ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

č. 357

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne .............. 1991,

kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 108/1987 Sb.,

o působnosti orgánů veterinární péče České republiky ve znění zákonného opatření předsednictva České národní rady č. 25/1991 Sb.

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon ČNR č. 108/1987 Sb., o působnosti orgánů veterinární péče České republiky, ve znění zákonného opatření předsednictva České národní rady č. 25/1991 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. Ve všech ustanoveních zákona se slova "Česká socialistická republika" nahrazují slovy "Česká republika". Slova "okresní národní výbor" se nahrazují slovy "okresní úřad" a slova "Sbor národní bezpečnosti" se nahrazují slovem "policie". Slova "ministerstvo zemědělství a výživy České socialistické republiky" se nahrazují slovy "ministerstvo zemědělství České republiky" a slova "ministr zemědělství a výživy České socialistické republiky" slovy "ministr zemědělství České republiky".

2. Nad § 1 se zařazuje nadpis, který zní:

"Část první".

3. § 1 odst. 1 písm. b) zní:

"b) obce a okresní úřady,".

4. V § 1 se doplňuje odstavec 3, který zní:

"(3) Orgány veterinární péče dbají při plnění svých úkolů na vytváření podmínek pro ochranu a upevňování zdraví zvířat a pro zabezpečování zdravotní nezávadnosti a biologické hodnoty potravin.".

5. V § 2 odst. 1 písm. e) se vypouští text za slovy "veterinární péče" a čárka se nahrazuje tečkou.

6. Nad § 3 se vypouští nadpis "Národní výbory".

7. § 3 zní:

"§ 3

Obce v dohodě s příslušným orgánem veterinární správy určují místa pro trhy určené k prodeji potravin a surovin živočišného původu (dále jen "živočišné produkty"), místa výstav, trhů, přehlídek nebo soutěží zvířat, popřípadě svodů zvířat pro jiné účely (dále jen"svody zvířat") a povolují jejich konání.".

8. V § 4 písm. a) se slovo "rozhodují" nahrazuje slovy "vydávají obecně závazné vyhlášky".

9. V § 4 se vypouští písmena b), d) a e) a písmeno c) se označuje jako písmeno b).

10. Ustanovení § 5 se vypouští.

11. Nadpis pod § 6 zní "Nákazová komise".

12. § 6 odst. 1 a 2 zní:

"(1) Přednost okresního úřadu zřizuje k plnění úkolů souvisejících s ochranou proti nákazám a jiných hromadným onemocněním zvířat nákazovou komisi [§ 9 odst. 2 zákona ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících].

(2) Za předsedu nákazové komise jmenuje přednosta okresního úřadu pracovníka okresního úřadu, za tajemníka pracovníka příslušného orgánu veterinární správy; ostatní členy komise jmenuje z řad pracovníků orgánů a organizací, jímž přísluší uskutečňovat opatření ke zdolávání a zamezení šíření nákaz a jiných hromadných onemocnění zvířat.".

13. V § 6 odst. 3 písm. b) se slova "plenárnímu zasedání nebo rdě národního výboru" nahrazují slovy "okresnímu úřadu".

14. V § 6 odst. 3 písm. d) se vypouštějí slova "jde-li o nákazovou komisi okresního národního výboru,".

15. § 8 odst. 1 písm. c) zní:

"c) městská veterinární správa pro území hlavního měst Prahy a městské veterinární správy pro územní obvody statutárních měst (dále jen"městské veterinární správy").".

16. V § 8 odst. 1 se doplňuje písmeno d), které zní:

"d) Ústav pro státní kontrolu veterinárních biopreparátů a léčiv (dále jen "ústav").".

17. V § 8 odst. 4 se ve větě druhé za středníkem za slova "městských veterinárních správ" vkládají slova "a ústavu".

18. § 8 odst. 5 zní:

"Státní veterinární správa, okresní veterinární správy, městské veterinární správy a ústav jsou rozpočtovými organizacemi.".

19. Za § 8 se vkládá nový § 8a, který zní:

"§ 8a

Ústav

a) vykonává veterinární dozor nad výrobou veterinárních léčiv a přípravků, nejde-li o výrobu v organizacích v působnosti ministerstva zdravotnictví České republiky,

b) dává souhlas ke schválení ověřování, výroby, dovozu a uvádění do oběhu veterinárních léčiv a přípravků, které podléhají schválení podle zvláštních předpisů [§ 20 odst. 2, § 62, § 79 odst. 4 zákona č. 20/1966Sb., o péči o zdraví lidu.], a povoluje v dohodě s ministerstvem zdravotnictví České republiky ověřování, výrobu, dovoz a uvádění do oběhu ostatních veterinárních léčiv a přípravků,

c) vykonává odbornou kontrolu vyráběných a dovážených veterinárních léčiv a přípravků, pokud nejde o působnost kontrolních orgánů podle zvláštních předpisů [§ 20 odst. 2, § 62, § 79 odst. 4 zákona č. 20/1966Sb., o péči o zdraví lidu.].".

20. § 9 odst. 1 písm. l) zní:

"l) vydává právnickým a fyzickým osobám, které chovají zvířata pokyny pro vypracování pohotovostních plánů ochranných a zdolávacích opatření pro případ výskytu velmi nebezpečných nákaz zvířat a pro zpracování ozdravovacích plánů ke zdolání stanovených nebezpečných nákaz a jiných hromadných onemocnění,".

21. V § 9 odst. 1 písm. m) se slova "organizacím" nahrazují slovy "právnickým a fyzickým osobám" a tečka na konci ustanovení se nahrazuje čárkou.

22. V § 9 odst. 1 se doplňují písmena n), o), p) a r), která zní:

"n) vydává právnickým a fyzickým osobám povolení k výkonu odborných veterinárních činností podle zákona o veterinární péči; před vydáním povolení fyzické osobě si vyžádá vyjádření stavovské organizace veterinárních lékařů,

o) vydává právnickým a fyzickým osobám povolení k zužitkování a neškodnému odstraňování odpadů živočišného původu podle zákona o veterinární péči,

p) projednává přestupky na úseku veterinární péče a ukládá právnickým a fyzickým osobám pokuty podle zákona o veterinární péči,

r) vydává osvědčení o způsobilosti podmínek pro výrobu, zpracování, ošetřování, skladování a přepravu živočišných produktů podle zákona o veterinární péči.".

23. § 9 odst. 3 zní:

"(3) Okresní a městské veterinární správy vykonávají odborné veterinární činnosti pouze za účelem výkonu státní správy.".

24. Za § 9 se vkládá nový § 9a, který zní:

"§ 9a

(1) Okresní nebo městská veterinární správa příslušná podle místa bydliště fyzické osoby nebo sídla právnické osoby udělí povolení k výkonu odborných veterinárních činností podle § 9 písm. n) tohoto zákona a určí v něm jejich rozsah popřípadě územní působnost, jestliže

a) odborné veterinární činnosti budou vykonávány osobou odborně způsobilou [§ 25 zákona č. 87/1987 Sb., o veterinární péči, ve znění zákona č. 239/1991 Sb.],

b) zařízení, přístroje, protinákazová a jiná hygienická opatření odpovídají rozsahu odborných veterinárních činností o jejichž povolení se žádá.

(2) Návrh na udělení povolení musí obsahovat jméno a příjmení, místo výkonu činnosti a bydliště, jde-li o osobu fyzickou nebo sídlo a označení právní formy, jde-li o osobu právnickou.

(3) Povolení může orgán veterinární správy příslušný podle § 9 písm. n) tohoto zákona změnit nebo odejmout, jestliže se změnily nebo pominuly podmínky, za nichž bylo uděleno.".

25. § 10 písm. g) zní:

"g) předkládá ministerstvu návrhy ozdravovacích programů k zdolání stanovených nebezpečných nákaz a jiných hromadných onemocnění,".

26. V § 10 se vypouští písmeno i).

27. Za § 11 se vykládají nové § 11a, 11b a 11c, které včetně nadpisu zní:

"Část druhá

Přestupky

§ 11a

(1) Přestupku na úseku veterinární péče se dopustí ten, kdo

a) ztěžuje nebo maří výkon veterinárního dozoru nebo neprovede v určené lhůtě závazný pokyn orgánů veterinární správy k odstranění zjištěných nedostatků,

b) poruší povinnost stanovenou zákonem o veterinární péči1) a předpisy vydanými na jeho základě nebo jinými obecně závaznými právními předpisy upravujícími povinnosti na úseku veterinární péče k ochraně zdraví zvířat, předcházení nákazám a jiným hromadným onemocněním zvířat a jejich zdolávání, k zabezpečení zdravotní nezávadnosti živočišných produktů, krmiv anebo k dovozu, průvozu a vývozu zvířat, živočišných produktů a krmiv, jakož i předmětů, které mohou být nositeli původců nákaz,

c) poruší povinnost vyplývající pro něj z mimořádných veterinárních opatření.

(2) Za přestupek podle odstavce 1 písm. a) a b) lze uložit pokutu do 5.000 Kčs a za přestupek podle odstavce 1 písm. c) a za opětovné spáchání přestupku uvedeného v odstavci 21 písm. a) nebo b) pokutu do 10.000 Kčs.

(3) Přestupek podle odstavce 1 písm. a) nebo b) byl spáchán opětovně, dopustil-li se ho občan, kterému byla v posledním roce za jednání podle odstavce 1 písm. a) nebo b) uložena pokuta pravomocným rozhodnutím o přestupku.

§ 11b

Pracovníci orgánu veterinární správy pověření výkonem dozoru mohou za přestupky na úseku veterinární péče, které zjistili při plnění svých úkolů, ukládat a vybírat pokuty v blokovém řízení [§ 84 zákona ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích.].

§ 11c

Není-li v tomto zákoně stanoveno jinak, platí o přestupcích a jejich projednávání obecné předpisy [Zákon ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích. Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).].".

28. Před nadpis nad § 12 se zařazuje nadpis, který zní:

"Část třetí".

29. V § 13 odst. 1 se vypouštějí slova "hospodářsky významným".

30. § 14 zní:

"§ 14

Výnos pokut uložených podle zákona o veterinární péči je příjmem státního rozpočtu České republiky.".

31. V § 15 se doplňují písmena f), g) a h), která zní:

"f) vydávání, změnu nebo odnětí povolení právnickým a fyzickým osobám k výkonu odborných veterinárních činností podle zákona o veterinární péči,

g) vydávání povolení právnickým a fyzickým osobám k zužitkování a neškodnému odstraňování odpadů živočišného původu podle zákona o veterinární péči, jeho změna nebo odnětí,

h) vydávání povolení ke konání výstav, trhů, přehlídek nebo soutěží zvířat a svodů zvířat (§ 3).".

Čl. II

Zrušuje se

vyhláška ministerstva zemědělství a výživy České socialistické republiky č. 113/1987 Sb., o podnikové veterinární službě.

Čl III

Předsednictvo České národní rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásilo úplné znění zákona č. 108/1987 Sb., o působnosti orgánů veterinární péče České socialistické republiky, jak vyplývá z tohoto zákona.

Čl. IV

Tento zákon nabývá účinnosti dnem .............. 1991.

Důvodová zpráva

Obecná část:

Návrh novely zákona České národní rady č. 108/1987 Sb., o působnosti orgánů veterinární péče České republiky, ve znění zákonného opatření předsednictva České národní rady č. 25/1991 Sb., navazuje na novelu zákona č. 87/1987 Sb., o veterinární péči.

V současné době je státní veterinární správa konstruována do jednotné organizační struktury zastřešené Státní veterinární správou České republiky, jako samostatný dekoncentrovaný orgán státní správy podřízený ministerstvu zemědělství České republiky; zahrnuje v jedné organizační soustavě jak výkon státní správy na úseku veterinární péče, tak i výkon odborných veterinárních činností, které mají povahu výrobních biologických služeb.

Nové pojetí vztahu státu a právnických a fyzických osob - podnikatelů, zrovnoprávnění forem vlastnictví si vyžadují oddělit striktně v činnosti současné státní veterinární sužby výkon státní správy od výkonu odborných veterinárních činností a tyto převést na komerční, privátní formy. Důsledné oddělení výkonu státní správy od poskytování biologických služeb nutně povede k výraznému zkvalitnění výkonu státní správy a zejména k vyloučení subjektivního faktoru při výkonu veterinárního dozoru a při rozhodování o právech a povinnostech právnických a fyzických osob. tj. při vydávání individuálních správních aktů.

Cílem navrhované právní úpravy je

a) organizačně oddělit výkon státní správy od ostatních úkolů veterinární péče, tj. zejména od výkonu odborných veterinárních činností, které nejsou vykonávány pouze pro účely státní správy,

b) upravit působnost orgánů veterinární péče tak, aby odpovídala novým společenským podmínkám,

c) upravit podmínky povolování výkonu odborných veterinárních služeb právnickými a fyzickými osobami,

d) v souladu se změnami v působnosti federace a republik upravit přestupky na úseku veterinární péče.

Přijetí zákona není spojeno s novými požadavky na státní rozpočet, naopak s ohledem na rozvoj privatizace odborných veterinárních služeb dojde k podstatnému snížení mzdových prostředků orgánů veterinární správy.

Zvláštní část:

K bodu 1, 3, 6, 10 ,11, 12, 13, 14 a 15

Reaguje se na změny v soustavě orgánů státní správy.

K bodu 2 a 27

Vzhledem k zařazení přestupků na úseku veterinární péče do návrhu novely zákona, je nezbytné z důvodů přehlednosti a logické struktury návrh členit na tři části.

K bodu 4 a 7

Rozšiřuje se odpovědnost obcí jako základních samosprávných jednotek a zároveň i jejich působnost o část působností svěřených § 4 písm. b) zákona č. 108/1987 Sb. do působnosti okresním národním výborům.

K bodu 8

Navrhovaná úprava vychází z § 3 odst. 1 zákona č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících.

K bodu 16, 17, 19

Nově podmínky výkonu státní správy na úseku veterinární péče, zvýšení její efektivnosti a zjednodušení postupu povolování ověřování, výroby, dovozu a uvádění do oběhu veterinárních léčiv a přípravků, event. dávání souhlasu k jejich schválení fyzickým a právnickým osobám provozujícím podnikatelskou činnosti na tomto úseku a rovněž tak zkvalitnění veterinárního dozoru a vrcholné odborné kontroly nad touto činností, vyžadují konstituovat jako samostatný orgán státní správy i ústav pro státní kontrolu veterinárních biopreparátů a léčiv a upravit jeho působnost.

K bodu 18

Vzhledem k tomu, že orgány veterinární správy budou vykonávat odborné veterinární činnosti pouze za účelem výkonu státní správy není žádoucí, aby měly postavení příspěvkových organizací, jak bylo upraveno zákonným opatřením předsednictva České národní rady č. 25/1991 Sb.

K bodu 22

Rozšiřuje se působnost okresních a městských veterinárních správ, a to jak v souvislosti s privatizací výkonu odborných veterinárních činností, tak i v souvislosti s projednáváním přestupků na úseku veterinární péče a ukládání pokut právnickým a fyzickým osobám podle zákona o veterinární péči. Zkušenosti s uplatňováním sankcí podle zákona o veterinární péči totiž ukázaly, že je právně neúčinné, jestliže sankce za porušení povinností neukládá ten orgán státní správy, v jehož působnosti je výkon dozoru nad dodržováním povinností.

K bodu 20 a 21

Toto ustanovení reaguje na privatizaci zemědělství.

K bodu 23

Návrh vychází ze striktního oddělení výkonu státní správy od výkonu odborných veterinárních činností a umožňuje orgánům veterinární správy vykonávat odborné činnosti pouze v rozsahu nezbytném pro výkon státní správy (např. zjišťování zdravotního stavu zvířete za účelem vydání veterinárního osvědčení nebo povolení).

K bodu 24

Toto ustanovení upravuje podmínky nezbytné pro udělení povolení k výkonu odborných veterinárních činností právnickým a fyzickým osobám. Zároveň upravuje i možnost orgánu veterinární správy toto povolení změnit nebo odejmout, jestliže se změní nebo odpadnou podmínky, za nichž bylo uděleno.

K bodu 27

Vzhledem k tomu, že právní úprava přestupků spadá do působnosti republik a byla proto z novely zákona č. 87/1987 Sb., o veterinární péči vypuštěna, je nezbytné rozšířit návrh novely i o tuto sankční část.

K bodu 31

Vzhledem k rozšíření okruhu individuálních správních aktů vydávaných orgány veterinární správy, je nezbytné rozšířit v tomto smyslu i vztah ke správnímu řádu.

V Praze dne 10. července 1991

Předseda vlády České republiky

Ministr zemědělství České republiky

Zpracoval:JUDr. Zdeněk Karfík, CSc.
JUDr. Hana Málková



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP