Česká národní rada 1992

VI. volební období

663

Vládní návrh

zákona

České národní rady

ze dne ...............,

o Státním fondu kultury České republiky

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

§ 1

(1) Zřizuje se Státní fond kultury České republiky (dále jen "Fond").

(2) Fond je právnickou osobou. Fond spravuje ministerstvo kultury České republiky (dále jen "správce Fondu").

(3) V cele Fondu je ředitel, kterého jmenuje a odvolává ministr kultury České republiky (dále jen "ministr")

(4) Za hospodaření s prostředky Fondu odpovídá ministr.

§ 2

(1) Poradním orgánem ministra pro hospodaření s prostředky Fondu je Rada Fondu.

(2) Předsedu a členy Rady Fondu jmenuje a odvolává z významných osobností kultury a peněžnictví ministr po projednání s organizacemi a sdruženími tvůrců a pracovníků působících v oblasti české kultury. Členství v Radě Fondu je čestné a nezastupitelné.

(3) Náklady spojené s činností Rady Fondu nese Fond.

(4) Podrobnosti o organizaci a činnosti Rady Fondu upraví statut Fondu.

§ 3

Rada Fondu doporučuje ministrovi způsob a výši čerpání prostředků Fondu a posuzuje zejména:

a) zásadní otázky tvorby a užití prostředků Fondu,

b) návrh ročního rozpočtu příjmů a výdajů Fondu a návrh závěrečného účtu Fondu,

c) žádosti o podporu Fondem.

§ 4

(1) Správce Fondu sestavuje pro každý rozpočtový rok návrh rozpočtu příjmů a výdajů, přehled pohledávek a závazků a závěrečný účet Fondu, které předkládá ministerstvu financí České republiky ve lhůtách stanovených pro sestavování státního rozpočtu České republiky (dále jen "státní rozpočet") a státního závěrečného účtu České republiky (dále jen "státní závěrečný účet").

(2) Návrh rozpočtu Fondu tvoří přílohu návrhu státního rozpočtu a závěrečný účet Fondu tvoří přílohu státního závěrečného účtu.

(3) Se závěrečným účtem Fondu předkládá správce Fondu vyhodnocení prostředků Fondem vynaložených.

(4) Fond vede účetnictví podle zvláštních předpisů [Zákon čís. 563/1991 Sb., o účetnictví] a zpracovává účetní závěrku, kterou ověřuje auditor. Náklady s tím spojeně nese Fond.

§ 5

Finančními zdroji Fondu jsou:

a) výnosy z majetkových účastí České republiky na podnikání právnických osob v kultuře s výjimkou filmového průmyslu,

b) výnosy z cenných papírů nabytých od jiných subjektů,

c) úvěry od právnických osob,

d) úroky z prostředků Fondu uložených u peněžních ústavů a z úvěrů a půjček poskytnutých Fondem žadatelům,

e) splátky půjček a úvěrů poskytnutých Fondem žadatelům,

f) smluvní pokuty placené žadateli v případech, ve kterých prostředky Fondu nebyly použity podle stanovených podmínek (§ 8),

g) dary a dědictví pro Fond,

h) výnosy z veřejných sbírek a loterií organizovaných Fondem,

i) sjednané podíly na příjmech z projektů, na které byly poskytnuty prostředky Fondu (§ 8),

j) 50% podíly z výnosů nájmu předmětů kulturní hodnoty a movitých a nemovitých kulturních památek, ke kterým vykonává právo hospodaření správce Fondu,

k) výnosy z pohlednic, plakátů a dalších příležitostných tisků, vydávaných správcem Fondu,

l) dotace ze státního rozpočtu,

m) další zdroje stanovené zvláštními právními předpisy.

§ 6

(1) Prostředky Fondu lze poskytovat na konkrétní kulturní projekty, zejména na:

a) ediční počiny v oblasti neperiodických i periodických publikací,

b) získávání, obnovu a udržování kulturních památek [§ 2 zákona ČNR č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči] a sbírkových předmětů,

c) výstavní a přednáškovou činnost,

d) propagaci české kultury v zahraničí,

e) podporu vzniku umělecky hodnotných národních děl.

(2) Prostředky Fondu se poskytují jako účelové dotace, půjčky nebo úvěry.

(3) Fond může peněžnímu ústavu poskytnout záruku za úvěr nebo za půjčku poskytnuté žadateli na projekty uvedené v odstavci 1.

(4) Prostředky z Fondu lze poskytnout jen do výše dvou třetin žadatelem plánovaných nákladů, s výjimkou prostředků určených na záchranu kulturních památek, na které lze poskytnout prostředky do výše devíti desetin plánovaných nákladů. To neplatí, poskytují-li se prostředky Fondu jako půjčka nebo úvěr.

(5) Na poskytnutí prostředků Fondu není právní nárok. Prostředky Fondu nelze poskytnout ke krytí ztráty z činnosti právnických nebo fyzických osob.

§ 7

(1) Žadatelem o poskytnutí prostředků Fondu může být právnická osoba se sídlem nebo fyzická osoba s trvalým pobytem na území České republiky. Je-li žadatelem československá právnická osoba s majetkovou účastí zahraničních osob [§ 24 zákona č. 513/1991 Sb., obchodního zákoníku], lze prostředky Fondu použít, jen pokud je podíl majetkové účasti zahraniční osoby nižší než padesát procent.

(2) Žadatel podává žádost písemně správci Fondu. V žádosti uvede označení a bližší charakteristiku projektu, o jehož podporu se uchází, předpokládanou výši nákladů, údaj o případné zahraniční účasti, požadovanou formu podpory a její výši, případně označení pohledávky, o jejíž zajištění žádá. Správce Fondu může žadateli uložit povinnost doplnit žádost a stanoví k tomu přiměřenou lhůtu.

(3) Současně s podáním žádosti složí žadatel na úhradu nákladů spojených s posouzením žádosti na účet Fondu částku stanovenou podle charakteru předkládaného projektu diferencovaně statutem, nejvýše však deset tisíc Kčs. Tuto částku je povinen Správce Fondu žadateli vyúčtovat ve lhůtě podle § 8 odst. 1. Pokud náklady spojené s posouzením žádosti převýší složenou částku, hradí se rozdíl z prostředků Fondu.

(4) Nedoplní-li žadatel žádost ve lhůtě podle odstavce 2 nebo nesloží-li částku podle odstavce 3, hledí se na žádost jako by nebyla podána.

§ 8

(1) O poskytnutí prostředků Fondu rozhoduje ministr na návrh Rady Fondu do tří měsíců ode dne doručení žádosti nebo jejího doplnění (§ 7 odstavec 2) správci Fondu. Rozhodnutí ministra obsahuje:

a) označení projektu, který má být Fondem podpořen,

b) označení žadatele,

c) formu podpory,

d) výši poskytnutých prostředků nebo označení pohledávky, která má být zajištěna,

e) dobu splatnosti, pokud jde o poskytnutí úvěru nebo půjčky.

(2) Ministr může v rozhodnuti stanovit, že

a) žadatel zaplatí smluvní pokutu až do výše poskytnutých prostředků, pokud nedodrží podmínky stanovené smlouvou,

b) Fond se podílí na příjmech plynoucích z podpořeného projektu.

(3) Na základě rozhodnutí ministra a v souladu s ním uzavře Fond se žadatelem do 30 dnů od doručení rozhodnutí smlouvu o výši a podmínkách poskytnutí prostředků Fondu nebo o poskytnutí záruky podle § 6 odst. 3 a o případném podílu Fondu na příjmech plynoucích z projektu. Nedojde-li k uzavření smlouvy v této lhůtě z důvodů na straně žadatele, rozhodnutí podle odstavce 1 zaniká a na žádost se hledí jako by nebyla podána.

(4) Na rozhodovaní podle odstavce 1 se nevztahují obecné předpisy o správním řízení.

(5) Prostředky poskytnuté z Fondu lze použít výhradně ke stanovenému účelu.

(6) Podrobnosti o nakládání s prostředky Fondu upraví Statut Fondu.

§ 9

Zůstatek finančních prostředků Fondu se převádí do následujícího kalendářního roku.

§ 10

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Obecná část:

V procesu současných hospodářských přeměn vzrůstá v souvislosti s odstraněním administrativně direktivních zásahů státu do kultury význam ekonomických nástrojů státního ovlivňování kultury.

Kulturu nelze pojímat jako odvětví, které je, až na některé její obory průmyslového typu (např. gramofonový a filmový průmysl) objektivně způsobilé samostatně ekonomické existence založené na financování z vlastních příjmů a z nestátních zdrojů pocházejících výlučně z tuzemského soukromého sektoru.

Ve většině kulturních oborů nemohou existovat adekvátní vztahy mezi výkony kulturních institucí a náklady na ně vynaloženými (např. sektor knihovnictví, ochrany kulturního dědictví, vážné hudby apod.) a časový rozvrh těchto výkonů není navíc meziročně plynulý (neopakovatelnost a výjimečnost některých projektů), takže je nelze v nových ekonomických podmínkách efektivně finančně zabezpečit v rámci státního rozpočtu České republiky.

Cílem zřízeného Fondu je proto vytvoření institucionální základny pro finanční podporu české kultury. Fond bude představovat ekonomický nástroj účinně motivující subjekty kultury k chování odpovídajícímu současným ekonomickým podmínkám. Účinnost motivace je přitom dána systémem účelového použití Fondu opírajícího se o detailní, specificky profilované věcně zaměření příspěvku a jeho částečnou návratnost. Nepůjde o financování institucí působících v kultuře, nýbrž o financování jednotlivých kulturních projektů. Fond umožní současně propojit jím shromážděné finanční zdroje s potřebami místní kultury bez zasahování do pravomocí okresních úřadů a orgánů obcí a řešit rozpor mezi tvorbou a použitím zdrojů v čase, vyplývající z povahy zejména tvůrcích procesů a potřeby reagovat kulturními aktivitami na domácí a mezinárodní vývoj.

Zřízením Fondu se současně vytváří vhodný adresát pro eventuální dary a příspěvky. První zkušenosti se zahraničními sponzory vypovídají o tom, že tito v celé řadě případů poskytují své finanční příspěvky neadresně, bez ohledu na konkrétní kulturní projekt a dispozici s darovanými prostředky ponechávají na zdejším volném uvážení.

Jednotný Fond se navrhuje také proto, že na rozdíl od oborových fondů lze stanovenými a provázanými pravidly tvorby a čerpání docílit reálného vytvoření finančně relativně silného zdroje i při respektování požadavků parciálních oblastí (ochrana kulturního dědictví, divadla atd.)

Fond se zřizuje v intencích zákona ČNR čís. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky ČR a obcí v ČR (rozpočtová pravidla republiky), který v ustanoveních části 3 upravuje postavení státních fondů a k jejich zřízení vyžaduje zákon ČNR. S ohledem na ustanovení § 15 odst. 1 rozpočtových pravidel republiky se předpokládá, že Fond bude spravovat a jeho jménem jednat ministerstvo kultury ČR. Podrobnosti o rozsahu činnosti Fondu upraví statut Fondu schváleny vládou České republiky.

Posláním Státního fondu kultury je vytvořit institucionální základ pro tvorbu zdrojů, ze kterých bude možné financovat vybraně projekty v oblasti české kultury. Finanční prostředky Fondu budou využívány nikoliv k podpoře či přímému financování činnosti jednotlivých subjektů činných v kultuře, nýbrž toliko a výlučně k financování, resp. částečnému financování konkrétních projektů národních kulturních projektů nebo akcí, které slouží k podpore a rozvoji české národní kultury.

Osnova předpokládá, že správcem Fondu bude ministerstvo kultury ČR; zvýšení počtu pracovních míst ani jiné dodatečné prostředky ze státního rozpočtu České republiky se nepožadují. Navrhovaná úprava se zásadně státního rozpočtu ČR nedotkne ani v jeho výdajové části (s výjimkou případné dotace ze státního rozpočtu, která nebude pravidlem), ani v části příjmové.

Zvláštní část:

K § 1

Návrh zákona ČNR o Státním fondu kultury České republiky vychází ze zákona ČNR čís. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), který v ustanovení části třetí upravuje postavení státních fondů. S ohledem na zaměření Fondu jej bude spravovat ministerstvo; Fond bude nadán samostatnou právní subjektivitou. Fond bude nadán samostatnou právní subjektivitu především s ohledem na mechanismus poskytování podpory Fondem, kde není žádoucí, aby samotné ministerstvo, které je ústředním orgánem státní správy, vstupovalo do soukromoprávních smluvních vztahů s žadateli o poskytnutí podpory. Fond bude spravovat ministerstvo, které bude rozhodovat ve všech věcech Fondu s tím, že realizovat tato rozhodnutí bude ředitel Fondu stojící v jeho čele.

K § 2

Pro rozhodování o podpoře kulturních projektů nelze nalézt objektivní kritéria uměleckého nebo kulturního charakteru, která lze vtělit do právní normy, neboť kultura a umění jsou kategorie právem zásadně neuchopitelné a objektivní kritéria jako je komerční úspěšnost podporovaného projektu nejsou s ohledem na nutnost podporovat národní charakter projektů a děl jediná, která budou brána ve zřetel. Při rozhodování o prostředcích Fondu proto vzniká riziko subjektivistického přístupu správce Fondu, kterým je ústřední orgán státní správy. Současně ovšem nelze s zřetelem na odpovědnost správce Fondu a ministra kultury České republiky za hospodaření s prostředky Fondu, které budou finančními prostředky státu, svěřit rozhodování o nich jinému subjektu.

Ministru se proto ukládá povinnost zřídit poradní orgán. Zákon současně upravuje způsob jeho vytváření s tím, že podrobnější úprava jeho činnosti bude předmětem úpravy Statutem Fondu. Výslovně se deklaruje, že členství v poradním orgánu je čestné a nezastupitelné. Podrobnosti o členství v Radě Fondu budou rovněž upraveny ve Statutu Fondu.

K § 3

Zákon taxativním způsobem vymezuje působnost Rady Fondu tak, aby měla dostatek možností pro realizaci své poradní funkce. Vedle koncepčních otázek půjde především o posuzování jednotlivých žádostí o podporu Fondu. Rada bude rozhodovat formou doporučení pro ministra. S ohledem na jeho odpovědnost za hospodaření s prostředky Fondu, které jsou prostředky státu, však nebude ministr rozhodnutím Rady právně vázán a bude se moci od něj odchýlit, byť v praxi půjde pravděpodobně o případy ojedinělé. Osnova v tomto směru vychází ze zkušeností např. nizozemských, kde státní úředník rovněž rozhoduje na základě doporučení poradního orgánu.

K § 4

Povinnosti správce Fondu sestavit pro každý rozpočtový rok návrh rozpočtu příjmů a výdajů Fondu, přehled jeho pohledávek a závazků a závěrečný účet Fondu vyplývají z rozpočtových pravidel republiky. V jediném ustanovení se pro přehlednost deklarují povinnosti správce Fondu vyplývající již z rozpočtových pravidel republiky.

K § 5

Zdrojem finančních prostředků Fondu budou předpokládané výnosy z titulu majetkových účastí státu na podnikání obchodních společností v oblasti kultury, které vzniknou v procesu odstátnění existujících dosud státních organizací, případně dalších subjektů, na jejichž podnikání v české kultuře se bude stát podílet majetkovým vkladem s tím, že stát podrží v odstátňovaných organizacích různě vysokou majetkovou účast.

Důležitým zdrojem Fondu bude rovněž podíl na příjmech z projektů a děl, na které budou jeho prostředky použity a výnosy s loterií, především loterie Mates.

Příjmová základna Fondu je stanovena demonstrativním výčtem tak, aby pro futuro byla otevřena cesta pro další příjmy plynoucí do Fondu i podle jiných právních předpisů.

K § 6

Zákon stanoví demonstrativním výčtem okruhy případů, ve kterých lze prostředky Fondu použít. Jde výlučně o podporu české národní kultury a je-li proto žadatelem o prostředky Fondu právnická osoba s majetkovou účastí zahraničních osob, nesmí být podíl zahraničního účastníka, resp. zahraničních účastníků většinový. Upravují se možné formy poskytnutí podpory Fondem.

Prostředky Fondu budou pro žadatele pouze druhotným zdrojem finančních prostředků potřebných pro realizaci českého díla, resp. pro realizaci jiného projektu, na který lze podle tohoto ustanovení prostředky Fondu vynaložit, neboť bude možné podpořit projekt jen do výše dvou třetin (event. devíti desetin u projektů týkajících se záchrany kulturních památek) předpokládaných nákladů na realizaci projektu. Správce Fondu přezkoumá výši plánovaných nákladů včetně předpokládané finanční úspěšnosti projektu především v případech, ve kterých se prostředky Fondu budou poskytovat formou nenávratné subvence a Fond se bude podílet na příjmech z realizace projektu nebo šíření díla, na jehož výrobu Fond prostředky poskytne.

Osnova výslovně zakazuje, a to bezvýjimečně, používat prostředky Fondu na řešení finančních potíží, do kterých se mohou fyzické nebo právnické osoby působící v kultuře dostat.

K § 7

Osnova předpokládá, že Fond bude podporovat především národní kulturu a finančně slabé subjekty v jejím rámci působící. Omezuje se proto podíl zahraniční majetkové účasti, neboť v těchto případech lze očekávat finanční zdroje ze zahraničí.

Na rozhodování o žádostech o poskytnutí prostředků Fondu se nebudou vztahovat obecné předpisy o správním řízení. Osnova proto sama rámcově stanoví obecné náležitosti žádosti adresované vždy správci Fondu, kterému se umožňuje v zájmu náležitého posouzení žádosti požadovat její doplnění.

Žadatel o podporu Fondu složí na jeho účet peněžní prostředky, ze kterých budou hrazeny náklady na posouzení jeho žádosti tak, aby se prostředky Fondu nevynakládaly na vyřizování žádostí, ale výlučně na kulturní projekty. Pouze v případech, kdy částka složená žadatelem nepostačí k úhradě nákladů spojených s posouzením žádosti, by rozdíl hradil Fond ze svých prostředků.

Pro případ, že žadatel nesloží částku, kterou se bude podílet na hrazení nákladů řízení nebo nebude vyvíjet potřebnou součinnost, se stanoví fikce nepodání žádosti o poskytnutí prostředků Fondu.

K § 8

S ohledem na postavení ministra jako člena vlády a subjektu odpovědného za hospodaření s prostředky Fondu vládě přísluší právo rozhodovat o použití prostředků Fondu jemu. V zájmu omezení subjektivního přístupu k jednotlivým žadatelům rozhoduje ministr na návrh Rady Fondu.

Protože se rozhodování o žádostech o poskytnutí prostředků Fondu nerozhoduje podle správního řádu, nebyl by ministr vázán při rozhodování žádnou lhůtou. Ve většině případů je však žadatel při svém rozhodování o realizaci projektu, na kterou žádá finanční prostředky Fondu, podminován vědomostí o tom, zda s podporou Fondu může počítat; stanoví se proto pro rozhodnutí o jeho žádosti přiměřená lhůta.

S ohledem na omezení výše finančních prostředků, kterými Fond bude disponovat a se zřetelem na zásadní změnu v přístupu státu k financování kultury není na poskytnutí prostředků Fondu právní nárok a nejde proto při rozhodováni o žádostech o prostředky Fondu o správní řízení spravovaně zákonem čís. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).

Osnova upravuje obligatorní náležitosti rozhodnutí. Mechanismus poskytování podpory umožňuje, aby s ohledem na druh poskytnuté podpory byla zajištěna alespoň částečná návratnost prostředků Fondem poskytnutých.

Obsah rozhodnutí ministra o poskytnutí podpory se stanoví obligatorní součástí smlouvy, kterou uzavírá Fond se žadatelem. Pro případ, že žadatel nebude podmínky rozhodnutí akceptovat, se zakládá fikce nepodání žádosti. Současně ze zákona rozhodnutí ministra zaniká.

Vzhledem k přísné účelovosti poskytovaných prostředků bude součástí smlouvy o jejich poskytnutí obvykle i ujednání o smluvní pokutě jako sankci pro případ zneužití prostředků Fondu.

K § 9

Fond hospodaří s finančními prostředky samostatně a nezávisle na hospodaření České republiky a jeho prostředky jsou odděleně od hospodaření s rozpočtovými prostředky ČR, prostředky Fondu na konci rozpočtového roku nepřipadají státnímu rozpočtu.

K § 10

Je navrhováno, aby zákon nabyl účinnosti dnem vyhlášení; je veřejný zájem, aby Fond začal neprodleně plnit svou funkci.

V Praze dne 18. března 1992

JUDr. Petr Pithart, v.r.

předseda vlády České republiky

PhDr. Milan Uhde, v.r.

ministr kultury České republiky

Zpracovatel: JUDr. Aleš Dvouletý, zástupce ředitele odboru právního a legislativního ministerstva kultury České republiky LH 6


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP