ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

393

Návrh

poslanců České národní rady Jiřího Payna a Hany Marvanové

na vydání

zákona České národní rady,

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), a zákon České národní rady č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze

Čl. I

Zákon České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení) se mění a doplňuje takto:

1. § 10 zní:

"§ 10

(1) Dvě nebo více sousedních obcí se mohou na základě dohody sloučit. Území obce po sloučení tvoří území slučovaných obcí.

(2) Sloučení obcí se před uzavřením dohody projedná s okresním úřadem. Název nově vzniklé obce se předem projedná s ministerstvem vnitra České republiky. Patří-li slučované obce do více okresů, projedná se před uzavřením dohody sloučení obcí s vládou České republiky. Vláda současně rozhodne, do kterého okresu sloučená obec patří.

(3) Dohodu o sloučení obcí lze uzavřít na základě rozhodnutí zastupitelstva obce, pokud do třiceti dnů od zveřejnění tohoto rozhodnutí není podán návrh na konání místního referenda o této věci Zákon ČNR č. .../1991 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o místním referendu]. Je-li podán takový návrh, je k uzavření dohody o sloučení obcí nutné souhlasné rozhodnutí místního referenda konaného v obci, ve které byl podán návrh na jeho konání.

(4) Dohoda o sloučení obcí musí obsahovat

a) den, ke kterému se obce slučují,

b) u zanikajících obcí určení jejich majetku, finančních prostředků, ostatních práv a závazků, organizací a zařízení obce

c) vzniká-li nová obec, její název a sídlo jejích orgánů.

(5) Práva a závazky zanikající obce přecházejí buď na nově vzniklou obec, nebo na obec, která při sloučení obcí nezaniká, a to dnem, ke kterému se obce slučují.

(6) Vzniká-li nová obec sloučením více částí, platí na území slučovaných částí obecně závazné vyhlášky, které na tomto území platily před sloučením, a to až do ustavujícího zasedání obecního zastupitelstva."

2. Za § 10 se vkládá nový § 10a, který zní:

"§ 10a

(1) Novou městskou část ve statutárním městě lze zřídit na základě rozhodnutí zastupitelstva města, pokud do třiceti dnů od zveřejnění tohoto rozhodnutí není podán návrh na konání místního referenda o této věci. Je-li podán takový návrh, lze zřídit novou městskou část na základě souhlasného rozhodnutí místního referenda, konaného na území, na němž se navrhuje zřízení nové městské části.

(2) Rozhodnutí o zřízení nové městské části musí obsahovat její název a vypořádání jejích práv a závazků."

3. § 11 zní:

"§ 11

(1) O rozdělení obce na dvě nebo více obcí rozhodne ministerstvo vnitra České republiky na základě rozhodnutí místního referenda, konaného na území odlučující se části obce. Návrh na rozdělení obce může ministerstvo vnitra České republiky zamítnout jen tehdy, pokud by obce po rozdělení nemohly plnit úkoly podle tohoto zákona.

(2) V rozhodnutí ministerstvo vnitra uvede

a) den, ke kterému se obec rozděluje,

b) zda rozdělením obec zaniká a které obce vznikají,

c) názvy obcí po rozdělení obce,

d) rozdělení majetku, finančních prostředků, ostatních práv a závazků, organizací a zařízení obce.

(3) Při rozhodování ministerstvo vnitra vychází z rozhodnutí místního referenda a stanoviska zastupitelstva obce [§ zákona ČNR č. .../1991 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o místním referendu] s přihlédnutím k velikosti území obcí a počtu jejich obyvatel.

(4) Do ustavujícího zasedání zastupitelstva v nově vzniklé obci platí obecně závazné vyhlášky, které platily na jejím území před jejím vznikem."

4. § 26 zní:

"§ 26

Místní referendum upravuje zvláštní zákon [Zákon ČNR č. .../1991 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o místním referendu]."

5. V § 28 se dosavadní znění označuje jako odstavec 1 a za něj se vkládá nový odstavec 2, který zní:

"(2) Rozhodujícím pro počet obyvatel obce je stav k 1. lednu roku, v němž se konají volby do zastupitelstva v obci."

6. V § 36 v odstavci 1 se vypouští písmeno c) a následující písmena se přeznačí.

Za dosavadní písmeno m) se vkládá nové písmeno n), které zní:

"n) schvaluje dohodu o sloučení obce s jinou obcí"

7. Za § 63 se vkládají nové § 63a a §63b, které znějí:

"§ 63a

Rozpuštění zastupitelstva

Ministerstvo vnitra může rozpustit zastupitelstvo v obci, jestliže zastupitelstvo opakovaně i přes upozornění porušuje obecně závazné právní předpisy nebo neplní povinnosti stanovené zákonem.

§ 63b

Dočasná správa obce

(1) Mají-li se konat nové volby [§ 8 zákona ČNR č. .../1991 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o místním referendu], zřídí ministerstvo vnitra správní komisi, která na dobu nezbytně nutnou převezme správu příslušné obce a vykoná přípravy k provedení voleb.

(2) Správní komise při správě obce provádí jen opatření, která nesnesou odkladu.

(3) Správní komise nemůže rozhodovat o

a) založení, zániku, zřízení, zrušení a sloučení organizací a zařízení obce,

b) účasti obce na podnikatelské činnosti právnických a fyzických osob,

c) územním plánu a programu rozvoje územního obvodu obce,

d) rozpočtu obce,

e) územních změnách obce,

f) o koupi a zcizení nemovitého majetku obce.

(2) Výdaje spojené s činností správní komise hradí obec.

(3) Správní komise ukončí svou činnost dnem ustavujícího zasedání nově zvoleného obecního zastupitelstva."

