ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

616

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne

o působnosti orgánů České republiky při provádění zákona č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd, ve znění zákonů č. 458/1990 Sb., a č. 137/1991 Sb.

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Vrácení kupní ceny

§ 1

(1) Ústředním orgánem státní správy České republiky, u něhož se uplatňuje nárok podle § 15 odst. 1 zákona č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd, ve znění zákona č.458/1990 Sb. a zákona č.137/1991 Sb. (dále jen "zákon"), je ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky (dále jen "ministerstvo).

§ 2

K uplatnění nároku na vrácení kupní ceny a úhrady za zřízení práva osobního užívání pozemku připojí povinná osoba [§ 4 odst. 2 zákona č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd, ve znění zákonů č.458/1990 Sb. a č. 137/1991 Sb.] doklad o výši kupní ceny a úhrady za zřízení práva osobního užívání pozemku a doklad o vydání věci oprávněné osobě.

§ 3

(1) Při vyřizování uplatněného nároku poskytují okresní úřady, orgány obcí, střediska geodézie a archivy ministerstvu potřebnou součinnost.

(2) Orgány uvedené v odstavci 1 jsou povinny provést požadované šetření a předložit spisy stanovené v dožádání ministerstva. Dožádání jsou povinny vyhovět nejpozději do 30 dnů ode dne jeho doručení, pokud ministerstvo nestanoví lhůtu delší.

§ 4

Pro zajištění peněžní částky, kterou je oprávněná osoba povinna uhradit podle § 10 odst. 3 zákona, vázne na vydané věci zástavní právo.

Uplatnění nároku České republiky na vydání věci

§ 5

(1) Pro uplatnění nároku České republiky na vydání věci podle § 23a zákona je příslušný okresní úřad, v jehož územním obvodu se věc nachází.

(2) Povinnou osobou [§ 4 zákona č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd, ve znění zákonů č. 458/1990 Sb. a č. 137/1991 Sb.] pro účely tohoto ustanovení nejsou státní podniky, rozpočtové a jiné státní organizace a státní orgány České republiky.

§ 6

(1) Příslušný okresní úřad zjišťuje věci, kterých se týká nárok České republiky na jejich vydání (§5) v součinnosti s orgány obcí, státními notářstvími, fyzickými a právnickými osobami.

(2) Nevydá-li povinná osoba věc dobrovolně, je okresní úřad povinen domáhat se jejího vydání v občanském soudním řízení.

§ 7

S věcí vydanou České republice se naloží podle zvláštních předpisů [Vyhláška č. 61/1986 Sb., o prozatímní správě národního majetku. Vyhláška č.119/1988 Sb., o hospodaření s národním majetkem.].

§ 8

Výnos z prodeje věcí, které Česká republika nabyla do svého vlastnictví podle § 23a zákona ve výši 20% je příjmem rozpočtu okresního úřadu a v hlavním městě Praze obvodního úřadu a ve výši 80% Fondu národního majetku České republiky.

Ustanovení společná a závěrečná

§9

Působnost okresních úřadů podle tohoto zákona vykonávají v hlavním městě Praze obvodní úřady, jejichž obvody se pro účely tohoto zákona shodují s obvody obvodních národních výborů ke dni účinnosti zákona České národní rady č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze.

§ 10

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

1. Obecná část

Dnem 15. dubna 1991 nabyl účinnosti zákon č. 137/1991 Sb., kterým byl novelizován zákon č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd,ve znění zák.č.458/1990 Sb. (dále jen "zákon").

V souvislosti s nově upravenou povinností fyzických osob vydat věc, kterou nabyly od státu způsobem uvedeným v § 4 odstavec 2 zákona, vznikl těmto osobám nárok na vrácení kupní ceny, kterou zaplatily při koupi věci a úhradu za zřízení práva osobního užívání pozemku, který musí uplatnit u příslušného orgánu státní správy republiky.

Předpokladem aplikace tohoto ustanovení je určení příslušného orgánu státní správy České republiky.

Navrhovaný zákon České národní rady o působnosti orgánů České republiky při provádění zákona o zmírnění následků některých majetkových křivd by měl také upravit podrobněji některá ustanovení zákona obdobně, jak to činí zákon České národní rady č. 231/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky v mimosoudních rehabilitacích:

1. založit povinnost spolupráce pro okresní úřady, orgány obcí, střediska geodézie a archivy,

2. zajistit pohledávku ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky z titulu zhodnocení vydávané nemovitosti,

3. upravit postup při uplatnění nároku České republiky na vydání věci podle § 23a zákona.

Navrhovaná právní úprava nebude mít finanční dopad na státní rozpočet.

II. Zvláštní část

K § 1

Navrhovaná právní úprava vychází ze skutečnosti, že veškeré peněžní náhrady podle zákona poskytuje ministerstvo pro správu národního majetku České republiky a to z prostředků Fondu národního majetku České republiky, tudíž vyplatí i tyto částky, přestože tyto byly v minulosti většinou příjmem státního rozpočtu. Fond národního majetku České republiky tato úprava nezatíží, protože lze důvodně předpokládat, že se bude jednat o nepatrné množství případů.

K § 2

Zákon nestanoví doklady, které je třeba předložit k uplatnění nároku na vrácení kupní ceny a úhrady za zřízení práva osobního užívání pozemku (např. kupní smlouvu, dohodu o vydání věci, rozsudek soudu, potvrzení okresního úřadu apod.).

K § 3

Požadovaná součinnost se týká zejména středisek geodézie protože podkladem pro stanovení výše peněžní náhrady je ve většině případů výpis z listu vlastnictví, identifikace parcel atd. Tyto doklady si musí ministerstvo pro správu národního majetku České republiky a jeho privatizaci vyžádat samo, pokud nebyly předloženy oprávněnými osobami. Vzhledem ke značnému zatížení středisek geodézie nejrůznějšími žádostmi občanů a vzhledem k zákonem stanovené lhůtě pro výplatu peněžní náhrady, je třeba zajistit přednost vyřizování žádostí ministerstva.

Předseda Českého úřadu geodetického a kartografického 30-ti denní lhůtu pro vyřízení dožádání u středisek geodézie navrhuje.

K § 4

Zákonem je stanovena povinnost oprávněné osobě, v případě, že se rozhodne pro vydání zhodnocené stavby, uhradit ministerstvu pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky jím stanovenou částku představující zhodnocení. Tato pohledávka však není žádným způsobem zajištěna pro případ prodeje zhodnocené stavby oprávněnou osobou jiné osobě před zaplacením této částky. Proto je tato úprava nezbytná.

K §§ 5 - 9

Uplatnění nároku České republiky podle § 23a zákona svěřuje návrh tohoto zákona České národní rady okresním úřadům a na území hlavního města Prahy obvodním úřadům, jelikož u těchto úřadů je uložena převážná část spisového materiálu rozhodného pro uplatnění nároku.

Z okruhu povinných osob, které stanoví přímo zákon č. 403/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů, se vylučují návrhem zákona státní podniky, rozpočtové a jiné státní organizace a státní orgány České republiky, protože se jeví nadbytečné, aby stát žádal sám sebe o vydání věci.

V Praze dne 2. 3. 1992

JUDr. Petr Pithart, v. r.

předseda vlády České republiky

Ing. Tomáš Ježek CSc., v. r.

ministr pro správu národního majetku

a jeho privatizaci České republiky
Zpracoval:JUDr. Jan Herda, v. r.
náměstek ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP