ČESKÁ NÁRODNÍ RADA

VI. volební období

362

Návrh

skupiny poslanců ČNR Ivo Svobody, Antonína Chutného, Josefa Hájka, Jaromíra Kapusty, Zbyňka Máci, Václava Stiebera

na vydání Ústavního zákona České národní rady,

kterým se zřizuje Nejvyšší kontrolní úřad České republiky

Návrh

ÚSTAVNÍ ZÁKON

České národní rady

ze dne .............

kterým se zřizuje Nejvyšší kontrolní úřad České republiky

Česká národní rada podle čl. II ústavního zákona č. 556/1990 Sb., kterým se mění ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci, se usnesla na tomto ústavním zákoně:

Článek I

Zřizuje se Nejvyšší kontrolní úřad České republiky jako kontrolní orgán, nezávislý na vládě, jejích orgánech a ústředních orgánech státní správy.

Podrobnosti stanoví zákon.

Článek II

Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem

Důvodová zpráva

k návrhu ústavního zákona České národní rady o Nejvyšším kontrolním úřadě České republiky

Ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci, v původním znění ze dne 27. října 1968 přiznával České národní radě v čl. 107 odst. 1 písm. ch) pravomoc zřizovat vlastní kontrolní orgán. Na základě tohoto ústavního zmocnění zřídila Česká národní rada svým zákonem č. 7/1969 Sb. Nejvyšší kontrolní úřad České (socialistické) republiky.

Ústavním zákonem č. 125/1970 Sb., kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci, byla její původní idea centralisticky deformována a originální pravomoci republiky byly omezeny ve prospěch federace a okleštěna reálná působnost nejvyšších zastupitelských sborů. Tato novela v čl. I bod 36. vypustila z čl. 107 ustanovení pod písm. ch) a nahradila je podle důvodové zprávy "v souvislosti s upevňováním funkcí socialistického státu a s úsilím dosáhnout potřebné autority státních orgánů" zněním nového čl. 28a tak, aby působnosti federace na úseku kontroly odpovídaly působnostem, svěřeným federaci na ostatních úsecích. Proto došlo k následnému zřízení centralizované "soustavy" kontrolních orgánů, od federace přes republiky až do měst a závodů s faktickou podřízeností KSČ. Nejvyšší kontrolní úřad ČSR byl jako na vládě nezávislý orgán parlamentní kontroly zrušen a kontrola byla podřízena opět moci vládní a výkonné, čímž Česká národní rada pozbyla možnosti získávat objektivní informace a stanoviska.

Kontrolní pravomoci federace vůči republikovým orgánům, vycházející ze znění článku 28a ústavního zákona č. 125/1970 Sb. byly sice novelou ústavního zákona č. 556/1990 Sb. již zrušeny, ale k pozitivnímu vyjádření této kompetence České republiky na úseku kontroly v ústavním zákoně č. 143/1968 Sb., v hlavě sedmé pojednávající o státních orgánech České republiky a Slovenské republiky, nedošlo.

Jeví se proto jako nezbytné navrátit České republice a České národní radě opět její působnost v oblasti kontroly a zřídit ústavní zákonem České národní rady nezávislý kontrolní orgán republiky.

Na základě čl. II ústavního zákona č. 556/1990 Sb., kterým se mění ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci, se proto předkládá návrh ústavního zákona České národní rady, kterým se zřizuje Nejvyšší kontrolní úřad České republiky, jakožto nezávislý kontrolní orgán na úseku finančně ekonomických vztahů.

Nároky na státní rozpočet České republiky budou řešeny v souvislosti s přijetím zákona, který bude upravovat podrobnosti, týkající se působnosti, organizace, povinností a oprávnění Nejvyššího kontrolního úřadu ČR.

V Praze dne 28. srpna 1991

posl. Ivo Svoboda v.r.posl. Jaromír Kapusta v.r.
posl. Antonín Chutný v.r. posl. Zbyněk Máca v.r.
posl. Josef Hájek v.r.posl. Václav Stieber v.r.




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP