Zákon České národní rady č.
367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení)
se mění a doplňuje takto:
1. § 10 zní:
(1) Dvě nebo více sousedních obcí
se mohou na základě dohody sloučit. Území
obce po sloučení tvoří území
slučovaných obcí.
(2) Sloučení obcí se před uzavřením
dohody projedná s okresním úřadem.
Název nově vzniklé obce se předem
projedná s ministerstvem vnitra České republiky.
Patří-li slučované obce do více
okresů, projedná se před uzavřením
dohody sloučení obcí s vládou České
republiky. Vláda současně rozhodne, do kterého
okresu sloučená obec patří.
(3) Dohodu o sloučení obcí lze uzavřít
na základě rozhodnutí zastupitelstva obce,
pokud do třiceti dnů od zveřejnění
tohoto rozhodnutí není podán návrh
na konání místního referenda o této
věci Zákon ČNR č. .../1991 Sb.,
o volbách do zastupitelstev v obcích a o místním
referendu]. Je-li podán takový
návrh, je k uzavření dohody o sloučení
obcí nutné souhlasné rozhodnutí místního
referenda konaného v obci, ve které byl podán
návrh na jeho konání.
(4) Dohoda o sloučení obcí musí obsahovat
a) den, ke kterému se obce slučují,
b) u zanikajících obcí určení
jejich majetku, finančních prostředků,
ostatních práv a závazků, organizací
a zařízení obce
c) vzniká-li nová obec, její název
a sídlo jejích orgánů.
(5) Práva a závazky zanikající obce
přecházejí buď na nově vzniklou
obec, nebo na obec, která při sloučení
obcí nezaniká, a to dnem, ke kterému se obce
slučují.
(6) Vzniká-li nová obec sloučením
více částí, platí na území
slučovaných částí obecně
závazné vyhlášky, které na tomto
území platily před sloučením,
a to až do ustavujícího zasedání
obecního zastupitelstva."
2. Za § 10 se vkládá nový § 10a,
který zní:
(1) Novou městskou část ve statutárním
městě lze zřídit na základě
rozhodnutí zastupitelstva města, pokud do třiceti
dnů od zveřejnění tohoto rozhodnutí
není podán návrh na konání
místního referenda o této věci. Je-li
podán takový návrh, lze zřídit
novou městskou část na základě
souhlasného rozhodnutí místního referenda,
konaného na území, na němž se
navrhuje zřízení nové městské
části.
(2) Rozhodnutí o zřízení nové
městské části musí obsahovat
její název a vypořádání
jejích práv a závazků."
3. § 11 zní:
(1) O rozdělení obce na dvě nebo více
obcí rozhodne ministerstvo vnitra České republiky
na základě rozhodnutí místního
referenda, konaného na území odlučující
se části obce. Návrh na rozdělení
obce může ministerstvo vnitra České
republiky zamítnout jen tehdy, pokud by obce po rozdělení
nemohly plnit úkoly podle tohoto zákona.
(2) V rozhodnutí ministerstvo vnitra uvede
a) den, ke kterému se obec rozděluje,
b) zda rozdělením obec zaniká a které
obce vznikají,
c) názvy obcí po rozdělení obce,
d) rozdělení majetku, finančních prostředků,
ostatních práv a závazků, organizací
a zařízení obce.
(3) Při rozhodování ministerstvo vnitra vychází
z rozhodnutí místního referenda a stanoviska
zastupitelstva obce [§ zákona ČNR č.
.../1991 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích
a o místním referendu] s přihlédnutím
k velikosti území obcí a počtu jejich
obyvatel.
(4) Do ustavujícího zasedání zastupitelstva
v nově vzniklé obci platí obecně závazné
vyhlášky, které platily na jejím území
před jejím vznikem."
4. § 26 zní:
Místní referendum upravuje zvláštní
zákon [Zákon ČNR č. .../1991 Sb.,
o volbách do zastupitelstev v obcích a o místním
referendu]."
