Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Zákon ČNR č. 108/1987 Sb., o působnosti
orgánů veterinární péče
České republiky, ve znění zákonného
opatření předsednictva České
národní rady č. 25/1991 Sb., se mění
a doplňuje takto:
1. Ve všech ustanoveních zákona se slova "Česká
socialistická republika" nahrazují slovy "Česká
republika". Slova "okresní národní
výbor" se nahrazují slovy "okresní
úřad" a slova "Sbor národní
bezpečnosti" se nahrazují slovem "policie".
Slova "ministerstvo zemědělství a výživy
České socialistické republiky" se nahrazují
slovy "ministerstvo zemědělství České
republiky" a slova "ministr zemědělství
a výživy České socialistické
republiky" slovy "ministr zemědělství
České republiky".
2. Nad § 1 se zařazuje nadpis, který zní:
3. § 1 odst. 1 písm. b) zní:
"b) obce a okresní úřady,".
4. V § 1 se doplňuje odstavec 3, který zní:
"(3) Orgány veterinární péče
dbají při plnění svých úkolů
na vytváření podmínek pro ochranu
a upevňování zdraví zvířat
a pro zabezpečování zdravotní nezávadnosti
a biologické hodnoty potravin.".
5. V § 2 odst. 1 písm. e) se vypouští
text za slovy "veterinární péče"
a čárka se nahrazuje tečkou.
6. Nad § 3 se vypouští nadpis "Národní
výbory".
7. § 3 zní:
Obce v dohodě s příslušným orgánem
veterinární správy určují místa
pro trhy určené k prodeji potravin a surovin živočišného
původu (dále jen "živočišné
produkty"), místa výstav, trhů, přehlídek
nebo soutěží zvířat, popřípadě
svodů zvířat pro jiné účely
(dále jen"svody zvířat") a povolují
jejich konání.".
8. V § 4 písm. a) se slovo "rozhodují"
nahrazuje slovy "vydávají obecně závazné
vyhlášky".
9. V § 4 se vypouští písmena b), d) a
e) a písmeno c) se označuje jako písmeno
b).
10. Ustanovení § 5 se vypouští.
11. Nadpis pod § 6 zní "Nákazová
komise".
12. § 6 odst. 1 a 2 zní:
"(1) Přednost okresního úřadu zřizuje k plnění úkolů souvisejících s ochranou proti nákazám a jiných hromadným onemocněním zvířat nákazovou komisi [§ 9 odst. 2 zákona ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících].
(2) Za předsedu nákazové komise jmenuje přednosta
okresního úřadu pracovníka okresního
úřadu, za tajemníka pracovníka příslušného
orgánu veterinární správy; ostatní
členy komise jmenuje z řad pracovníků
orgánů a organizací, jímž přísluší
uskutečňovat opatření ke zdolávání
a zamezení šíření nákaz
a jiných hromadných onemocnění zvířat.".
13. V § 6 odst. 3 písm. b) se slova "plenárnímu
zasedání nebo rdě národního
výboru" nahrazují slovy "okresnímu
úřadu".
14. V § 6 odst. 3 písm. d) se vypouštějí
slova "jde-li o nákazovou komisi okresního
národního výboru,".
15. § 8 odst. 1 písm. c) zní:
"c) městská veterinární správa
pro území hlavního měst Prahy a městské
veterinární správy pro územní
obvody statutárních měst (dále jen"městské
veterinární správy").".
16. V § 8 odst. 1 se doplňuje písmeno d), které
zní:
"d) Ústav pro státní kontrolu veterinárních
biopreparátů a léčiv (dále
jen "ústav").".
17. V § 8 odst. 4 se ve větě druhé za
středníkem za slova "městských
veterinárních správ" vkládají
slova "a ústavu".
18. § 8 odst. 5 zní:
"Státní veterinární správa,
okresní veterinární správy, městské
veterinární správy a ústav jsou rozpočtovými
organizacemi.".
19. Za § 8 se vkládá nový § 8a,
který zní:
Ústav
a) vykonává veterinární dozor nad
výrobou veterinárních léčiv
a přípravků, nejde-li o výrobu v organizacích
v působnosti ministerstva zdravotnictví České
republiky,
b) dává souhlas ke schválení ověřování,
výroby, dovozu a uvádění do oběhu
veterinárních léčiv a přípravků,
které podléhají schválení podle
zvláštních předpisů [§
20 odst. 2, § 62, § 79 odst. 4 zákona č.
20/1966Sb., o péči o zdraví lidu.], a
povoluje v dohodě s ministerstvem zdravotnictví
České republiky ověřování,
výrobu, dovoz a uvádění do oběhu
ostatních veterinárních léčiv
a přípravků,
c) vykonává odbornou kontrolu vyráběných
a dovážených veterinárních léčiv
a přípravků, pokud nejde o působnost
kontrolních orgánů podle zvláštních
předpisů [§ 20 odst. 2, § 62, §
79 odst. 4 zákona č. 20/1966Sb., o péči
o zdraví lidu.].".
20. § 9 odst. 1 písm. l) zní:
"l) vydává právnickým a fyzickým
osobám, které chovají zvířata
pokyny pro vypracování pohotovostních plánů
ochranných a zdolávacích opatření
pro případ výskytu velmi nebezpečných
nákaz zvířat a pro zpracování
ozdravovacích plánů ke zdolání
stanovených nebezpečných nákaz a jiných
hromadných onemocnění,".
21. V § 9 odst. 1 písm. m) se slova "organizacím"
nahrazují slovy "právnickým a fyzickým
osobám" a tečka na konci ustanovení
se nahrazuje čárkou.
22. V § 9 odst. 1 se doplňují písmena
n), o), p) a r), která zní:
"n) vydává právnickým a fyzickým
osobám povolení k výkonu odborných
veterinárních činností podle zákona
o veterinární péči; před vydáním
povolení fyzické osobě si vyžádá
vyjádření stavovské organizace veterinárních
lékařů,
o) vydává právnickým a fyzickým
osobám povolení k zužitkování
a neškodnému odstraňování odpadů
živočišného původu podle zákona
o veterinární péči,
p) projednává přestupky na úseku veterinární
péče a ukládá právnickým
a fyzickým osobám pokuty podle zákona o veterinární
péči,
r) vydává osvědčení o způsobilosti
podmínek pro výrobu, zpracování, ošetřování,
skladování a přepravu živočišných
produktů podle zákona o veterinární
péči.".
23. § 9 odst. 3 zní:
"(3) Okresní a městské veterinární
správy vykonávají odborné veterinární
činnosti pouze za účelem výkonu státní
správy.".
24. Za § 9 se vkládá nový § 9a,
který zní:
(1) Okresní nebo městská veterinární
správa příslušná podle místa
bydliště fyzické osoby nebo sídla právnické
osoby udělí povolení k výkonu odborných
veterinárních činností podle §
9 písm. n) tohoto zákona a určí v
něm jejich rozsah popřípadě územní
působnost, jestliže
a) odborné veterinární činnosti budou
vykonávány osobou odborně způsobilou
[§ 25 zákona č. 87/1987 Sb., o veterinární
péči, ve znění zákona č.
239/1991 Sb.],
b) zařízení, přístroje, protinákazová
a jiná hygienická opatření odpovídají
rozsahu odborných veterinárních činností
o jejichž povolení se žádá.
(2) Návrh na udělení povolení musí
obsahovat jméno a příjmení, místo
výkonu činnosti a bydliště, jde-li o
osobu fyzickou nebo sídlo a označení právní
formy, jde-li o osobu právnickou.
(3) Povolení může orgán veterinární
správy příslušný podle §
9 písm. n) tohoto zákona změnit nebo odejmout,
jestliže se změnily nebo pominuly podmínky,
za nichž bylo uděleno.".
25. § 10 písm. g) zní:
"g) předkládá ministerstvu návrhy
ozdravovacích programů k zdolání stanovených
nebezpečných nákaz a jiných hromadných
onemocnění,".
26. V § 10 se vypouští písmeno i).
27. Za § 11 se vykládají nové §
11a, 11b a 11c, které včetně nadpisu zní:
(1) Přestupku na úseku veterinární
péče se dopustí ten, kdo
a) ztěžuje nebo maří výkon veterinárního
dozoru nebo neprovede v určené lhůtě
závazný pokyn orgánů veterinární
správy k odstranění zjištěných
nedostatků,
b) poruší povinnost stanovenou zákonem o veterinární
péči1) a předpisy vydanými
na jeho základě nebo jinými obecně
závaznými právními předpisy
upravujícími povinnosti na úseku veterinární
péče k ochraně zdraví zvířat,
předcházení nákazám a jiným
hromadným onemocněním zvířat
a jejich zdolávání, k zabezpečení
zdravotní nezávadnosti živočišných
produktů, krmiv anebo k dovozu, průvozu a vývozu
zvířat, živočišných produktů
a krmiv, jakož i předmětů, které
mohou být nositeli původců nákaz,
c) poruší povinnost vyplývající
pro něj z mimořádných veterinárních
opatření.
(2) Za přestupek podle odstavce 1 písm. a) a b)
lze uložit pokutu do 5.000 Kčs a za přestupek
podle odstavce 1 písm. c) a za opětovné spáchání
přestupku uvedeného v odstavci 21 písm. a)
nebo b) pokutu do 10.000 Kčs.
(3) Přestupek podle odstavce 1 písm. a) nebo b)
byl spáchán opětovně, dopustil-li
se ho občan, kterému byla v posledním roce
za jednání podle odstavce 1 písm. a) nebo
b) uložena pokuta pravomocným rozhodnutím o
přestupku.
Pracovníci orgánu veterinární správy
pověření výkonem dozoru mohou za přestupky
na úseku veterinární péče,
které zjistili při plnění svých
úkolů, ukládat a vybírat pokuty v
blokovém řízení [§ 84 zákona
ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích.].
Není-li v tomto zákoně stanoveno jinak, platí
o přestupcích a jejich projednávání
obecné předpisy [Zákon ČNR č.
200/1990 Sb., o přestupcích. Zákon č.
71/1967 Sb., o správním řízení
(správní řád).].".
28. Před nadpis nad § 12 se zařazuje nadpis,
který zní:
29. V § 13 odst. 1 se vypouštějí slova
"hospodářsky významným".
30. § 14 zní:
Výnos pokut uložených podle zákona o
veterinární péči je příjmem
státního rozpočtu České republiky.".
31. V § 15 se doplňují písmena f), g)
a h), která zní:
"f) vydávání, změnu nebo odnětí
povolení právnickým a fyzickým osobám
k výkonu odborných veterinárních činností
podle zákona o veterinární péči,
g) vydávání povolení právnickým
a fyzickým osobám k zužitkování
a neškodnému odstraňování odpadů
živočišného původu podle zákona
o veterinární péči, jeho změna
nebo odnětí,
h) vydávání povolení ke konání
výstav, trhů, přehlídek nebo soutěží
zvířat a svodů zvířat (§
3).".
Zrušuje se
vyhláška ministerstva zemědělství
a výživy České socialistické
republiky č. 113/1987 Sb., o podnikové veterinární
službě.
Předsednictvo České národní
rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění zákona
č. 108/1987 Sb., o působnosti orgánů
veterinární péče České
socialistické republiky, jak vyplývá z tohoto
zákona.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem .............. 1991.
Obecná část:
Návrh novely zákona České národní
rady č. 108/1987 Sb., o působnosti orgánů
veterinární péče České
republiky, ve znění zákonného opatření
předsednictva České národní
rady č. 25/1991 Sb., navazuje na novelu zákona č.
87/1987 Sb., o veterinární péči.
V současné době je státní veterinární
správa konstruována do jednotné organizační
struktury zastřešené Státní veterinární
správou České republiky, jako samostatný
dekoncentrovaný orgán státní správy
podřízený ministerstvu zemědělství
České republiky; zahrnuje v jedné organizační
soustavě jak výkon státní správy
na úseku veterinární péče,
tak i výkon odborných veterinárních
činností, které mají povahu výrobních
biologických služeb.
Nové pojetí vztahu státu a právnických
a fyzických osob - podnikatelů, zrovnoprávnění
forem vlastnictví si vyžadují oddělit
striktně v činnosti současné státní
veterinární sužby výkon státní
správy od výkonu odborných veterinárních
činností a tyto převést na komerční,
privátní formy. Důsledné oddělení
výkonu státní správy od poskytování
biologických služeb nutně povede k výraznému
zkvalitnění výkonu státní správy
a zejména k vyloučení subjektivního
faktoru při výkonu veterinárního dozoru
a při rozhodování o právech a povinnostech
právnických a fyzických osob. tj. při
vydávání individuálních správních
aktů.
Cílem navrhované právní úpravy
je
a) organizačně oddělit výkon státní
správy od ostatních úkolů veterinární
péče, tj. zejména od výkonu odborných
veterinárních činností, které
nejsou vykonávány pouze pro účely
státní správy,
b) upravit působnost orgánů veterinární
péče tak, aby odpovídala novým společenským
podmínkám,
c) upravit podmínky povolování výkonu
odborných veterinárních služeb právnickými
a fyzickými osobami,
d) v souladu se změnami v působnosti federace a
republik upravit přestupky na úseku veterinární
péče.
Přijetí zákona není spojeno s novými
požadavky na státní rozpočet, naopak
s ohledem na rozvoj privatizace odborných veterinárních
služeb dojde k podstatnému snížení
mzdových prostředků orgánů
veterinární správy.
Zvláštní část:
K bodu 1, 3, 6, 10 ,11, 12, 13, 14 a 15
Reaguje se na změny v soustavě orgánů
státní správy.
K bodu 2 a 27
Vzhledem k zařazení přestupků na úseku
veterinární péče do návrhu
novely zákona, je nezbytné z důvodů
přehlednosti a logické struktury návrh členit
na tři části.
K bodu 4 a 7
Rozšiřuje se odpovědnost obcí jako základních
samosprávných jednotek a zároveň i
jejich působnost o část působností
svěřených § 4 písm. b) zákona
č. 108/1987 Sb. do působnosti okresním národním
výborům.
K bodu 8
Navrhovaná úprava vychází z §
3 odst. 1 zákona č. 425/1990 Sb., o okresních
úřadech, úpravě jejich působnosti
a o některých dalších opatřeních
s tím souvisejících.
K bodu 16, 17, 19
Nově podmínky výkonu státní
správy na úseku veterinární péče,
zvýšení její efektivnosti a zjednodušení
postupu povolování ověřování,
výroby, dovozu a uvádění do oběhu
veterinárních léčiv a přípravků,
event. dávání souhlasu k jejich schválení
fyzickým a právnickým osobám provozujícím
podnikatelskou činnosti na tomto úseku a rovněž
tak zkvalitnění veterinárního dozoru
a vrcholné odborné kontroly nad touto činností,
vyžadují konstituovat jako samostatný orgán
státní správy i ústav pro státní
kontrolu veterinárních biopreparátů
a léčiv a upravit jeho působnost.
K bodu 18
Vzhledem k tomu, že orgány veterinární
správy budou vykonávat odborné veterinární
činnosti pouze za účelem výkonu státní
správy není žádoucí, aby měly
postavení příspěvkových organizací,
jak bylo upraveno zákonným opatřením
předsednictva České národní
rady č. 25/1991 Sb.
K bodu 22
Rozšiřuje se působnost okresních a městských
veterinárních správ, a to jak v souvislosti
s privatizací výkonu odborných veterinárních
činností, tak i v souvislosti s projednáváním
přestupků na úseku veterinární
péče a ukládání pokut právnickým
a fyzickým osobám podle zákona o veterinární
péči. Zkušenosti s uplatňováním
sankcí podle zákona o veterinární
péči totiž ukázaly, že je právně
neúčinné, jestliže sankce za porušení
povinností neukládá ten orgán státní
správy, v jehož působnosti je výkon
dozoru nad dodržováním povinností.
K bodu 20 a 21
Toto ustanovení reaguje na privatizaci zemědělství.
K bodu 23
Návrh vychází ze striktního oddělení
výkonu státní správy od výkonu
odborných veterinárních činností
a umožňuje orgánům veterinární
správy vykonávat odborné činnosti
pouze v rozsahu nezbytném pro výkon státní
správy (např. zjišťování
zdravotního stavu zvířete za účelem
vydání veterinárního osvědčení
nebo povolení).
K bodu 24
Toto ustanovení upravuje podmínky nezbytné
pro udělení povolení k výkonu odborných
veterinárních činností právnickým
a fyzickým osobám. Zároveň upravuje
i možnost orgánu veterinární správy
toto povolení změnit nebo odejmout, jestliže
se změní nebo odpadnou podmínky, za nichž
bylo uděleno.
K bodu 27
Vzhledem k tomu, že právní úprava přestupků
spadá do působnosti republik a byla proto z novely
zákona č. 87/1987 Sb., o veterinární
péči vypuštěna, je nezbytné rozšířit
návrh novely i o tuto sankční část.
K bodu 31
Vzhledem k rozšíření okruhu individuálních
správních aktů vydávaných orgány
veterinární správy, je nezbytné rozšířit
v tomto smyslu i vztah ke správnímu řádu.
V Praze dne 10. července 1991
Předseda vlády České republiky
Ministr zemědělství České republiky
Zpracoval: | JUDr. Zdeněk Karfík, CSc. |
JUDr. Hana Málková |