o některých opatřeních v soudnictví,
o volbách přísedících, jejich
zproštění a odvolání z funkce
a o státní správě soudů České
republiky
Česká národní rada se usnesla na
tomto zákoně:
Účelem tohoto zákona je zřídit
některé soudy pro vyřizování
věcí určitého druhu z obvodu jednoho
nebo několika krajských soudů, stanovit úpravu
působnosti některých okresních soudů,
určit sídla a obvody soudů České
republiky, upravit volbu přísedících
okresních a krajských soudů, jejich zproštění
a odvolání z funkce, jakož i upravit státní
správu soudů a vyřizování stížností
na postup soudů.
Zřizují se
a) krajský obchodní soud v Praze s působností
pro území hlavního města Prahy a Středočeského
kraje,
b) krajský obchodní soud v Brně s působností
pro území Jihomoravského kraje,
c) krajský obchodní soud v Ostravě s působností
pro území Severomoravského kraje.
Krajské obchodní soudy uvedené v § 2
rozhodují v obvodu své působnosti v obchodních
věcech, o nichž zvláštní zákon
[§ 9 odst. 3, 4 zákona č. 99/1963 Sb., občanský
soudní řád, ve znění pozdějších
předpisů] stanoví, že v nich rozhodují
krajské soudy jako soudy prvního stupně a
v nichž by jinak byla dána působnost krajských
soudů [§ 13 odst. 1 zákona č. 335/1991
Sb., o soudech a soudcích].
Obvodní soud pro Prahu 2 vyřizuje trestní
věci z obvodů soudů v hlavním městě
Praze proti pachatelům trestných činů
spáchaných porušením předpisů
silničního, železničního, leteckého
a plavebního provozu a provozu podzemní dráhy
včetně trestného činu ohrožení
pod vlivem návykové látky podle § 201
trestního zákona [Zákon č. 140/1961
Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších
předpisů.].
Obvodní soud pro Prahu 6 vyřizuje trestní
věci z obvodů okresních soudů České
republiky, obvodních soudů v hlavním městě
Praze a městského soudu v Brně, týkající
se občanů České a Slovenské
Federativní Republiky, kteří měli
naposledy trvalý pobyt na území České
republiky, ve kterých se koná řízení
podle čl. 10, 13, 14 a 15 Úmluvy o předávání
osob, odsouzených k trestu odnětí svobody
k výkonu trestu ve státě, jehož jsou
státními občany [Vyhláška
ministra zahraničních věcí č.
123/1980 Sb.].
Sídlem Nejvyššího soudu České
republiky (dále jen "Nejvyšší soud")
je hlavní město Praha.
/1/ Obvody a sídla krajských soudů se shodují
s územím a sídlem krajů [§
3 body 1 až 7 zákona č. 36/1960 Sb., o územním
členění státu].
/2/ Obvod městského soudu v Praze se shoduje s územím
hlavního města Prahy; sídlem městského
soudu v Praze je hlavní město Praha.
/3/ Obvod krajského obchodního soudu v Praze se
shoduje s územím hlavního města Prahy
a územím Středočeského kraje;
sídlem krajského obchodního soudu v Praze
je hlavní město Praha.
/4/ Obvod krajského obchodního soudu v Brně
se shoduje s územím Jihomoravského kraje;
jeho sídlem je město Brno.
/5/ Obvod krajského obchodního soudu v Ostravě
se shoduje s územím Severomoravského kraje;
jeho sídlem je město Ostrava.
/1/ Obvody a sídla okresních soudů se shodují
s územím a sídlem okresů [§
4 až 10 zákona č. 36/1960 Sb., o územním
členění státu, ve znění
zákonného opatření předsednictva
ČNR č. 248/1990 Sb.].
/2/ Obvody obvodních soudů v Praze se shodují
s obvody těchto soudů ke dni nabytí účinnosti
zákona ČNR č. 418/1990 Sb., o hlavním
městě Praze. Sídlem obvodních soudů
v Praze je hlavní město Praha.
/3/ Na území města Brna vykonává
působnost okresního soudu městský
soud v Brně; jeho obvod se shoduje s územím
města Brna a jeho sídlem je město Brno.
/1/ Přísedící okresních a krajských
soudů (dále jen "přísedící")
volí obecní zastupitelstva [Zákon ČNR
č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení)]
v obvodu příslušného soudu z kandidátů
vybraných těmito zastupitelstvy. K navrženým
kandidátům si obecní zastupitelstvo vyžádá
vyjádření předsedy příslušného
soudu.
/2/ V hlavním městě Praze volí přísedící
obvodní a místní zastupitelstva [§
22 odst. 2 zákona ČNR č. 418/1990 Sb., o
hlavním městě Praze] v obvodu příslušného
soudu.
/3/ Přísedícím může být
zvolen občan, který splňuje všechny
předpoklady pro výkon funkce přísedícího,
stanovené zvláštním zákonem [§
34 odst. 1 zákona č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích],
a který je v obvodu obecního zastupitelstva, obvodního
zastupitelstva nebo místního zastupitelstva (dále
jen "zastupitelstva"), jímž je do funkce
volen, přihlášen k trvalému pobytu [Zákon
č. 135/1982 Sb., o hlášení a evidenci
pobytu občanů] nebo v něm pracuje.
/1/ Počet přísedících, kteří
mají být pro okresní nebo krajský
soud zvoleni, stanoví předseda příslušného
soudu. Při stanovení počtu přísedících
je třeba přihlížet k tomu, aby jednotliví
přísedící zpravidla nezasedali více
než 12 dnů v roce.
/2/ Náleží-li obvod příslušného
soudu do obvodu několika zastupitelstev, stanoví
předseda příslušného soudu potřebný
počet přísedících zvlášť
pro jednotlivá zastupitelstva; přihlíží
přitom k počtu obyvatelstva obvodu příslušné
obce nebo její městské části.
Osvědčení o zvolení vydá předseda
soudu přísedícím nově zvoleným
po složení slibu [§
37 odst. 3 zákona č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích],
ostatním přísedícím po opětovném
zvolení.
Zastupitelstvo, které přísedícího
zvolilo, jej na jeho žádost této funkce zprostí.
/1/ Na návrh příslušného předsedy
soudu může být přísedící
z funkce odvolán zastupitelstvem, které ho zvolilo,
jestliže
a) závažným způsobem porušil své
povinnosti přísedícího, nebo
b) přestal splňovat předpoklady stanovené
zvláštním zákonem pro výkon funkce
přísedícího [§ 34 odst. 1
zákona č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích],
nebo
c) jeho zdravotní stav mu nedovoluje řádně
vykonávat povinnosti přísedícího.
/2/ Před rozhodnutím o odvolání přísedícího
z funkce si zastupitelstvo vyžádá jeho vyjádření.
Přísedící pozbývá své
funkce dnem právní moci rozsudku, kterým
byl odsouzen pro trestný čin spáchaný
úmyslně, nebo dnem právní moci rozhodnutí,
kterým byl zbaven způsobilosti k právním
úkonům, nebo kterým byla jeho způsobilost
k právním úkonům omezena.
/1/ Úkolem státní správy soudů
je vytvářet soudům České republiky
[§ 1 odst. 1 zákona č.
335/1991 Sb. o soudech a soudcích] podmínky
k řádnému výkonu soudnictví
zejména po stránce personální, organizační,
hospodářské, finanční a výchovné
a dohlížet způsobem a v mezích tímto
zákonem stanoveným na řádné
plnění úkolů soudům svěřených.
/2/ Výkon státní správy soudů
České republiky (dále jen "státní
správa soudů") nesmí zasahovat do nezávislosti
soudů.
/1/ Ústředním orgánem státní
správy soudů je ministerstvo spravedlnosti České
republiky (dále jen "ministerstvo") [§
11 odst. 1 zákona ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení
ministerstev a jiných ústředních orgánů
státní správy České socialistické
republiky, ve znění pozdějších
předpisů].
/2/ Orgány státní správy soudů
jsou předseda a místopředseda Nejvyššího
soudu a předsedové a místopředsedové
krajských a okresních soudů.
/1/ Státní správu krajských a okresních
soudů vykonává ministerstvo buď přímo
nebo prostřednictvím předsedů těchto
soudů; státní správu okresních
soudů může vykonávat též
prostřednictvím předsedů krajských
soudů.
/2/ Státní správu Nejvyššího
soudu vykonává ministerstvo prostřednictvím
předsedy tohoto soudu.
Předsedové okresních a krajských soudů
a předseda Nejvyššího soudu vykonávají
státní správu soudů v rozsahu stanoveném
tímto zákonem.
/1/ Místopředseda Nejvyššího soudu
vykonává státní správu tohoto
soudu v rozsahu určeném jeho předsedou.
/2/ Místopředsedové krajského soudu
vykonávají státní správu krajského
soudu a okresních soudů v jeho obvodu v rozsahu
určeném předsedou krajského soudu.
Je-li u okresního soudu ustanoven místopředseda,
popřípadě více místopředsedů,
vykonávají státní správu tohoto
soudu v rozsahu určeném jeho předsedou.
/3/ Předseda Nejvyššího soudu, krajského
a okresního soudu může při zachování
vlastní odpovědnosti pověřit jednotlivými
úkony státní správy i soudce příslušného
soudu.
/1/ Ministerstvo vykonává státní správu
okresních a krajských soudů a Nejvyššího
soudu tím, že
a) zajišťuje chod soudů po stránce organizační,
zejména stanoví počty soudců a odborných
a dalších pracovníků soudů; u
Nejvyššího soudu je stanoví po dohodě
s předsedou tohoto soudu,
b) zajišťuje chod soudů po stránce personální
[§ 38 a násl. zákona
č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích],
c) zajišťuje chod soudů po stránce finanční
a hospodářské zejména tím,
že zajišťuje financování a materiálně
technické zásobování soudů,
plní úkoly vyplývající z práva
hospodaření s národním majetkem a
provádí revize hospodářské
činnosti soudů,
d) organizuje, řídí a kontroluje výkon
státní správy soudů prováděný
předsedy soudů,
e) organizuje a řídí odbornou přípravu
justičních čekatelů, zejména
rozhoduje po vyjádření předsedy příslušného
krajského soudu o zkrácení přípravné
služby [§ 72 zákona č. 335/1991 Sb.,
o soudech a soudcích] nebo o započtení
doby právnické činnosti v jiném pracovním
nebo obdobném poměru do této přípravné
služby [§ 61 zákona č. 335/1991 Sb.,
o soudech a soudcích] a stanoví a zajišťuje
podmínky ověřování výsledků
jejich odborné přípravy justiční
zkouškou [§ 63 zákona č. 335/1991 Sb.,
o soudech a soudcích],
f) organizuje a řídí další odbornou
přípravu soudců a ostatních pracovníků
soudů,
g) koordinuje a usměrňuje odbornou průpravu
přísedících k výkonu jejich
funkce,
h) sleduje chod práce soudních kanceláří,
i) organizuje, řídí a zajišťuje
výkon znalecké a tlumočnické činnosti
v rozsahu stanoveném zvláštním zákonem
[Zákon č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících],
j) plní další úkoly vyplývající
ze zvláštních právních předpisů.
/2/ Ministerstvo sleduje a hodnotí postup okresních
a krajských soudů v řízení
a rozhodování pouze z hlediska dodržování
zásad důstojnosti jednání a soudcovské
etiky a plynulosti řízení.
K tomu účelu ministerstvo
a) sleduje a vyhodnocuje stav soudních agend na základě
výkazů a justiční statistiky,
b) provádí prověrky soudních spisů
a prověrky úrovně soudního jednání,
c) vyřizuje stížnosti fyzických a právnických
osob na postup soudů (dále jen "stížnosti"),
jakož i jiná jejich podání.
/3/ Pokud v rámci plnění svých úkolů
ministerstvo získá poznatky o nejednotnosti soudního
rozhodování, dává Nejvyššímu
soudu, popřípadě Nejvyššímu
soudu České a Slovenské Federativní
Republiky podněty k zaujetí stanoviska ke sjednocování
výkladu zákonů a jiných obecně
závazných právních předpisů.
/4/ V rámci úkolů uvedených v odstavci
2 písm. b) může ministr spravedlnosti České
republiky podat stížnost pro porušení
zákona, jestliže to zákony o soudním
řízení připouštějí
[§ 266 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním
řízení soudním (trestní řád),
ve znění pozdějších předpisů,
čl. III bod 1. c) zákona č. .../1991 Sb.,
kterým se mění a doplňuje občanský
soudní řád a notářský
řád].
/1/ Předseda Nejvyššího soudu vykonává
státní správu Nejvyššího
soudu tím, že
a) zajišťuje jeho chod po stránce personální
a organizační zejména tím, že
zajišťuje řádné obsazení
Nejvyššího soudu odbornými a dalšími
pracovníky a vyřizuje personální věci
soudců a ostatních pracovníků tohoto
soudu,
b) zajišťuje chod soudu po stránce hospodářské,
materiální a finanční,
c) pečuje o další odbornou výchovu soudců
a ostatních pracovníků tohoto soudu.
/2/ Předseda Nejvyššího soudu dbá
o důstojnost jednání, o dodržování
zásad soudcovské etiky a o plynulost soudního
řízení Nejvyššího soudu.
K tomu účelu
a) provádí prověrky soudních spisů,
b) dohlíží na úroveň soudního
jednání,
c) vyřizuje stížnosti.
/3/ V rámci úkolů uvedených v odstavci
2 písm. a), b) podává ministerstvu podněty
ke stížnostem pro porušení zákona,
má-li za to, že jsou splněny podmínky
podle zákonů o soudním řízení
[§ 266 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním
řízení soudním (trestní řád),
ve znění pozdějších předpisů,
čl. III bod 1. c) zákona č. .../1991 Sb.,
kterým se mění a doplňuje občanský
soudní řád a notářský
řád].
/1/ Předseda krajského soudu vykonává
státní správu krajského soudu a okresních
soudů v jeho obvodu tím, že
a) zajišťuje chod krajského soudu po stránce
personální a organizační; zejména
stanoví počty přísedících
krajského soudu, zajišťuje řádné
obsazení krajského soudu odbornými a dalšími
pracovníky, vyřizuje personální věci
soudců a ostatních pracovníků krajského
soudu,
b) zajišťuje chod krajského soudu po stránce
hospodářské, materiální a finanční,
c) zajišťuje výběr uchazečů
o funkci soudce, přijímá je do funkcí
justičních čekatelů a připravuje
podklady pro jejich jmenování soudci,
d) řídí a kontroluje přípravnou
službu justičních čekatelů v
obvodu krajského soudu a její výkon,
e) řídí a kontroluje výkon státní
správy okresních soudů prováděný
jejich předsedy,
f) pečuje o další odbornou výchovu soudců
a ostatních pracovníků soudů,
g) pečuje o odbornou průpravu přísedících
krajského soudu k výkonu jejich funkce a organizuje
a koordinuje odbornou průpravu přísedících
okresních soudů k výkonu jejich funkce,
h) dohlíží na řádný chod
soudních kanceláří,
i) dohlíží na vedení seznamu znalců
a tlumočníků.
/2/ Předseda krajského soudu dbá o důstojnost
jednání, o dodržování zásad
soudcovské etiky a o plynulost soudního řízení
krajského soudu a soudů v jeho obvodu. K tomu účelu
a) provádí prověrky soudních spisů,
b) dohlíží na úroveň soudního
jednání,
c) vyřizuje stížnosti.
/3/ V rámci úkolů uvedených v odstavci
2 písm. a), b) podává ministerstvu podněty
ke stížnostem pro porušení zákona,
má-li za to, že jsou splněny podmínky
podle zákonů o soudním řízení
[§ 266 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním
řízení soudním (trestní řád),
ve znění pozdějších předpisů,
čl. III bod 1. c) zákona č. .../1991 Sb.,
kterým se mění a doplňuje občanský
soudní řád a notářský
řád].
/4/ Ustanovení odstavců 1 až 3 se přiměřeně
vztahují na předsedy krajských obchodních
soudů.
/1/ Předseda okresního soudu vykonává
státní správu okresního soudu tím,
že
a) zajišťuje chod okresního soudu po stránce
personální a organizační; za tím
účelem zejména stanoví počty
přísedících tohoto soudu, zajišťuje
řádné obsazení okresního soudu
odbornými a dalšími pracovníky, vyřizuje
personální věci soudců a ostatních
pracovníků tohoto soudu,
b) zajišťuje chod okresního soudu po stránce
hospodářské, materiální a finanční,
c) dohlíží na přípravnou službu
justičních čekatelů po dobu jejího
výkonu u okresního soudu,
d) pečuje o další odbornou výchovu soudců
a ostatních pracovníků soudu,
e) pečuje o odbornou průpravu přísedících
okresního soudu k výkonu jejich funkce,
f) dohlíží na řádný chod
soudních kanceláří.
/2/ Předseda okresního soudu dbá o důstojnost
jednání, o dodržování zásad
soudcovské etiky a o plynulost soudního řízení
okresního soudu. K tomu účelu
a) provádí prověrky soudních spisů,
b) dohlíží na úroveň soudního
jednání,
c) vyřizuje stížnosti.
/3/ V rámci úkolů uvedených v odstavci
2 písm. a), b) podává předsedovi krajského
soudu podněty ke stížnostem pro po rušení
zákona, má-li za to, že jsou splněny
podmínky podle zákonů o soudním řízení
[§ 266 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním
řízení soudním (trestní řád),
ve znění pozdějších předpisů,
čl. III bod 1. c) zákona č. .../1991 Sb.,
kterým se mění a doplňuje občanský
soudní řád a notářský
řád].
Pokud orgán státní správy soudů
zjistí, že soudce porušil povinnosti uložené
mu právními předpisy, jež měly
za následek průtahy v řízení
nebo porušení zásad důstojnosti jednání
a soudcovské etiky, postupuje podle zvláštního
zákona [Zákon č. .../1991 Sb., o kárné
odpovědnosti soudců].
/1/ Fyzické a právnické osoby (dále
jen "stěžovatelé") jsou oprávněny
obracet se na orgány státní správy
soudů se stížnostmi jen v těch případech,
kdy tak stanoví zvláštní zákon
[§ 6 odst. 1 zákona č. 335/1991 Sb., o soudech
a soudcích].
/2/ Stížností se nelze domáhat přezkoumání
postupu soudu ve výkonu jeho nezávislé rozhodovací
činnosti.
Podání stížnosti nesmí být
stěžovateli na újmu; to neplatí, jestliže
se obsahem svého podání dopustí trestného
činu nebo přestupku.
/1/ Stížnost lze podat písemně nebo
ústně; je-li podána ústně stížnost,
kterou nelze ihned vyřídit, sepíše o
ní orgán státní správy soudu
písemný záznam.
/2/ Stížnost se podává u toho orgánu
státní správy soudu, který je příslušný
k jejímu vyřízení. Je-li stížnost
podána u orgánu státní správy
soudu, kterému její vyřízení
nepřísluší, postoupí ji neprodleně
orgánu příslušnému.
Ministerstvo vyřizuje
a) stížnosti na postup krajského soudu, obsahuje-li
podání stížnost na průtahy v
řízení nebo na nevhodné chování
anebo narušování důstojnosti řízení
předsedou soudu,
b) podání, jejichž obsahem je nesouhlas se
způsobem vyřízení stížnosti
v téže věci, vyřizované předsedou
Nejvyššího soudu nebo předsedou krajského
soudu.
Předseda Nejvyššího soudu vyřizuje
stížnosti, jejichž obsahem je stížnost
na průtahy v řízení, na nevhodné
chování nebo narušování důstojnosti
řízení místopředsedou soudu,
soudci a ostatními pracovníky Nejvyššího
soudu.
Předseda krajského soudu vyřizuje
a) stížnosti, jejichž obsahem je stížnost
na průtahy v řízení nebo na nevhodné
chování anebo narušování důstojnosti
řízení místopředsedou soudu,
soudci a ostatními pracovníky a přísedícími
krajského soudu,
b) podání, jejichž obsahem je nesouhlas se
způsobem vyřízení stížnosti
v téže věci, vyřizované předsedou
okresního soudu,
c) stížnosti na postup okresního soudu, obsahuje-li
podání stížnost na průtahy v
řízení nebo na nevhodné chování
anebo narušování důstojnosti řízení
jeho předsedou.