Zákon České národní rady č.
64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, se
mění a doplňuje takto:
1. § 2 zní:
/l/ Česká obchodní inspekce kontroluje právnické
a fyzické osoby prodávající zboží,
poskytující služby nebo vyvíjející
jinou podobnou činnost na vnitřním trhu a
jejich zaměstnance (dále jen "kontrolované
osoby").
/2/ Česká obchodní inspekce kontroluje:
a) dodržování podmínek stanovených
k zabezpečení jakosti zboží nebo výrobků
včetně zdravotní nezávadnosti, zejména
dodržování norem výroby a přípravy
jídel a nápojů, podmínek pro skladování
a dopravu a požadavků na osobní hygienu a hygienickou
nezávadnost provozu,
b) zda zboží je prodáváno v míře,
množství, hmotnosti nebo jakosti požadovaných
nebo stanovených právním předpisem,
technickou normou nebo jiným závazným způsobem,
c) zda zboží, služby nebo jiné činnosti
jsou účtovány v souladu s cenami, se kterými
byl spotřebitel seznámen,
d) zda se při prodeji zboží nepoužívají
neověřená měřidla, pokud ověření
podléhají, nebo měřidla neodpovídající
obecně závazným právním předpisům,
technickým normám, jiným technickým
předpisům, případně schválenému
typu [Zákon č. 505/1990
Sb., o metrologii. Zákon č. 142/1991 Sb., o československých
technických normách.],
e) dodržování dohodnutých nebo stanovených
podmínek a kvality služeb,
f) dodržování ostatních podmínek
stanovených obecně závaznými právními
předpisy nebo jinými závaznými opatřeními
pro provozování nebo poskytování činností
uvedených v odstavci 1.".
2. V § 3 písm. a) se slova "v kontrolovaných
organizacích" nahrazují slovy "u kontrolovaných
osob": část věty za středníkem
se vypouští.
V písmenu b) se část věty za středníkem
vypouští.
Písmeno d) se vypouští.
V písmenu e) se před slovo "předchází"
vkládají slova "zobecňuje poznatky z
výkonu kontroly a".
V písmenu f) text za prvním středníkem
zní: "rozbory provádí nebo jejich provedení
požaduje na náklad kontrolovaných osob jen
tehdy, byla-li rozborem zjištěna neodpovídající
jakost kontrolovaného zboží nebo výrobku:
posudky vydávané na základě těchto
rozborů jsou pro kontrolované osoby závazné.".
Dosavadní písmena e), f) a g) se označují
jako písmena d), e) a f).
3. § 4 odst. 1 písm. a) zní:
"a) vstupovat při výkonu kontroly do prostorů,
ve kterých jsou vykonávány činnosti
uvedené v § 2 odst. 1 tohoto zákona, ".
Za písmeno a) se vkládá nové písmeno
b), které zní:
"b) ověřovat totožnost fyzických
osob jsou-li kontrolovanými osobami, ".
V písmenu b) se slova "příslušných
pracovníků kontrolovaných organizací
a nadřízených orgánů a od kontrolovaných
občanů" nahrazují slovy "kontrolovaných
osob".
V písmenu c) se slova "organizací nebo kontrolovaných
občanů" nahrazují slovy "kontrolovaných
osob".
V písmenu d) se slova "příslušných
vedoucích pracovníků kontrolovaných
organizací, popřípadě nadřízených
orgánů, jakož i od kontrolovaných občanů"
nahrazují slovy "kontrolovaných osob, popřípadě
orgánů, které tyto osoby řídí".
Dosavadní písmena b), c) a d) se označují
jako písmena c), d) a e).
4. § 5 odst. 1 zní:
"/1/ Ústřední ředitel a ředitelé
inspektorátu jsou při plnění úkolů
podle tohoto zákona oprávněni přibírat
k účasti na kontrole odborné zaměstnance
jiných zaměstnavatelů, jestliže to je
odůvodněno zvláštní povahou kontrolované
činnosti a s uvolněním tito zaměstnanci
i jejich zaměstnavatel souhlasí: o podmínkách
účasti na kontrole je třeba předchozí
dohody se zaměstnavatelem. Účast zaměstnanců
uvolněných podle věty první se považuje
za úkon v obecném zájmu [§ 124 odst.
2 zákoníku práce č. 65/1965 Sb., ve
znění pozdějších předpisů.
§ 24a odst. 1 nařízení vlády
Československé socialistické republiky č.
233/1988 Sb., kterým se provádí zákoník
práce, ve znění nařízení
vlády České a Slovenské Federativní
Republiky č. 13/1991 Sb. (úplné znění
č. 193/1991 Sb.).] a za dobu,uvolnění
jim přísluší náhrada mzdy ve
výši průměrného výdělku
[Zákon č. 1/1992 Sb.,
o mzdě, odměně za pracovní pohotovost
a o průměrném výdělku.]:náhradu
ostatních výdajů těmto zaměstnancům
v souvislosti s jejich účastí na kontrole
poskytuje Česká obchodní inspekce podle obecných
předpisů.".
5. V § 6 odst. 1 se slova "organizace, nadřízené
orgány, jakož i kontrolovaní občané"
nahrazují slovy "kontrolované osoby".
V odstavci 2 se slova "Příslušní
vedoucí pracovníci kontrolovaných organizací,
popřípadě nadřízených
orgánů, jakož i kontrolovaní občané"
nahrazují slovy "Kontrolované osoby".
6. V § 7 odst. 1 písm. a) se za slovo "zdravotně"
vkládá čárka, slova "závadné,
nebo jinak jakostně vadné" se nahrazují
slovy "jakostně nebo jinak vadné, nebo nesplňující
podmínky uvedení na vnitřní trh, ".
Odstavec 1 písmeno b) zní:
"b) používání neověřených
měřidel, pokud ověření podléhají
nebo měřidel neodpovídajících
obecně závazným právním předpisům,
technickým normám, jiným technickým
předpisům, popřípadě schválenému
typu. ".
Za odstavec 1 se vkládá nový odstavec 2,
který zní:
"/2/ Inspektor může po prokazatelném zjištění
zdravotní závadnosti toto zboží na místě
znehodnotit nebo nařídit jeho znehodnocení.".
V odstavci 2 se slova "příslušnému
vedoucímu pracovníkovi kontrolované organizace
nebo kontrolovanému občanovi" nahrazují
slovy "kontrolované osobě".
V odstavci 3 se slova "organizace nebo kontrolovaný
občan" nahrazují slovem "osoba" a
slova "organizaci nebo kontrolovanému občanovi"
se nahrazují slovem "osobě".
Dosavadní odstavec 2 a 3 se označuje jako odstavec
3 a 4.
7. § 8 zní:
/1/ Na základě zjištěného porušení
právní povinnosti, která může
mít za následek ohrožení života
nebo zdraví spotřebitelů, je inspektor oprávněn
zakázat výkon další činnosti
nebo nařídit uzavření provozovny až
na dobu dvou prodejních nebo provozních dnů
následujících po dni zjištění
nedostatků.
/2/ Opatření podle odstavce 1 oznámí
inspektor kontrolované osobě a neprodleně
o něm pořídí písemný
záznam.
/3/ Nedojde-li k odstranění zjištěného
nedostatku ve lhůtě uvedené v odstavci 1,
je ředitel inspektorátu oprávněn tuto
lhůtu prodloužit a to až do doby, kdy k odstranění
nedostatku dojde.
/4/ Opatření ukládané podle odstavce
3 oznámí ředitel inspektorátu písemně
kontrolované osobě.
/5/ Nesouhlasí-li kontrolovaná osoba s opatřením
uloženým podle odstavce 3, může proti
němu podat nejpozději do tří dnů
písemné námitky. Podané námitky
nemají odkladný účinek. O podaných
námitkách rozhodne bezodkladně ředitel
inspektorátu. Písemné vyhotovení rozhodnutí
o námitkách se doručuje kontrolované
osobě a je konečné.".
8. § 9 odst. 1 zní:
"/1/ Ředitel inspektorátu může
na základě zjištění České
obchodní inspekce uložit fyzické osobě
vykonávající činnost uvedenou v §
2 odst. 1 tohoto zákona nebo zaměstnanci kontrolované
osoby (dále jen "kontrolovaná fyzická
osoba"), která zaviněně
a) nedodrží stanovené podmínky pro dopravu
a skladování zboží nebo výrobků,
b) nedodrží dohodnutý nebo stanovený
termín a rozsah služby nebo zakázky, neposkytne
službu nebo zakázku v požadované kvalitě,
c) nedodrží požadovanou nebo stanovenou míru,
množství, hmotnost nebo jakost zboží nebo
neúčtuje zboží, službu nebo jinou
činnost v souladu s cenou, se kterou byl spotřebitel
seznámen,
d) nedodrží předepsanou recepturu při
výrobě jídel nebo nápojů,
e) poskytne nepravdivé informace o zboží nebo
výrobku,
f) použije neověřená měřidla,
pokud ověření podléhají, nebo
měřidla neodpovídající obecně
závazným právním předpisům,
technickým normám, jiným technickým
předpisům, popřípadě schválenému
typu,
g) nedodrží stanovené požadavky na osobní
hygienu nebo hygienickou nezávadnost provozu, popřípadě
jiné požadavky stanovené k zabezpečení
zdravotní nezávadnosti zboží a výrobků
a jejich bezpečného používání,
h) poruší jiné podmínky stanovené
obecně závaznými právními předpisy
nebo jinými závaznými opatřeními
pro činnosti uvedené v § 2 odst. 1,
i) nesplní nebo způsobí, že nebylo splněno
opatření k nápravě zjištěných
nedostatků,
j) nesplní opatření vydané podle §
7 odst. 1 a 2 a podle § 8 odst. 1 a 3,
k) nepředloží ve stanovené lhůtě
doklady požadované podle § 4 odst. 1 písm.
b) a c) nebo předloží nesprávné
doklady,
pokutu až do výše 200 000 Kčs.".
V odstavci 2 se slova "pracovníkovi kontrolované
organizace" nahrazují slovy "kontrolované
fyzické osobě", částka "200"
se nahrazuje částkou "1 000" a slovo "pracovník"
se nahrazuje slovy "kontrolovaná fyzická osoba".
V odstavci 3 se slova "pracovníkovi kontrolované
organizace nebo kontrolovanému občanu, který"
nahrazují slovy "kontrolované fyzické
osobě, která" a částka "1
000" se nahrazuje částkou "5 000".
V odstavci 4 a 5 se vypouští slovo "důtku".
9. § 10 se vypouští.
10. § 11 odst. 1 zní:
"/1/ Ředitel inspoktorátu může
na základě zjistění České
obchodní inspekce uložit kontrolované osobě,
která
a) dodá výrobky nebo poskytne služby vadné
jakosti nebo jinak vadné,
b) dodá výrobky, u nichž nebyla dodržena
uvedená nebo dohodnutá hmotnost, míra nebo
množství,
c) poskytne nepravdivé informace o zboží nebo
výrobku,
d) poruší stanovené podmínky pro skladování
nebo dopravu zboží nebo výrobků,
pokutu až do výše 200 000 Kčs.".
V odstavci 2 a 3 se slovo "organizaci" nahrazuje slovy
"kontrolované osobě".
11. V § 12 odst. 1 se slova "u pracovníka kontrolované
organizace a u kontrolovaného občana" nahrazují
slovy "kontrolované fyzické osoby".
V odstavci 2 se vypouští slovo "důtky".
12. V § 13 odst. 1 věta první zní: "Česká
obchodní inspekce při své činnosti
spolupracuje :".
V písmenu a) se slova "národními výbory"
nahrazují slovy "obcemi a okresními úřady",
slovo "socialistickými" se vypouští.
Písmeno b) zní: "b) s občanskými
sdruženími [Zákon č. 83/1990 Sb.,
o sdružování občanů, ve znění
zákona č. 300/1990 Sb.].".
Odstavec 2 a 3 zní:
"/2/ Česká obchodní inspekce
a) při své činnosti využívá
stížností, oznámení a podnětů
občanů,
b) zajišťuje pro občany poradensko-informační
činnost.
/3/ V součinnosti s orgány občanských
sdružení napomáhá Česká
obchodní inspekce obcím a okresním úřadům
při školení členů kontrolních
aktivů.".
13. § 14 zní:
Česká obchodní inspekce oznamuje zjištění
závažného porušení podmínek
stanovených pro výkon činností uvedených
v § 2 odst. 1 tohoto zákona bez zbytečného
odkladu příslušnému živnostenskému
úřadu [Zákon České národní
rady č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech.].".
14. V § 15 se slova "provozování obchodní
činnosti" nahrazují slovy "prodej zboží"
a vypouští se slovo "národní".
15. § 16 se vypouští.
16. V § 17 se vypouští slovo "důtky"
a dosavadní text se označuje jako odstavec 1.
Za odstavec 1 se vkládá odstavec 2, který
zní:
"/2/ Pravomocná rozhodnutí ve věcech
upravených tímto zákonem jsou přezkoumatelná
soudem podle zvláštních předpisů.".
17. § 18 zní:
Tímto zákonem není dotčena působnost
orgánů, které provádějí
kontrolní činnost podle zvláštních
předpisů [Zákon č. 20/1966 Sb.,
o péči o zdraví lidu, ve znění
pozdějších předpisů. Zákon
č. 30/1968 Sb., o státním zkušebnictví,
ve znění pozdějších předpisů
(úplné znění č. 84/1987 Sb.).
Zákon č. 63/1986 Sb., o České zemědělské
a potravinářské inspekci. Zákon č.
87/1987 Sb., o veterinární péči, ve
znění zákona č. 239/1991 Sb. Zákon
č. 526/1990 Sb., o cenách.].".
Pokud se v zákoně České národní
rady č. 64/1986 Sb., o České obchodní
inspekci používá
a) název "ministerstvo (popřípadě
ministr) obchodu České socialistické republiky",
rozumí se tím "ministerstvo (popřípadě
ministr) obchodu a cestovního ruchu České
republiky":
b) označení "krajské inspektoráty",
rozumí se tím "inspektoráty".
Předsednictvo České národní
rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění zákona
České národní rady č. 64/1986
Sb., o České obchodní inspekci, jak vyplývá
ze změn a doplnění provedených tímto
zákonem.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem | 1992. |
Obecná část
Stávající zákon č.64/1986 Sb.,
o České obchodní inspekci již plně
nevyhovuje současným podmínkám na
vnitřním trhu. Byl zpracován na podmínky
plánovaného hospodářství, existenci
státního a družstevního sektoru. Soukromou
sféru zahrnuje pouze v omezeném rozsahu odpovídající
stavu a době vzniku zákona. Podstatným způsobem
se změnila i řada právních předpisů.
Současnou situaci v ochraně spotřebitele
je možno hodnotit jako značně nepříznivou.
Česká obchodní inspekce zjišťuje
vysokou četnost poškozování spotřebitelů
na jakosti, hmotnosti, cenách. Např. od roku 1989
je v průměru 30%, t.j. každý třetí
nákup předražen (ve veřejném
stravování, při prodeji masa, zeleniny každý
druhý nákup). Ve třetím čtvrtletí
1991 došlo ještě k výraznějšímu
zhoršení stavu, kdy bylo zjištěno v průměru
42% předražených nákupů, ve veřejném
stravování 53%, při prodeji masa 64%, zeleniny
65% předražených nákupů. Výše
průměrného poškození, která
se v předcházejících obdobích
pohybovala v rozmezí 2,- až 5,- Kčs na sto
korun nákupu, se ve třetím čtvrtletí
roku 1991 pohybovala v rozmezí 2,- až 15,50 Kčs.
Nejsou však výjimečné případy,
kdy spotřebitel je poškozen o 10,-, 100,- i více
Kčs.
Vysoká průměrná vadnost výrobků
(20%) a následná výše zákazů
(12 422 tis. Kčs) od počátku roku 1991 dokladuje,
že dochází k podstatnému poškozování
spotřebitelů i v této oblasti.
Vedle poctivosti prodeje a jakosti je pro spotřebitele
nepříznivý stav i v dodržování
hygienických předpisů, vyřizování
reklamací, v neoznačení zboží
cenou atd.
Za nedostatky uložila ČOI v roce 1990 postihy - celkem
12 281, z nichž bylo 11 100 pokut ve výši 5,5
mil. Kčs. Za tři čtvrtletí roku 1991
uložila ČOI 10 974 pokut ve výši Kčs
3,8 mil. Kčs.
Změněné ekonomické a právní
podmínky a nepříznivý stav v ochraně
spotřebitele vedly ke zpracování novely návrhu
zákona o České obchodní inspekci.
Novela je v souladu s koncepcí systému ochrany spotřebitele
v ČSFR, kterou vypracovalo federální ministerstvo
kontroly. Návrh novely jako celek akceptuje ochranu spotřebitele
na vnitřním trhu a je v souladu se Směrnicí
na ochranu spotřebitele Valného shromáždění
OSN z roku 1985 č. 39. Přispívá k
ochraně spotřebitele před ohrožením
zdraví a bezpečnosti, podporuje a ochraňuje
ekonomické zájmy spotřebitele. Tím,
že nově rozšiřuje svoji činnost
i o poradensko-informační oblasti, přispívá
k lepší informovanosti spotřebitele a zvyšování
jeho vzdělanosti. Lepší informovanost a obeznámenost
se spotřebitelskými právy má také
za cíl podněcovat vlastní aktivitu spotřebitele,
posilovat jeho spotřebitelské sebeuvědomění
a postupně dosahovat toho, aby spotřebitel sám
aktivně vyžadoval dodržování svých
práv a uměl najít efektivní cesty
k jejich uplatnění.
Novela nepřekračuje sféru působnosti
výkonu státní správy a drží
se striktně svého určení pro kontrolu
obchodní činnosti a podnikání. Nerozšiřuje
ani kompetence ČOI na kontrolu státní správy.
Novela zákona o České obchodní inspekci
se týká především těchto
oblastí:
Kompetence ČOI
Rozsah kompetence je novelou zákona koncipován s
ohledem na nutnost kontrolovat činnost všech subjektů
vykonávajících činnost na vnitřním
trhu, tj. všech fyzických a právnických
osob, jejich zaměstnanců bez ohledu na právní
charakter subjektu a bez ohledu na formu vlastnictví.
Nově je v zákoně koncipována kompetence
ČOI ke kontrole dodržování dohodnutých
nebo stanovených podmínek a kvality služeb.
Dále je nově v zákoně upraven institut
ověřování totožnosti u kontrolovaných
osob, vzhledem ke způsobu prodeje (např. stánkový
prodej), průkaznosti zjištění a vyvození
osobní odpovědnosti.
Preventivní a výchovné působení
Vedle kontrolní funkce se posiluje úloha preventivního
a výchovného působení ČOI ve
formě poradensko-informační služby pro
spotřebitele, jež má za cíl jednak pomoci
spotřebiteli s řešením jeho konkrétního
problému a jednak podáváním informací
vzdělávat spotřebitele.
Opatření
V oblasti sankční pravomoci se zvyšuje represe
za zjištěné nedostatky. U blokových
pokut se upravuje hranice na 1000, - Kčs, s ohledem na
potřebu řešit méně závažné
nedostatky či závady ve větší
míře v tzv. zkráceném přestupkovém
řízení a snížit tak agendu správního
rozhodování a současně v souladu s
kompetencí jiných správních orgánů
řešit na této úrovni zjištění
se stejnou mírou protispolečenského jednání.
Současně se upravuje výše pokuty za
naplnění skutkových podstat § 9 odst.
1 na 200 000, - Kčs, dále výše pořádkové
pokuty za maření výkonu kontroly na 5000,
- Kčs a výše pokuty za naplnění
skutkové podstaty § 11 na 200 000,- Kčs. Navrhované
zvýšení odpovídá současné
praxi a je srovnatelné s výší sankcí
ostatních správních orgánů.
V oblasti zákazů se oprávnění
zakázat nákup, dodávku, prodej nebo použití
zboží či surovin rozšiřuje i na
případy, kdy výrobky, zboží či
suroviny mají jiné než jakostní vady
nebo nesplňují podmínky pro uvedení
na vnitřní trh.
Nově se upravuje právo inspektora zakázat
poskytování služby, popř. nařídit
uzavření prodejny nebo provozovny na dobu dvou či
více provozních dnů, a to při podezření
z ohrožení života či zdraví spotřebitelů.
Nové je i oprávnění znehodnotit nebo
uložit znehodnocení zdravotně závadného
zboží.
Navrhovaná právní úprava nebude mít
dopad na státní rozpočet.
Zvláštní část
K § 2
Kontrolní působnost ČOI se upravuje tak,
aby bylo zřejmé oprávnění provádět
kontrolní činnost všech subjektů prodávajících
zboží, poskytujících služby nebo
jinou činnost, pokud se tak podílejí na zabezpečování
potřeb spotřebitelů (občanů)
na vnitřním trhu. Pod pojmem jiná činnost
se rozumí např. hostinská činnost,
ubytování, činnost cestovních kanceláří
ve smyslu zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání.
Současně se ČOI pověřuje prováděním
kontrol i v oblasti služeb, které dosud byly z její
působnosti vyloučeny. Službami se rozumí
činnosti upravené v § 43 zákona č.
455/1991 Sb. Kontrolní pravomoc ČOI se bude vztahovat
i na zaměstnance kontrolovaných osob.
Pokud jde o předmět kontroly uvedený v odst.
2 tohoto ustanovení, vychází se z povinností
uložených kontrolovaným subjektům obecně
závaznými právními předpisy,
např. občanským zákoníkem,
zákonem o živnostenském podnikání,
dále hygienickými a veterinárními
předpisy, dalšími obecně závaznými
předpisy upravujícími oblast metrologie,
státního zkušebnictví a ČSN,
které upravují podmínky skladování,
dopravy, značení výrobků apod. ČOI
bude oprávněna kontrolovat i dodržování
podmínek sjednaných v zakázkovém listě
či dodržování receptur při přípravě
jídel a nápojů a jiných smluvně
dohodnutých náležitostí. Působnost
ČOI nebude zasahovat do kontrolní působnosti
cenových kontrolních orgánů, neboť
nebude provádět kontrolu cen, ale dodržování
podmínek za kterých došlo k uzavření
kupní smlouvy.