich územní
obvod tak, aby každá obec v okrese byla začleněna
do územního obvodu některého pověřeného
obecního úřadu.
/2/ Okresní úřad dále plní
úkoly spojené s řešením mimořádných
událostí v případech ohrožení
života a zdraví obyvatel, majetku a životního
prostředí. Za tím účelem může
přednosta okresního úřadu vyhlásit
obecně závaznou vyhláškou pro území
okresu nebo jeho část stav ohrožení.
K ochraně osob, majetku a životního prostředí
nebo k odstranění popř. zmírnění
následků mimořádných událostí
může přednosta okresního úřadu
uložit opatření fyzickým a právnickým
osobám a místním orgánům státní
správy. Tomu, kdo splnil uloženou povinnost, přísluší
náhrada účelně vynaložených
nákladů, popřípadě náhrada
škody. Náhradu nákladů, popř.
vzniklé škody, lze uplatnit u okresního úřadu
do šesti měsíců po jejich vzniku.
/3/ Za nesplnění povinnosti uložené
podle odstavce 2 může okresní úřad
uložit pokutu fyzické osobě do výše
10 000,- Kčs, právnické osobě do výše
100 000,- Kčs.
/4/ V okresech Brno-město, Ostrava-město a Plzeň-město
vykonávají působnost okresních úřadů
magistráty těchto měst [zákon České
národní rady č ...... 1992 Sb., o statutárních
městech a městech se zvláštním
postavením] s výjimkou působnosti podle
§ 5 odst. 1 a 2 zákona České národní
rady č. 172/1991 Sb., o přechodu některých
věcí z majetku České republiky do
vlastnictví obcí, kterou pro město Brno vykonává
Okresní úřad Brno-venkov, pro město
Ostravu Okresní úřad Opava a pro město
Plzeň Okresní úřad Plzeň-sever."
5. § 6 se vypouští.
6. § 8 zní:
/1/ V čele okresního úřadu je jeho
přednosta, kterého jmenuje a odvolává
vláda na návrh ministra vnitra České
republiky (dále jen "ministr vnitra").
/2/ Ministr vnitra předkládá návrh
na jmenování přednosty okresního úřadu
(dále jen "přednosta") na základě
výsledků výběrového řízení.
Výběrové řízení vyhlašuje
a jeho pravidla stanoví ministr vnitra.
/3/ Plat a odměny přednostovi stanoví ministr
vnitra podle zvláštních předpisů.
/4/ Přednostu v době jeho nepřítomnosti
zastupuje jím určený zástupce; zástupcem
může být jen vedoucí referátu
nebo kanceláře přednosty.
/5/ Přednosta je nadřízený všem
pracovníkům okresního úřadu
a plní funkci vedoucího organizace podle zvláštních
předpisů ve vztahu k tomuto úřadu."
7. Za § 8 se vkládá nový § 8 a,
který zní:
/1/ Funkce přednosty je neslučitelná s funkcí
poslance zákonodárného sboru, s funkcí
člena zastupitelstva orgánu územní
samosprávy, s jinou funkcí ve státní
správě a s funkcemi v politických stranách
nebo hnutích.
/2/ Přednosta nesmí dále vykonávat
jinou výdělečnou činnost s výjimkou
správy vlastního majetku a činnosti vědecké,
pedagogické, literární, publicistické
a umělecké za předpokladu, že taková
činnost nesnižuje jeho vážnost nebo neohrožuje
důvěru v nezávislost a nestrannost okresního
úřadu.
/3/ Přednosta se vždy odvolá z funkce:
a) byl-li pravomocně odsouzen za úmyslný
trestný čin,
b) zjistí-li se u něho skutečnosti uvedené
v odstavcích 1 a 2
c) byl-li zbaven způsobilosti k právním úkonům
nebo tato., způsobilost byla omezena.
