ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI.volební období

669

Návrh

poslanců České národní rady Pavla KLENERA, Petra LOMA, Josefa VONDRÁČKA, Josefa JEŽKA, Jana KVĚTA, Jarmily MALEŇÁKOVĚ, Věry ČULÍKOVÉ, Jaroslava SOURALA, Petra DUDEŠKA, Ivo PŘIKRYLA, Jiřiny PAVLÍKOVÉ, Evy KANTŮRKOVÉ, Stanislava VOLÁKA, Miroslava WAJSARA, Oty PRUŠI a Stanislavy BUMBOVĚ

na vydání

zákona České národní rady o vědě a technologiích

Návrh

ZÁKON

České národní rady

ze dne ..........1992

o vědě a technologiích

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

ČÁST PRVNÍ

Základní ustanovení

§ 1

Tento zákon upravuje systém státní podpory vědecké činnosti a vývoje technologií, práva a povinnosti právnických a fyzických osob, zabývajících se vědeckou činností a vývojem technologií a státních orgánů zajišťujících jejich podporu.

§ 2

/1/ Vědou se pro účely tohoto zákona rozumí organizovaná, problémově, tematicky a kriticky orientovaná soustava poznávacích činností, jejichž hlavním cílem je získání nových znalostí.

/2/ Technologiemi se pro účely tohoto zákona rozumí soustavy cílově orientovaných činností, které vedou k technologickým (technickým) řešením zjištěných problémových situací.

ČÁST DRUHÁ

Financování vědecké činnosti a vývoje technologií ze státního rozpočtu České republiky

§ 3

/1/ Financování vědecké činnosti a vývoje technologií z rozpočtových prostředků České republiky se provádí jako financování institucionální a financování účelové [§ 5 zákona ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky)].

/2/ Fyzické a právnické osoby, kterým byla poskytnuta finanční podpora v rámci politiky vlády České republiky v oblasti vědy a technologií, jsou povinny:

a) zajistit přístup veřejnosti k výsledkům této činnosti a o umožnit jejich uplatnění,

b) dbát na efektivní využívání rozpočtových prostředků [§ 11 § 30 zákona č.576/1990 Sb. a vyhláška č.205/1991 Sb., o hospodaření s rozpočtovými prostředky státního rozpočtu České republiky a o finančním hospodaření rozpočtových a příspěvkových organizací.].

§ 4

Institucionální financování rozpočtových a příspěvkových organizací zabývajících se vědeckou činností a vývojem technologií v České republice se provádí z rozpočtových kapitol příslušných ústředních orgánů (zřizovatelů).

§ 5

/1/ Účelové financování vědecké činnosti a vývoje technologií se provádí:

a) ze samostatné kapitoly státního rozpočtu České republiky, zřízené pro Grantovou agenturu České republiky. Tato kapitola bude členěna na část pro podporu projektů vědecké činnosti a vývoje technologií, navržených fyzickými nebo právnickými osobami a na část pro podporu vybraných projektů, naplňujících prioritní programy, vycházející z politiky vlády České republiky pro z politiky vlády České republiky pro příslušné období,

b) z rozpočtových kapitol jednotlivých ústředních orgánů státní správy České republiky podílejících se na realizaci politiky v oblasti vědy a vývoje technologií

/2/ Účelovým financováním vývoje technologií ze státního rozpočtu se pouze výběrovým způsobem doplňuje financování vývoje technologií z podnikových zdrojů a to především na základě principu návratnosti rozpočtových prostředků.

§ 6

/1/ Česká republika ze státního rozpočtu poskytuje právnickým a fyzickým osobám účelovou finanční podporu [§ 5 odst.2 a 3 zákona ČNR č.576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky] vědecké činnosti nebo vývoje technologií za podmínek uvedených v tomto zákoně.

/2/ Pro zajištění této podpory vědy a vývoje technologií se ustavuje Rada vlády České republiky pro vědu a technologie a Grantová agentura České republiky

/3/ Účelová finanční podpora ve smyslu odst. 1) může být orgánem, který je oprávněn ji poskytnout, odňata, pokud nejsou dodrženy podmínky, za kterých byla poskytnuta.

ČÁST TŘETÍ

Rada vlády České republiky pro vědu a technologie

§ 7

/1/ Zřizuje se Rada vlády České republiky pro vědu a technologie (dále jen "Rada").

/2/ Rada je odborným a poradním orgánem vlády České republiky v oblasti vědy a vývoje technologií

/3/ Rada zejména:

a) vyjadřuje se k návrhům legislativních podkladů, vztahujících se k vědecké činnosti a vývoji technologií, které jsou předkládány vládě České republiky,

b) vypracovává pro vládu České republiky návrh zásad rozdělení účelových finančních prostředků ze státního rozpočtu na podporu vědy a vývoje technologií a jejich rozdělení na část pro podporu vědecké činnosti a na část pro orientování vývoje technologií,

c) posuzuje návrh rozpočtu Grantové agentury České republiky a materiály o stavu a vědy a technologií, předkládané ústředními orgány, Grantovou agenturou České republiky i dalšími subjekty před jejich projednáním ve vládě České republiky,

d) posuzuje prioritní programy Grantové agentury a programy vědecké činnosti a vývoje technologií, které vládě České republiky navrhují jednotlivé ústřední orgány státní správy,

e) navrhuje výši institucionálních prostředků vynakládaných ústředními orgány na činnost jimi zřízených organizací v oblasti vědy a technologií a sděluje svá stanoviska těmto orgánům a vládě České republiky,

f) koordinuje spolupráci České republiky se Slovenskou republikou a s federálními orgány v oblasti vědecké činnosti a vývoje technologií, a to i ve vztahu k zahraničním subjektům,

g) předkládá vládě České republiky návrhy na jmenování a odvolání členů předsednictva a dozorčí rady Grantové agentury.

§ 8

/1/ Členy Rady na dobu čtyř roků jmenuje a odvolává vláda České republiky. Člen Rady může být jmenován opakovaně, pouze však na dvě po sobě jdoucí funkční období.

/2/ Rada má nejvýše patnáct členů. Více než polovina členů Rady musí být jmenována z vědeckých pracovníků, zabývajících se vědeckou činností nebo vývojem technologií.

/3/ Členství v Radě je veřejnou funkcí [§ 124 odst.1 a 2 zákoníku práce]. Odměnu za výkon této funkce určí vláda České republiky.

/4/ Členství v Radě je neslučitelné s funkcí poslance a s členstvím v orgánech Grantové agentury české republiky.

/5/ Další náležitosti nezbytné pro činnost Rady budou upraveny jejím statutem, který do jednoho měsíce po svém ustavení předkládá vládě České republiky ke schválení.

ČÁST ČTVRTÁ

Grantová agentura České republiky

§ 9

/1/ Zřizuje se Grantová agentura České republiky (dále jen "Grantová agentura").

/2/ Grantová agentura je právnickou osobou se sídlem v Praze.

/3/ Grantová agentura poskytuje účelové finanční prostředky na základě výsledků veřejné soutěže. Na poskytnutí účelových finančních prostředků není právní nárok, pokud jejich poskytnutí nebylo Grantovou agenturou navrhovateli po uzavření veřejné soutěže přiznáno.

/4/ Organizaci Grantové agentury a způsob, jímž vyhlašuje veřejnou soutěž, upravuje její statut, který schvaluje vláda České republiky.

§ 10

/1/ Grantová agentura má pro rozpočtové účely postavení ústředního orgánu státní správy.

/2/ Prostředky získané z jiných zdrojů než ze státního rozpočtu vede Grantová agentura na zvláštním účtu a jsou převoditelné z běžného roku na další.

§ 11

Grantová agentura zejména:

a) vyhlašuje veřejnou soutěž na poskytování účelových finančních prostředků na konkrétní vědecké činnosti, navržené fyzickými nebo právnickými osobami,

b) vyhlašuje veřejnou soutěž na poskytnutí účelových finančních prostředků na projekty vývoje technologií, které naplňují prioritní programy vycházející z politiky vlády České republiky v oblasti vědy a technologií,

c) v rámci veřejné soutěže zajišťuje hodnocení a výběr návrhů konkrétních vědeckých činností a projektů vývoje technologií,

d) na základě smluv přiděluje účelové finanční prostředky na vybrané vědecké činnosti a projekty vývoje technologií a kontroluje plnění těchto smluv,

e) sleduje čerpání a využití účelových finančních prostředků určených na podporu konkrétních vědeckých činností a projektů vývoje technologií,

f) hodnotí a kontroluje plnění cílů konkrétních vědeckých činností a projektů vývoje technologií,

g) předkládá Radě a Dozorčí radě Grantové agentury návrh svého rozpočtu a zprávy pro vládu České republiky.

§ 12

Orgány Grantové agentury jsou:

a) předsednictvo Grantové agentury (dále jen "předsednictvo"),

b) předseda Grantové agentury (dále jen "předseda"),

c) dozorčí rada Grantové agentury (dále jen "dozorčí rada").

Předseda

§ 13

/1/ Statutárním orgánem Grantové agentury, je předseda, který řídí její činnost a je oprávněn jednat jejím jménem ve všech záležitostech.

/2/ Předsedu jmenuje a odvolává na návrh Rady vláda České republiky. Funkční období předsedy je čtyři roky.

Předsednictvo

§ 14

/1/ Výkonným orgánem Grantové agentury je předsednictvo.

/2/ Předsednictvo má pět členů. Tvoří je předseda a další členové předsednictva. Členy předsednictva jmenuje a odvolává na návrh Rady vláda České republiky. Funkční období předsednictva je čtyři roky.

/3/ Předsednictvo:

a) schvaluje vyhlášení veřejných soutěží na poskytování účelových finančních prostředků. Uzavírá smlouvy o přidělení účelových finančních prostředků pro vybrané konkrétní vědecké činnosti a pro vybrané projekty vývoje technologií,

b) předkládá vládě České republiky návrh statutu Grantové agentury,

c) předkládá Radě návrh rozpočtu Grantové agentury.

Dozorčí rada

§ 15

/1/ Dozorčí rada je kontrolním orgánem Grantové agentury.

/2/ Dozorčí rada má deset členů, které na čtyři roky volí a odvolává Česká národní rada.

/3/ Dozorčí rada:

a) kontroluje využívání finančních prostředků Grantové agentury,

b) předkládá stanoviska předsednictvu Grantové agentury,

c) provádí dohled nad činností Grantové agentury,

d) nejméně jednou ročně předkládá České národní radě zprávu o činnosti Grantové agentury.

/4/ Členství v dozorčí radě je neslučitelné s funkcí v jiných orgánech Grantové agentury.

§ 16

/1/ Činnost Grantové agentury zajišťuje Kancelář Grantové agentury.

/2/ V čele Kanceláře Grantové agentury je ředitel jmenovaný a odvolávaný předsedou Grantové agentury.

/3/ Kancelář Grantové agentury je financována z rozpočtu Grantové agentury.

§ 17

/1/ Členství v orgánech Grantové agentury je veřejnou funkcí [§ 124 odst.1 a 2 zákoníku práce]. Odměny členům orgánů Grantové agentury schvaluje na návrh Rady vláda České republiky.

/2/ Odměny členům poradních sborů Grantové agentury schvaluje podle zásad stanovených ve statutu předsednictvo Grantové agentury.

ČÁST PÁTÁ

Ustanovení závěrečná a přechodná

§ 18

Vláda České republiky jmenuje do šedesáti dnů ode dne účinnosti tohoto zákona Radu.

§ 19

Rada do jednoho měsíce po svém jmenování předloží vládě České republiky návrh na předsedu a další členy předsednictva Grantové agentury.

§ 20

Předsednictvo Grantové agentury do jednoho měsíce po svém jmenování ustanoví další orgány Grantové agentury, s výjimkou Dozorčí rady.

§ 21

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Obecná část

Předložený zákon radikálně mění systém státní politiky podpoře vědecké činnosti a vývoje technologií.

Je zcela upuštěno od dosavadního administrativního přidělování prostředků a vyrokratického "řízení vědy"; přechází se na moderní způsob, který umožní propojení mezi státní správou a vědeckou komunitou, zajistí co nejefektivnější využití vynaložených prostředků a vnese do badatelské činnosti nezbytný prvek soutěživosti.

Systém financování je rozdělen na financování institucionální a účelové. Právě přechod od výlučně institucionálního financování vnáší do oblasti vědy a vývoje technologií objektivní hodnocení úspěšnosti práce na principech vzájemné konkurence.

Tvorba státní politiky v oblasti vědy a vývoje technologií bude přenesena zejména na Radu vlády ČR pro vědu a technologie, jako na objektivní nadresortní poradní orgán vlády, složený majoritně z odborníků zabývajících se badatelskou činností. Vedle nezbytných úkolů příslušejících poradnímu orgánu vlády v legislativní problematice a v koordinaci jednotlivých aktivit, má tato Rada významnou úlohu zejména v otázce financování. Vyjadřuje se k výši institucionálních prostředků v jednotlivých kapitolách státního rozpočtu, což umožní objektivní rozdělení finančních zdrojů na vědu a vývoj technologií, zprůhlednění tohoto rozdělení a saturování.

Zvláštní část

K § 1 a 2

Ustanovení vymezuje působnost zákona a obsah jeho hlavních pojmů. Vymezení je zvlášť důležité u pojmu "technologie", který doposud měl v českém jazyce poněkud jiný a neustálený význam. V tomto pojetí je technologie složkou celkové kultury společnosti, je to umění, znalost, dovednost (know-how) něco realizovat. Předpokládá využití výsledků kognitivních činností (vědy) a vede ke tvorbě nových znalostí.

V současné době lze obtížně oddělit vědecký výzkum a vývoj technologií. Jejich vzájemné ovlivňování je stále intenzivnější a přináší mimořádný synergický efekt, který je pramenem moderních špičkových technologií.

K § 3

Přechod od výlučně institucionálního financování vědecké činnosti a vývoje technologií ke kombinaci financování institucionálního a účelového, zavádí i do oblasti vědy a technologií objektivní hodnocení úspěšnosti práce na principech konkurence a soutěže; a to v souladu v platnými právními předpisy, zejména zákonem ČNR č.576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla) a vyhláškou č.205/1991 Sb., o hospodaření s rozpočtovými prostředky státního rozpočtu České republiky a o finančním hospodaření rozpočtových a příspěvkových organizací. Nároky na účelovou podporu žadatelé uplatňují ve veřejných soutěžích.

Ustanovení obecným způsobem vymezuje základní povinnost fyzických a právnických osob, zabývajících se vědeckou činností nebo vývojem technologií.

K § 4

Upravený způsob institucionálního financování umožňuje podporu pracovišť, zabývajících se vědeckou činností a vývojem technologií, které jsou v působnosti jednotlivých ústředních orgánů státní správy České republiky. Zákon zaručuje neomezování působnosti a odpovědnosti příslušných orgánů státní správy České republiky.

K § 5

Ustanovením se zabezpečuje potřebná pluralita zdrojů účelového financování vědecké činnosti a vývoje technologií. Grantová agentura podporuje jednak projekty rozvíjející vědecké poznání, jednak projekty vývoje technologií. Veřejná soutěž na poskytnutí účelové finanční podpory (grantů) na rozvoj vědeckého poznání nemá předem stanovené priority zaměření projektů a tím podporuje svobodu vědeckého bádání. Veřejná soutěž na podporu projektů technologického vývoje je věcně orientována na prioritní programy stanovené vládou České republiky v oblasti vývoje technologií. Z rozpočtových prostředků jednotlivých ústředních orgánů státní správy České republiky jsou doplňkovým a výběrovým způsobem financovány projekty naplňující cíle programů vývoje technologií.

K § 6

Systém státní podpory vědy a vývoje technologií je obdobný systému obvyklému ve vyspělých zemích, který současně odpovídá i platným právním předpisům (§ 5 odst.2 zákona ČNR č.576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky)). Ustanovení zaručuje všem subjektům,zabývajícím se vědeckou činností,možnost ucházet se o podporu této vědecké činnosti. Podpora vychází z programových cílů vlády, vyjádřených ve státní vědní politice pro příslušné období. Podporou z rozpočtu České republiky a dalšími formami (daňová a úvěrová zvýhodnění aj.) se zabezpečuje potřebný rozsah a úroveň vědecké činnosti a vývoje technologií. Zakládá se zde právo ucházet se o podporu vědecké činnosti nebo vývoje technologií, ale ne právo na získání této podpory.

K § 7

Výběr priorit ve vědě a vývoji technologií je velice složitý proces. V žádném případě nespočívá v prostém periodickém sestavování seznamu několika výzkumných témat nebo technických oblastí, které obdrží privilegované financování. Věda a technologie, vědecké bádání a vývoj technologií se ovlivňují rozmanitými a měnícími se způsoby, stejně tak jako ekonomiky a společnosti jsou ve stálém procesu evoluce. Je třeba mít tedy na zřeteli celkovou rovnováhu a integraci aktivit, témat a subjektů. V procesu výběru priorit hrají významnou roli organizace, které umožňují kontakt vědecké komunity s politickými, ekonomickými a společenskými cíli. Zde se dospívá ke konkrétnímu definování priorit a k formulaci rozhodnutí o financování vědeckých, výzkumných a vývojových programů. Tyto tzv."strategické" organizace mívají statut nezávislých "Rad pro vědu". Navrhovaná Rada vlády České republiky pro vědu a technologie je orgánem, který svou činností odstraní resortní přístupy k realizaci vědní politiky vlády České republiky a umožní zachování základních rysů této politiky v dlouhodobém výhledu. Vytvoří podmínky pro formulaci státní vědní politiky způsobem, osvědčeným v kulturně a ekonomicky vyspělých zemích. Obdobný orgán již působí při vládě Slovenské republiky a připravuje se i jeho ustavení při vládě České a Slovenské Federativní Republiky. Rada doplní i postrádaný orgán, potřebný pro zajištění koordinace vnějších aktivit České republiky v oblasti vědy a vývoje technologií.

K § 8

Vzhledem k vymezení Rady a jejích úkolů v § 7 je pro její funkčnost nezbytné, aby většina jejích členů byla jmenována odborníků, zabývajících se vědeckou činností nebo vývojem technologií. Členství v Radě je považováno, ve smyslu § 124 odst. 1 a 2 zákoníku práce, za veřejnou funkci Rada má stálý aparát, který je součástí Úřadu vlády České republiky. Odměny členů Rady stanoví vláda České republiky, která schvaluje i statut Rady.

K § 9 a 10

Zákonem zřízená Grantová agentura neomezuje kompetence a odpovědnost příslušných ústředních orgánů státní správy, zároveň je na nich nezávislá. Grantová agentura vytváří základ účelového financování vědecké činnosti a vývoje technologií, který je doplňován jednotlivými ústředními orgány státní správy dle jejich působnosti a jejich finančních zdrojů. Zákon zdůrazňuje, že právnické a fyzické osoby nemají na poskytnutí účelových finančních prostředků právní nárok, ale že tyto prostředky se poskytují na základě veřejné soutěže a smluv na konkrétní vědecké prostředky se poskytují na základě veřejné soutěže a smluv na konkrétní vědecké činnosti a projekty vývoje technologií, vycházející z prioritních programů politiky vlády České republiky v oblasti vědy a vývoje technologií.

K § 11

Ustanovení rozšiřuje v souladu s § 10 vyhlášky č.205/1991 Sb., o hospodaření s rozpočtovými prostředky státního rozpočtu České a republiky a finančním hospodaření rozpočtových a příspěvkových organizací zdroje Grantové agentury a zvyšuje nezávislost Grantové agentury na státní správě. Možnost převoditelnosti nevyčerpaných prostředků ze zvláštního účtu podporuje nezbytnou plynulost její práce a zároveň vytváří možnost účelného hospodaření s těmito prostředky.

K § 12 a 13

Účelové rozdělování finanční podpory na konkrétní vědecké činnosti a projekty vývoje technologií je možné jen na základě uplatnění principů veřejné soutěže, v níž je rozhodující odborná hodnota předložených návrhů a schopnost i připravenost řešitelů. K tomuto účelu Grantová agentura zajišťuje i nestranné posouzení předložených návrhů formou veřejné soutěže, která se řídí příslušnými ustanoveními občanského zákoníku. Grantová agentura je povinna sledovat čerpání a využití účelově přidělených finančních prostředků a podávat vládě České republiky souhrnné zprávy a přehledy o této činnosti a návrhy na potřebná opatření.

Na využití účelových finančních prostředků (grantů) uzavírá Grantová agentury s jednotlivými subjekty, které granty získají ve veřejné soutěži smlouvy podle obchodního zákoníku (smlouva o dílo), ve kterých podle charakteru jednotlivých případů vymezí práva a povinnosti subjektů a sankce za porušení povinností. Vztah mezi Grantovou agenturou a subjektem, jemuž byl grant přidělen je, tak postaven na komerční bázi.

K § 14 až 19

Ustanovení upravuje základníní členění Grantové agentury na jednotlivé orgány, které je analogické s obdobnými institucemi v zahraničí. Neslučitelnost v Radě a v Grantové agentuře je dána požadavkem oddělit koncepční činnost Rady a výkonnou činnost Grantové agentury.

Specifikuje se složení předsednictva, jmenování jeho členů, vymezuje se jeho postavení a působnost. Upraveno je dále postavení předsedy Grantové agentury, který je její statutárním orgánem a je odpovědný zřizovateli (vládě České republiky) za její činnost.

Nejvyšším kontrolním orgánem Grantové agentury je její dozorčí rada, kterou jmenuje vláda. Tímto způsobem je zajištěna nezávislá kontrola nad činností Grantové agentury a způsobem využívání finančních prostředků Grantovou agenturou.

Předpokládá se, že Činnost Grantové agntury bude zabezpečovat její administrativa. Ustanovení proto v obecné poloze upravuje institucionální činnost Grantové agentury, která jako specifický orgán potřebuje k zajištění své činnosti technické a administrativní zázemí.

K § 20 až 22

V ustanoveních jsou pro přechodné období upraveny povinnosti vlády a nově ustavovaných orgánů.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP