ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

627

Vládní návrh

Zákon České národní rady,

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady

č. 97/1974 Sb., o archivnictví

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne ,

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 97/1974 Sb., o archivnictví

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon České národní rady č. 97/1974 Sb., o archivnictví, se mění a doplňuje takto:

1. V § 2 odst. 1 zní:

"/l/ Archiválie jsou písemné, obrazové, zvukové a jiné záznamy, které vzešly z činnosti státních orgánů, obcí a jiných právnických osob i z činnosti fyzických osob a které vzhledem ke svému dokumentárnímu významu mají trvalou hodnotu.".

2. V § 2 odst. 2 se vypouští slovo "dokumentární".

3. V § 4 odst. 1 věta prvá zní:

"Vláda České republiky může nařízením prohlásit za národní kulturní památky nejvýznamnější z archiválii uznaných za kulturní památky.".

4. § 5 včetně nadpisu zní:

"§ 5

Archiválie jako součást Jednotného archivního fondu

Archiválie, které jsou na území České republiky vedeny v evidenci, jsou součástí Jednotného archivního fondu.".

5. V § 6 odst. 1, 2 a 4 znějí:

"/1/ Státní orgány, obce, jiné právnické osoby, jakož i fyzické osoby při provozování podnikatelské činnosti [Např. zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon).] (dále jen "původci") jsou povinny zajišťovat odbornou správu písemností vzešlých z jejich činnosti, popřípadě z činnosti jejich předchůdců (včetně písemností došlých); dbají při tom o řádnou spisovou evidenci, o účelné a bezpečné uložení písemností a o jejich řádné vyřazování při skartačním řízení.

/2/ Při skartačním řízení se z písemností původců oddělují archiválie od písemností dokumentárně bezcenných, určených ke zničení.

/4/ Původci písemností a jejich právní nástupci, popřípadě likvidátoři nebo jiní držitelé písemností uvedených v odstavci 1 odpovídají za řádné provedení skartačního řízení, umožňují výkon dohledu (odstavec 3) a podle pokynů příslušných archivů zajišťují na svůj náklad řádné odevzdávání archiválií do archivů.".

6. § 7 včetně nadpisu zní:

"§ 7

Ochrana archiválií

/l/ Archiválie jsou chráněny státem. Odbornými orgány pro ochranu archiválií a péči o ně jsou archivy (§ 17 až 27).

/2/ Pokud archiválie není uložena v archivu a vlastník, popřípadě jiný správce archiválie není schopen zajistit její ochranu a odbornou péči o ni, může se obrátit na jakýkoliv archiv, který mu za předem dohodnutých podmínek poskytne odbornou pomoc, eventuálně převezme archiválii do dočasné nebo trvalé péče.".

7. V § 8 odst. 1 se vypouští slovo "socialistické".

8. V § 10 odst. 2 se vypouštějí slova "není v socialistickém společenském vlastnictví a".

9. V § 11 odst. 1 zní:

"/l/ Každý může nahlížet do archiválií, které jsou uloženy v archivech. Do archiválií mladších 30 let lze nahlížet jen se souhlasem ředitele (vedoucího) archivu, kde jsou archiválie uloženy.".

10. V § 11 odst. 2 věta prvá zní:

"Souhlas k nahlížení do archiválií mladších 30 let nelze udělit, jestliže by nahlédnutím do archiválií byla ohrožena bezpečnost státu nebo veřejná bezpečnost nebo právem chráněné zájmy osoby.".

11. V § 11 odst. 3 písm. a/ zní:

"a/ osobám uvedeným v § 6 odst. 4,".

12. § 12 se vypouští.

13. V § 13 odst. 1 písm. e/ se vypouštějí slova "politický a".

14. V § 13 odst. 1 písm. g/, h/ znějí:

"g/ koordinuje vědeckou činnost archivů a podporuje její rozvoj v součinnosti s vysokými školami a vědeckými institucemi,

h/ spolupracuje se státními orgány, obcemi a jinými právnickými osobami na úseku racionalizace administrativních prací, zejména se zřetelem na nové druhy písemností, které vznikají z jejich činnosti.".

15. V § 13 odst. 2 se slova "státní archivy" nahrazují slovy "státní ústřední archiv a státní oblastní archivy".

16. V § 13 odst. 3 zní:

"/3/ Po dohodě se státním orgánem, obcí či jinou právnickou nebo fyzickou osobou může ministerstvo vnitra začlenit jejich archiv do státního archivu nebo archivu města.".

17. V § 14 odst. 1 ve větě druhé se vypouštějí slova "s předsedou Československé akademie věd a".

18. V § 15 se vypouští odstavec 2 a dosavadní odstavce 3, 4 a 5 se označují jako odstavce 2, 3 a 4. V dosavadním odstavci 4 se vypouštějí slova "v politicko-propagační činnosti".

19. § 16 včetně nadpisu zní:

"§ 16

Péče o archivy

Státní orgány, obce a jiné právnické nebo fyzické osoby, které mají archivy, jsou povinny umístit je ve vhodných budovách (prostorách) zaručujících i svým vybavením účelné a bezpečné uložení archiválií a tyto budovy (prostory) a jejich zařízení řádně udržovat.".

20. V § 17 odst. 1 se vypouštějí slova "a spravuje".

21. V § 17 odst. 2 zní:

"/2/ Státní ústřední archiv v Praze

a/ dohlíží na vyřazování (skartaci) písemností vzniklých z činnosti ústředních orgánů, vrcholných orgánů organizací určených ministerstvem vnitra a ústředně řízených rozpočtových a příspěvkových organizací majících sídlo na území České republiky a jejich předchůdců,

b/ pečuje o archiválie vzniklé z činnosti orgánů a organizací, u nichž dohlíží na vyřazování (skartaci) písemností, a dále vzniklé z činnosti vrcholných orgánů českého státu, jakož i státních a samosprávných orgánů a organizací pro zemi Českou v minulosti.".

22. V § 18 odst. 1 a 2 znějí:

"/1/ Státní oblastní archivy jsou ústavy ministerstva vnitra, které je přímo řídí a jemuž přísluší vymezení jejich územního obvodu a určení jejich názvu a sídla.

/2/ Státní oblastní archivy dohlížejí na vyřazování (skartaci) písemností vzniklých z činnosti krajských a oblastních orgánů, jejich organizací a zařízení i jejich předchůdců a pečují o archiválie vzniklé z činnosti těchto orgánů, organizací a zařízení. To platí též o dohledu na vyřazování (skartaci) písemností vzniklých z činnosti organizací uvedených v § 23 odst. 1. Státní oblastní archivy v Brně a Opavě pečují rovněž o archiválie dřívějších státních a samosprávných orgánů a organizací pro země Moravskou a Slezskou a pro zemi Moravskoslezskou.".

23. V § 18 odst. 3 se za slovo "pro" doplňuje slovo "státní".

24. Za § 18 se zařazuje § 18a, který včetně nadpisu zní:

"§ 18a

Státní okresní archivy

/1/ Státní okresní archivy jsou odborná zařízení okresních úřadů, které tyto archivy řídí.

/2/ Státní okresní archivy dohlížejí na vyřazování (skartaci) písemností vzniklých z činnosti státních orgánů a jiných orgánů, včetně orgánů samosprávných a jejich organizací a zařízení, jakož i jejich předchůdců, jejichž působnost se vztahuje nebo vztahovala jen na území okresu nebo jeho částí.

/3/ Státní okresní archivy pečují o archiválie vzniklé z činnosti orgánů, organizací a zařízení, u nichž dohlížejí na vyřazování (skartaci) písemností.".

25. Nadpis "Archivy národních výborů" nad § 19 se nahrazuje nadpisem "Archivy měst".

26. § 19 včetně nadpisu zní:

"§ 19

Archiv hlavního města Prahy

/l/ Archiv hlavního města Prahy je ústavem hlavního města Prahy, které tento archiv řídí.

/2/ Archiv hlavního města Prahy plní funkci státního oblastního archivu pro území hlavního města Prahy, přičemž působnost uvedenou v § 18 odst. 2 věta druhá má jen vůči organizacím, u nichž mají hlavní město Praha a jeho městské části funkci jejich zakladatele nebo pravomoc je zřizovat, řídit a zrušovat. Dohlíží na vyřazování (skartaci) písemností vzniklých z činnosti orgánů hlavního města Prahy, orgánů jeho městských částí, organizací a zařízení, u nichž hlavní město Praha nebo jeho městské části mají funkci jejích zakladatele nebo pravomoc je zřizovat, řídit a zrušovat, a dalších jiných orgánů a organizací, jejichž působnost se vztahuje nebo vztahovala jen na území města a jeho části a předchůdců všech těchto orgánů, organizací a zařízení.

/3/ Archiv hlavního města Prahy pečuje o archiválie vzniklé z činnosti orgánů, organizací a zařízení, u nichž dohlíží na vyřazování (skartaci) písemností.".

27. § 20 včetně nadpisu zní:

"§ 20

Archivy měst Brna, Ostravy, Plzně a Ústí nad Labem

/1/ Archivy měst Brna, Ostravy, Plzně a Ústí nad Labem jsou ústavy těchto měst, která je řídí.

/2/ Archivy měst Brna, Ostravy a Plzně plní funkci státních okresních archivů pro státní a jiné orgány včetně orgánů samosprávných a jejich organizace a zařízení, jakož i jejich předchůdce, jejichž působnost se vztahuje nebo vztahovala jen na území těchto měst nebo jejich částí. Archiv města Ústí na Labem plní funkci státního okresního archivu pro celé území okresu Ústí nad Labem.

/3/ Archivy měst Brna, Ostravy, Plzně a Ústí nad Labem pečují o archiválie vzniklé z činnosti orgánů, organizací a zařízení, u nichž dohlížejí na vyřazování (skartaci) písemností.".

28. § 21 se vypouští.

29. § 22 se vypouští.

30. § 23 zní:

"§ 23

/1/ Státní organizace, jakož i jiné právnické osoby a fyzické osoby vyvíjející podnikatelskou činnost zřizují podnikové archivy, do nichž ukládají archiválie vzniklé z vlastní činnosti, popřípadě z činnosti svých předchůdců. Z této povinnosti jsou vyňaty právnické a fyzické osoby, u nichž určí ministerstvo vnitra, že budou ukládat archiválie do státních nebo městských archivů.

/2/ Trvalou hodnotu archiválií posoudí ve skartačním řízení věcně a územně příslušný archiv.

/3/ Z důvodu účelnosti může ministerstvo vnitra určit lhůtu, po jejímž uplynutí se odevzdávají archiválie z podnikových archivů k uložení věcně a územně příslušnému archivu.".

31. § 25 včetně nadpisu zní:

"§ 25

Archiválie federálního ministerstva obrany, federálního ministerstva vnitra, Federální bezpečnostní informační služby, ozbrojených sil, ozbrojených bezpečnostních sborů, bezpečnostních služeb a Sboru nápravné výchovy České republiky

/1/ Archiválie ukládané v archivech federálního ministerstva obrany, federálního ministerstva vnitra, Federální bezpečnostní informační služby, ozbrojených sil, ozbrojených bezpečnostních sborů, bezpečnostních služeb a Sboru nápravné výchovy České republiky jsou součástí Jednotného archivního fondu. Řízení a organizace těchto archivů přísluší na základě dohody s ministerstvem vnitra jejich zřizovatelům.

/2/ K vyřazování (skartaci) písemností vzniklých z činnosti federálního ministerstva obrany, federálního ministerstva vnitra, Federální bezpečnostní informační služby, ozbrojených sil, ozbrojených bezpečnostních sborů, bezpečnostních služeb a Sboru nápravné výchovy České republiky je zapotřebí souhlasu ministerstva vnitra, které může na základě dohody tuto pravomoc přenést na orgány federálního ministerstva obrany, federálního ministerstva vnitra, Federální bezpečnostní informační služby a ministerstva spravedlnosti České republiky.".

32. § 26 včetně nadpisu zní:

"§ 26

Archiválie politických stran, politických hnutí a sdružení občanů

Politické strany, politická hnutí [Zákon č. 424/1991 Sb., o sdružováni v politických stranách a v politických hnutích.] a sdružení občanů [Zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění zákona č. 300/1990 Sb.], pokud si nezřídí vlastní archivy, mohou za předem dohodnutých podmínek ukládat archiválie vzniklé z jejich činnosti do archivu, který by byl jinak věcně a územně příslušný. V těchto archivech se rovněž ukládají archiválie politických stran, politických hnutí a sdružení občanů, které zanikly bez právního nástupce.".

§ 28 včetně nadpisu zní:

"§ 28

Sankce

/1/ Státnímu orgánu, obci či jiné právnické osobě, pokud poruší povinnost podle tohoto zákona nebo podle obecně závazného právního předpisu vydaného k jeho provedení, se uloží pokuta do 100.000 Kčs.

/2/ Dojde-li v době do jednoho roku ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o uložení pokuty k opětovnému porušení povinnosti, za které byla uložena pokuta podle odstavce 1, lze uložit pokutu až do výše 200.000 Kčs.

/3/ Podle odstavců l a 2 se postupuje též vůči fyzickým osobám, které poruší povinnost při podnikatelské činnosti nebo v souvislosti s ní.

/4/ Pokutu podle odstavců 1 a 2 ukládá okresní úřad, v jehož obvodu působnosti došlo k porušení povinnosti, na území hlavního města Prahy Magistrátní úřad hlavního města Prahy. Pokud však povinnost poruší okresní úřad nebo Magistrátní úřad hlavního města Prahy nebo právnické osoby, u nichž tyto úřady mají funkci jejich zakladatele nebo pravomoc je zřizovat, řídit a zrušovat, uloží pokutu ministerstvo vnitra.

/5/ Pokutu lze uložit do jednoho roku od zjištění porušení povinnosti, nejpozději do tří let ode dne, kdy k porušení povinnosti došlo.

/6/ Pokuty uložené okresní úřadem jsou příjmem okresního úřadu; pokuty uložené Magistrátním úřadem hlavního města Prahy jsou příjmem hlavního města Prahy. Pokuty uložené ministerstvem vnitra jsou příjmem státního rozpočtu České republiky.".

34. V § 30 se odkaz "§ 28 odst. 2" nahrazuje odkazem "§ 28 odst. 1".

35. V § 31 odst. 1 písm. g/ se slova "archivů národních výborů" nahrazují slovy "archivů měst".

Čl. II

Zrušují se:

1. § 13 Směrnice ministerstva vnitra České socialistické republiky ze dne 20. 6. 1975 o ukládáni archiválií do archivů, registrované v částce 24/1975 Sb.

2. § 2 Směrnice ministerstva vnitra České socialistické republiky ze dne 20. 6. 1975 o využívání archiválií, registrované v částce 24/1975 Sb.

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem

Důvodová zpráva

Obecná část

Právní úprava archivnictví obsažená v zákoně č. 97/1974 Sb. zastarala a zaostává za vývojem oboru archivnictví. Rozpory mezi touto právní úpravou a potřebami praxe se prohlubují zejména v současných změněných společensko-politických a ekonomických podmínkách. Tato situace vyžaduje celkovou zásadní koncepční změnu právní úpravy archivnictví. Do doby, než však bude možno přistoupit ke zpracování komplexní nové právní úpravy archivnictví, je třeba v předstihu v některých směrech provést dílčí novelizaci stávajícího zákona.

Nehledě k některým nutným formulačním úpravám se jedná především o uvedení právní úpravy archivnictví do souladu s novou právní úpravou místní správy, o přizpůsobení novým ekonomickým, zejména vlastnickým, vztahům a nové vymezení subjektů, pro které vyplývají ze zákona příslušná práva a povinnosti. Pokud jde o úpravu práva nahlížet do archiválií, není možné nadále již vzhledem k čl. 17 Listiny základních práv a svobod rozlišovat tuzemské a cizozemské právnické a fyzické osoby. Ve snaze ujednotit praxi se zeměmi západní Evropy je zapotřebí zkrátit dobu zvláštního režimu nahlížení do archiválií. Konečně je třeba nově upravit i problematiku nakládání s archiváliemi ozbrojených sil, ozbrojených bezpečnostních sborů a bezpečnostních služeb.

Přijetí tohoto zákona a jeho realizace si nevyžádá zvýšení počtu pracovníků ani finanční náklady.

Zvláštní část

K čl. I

K bodům 1 a 2:

Nová formulace ust. § 2 odst. 1 reaguje na společensko-politické a ekonomické změny, zejména pokud se týká vymezení původců archiválií. Na rozdíl od dosavadní právní úpravy je k tomu, aby se jednalo o archiválii, rozhodující dokumentární a historický význam písemnosti či jiného záznamu.

Změna § 2 odst. 2 navazuje na definici archiválie obsaženou v ust. § 2 odst. 1.

K bodu 3:

Vzhledem k dosavadní nejasnosti, jakou formou může být archiválie prohlášena za národní kulturní památku, je v novém znění § 4 odst. 1 věty prvé výslovně stanoveno, že se tak může stát nařízením vlády České republiky.

K bodu 4:

Nová dikce § 5 je přizpůsobena především současnému pojetí vlastnických vztahů. Odstraňuje se dosavadní rozlišování jednotlivých druhů vlastnictví.

K bodu 5:

V ust. § 6 odst. 1 se nově vymezuje obsah pojmu "původci" písemností a stanoví se jejich některé povinnosti. Základní povinnosti původců, spočívající v řádné péči o písemnosti a v řádném provádění skartačního řízení, zůstávají zachovány. Do výčtu původců písemností jsou výslovně zahrnuty i obce, jakož i fyzické osoby provozující podnikatelskou činnost.

K bodu 6:

Ustanovení § 7 je nyní formulováno tak, aby jeho dikce odpovídala právní úpravě obsažené v ostatních novelizovaných ustanoveních.

K bodu 7:

Jde o formulační úpravu vyvolanou změnou názvu republiky.

K bodu 8:

V ust. § 10 odst. 2 se jedná o formulační změnu odpovídající společensko-politické situaci a současným vlastnickým vztahům.

K bodům 9 až 12:

V souladu s čl. 17 Listiny základních práv a svobod není již upraveno upraveno právo nahlížet do archiválií odlišně pro tuzemské badatele a pro cizince. Nové ust. § 11 odst. 1 se vztahuje na všechny osoby. V důsledku toho dochází k vypuštění § 12. Ve snaze přizpůsobit režim nahlížení do archiválií právní úpravě většiny evropských států a na doporučení Mezinárodní archivní rady zkracuje se doba, po kterou platí zvláštní režim, z 50 na 30 let.

K bodům 13 až 16:

U § 13 odst. 1 písm. e/, g/ a h/ a § 13 odst. 2 a 3 se jedná jen o formulační změny odpovídající dikci ostatních souvisejících novelizovaných ustanovení.

K bodu 17:

S ohledem na postavení vědecké archivní rady, jakožto poradního orgánu ministra vnitra ČR, se vypouští z § 14 odst. 1 povinnost ministra projednávat jmenování a odvolávání členů této rady s předsedou Československé akademie věd. Vzhledem k souvislosti archivnictví s kulturní problematikou je naopak zachována součinnost ministra kultury České republiky při jmenování a odvolávání členů tohoto poradního orgánu.

K bodu 18:

Jako zcela formální je vypuštěno ust. § 15 odst. 2. V dosavadním § 15 odst. 3 se vypouštějí slova"v politicko-propagační činnosti", neboť tato činnost nepatří mezi základní úkoly archivů.

K bodu 19:

V § 16 je v souladu s ostatními ustanoveními novely upraven výčet orgánů, právnických a fyzických osob, jimž, pokud mají archivy, vyplývá povinnost o tyto archivy řádně pečovat.

K bodu 20:

V zájmu souladu s ostatními novelizovanými ustanoveními se formulačně upravuje i ustanovení § 17 odst. 1.

K bodu 21:

Jde o doplnění působnosti státního ústředního archivu v souladu se změnami, které nastaly po účinnosti zákona a se zřetelem na rozvedení této kompetence ve Směrnicích ministerstva vnitra ČSR z 20. června 1975 o ukládání archiválií do archivů, které byly registrovány v částce 24/1975 Sb.

K bodu 22:

V § 18 odst. 2 je výčet úkolů oblastních archivů doplněn u Státního oblastního archivu v Brně a Státního oblastního archivu v Opavě o péči o archiválie dřívějších státních a samosprávných orgánů a organizací pro dřívější zemi Moravskoslezskou. Ustanovení § 18 odst. 1 a 2 jsou formulována tak, aby jejich dikce odpovídala současné právní úpravě místní správy, zejména zákonu ČNR č. 425/1990 Sb.

K bodu 24:

Vzhledem ke změnám v právní úpravě místní správy, zvláště pak vzhledem k zákonu ČNR č. 425/1990 Sb., nabývají okresní archivy, jakožto odborná zařízení okresních úřadů, povahy státních archivů. Tomu bylo nutné přizpůsobit nejen formulaci dosavadního ust. § 21, ale příslušné ustanovení bylo třeba zařadit za dosavadní § 18.

K bodům 25 až 27:

Nařízená nová úprava v ust. § 19 a 20 vychází ze současné právní úpravy místní správy.

K bodu 28:

Vzhledem k zařazení státních okresních archivů do nového ust. § 19a zrušuje se § 21.

K bodu 29:

Je nadbytečné v zákoně zakotvovat oprávnění pro ústřední orgán státní správy vydávat při výkonu státní správy ve svěřeném odvětví i vnitřní akty řízení; stejně tak je i nadbytečné stanovit výslovně povinnost řídit se obecně závaznými právními předpisy.

K bodu 30:

Ve shodě se souvisejícími novelizovanými ustanoveními bylo nutno odpovídajícím způsobem, zejména pokud se týká okruhu zřizovatelů archivů, upravit ust. § 23 o podnikových archivech.

K bodu 31:

Na rozdíl od dosavadního znění § 25 není ozbrojeným silám, ozbrojeným bezpečnostním sborům, stejně jako bezpečnostním službám a Sboru nápravné výchovy České republiky svěřeno již přímo ze zákona řízení a organizování jejich archivů; mohlo by k tomu dojít jen se souhlasem ministerstva vnitra ČR

K bodu 32:

Ustanovení § 26 je formulováno tak, aby odpovídalo současnému skutečnému stavu i právní úpravě (zákonu č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, a zákonu č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění zákona č. 300/1990 Sb.).

K bodu 33:

Dosavadní ustanovení § 28 odst. 1 se zrušením možnosti ukládat v pracovněprávních vztazích kárná opatření ztratilo své opodstatnění, a proto není do novelizovaného znění § 28 převzato. Podle nového ustanovení § 28 odst. 1 se počítá s obligatorním ukládáním pokuty za porušení povinnosti stanovené tímto zákonem nebo k němu vydaným prováděcím právním předpisem. Dosavadní maximální výše pokut již neodpovídají současným cenovým a jiným hodnotovým relacím. Proto je maximální hranice pokut zvyšována na dvojnásobek. Na rozdíl od dosavadní úpravy se počítá i s možností porušení povinnosti okresním úřadem nebo Magistrátním úřadem hlavního města Prahy, tedy orgány, které budou oprávněny ukládat pokuty. Pro tyto případy, jakož i pro případy uložení pokut právnickým osobám, vůči nimž tyto úřady mají funkci jejich zakladatele nebo pravomoc je zřizovat, řídit a zrušovat, se zakládá k uložení pokuty pravomoc ministerstvu vnitra. Nově jsou mezi subjekty, kterým je možné uložit tuto sankci, zařazeny i fyzické osoby, které uvedenou povinnost poruší při podnikatelské činnosti a nebo v souvislosti s touto činností. U ostatních fyzických osob i nadále zůstává možnost postihu podle zákona ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích.

K bodu 34:

Vzhledem ke změně § 28 se upravuje odpovídajícím způsobem odkaz na toto ustanovení v § 30.

K bodu 35:

Jde o formulační změnu, která odpovídá současné právní úpravě místní správy.

K čl. II:

Tímto zákonem by mělo dojít ke zrušení jen těch ustanovení prováděcích právních předpisů, která by byla v rozporu s novelizovanými ustanoveními zákona ČNR o archivnictví. S celkovou změnou prováděcích předpisů se počítá až v souvislosti s novým zákonem ČNR o archivnictví.

V Praze dne 12. prosince 1991

předseda vlády

České republiky

ministr vnitra

České republiky

Zpracoval:JUDr. Petr Příhoda
pověřený řízením odboru legislativy a koordinace předpisů




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP