ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

384

VLÁDNÍ NÁVRH

Zákon

České národní rady

ze dne ........................,

o některých opatřeních v soudnictví, o volbách přísedících, jejich zproštění a odvolání z funkce a o státní správě soudů České republiky

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

§ 1

Účel zákona

Účelem tohoto zákona je zřídit některé soudy pro vyřizování věcí určitého druhu z obvodu jednoho nebo několika krajských soudů, stanovit úpravu působnosti některých okresních soudů, určit sídla a obvody soudů České republiky, upravit volbu přísedících okresních a krajských soudů, jejich zproštění a odvolání z funkce, jakož i upravit státní správu soudů a vyřizování stížností na postup soudů.

Část první

Zřízení krajských obchodních soudů

Krajské obchodní soudy

§ 2

Zřizují se

a) krajský obchodní soud v Praze s působností pro území hlavního města Prahy a Středočeského kraje,

b) krajský obchodní soud v Brně s působností pro území Jihomoravského kraje,

c) krajský obchodní soud v Ostravě s působností pro území Severomoravského kraje.

§ 3

Krajské obchodní soudy uvedené v § 2 rozhodují v obvodu své působnosti v obchodních věcech, o nichž zvláštní zákon [§ 9 odst. 3, 4 zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů] stanoví, že v nich rozhodují krajské soudy jako soudy prvního stupně a v nichž by jinak byla dána působnost krajských soudů [§ 13 odst. 1 zákona č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích].

Část druhá

Úprava působnosti některých obvodních soudů

§ 4

Obvodní soud pro Prahu 2 vyřizuje trestní věci z obvodů soudů v hlavním městě Praze proti pachatelům trestných činů spáchaných porušením předpisů silničního, železničního, leteckého a plavebního provozu a provozu podzemní dráhy včetně trestného činu ohrožení pod vlivem návykové látky podle § 201 trestního zákona [Zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů.].

§ 5

Obvodní soud pro Prahu 6 vyřizuje trestní věci z obvodů okresních soudů České republiky, obvodních soudů v hlavním městě Praze a městského soudu v Brně, týkající se občanů České a Slovenské Federativní Republiky, kteří měli naposledy trvalý pobyt na území České republiky, ve kterých se koná řízení podle čl. 10, 13, 14 a 15 Úmluvy o předávání osob, odsouzených k trestu odnětí svobody k výkonu trestu ve státě, jehož jsou státními občany [Vyhláška ministra zahraničních věcí č. 123/1980 Sb.].

Část třetí

Sídla a obvody soudů

§ 6

Nejvyšší soud České republiky

Sídlem Nejvyššího soudu České republiky (dále jen "Nejvyšší soud") je hlavní město Praha.

§ 7

Krajské soudy

/1/ Obvody a sídla krajských soudů se shodují s územím a sídlem krajů [§ 3 body 1 až 7 zákona č. 36/1960 Sb., o územním členění státu].

/2/ Obvod městského soudu v Praze se shoduje s územím hlavního města Prahy; sídlem městského soudu v Praze je hlavní město Praha.

/3/ Obvod krajského obchodního soudu v Praze se shoduje s územím hlavního města Prahy a územím Středočeského kraje; sídlem krajského obchodního soudu v Praze je hlavní město Praha.

/4/ Obvod krajského obchodního soudu v Brně se shoduje s územím Jihomoravského kraje; jeho sídlem je město Brno.

/5/ Obvod krajského obchodního soudu v Ostravě se shoduje s územím Severomoravského kraje; jeho sídlem je město Ostrava.

§ 8

Okresní soudy

/1/ Obvody a sídla okresních soudů se shodují s územím a sídlem okresů [§ 4 až 10 zákona č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, ve znění zákonného opatření předsednictva ČNR č. 248/1990 Sb.].

/2/ Obvody obvodních soudů v Praze se shodují s obvody těchto soudů ke dni nabytí účinnosti zákona ČNR č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze. Sídlem obvodních soudů v Praze je hlavní město Praha.

/3/ Na území města Brna vykonává působnost okresního soudu městský soud v Brně; jeho obvod se shoduje s územím města Brna a jeho sídlem je město Brno.

Část čtvrtá

Volba přísedících, jejich zproštění a odvolání z funkce a zánik funkce

Volba přísedících

§ 9

/1/ Přísedící okresních a krajských soudů (dále jen "přísedící") volí obecní zastupitelstva [Zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení)] v obvodu příslušného soudu z kandidátů vybraných těmito zastupitelstvy. K navrženým kandidátům si obecní zastupitelstvo vyžádá vyjádření předsedy příslušného soudu.

/2/ V hlavním městě Praze volí přísedící obvodní a místní zastupitelstva [§ 22 odst. 2 zákona ČNR č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze] v obvodu příslušného soudu.

/3/ Přísedícím může být zvolen občan, který splňuje všechny předpoklady pro výkon funkce přísedícího, stanovené zvláštním zákonem [§ 34 odst. 1 zákona č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích], a který je v obvodu obecního zastupitelstva, obvodního zastupitelstva nebo místního zastupitelstva (dále jen "zastupitelstva"), jímž je do funkce volen, přihlášen k trvalému pobytu [Zákon č. 135/1982 Sb., o hlášení a evidenci pobytu občanů] nebo v něm pracuje.

§ 10

/1/ Počet přísedících, kteří mají být pro okresní nebo krajský soud zvoleni, stanoví předseda příslušného soudu. Při stanovení počtu přísedících je třeba přihlížet k tomu, aby jednotliví přísedící zpravidla nezasedali více než 12 dnů v roce.

/2/ Náleží-li obvod příslušného soudu do obvodu několika zastupitelstev, stanoví předseda příslušného soudu potřebný počet přísedících zvlášť pro jednotlivá zastupitelstva; přihlíží přitom k počtu obyvatelstva obvodu příslušné obce nebo její městské části.

§ 11

Osvědčení o zvolení vydá předseda soudu přísedícím nově zvoleným po složení slibu [§ 37 odst. 3 zákona č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích], ostatním přísedícím po opětovném zvolení.

Zproštění a odvolání z funkce přísedícího

§ 12

Zastupitelstvo, které přísedícího zvolilo, jej na jeho žádost této funkce zprostí.

§ 13

/1/ Na návrh příslušného předsedy soudu může být přísedící z funkce odvolán zastupitelstvem, které ho zvolilo, jestliže

a) závažným způsobem porušil své povinnosti přísedícího, nebo

b) přestal splňovat předpoklady stanovené zvláštním zákonem pro výkon funkce přísedícího [§ 34 odst. 1 zákona č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích], nebo

c) jeho zdravotní stav mu nedovoluje řádně vykonávat povinnosti přísedícího.

/2/ Před rozhodnutím o odvolání přísedícího z funkce si zastupitelstvo vyžádá jeho vyjádření.

§ 14

Zánik funkce přísedícího

Přísedící pozbývá své funkce dnem právní moci rozsudku, kterým byl odsouzen pro trestný čin spáchaný úmyslně, nebo dnem právní moci rozhodnutí, kterým byl zbaven způsobilosti k právním úkonům, nebo kterým byla jeho způsobilost k právním úkonům omezena.

Část pátá

Státní správa soudů

§ 15

Úkoly státní správy soudů

/1/ Úkolem státní správy soudů je vytvářet soudům České republiky [§ 1 odst. 1 zákona č. 335/1991 Sb. o soudech a soudcích] podmínky k řádnému výkonu soudnictví zejména po stránce personální, organizační, hospodářské, finanční a výchovné a dohlížet způsobem a v mezích tímto zákonem stanoveným na řádné plnění úkolů soudům svěřených.

/2/ Výkon státní správy soudů České republiky (dále jen "státní správa soudů") nesmí zasahovat do nezávislosti soudů.

§ 16

Orgány státní správy soudů

/1/ Ústředním orgánem státní správy soudů je ministerstvo spravedlnosti České republiky (dále jen "ministerstvo") [§ 11 odst. 1 zákona ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, ve znění pozdějších předpisů].

/2/ Orgány státní správy soudů jsou předseda a místopředseda Nejvyššího soudu a předsedové a místopředsedové krajských a okresních soudů.

Výkon státní správy soudů

§ 17

/1/ Státní správu krajských a okresních soudů vykonává ministerstvo buď přímo nebo prostřednictvím předsedů těchto soudů; státní správu okresních soudů může vykonávat též prostřednictvím předsedů krajských soudů.

/2/ Státní správu Nejvyššího soudu vykonává ministerstvo prostřednictvím předsedy tohoto soudu.

§ 18

Předsedové okresních a krajských soudů a předseda Nejvyššího soudu vykonávají státní správu soudů v rozsahu stanoveném tímto zákonem.

§ 19

/1/ Místopředseda Nejvyššího soudu vykonává státní správu tohoto soudu v rozsahu určeném jeho předsedou.

/2/ Místopředsedové krajského soudu vykonávají státní správu krajského soudu a okresních soudů v jeho obvodu v rozsahu určeném předsedou krajského soudu. Je-li u okresního soudu ustanoven místopředseda, popřípadě více místopředsedů, vykonávají státní správu tohoto soudu v rozsahu určeném jeho předsedou.

/3/ Předseda Nejvyššího soudu, krajského a okresního soudu může při zachování vlastní odpovědnosti pověřit jednotlivými úkony státní správy i soudce příslušného soudu.

Působnost orgánů státní správy soudů

§ 20

/1/ Ministerstvo vykonává státní správu okresních a krajských soudů a Nejvyššího soudu tím, že

a) zajišťuje chod soudů po stránce organizační, zejména stanoví počty soudců a odborných a dalších pracovníků soudů; u Nejvyššího soudu je stanoví po dohodě s předsedou tohoto soudu,

b) zajišťuje chod soudů po stránce personální [§ 38 a násl. zákona č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích],

c) zajišťuje chod soudů po stránce finanční a hospodářské zejména tím, že zajišťuje financování a materiálně technické zásobování soudů, plní úkoly vyplývající z práva hospodaření s národním majetkem a provádí revize hospodářské činnosti soudů,

d) organizuje, řídí a kontroluje výkon státní správy soudů prováděný předsedy soudů,

e) organizuje a řídí odbornou přípravu justičních čekatelů, zejména rozhoduje po vyjádření předsedy příslušného krajského soudu o zkrácení přípravné služby [§ 72 zákona č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích] nebo o započtení doby právnické činnosti v jiném pracovním nebo obdobném poměru do této přípravné služby [§ 61 zákona č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích] a stanoví a zajišťuje podmínky ověřování výsledků jejich odborné přípravy justiční zkouškou [§ 63 zákona č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích],

f) organizuje a řídí další odbornou přípravu soudců a ostatních pracovníků soudů,

g) koordinuje a usměrňuje odbornou průpravu přísedících k výkonu jejich funkce,

h) sleduje chod práce soudních kanceláří,

i) organizuje, řídí a zajišťuje výkon znalecké a tlumočnické činnosti v rozsahu stanoveném zvláštním zákonem [Zákon č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících],

j) plní další úkoly vyplývající ze zvláštních právních předpisů.

/2/ Ministerstvo sleduje a hodnotí postup okresních a krajských soudů v řízení a rozhodování pouze z hlediska dodržování zásad důstojnosti jednání a soudcovské etiky a plynulosti řízení.

K tomu účelu ministerstvo

a) sleduje a vyhodnocuje stav soudních agend na základě výkazů a justiční statistiky,

b) provádí prověrky soudních spisů a prověrky úrovně soudního jednání,

c) vyřizuje stížnosti fyzických a právnických osob na postup soudů (dále jen "stížnosti"), jakož i jiná jejich podání.

/3/ Pokud v rámci plnění svých úkolů ministerstvo získá poznatky o nejednotnosti soudního rozhodování, dává Nejvyššímu soudu, popřípadě Nejvyššímu soudu České a Slovenské Federativní Republiky podněty k zaujetí stanoviska ke sjednocování výkladu zákonů a jiných obecně závazných právních předpisů.

/4/ V rámci úkolů uvedených v odstavci 2 písm. b) může ministr spravedlnosti České republiky podat stížnost pro porušení zákona, jestliže to zákony o soudním řízení připouštějí [§ 266 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, čl. III bod 1. c) zákona č. .../1991 Sb., kterým se mění a doplňuje občanský soudní řád a notářský řád].

§ 21

/1/ Předseda Nejvyššího soudu vykonává státní správu Nejvyššího soudu tím, že

a) zajišťuje jeho chod po stránce personální a organizační zejména tím, že zajišťuje řádné obsazení Nejvyššího soudu odbornými a dalšími pracovníky a vyřizuje personální věci soudců a ostatních pracovníků tohoto soudu,

b) zajišťuje chod soudu po stránce hospodářské, materiální a finanční,

c) pečuje o další odbornou výchovu soudců a ostatních pracovníků tohoto soudu.

/2/ Předseda Nejvyššího soudu dbá o důstojnost jednání, o dodržování zásad soudcovské etiky a o plynulost soudního řízení Nejvyššího soudu. K tomu účelu

a) provádí prověrky soudních spisů,

b) dohlíží na úroveň soudního jednání,

c) vyřizuje stížnosti.

/3/ V rámci úkolů uvedených v odstavci 2 písm. a), b) podává ministerstvu podněty ke stížnostem pro porušení zákona, má-li za to, že jsou splněny podmínky podle zákonů o soudním řízení [§ 266 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, čl. III bod 1. c) zákona č. .../1991 Sb., kterým se mění a doplňuje občanský soudní řád a notářský řád].

§ 22

/1/ Předseda krajského soudu vykonává státní správu krajského soudu a okresních soudů v jeho obvodu tím, že

a) zajišťuje chod krajského soudu po stránce personální a organizační; zejména stanoví počty přísedících krajského soudu, zajišťuje řádné obsazení krajského soudu odbornými a dalšími pracovníky, vyřizuje personální věci soudců a ostatních pracovníků krajského soudu,

b) zajišťuje chod krajského soudu po stránce hospodářské, materiální a finanční,

c) zajišťuje výběr uchazečů o funkci soudce, přijímá je do funkcí justičních čekatelů a připravuje podklady pro jejich jmenování soudci,

d) řídí a kontroluje přípravnou službu justičních čekatelů v obvodu krajského soudu a její výkon,

e) řídí a kontroluje výkon státní správy okresních soudů prováděný jejich předsedy,

f) pečuje o další odbornou výchovu soudců a ostatních pracovníků soudů,

g) pečuje o odbornou průpravu přísedících krajského soudu k výkonu jejich funkce a organizuje a koordinuje odbornou průpravu přísedících okresních soudů k výkonu jejich funkce,

h) dohlíží na řádný chod soudních kanceláří,

i) dohlíží na vedení seznamu znalců a tlumočníků.

/2/ Předseda krajského soudu dbá o důstojnost jednání, o dodržování zásad soudcovské etiky a o plynulost soudního řízení krajského soudu a soudů v jeho obvodu. K tomu účelu

a) provádí prověrky soudních spisů,

b) dohlíží na úroveň soudního jednání,

c) vyřizuje stížnosti.

/3/ V rámci úkolů uvedených v odstavci 2 písm. a), b) podává ministerstvu podněty ke stížnostem pro porušení zákona, má-li za to, že jsou splněny podmínky podle zákonů o soudním řízení [§ 266 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, čl. III bod 1. c) zákona č. .../1991 Sb., kterým se mění a doplňuje občanský soudní řád a notářský řád].

/4/ Ustanovení odstavců 1 až 3 se přiměřeně vztahují na předsedy krajských obchodních soudů.

§ 23

/1/ Předseda okresního soudu vykonává státní správu okresního soudu tím, že

a) zajišťuje chod okresního soudu po stránce personální a organizační; za tím účelem zejména stanoví počty přísedících tohoto soudu, zajišťuje řádné obsazení okresního soudu odbornými a dalšími pracovníky, vyřizuje personální věci soudců a ostatních pracovníků tohoto soudu,

b) zajišťuje chod okresního soudu po stránce hospodářské, materiální a finanční,

c) dohlíží na přípravnou službu justičních čekatelů po dobu jejího výkonu u okresního soudu,

d) pečuje o další odbornou výchovu soudců a ostatních pracovníků soudu,

e) pečuje o odbornou průpravu přísedících okresního soudu k výkonu jejich funkce,

f) dohlíží na řádný chod soudních kanceláří.

/2/ Předseda okresního soudu dbá o důstojnost jednání, o dodržování zásad soudcovské etiky a o plynulost soudního řízení okresního soudu. K tomu účelu

a) provádí prověrky soudních spisů,

b) dohlíží na úroveň soudního jednání,

c) vyřizuje stížnosti.

/3/ V rámci úkolů uvedených v odstavci 2 písm. a), b) podává předsedovi krajského soudu podněty ke stížnostem pro po rušení zákona, má-li za to, že jsou splněny podmínky podle zákonů o soudním řízení [§ 266 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, čl. III bod 1. c) zákona č. .../1991 Sb., kterým se mění a doplňuje občanský soudní řád a notářský řád].

§ 24

Pokud orgán státní správy soudů zjistí, že soudce porušil povinnosti uložené mu právními předpisy, jež měly za následek průtahy v řízení nebo porušení zásad důstojnosti jednání a soudcovské etiky, postupuje podle zvláštního zákona [Zákon č. .../1991 Sb., o kárné odpovědnosti soudců].

Část šestá

Stížnosti

Podání stížnosti

§ 25

/1/ Fyzické a právnické osoby (dále jen "stěžovatelé") jsou oprávněny obracet se na orgány státní správy soudů se stížnostmi jen v těch případech, kdy tak stanoví zvláštní zákon [§ 6 odst. 1 zákona č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích].

/2/ Stížností se nelze domáhat přezkoumání postupu soudu ve výkonu jeho nezávislé rozhodovací činnosti.

§ 26

Podání stížnosti nesmí být stěžovateli na újmu; to neplatí, jestliže se obsahem svého podání dopustí trestného činu nebo přestupku.

§ 27

/1/ Stížnost lze podat písemně nebo ústně; je-li podána ústně stížnost, kterou nelze ihned vyřídit, sepíše o ní orgán státní správy soudu písemný záznam.

/2/ Stížnost se podává u toho orgánu státní správy soudu, který je příslušný k jejímu vyřízení. Je-li stížnost podána u orgánu státní správy soudu, kterému její vyřízení nepřísluší, postoupí ji neprodleně orgánu příslušnému.

Postup při vyřizování stížnosti

§ 28

Ministerstvo vyřizuje

a) stížnosti na postup krajského soudu, obsahuje-li podání stížnost na průtahy v řízení nebo na nevhodné chování anebo narušování důstojnosti řízení předsedou soudu,

b) podání, jejichž obsahem je nesouhlas se způsobem vyřízení stížnosti v téže věci, vyřizované předsedou Nejvyššího soudu nebo předsedou krajského soudu.

§ 29

Předseda Nejvyššího soudu vyřizuje stížnosti, jejichž obsahem je stížnost na průtahy v řízení, na nevhodné chování nebo narušování důstojnosti řízení místopředsedou soudu, soudci a ostatními pracovníky Nejvyššího soudu.

§ 30

Předseda krajského soudu vyřizuje

a) stížnosti, jejichž obsahem je stížnost na průtahy v řízení nebo na nevhodné chování anebo narušování důstojnosti řízení místopředsedou soudu, soudci a ostatními pracovníky a přísedícími krajského soudu,

b) podání, jejichž obsahem je nesouhlas se způsobem vyřízení stížnosti v téže věci, vyřizované předsedou okresního soudu,

c) stížnosti na postup okresního soudu, obsahuje-li podání stížnost na průtahy v řízení nebo na nevhodné chování anebo narušování důstojnosti řízení jeho předsedou.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP