Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslance ČNR Martina Bursíka
na předsedu vlády České republiky
Petra Pitharta a ministra pro hospodářskou politiku
a rozvoj České republiky Karla Dybu:
"Vážený pane předsedo vlády,
vážený pane ministře, teprve po informaci
náměstka primátora hl. m. Prahy Ing. F. Poláka
(v odpovědi na interpelaci poslance) o tom, že "projednává
dohodu mezi hl. m. Prahou a Ministerstvem pro hospodářskou
politiku a rozvoj, aby vnější okruh byl řešen
v rámci výstavby dálniční sítě
republiky a za zdroje vlády ČR" se cítím
oprávněn interpelovat na půdě České
národní rady ve věci Základního
komunikačního systému hl.m. Prahy. zároveň
využívám možnosti písemného
podání interpelace, abych regionálním
problémem, který však významem nepochybně
pražský region přesahuje, netratil čas
poslanců zákonodárného sboru.
Interpelace je především adresována
panu ministru pro hospodářskou politiku a rozvoj
K. Dybovi. Pana premiéra Petra Pitharta si pak dovoluji
požádat, aby zvážil posouzení problému
dalšími ministry České vlády,
např. ministrem I. Dejmalem.
IDENTIFIKACE PROBLÉMU:
v roce 1974 byl schválen projekt Základního
komunikačního systému hl. m. Prahy. Cílem
ZÁKOSu bylo zejména nejjednodušším
způsobem vyřešit technicky dopravní
funkce města s prioritou principu "nejkratší
cestou k cíli", s doprovodnou argumentací zvýšit
cestovní rychlost, snížit spotřebu pohonných
hmot, snížit počet nehod, snížit
hlučnost apod. Do konce roku 1990 bylo prostavěno
celkem 7.9 mld Kčs. V provozu je nyní asi 77 km
komunikací, tedy necelá třetina celkové
plánované délky - 236 km. Rozestavěno
je dalších téměř 11 km tras o
celkových rozpočtových nákladech 4.3
mld Kčs.
Zastupitelstvo hl. m. Prahy resp. NVP ustavilo na jaře
r. 1990, pravděpodobně pod vlivem veřejného
mínění (demonstrace a diskuse okolo tunelu
Stromovkou), "Komisi nezávislých odborníků
pro posouzen koncepce ZÁKOS", která zpracovala
Společné stanovisko v červenci 1990. Komise
dospěla k názoru, že ZKS je potřeba
okamžitě přehodnotit, protože životní
prostředí Prahy nejen, že neochraňuje
před dopravní zátěží,
ale v řadě případů jej
dokonce zhoršuje.
Nezůstalo u jediné expertízy.
1. V červnu odevzdal expertízu Svaz dopravních
inženýrů jako obhajobu ZÁKOSu.
2. V listopadu odevzdala expertízu firma Hamburg-Consult,
jejíž hodnocení je založeno na výsledcích
prací Ústavu dopravního inženýrství,
jak firma sama uvádí. Náklady 410.000 DM,
byly financovány z pomoci hamburského senátu,
volba firmy HC se uskutečnila na podnět města
Prahy. Ani nynější náměstek primátora
Ing. F. Polák neví, kdo a proč zvolil právě
firmu HC. Kvalitu expertízy se necítí oprávněn
posuzovat, protože "nic nezadával".
3. Za další expertízu uvádí magistrát
odpovědi prof. Wilhelma Leuzbacha vedoucího Ústavu
pro dopravu při universitě v Karlsruhe, který
navštívil Prahu na pozvání NVP v září
90 a odpověděl po přednášce na
otázky NVP.
4. V listopadu byl na stáži v PÚDISu pracovník
anglické firmy Mott MacDonald z Croydonu. V lednu dodala
jeho firma posudek, který je, ač si sám nároky
nečiní, vydáván Magistrátem
jako další expertíza. Zahraniční
expertízy zpracované po vyjádření
Komise nezávislých odborníků pro posouzení
koncepce ZÁKOS de facto svorně obhajují původní
koncepci ZÁKOSu. Podklady, informace a data použitá
v zahraničních expertízách pocházejí
převážně od autorů ZÁKOSu.
Listopadové plenární zasedání
NVP (21. zasedání ve dnech 14. - 15. 11. 90) reagovalo
na expertízy a mimo jiné doporučilo Radě
NVP "zavést do systému výstavby ZÁKOS
soutěživost v řešení i realisaci
za případné účasti i zahraničních
firem." Rada Zastupitelstva hl. města Prahy se však
v lednu 1991 rozhodla navzdory usnesení jinak - úkoly
pověřila tradičně organisace sobě
podřízené: Útvar hlavního architekta,
Ústav dopravního inženýrství,
výstavbu inženýrských staveb a Ústav
ústředního investora. Vyhodnocení
expertíz svěřila Rada NVP Ústavu dopravního
inženýrství.
Zjednodušené schéma: investor = projektant
= monopolní dodavatel podkladů pro zahraniční
expertízy = vyhodnocovatel expertíz považovali
kooptovaní poslanci NVP za neúnosný. Poslance,
zvolené ve svobodných volbách, zdá
se, netrápí!
PROČ REVIZI SYSTÉMU ZÁKOS?
Především 16 let starý projekt, byť
částečně modifikovaný, nemůže
obstát současným odlišným požadavkům
na funkci dopravního systému hlavního města.
Odpovídal-li projekt, snad úspěšně,
liberálnímu trendu rozvoje individuální
automobilové dopravy 70. let, totálně nevyhovuje
společenským hodnotám současnosti.
Původní projekt roštového dopravního
systému založený na pravoúhlé
síti autostrád protínajících
město v severo-jižním (Severo-jižní
magistrála na václavském náměstí)
a východo-západním směru již
obhajován, podobně jako ve vyspělých
zemích, není. Systém byl přejmenován
na systém radiálně-okružní. Obávám
se však, že novému názvu odpovídající
princip, totiž, že centrum města není
určeno k průjezdu, ale objezdu, přijat nebyl.
Projektované komunikace, které protínají
objezd napříč to dokladují.
Korekce ZÁKOSu však, podle mého názoru,
není jen ve zrušení radiál, jak navrhuje
nepochybně správně Ing. Polák. Systém
by měl být kompletně přehodnocen s
prioritou "město pro lidi, nikoli auta" nebo
chcete-li s prioritou životního prostředí
před dopravní funkcí města. Projekt
musí být doplněn představou o integrovaném
systému hromadné dopravy s cílem jeho konkurenceschopnosti
dopravě individuální. Musí být
rozhodnuto, zdali bude prioritou vybudování vnějšího
okruhu pro odlehčení hlavnímu městu
- to velmi souvisí s navrhovanou položkou ve státním
rozpočtu české republiky na rok 1992.
Praha prostě potřebuje zpracovanou a před
veřejností obhájenou, a tedy veřejností
podporovanou dopravní politiku. Stojí za zvážení
uplatnění moderních principů dopravní
politiky jako např. znepříjemnění
průjezdu omezením rychlosti - např. umístěním
šikan, rolet, příkazů 30 km hod-1(to
je zcela v rozporu s filosofií ZÁKOSu), preferování
MHD (na již existujících autostrádách
zvláštní pruhy pro autobusy, rozvoj tramvajové
dopravy, příměstská železnice
s progresívním růstem cen parkovného
na stanicích ve směru k centru města, červené
vlny na okraji města, systém postupného povinného
zavádění katalyzátorů u vozidel
taxi, policie etc.).
Zodpovědní lidé se nesmí napříště
nechat zaskočit např. takovým faktem, že
zdražení městské hromadné dopravy
se jaksi minulo účinkem a očekávat
s obavami podzimní finanční krizi dopravních
podniků hl. m. Prahy.
PODSTATA INTERPELACE:
1) žádám o informaci o jednáních
mezi Zastupitelstvem hl. m. Prahy a Ministerstvem pro hosp. politiku
a rozvoj a jejich dosavadních výsledcích
2) žádám, aby Ministerstvo pro hospodářskou
politiku a rozvoj a potažmo vláda České
republiky z výše rozvedených důvodů
politických, ekologických, sociologických
při úvahách o zařazení finančních
prostředků do státního rozpočtu
na rok 1992 pro vnější dopravní okruh,
řešený v rámci výstavby dálniční
sít, tyto navrhlo až po:
a) důkladném přezkoumání činnosti
Zastupitelstva hl. m. Prahy a Magistrátního úřadu
ve věci systému ZÁKOS
b) rozbití monopolní vazby projektant, investor,
dodavatel jinými slovy "zavedení soutěživosti",
vytvoření mechanismů zpětných
vazeb, konkursů a veřejné kontroly
c) zjištění stavu revize stávajícího
územního plánu, speciálně koncepce
dopravy
3) zároveň prosím o informování
o zjištěních týkajících
se bodů 2 a, b, c.
Věřím, že považujete, podobně
jako já, současnou dopravní situaci hlavního
města za kritickou a absenci dopravní politiky za
tristní a tedy využijete autority a kompetence České
vlády k zajištění řešení
této situace. Děkuji.
V Praze dne 25. září 1991 | Martin Bursík, v. r." |