Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
1) Zřizuje se Český rozhlas se sídlem
v Praze.
2) Český rozhlas je právnickou osobou, která
hospodaří s vlastním majetkem, jehož
základem je majetek převedený z Československého
rozhlasu [§ 4 zákona čís. 136/1991
Sb., o rozdělení působnosti mezi Českou
a Slovenskou Federativní Republikou a Českou republikou
a Slovenskou republikou ve věcech tisku a jiných
informačních prostředků].
Český rozhlas vlastními úkony nabývá
práv a zavazuje se. Český rozhlas se nezapisuje
do podnikového rejstříku.
3) Stát neodpovídá za závazky Českého
rozhlasu a Český rozhlas neodpovídá
za závazky státu.
1) Český rozhlas poskytuje službu veřejnosti
České republiky šířením
rozhlasových programů na celém území
České republiky. Jeho posláním je
poskytovat objektivní, ověřené, všestranné
a vyvážené informace pro svobodné vytváření
názorů, rozvíjet kulturní identitu
českého národa a národnostních
a etnických menšin v České republice,
sloužit vzdělávání a přispívat
k zábavě posluchačů.
2) Obsah rozhlasového vysílání Českého
rozhlasu nesmí jednostranně přihlížet
k jednotlivým názorovým orientacím,
k jedinému náboženskému vyznání
nebo víře anebo světovému názoru,
k zájmu jediné politické strany, politického
hnutí nebo skupiny společnosti.
Český rozhlas plní zejména tyto úkoly:
a) provozuje rozhlasové vysílání na
vlastních vysílacích okruzích,
b) v dohodě se Slovenským rozhlasem a Československým
rozhlasem se podílí na programové skladbě
vysílacích okruhů Slovenského rozhlasu
a Československého rozhlasu,
c) zřizuje a zrušuje rozhlasová studia,
e) zřizuje síť vlastních zpravodajů,
f) vytváří archívní fondy,
udržuje je a podílí se na jejich využívání
jako součásti národního kulturního
bohatství,
g) za podmínek stanovených právními
předpisy vysílá reklamy a vyrábí
sponzorované pořady.
1) Nejvyšším orgánem Českého
rozhlasu je Rada Českého rozhlasu (dále jen
"Rada"). Členy Rady, včetně jejího
předsedy, jmenuje a odvolává na návrh
vlády České republiky předsednictvo
České národní rady (dále jen
"předsednictvo"). Členové Rady
jsou jmenováni na dobu pěti let, a to i opětovně;
v takovém případě však ne na
více než dvě po sobě jdoucí funkční
období. Rada má patnáct členů.
2) Rada je ze své činnosti odpovědná
předsednictvu.
3) Členství v Radě je veřejnou funkcí
[§ 124 odst. 1 zákoníku práce].
V souvislosti s jejím výkonem přísluší
členům Rady přiměřená
odměna [§ 124 odst. 2 zákoníku práce].
1) Členství v Radě je neslučitelné
s funkcí poslance, předsedy nebo místopředsedy
vlády, ministra, vedoucího jiného ústředního
orgánu státní správy nebo jejich náměstků.
2) Člen Rady nesmí mít funkce v politických
stranách nebo politických hnutích ani nesmí
aktivně jménem těchto stran nebo hnutí
veřejně vystupovat nebo působit v jejich
prospěch; dále nesmí být členem
orgánů společností, které působí
v oblasti rozhlasového vysílání, ani
zastupovat obchodní zájmy, které by mohly
nepříznivě ovlivňovat jeho nestrannost
a objektivitu rozhodování. Člen Rady nebo
osoby jemu blízké [§ 116 občanského
zákoníku] nesmějí mít žádný
finanční zájem na provozování
rozhlasového vysílání daný
vlastnictvím či jinak.
1) Členství v Radě zaniká
a) uplynutím funkčního období,
b) vzdáním se funkce,
c) úmrtím,
d) odvoláním z funkce.
2) Předsednictvo České národní
rady člena Rady z funkce odvolá,
a) zaniknou-li předpoklady pro výkon funkce uvedené
v § 5 nebo
b) byl-li odsouzen pro úmyslný trestný čin
anebo
c) nevykonává-li po dobu více než jednoho
roku funkci.
Předsednictvo vydá svým usnesením
statut Rady, ve kterém upraví podrobnosti o činnosti
Rady a výši přiměřené
odměny [§ 124 odst. 2 zákoníku práce]
jejích členů.
1) Do působnosti Rady náleží:
a) zřizovat a zrušovat regionální rozhlasová
studia Českého rozhlasu (dále jen "rozhlasová
studia"),
b) jmenovat a odvolávat generálního ředitele
Českého rozhlasu (dále jen "ředitel")
a na jeho návrh ředitele rozhlasových studií,
c) schvalovat na návrh ředitele Statut Českého
rozhlasu,
d) schvalovat rozpočet Českého rozhlasu,
e) stanovit podíl rozhlasových pořadů
vyrobených Českým rozhlasem a podíl
rozhlasových pořadů vyrobených ostatními
výrobci se sídlem nebo trvalým pobytem v
České republice v rozhlasovém vysílání
Českého rozhlasu,
f) rozhodovat o stížnostech týkajících
se ředitele Českého rozhlasu.
2) Rada předkládá předsednictvu výroční
zprávu o činnosti a hospodaření Českého
rozhlasu.
3) Činnost Rady a náklady na odměny jejích
členů se hradí z prostředků
Českého rozhlasu.
1) Statutárním orgánem Českého
rozhlasu je ředitel. Při jeho jmenování
a odvolávání se použije § 5 obdobně.
Ředitel nemůže být členem Rady.
2) Ředitel řídí provoz Českého
rozhlasu a vykonává rozhodnutí Rady. Ze své
činnosti je odpovědný Radě a zúčastňuje
se jejího zasedání.
1) Finančními zdroji Českého rozhlasu
jsou zejména
a) výnos z poplatků z rozhlasových přijímačů
podléhajících evidenci placených poplatníky
s trvalým pobytem nebo sídlem v České
republice a
b) příjem z vlastní podnikatelské
činnosti.
2) Český rozhlas může dostat účelovou
dotaci ze státního rozpočtu České
republiky, která však nemůže být
poskytnuta na krytí ztráty v hospodaření.
Český rozhlas je oprávněný
vykonávat za podmínek stanovených právními
předpisy podnikatelskou činnost, která nesmí
ohrozit jeho poslání (§ 2). Finanční
příjmy získané podnikatelskou činností
použije Český rozhlas především
k financování rozhlasového vysílání.
1) Součástí Českého rozhlasu
jsou zejména Regionální rozhlasové
studio v Plzni, Regionální rozhlasovém studio
v Českých Budějovicích, Regionální
rozhlasové studio v Praze, Regionální rozhlasové
studio v Ústí nad Labem, Regionální
rozhlasové studio v Hradci Králové, Regionální
rozhlasové studio v Brně a Regionální
rozhlasové studio v Ostravě, případně
regionální rozhlasová studia zřízená
na základě § 8 písm. a).
2) Ředitel rozhlasového studia je oprávněn
činit jménem Českého rozhlasu právní
úkony týkající se rozhlasového
studia s výjimkou zcizení a zatížení
nemovitostí. Ředitel rozhlasového studia
je za činnost rozhlasového studia odpovědný
řediteli.
2) Rozhlasová studia mají v rámci své
činnosti oprávnění obdobná
podle § 3 s výjimkou oprávnění
podle písm. c)
1) Český rozhlas může v přiměřeném
rozsahu poskytnout technickou a výrobní základnu
pro potřeby Československého rozhlasu a Slovenského
rozhlasu. Rozsah se stanoví v ročních smlouvách
uzavíraných mezi Českým rozhlasem
a Československým rozhlasem nebo Slovenským
rozhlasem.
2) Český rozhlas poskytne bezúplatně
potřebný vysílací čas státním
orgánům pro výzvy v krizových situacích
a pro jiná důležitá oznámení
určená veřejnosti.
1) Předsednictvo jmenuje do jednoho měsíce
ode dne účinnosti tohoto zákona Radu. Rada
jmenuje do jednoho měsíce ode dne svého jmenování
ředitele.
2) Do doby jmenování ředitele řídí
Český rozhlas prozatímní ředitel,
kterého jmenuje vláda České republiky.
Prozatímnímu řediteli nepříslušejí
oprávnění podle § 8 odstavec 1.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem ....................
Obecná část
Zákon čís. 136/1991 Sb., o rozdělení
působnosti mezi Českou a Slovenskou Federativní
Republiku a Českou republiku a Slovenskou republiku ve
věcech tisku a jiných informačních
prostředků svěřil svým ustanovením
§ 2 písm. c/ do působnosti České
republiky zřizovat mj. rozhlasové organizace, kterou
je ve smyslu ust. § 4 citovaného zákona Český
rozhlas. Je věcí České republiky přijmout
právní úpravu jeho postavení při
respektování právní úpravy
na úseku rozhlasového a televizního vysílání
prováděné podle ust. § 1 písm.
b/ zákona čís. 136/1991 Sb. především
zákonem Federálního shromáždění,
který upraví právní podmínky
rozhlasového a televizního vysílání.
Osnova připravovaného zákona FS o rozhlasovém
a televizním vysílání předpokládá
upravit vedle soukromoprávního sektoru vysílání
(oprávnění k vysílání
je založeno licencí k vysílání)
též sektor vysílání veřejnoprávní,
do kterého řadí provozovatele rozhlasového
vysílání ze zákona, tedy provozovatele,
jež k vysílání opravňuje mj.
zákon České národní rady.
Osnova zákona o Českém rozhlasu předpokládá
zřídit Český rozhlas jako veřejnoprávní
instituci, ex legem oprávněnou k rozhlasovému
vysílání. Jeho právní postavení
se upravuje tak, aby mohl plnit úkoly na něj kladené
obecnými zásadami vysílání
vyplývajícími z požadavku zajistit svobodu
projevu a právo na informace. S ohledem na základní
poslání Českého rozhlasu, kterým
je sloužit veřejnému zájmu, přispívat
k utváření demokratické společnosti
a odrážet její názorovou pluralitu,
se konstituuje jako subjekt především ekonomicky
ale i jinak zásadně nezávislý na státu
a jeho orgánech, které smějí do jeho
činnosti zasahovat jen na základě příslušných
právních předpisů.
Osnova vychází z kontinentálního,
evropského modelu vysílání, který
v intencích duality dané existencí soukromoprávního
a veřejnoprávního sektoru vysílání
klade na veřejnoprávní sektor úkoly
korespondující zájmu občanské
společnosti na současném plnění
všech funkcí rozhlasového vysílání,
tj. funkce informační, kulturní, vzdělávací
a zábavní. Adekvátně těmto
úkolům a v souladu s jejich šíří,
kterou patrně zejména v počáteční
etapě svého vývoje soukromoprávní
sektor rozhlasového vysílání plně
nepostihne (první zkušenosti z regionálního
zkušebního vysílání, ve kterém
zatím převažují zábavné,
především hudební programy, tomu nasvědčují),
se Českému rozhlasu vytvářejí
podmínky pro jejich plnění především
co do způsobu jeho financování a rozsahu
jeho oprávnění.
Cílem navrhovaného zákona je současně
konstituovat právní postavení Českého
rozhlasu v kontextu soukromoprávního sektoru vysílání
tak, aby prerogativa, kterými bude Český
rozhlas nadán tímto zákonem oproti soukromoprávnímu
sektoru vysílání, byla minimální
a korespondovala toliko jeho specifickým úkolům,
které bude plnit.
Zvláštní část
K § 1
Český rozhlas se zřizuje jako nestátní,
avšak veřejnoprávní instituce nadaná
ex legem právní subjektivitou a z tohoto zákona
oprávněná k rozhlasovému vysílání.
Veřejnoprávní forma Českého
rozhlasu se volí s ohledem na úkoly, které
Český rozhlas podle tohoto zákona plní.
Jeho nestátní charakter je konstituován jako
důsledek požadavku nezávislosti Českého
rozhlasu na státu a jeho orgánech.
Sídlem Českého rozhlasu se stanoví
hlavní město České republiky.
S ohledem na nezávislost Českého rozhlasu
na státu přirozeně absentuje vzájemná
odpovědnost za závazky.
K § 2
Českému rozhlasu chápanému jako veřejnoprávní
subjekt se ukládá povinnost zajistit realizaci občanského
práva na informace a svobodu projevu a neorientovat se
ve své činnosti jednostranně na určitý,
pouze skupinový názor a zájem včetně
zájmu státu. Na rozdíl od soukromoprávního
sektoru vysílání je Český rozhlas
povinen svým rozhlasovým vysíláním
plnit všechny jeho funkce současně a na celém
území České republiky, což je
koneckonců dalším důvodem pro jeho pojetí
jako veřejnoprávní instituce.
K § 3
Rozsahem odpovídajícím šíři
úkolů na Český rozhlas tímto
zákonem kladených se upravují demonstrativním
způsobem jeho oprávnění především
v oblasti hlavního předmětu jeho činnosti,
kterým je rozhlasové vysílání.
Osnova vytváří předpoklady pro spolupráci
se Slovenským rozhlasem a s Československým
rozhlasem. Český rozhlas převezme v rámci
převodu majetku z Československého rozhlasu
alespoň část jeho archívních
fondů a umožňuje se proto i dalším
zájemcům podílet se na jejich využívání.
Českému rozhlasu se umožňuje podle aktuálních
potřeb a ekonomických možností zřizovat,
popřípadě zrušovat rozhlasová
studia.
K § 4
S ohledem na postulovanou nezávislost Českého
rozhlasu na státních orgánech je Český
rozhlas pojat jako samosprávný právní
subjekt, jehož nejvyšší orgán je
přímo závislý toliko na předsednictvu
zákonodárného sboru České republiky.
Osnova předpokládá rozšířit
kreační pravomoc předsednictva ČNR
o členy Rady Českého rozhlasu. S přihlédnutím
k mnohosti úkolů, které bude Rada plnit,
je členství v Radě pojato jako veřejná
funkce, k jejímuž výkonu bude člen Rady
dlouhodobě uvolněn.
K § 5
V zájmu nezávislosti Českého rozhlasu
se upravuje inkompatibilita se členstvím v orgánu,
který členy Rady jmenuje a s některými
funkcemi v orgánech moci výkonné. V zájmu
objektivní a nestranné činnosti Českého
rozhlasu a Rady Českého rozhlasu jako jeho nejvyššího
orgánu se zakazuje, aby člen rady zastával
jakékoliv parciální zájmy, které
by mohly ohrožovat jeho nestrannost, především
v soukromoprávním sektoru rozhlasového vysílání.
S ohledem na nebezpečí stranického partikularismu
a politizaci Rady se jejím členům zakazuje,
aby reprezentovali politické zájmy a přirozeně
nesmějí zastupovat ani zájmy obchodní,
jejichž prosazováním se zpochybňuje
objektivita rozhodování. Půjde především
o obchodní zájmy v oblasti vlastního rozhlasového
vysílání, současně však
i o zájmy v oblasti výroby technických zařízení
pro toto vysílání atp. Nastíněný
veřejný zájem na nestrannosti členů
Rady vede k tomu, že předmětný zákaz
dopadá i na osoby členu Rady blízké.
K § 6
Zákon upravuje zánik členství v Radě
tak, aby šlo o funkční orgán způsobilý
objektivně a efektivně jednat a rozhodovat ve věcech
náležejících do jeho působnosti.
Nepřipouští se proto možnost uvážení,
pokud jde o rozhodnutí o odvolání člena
Rady, je-li naplněna některá ze skutkových
podstat osnovou předvídaná.
K § 7
Zásady činnosti Rady, především
pravidla jejího jednání a rozhodování
upraví statutem orgán, který její
členy jmenuje.
K § 8
Vymezuje se působnost Rady a v ustanovení odstavce
2 její pravomoc. Rada je koncepčním orgánem
Českého rozhlasu, který s ohledem na tuto
svou povahu rozhoduje toliko o strategických otázkách
a nemůže rozhodovat v běžném, operativním
řízení provozu Českého rozhlasu,
které přísluší generálnímu
řediteli.
Do působnosti Rady náležejí jen nejzávažnější
rozhodnutí, která se dotýkají celého
Českého rozhlasu a vztahují se k delším
časovým horizontům.
Upravuje se rovněž finanční zabezpečení
činnosti Rady a povinností předkládat
předsednictvu České národní
radě výroční zprávu o činnosti
též její další vztah k zákonodárnému
sboru České republiky, který je promítnutím
zásady odpovědnosti Rady předsednictvu České
národní rady.
K § 9
Na rozdíl od Rady Českého rozhlasu je jeho
generální ředitel orgánem oprávněným
za Český rozhlas jednat navenek jako jeho na Radě
v řízení provozu Českého rozhlasu
nezávislý statutární orgán
s tím, že ředitel realizuje rozhodnutí
Rady. Ředitel vystupuje za Český rozhlas
v pracovněprávních vztazích, pokud
toto své oprávnění nedeleguje na jiné
vedoucí pracovníky Českého rozhlasu.
Podrobnosti vztahu Rady a ředitele se upraví ve
statutu Českého rozhlasu.
K § 10
Osnova vymezuje finanční zdroje příjmů
Českého rozhlasu způsobem odpovídajícím
jeho veřejnoprávnímu charakteru. V souvislosti
s úkoly, které Český rozhlas ve společnosti
plní, se jako jeden z jeho možných finančních
zdrojů zakotvuje účelová dotace ze
státního rozpočtu s tím, že hlavním
zdrojem příjmů budou výnosy z poplatků
z rozhlasových přijímačů podléhajících
evidenci a příjmy z vlastní podnikatelské
činnosti, která nemusí být nutně
zaměřena výlučně na oblast
rozhlasového vysílání.
Dotace ze státního rozpočtu je zdrojem sekundárním,
na který z tohoto zákona Českému rozhlasu
nevzniká právní nárok. Účelová
dotace může být poskytnuta především
na konkrétní projekty rozhlasových programů,
např. vzdělávacích a naučných.
K § 11
Podnikatelská činnost je vedlejším druhem
činnosti Českého rozhlasu, který slouží
především k zajištění prostředků
pro realizaci hlavního předmětu činnosti,
jako taková však nesmí ohrozit základní
poslání Českého rozhlasu, které
je vymezeno v ustanovení § 2 osnovy.
K § 12
Osnova předně deklaruje právní existenci
již existujících rozhlasových studií
a současně vytváří právní
podmínky pro zřizování dalších,
případně pro změny ve stávající
jejich struktuře (např. změna sídla).
Upravuje se rámcovým způsobem postavení
rozhlasového studia, které jako součást
Českého rozhlasu nemá právní
subjektivitu, jeho ředitel je však oprávněn
jménem Českého rozhlasu ve věcech
rozhlasového studia jednat. Bližší úprava
postavení rozhlasového studia bude obsažena
ve statutu Českého rozhlasu, který vymezí
též vztahy ředitele Českého rozhlasu
a rozhlasového studia a upraví podrobně organizační
strukturu Českého rozhlasu.
K § 13
Osnova upravuje rámcovým způsobem vztah Českého
rozhlasu především k Československému
rozhlasu s tím, že roční rozsah spolupráce
těchto subjektů bude stanoven příslušnými
smlouvami.
Státním orgánům, které mohou
zasahovat do rozhlasového vysílání
jen na základě zákona se v mimořádných
situacích (např. přírodní katastrofy,
pátrání po nezvěstných osobách
atp.) dává možnost do vysílání
vstoupit a šířit pro obyvatelstvo potřebné
informace prostřednictvím rozhlasového vysílání.
K § 14
S ohledem na nutnost urychleného ustavení Rady podmíněnou
zájmem na řádném postupu při
převádění majetku z Československého
rozhlasu na Český rozhlas se ukládá
povinnost ustavit Radu v krátkém časovém
termínu.