5. V § 28 se dosavadní znění označuje
jako odstavec 1 a za něj se vkládá nový
odstavec 2, který zní:
"(2) Rozhodujícím pro počet obyvatel
obce je stav k 1. lednu roku, v němž se konají
volby do zastupitelstva v obci."
6. V § 36 v odstavci 1 se vypouští písmeno
c) a následující písmena se přeznačí.
Za dosavadní písmeno m) se vkládá
nové písmeno n), které zní:
"n) schvaluje dohodu o sloučení obce s jinou
obcí"
7. Za § 63 se vkládají nové § 63a
a §63b, které znějí:
Ministerstvo vnitra může rozpustit zastupitelstvo
v obci, jestliže zastupitelstvo opakovaně i přes
upozornění porušuje obecně závazné
právní předpisy nebo neplní povinnosti
stanovené zákonem.
(1) Mají-li se konat nové volby [§
8 zákona ČNR č. .../1991 Sb., o volbách
do zastupitelstev v obcích a o místním referendu],
zřídí ministerstvo vnitra správní
komisi, která na dobu nezbytně nutnou převezme
správu příslušné obce a vykoná
přípravy k provedení voleb.
(2) Správní komise při správě
obce provádí jen opatření, která
nesnesou odkladu.
(3) Správní komise nemůže rozhodovat
o
a) založení, zániku, zřízení,
zrušení a sloučení organizací
a zařízení obce,
b) účasti obce na podnikatelské činnosti
právnických a fyzických osob,
c) územním plánu a programu rozvoje územního
obvodu obce,
d) rozpočtu obce,
e) územních změnách obce,
f) o koupi a zcizení nemovitého majetku obce.
(2) Výdaje spojené s činností správní
komise hradí obec.
(3) Správní komise ukončí svou činnost
dnem ustavujícího zasedání nově
zvoleného obecního zastupitelstva."
8. Za § 70 se vkládá nový § 70a,
který zní:
Pokud se jedná se o rozdělení obce (§
11) do 31. 12. 1991 se nepoužijí ustanovení
o místním referendu. O rozdělení obce
rozhodne ministerstvo vnitra České republiky na
základě návrhu obce, který podpořila
svým podpisem alespoň jedna desetina oprávněných
občanů [§ 3 zákona ČNR č.
.../1991 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích
a o místním referendu] a který musí
splňovat náležitosti návrhu na konání
místního referenda [§ 11 a násl.
zákona ČNR č. .../1991 Sb., o volbách
do zastupitelstev v obcích a o místním referendu]."
Zákon České národní rady č.
418/1990 Sb., o hlavním městě Praze, se mění
takto:
1. § 4 odstavec 1 zní:
"(1) Novou městskou část lze zřídit
na základě rozhodnutí zastupitelstva, pokud
do třiceti dnů od zveřejnění
tohoto rozhodnutí není podán návrh
na konání místního referenda [§
11 a násl. zákona ČNR č. .../1991
Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o místním
referendu]. Je-li podán takový návrh,
lze zřídit novou městskou část
na základě souhlasného rozhodnutí
místního referenda konaného na území,
kde se zřízení nové městské
části navrhuje."
2. § 21 zní:
Místní referendum upravuje zvláštní
zákon [Zákon ČNR č. .../1991 Sb.,
o volbách do zastupitelstev v obcích a o místním
referendu]."
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích
(obecní zřízení), předpokládá
v § 26 odst. 3 zákonnou úpravu pro konání
místního referenda v obci. V souvislosti s vypracováním
návrhu zákona o volbách do zastupitelstev
v obcích a o místním referendu se ukázalo
jako nezbytné novelizovat nejen zákon o obcích
a zákon o hlavním městě Praze, ale
i zákon o volbách do zastupitelstev v obcích.
Na potřebu uvést zmíněné zákony
do souladu upozornily jednak výbory ČNR, jednak
některé obce, které k návrhu zásad
vypracovaly svá stanoviska.
Nepřijetím obou navrhovaných zákonů
zároveň by mohly vzniknout jisté rozpory
mezi zákony, které se týkají obcí,
a které by bylo nutno řešit na základě
zásady, že "lex posterior derrogat priori",
avšak jednalo by se o nepřímou novelu obecních
zákonů. Návrh tohoto zákona má
naznačené situaci předejít explicitní
novelizací.
Původní představa obecního zřízení
o slučování a rozdělování
obcí se ukázala jako obtížně
proveditelná (a to bez ohledu na chybějící
zákon o referendu), na což shodně upozornily
jak výbory ČNR, tak i mnohé obce.
Návrh zákona se pokouší přesněji
řešit postup rozdělování a slučování
obcí a s tím spojenou problematiku právní
kontinuity obce. V souvislosti s tím vyvstala otázka,
kdo má v nově vzniklé obci spravovat její
záležitosti do doby, kdy se sejde po konání
nových voleb ustavující schůze zastupitelstva
v nové obci.
Navrhovaná úprava zavádí nový
pojem "správní komise", která má
být ministerstvem vnitra v takových situacích
vytvořena, aby po nezbytně nutnou dobu spravovala
obecní záležitosti. Její pravomoc je
však podstatným způsobem omezena oproti pravomoci
samosprávných orgánů obce. V podstatě
totožným způsobem se řešil zmíněný
problém v období tzv. první republiky.
k čl.I:
Oproti původnímu znění § 10 obecního
zřízení, který předpokládal
obligatorní konání referenda při slučování
obcí, předložený návrh přejímá
postup, jaký byl navržen pro města v §
10 odst. 2, to jest referendum fakultativní. Kromě
toho se jeví jako potřebné upřesnění
podmínek dohody o sloučení obcí.
Vložený § 10a řeší postup
zřizování nové městské
části ve statutárních městech.
Rovněž při rozdělení obce v §
11 se ukázalo jako potřebné podrobněji
specifikovat podmínky takového postupu.
V § 26 se čistě z důvodů systematických
ponechává tato věta v novelizovaném
zákoně.
V § 36 pouze o promítnutí navrhovaného
zákona o volbách do zastupitelstev v obcích
a o místním referendu do dosavadního textu
zákona o obcích.
V § 63a se pro dočasnou správu obce zavádí
pojem správní komise. Je nutný pro případy
nových voleb, které volební zákon
zná, avšak obecní zákon s nimi nepočítá.
V druhém a třetím odstavci jsou taxativním,
velice širokým, výčtem pravomoci správní
komise omezeny. Zároveň se ukazuje na základě
zkušeností (např. i v zastupitelstvu hlavního
města Prahy), že mohou nastat okolnosti, kdy je zastupitelstvo
nefunkční, například buď proto,
že jeho členové se neúčastní
schůzí zastupitelstva které je díky
tomu neschopné přijmout jakékoliv usnesení,
nebo proto, že obecně závazné předpisy
programově porušují a bylo by potřeba
jej rozpustit a vyhlásit nové volby. Dosavadní
znění zákona o obcích znalo pouze
institut nápravy nesprávných opatření
orgánů obce, ale neumožňuje řešit
případy, kdy obec neplní úkoly stanovené
zákonem.
§ 70a pamatuje na případy obcí, které
se již dlouhou dobu připravují k rozdělení,
aby tak mohly učinit ke konci kalendářního
roku, jak to předpokládá § 12 zákona
o obcích. Pro rozdělení obcí do 31.
12. 1991 se stanoví zjednodušený postup, kdy
se obec rozdělí rozhodnutím ministerstva
vnitra ČR, aniž je zapotřebí konat o
této věci místní referendum. To se
přechodně nahrazuje požadavkem, aby návrh
obce na rozdělení byl doplněn podpisovými
listinami s podpisy jedné desetiny oprávněných
občanů.
K Čl. II
Obdobným způsobem jako u obcí se promítají
změny do zákona o hlavním městě
Praze.