Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Tento zákon upravuje platové poměry soudců
okresních a krajských soudů a Nejvyššího
soudu České republiky, stáních notářů,
justičních a notářských čekatelů
(dále jen "čekatel").
(1) Soudcům a státním notářům
náleží
a/ základní plat ve výši odpovídající
jejich zařazení do platové skupiny a platového
stupně,
b/ příplatky podle tohoto zákona.
(2) Předsedům a náměstkům (místopředsedům)
okresních a krajských soudů, předsedům
senátů a soudcům krajských soudů,
kteří rozhodují jako samosoudci, předsedům
kolegií a senátů Nejvyššího
soudu České republiky a vedoucím státním
notářům náleží též
funkční příplatek.
(3) Předsedovi Nejvyššího soudu České
republiky náleží pevný plat ve výši
18.000 Kčs měsíčně, místopředsedovi
Nejvyššího soudu České republiky
ve výši 15.000 Kčs měsíčně.
(1) Soudci okresních soudů a státní
notáři se zařazují do platové
skupiny I, soudci krajských soudů do platové
skupiny II a soudci Nejvyššího soudu České
republiky do platové skupiny III.
(2) Soudci a státní notáři se zařazují
do dvanácti platových stupňů podle
doby započitatelné praxe.
Základní plat soudců a státních
notářů v jednotlivých platových
skupinách a platových stupních činí
měsíčně Kčs:
1. | do ukončení 5. roku praxe | 6 000 | 6 200 | 6 500 |
2. | od počátku | |||
6. roku praxe | 7 000 | 7 200 | 7 500 | |
3. | 9. roku praxe | 7 400 | 7 600 | 8 200 |
4. | 12. roku praxe | 7 800 | 8 000 | 8 800 |
5. | 15. roku praxe | 8 100 | 8 400 | 9 400 |
6. | 18. roku praxe | 8 400 | 8 800 | 9 800 |
7. | 21. roku praxe | 8 600 | 9 200 | 10 200 |
8. | 24. roku praxe | 9 000 | 9 600 | 10 600 |
9. | 27. roku praxe | 9 300 | 9 900 | 11 000 |
10. | 30. roku praxe | 9 600 | 10 200 | 11 400 |
11. | 33. roku praxe | 9 800 | 10 500 | 11 700 |
12. | 36. roku praxe | 10 000 | 10 800 | 12 000 |
(1) Do doby praxe rozhodné pro zařazení do
příslušného platového stupně
(započitatelná praxe) se započítává:
a/ doba přípravné služby čekatele,
b/ doba výkonu funkce soudce a státního notáře,
c/ soudcem nebo státním notářem prokázaná
doba jiné právní praxe po získání
úplného vysokoškolského právnického
vzdělání.
(2) Doba, po kterou soudce nebo státní notář
nemohl vykonávat tuto funkci z důvodů uvedených
ve zvláštním zákoně [§
21 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích], se posuzuje jako doba právní
praxe podle odstavce 1 písm. b).
(3) Z důvodů hodných zvláštního
zřetele může ministr spravedlnosti České
republiky započíst jiné doby do doby započitatelné
praxe.
(4) Do doby započitatelné praxe podle odstavce 1
písm. b) a c) se započítává
také doba
a/ výkonu vojenské základní (náhradní)
služby nebo civilní služby,
b/ další mateřské dovolené,
c/ pracovního volna bez náhrady mzdy nepřesahující
dobu tří měsíců v kalendářním
roce.
(5) Soudce a státní notář může
postoupit z prvního do druhého platového
stupně, jen vykonával-li skutečně
funkci podle odstavce 1 písm b) nejméně po
dobu dvou let, do níž se nezapočítávají
doby uvedené v odstavci 4 písm. a) a b).
(1) Funkční příplatek náleží:
a) předsedovi okresního soudu s nejvýše
10 senáty ve výši 1 600 Kčs měsíčně,
s 11 až 25 senáty ve výši 2 000 Kčs
měsíčně, s více než 25
senáty ve výši 2 400 Kčs měsíčně,
b/ náměstkovi (místopředsedovi) okresního
soudu s nejvýše 10 senáty ve výši
800 Kčs měsíčně, s 11 až
25 senáty ve výši 1 200 Kčs měsíčně,
s více než 25 senáty ve výši 1
500 Kčs měsíčně,
c/ předsedovi krajského soudu ve výši
3 200 Kčs měsíčně,
d/ náměstkovi (místopředsedovi) krajského
soudu ve výši 1 800 Kčs měsíčně,
e/ předsedovi senátu krajského soudu ve výši
1 000 Kčs měsíčně,
f) soudci krajského soudu, který rozhoduje jako
samosoudce, ve výši 500 Kčs měsíčně,
g/ předsedovi kolegia Nejvyššího soudu
České republiky ve výši 2 200 Kčs
měsíčně,
h/ předsedovi senátu Nejvyššího
soudu České republiky ve výši 1 400
Kčs měsíčně,
i/ vedoucímu státnímu notáři
státního notářství s nejvýše
10 státními notáři 1 000 Kčs
měsíčně, s 11 až 25 státními
notáři 1 400 Kčs měsíčně,
s více než 25 státními notáři
ve výši 1 600 Kčs měsíčně.
(2) V případě souběhu náleží
soudci pouze ten funkční příplatek,
který je pro něho výhodnější.
Soudcům okresních a krajských soudů
a státním notářům státních
notářství, určených ministerstvem
spravedlnosti České republiky, náleží
pro výrazně ztížené pracovní
podmínky k výkonu funkce příplatek
ve výši 500 až 800 Kčs měsíčně.
Soudcům a státním notářům
pověřeným výchovou čekatelů
náleží po dobu výkonu funkce školitele
příplatek ve výši 300 Kčs měsíčně.
(1) Soudci a státní notáři mají
v kalendářním roce, v němž pracovali
v těchto funkcích nejméně po dobu
devíti měsíců, nárok na jeden
plat navíc, a to ve výši platu stanoveného
podle § 3, 4, 6 až 8, popřípadě
ve výši pevného platu podle § 2 odst.
3.
(2) Plat podle odstavce 1 je splatný ve výplatním
termínu stanoveném pro výplatu platu za měsíc
listopad.
(3) Vznikne-li nárok podle odstavce 1 až v prosinci
je plat podle odstavce 1 splatný ve výplatním
termínu stanoveném pro výplatu platu za měsíc
prosinec.
(1) Po dobu dočasného přidělení
náleží soudci dosavadní plat.
(2) Byl-li soudce dočasně přidělen
nebo státní notář přeložen
za účelem zastupování nepřítomného
soudce nebo státního notáře, vykonávajícího
vyšší funkci, náleží mu příplatek
za zastupování (§ 11).
(1) Zastupuje-li soudce na příkaz předsedy
soudu nebo státní notář na příkaz
předsedy krajského soudu nepřítomného
soudce nebo státního notáře, vykonávajícího
vyšší funkci, v plném rozsahu jeho činnosti
po dobu delší než čtyři týdny,
náleží mu od počátku zastupování
funkční příplatek (§ 6) zastupovaného.
(2) Zastupuje-li soudce za podmínek uvedených v
odstavci 1 předsedu nebo místopředsedu Nejvyššího
soudu České republiky, náleží
mu od počátku zastupování příplatek
ve výši 15% dosavadního platu.
(3) Příplatek za zastupování nenáleží,
je-li zastupování součástí
pracovních povinnosti soudce nebo státního
notáře.
V základním platu soudců a státních
notářů se přihlíží
k případné práci přesčas.
To neplatí o práci přesčas v noci
nebo v den pracovního klidu [§ 91 odst. 1 zákoníku
práce], za kterou náleží soudcům
a státním notářům příplatky
podle zvláštního zákona [§ 116
a 117 zákoníku práce].
Za každou hodinu pracovní pohotovosti náleží
soudcům odměna podle zvláštního
předpisu [výnos ministerstva spravedlnosti ČR
ze dne ......... 1991 č. j. .........../91-pers. o nařizování
a odměňování pracovní pohotovosti
soudců z povolání krajských a okresních
soudů].
(1) Jestliže byl soudce zproštěn funkce z důvodu,
že jeho zdravotní stav mu nedovoluje řádně
vykonávat soudcovské povinnosti, náleží
mu po dobu tří měsíců od zániku
jeho funkce vyrovnání ve výši dosavadního
platu stanoveného podle § 3 až 9, popřípadě
ve výši rozdílu mezi dosavadním platem
a výdělkem, kterého dosahuje na novém
pracovním místě. Vyrovnání
mu nenáleží, má-li nárok na starobní
důchod, nebo na plný invalidní důchod.
Částka vyrovnání se sníží
o částečný invalidní důchod,
který byl soudci přiznán.
(2) Jestliže byl soudce na svou žádost zproštěn
funkce nebo uvolněn z funkce, v níž mu náležel
funkční příplatek (§ 6), anebo
v níž mu náležel pevný plat (§
2 odst. 3), náleží mu po dobu tří
měsíců vyrovnání ve výši
rozdílu mezi dosavadním a novým platem.
(1) Čekatelům náleží
a/ v prvních šesti měsících přípravné
služby plat ve výši 3 500 Kčs měsíčně,
b/ od počátku sedmého měsíce
přípravné služby do nástupu do
funkce soudce nebo státního notáře
plat ve výši 4 500 Kčs měsíčně.
(2) Čekatelům, kterým byla do doby přípravné
služby započtena doba nejméně tří
let předchozí právnické činnosti,
náleží od počátku plat podle
odstavce 1 písm.
(3) Ustanovení § 7, 12 a 13 platí pro čekatele
obdobně.
(1) Základní plat ve vyšším platovém
stupni náleží soudci nebo státnímu
notáři od prvého dne měsíce
následujícího po dni, v němž
dosáhl stanovené doby započitatelné
praxe; je-li tímto dnem první den v měsíci,
již od tohoto dne.
(2) Příplatek podle § 6 náleží
soudci nebo státním notáři ode dne
jmenování do příslušné
funkce.
(3) Příplatky podle § 7 a 8 náležejí
soudci nebo státnímu notáři od prvého
dne měsíce následujícího po
dni, v němž vznikl nárok na ně.
Do doby započitatelné praxe se započítávají
ke dni účinnosti tohoto zákona všechny
doby započítané podle předchozích
předpisů.
Snížit základní plat soudce lze jen
na základě pravomocného rozhodnutí
podle zákona o kárné odpovědnosti
soudců.
Platy stanovené podle tohoto zákona se v důsledku
růstu životních nákladů upravují
v souladu s obecně přijatými zásadami.
Zrušuje se:
1. výnos ministerstva spravedlnosti České
republiky č. j. 810/90-org., kterým se vydává
pro soudce z povolání, státní notáře,
justiční a notářské čekatele
platový řád, jehož vydání
bylo oznámeno pod č. 293/1990 Sb.,
2. výnos ministerstva spravedlnosti České
republiky č. j. 810/90-000, kterým se vydává
platový řád pro soudce z povolání
Nejvyššího soudu České republiky,
jehož vydání bylo oznámeno pod č.
70/1991 Sb.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem .......................... 1991
I. Obecná část:
Jedním z hlavních předpokladů obnovy
a rozvoje demokracie a konstituování demokratického
právního státu je obnova a upevnění
soudní moci, jejího postavení a funkcí.
V demokratických politických systémech založených
na vyvážených vztazích a přísné,
vzájemně respektované dělbě
kompetencí mezi třemi rovnocennými složkami
státní moci - zákonodárnou, výkonnou
a soudní, přísluší soudní
moci a jejím orgánům zvlášť
významná a nezastupitelná úloha. Jen
soudy jsou povolány k tomu, aby jako zcela nezávislé
a nestranné orgány garantovaly a chránily
občanská práva a svobody, jakož i zákonem
chráněné zájmy fyzických a
právnických osob.
Pro totalitní režim - jako pro každou diktaturu
- byla nezávislá soudní moc nežádoucí
"přítěží a brzdou"
v prosazování monopolní politické
zvůle, a proto jím byla zasažena zvlášť
citelně. Oslabil její význam, postavení
a autoritu, zpochybnil princip nezávislosti soudu a jeho
záruky, deformoval právní vědomí
společnosti a podlomil její důvěru
v rozhodování soudů. Přezíravý
postoj k soudní moci a úsilí o její
podřizování exekutivě uvrhly výkon
soudnictví, soudy a soudce do takových podmínek,
v nichž nemohli v plném rozsahu plnit svou ústavní
úlohu.
S tímto tíživým dědictvím
vstoupily soudy do období svobody, demokracie a budování
právního státu, v němž je společnost
potřebuje více než jindy. Nejde jen o to, aby
nezávisle, nestranně a spravedlivě rozhodovaly
v souladu se svou dosavadní působností. Stojí
totiž před zcela novými, rozsahem a povahou
nebývalými úkoly spojenými zejména
s návratem demokratických zásad, svrchovanosti
zákona, práva a spravedlnosti do života občanské
společnosti, s nápravou minulých křivd,
s rozsáhlými procesy transformace naší
ekonomiky v ekonomiku tržní, s uplatňováním
Listiny základních práv a svobod a s integrací
našeho státu a právního řádu
do evropských demokratických právních
struktur.
Na velikost a naléhavost těchto úkolů
nejsou soudy a soudci dostatečně připraveni
a v jejich kvalitním a včasném plnění
jim brání mnoho překážek, od
zcela nedostatečného počtu soudců
až po nedostatečné finanční a
materiálně technické zajištění
činnosti soudů. Soudci konají svou náročnou
a odpovědnou práci v nevyhovujících
podmínkách a prostředí, při
zcela nedostatečném hmotném zabezpečení
a pod psychickým tlakem existenční nejistoty.
Nadto postrádají mnohdy podporu veřejnosti
a naopak jsou vystavováni projevům nevážnosti,
urážkám, výhrůžkám
a útokům. Zejména prohlubující
se rozpor mezi objektivní potřebou soudců,
odpovídající rychlému růstu
agendy a postupnému rozšiřování
pravomoci soudů, a jejich trvale klesajícím
počtem stále důrazněji signalizuje
nebezpečí ochromení činnosti soudů
a rozpadu justice.
Odvrácení tohoto nebezpečí a zajištění
plynulého fungování soudní moci vyžaduje
rychlou realizaci řady opatření, v prvé
řadě novou právní úpravu platových
poměrů soudců (a spolu s tím i státních
notářů a justičních a notářských
čekatelů). Personální situace u soudů
i státních notářství je totiž
krajně neuspokojivá. Stále se nedaří
dosáhnout ani takových počtů soudců
a státních notářů, které
by odpovídaly rozsahu agendy z roku 1989, tím méně
pak počtů, které by odpovídaly jejímu
růstu a rozšiřování pravomoci
soudů. Např. v prvním čtvrtletí
roku 1991 pracovalo u okresních a krajských soudů
pouze 1 351 soudců místo 1 645 a 386 státních
notářů místo 586. Přitom seriózní
odhady nezbytného personálního posílení
soudů v důsledku růstu agendy a rozšiřování
pravomoci soudů kalkulují s potřebou až
dvojnásobku nynějšího počtu soudců.
V průběhu roku 1990 a prvního čtvrtletí
roku 1991 zvolila Česká národní rada
celkem 203 nových soudců, ale v téže
době jich 217 ze svých funkcí odešlo.
Hlavní příčinou pokračujícího
odchodu soudců z jejich funkcí spočívá
v zcela nedostatečném platovém ohodnocení
jejich práce, které je v zjevném rozporu
jak s úlohou soudu a soudce v demokratickém právním
státě a s požadavkem jejich nezávislosti,
tak i s realitou vysoké nabídky pronikavě
výhodnějšího pracovního uplatnění
zejména odborně zdatných soudců v
podnikatelské sféře (jako advokátů,
komerčních právníků, právních
poradců obchodních společností apod.).
Se zřetelem k těmto skutečnostem uložila
vláda České republiky dne 8. 5. 1991 - na
základě projednání "Zprávy
o stavu a úkolech české justice" - ministru
spravedlnosti České republiky, aby do 15. 6. 1991
předložil návrh zákona České
národní rady o platových poměrech
soudců, státních notářů
a justičních a notářských čekatelů.
K témuž úkolu zavázala ministra spravedlnosti
České republiky také Stálá
pracovní komise předsednictva České
národní rady pro otázky justice.
Návrh tohoto zákona sleduje garantování
skutečné soudcovské nezávislosti,
zvýšení prestiže soudcovské profese
a zájmu o ni, jakož i vytvoření předpokladů
pro stabilizaci kvalifikovaných pracovníků
a kvalitativní rozvoj výkonu soudnictví.
Vychází z požadavku, že sytém a
úroveň odměňování soudců
musí odpovídat
- postavení soudu a soudce v demokratické společnosti,
- náročnosti a složitosti jeho práce
a přípravy k ní,
- míře odpovědnosti a veřejné
kontroly spojené s výkonem funkce soudce a
- neslučitelnosti výkonu této funkce s jinou
výdělečnou činností (která
neplatí pro jiné funkce a povolání).
Výrazné změny ve srovnání s
nynějším stavem jsou nejen v navrhované
výši platů soudců, státních
notářů a čekatelů, ale také
v jejich struktuře. Koncepce návrhu je totiž
založena na tom, že výše platu soudce musí
být závislá - na rozdíl od výše
platů v jiných profesích - zásadně
jen na kriteriích a podmínkách objektivního
rázu (s minimalizací možností jejího
ovlivňování na základě subjektivního
hodnocení práce soudce jmenovitě ze strany
státní správy soudů). Z toho důvodu
se upouští zejména od institutu tzv. osobního
příplatku.
Kvalifikační předpoklady a struktury funkcí
stanoví zákon, který upravuje organizaci
a činnost soudů a právní postavení
soudců.
Při zpracovávání návrhu zákona
byly využity jednak poznatky a zkušenosti ze systému
a praxe v odměňování soudců
v demokratickém Československu, jednak poznatky
o právní úpravě a praxi v odměňování
soudců v některých jiných zemích
středoevropského regionu, a to jak vyspělých
demokratických zemí (Spolkové republiky Německo
a Rakouské republiky), tak i zemí, které
prošly obdobným vývojem a řeší
obdobné problémy jako my (Maďarské republiky
a Polské republiky). Tyto poznatky a zkušenosti svědčí
také - spolu s postavením soudní moci jako
samostatné složky státní moci - jednoznačně
ve prospěch úpravy odměňování
soudců odděleně od úpravy odměňování
pracovníků vykonávajících státní
správu.
Předchozí totalitní režim deformoval
i úlohu a postavení státních notářů,
a to jak v oblasti rozsahu jim svěřené činnosti,
tak i v jejich organizačním uspořádání
a společenském postavení, včetně
finančního ocenění jejich práce.
Jako významná součást obnovy fungování
demokratického právního státu je proto
připravována právní úprava,
která zásadním způsobem změní
úlohu a postavení státních notářů
a předpokládá jejich privatizaci již
v průběhu roku 1992. Do této doby je však
potřebné dočasně respektovat vytvořené
úzké sepjetí soudů a státních
notářství, včetně shodného
systému finančního ocenění
a proto se považuje za nezbytné, aby právní
úprava platových poměrů navrhovaná
tímto zákonem se vztahovala i na státní
notáře.
Předpokládaný dopad realizace navrhované
právní úpravy do rozpočtové
sféry (do oblasti mzdových prostředků)
lze vyjádřit částkou 78 600 tis. Kčs
ročně. Z této částky připadá
na soudce 58 173 tis. Kčs, na státní notáře
14 724 tis. Kčs a na čekatele 5 703 tis. Kčs
ročně. Její výpočet vychází
ze skutečných počtů soudců,
státních notářů a čekatelů
k 1. 5. 1991, z jejich zařazení do navrhovaných
platových stupňů, a z uvažovaného
zvýšení jejich platů. Po předpokládané
privatizaci státních notářů
se uvažovaný dopad navrhované právní
úpravy do rozpočtové sféry adekvátně
sníží.
V porovnání se skutečnými průměrnými
platy soudců a státních notářů
a justičních a notářských čekatelů
ve druhém pololetí roku 1990 včetně
odměn, představují platy podle navržené
právní úpravy indexový nárůst
u soudců okresních soudů 1,60, u soudců
krajských soudů 1,58, u soudců Nejvyššího
soudu České republiky 1,87, u stáních
notářů 1,61 a u justičních
a notářských čekatelů 1,67.
K tomu se pro ilustraci uvádí, že rozpočtové
výdaje civilní části resortu ministerstva
spravedlnosti České republiky představovaly
v roce 1990 celkem 446,550 mil. Kčs, prokazatelné
rozpočtové příjmy dosahované
organizacemi resortu celkem 462,801 mil. Kčs. Připočtou-li
se k nim však i příjmy z plateb soudních
poplatků kolkovými známkami ve výši
176,621 mil. Kčs (podle odhadu opřeného o
sledování plateb soudních poplatků
kolkovými známkami u soudů v obvodu městského
soudu v Praze), činily by celkem 639,482 mil. Kčs.
Z tohoto vyplývá, že faktické aktivní
saldo ve prospěch příjmů civilní
části resortu ministerstva spravedlnosti České
republiky v roce 1990 reprezentuje částka cca 192,932
mil. Kčs.
II. Zvláštní část:
K § 1:
Úvodní ustanovení návrhu vymezuje
okruh subjektů, jejichž platové poměry
mají být zákonem upraveny (osobní
působnost zákona). Počítá se
s tím, že se zákon bude vztahovat na soudce
soudů všech stupňů, které tvoří
soustavu soudních orgánů České
republiky, na státní notáře a na justiční
a notářské čekatele. V případě
státních notářů a notářských
čekatelů půjde jen o opatření
dočasné (do privatizace notářství,
s níž se uvažuje v průběhu roku
1992).
K § 2 a 3:
Plat soudce nebo státního notáře nebude
podle návrhu napříště záviset
na výsledku hodnocení jeho práce orgánem
státní správy soudů, ale jen na objektivních
kriteriích stanovených zákonem. K nim patří
jednak zařazení soudce do některé
ze tří platových skupin podle soudu, na němž
působí (okresní soud, krajský soud,
Nejvyšší soud České republiky),
jednak na jeho zařazení do jednoho z dvanácti
platových stupňů podle počtu let započitatelné
praxe. Státní notář může
být zařazen - se zřetelem na organizaci státního
notářství, která začíná
a končí na úrovni okresu - pouze do první
platové skupiny.
Vedle základního platu budou soudci nebo státnímu
notáři náležet některé
příplatky, a to funkční příplatek
(§ 6), příplatek za výkon funkce u určených
soudů a státních notářství
(§ 7) a příplatek za výchovu čekatelů
(§ 8), jakož i příplatky za zastupování
(§ 11) a za práci přesčas (§ 12).
Tyto příplatky mají - za předpokladu
splnění podmínek stanovených zákonem
- nárokový charakter.
Určitou výjimku z těchto zásad představuje
způsob odměňování předsedy
a místopředsedy Nejvyššího soudu
České republiky pevným platem, k němuž
nemohou být připočítávány
žádné z uvedených příplatků;
toto řešení respektuje ústavní
povahu jejich funkce.
K § 4:
Navrhovaná výše základních platů
soudců a státních notářů
vychází zejména z postavení a úlohy
soudní moci, z principu soudcovské nezávislosti,
z náročnosti a složitosti práce soudce,
z jeho odpovědnosti a z toho, že soudci je zakázáno
- na rozdíl od jiných povolání - zastávat
jinou placenou funkci nebo vykonávat jinou výdělečnou
činnost. Sleduje se jí také alespoň
částečné zastavení odchodu
soudců z jejich funkcí, stabilizace a zkvalitňování
soudcovského sboru. V úvahu byly vzaty i platové
relace vyplývající z poznatků o odměňování
soudců v některých jiných zemích.
Diference mezi platovými skupinami (v průměru
cca o 10%) koresponduje zejména s požadavkem vyšší
odbornosti soudců u soudů vyšších
stupňů, zvolená časová řada
v platových stupních má zajistit perspektivu
přiměřeného růstu základního
platu. Výraznější zvýšení
základního platu při postupu z prvého
do druhého platového stupně je motivováno
jednak tím, že po absolvování prvních
let praxe si soudce již osvojil znalosti a zkušenosti
potřebné k dobrému výkonu funkce soudce,
jednak snahou o podchycení trvalého zájmu
mladých soudců, kteří představují
podstatnou část současného soudcovského
sboru, o soudcovskou profesi a o vytvoření předpokladů
pro plynulý růst nové soudcovské generace.
K § 5:
Do doby praxe rozhodné pro zařazení do příslušného
platového stupně se započítává
především doba přípravné
služby čekatele (upravená nyní zákonem
o organizaci soudů a o volbách soudců, později
připravovaným zákonem o soudech a soudcích),
doba výkonu funkce soudce a státního notáře
a prokázaná doba jiné právní
praxe po získání úplného vysokoškolského
právnického vzdělání.
Pokud nemohl soudce nebo státní notář
v období od 25. února 1948 do 1. ledna 1990 vykonávat
tuto funkci proto, že jeho pracovní nebo služební
poměr skončil z důvodu politické perzekuce
nebo postupu porušujícího obecně uznávaná
lidská práva a svobody (§ 21 zákona
č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích),
posuzuje se tato doba ze zákona jako doba výkonu
funkce soudce nebo státního notáře.
K odstranění event. tvrdosti opravňuje návrh
ministra spravedlnosti České republiky, aby z důvodů
hodných zvláštního zřetele zcela
nebo zčásti započetl i jiné doby do
doby započitatelné praxe. Tímto ustanovením
je pamatováno i na takové případy,
kdy soudce nebo státní notář ve své
předchozí funkci nebo povolání realizoval
své vysokoškolské právnické vzdělání,
ačkoliv pro tuto funkci nebo povolání není
výslovně předepsáno, například
v podnikatelské sféře.
Návrh čelí tomu, aby doba započitatelné
praxe spočívající ve výkonu
funkce soudce a státního notáře, která
umožňuje postup z prvního do druhého
platového stupně, byla převážně
pokryta dobou výkonu vojenské základní
(náhradní) služby nebo civilní služby,
anebo dobou další mateřské dovolené.
Z tohoto důvodu se požaduje, aby soudce nebo státní
notář skutečně vykonával -
před postupem do druhého platového stupně
- funkci (práci) soudce nebo státního notáře
nejméně po dobu dvou let.
K § 6:
Účelem funkčního příplatku
je ocenění vyšší míry náročnosti
a odpovědnosti při výkonu některých
funkcí; jmenovitě v případě
předsedů soudů a jejich náměstků
(místopředsedů) se přihlíží
k jejich úkolům na úseku státní
správy soudů.
U soudů prvního stupně a státních
notářství se ve výši funkčního
příplatku zohledňuje též velikost
pracoviště, která nepochybně zvyšuje
nároky na řídící činnost.
O náměstkovi, popřípadě místopředsedovi
okresního a krajského soudu se v návrhu mluví
z toho důvodu, že nynější zákon
o organizaci soudů a o volbách soudců zná
funkce náměstků předsedů okresních
a krajských soudů, zatímco připravovaný
zákon o soudech a soudcích funkce místopředsedů
okresních a krajských soudů.
Vzhledem k očekávané změně
ve věcné příslušnosti soudů
a k tomu, že též krajské soudy mají
napříště rozhodovat v některých
věcech samosoudcem, zavádí se funkční
příplatek i pro soudce krajských soudů,
kteří budou rozhodovat jako samosoudci.
Event. kumulaci funkčních příplatků
návrh vylučuje.
K § 7 a 8:
Nová právní úprava předpokládá,
že příplatek za výkon funkce u určených
soudů a státních notářství
bude stimulovat výkon funkce soudce a státního
notáře ve výrazně ztížených
pracovních podmínkách. Nepřejímá
dosavadní právní úpravu, která
umožňovala ministru spravedlnosti České
republiky, aby přiznal základní plat vyššího
stupně soudcům a státním notářům,
kteří jsou v rámci rozvrhu práce pověřeni
vyřizováním zvlášť náročné
agendy, anebo prokázali svými pracovními
výsledky zvlášť vysokou odbornou úroveň.
Účelem příplatku za výchovu
čekatelů (rovněž nového příplatku)
je přiměřeně ohodnotit podíl
pověřených zkušených soudců
a státních notářů na odborné
přípravě čekatelů, které
se věnují vedle plnění svých
povinností, zvýšit jejich zájem o účast
na odborné výchově čekatelů,
a tak i zvýšit úroveň této výchovy.
K § 9:
Na místo dosavadních mimořádných
odměn zahrnujících v sobě možnost
subjektivního hodnocení práce soudce či
státního notáře, zakládá
návrh nový nárok na jeden plat navíc.
Tento nárok je podmíněn tím, že
soudce nebo státní notář skutečně
pracoval v příslušném kalendářním
roce nejméně po dobu devíti měsíců.
K § 10:
Navrhované ustanovení upravuje odměňování
soudců při dočasném přidělení
v zájmu zajištění řádného
chodu soudnictví (nyní podle zákona o organizaci
soudů a o volbách soudců, později
podle zákona o soudech a soudcích). Po dobu dočasného
přidělení zůstává soudci
dosavadní plat při zachování možnosti
postupu v základním platu.
U státních notářů se nejedná
o dočasné přidělení, ale o
přeložení, které je upraveno zákoníkem
práce.
Je-li důvodem dočasného přidělení
nebo přeložení zastupování jiného
pracovníka v konkrétní funkci, náleží
zastupujícímu příplatek za zastupování.
K § 11 a 12:
Při zastupování v rámci téhož
soudu nebo státního notářství
náleží zastupujícímu za podmínek
stanovených zákonem k jeho základnímu
platu funkční příplatek zastupovaného.
V případech zastupování předsedy
a místopředsedy Nejvyššího soudu
České republiky, kteří mají
platy určené pevnými částkami
(bez funkčního příplatku), náleží
zastupujícímu příplatek ve výši
15% jeho dosavadního platu; to odpovídá způsobu
stanovení příplatku za zastupování
podle jiných mzdových předpisů.
Vzhledem k povaze funkce soudce a státního notáře
je možnost přiznání příplatku
za práci přesčas omezena na práci
v noci a ve dnech pracovního klidu.
K § 13:
Navrhované ustanovení vyplynulo z potřeby
zajistit plnění nových povinností
soudců podle připravované novely trestního
řádu (rozhodování o zadržení,
o vazbě a o nařízení domovní
prohlídky), která v tomto směru vychází
z přijaté Listiny základních práv
a svobod (čl. 8 odst. 3 a 4 a čl. 12 odst. 2 Listiny).
Pracovní pohotovost spočívá v tom,
že se soudce musí zdržovat ve svém bydlišti
nebo na jiném dosažitelném místě.
Podmínky a způsob odměňování
pracovní pohotovosti upraví na základě
zmocnění zákoníku práce resortní
předpis, a to v souladu s ustanovením § 95
zákoníku práce.
K § 14:
V návrhu tohoto ustanovení se upravuje nárok
soudce na platové vyrovnání po dobu tří
měsíců v případech, kdy k jeho
zproštění z funkce, popřípadě
uvolnění z funkce došlo z jiných než
disciplinárních důvodů.
K § 15:
Zvýšení platů soudců a státních
notářů vyvolává z obdobných
důvodů též potřebu zvýšení
platů čekatelů; sleduje se jím především
oživení zájmu absolventů právnických
fakult o soudcovské a notářské povolání.
Plat je stanoven v závislosti na délce přípravné
služby; od nástupu do přípravné
služby do konce šestého měsíce
jejího trvání činí 3 500 Kčs
měsíčně, od počátku
sedmého měsíce této služby do
nástupu do funkce soudce nebo státního notáře
4 500 Kčs měsíčně.
Ustanovení odstavce 2 přihlíží
k tomu, že do funkcí čekatelů mohou
nastupovat (a nastupují) též pracovníci
s dřívější delší
právnickou praxí v jiných orgánech
a organizacích.
Úprava příplatků za výkon funkce
u určených soudů a státních
notářství a za práci přesčas,
jakož i úprava odměny za pracovní pohotovost
platí pro čekatele obdobně.
K § 16 a 17:
Navrhovaná ustanovení upravují v souladu
se zásadou ochrany nabytých práv zápočet
dříve započtených dob do doby započitatelné
praxe a upřesňují vznik nároku na
základní plat ve vyšším platovém
stupni a na příplatky podle § 6 až 8 zákona.
K § 18:
Se zárukami soudcovské nezávislosti koresponduje
úprava možnosti snížit základní
plat jen na základě pravomocného rozhodnutí
kárného senátu podle zákona o kárné
odpovědnosti soudců.
Tato úprava se nevztahuje na státní notáře,
jejichž pracovní vztahy se řídí
pouze zákoníkem práce.
K § 19:
Jde o důležité ustanovení, které
v souladu s generální dohodou vlád, podnikatelských
svazů a sdružení a odborových svazů
pamatuje na zvyšování platů soudců,
státních notářů a čekatelů
v závislosti na růstu životních nákladů.
Zpracoval: | JUDr. Milan Havliš |
I. náměstek ministra spravedlnosti ČR |