8. Za § 70 se vkládá nový § 70a, který zní:

"§ 70a

Pokud se jedná se o rozdělení obce (§ 11) do 31. 12. 1991 se nepoužijí ustanovení o místním referendu. O rozdělení obce rozhodne ministerstvo vnitra České republiky na základě návrhu obce, který podpořila svým podpisem alespoň jedna desetina oprávněných občanů [§ 3 zákona ČNR č. .../1991 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o místním referendu] a který musí splňovat náležitosti návrhu na konání místního referenda [§ 11 a násl. zákona ČNR č. .../1991 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o místním referendu]."

Čl. II

Zákon České národní rady č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze, se mění takto:

1. § 4 odstavec 1 zní:

"(1) Novou městskou část lze zřídit na základě rozhodnutí zastupitelstva, pokud do třiceti dnů od zveřejnění tohoto rozhodnutí není podán návrh na konání místního referenda [§ 11 a násl. zákona ČNR č. .../1991 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o místním referendu]. Je-li podán takový návrh, lze zřídit novou městskou část na základě souhlasného rozhodnutí místního referenda konaného na území, kde se zřízení nové městské části navrhuje."

2. § 21 zní:

"§ 21

Místní referendum upravuje zvláštní zákon [Zákon ČNR č. .../1991 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o místním referendu]."

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

1. Obecná část

Zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), předpokládá v § 26 odst. 3 zákonnou úpravu pro konání místního referenda v obci. V souvislosti s vypracováním návrhu zákona o volbách do zastupitelstev v obcích a o místním referendu se ukázalo jako nezbytné novelizovat nejen zákon o obcích a zákon o hlavním městě Praze, ale i zákon o volbách do zastupitelstev v obcích. Na potřebu uvést zmíněné zákony do souladu upozornily jednak výbory ČNR, jednak některé obce, které k návrhu zásad vypracovaly svá stanoviska.

Nepřijetím obou navrhovaných zákonů zároveň by mohly vzniknout jisté rozpory mezi zákony, které se týkají obcí, a které by bylo nutno řešit na základě zásady, že "lex posterior derrogat priori", avšak jednalo by se o nepřímou novelu obecních zákonů. Návrh tohoto zákona má naznačené situaci předejít explicitní novelizací.

Původní představa obecního zřízení o slučování a rozdělování obcí se ukázala jako obtížně proveditelná (a to bez ohledu na chybějící zákon o referendu), na což shodně upozornily jak výbory ČNR, tak i mnohé obce.

Návrh zákona se pokouší přesněji řešit postup rozdělování a slučování obcí a s tím spojenou problematiku právní kontinuity obce. V souvislosti s tím vyvstala otázka, kdo má v nově vzniklé obci spravovat její záležitosti do doby, kdy se sejde po konání nových voleb ustavující schůze zastupitelstva v nové obci.

Navrhovaná úprava zavádí nový pojem "správní komise", která má být ministerstvem vnitra v takových situacích vytvořena, aby po nezbytně nutnou dobu spravovala obecní záležitosti. Její pravomoc je však podstatným způsobem omezena oproti pravomoci samosprávných orgánů obce. V podstatě totožným způsobem se řešil zmíněný problém v období tzv. první republiky.

2. Zvláštní část

k čl.I:

Oproti původnímu znění § 10 obecního zřízení, který předpokládal obligatorní konání referenda při slučování obcí, předložený návrh přejímá postup, jaký byl navržen pro města v § 10 odst. 2, to jest referendum fakultativní. Kromě toho se jeví jako potřebné upřesnění podmínek dohody o sloučení obcí.

Vložený § 10a řeší postup zřizování nové městské části ve statutárních městech.

Rovněž při rozdělení obce v § 11 se ukázalo jako potřebné podrobněji specifikovat podmínky takového postupu.

V § 26 se čistě z důvodů systematických ponechává tato věta v novelizovaném zákoně.

V § 36 pouze o promítnutí navrhovaného zákona o volbách do zastupitelstev v obcích a o místním referendu do dosavadního textu zákona o obcích.

V § 63a se pro dočasnou správu obce zavádí pojem správní komise. Je nutný pro případy nových voleb, které volební zákon zná, avšak obecní zákon s nimi nepočítá. V druhém a třetím odstavci jsou taxativním, velice širokým, výčtem pravomoci správní komise omezeny. Zároveň se ukazuje na základě zkušeností (např. i v zastupitelstvu hlavního města Prahy), že mohou nastat okolnosti, kdy je zastupitelstvo nefunkční, například buď proto, že jeho členové se neúčastní schůzí zastupitelstva které je díky tomu neschopné přijmout jakékoliv usnesení, nebo proto, že obecně závazné předpisy programově porušují a bylo by potřeba jej rozpustit a vyhlásit nové volby. Dosavadní znění zákona o obcích znalo pouze institut nápravy nesprávných opatření orgánů obce, ale neumožňuje řešit případy, kdy obec neplní úkoly stanovené zákonem.

§ 70a pamatuje na případy obcí, které se již dlouhou dobu připravují k rozdělení, aby tak mohly učinit ke konci kalendářního roku, jak to předpokládá § 12 zákona o obcích. Pro rozdělení obcí do 31. 12. 1991 se stanoví zjednodušený postup, kdy se obec rozdělí rozhodnutím ministerstva vnitra ČR, aniž je zapotřebí konat o této věci místní referendum. To se přechodně nahrazuje požadavkem, aby návrh obce na rozdělení byl doplněn podpisovými listinami s podpisy jedné desetiny oprávněných občanů.

K Čl. II

Obdobným způsobem jako u obcí se promítají změny do zákona o hlavním městě Praze.

V Praze dne 1. října 1991

Jiří PAYNE v.r.

Hana MARVANOVÁ v.r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP