Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
(1) Zřizuje se Česká akademie věd
(dále jen "Akademie") jako vědecká
instituce České republiky. Akademie je právnickou
osobou.
(2) Akademie zřizuje vědecká pracoviště
(dále jen "pracoviště"). Pracoviště
jsou právnickými osobami.
(3) Sídlem Akademie je Praha.
(1) Akademie:
a) uskutečňuje vědecký výzkum,
b) přispívá ke zvýšení
úrovně poznání a vzdělanosti,
c) přispívá k využití výsledků
vědeckého výzkumu,
d) získává, zpracovává a rozšiřuje
vědecké informace a poskytuje vědecké
posudky, stanoviska a doporučení,
e) ve spolupráci s vysokými školami uskutečňuje
postgraduální studium [§
1 a 22 zákona č.172/1990 Sb., o vysokých
školách] a vychovává vědecké
pracovníky,
f) rozvíjí mezinárodní spolupráci
v oblasti vědy a vývoje technologií.
(2) Akademie plní své úkoly zejména
ve spolupráci s ostatními vědeckými
a odbornými institucemi a s vysokými školami.
(1) Akademie je rozpočtovou organizací; její
činnost je financována ze státního
rozpočtu.
(2) Akademie má pro rozpočtové účely
postavení ústředního orgánu
státní správy. Prostředky pro ni se
rozpočtují v samostatné kapitole státního
rozpočtu České republiky.
(3) Akademie je oprávněna přijímat
finanční dary včetně darů devizových.
Tyto finanční dary, včetně darů
devizových jsou zdrojem jejího rezervního
fondu [§ 10 odst.2 vyhlášky ministerstva financí
České republiky č.205/1991 Sb., o hospodaření
s rozpočtovými prostředky státního
rozpočtu České republiky a finančním
hospodaření rozpočtových a příspěvkových
organizací], a jako takové jsou jejími
mimorozpočtovými zdroji.
Orgány Akademie jsou:
a) Akademický sněm,
b) Akademická rada a její předsednictvo,
c) předseda Akademie,
d) Vědecká rada Akademie.
(1) Vrcholným orgánem Akademie je Akademický
sněm (dále jen "Sněm").
(2) Sněm tvoří
a) ředitelé pracovišť,
b) představitelé vysokých škol,
c) další významní domácí
a zahraniční vědci.
(3) Funkční období Sněmu je čtyřleté.
(4) Sněm se schází podle potřeby,
nejméně však dvakrát za rok. Musí
být svolán však vždy, požádá-li
o to alespoň jedna pětina jeho členů.
(5) Počet členů Sněmu, způsob
jeho ustavení, jednání a usnášení
upraví stanovy Akademie.
Sněm
a) schvaluje a mění stanovy Akademie,
b) projednává a schvaluje výroční
zprávu o činnosti Akademie,
c) projednává a schvaluje návrh rozpočtu
Akademie, rozdělení finančních prostředků
mezi pracoviště a závěrečný
účet Akademie,
d) zřizuje, slučuje, rozděluje a zrušuje
pracoviště,
e) volí a odvolává z funkce předsedu
Akademie,
f) volí a odvolává z funkce předsedu
Akademie,
g) na návrh vědeckých rad pracovišť
a Akademické rady volí a odvolává
z funkcí členy Vědecké rady Akademie,
h) rozhoduje o dalších záležitostech,
které mu vyhradí stanovy Akademie.
(1) Stálým řídícím orgánem
Akademie mezi zasedáními Sněmu je Akademická
rada (dále jen "Rada").
(2) Radu tvoří předseda Akademie, předseda
Vědecké rady akademie a další členové
Rady.
(3) Funkční období Rady je čtyřleté.
Člen Rady může být do této funkce
zvolen nejvýše na dvě po sobě jdoucí
období.
(4) Po skončení funkčního období
Rady vykonává Rada své funkce až do
ustavení nové Rady.
(5) Počet členů Rady, způsob jejich
voleb, jejich práva a povinnosti, výši odměn
za výkon funkcí v Radě, jakož i způsob
jednání a usnášení Rady upraví
stanovy Akademie.
(1) Rada zejména
a) svolává zasedání Sněmu,
předkládá mu zprávy a návrhy
pro jednání a provádí jeho usnesení,
b) volí za svých členů místopředsedy
Akademie,
c) na návrh vědeckých rad pracovišť
jmenuje a odvolává ředitele pracovišť,
d) řídí mezi zasedáními Sněmu
běžnou činnost Akademie.
(2) V neodkladném případě může
Rada rozhodnout i o věci vyhrazené tímto
zákonem nebo stanovami Akademie Sněmu; takové
rozhodnutí však pozbývá platnosti, jestliže
je Sněm na svém nejbližším zasedání
nepotvrdí. V takovém případě
je Rada povinna svolat Sněm nejpozději do 30 dnů
od svého rozhodnutí.
(3) V otázkách vědní politiky Akademie
si Rada vyžaduje odborná stanoviska Vědecké
rady Akademie.
(1) Výkonným orgánem Rady je předsednictvo
Rady.
(2) Předsednictvo Rady tvoří předseda
Akademie, místopředsedové Akademie a předseda
Vědecké rady Akademie.
(3) Počet členů předsednictva Rady,
způsob jejich volby a způsob jednání
a usnášení předsednictva Rady upraví
stanovy Akademie.
(1) Statutárním orgánem Akademie je předseda
Akademie. Předseda Akademie je oprávněn jednat
jménem Akademie ve všech záležitostech.
(2) Předseda Akademie předsedá zasedáním
Sněmu, Rady a předsednictva Rady.
(3) V době nepřítomnosti nebo zaneprázdnění
předsedy Akademie jej zastupují místopředsedové
Akademie v pořadí, určeném stanovami
Akademie.
(4) Oprávnění místopředsedů
Akademie a dalších členů Rady jednat
ve vymezených oblastech jménem Akademie upraví
stanovy Akademie.
(1) Vědecká rada Akademie je stálým
poradním orgánem Rady ve věcech přípravy
a realizace vědní politiky Akademie.
(2) Vědeckou radu Akademie tvoří významní
vědci z pracovišť Akademie, vysokých škol
a dalších vědeckých institucí
a významní vědci zahraniční,
navržení vědeckými radami pracovišť
nebo Sněmem.
(3) Funkční období Vědecké
rady Akademie je čtyřleté.
(4) Vědecká rada Akademie volí ze svých
členů předsedu Vědecké rady
Akademie.
(5) Počet členů Vědecké rady
Akademie, způsob jejich volby, jejich práva a povinnosti
a způsob jednání a usnášení
Vědecké rady Akademie upraví stanovy Akademie.
(1) Pracoviště jsou rozpočtovými nebo
příspěvkovými organizacemi.
(2) Prostředky získané hospodářskou
činností pracovišť jsou jejich mimorozpočtovými
zdroji [§ 14 odst. 2 vyhlášky ministerstva
financí České republiky č. 205/1991
Sb., o hospodaření s rozpočtovými
prostředky státního rozpočtu České
republiky a finančním hospodaření
rozpočtových a příspěvkových
organizací]. Finanční dary včetně
devizových jsou příjmy rezervního
fondu [§ 10 odst. 2 vyhlášky ministerstva
financí České republiky č. 205/1991
Sb., o hospodaření s rozpočtovými
prostředky státního rozpočtu České
republiky a finančním hospodaření
rozpočtových a příspěvkových
organizací] pracovišť; jako takové
jsou jejich mimorozpočtovými zdroji.
(1) Pracoviště:
a) uskutečňuje vědecký výzkum,
b) přispívá ke zvýšení
úrovně poznání a vzdělanosti,
c) přispívá k využití výsledků
vědeckého výzkumu,
d) získává, zpracovává a rozšiřuje
vědecké informace a poskytuje vědecké
posudky, stanoviska a doporučení,
e) ve spolupráci s vysokými školami uskutečňuje
postgraduální studium [§ 10 odst. 2 vyhlášky
ministerstva financí České republiky č.
205/1991 Sb., o hospodaření s rozpočtovými
prostředky státního rozpočtu České
republiky a finančním hospodaření
rozpočtových a příspěvkových
organizací] a vychovává vědecké
pracovníky,
f) rozvíjí mezinárodní spolupráci
v oblasti vědy a vývoje technologií.
(2) Pracoviště plní své úkoly
zejména ve spolupráci s ostatními vědeckými
a odbornými institucemi a s vysokými školami.
(1) Statutárním orgánem pracoviště
je ředitel pracoviště. Ředitel je oprávněn
jednat jménem pracoviště ve všech záležitostech.
(2) Návrhy svých rozhodnutí v záležitostech,
které tento zákon nebo stanovy Akademie svěřují
do působnosti vědecké rady pracoviště,
je ředitel pracoviště povinen předem
projednávat s vědeckou radou pracoviště.
(3) Způsob jmenování a odvolávání
ředitelů pracovišť, délku jejich
funkčního období a jejich úkoly podrobněji
upraví stanovy Akademie.
(1) Vědecká rada pracoviště je volena
shromážděním vědeckých
pracovníků pracoviště.
(2) Vědecká rada pracoviště:
a) vyjadřuje se k zaměření činnosti
a organizaci pracoviště a ke koncepčním
otázkám jeho řízení a rozvoje,
b) podává Radě návrh na jmenování
a odvolávání ředitele pracoviště,
c) podává návrhy na členy Vědecké
rady Akademie,
d) vyjadřuje se k dalším věcem, které
jí vyhradí stanovy Akademie nebo o něž
ji požádají orgány Akademie.
(3) Činnost vědecké rady pracoviště
řídí předseda, zvolený vědeckou
radou pracoviště z jejích členů.
(4) Počet členů vědeckých rad
pracovišť, délku jejich funkčního
období, způsob jejich volby a okruh pracovníků,
kteří mohou být voleni do vědeckých
rad pracovišť, upraví stanovy Akademie.
Místa pracovníků s vysokoškolským
vzděláním na pracovištích jsou
obsazována na základě výběrového
řízení, vyhlášeného ředitelem
pracoviště.
Pracoviště se mohou na základě smluv
sdružovat navzájem, s jinými právnickými
či fyzickými osobami, zejména však s
vysokými školami.
(1) Na návrh ředitele pracoviště, projednaný
s jeho vědeckou radou, může Sněm schválit
vyčlenění pracoviště nebo jeho
části z Akademie.
(2) Rozhodnutí o vyčlenění pracovišť
z Akademie nelze provést, pokud nedojde k vypořádání
práv a závazků vyčleněného
pracoviště z Akademie nebo pokud je v rozporu s obecnými
závaznými právními předpisy.
Majetková a jiná práva a závazky,
které přejdou na Českou republiku na základě
zákona Federálního shromáždění,
jímž bude zrušen zákon č. 54/1963
Sb., o Československé akademii věd ve znění
pozdějších předpisů, přejdou
dnem nabytí účinnosti zákona Federálního
shromáždění na Akademii.
(1) Dnem nabytí účinnosti uvedeného
zákona Federálního shromáždění
se pracoviště Československé akademie
věd stanou pracovišti Akademie a ředitelé
a vědecké rady těchto pracovišť
se stanou řediteli a vědeckými radami pracovišť
podle tohoto zákona.
(2) Do 60 dnů od nabytí účinnosti
zákona jsou povinny vědecké rady pracovišť
předložit Radě návrhy na ředitele
pracovišť. Rada je povinna jmenovat ředitele
pracovišť do 30 dnů od podání návrhu.
(1) Až do zvolení Rady podle tohoto zákona
vykonává její působnost Výbor
prezídia pro řízení pracovišť
ČSAV, zřízený podle stanov dosavadní
Československé akademie věd.
(2) Výbor prezídia ČSAV je zejména
povinen neprodleně učinit opatření
k ustavení Sněmu do 60 dnů od nabytí
činnosti tohoto zákona a zákona Federálního
shromáždění podle § 18. K tomu
účelu je oprávněn rozhodnout o prozatímní
platnosti stanov Československé akademie věd
nebo jejich části pro Akademii.
Tento zákon nabývá účinnosti
dne 1. ledna 1993.
Rozvoj vědeckého bádání si
ve vyspělých zemích vynutil zejména
v období po 2. světové válce budování
rozsáhlých a organizačně ucelených
soustav vědeckých ústavů (ve Francii
Centre National de la Recherche Scientifique, v Německu
Max-Planck-Gesellschaft für Förderung der Wissenschaften).
V Československu měla tuto funkci plnit Československá
akademie věd, o jejímž zřízení
rozhodla vláda Československé republiky již
ve svém programu z 8. 7. 1946. Koncentrace vědeckého
potenciálu kolem tohoto centra vyvrcholila přijetím
zákona č. 52/1952 Sb. ze dne 29. října
1952, jímž byla ČSAV zřízena
jako nástupnická organizace Královské
české společnosti nauk, České
akademie věd a umění, Masarykovy akademie
práce a dalších vědeckých institucí.
ČSAV byla vytvářena především
na základě tradičních domácích
představ (projekt J. E. Purkyně z let 1861-63) a
vždy umožňovala vědeckou práci
řadě odborníků. Podmínky pro
její činnost však negativně ovlivnily
zejména novely zákona z normalizačního
období [Platná právní úprava
je dána zákonem č. 54/1963 Sb., o Československé
akademii věd ve znění zákonného
opatření předsednictva FS č. 26/1970
Sb., zákona č. 91/1977 Sb., zákona č.
164/1990 Sb. a zákona č. 299/1990 Sb.].
Za nejproblematičtější zásahy
lze považovat zejména:
- aplikaci těžkopádného centralistického
modelu řízení, v němž byla po
sovětském vzoru soustava vědeckých
pracovišť ČSAV podřízena sboru
členů ČSAV, který se v průběhu
doby přizpůsoboval vlivu vládních
a stranických orgánů, a i dnes - přes
účast vynikajících vědeckých
osobností - představuje ve svém celku deformovanou
a nefunkční složku.
- rozhodující role při řízení
vědy, kterou měla ČSAV provádět
jako "vrcholná vědecká instituce".
Faktické řízení vědy však
ČSAV nikdy nepřevzala, protože rozhodování
zůstávalo v rukou vyšších orgánů
KSČ a některých dnes již zrušených
státních orgánů (SKVTRI). Tento systém
však přispěl k izolovanosti vědeckého
bádání na různých typech pracovišť.
- asymetrický vztah ČSAV - SAV, v němž
ČSAV zahrnuje učenou společnost s federální
působností a soustavu ústavů pouze
v České republice, zatímco SAV tvoří
učená společnost a soustava pracovišť
ve Slovenské republice. Tento vztah se ještě
zkomplikoval ústavním zákonem č. 556/1990
Sb. (kompetenční zákon), jímž
byla oblast vědy s výjimkou strategie a koncepcí
rozvoje vědy přenesena do pravomoci republikových
orgánů.
Zásadní legislativní úprava, k níž
se nyní přistupuje, vychází z moderních
a ve světě ověřených forem
organizace a financování badatelské činnosti.
Legislativní zakotvení ČAV spolu s vydáním
dalších právních norem, vztahujících
se k problematice podpory vědecké činnosti
a orientování vývoje technologií,
vytvoří podmínky pro rozvoj vědeckého
bádání, který je jednou z nutných
podmínek hospodářského a kulturního
vzestupu společnosti.
Prodlužování stávající
nedořešenosti legislativního prostředí
v oblasti vědy ohrožuje stabilitu a výkonnost
vědeckých pracovišť. Pro ČSAV platí
toto konstatování tím více, že
právní normy určující její
činnost jsou ve své platnosti časově
omezeny. Platnost zákona o ČSAV je jeho novelou
č. 164/1990 Sb. ze 7. května 1990 omezena 31. prosincem
1992 a platnost prozatímních stanov ČSAV
je podle usnesení vlády ČSFR č. 705/91
z 31. října 1991 stanovena rovněž na
období do 31. 12. 1992.
Je zřejmé, že zákonem o ČAV není
vyčerpána problematika vytvoření žádoucího
legislativního prostředí pro podporu rozvoje
vědy, vzdělanosti a orientaci vývoje technologií.
Tento zákon je prvním krokem ke komplexní
transformaci organizačních forem vědeckých
institucí, finanční podpory vědeckého
bádání a orientace vývoje technologií.
V současné době připravují
pověřené vládní orgány
na základě schválených koncepcí
všech tří vlád pro oblast vědní
politiky tyto další návrhy zákonů:
- zákon FS o Federálním fondu pro vědu
a výzkum
- zákon FS o Učené společnosti České
a Slovenské Federativní republiky
- zákon ČNR o vědě a technologiích
- zákon SNR o Slovenské akademii věd
- zákon SNR o organizaci a podpoře vědy a
výzkumu.
Předpokládá se postupné posilování
účelového financování, a to
nejen z rozpočtové kapitoly Akademie, ale zejména
ze zdrojů vnějších, tj. ze vznikající
státní grantové agentury, programů
zahraničních (Evropské společenství,
"Pentagonála", NSF, apod.).
Takový vývoj bude pozitivně ovlivňovat
proměny v institucionálním uspořádání
podmínek pro vědecké bádání.
Dosavadní struktura se nahrazuje pružnějším
systémem, který vědeckým pracovištím
umožňuje:
- přecházet ze sféry akademické do
vysokoškolské nebo rezortní a naopak,
- zanikat, pokud půjde o pracoviště s neaktuální
orientací výzkumné činnosti nebo o
pracoviště, jehož výstupy nejsou srovnatelné
se světovou úrovní,
- vznikat, jestliže v daném oboru vznikne potřeba
nového pracoviště.
Návrh zákona o ČAV je koncipován tak,
aby nepetrifikoval dnešní stav, ale naopak aby napomáhal
strukturálním změnám. Pracovištím,
definovaným jako právnické osoby, se zákonem
nepředpisuje žádná závazná
vnitřní struktura, ale dává se jim
jak plná volnost pro zvolení vhodného uspořádání,
tak nezbytná plná právní i ekonomická
subjektivita.
Ústavy současné ČSAV by do budoucí
ČAV neměly přejít automaticky; vědecká
rada má možnost zvážit, zda je pro činnost
pracoviště vhodné setrvání ve
svazku akademických ústavů, samostatná
existence, či přechod do působnosti jiného
ústředního orgánu státní
správy.
Lze předpokládat, že si rozvoj vědy
i potřeby transformace společnosti vynutí
další změny. Soustava akademických ústavů
se může vyvinout v několik více méně
nezávislých soustav, a to na základě
hledisek, která je dnes obtížná předvídat
a administrativně určit (podle vědních
oborů, podle vztahu k aplikovanému výzkumu,
podle potřeb rozvíjení interdisciplinárního
bádání, na základě rozvoje
nových vědních disciplín aj.). Je
proto pravděpodobné, že si další
vývoj vědecké práce vynutí
i v budoucnu další úpravy legislativního
prostředí, i když předkládaný
návrh potřebnou flexibilitu již umožňuje.
ČSAV přešla k 1. 1. 1991 jako rozpočtová
organizace z působnosti federace do působnosti České
republiky s finančními prostředky, které
byly převedeny z rozpočtu federace do rozpočtu
České republiky v nezměněné
výši, v jaké byly pro tuto samostatnou kapitolu
rozpočtu federace původně stanoveny. Proto
financování ČSAV v roce 1991 z nového
zdroje nemá negativní dopad na výdajovou
stranu rozpočtu České republiky.
Rovněž vznik České akademie věd
nevyvolá zvýšené výdaje rozpočtu
ČR zejména proto, z původního rozpočtu
ČSAV budou vyčleněny některé
druhy výdajů federálního charakteru,
jako např. výdaje na současnou koordinaci
mezi ČSAV a SAV, výdaje na příspěvky,
které slouží k financování celé
československé účasti na jaderném
výzkumu v SÚJV v SNS, čímž se
naopak souhrnné saldo nové ČAV k rozpočtu
ČR zlepší.
Předpokládá se, že nová ČAV
bude rozpočtovou organizací.
Předpokládaný dopad ČAV na rozpočet
ČR podle údajů z r. 1991 lze kvantifikovat
v následujících objemech finančních
prostředků (v tis. Kčs):
neinvestiční výdaje | 1 154 370 tis. Kčs | 1 127 370 tis. Kčs |
investiční výdaje | 345 800 tis. Kčs | 345 800 tis. Kčs |
příjmy | 165 000 tis. Kčs | 165 000 tis. Kčs |
celkový dopad na rozpočet | 1 335 170 tis. Kčs | 1 308 170 tis. Kčs |
V ČAV bude důsledně realizován připravovaný
nový způsob financování vědy
v ČR, spočívající v rozdělení
prostředků, které byly pro tuto sféru
vyčleněny, na část institucionální
a část účelovou.
16. 3.1992 9:19:30
Vážení kolegové,
při přepisování návrhu zákona
České národní rady o České
akademii věd tisk 667 došlo ke dvěma chybám,
proto prosím laskavě opravte:
1. § 6 písm.f) správné znění:
"volí a odvolává další členy
Akademické rady"
2. § 21. odst.2 správné znění:
"Výbor prezídia ČSAV je zejména
povinen neprodleně učinit opatření
k ustavení Sněmu do 60 dnů od nabytí
účinnosti zákona a zákona Federálního
shromáždění podle § 19 tohoto zákona.
K tomu účelu je oprávněn rozhodnout
o prozatímní platnosti stanov Československé
akademie věd nebo jejich části pro Akademii".