Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Zákon upravuje výkon státní kontroly
v České republice.
Státní kontrolu ve smyslu tohoto zákona vykonávají
a) ministerstvo státní kontroly České republiky,
b) ostatní ministerstva a jiné ústřední orgány státní správy v rozsahu stanoveném zvláštními zákony,
c) místní orgány státní správy a obce, pokud vykonávají státní správu v rozsahu stanoveném zvláštními zákony,
d) ostatní orgány státní správy,
do jejichž působnosti náleží specializovaná
kontrola, odborný dozor nebo inspekce podle zvláštních
předpisů [Např. zákon č.
63/1986 Sb., o České zemědělské
a potravinářské inspekci, zákon č.
64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, zákon
č. 174/1968 Sb., o státním odborném
dozoru nad bezpečností práce, ve znění
pozdějších předpisů.], (dále
jen "kontrolní orgány").
(1) Státní kontrolou se pro účely
tohoto zákona rozumí kontrolní činnost
orgánů uvedených v § 2 zaměřená
na hospodaření s finančními a hmotnými
prostředky České republiky a plnění
povinností vyplývajících z obecně
závazných právních předpisů
nebo uložených na základě těchto
předpisů. Za státní kontrolu se nepovažuje
vnitřní kontrola.
(2) vnitřní kontrolou se pro účely
tohoto zákona rozumí kontrolní činnost
vykonávaná uvnitř orgánů státní
správy České republiky a kontrolní
činnost vykonávaná vůči podřízeným
orgánům státní správy.
Kontrole podle tohoto zákona nepodléhá rozhodovací
činnost soudů, prokuratury, státních
notářství a orgánů státní
správy a řízení jim předcházející,
výkon působnosti ozbrojených bezpečnostních
sborů a Sboru nápravné výchovy vykonávané
podle zvláštních předpisů. Kontrole
nepodléhá též rozhodnutí právnických
osob o právech a povinnostech občanů.
Ministerstvo státní kontroly České
republiky (dále jen "ministerstvo") kontroluje
a) plnění úkolů státní
správy. nejde-li o činnost uvedenou v § 4,
b) hospodaření s finančními a hmotnými
prostředky České republiky a s jejich zdroji,
včetně prostředků státních
účelových fondů a nadací, úvěrovou
činnost České republiky a státní
dluh České republiky,
c) vyřizování petic. stížností,
oznámení a podnětů, nejde-li o činnost
uvedenou v § 4,
d) zabezpečení obrany republiky v rozsahu stanoveném
Radou obrany České republiky.
Kontrolní působnost ministerstva se vztahuje na
a) orgány státní správy České
republiky,
b) právnické osoby zřízené
zákonem České národní rady
nebo založené (spoluzaložené) orgány
státní správy České republiky,
s výjimkou obcí,
c) právnické a fyzické osoby, vykonávající
činnost s majetkovou účastí České
republiky, pokud jde o nakládání s tímto
majetkem,
d) právnické a fyzické osoby, které
jsou příjemci dotací, subvencí nebo
jiných prostředků, poskytnutých Českou
republikou, pokud jde o nakládání s těmito
prostředky.
(1) Tímto kontrolním řádem se řídí
postup při výkonu kontroly a vztahy mezi kontrolními
orgány uvedenými v § 2 a kontrolovanými
orgány, právnickými a fyzickými osobami
(dále jen "kontrolované osoby") při
kontrole prováděné
a) z vlastního podnětu kontrolních orgánů,
b) na základě dožádání
zvláštními zákony k tomu oprávněných
státních orgánů, [Např.
zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení
soudním, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 60/1965 Sb., o
prokuratuře, ve znění pozdějších
předpisů.]
c) v dalších případech. pokud tak stanoví
zvláštní zákon.
(2) Podle tohoto kontrolního řádu postupuje
ministerstvo; ostatní kontrolní orgány uvedené
v § 2 jen v těch případech, kdy zvláštní
zákon nestanoví jiný postup.
Kontrolní činnost vykonávají pracovníci
kontrolních orgánů (dále jen "kontrolní
pracovníci") na základě písemného
pověření těchto orgánů.
(1) Kontrolu nesmějí provádět ti kontrolní
pracovníci, u nichž se zřetelem na jejich vztah
ke kontrolovaným osobám nebo k předmětu
kontroly jsou důvodné pochybnosti o jejich nepodjatosti.
(2) Kontrolní pracovník je povinen bezprostředně
po tom, co se dozví o skutečnostech nasvědčujících
jeho podjatosti, oznámit to svému nadřízenému.
(3) Kontrolované osoby oznámí kontrolnímu
orgánu skutečnosti, nasvědčující
podjatosti kontrolního pracovníka, jakmile se o
těchto skutečnostech dozví.
(4) O podjatosti kontrolního pracovníka rozhodne
vedoucí kontrolního orgánu nebo jím
pověřený pracovník (dále jen
"vedoucí kontrolního orgánu") bez
zbytečného odkladu.
(5) Do rozhodnutí o podjatosti činí kontrolní
pracovník pouze úkony. které nesnesou odkladu.
(6) Proti rozhodnutí vedoucího kontrolního
orgánu o podjatosti nelze podat samostatné odvolání.
Kontrolní pracovníci jsou při provádění
kontroly oprávněni
a) vstupovat do objektů, zařízení a provozů, na pozemky a do jiných prostor kontrolovaných osob, pokud souvisí s předmětem kontroly; nedotknutelnost obydlí je zaručena [Čl. 12 odst. 1 a 3 Listiny základních práv a svobod (ústavní zákon č. 23/1991 Sb.).],
b) požadovat na kontrolovaných osobách, aby
ve stanovených lhůtách předložily
originální doklady a další písemnosti,
záznamy dat na paměťových médiích
prostředků výpočetní techniky,
jejich výpisy a zdrojové kódy programů,
vzorky výrobků nebo jiného zboží
(dále jen "doklady"),
c) seznamovat se s údaji, tvořícími
předmět hospodářského a služebního
tajemství a prokáží -li se zvláštním
písemným pověřením, i s údaji,
tvořícími předmět státního
tajemství [Zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně
státního tajemství, ve znění
zákona č. 383/1990 Sb.],
d) požadovat na kontrolovaných osobách poskytnutí
pravdivých a úplných informací o zjišťovaných
a souvisejících skutečnostech,
e) zajišťovat doklady; při odebrání
originálního dokladu musí být kontrolované
osobě o tom vydáno písemné potvrzení
a ponechána kopie odebraného dokladu,
f) požadovat, aby kontrolované osoby podaly ve stanovené
lhůtě písemnou zprávu o odstranění
zjištěných nedostatků,
g) v případech stanovených tímto zákonem
ukládat pořádkové pokuty,
h) používat telekomunikační zařízení
kontrolovaných osob v případech, kdy je jejich
použití nezbytné pro zabezpečení
kontroly.
(1) Povinností kontrolních pracovníků
je zjistit při kontrole skutečný stav věci.
Kontrolní zjištění jsou kontrolní
pracovníci povinni prokázat doklady.
(2) Kontrolní pracovníci jsou dále povinni
a) oznámit kontrolované osobě zahájení
kontroly a předložit pověření
k provedení kontroly,
b) šetřit práva a právem chráněné
zájmy kontrolovaných osob,
c) zajistit řádnou ochranu odebraných originálních
dokladů proti jejich ztrátě, zničení,
poškození nebo zneužití,
d) pořizovat o výsledcích kontroly protokol,
e) zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech,
o kterých se dozvěděli při výkonu
kontroly a nezneužít znalosti těchto skutečností.
Kontrolní pracovníky může zbavit povinnosti
mlčenlivosti ten, v jehož zájmu tuto povinnost
mají, nebo ve veřejném zájmu vedoucí
kontrolního orgánu. Tímto ustanovením
není dotčena povinnost oznamovat určité
skutečnosti orgánům příslušným
podle zvláštních předpisů [§
8 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení
soudním (trestní řád), ve znění
pozdějších předpisů.].
(1) Kontrolované osoby jsou povinny vytvořit základní
podmínky k provedení kontroly, zejména jsou
povinny poskytnout součinnost odpovídající
oprávněním kontrolních pracovníků
uvedeným v § 10 písm. a) až f) a h). Povinnost
podle § 10 odst. d) nemají v případech,
kdy by jejím splněním způsobily nebezpečí
trestního stíhání sobě nebo
osobám blízkým [§ 116 občanského
zákoníku.].
(2) Kontrolované osoby jsou povinny v nezbytném
rozsahu odpovídajícím povaze jejich činnosti
a technickému vybavení poskytnout materiální
a technické zabezpečení pro výkon
kontroly.
(1) O kontrolním zjištění se pořizuje
protokol, který obsahuje zejména popis zjištěných
skutečností s uvedením nedostatků
a označení ustanovení právních
předpisů, které byly porušeny.
(2) V protokole se uvádí označení
kontrolního orgánu a kontrolních pracovníků
na kontrole zúčastněných, označení
kontrolované osoby. místo a čas provedení
kontroly, předmět kontroly. kontrolní zjištění.
označení dokladů a ostatních materiálů.
o které se kontrolní zjištění
opírá. Protokol podepisují kontrolní
pracovníci, kteří se kontroly zúčastnili.
(1) Povinností kontrolních pracovníků
je seznámit kontrolované osoby s obsahem protokolu
a předat jim stejnopis protokolu.
(2) Seznámení s protokolem a jeho převzetí
potvrzují kontrolované osoby podpisem protokolu.
(3) Odmítne-li kontrolovaná osoba seznámit
se s kontrolním zjištěním nebo toto
seznámení potvrdit, vyznačí se tyto
skutečnosti v protokolu.
Proti protokolu může kontrolovaná osoba podat
písemné a zdůvodněné námitky,
a to ve lhůtě tří dnů ode dne
seznámení s protokolem, nestanoví-li kontrolní
pracovník lhůtu delší.
(1) O námitkách rozhoduje kontrolní pracovník.
(2) Nebylo-li námitkám vyhověno. může
se kontrolovaná osoba ve lhůtě 5 dnů
ode dne doručení rozhodnutí o námitkách
odvolat k vedoucímu kontrolního orgánu.
(3) Jsou-li pro to důvody, vedoucí kontrolního
orgánu rozhodnutí o námitkách změní
nebo zruší, jinak odvolání zamítne
a rozhodnutí potvrdí.
(4) Pokud v řízení o odvolání
proti rozhodnutí o námitkách vyplyne potřeba
věc došetřit" vedoucí kontrolního
orgánu rozhodnutí zruší a zajistí
došetření věci.
(5) Proti rozhodnutí vedoucího kontrolního
orgánu se nelze dále odvolat.
(1) Fyzické osobě, která jednala za kontrolovanou
osobu a způsobila, že kontrolovaná osoba nesplnila
povinnost podle § 13, může kontrolní orgán
uložit pořádkovou pokutu až do výše
50 000 Kčs.
(2) Pořádkovou pokutu lze uložit i opakovaně,
nebyla-I i povinnost splněna ani ve lhůtě
nově stanovené kontrolními pracovníky.
Úhrn pořádkových pokut uložených
podle odstavce 1 nesmí přesáhnout částku
200 000 Kčs.
(3) Pořádkové pokuty lze uložit do 1
měsíce ode dne nesplnění povinnosti.
(4) Pořádkové pokuty jsou příjmem
státního rozpočtu České republiky.
Pořádkové pokuty, které jako kontrolní
orgán uložila obec, jsou příjmem obce.
(5) Pokuty je oprávněn vymáhat orgán,
který je uložil.
(1) Náklady, vzniklé v souvislosti s prováděním
kontroly kontrolnímu orgánu, nese tento orgán.
(2) Náklady, vzniklé v souvislosti s prováděním
kontroly kontrolovaným osobám. nesou tyto osoby
s výjimkou nákladů, vzniklých v souvislosti
s uplatněním oprávnění podle
ustanovení § 10 písm. h). Tyto náklady
hradí kontrolní orgán. Kontrolní orgán
je povinen kontrolovaným osobám nahradit v plné
výši škodu vzniklou jim v souvislosti s prováděním
kontroly.
(3) Nárok na náhradu nákladů nebo
škody podle odstavce 2 je nutno uplatnit u kontrolního
orgánu bez zbytečného odkladu, nejpozději
však do čtyř měsíců ode
dne kdy vznikly, jinak nárok zaniká. O nároku
rozhodne kontrolní orgán.
Provádí-li u téže kontrolované
osoby kontrolní činnost současně více
kontrolních orgánů, jsou tyto orgány
povinny vzájemně spolupracovat a postupovat tak,
aby co nejvíce šetřily práva a právem
chráněné zájmy kontrolovaných
osob.
Kontrolní orgány předávají
své zjištění o nedostatcích příslušným
orgánům, které ve své působnosti
činí opatření k nápravě
zjištěného stavu.
Kontrolní orgány poskytují ústředním
orgánům státní správy České
republiky na požádání výsledky
své kontroly. Na pracovníky těchto orgánů
se v tom případě vztahují přiměřeně
ustanovení § 11 odst. 2 písm. e) a § 12;
zbavit povinnosti mlčenlivosti je může též
vedoucí příslušného ústředního
orgánu státní správy.
Kontrolní orgány oznamují orgánům
činným v trestním řízení
podezření z trestné činnosti zjištěné
v průběhu kontroly [§ 8 zákona č.
141/1961 Sb., o trestním řízení soudním
(trestní řád), ve znění pozdějších
předpisů.].
Pokud kontrolní orgány v souvislosti s výkonem
kontroly zjistí potřebu změnit. popř.
zrušit platné právní předpisy,
učiní k tomu podnět u příslušných
státních orgánů.
Kontroly započaté před účinností
tohoto zákona budou dokončeny podle předpisů
platných v době zahájení kontroly,
bylo-li již zahájeno řízení o
vysvětlivkách.
Zrušují se:
1. zákon České národní rady č. 116/1971 Sb., o výborech
a komisích lidové kontroly,
2. nařízení vlády České
socialistické republiky č.. 24/1973 Sb.,o závodních
komisích lidové kontroly.