ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

550

Vládní návrh

Zákon České národní rady

ze dne                                      ,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce, ve znění zákona České národní rady č. 575/1990 Sb.

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce, ve znění zákona České národní rady č. 575/1990 Sb., se s působností pro Českou republiku mění a doplňuje takto:

1. V § 4 se vypouštějí ustanovení písmen d), e) a i).

2. § 4 písm. f) a g) zní:

"f) vydávají oprávnění organizacím, samostatným provozovatelům a jednotlivým uživatelům technických zařízení k výrobě, montáži, opravám, údržbě a revizím vyhrazených technických zařízení na základě prověření jejich odborné způsobilosti (§ 6a písm. c)), popřípadě jim tato oprávnění odnímají,

g) rozhodují o odnětí osvědčení vydaných podle § 6a písm. d) v případě zjištěného porušení předpisů k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení,".

3. Za § 6 se vkládá nový § 6a, který zní:

"§ 6a

/1/ Organizace zřízené Českým úřadem bezpečnosti práce podle zvláštního předpisu [§ 31 zákona České národní rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky).]

a) podávají odborná a závazná stanoviska o tom, zda jsou při projektování, konstrukci, výrobě, montáži, provozu, obsluze, opravách, údržbě a revizi vyhrazených technických zařízení splněny požadavky bezpečnosti práce a technických zařízení,

b) provádějí prohlídky a zkoušky vyhrazených technických zařízení,

c) prověřují odbornou způsobilost organizací, samostatných provozovatelů a jednotlivých uživatelů technických zařízení k výrobě, montáži, opravám, údržbě a revizím vyhrazených technických zařízení,

d) prověřují odbornou způsobilost fyzických osob, které jsou pověřeny zkoušením, revizemi, opravami nebo obsluhou vyhrazených technických zařízení a vydávají jim o tom osvědčení,

e) vydávají osvědčení o tom, zda dovážená nebo vyvážená technická zařízení nebo materiály, vybrané podle zásad stanovených Českým úřadem bezpečnosti práce, splňují požadavky bezpečnosti práce a technických zařízení.

/2/ Organizace provádějí činnosti podle odstavce 1 za úhrady stanovené Českým úřadem bezpečnosti práce obecně závazným právním předpisem nebo za ceny podle zvláštního předpisu [Zákon č. 526/1990 Sb., o cenách.].

/3/ Na činnosti organizací podle odstavce 1 se nevztahují obecné předpisy o správním řízení [Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).].".

Čl. II

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Pithart v.r.
předseda vlády České republiky





Důvodová zpráva

Zákon č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce, ve znění zákona České národní rady č. 575/1990 Sb. (dále jen "zákon"), sloučil činnosti prováděné do té doby Ústavem technického dozoru a jinými orgány v oblasti bezpečnosti práce, bezpečnosti technických zařízení, pracovních podmínek a pracovního prostředí. Do působnosti inspektorátů bezpečnosti práce byly dány činnosti jak z oblasti inspekce práce, tak i z oblasti technického dozoru.

Výkon dozoru podle zákona však začal být postupně používán jako prostředek k donucování pracovníků dodržovat bezpečnostní předpisy. Ostatní úkoly dozoru, zejména v oblasti technických zařízení s vysokým celospolečenským rizikem, byly potlačovány nebo přenášeny na pracovníky samotných výrobců a provozovatelů, např. revizní techniky. Dozor se prováděl zpravidla až u uživatelů technických zařízení. Takové provádění technického dozoru vyvolalo v zahraničí nedůvěru k našim výrobkům. Spojení činnosti inspekce práce a technického dozoru je v přímém rozporu s vývojem technického dozoru a existencí obdobných technických dozorčích institucí ve všech průmyslově vyspělých státech. Samostatnost technických dozorů je dodnes zachována i ve státech východní Evropy (např. v Polsku nebo v Maďarsku).

K naplnění požadavků připravované asociační dohody o přidruženém členství ČSFR k Evropským společenstvím je nutno přizpůsobit průmyslovou kulturu ČSFR zemím Evropských společenství, a to na úseku technického dozoru jako nezastupitelné preventivní složky prosazování politiky státu k zajištění bezpečnosti osob, domácích zvířat a majetku občanů. Jedním z předpokladů k odstranění bariér trhu je harmonizace zákona se Směrnicemi Rady Evropských společenství (např. se Směrnicí Rady č. 84/ 528/EEC) nejen v tom, že se sjednotí požadavky technických a zákonných norem, ale především prováděním nezávislé kontroly dodržování těchto požadavků.

Předkládaná úprava zákona vytváří podmínky pro rozvoj technického dozoru, který bude jako národní autorita pro oblast vyhrazených technických zařízení vykonávat v České republice inženýrskou, zkušební, kontrolní, verifikační a v některých případech i certifikační činnost v rozsahu požadovaném Směrnicemi Rady Evropských společenství s cílem garantovat konformitu technických zařízení československé provience s technickými a bezpečnostními požadavky platnými jak v ČSFR, tak v zemích Evropských společenství a zajistit jim tak bezbarierový odbyt.

Navrhovaná právní úprava předpokládá, že dojde k postupnému oddělování činností inspekce práce a technického dozoru. Část dosavadních pracovníků z inspektorátů bezpečnosti práce přejde postupně do technického dozoru. Úkony technického dozoru, kterými se ověřuje jakost zařízení podmiňující jeho bezpečnost a které nejsou jen kontrolou právních předpisů, ale mimo jiné i ověřováním kriterií spolehlivosti, ve svých důsledcích mají pro výrobce a provozovatele v podobě oprávnění, osvědčení, posudků, certifikátů a jiných dokladů význam záruk a komerčních výhod.

Zkušenosti obdobných zahraničních dozorčích institucí ukazují, že hlavním úkolem při zajišťování bezpečnosti technických zařízení je založení, rozvíjení a důsledné uplatňování systému prevence, neboť předcházení poruchám, nehodám a úrazům je společensky efektivnější než řešení jejich následků. Do systému prevence neoddělitelně patří dozor nad projektováním, konstruováním, výrobou, montáží, ověřováním kvality technických zařízení určených pro tuzemsko a vývoz, dozor nad technickými zařízeními dováženými, ale i ověření odborné způsobilosti pracovníků, kteří mohou svým počínáním rozhodným způsobem ovlivnit stav zařízení.

V požadavcích československých obecně závazných právních předpisů jsou zpravidla zakotvená ustanovení, vyžadující pro uvolnění dalších technologických kroků výroby, montáže či opravy zařízení s vysokým stupněm celospolečenského rizika odborné posouzení. Toto posouzení se vztahuje na všechny fáze výrobního cyklu. Jde např. o posouzení projektové a konstrukční dokumentace, aby před zahájením výroby nebo montáže vyhrazených technických zařízení bylo možno upravit nebo doplnit zařízení tak, aby celospolečenské riziko bylo preventivně minimalizováno, jakož i sníženo nebezpečí vzniku zbytečných finančních nákladů užitím konstrukční úpravy neposkytující míru bezpečnosti danou obecně závaznými právními předpisy. Na takto posouzenou technickou dokumentaci bude vydáno osvědčení (certifikát).

Protože nestačí zařízení jen navrhnout na patřičné bezpečnostní úrovni, ale komplexní zajištění jeho bezpečnosti je závislé i na dodržení přísných technologických postupů, je zcela nezbytné zajistit technickou kontrolu prováděnou nezávislou organizací i v průběhu samotné výroby a montáže vyhrazených technických zařízení. Vyhrazená technická zařízení jsou vybrána za vyhrazená právě proto, že i přes předchozí ovlivnění jejich bezpečnosti posouzením dokumentace výroby a montáže zůstává riziko ohrožení širokého okruhu osob a životního prostředí také za jejich provozu (např. vyhrazená zařízení v jaderné energetice).

Prohlídky a zkoušky těchto zařízení jsou děleny na dvě základní skupiny

a) typová zkouška - zařízení dokončovaná do provozuschopného stavu u výrobce, kde po prověření technické dokumentace a verifikace je vydáno osvědčení (certifikát) typu

b) úřední zkoušky - po dokončení výroby (stavební) - po dokončení montáže (opravy) před předáním provozovateli - v průběhu provozu (periodicky nebo podle stavu zařízení).

Výsledkem úspěšné zkoušky je vystavení osvědčení (certifikátu) zařízení.

Protože bezpečnost těchto zařízení za provozu je dána a ovlivňována technickou úrovní obsluhy, oprav, údržby a revizí, je nutností provádění technického, nezávislého odborného dozoru i zde, zejména ověřováním odborné způsobilosti osob provádějících uvedené úkony. U ověření způsobilosti vydávat osvědčení (certifikáty) potvrzující úroveň znalostí a dovedností konkrétních osob.

Prohlídky a zkoušky zařízení jsou ryze technickým úkonem, které ověřují stav zařízení po ukončení jeho výroby, montáže nebo opravy, popř. ověřují další provozuschopnost při jeho opotřebení. Proto musí být na vysoké technické úrovni zjištěno a prokázáno, zda odborná způsobilost subjektů vyrábějících, montujících a opravujících vyhrazená technická zařízení je na potřebné úrovni, která zaručuje srovnání s průmyslově vyspělými zeměmi.

Zvlášť není jistě nutno zdůrazňovat význam posouzení technické způsobilosti zařízení dováženého nebo určeného na vývoz. V případě dovážených zařízení je nutno technický dozor dělit do tří skupin:

1) Vyhrazená technická zařízení

- schválení konstrukční a průvodní technické dokumentace

- uvedení dovezeného zařízení do provozu úřední zkouškou a vystavení osvědčení k dovozu.

2) Pracovní stroje

- vyzkoušení akreditovanou zkušebnou včetně bezpečnostních a technických požadavků stanovených Českým úřadem bezpečnosti práce a vystavení osvědčení.

3) Dovoz investičních celků a technologií

- prověření průvodní technické dokumentace a schválení do provozu.

Je-li zařízení označeno uznávanou značkou provede se pouze inspekce jakosti a úplnosti montáže.

Český úřad bezpečnosti práce v této souvislosti jedná s orgány technického dozoru Švédska o vzájemném uznávání dozorčích úkonů prováděných na výrobcích a zařízeních určených švédským odběratelům nebo naopak určených k dovozu do ČSFR. Podmínkou pro konečné uzavření dohody je institucionalizování technického dozoru.

Koncepce technického dozoru České republiky byla konzultována s odborníky Rady Evropských společenství, kteří tuto koncepci podpořili, včetně její vazby na spolupráci s inspekcí práce (inspektoráty bezpečnosti práce).

Právní úprava výkonu státní správy na úseku státního odborného dozoru nad bezpečností práce náleží ve smyslu čl. 9 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších ústavních zákonů do působnosti republik a změny v jejím obsahu je třeba realizovat formou zákona. Tyto předpisy představují zvláštní právní úpravu ve vztahu k ustanovením zákoníku práce o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci (§ 138 zákoníku práce).

Návrh předpokládá doplnění zákona o § 6a, na základě kterého budou v souvislosti s výkonem technického dozoru některé činnosti, které dosud podle § 4 zákona vykonávají inspektoráty bezpečnosti práce, provádět k tomu zřízené příspěvkové organizace.

V této souvislosti návrh odkazuje na zákon České národní rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), neboť uvedené příspěvkové organizace bude zřizovat Český úřad bezpečnosti práce podle ustanovení § 31 tohoto zákona.

Zatím se předpokládá zřízení jednoho takového subjektu pro region Čech (se sídlem v Praze) a jednoho pro region Moravy a Slezska (se sídlem v Brně).

Návrh současně předpokládá z § 4 zákona vypuštění písm. d), e) a i), týkajících se činností, které v celém rozsahu budou místo inspektorátů bezpečnosti práce provádět uvedené příspěvkové organizace, a změnu písm. f) a g), která se týkají činností, z nichž část budou i nadále provádět inspektoráty bezpečnosti práce.

Příspěvkové organizace nebudou při své činnosti mít oprávnění podle § 6 zákona a dále se na jejich činnost nebudou vztahovat předpisy o správním řízení.

Současně pracovníci příspěvkových organizací nebudou smět vykonávat soukromo-podnikatelskou činnost, která by byla shodná s předmětem činnosti těchto příspěvkových organizací.

Návrh dále předpokládá, že činnosti podle § 6a budou příspěvkové organizace provádět za úplatu. Nebude se však jednat o ziskovou činnost podnikatelského charakteru. Příspěvkové organizace budou samy schopny uhradit část nákladů na vlastní provoz a nezbytné technické vybavení.

Vzhledem k tomu, že jejich zřizovatelem bude Český úřad bezpečnosti práce, bude příspěvek na jejich provoz hrazen z jeho rozpočtu, přičemž Český úřad bezpečnosti práce nebude v této souvislosti žádat o zvýšení rozpočtu.

V Praze dne 9. října 1991

Pithart v.r.
předseda vlády České republiky

POZMĚŇOVACÍ NÁVRH

ZÁKON

ČESKÉ NÁRODNÍ RADY

ze dne ............... 1992,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce, ve znění zákona České národní rady č. 575/1990 Sb.

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce, ve znění zákona České národní rady č. 575/1990 Sb., se s působností pro Českou republiku mění a doplňuje takto:

1. § 1 zní:

"§ 1

(1) Státní odborný dozor nad bezpečností práce a technických zařízení a nad dodržováním stanovených podmínek podle tohoto zákona vykonávají orgány státního odborného dozoru, jimiž jsou Český úřad bezpečnosti práce a inspektoráty bezpečnosti práce (dále jen orgány státního odborného dozoru).

(2) Státní odborný dozor nad bezpečností vyhrazených technických zařízení vykonávají organizace státního odborného dozoru zřízené Českým úřadem bezpečnosti práce [§ 31 zákona České národní rady č.576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky)] a živnostenská společenstva [§ 69 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon) a § 5 zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů ve znění zákona č. 300/1990 Sb.] s celorepublikovou působností, pověřená vládou České republiky (dále jen organizace státního odborného dozoru)."

2. § 2 zní:

"§ 2

V České republice zřizuje inspektoráty bezpečnosti práce Český úřad bezpečnosti práce, jemuž jsou podřízeny. V čele inspektorátů bezpečnosti práce jsou vedoucí inspektoři bezpečnosti práce, které jmenuje a odvolává předseda Českého úřadu bezpečnosti práce."

3. V § 3 v odstavci 1, 2 a 3 se vkládají za slova "Působnost orgánů" slova "a organizací".

4. V odstavci 3 se vypouští slova "a vláda Slovenské socialistické republiky" a slovo "mohou" se nahrazuje slovem "může".

5. V § 4 písmeno b) se vypouští slova "a Slovenským úřadem bezpečnosti práce".

6. V § 4 písmeno d) a e) zní:

"d) rozhodují o odnětí oprávnění organizacím, samostatným provozovatelům a jednotlivým uživatelům technických zařízení k výrobě, montáži, opravám, údržbě a revizím vyhrazených technických zařízení vydaných podle § 6a písmeno c) v případě zjištěného porušení předpisů k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení,

e) rozhodují o odnětí osvědčení ke zkouškám, revizím, opravám nebo obsluze vyhrazených technických zařízení vydaných fyzickým osobám v případě zjištěného porušení předpisů k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení,"

7. V § 4 se ruší písmena f), g) a i).

8. V § 4 se písmeno h) označí nově jako písmeno f) s dosavadním textem.

9. V § 5 odstavec 1 se vypouští slova a Slovenský úřad bezpečnosti práce v mezích své působnosti".

10. V § 5 odstavci 1 písmena c), d), e), a g) se slovesa "vydávají", "rozhodují", a "koordinují" nahrazují stejnými slovesy v jednotném čísle.

11. V § 5 odstavec 1 písmeno f) zní"

"f) určuje v dohodě s organizacemi státního odborného dozoru, která technická zařízení se považují za vyhrazená,"

12. V § 5 se vypouští odstavec 2 a ruší číslování odstavců.

13. V § 6 odstavec 2 písmeno a) se vypouští závorka se slovy "(§ 275 zákoníku práce)" a nahrazuje se poznámkou pod čarou "3)" znění:

"3) § 275 zákoníku práce a § 17 zákona č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku."

14. Za § 6 se vkládá nový § 6a, který zní:

"§ 6a

(1) Organizace státního odborného dozoru podle § 1 odst. 2 při provádění dozoru nad bezpečností vyhrazených technických zařízení (§ 5 písmeno f))

a) podávají odborná a závazná stanoviska o tom, zda jsou při projektování, konstrukci, výrobě, montáži, provozu, obsluze, opravách, údržbě a revizi vyhrazených technických zařízení splněny požadavky bezpečnosti technických zařízení,

b) provádějí prohlídky a řídí a vyhodnocují zkoušky vyhrazených technických zařízení,

c) prověřují odbornou způsobilost organizací, samostatných provozovatelů a jednotlivých uživatelů technických zařízení k výrobě, montáži, opravám, údržbě a revizím vyhrazených technických zařízení a vydávají jim oprávnění,

d) prověřují odbornou způsobilost fyzických osob ke zkouškám, revizím, opravám nebo obsluze vyhrazených technických zařízení a vydávají jim o tom osvědčení,

e) osvědčují, zda technická zařízení a materiály splňují požadavky bezpečnosti technických zařízení.

(2) Organizace státního odborného dozoru provádějí činnosti podle odstavce 1 za úhrady stanovené obecně závazným právním předpisem nebo za ceny stanovené podle zvláštního předpisu [Zákon č.526/1990 Sb., o cenách].

(3) Na činnosti organizací státního odborného dozoru zřízených podle odstavce 1 se nevztahují obecné předpisy o správním řízení [Zákon č.71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád)]".

15. § 7 zní:

"§ 7

(1) Orgány a organizace státního odborného dozoru spolupracují s příslušnými odborovými orgány, družstevními orgány, organizacemi zaměstnavatelů a živnostenskými společenstvy a informují je o opatřeních k odstranění závad zjištěných při své činnosti.

(2) Orgány a organizace státního odborného dozoru spolupracují s ústředními orgány, s místními a ostatními orgány státní správy a s příslušnými ústředními odborovými orgány, s příslušnými organizacemi družstev, příslušnými organizacemi zaměstnavatelů a živnostenskými společenstvy. Všechny tyto orgány a organizace jsou povinny poskytovat orgánům a organizacím státního odborného dozoru na požádání podklady a informace potřebné pro výkon tohoto dozoru."

Čl. II

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP