Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Tento zákon upravuje organizační uspořádání
sociálního zabezpečení v České
republice, působnost orgánů státní
správy České republiky v sociálním
zabezpečení, úkoly občanů a
organizací při provádění sociálního
zabezpečení a řízení ve věcech
nemocenského pojištění a důchodového
zabezpečení.
Sociální zabezpečení podle tohoto
zákona zahrnuje:
a) nemocenské pojištění zaměstnanců
a osob postavených jim v tomto pojištění
naroveň [Zákon č. 54/1956 Sb., o nemocenském
pojištění zaměstnanců, ve znění
zákona č. 16/1959 Sb., zákona č. 58/1964
Sb., zákoníku práce č. 65/1965 Sb.,
zákona č. 87/1968 Sb., zákona č. 88/1968
Sb., zákonného opatření předsednictva
Federálního shromáždění
č. 8/1982 Sb., zákona č. 73/1982 Sb., zákona
č. 148/1983 Sb., zákona č. 109/1984 Sb.,
zákona č. 51/1987 Sb., zákona č. 110/1990
Sb., zákona č. 180/1990 Sb. a zákona č.
306/1991 Sb.
Zákon č. 88/1968 Sb., o prodloužení
mateřské dovolené, o dávkách
v mateřství a přídavcích na
děti z nemocenského pojištění,
ve znění zákona č. 99/1972 Sb., zákona
č. 73/1982 Sb., zákona č. 57/1984 Sb., zákona
č. 109/1984 Sb., zákona č. 51/1987 Sb., zákona
č. 103/1988 Sb., zákona č. 180/1990 Sb. a
zákona č. 306/1991 Sb.], zabezpečení
v nemoci a zabezpečení matky a dítěte
členů zemědělských družstev
[Zákon č. 103/1964 Sb., o zabezpečení
družstevních rolníků v nemoci a o zabezpečení
matky a dítěte, ve znění zákona
č. 141/1965 Sb., zákona č. 116/1967 Sb.,
zákona č. 89/1968 Sb., zákona č. 99/1972
Sb., zákona č. 121/1975 Sb., zákonného
opatření předsednictva Federálního
shromáždění č. 8/1982 Sb., zákona
č. 148/1983 Sb., zákona č. 57/1984 Sb., zákona
č. 109/1984 Sb., zákona č. 51/1987 Sb. a
zákona č. 103/1988 Sb. /úplné znění
č. 240/1988 Sb./.] a nemocenské zabezpečení
osob samostatně výdělečně činných
[§ 2 odst. 1 písm. c) zákona č. 100/1988
Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění
zákona č. 110/1990 Sb.] /dále jen "nemocenské
pojištění"/,
b) důchodové zabezpečení [Část
druhá a pátá zákona č. 100/1988
Sb.],
c) zabezpečení občanů konajících
službu v ozbrojených silách nebo civilní
službu a členů jejich rodin [Část
sedmá zákona č. 100/1988 Sb.],
d) rodičovský příspěvek [Zákon
č. 382/1990 Sb., o rodičovském příspěvku.].
/1/ Sociální zabezpečení se provádí
v orgánech státní správy České
republiky /dále jen "orgány sociálního
zabezpečení"/ a [§ 5 zákona
č. 100/1988 Sb., ve znění zákona č.
110/1990 Sb. a zákona č. 180/1990 Sb.] v organizacích.
/2/ Na úseku sociálního zabezpečení
vykonávají působnost též obce.
/3/ Orgány sociálního zabezpečení
jsou:
a) ministerstvo práce a sociálních věcí
České republiky,
b) Česká správa sociálního
zabezpečení,
c) okresní správy sociálního zabezpečení,
d) ministerstvo vnitra České republiky,
e) ministerstvo spravedlnosti České republiky.
/1/ Ministerstvo práce a sociálních věcí
České republiky /dále jen "ministerstvo"/
a) řídí a kontroluje výkon státní
správy v sociálním zabezpečení
b) řídí Českou správu sociálního
zabezpečení,
c) zajišťuje úkoly vyplývající
z mezinárodních smluv v sociálním
zabezpečení,
d) zajišťuje úkoly související
s dalším rozvojem sociálního zabezpečení.
/2/ Ministerstvo posuzuje zdravotní stav a pracovní
schopnost občanů pro účely přezkumného
řízení soudního a odvolacího
řízení správního, pokud napadené
rozhodnutí bylo vydáno na základě
posudku posudkové komise okresní správy sociálního
zabezpečení; za tím účelem
zřizuje jako své orgány posudkové
komise.
/3/ Ministr práce a sociálních věcí
České republiky může odstraňovat
tvrdosti, které by se vyskytly při provádění
sociálního zabezpečení a může
pověřit správy sociálního zabezpečení,
aby odstraňovaly tvrdosti v jednotlivých případech.
Česká správa sociálního zabezpečení
a) rozhoduje
1. o dávkách důchodového zabezpečení,
pokud není v tomto zákoně nebo v zákoně
o sociálním zabezpečení stanoveno,
že o nich rozhoduje jiný orgán sociálního
zabezpečení, a zařizuje výplaty těchto
dávek,
2. o povinnosti občana vrátit dávku důchodového
zabezpečení poskytnutou neprávem nebo v nesprávné
výši, pokud je o této dávce oprávněna
rozhodovat,
3. o povinnosti organizace nahradit neprávem vyplacené
částky na dávce důchodového
zabezpečení, pokud je o této dávce
oprávněna rozhodovat,
4. o odvoláních ve věcech, v nichž v
prvním stupni rozhodla okresní správa sociálního
zabezpečení,
5. o odstranění tvrdostí, které by
se vyskytly při provádění sociálního
zabezpečení, pokud jí bylo v jednotlivých
případech svěřeno,
b) rozděluje poukazy na lázeňskou péči
a kontroluje její poskytování,
c) jedná před soudem v řízení
o přezkoumání rozhodnutí ve věcech
sociálního zabezpečení,
d) plní úkoly při výplatě dávek
sociálního zabezpečení do ciziny,
e) řídí a kontroluje činnost okresních
správ sociálního zabezpečení.
/1/ Okresní správy sociálního zabezpečení
se zřizují pro obvody, které jsou shodné
s územními obvody okresních úřadů.
/2/ Na území hlavního města Prahy
vykonává působnost okresní správy
sociálního zabezpečení Pražská
správa sociálního zabezpečení.
/3/ Okresní správy sociálního zabezpečení
plní v rámci své působnosti úkoly
stanovené tímto zákonem, pokud není
jinými obec ně závaznými právními
předpisy [Zákon č. 32/1957 Sb., o nemocenské
péči v ozbrojených silách, ve znění
zákona č. 58/1964 Sb., zákona č. 87/1968
Sb., zákonného opatření předsednictva
Federálního shromáždění
č. 8/1982 Sb., zákona č. 109/1984 Sb. a zákona
č. 180/1990 Sb.
Zákon č. 100/1970 Sb., o služebním
poměru příslušníků Sboru
národní bezpečnosti, ve znění
zákona č. 63/1983 Sb., zákona č. 74/1990
Sb., zákona č. 169/1990 Sb. a zákona č.
456/1990 Sb.
Zákon č. 334/1991 Sb., o služebním
poměru policistů zařazených ve Federálním
policejním sboru a Sboru hradní policie.] stanoveno,
že tyto úkoly plní jiný orgán.
/4/ Okresní správy sociálního zabezpečení
a) rozhodují
1. ve sporných případech o vzniku a zániku
nemocenského pojištění a důchodového
zabezpečení,
2. ve sporných případech o přiznání
nebo nepřiznání dávky nemocenského
pojištění, o jejím odnětí
nebo snížení, o zastavení její
výplaty a o jejím přiznání
v menším než požadovaném rozsahu,
3. ve sporných případech o přiznání
nebo nepřiznání rodičovského
příspěvku, o jeho odnětí nebo
snížení, o zastavení jeho výplaty
a o jeho přiznání v menším než
požadovaném rozsahu,
4. o rodičovském příspěvku
osob, které nejsou výdělečně
činné, nebo jsou výdělečně
činné v takovém rozsahu, který nezakládá
účast na nemocenském pojištění,
a zařizují jeho výplatu,
5. o vrácení přeplatku na dávce nemocenského
pojištění a rodičovském příspěvku,
6. o dobrovolných dávkách nemocenského
pojištění včetně lázeňské
péče,
7. o pojistném a přirážce k němu
včetně penále z prodlení,
8. o tom, komu se mají vyplácet dávky nemocenského
pojištění, jestliže výplatou do
rukou dosavadního příjemce se nedosahuje
účelu, pro který jsou určeny,
9. o odstranění tvrdostí, které by
se vyskytly při provádění sociálního
zabezpečení, pokud jim bylo v jednotlivých
případech svěřeno, a navrhují
odstranění tvrdostí v ostatních případech,
10. o pokutách a penále za neplnění
povinností organizací a osob samostatně výdělečně
činných a spolupracujících osob v
sociálním zabezpečení,
11. o sociálním důchodu, o jeho zvýšení
pro bezmocnost, o výchovném k němu a o příplatku
k výchovnému a zařizují jejich výplatu,
12. o povinnosti občana vrátit sociální
důchod, včetně jeho zvýšení
pro bezmocnost, výchovné k němu a příplatek
k výchovnému, pokud byly poskytnuty neprávem
nebo v nesprávné výši, a o povinnosti
organizace nahradit neprávem vyplacené částky
na těchto dávkách,
13. o zaopatřovacím příspěvku
a zařizují jeho výplatu,
14. o příspěvku na úhradu za užívání
bytu a zařizují jeho výplatu,
15. o náhradě příjmu při vojenském
cvičení osob samostatně výdělečně
činných a zařizují její výplatu,
16. o pohřebném při úmrtí nepracujícího
důchodce, popřípadě jeho rodinného
příslušníka a o podpoře při
narození dítěte důchodkyni nebo manželce,
popřípadě jiné rodinné příslušnici
nepracujícího důchodce a zařizují
jejich výplatu,
17. o započtení celého kalendářního
roku do doby zaměstnání před 1. lednem
1976, jestliže člen jednotného zemědělského
družstva neodpracoval stanovený počet pracovních
dnů, popřípadě jinak určený
pracovní úvazek,
18. o invaliditě nebo částečné
invaliditě při přechodu z pracovní
neschopnosti do invalidity /částečné
invalidity/ z podnětu lékařské poradní
komise,
19. o změněné pracovní schopnosti
a o změněné pracovní schopnosti s
těžším zdravotním postižením,
popřípadě o tom, že občan se
nepovažuje za občana se změněnou pracovní
schopností, jestliže se nepodrobil vyšetření
zdravotního stavu nebo jinému odbornému vyšetření
a byl na tuto možnost upozorněn,
b) poskytují dávky nemocenského pojištění
a rodičovský příspěvek bývalým
zaměstnancům organizací, které zanikly,
pokud k jejich poskytování nebyl určen nikdo
jiný, a zařizují jejich výplatu,
c) poskytují dávky, které podle předpisů
o nemocenském pojištění náleží
uchazečům o zaměstnání, a zařizují
jejich výplatu,
d) poskytují pohřebné a podporu při
narození dítěte občanům vykonávajícím
základní vojenskou službu, kteří
nejsou účastni nemocenského pojištění,
a zařizují jejich výplatu,
e) poskytují pohřebné a nemocenské
náležející občanům ve
zvláštních případech podle předpisů
o nemocenském pojištění [Část
druhá vyhlášky č. 165/1979 Sb., o nemocenském
pojištění některých pracovníků
a o poskytování dávek nemocenského
pojištění občanům ve zvláštních
případech, ve znění vyhlášky
č. 135/1984 Sb.], a zařizují jejich výplatu,
f) provádějí nemocenské pojištění
1. osob samostatně výdělečně
činných,
2. zaměstnanců malých organizací,
3. občanů se změněnou pracovní
schopností připravujících se pro pracovní
uplatnění,
4. studentů a žáků, kteří
studují na vysokých nebo středních
školách v zahraničí, pokud k jeho provádění
není příslušný jiný orgán,
5. dalších osob, jejichž nemocenské pojištění
nelze provádět v žádné organizaci,
g) vedou potřebnou statistiku a účetní
evidenci předepsanou v sociálním zabezpečení,
h) vedou evidenční listy důchodového
zabezpečení pro osoby samostatně výdělečně
činné a občany pracovně činné
v cizině, kteří si platí pojistné
na důchodové zabezpečení,
ch) sepisují žádosti o dávky důchodového
zabezpečení v případech stanovených
tímto zákonem,
i) opatřují a předkládají podklady
pro rozhodnutí České správy sociálního
zabezpečení o dávkách důchodového
zabezpečení,
j) navrhují České správě sociálního
zabezpečení zápočet dob zaměstnání
a náhradních dob ve sporných případech,
k) poskytují občanům a organizacím
odbornou pomoc ve věcech sociálního zabezpečení,
l) řídí provádění nemocenského
pojištění v organizacích, v nichž
se vyplácejí dávky nemocenského pojištění;
zjistí-li že organizace poskytla dávku v rozporu
s platnými právními předpisy, dají
příkaz, aby další poskytování
dávky bylo zastaveno,
m) dávají souhlas k odchylnému postupu od
obecné úpravy ve stanovených případech
[Například § 11 vyhlášky Ústřední
rady odborů č. 143/1965 Sb., o poskytování
peněžitých dávek v nemocenském
pojištění, ve znění vyhlášky
č. 263/1990 Sb.],
n) kontrolují
1. plnění povinností občanů
a organizací v sociálním zabezpečení,
2. provádění nemocenského pojištění
a hospodaření s jeho prostředky v organizacích,
v nichž se vyplácejí dávky nemocenského
pojištění,
o) předkládají České správě
sociálního zabezpečení podklady potřebné
k určení, popřípadě opravě
rodných čísel.
Místní příslušnost okresní
správy sociálního zabezpečení
se řídí
a) sídlem zaniklé organizace v případech
uvedených v § 6 odst. 4 písm. b),
b) místem trvalého pobytu občana v případech
uvedených v § 6 odst. 4 písm. c), d), e), f)
č. 1., 3., 4. a 5., písm. h), ch), j) a o),
c) sídlem malé organizace v případech
uvedených v § 6 odst. 4 písm. f) č.
2.,
d) místem útvaru organizace, ve které je
vedena evidence mezd, v případech uvedených
v § 6 odst. 4 písm. l), m) a n) č. 2.
/1/ Okresní správy sociálního zabezpečení
posuzují zdravotní stav a pracovní schopnost
občanů ve věcech sociálního
zabezpečení a sociální péče
při zjišťovacích a kontrolních
lékařských prohlídkách; za
tím účelem zřizují posudkové
komise, které posuzují
a) invaliditu nebo částečnou invaliditu,
b) bezmocnost,
c) dlouhodobě nepříznivý zdravotní
stav dítěte,
d) zda je dítě dlouhodobě těžce
zdravotně postižené a vyžaduje mimořádnou
péči nebo mimořádnou péči
zvlášť náročnou,
e) zda si občan může zvýšit vzhledem
ke svému zdravotnímu stavu životní úroveň
vlastní prací,
f) zda občan v krátké době po uplynutí
podpůrčí doby pravděpodobně
nabude opět pracovní schopnost, a to i k jinému
zaměstnání,
g) zda jde o občana se změněnou pracovní
schopností, popřípadě o občana
se změněnou pracovní schopností s
těžším zdravotním postižením,
h) zda jde o občana těžce zdravotně
postiženého a druh a stupeň tohoto postižení
pro účely přiznání mimořádných
výhod, příspěvku na úpravu
bytu nebo bytu v rodinném domku, úhradu bezbariérového
bytu nebo garáže, koupi, celkovou opravu a úpravu
motorového vozidla a příspěvku na
individuální dopravu.
/2/ Okresní správa sociálního zabezpečení
kontrolní lékařskou prohlídku uskuteční
a) v době určené při předchozím
jednání posudkové komise, nebo
b) zjistí-li posudkově významné skutečnosti,
které odůvodňují provedení
kontrolní lékařské prohlídky,
nebo
c) z podnětu jiného orgánu sociálního
zabezpečení.
/3/ Členové posudkové komise a občané
přizvaní k jednání jsou povinni zachovávat
mlčenlivost o skutečnostech, které se v souvislosti
s jednáním dozvěděli.
/4/ Stanou-li se posudkové komise příslušné
okresní správy sociálního zabezpečení
nezpůsobilé jednat vyloučením svých
členů pro podjatost, pověří
ministerstvo posouzením zdravotního stavu a pracovní
schopnosti občana jinou okresní správu sociálního
zabezpečení.
/5/ Místní příslušnost okresní
správy sociálního zabezpečení
v případech uvedených v odstavci 1 se řídí
místem trvalého pobytu posuzovaného občana,
pokud se dále nestanoví jinak.
/6/ Místní pří slušnost okresní
správy sociálního zabezpečení
se řídí
a) místem pracoviště občana, jestliže
posuzuje jeho invaliditu, částečnou invaliditu
nebo změněnou pracovní schopnost a je-li
na tomto pracovišti závodní ústav národního
zdraví nebo zařízení Ústavu
železničního zdravotnictví,
b) sídlem speciální školy, jestliže
posuzuje změněnou pracovní schopnost žáka
této školy,
c) sídlem nápravně výchovného
ústavu, popřípadě ústavu pro
výkon vazby, jde-li o posouzení zdravotního
stavu občana v době výkonu trestu odnětí
svobody, popřípadě vazby.
/7/ Pro místní příslušnost okresní
správy sociálního zabezpečení
při rozhodování v případech
uvedených v § 6 odst. 4 písm. a) č.
19 platí odstavce 5 a 6 obdobně.
/8/ Na žádost občana, jehož zdravotní
stav a pracovní schopnost má být posouzena,
nebo s jeho souhlasem může okresní správa
sociálního zabezpečení příslušná
podle odstavců 5 a 6 požádat o posouzení
jeho zdravotního stavu a pracovní schopnosti okresní
správu sociálního zabezpečení,
v jejímž územním obvodu má občan
přechodný pobyt nebo pracoviště, pokud
s tím tato okresní správa sociálního
zabezpečení souhlasí.
/9/ Při posuzování invalidity nebo částečné
invalidity příslušníka ozbrojených
sil a sborů se hodnotí zdravotní stav z hlediska
jeho schopností k výkonu občanského
povolání.
/10/ Pro vydávání posudků podle odstavce
1 se přiměřeně použijí
ustanovení obecných předpisů o správním
řízení [Zákon č. 71/1967
Sb., o správním řízení /správní
řád/.].
/1/ Ministerstvo vnitra České republiky a ministerstvo
spravedlnosti České republiky v oboru své
působnosti řídí, kontroluje a svými
orgány provádí důchodové zabezpečení
příslušníků Policie České
republiky a Sboru nápravné výchovy.
/2/ Orgány ministerstva vnitra České republiky
a ministerstva spravedlnosti České republiky rozhodují
v oboru své působnosti o dávkách důchodového
zabezpečení příslušníků
Policie České republiky a Sboru nápravné
výchovy a provádějí jejich výplatu.
/3/ Orgány uvedené v odstavci 2 rozhodují
o dávkách důchodového zabezpečení
a provádějí jejich výplatu, jestliže
příslušník Policie České
republiky nebo Sboru nápravné výchovy splnil
podmínky nároku podle části páté
zákona o sociálním zabezpečení.
/4/ Orgány uvedené v odstavci 2 rozhodují
o dávce důchodového zabezpečení
a provádějí její výplatu také
tehdy, jestliže příslušník Policie
České republiky nebo Sboru nápravné
výchovy nesplnil podmínky nároku podle části
páté zákona o sociálním zabezpečení,
jde-li o
a) příslušníka Policie České
republiky nebo Sboru nápravné výchovy, který
v době služby splnil podmínky nároku
na starobní důchod,
b) příslušníka Policie České
republiky nebo Sboru nápravné výchovy, který
v době služby nebo nejpozději do dvou roků
od jejího skončení splnil podmínky
nároku na invalidní nebo částečný
invalidní důchod anebo se stal invalidním
nebo částečně invalidním následkem
úrazu nebo onemocnění vzniklých při
výkonu služby nebo v přímé souvislosti
s ním,
c) vdovský, vdovecký nebo sirotčí
důchod příslušníka Policie České
republiky nebo Sboru nápravné výchovy nebo
po občanech uvedených v ustanoveních písmen
a) a b),
d) o důchod manželky, o který žádá
manželka příslušníka Policie České
republiky nebo Sboru nápravné výchovy nebo
občana uvedeného v ustanoveních písmen
a) a b).
/5/ Ministr vnitra České republiky a ministr spravedlnosti
České republiky může odstraňovat
tvrdosti, které by se vyskytly při provádění
sociálního zabezpečení příslušníků
Policie České republiky a Sboru nápravné
výchovy.
/6/ Ministr vnitra České republiky a ministr spravedlnosti
České republiky může v oboru své
působnosti povolovat výjimky z podmínky 20
roků služby stanovené pro vznik nároku
na důchod příslušníka Policie
České republiky a Sboru nápravné výchovy,
který tuto podmínku nemůže splnit ke
dni dosažení věku stanoveného pro vznik
nároku na důchod anebo pro skončení
služby ze zdravotních důvodů a který
se významně podílel na plnění
úkolů Policie České republiky nebo
Sboru nápravné výchovy.
/7/ Schopnost příslušníků Policie
České republiky nebo Sboru nápravné
výchovy k výkonu služby posuzují lékařské
komise zřízené v oborech působnosti
ministerstva vnitra České republiky a ministerstva
spravedlnosti České republiky; pro účely
řízení o invalidním a částečném
invalidním důchodu a o důchodech pozůstalých
po příslušníku Policie České
republiky nebo Sboru nápravné výchovy rozhodují
tyto komise o tom, zda úraz nebo onemocnění
vznikly při výkonu služby nebo v přímé
souvislosti s ním.
/1/ Obec rozhoduje o ustanovení zvláštního
příjemce [§ 102 odst. 1 zákona č.
100/1988 Sb.] dávky důchodového zabezpečení
s jeho souhlasem v případě, kdy by se výplatou
dávky dosavadnímu příjemci zřejmě
nedosáhlo účelu, kterému má
dávka důchodového zabezpečení
sloužit nebo kdyby tím byly poškozovány
zájmy osob, které je důchodce povinen vyživovat,
anebo nemůže-li oprávněný, popřípadě
jeho zákonný zástupce, výplatu přijímat.
Souhlas oprávněného, popřípadě
jeho zákonného zástupce s ustanovením
zvláštního příjemce se vyžaduje
jen v případě, že oprávněný,
popřípadě jeho zákonný zástupce,
nemůže výplatu přijímat.
/2/ Obec dohlíží, jak jí ustanovený
zvláštní příjemce plní
povinnosti stanovené mu zákonem o sociálním
zabezpečení; neplní-li zvláštní
příjemce své povinnosti, rozhodne obec o
ustanovení jiného příjemce.
Orgány sociálního zabezpečení
jsou oprávněny v mezích své působnosti
vyžadovat od státních orgánů,
jakož i organizací pomoc a bezplatná sdělení
potřebná pro provádění sociálního
zabezpečení; státní orgány
a organizace jsou povinny v mezích své působnosti
těmto žádostem vyhovět.
Orgány sociálního zabezpečení
mohou vyzvat
a) organizace, aby podaly hlášení a předložily
záznamy o skutečnostech rozhodných pro nárok
na dávky sociálního zabezpečení,
jejich výši a výplatu;
b) příjemce dávky sociálního
zabezpečení, aby osvědčil skutečnosti
rozhodné pro nárok na dávku, její
výši a výplatu;
c) příjemce dávky sociálního
zabezpečení podmíněné nepříznivým
zdravotním stavem, aby se podrobil vyšetření
zdravotního stavu, popřípadě jinému
odbornému vyšetření;
d) občana se změněnou pracovní schopností,
aby se podrobil vyšetření zdravotního
stavu, popřípadě jinému odbornému
vyšetření.
Orgány sociálního zabezpečení
jsou oprávněny přezkoumat správnost
a úplnost záznamů a hlášení,
které jsou organizace pro účely provádění
sociálního zabezpečení povinny vést,
včasnost a způsob jejich předložení
a podání.
Pracovníci orgánů sociálního
zabezpečení jsou povinni zachovávat mlčenlivost
o skutečnostech, se kterými se seznámili
při plnění úkolů orgánů
sociálního zabezpečení nebo v souvislosti
s nimi.
Pověření pracovníci orgánů
sociálního zabezpečení jsou oprávněni
vstupovat do organizací a kontrolovat plnění
povinností uložených předpisy o sociálním
zabezpečení; k odstranění zjištěných
nedostatků jsou oprávněni vyžadovat
přijetí opatření k nápravě.
Organizace jsou povinny poskytnout pověřeným
pracovníkům potřebnou součinnost.
/1/ Zdravotnická zařízení jsou povinna
pro orgány sociálního zabezpečení
provést vyšetření zdravotního
stavu občanů v řízení o dávkách
sociálního zabezpečení, vydávat
výpisy z chorobopisů a podávat lékařské
nálezy, posudky a zprávy o průběhu
nemoci a potřebná hlášení a podklady,
jichž je třeba k rozhodování o dávce
sociálního zabezpečení, a to ve lhůtě
stanovené tímto orgánem a není-li
určena, do osmi dnů od doručení výzvy.
/2/ Zdravotnická služba Sboru nápravné
výchovy spolupůsobí v řízení
o invaliditě nebo částečné
invaliditě odsouzeného.