8. § 9 odst. 1 a 2 zní:
"/1/ Okresní úřad se člení
na referáty. Organizaci okresního úřadu
stanoví jeho přednosta. Jednotlivé referáty
zřizuje a zrušuje se souhlasem ministerstva vnitra.
Přednosta může zřídit jako samostatný
útvar kancelář přednosty.
/2/ V čele referátu nebo kanceláře
přednosty je vedoucí, kterého jmenuje a odvolává
přednosta."
9. V § 9 dosavadní odstavec 2 se označuje jako
odstavec 3.
10. § 10 zní:
Obecně závazné vyhlášky okresního
úřadu podepisuje jeho přednosta. Podepisuje
i jiná rozhodnutí a opatření okresního
úřadu; k jejich podepisování může
pověřit vedoucího příslušného
referátu, popř. i jiného pracovníka."
11. § 11 zní:
Okresní úřad sestavuje svůj rozpočet,
hospodaří podle něj a vypracovává
závěrečný účet podle
zvláštních předpisů [Zákon
České národní rady č. 576/1990
Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v České republice (rozpočtová pravidla
republiky) Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví]."
12. § 12 zní:
/1/ Je-li obecně závazná vyhláška
okresního úřadu v rozporu se zákonem,
zruší ji ministerstvo vnitra. Rozhodnutí o
zrušení takové vyhlášky okresní
úřad vyvěsí na úřední
desce úřadu po dobu nejméně 15 dnů.
Kromě toho zabezpečí zveřejnění
tohoto rozhodnutí na úřední desce
u obecních úřadů působících
v územním obvodu okresního úřadu.
/2/ Jiná opatření okresních úřadů,
jsou-li v rozporu se zákonem, jinými obecně
závaznými právními předpisy,
usneseními vlády nebo směrnicemi ústředních
orgánů státní správy, zruší
příslušný ústřední
orgán státní správy."
13. Dosavadní § 12 se označuje jako §
13.
14. § 14 zní:
Vláda řídí a kontroluje činnost
okresních úřadů, sjednocuje činnost
ústředních orgánů státní
správy republiky ve vztahu k okresním úřadům.
"
15. § 15 zní:
Ministerstvo vnitra k zabezpečení úkolů
vlády ve vztahu k okresním úřadům:
a) koordinuje vydávání směrnic ústředních
orgánů státní správy, jež
se týkají okresních a obecních úřadů,
b) kontroluje dodržování opatření
vlády v činnosti okresních úřadů
a poskytování odborné pomoci okresními
úřady obecním úřadům,
c) organizuje ve spolupráci s příslušnými
ústředními orgány státní
správy průzkumy na jednotlivých úsecích
činnosti okresních úřadů, vyhodnocuje
jejich výsledky a předkládá vládě
návrhy na potřebná opatření,
d) plní podle zvláštního předpisu
funkci ústředního orgánu státní
správy v odměňování pracovníků
okresních úřadů a zabezpečuje
pracovně právní záležitosti přednostů
ve věcech, které si vyhradí,
e) metodicky usměrňuje informační
systém okresních úřadů,
f) organizuje porady přednostů okresních
úřadů,
g) zabezpečuje na úseku státní správy
odbornou přípravu pracovníků okresních
a obecních úřadů."
16. V § 16 odst.2 zní:
"/2/ Na základě schválených dotací
ze státního rozpočtu do rozpočtů
okresních úřadů a obcí stanoví
ministerstvo vnitra počet pracovníků, výši
osobních a věcných výdajů spojených
s výkonem státní správy pro každý
okresní úřad a úhrn příspěvků
na osobní a věcné výdaje spojené
s výkonem státní správy pro obce v
každém okrese."
17. V § 17 se dosavadní text označuje jako
odstavec 1 a písm. d) zní:
"d) kontrolují výkon státní správy
okresními úřady na svěřeném
úseku,"
18. V § 17 se doplňuje nový odstavec 2, který
zní:
"Při výkonu státní správy
jsou okresní úřady podřízeny
příslušnému ústřednímu
orgánu státní správy."
19. V § 17 se na konci připojuje nové písm.
e), které zní: "e) spolupracují s ministerstvem
vnitra při plnění jeho úkolů
podle § 15."
20. V § 19 se v písm. b) vypouští věta
za středníkem.
21. § 22 až 26 se vypouštějí.
22. § 33 odst. 1 zní:
"/1/ Obecné předpisy o správním
řízení 3) se nevztahují na rozhodování
podle ustanovení § 2 odst. 3, § 5 odst. 1 písm.
f) a h) a odst. 2, § 6, § 12 a § 16 odst. 2 tohoto
zákona."
23. V příloze I k zákonu se vypouštějí
položky 10, 11 a 67.
24. V § 28 se vypouští bod 1.
/1/ Do vlastnictví měst Brna, Ostravy a Plzně
přecházejí dnem účinnosti tohoto
zákona věci z majetku České republiky,
k nimž k tomuto dni příslušelo právo
hospodaření okresním úřadům
Brno-město, Ostrava-město a Plzeň-město.
To neplatí, jde-li o věci k nimž měly
ke dni svého zrušení právo hospodaření
krajské národní výbory, a věci
uvedené v §4 odst. 1 zákona České
národní rady č. 172/1991 Sb.; k těmto
věcem přísluší ode dne účinnosti
tohoto zákona právo hospodaření okresním
úřadům Brno-venkov, Opava a Plzeň
- sever.
/2/ Práva a závazky, které měly ke
dni tohoto zákona okresní úřady pro
města Brno, Ostrava a Plzeň, přecházejí
na magistráty těchto měst [zákon
České národní rady č ......
1992 Sb., o statutárních městech a městech
se zvláštním postavením], pokud
zvláštní zákon nestanoví jinak.
Práva a povinnosti z pracovněprávních
vztahů pracovníků těchto okresních
úřadů přecházejí na
magistráty měst.
Zákon České národní rady č.
368/1990 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích
se mění a doplňuje takto:
1. v § 56 odst. 1 písm. c) zní:
"c) dojde-li k rozpuštění obecního
zastupitelstva."
Dosavadní písm. c) a d) se označují
jako d) a e).
2. Za § 56 se vládá nový § 56 a,
který zní:
/1/ Vznikne-li nová obec [zákon České
národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích
(obecní zřízení) ve znění
pozdějších předpisů], okresní
úřad zabezpečí přípravu
nových voleb do zastupitelstva obce. Nové volby
musí být provedeny nejpozději do 90 dnů
po vzniku nové obce.
/2/ Vznikne-li nový městský obvod, popř.
nová městská část v hlavním
městě Praze nebo ve městech Brno, Ostrava
a Plzeň, stanoví počet členů
zastupitelstva a přípravu nových voleb zabezpečí
nejpozději do 90 dnů rada zastupitelstva hlavního
města Prahy, ve městech Brno, Ostrava a Plzeň
rady těchto měst.
Zákon České národní rady č.
551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně
České republiky,se mění takto:
1. V § 22 odst. 5 první věta zní:
"Zástupce pojištěnců jmenuje přednosta
toho okresního úřadu, v jehož územním
obvodu má Okresní pojišťovna sídlo."
2. V § 23 odst. 4 první věta zní:
"Zástupce pojištěnců jmenuje přednosta
toho okresního úřadu, v jehož územním
obvodu má pobočka sídlo."
Zákon České národní rady č.
576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v České republice (rozpočtová pravidla
republiky) se mění takto:
1. V § 38 se vypouští odstavec 3.
2. V § 38 se dosavadní odstavce označují
jako odstavce 3 - 11.
3. V § 29 se vypouští odstavec 4.
Předsednictvo České národní
rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění zákona
České národní rady č. 425/1990
Sb., o okresních úřadech, úpravě
jejich působnosti a o některých dalších
opatřeních s tím souvisejících.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. července 1992. Ustanovení čl. I bod
7, § 8 odst. 2 nabývá účinnosti
dnem, kdy nabude účinnosti nový zákon
o územním členění České
republiky.
Zákonem České národní rady
č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech,
úpravě jejich působnosti a o některých
dalších opatřeních s tím souvisejících
(dále jen "zákon o okresních úřadech"),
byly vytvořeny v okresech nové územní
orgány státní správy, které
v některých věcech působí jako
prvoinstanční orgány, v ostatních
pak jako orgány druhého stupně.
Dosavadní poznatky ukazují, že zákon
o okresních úřadech - přes některé
dílčí nedostatky - se osvědčil.
Vytvořil základní právní předpoklady
pro výstavbu a fungování okresních
úřadů. Okresní úřady
se staly významnými orgány státní
správy se všeobecnou působností. Jejich
postavení, vnitřní uspořádání
a působnost jsou značně odlišné
od dřívějších okresních
národních výborů. Okresní úřady
převzaly řadu působností, které
dříve vykonávaly zrušené krajské
národní výbory.
Cílem předkládané novelizace zákona
o okresních úřadech je vytvořit legislativní
předpoklady pro další zdokonalení činnosti
okresních úřadů. Dosavadní
soustava okresních úřadů se zachovává
(nejméně na toto funkční období);
to umožní stabilitu a kontinuitu státní
správy a řádnou přípravu změn
územně správního uspořádání
České republiky. Uspořádání
místních orgánů státní
správy vychází i ze současných
ekonomických možností státu a odpovídá
potřebě racionálního výkonu
státní správy. Navrhovaný zákon
nevytváří zábrany pro pozdější
přechod na územně větší
okresy.
Zjednodušuje se výkon státní správy
ve městech, která jsou samostatnými okresy,
v návaznosti na připravovaný zákon
o statutárních městech v České
republice.
Dva stupně orgánů místní správy
jsou plně dostačující k zabezpečení
úkolů místní správy.
Nově se upravuje řízení okresních
úřadů a postavení přednostů
okresních úřadů. Novela obsahuje dále
i některá ustanovení, která praxe
dosud postrádala.
Dochází ke zrušení okresních
shromáždění. Již dosavadní
právní úprava předpokládala,
že jde o institut přechodný. Okresní
shromáždění mělo nahradit samosprávný
okresní orgán po dobu, kdy okresní úřady
budou řídit státní podniky.
Navrhovaný zákon je nedílnou součástí
komplexu zákonů týkajících
se orgánů místní správy; především
jde o novelu zákona České národní
rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení)
a zákon České národní rady
o statutárních městech a o městech
se zvláštním postavením.
Realizace tohoto zákona nebude spojena s požadavky
na státní rozpočet. Vzhledem k nově
založené působnosti okresních úřadů
k předcházení a likvidaci škod v důsledku
havárií v případě vzniku havarie
většího rozsahu, bude třeba nezbytné
výdaje uhradit ze státního rozpočtu
České republiky. Naproti tomu dojde k úsporám
v důsledku zrušení dosavadních okresních
úřadů v městech - okresech Brno, Ostrava
a Plzeň.
V prvé řadě dochází ke zjednodušení
výkonu státní správy ve velkých
městech, která jsou samostatnými okresy (dosud
Brno, Ostrava, Plzeň). V souvislosti se současně
připravovaným zákonem o statutárních
městech a městech se zvláštním
postavením v České republice dochází
ke zrušení okresních úřadů
ve městech - okresech; funkci okresních úřadů
zde budou plnit magistráty měst
Výrazně se zvyšuje horní hranice pokuty,
kterou může podnikateli a právnické
osobě, jež není podnikatelem, uložit okresní
úřad za porušení jím vydané
obecně závazné vyhlášky. Má-li
být tento postih účinný, je nutno
jej přizpůsobit nový ekonomickým podmínkám.
Dochází k částečné úpravě
působnosti okresních úřadů.
Jednak se zpřesňuje jejich dosavadní působnost,
jednak na základě získaných zkušeností
se v některých směrech doplňuje. Především
jde o oprávnění okresních úřadů
stanovit podle zvláštního zákona obcím
výši nákladů za výkon přenesené
působnosti. Nově se zakládá působnost
okresních úřadů ve věcech mobilizačních
příprav, civilní obrany a při předcházení
a odstraňování následků havarijních
situací. V souvislosti se zrušením okresních
úřadů v okresech Brno-město, Ostrava-město
a Plzeň -město je nutno upravit působnost
magistrátů těchto měst v rozhodování
o přechodu věcí z vlastnictví České
republiky do vlastnictví obcí.
Pokud jde o úhradu nákladů spojených
s odstraňováním následků havarií,
je možno k tomu účelu použít prostředků
fondů rezerv a rozvoje, které podle rozpočtových
pravidel vytvářejí obce a okresní
úřady. Pokud tyto prostředky nebudou stačit,
okresní úřad požádá vládu
České republiky o úhradu z rozpočtové
rezervy ve státním rozpočtu České
republiky.
Zásadní změny se navrhují v postavení
přednostů okresních úřadů.
Ke jmenování dosavadních přednostů
docházelo na základě návrhů
rozhodujících politických sil. Navrhovaná
novela zvýrazňuje především charakter
funkce přednosty jako státního úředníka,
který by měl být odborníkem - profesionálem
nezávislým na politických stranách.
Jako optimální řešení se navrhuje
jmenovat přednostu na základě výběrového
řízení.
Nové postavení přednosty okresního
úřadu jako nezávislého odborníka
je zvýrazněno i stanovením funkcí
a činností, jejichž vykonávání
je neslučitelné s funkcí přednosty
okresního úřadu.
V praxi se rovněž dosud postrádala právní
úprava odvolávání přednostů
okresních úřadů. Návrh zákona
stanoví důvody, kdy přednosta okresního
úřadu musí být odvolán.
Zpřesňuje se rovněž úprava odměňování
přednostů a řešení jejich personálních
otázek, dále úprava jejich zastupování,
vnitřní organizace okresního úřadu,
podepisování opatření a náprava
nesprávných opatření okresních
úřadů.
Ustanovení o finančním hospodaření
okresních úřadů se uvádějí
do souladu s rozpočtovými pravidly republiky.
Dále dochází k úpravě úlohy
vlády ve vztahu k okresním úřadům.
V zájmu operativnějšího styku mezi vládou
a okresními úřady se ministerstvu vnitra
vymezují jeho hlavní úkoly na tomto úseku.
Současně se odstraňují některé
nedostatky ve vztahu ústředních orgánů
státní správy k okresním úřadům.
Další zásadní změnou je zrušení
okresních shromáždění. Tato shromáždění
byla zřízena na přechodnou dobu. Vzhledem
k tomu, že hospodářství okresních
úřadů má nejpozději do konce
roku 1992 zaniknout a okresní úřady se stanou
především orgány státní
správy, značně se tím snížil
okruh činnosti okresních shromáždění.
Odpadne i schvalování rozpisu dotací na obce
vzhledem k tomu, že náhradu nákladu spojených
s výkonem státní správy bude řešit
zvláštní zákon a rozdělování
dotací na obce v oblasti samosprávy bude určovat
zemský sněm.
Do návrhu se dále promítá změna
provedená zákonem ČNR č. 548/1991
Sb., kterým se mění a doplňuje zákon
č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu.
K vypuštění tří položek
z přílohy I dosavadního zákona č.
425/1990 Sb., dochází z toho důvodu, že
tyto položky jsou nedopatřením v přílohách
uvedeny duplicitně. Jde tedy pouze o odstranění
technické závady.
V souvislosti se zrušením okresních úřadů
v městech Brno, Ostrava a Plzeň se řeší
přechod práv a závazků zrušených
okresních úřadů. Současně
bylo třeba vymezit, které věci z majetku
České republiky, k nimž dosud přísluší
právo hospodaření těmto okresním
úřadům, přejdou do vlastnictví
obcí.
Zákon České národní rady č.
368/1990 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích,
sice upravuje konání nových voleb zastupitelstva,
dojde-li ke vzniku nové obce, avšak neřeší,
kdo v nové obci zabezpečí přípravu
nových voleb. Nepočítá ani s možností
rozpuštění zastupitelstva v obci. Tento nedostatek
se odstraňuje tím, že přípravu
voleb v těchto obcích zajistí okresní
úřad, v hl.m.Praze Kancelář hlavního
města Prahy a ve statutárních městech
příslušný magistrát.
Výkon státní správy v obci až
do ustavení orgánů obce zabezpečí
okresní úřad v souladu s § 23 zákona
o obcích.
V souvislosti se zrušením institutu okresního
shromáždění v článku V
bod 20 je třeba upravit zákon ČNR č.
551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojištovně
České republiky, pokud jde o jmenování
zástupců pojištěnců.
V návaznosti na zrušení okresního shromáždění
je třeba odpovídajícím způsobem
upravit rozpočtová pravidla republiky, která
dosud svěřují schvalování a
kontrolu rozpočtu včetně schválení
závěrečného účtu okresnímu
shromáždění.
Vzhledem k tomu, že jde o poměrně rozsáhlou
novelizaci, navrhuje se vyhlásit úplné znění
zákona České národní rady č.
425/1990 Sb.
Zpracoval: | JUDr. Pavel Zářecký, CSc. |
náměstek ministra vnitra České republiky |
k návrhu zákona České národní
rady, kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 425/1990
Sb., o okresních úřadech, úpravě
jejich působnosti a o některých dalších
opatřeních s tím souvisejících
Návrh zákona byl zaslán k připomínkám
86 orgánům a organizacím, z toho všem
ústředním orgánům státní
správy České republiky, 22 okresním
úřadům, primátorům 14 měst,
22 městským úřadům a 4 obecním
úřadům. Současně jim byly zaslány
i další související návrhy zákonů
- návrh novely zákona ČNR č.367/1990
Sb., o obcích, zákona ČNR o zemské
samosprávě a zákona ČNR o statutárních
městech a městech se zvláštním
postavením.
Připomínky závažnější
povahy lze shrnout do těchto oblastí:
1. Působnost ministerstva vnitra ČR ve vztahu k
okresním úřadům by měl vykonávat
Úřad vlády České republiky.
2. Ponechat v zákoně úpravu okresních
shromáždění a navíc rozšířit
jeho působnost; toto doporučení uplatnili
primátoři statutárních měst.
3. Rozšířit podmínky pro způsobilost
přednosty okresního úřadu vykonávat
funkci, zejména v tom směru, že by neměl
být členem žádné politické
strany nebo hnutí; tuto připomínku uplatňovaly
některé obce.
4. Podstatně zvýšit sankce za porušení
obecně závazné vyhlášky okresního
úřadu až na 5 mil. Kčs; požadovaly
některé okresní úřady.
5. V zákoně přímo stanovit povinné
zřizování některých referátů
a současně stanovit, že přednosta okresního
úřadu zřizuje havarijní komisi. Tento
požadavek měly některé okresní
úřady a ministerstvo životního prostředí
ČR.
6. Stanovit, že okresní úřad je podřízen
tomu ústřednímu orgánu státní
správy, do jehož působnosti náleží
příslušný úsek státní
správy; požadavek ministerstva životního
prostředí ČR a ministerstva pro hospodářskou
politiku a rozvoj ČR.
7. V zákoně stanovit, že po vzniku nové
obce mohou být volby do zastupitelstva obce provedeny až
do 120 dnů; požadavek Magistrátního
úřadu hl. m. Prahy.
Kromě toho byly uplatněny některé
dílčí připomínky legislativně
technického charakteru, jimž bylo vesměs vyhověno
a návrh zákona byl podle nich upraven.