Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Zřizuje se:
a) Vysoká škola s názvem "Slezská
univerzita" se sídlem v Opavě,
b) Vysoká škola s názvem "Jihočeská
univerzita" se sídlem v Českých Budějovicích,
c) Vysoká škola s názvem "Západočeská
univerzita" se sídlem v Plzni,
d) Vysoká škola s názvem "Univerzita Jana
Evangelisty Purkyně" se sídlem v Ústí
nad Labem,
e) Vysoká škola s názvem "Ostravská
univerzita" se sídlem v Ostravě.
Od Masarykovy univerzity v Brně se oddělují
filozofická fakulta Masarykovy univerzity v Brně
se sídlem v Opavě a obchodně podnikatelská
fakulta Masarykovy univerzity v Brně se sídlem v
Karviné a slučují se ve Slezskou univerzitu
v Opavě.
(1) Jihočeská univerzita v Českých
Budějovicích se slučuje s Pedagogickou fakultou
v Českých Budějovicích.
(2) Z Vysoké školy zemědělské
v Praze se odděluje fakulta agronomická v Českých
Budějovicích a slučuje se s Jihočeskou
univerzitou v Českých Budějovicích.
Se Západočeskou univerzitou se slučují
Vysoká škola strojní a elektrotechnická
v Plzni a Pedagogická fakulta v Plzni.
Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí
nad Labem se slučuje s Pedagogickou fakultou v Ústí
nad Labem.
Ostravská univerzita v Ostravě se slučuje
s Pedagogickou fakultou v Ostravě.
Tento zákon nabývá účinnosti
dne 28. září 1991.
Návrh na zřízení pěti univerzit
v tradičních regionálních centrech
je vyústěním snah o povznesení a posílení
vzdělanosti v regionech dříve různě
zanedbávaných či přímo devastovaných.
Tyto snahy, sahající často desítky
let do minulosti, získaly po 17. listopadu 1989 novou perspektivu
a širokou podporu veřejnosti i samosprávných
orgánů. Zřízení univerzity
chápou občané právem jako historický
mezník v kulturních dějinách svého
regionu a jako akt prvořadého politického
významu.
Při vytváření koncepce a programu
nových univerzit navazovaly jejich přípravné
výbory na stávající strukturu vysokých
škol v daných regionech a usilovaly o její
přetvoření v organické celky odpovídající
místním i celostátním potřebám
a možnostem. Název "univerzita" je přitom
chápán v moderním, širším
smyslu, který dovoluje mj. symbiozu humanitních
a technických oborů.
Prvořadým úkolem bylo získání
kvalitních učitelů, kteří by
garantovali nově vytvářené studijní
programy i celkovou úroveň školy. Výběr
učitelů pro nově zřizované
fakulty se prováděl a bude provádět
přísným konkursním řízením
za spolupráce a podpory ostatních vysokých
skol a vědeckých, výzkumných a kulturních
institucí v jednotlivých centrech.
Projekty jednotlivých univerzit projednala Akreditační
komise ČR a vyslovila souhlas se zřízením
pouze těch fakult, jejichž programy byly kvalitně
personálně zabezpečeny a které jsou
dále ve zprávě uvedeny. U nových studijních
oborů dala souhlas k tříletému bakalářskému
studiu, které je velmi žádoucím novým
prvkem v našem vysokoškolském vzdělávání.
Tento typ studia, umožňující pružně
reagovat na nové potřeby, je běžný
ve vyspělých vzdělávacích systémech
a stává se výrazným rysem nově
zřizovaných vysokých škol.
O zřízení Slezské univerzity
v tradičním kulturním centru Slezska - Opavě,
usilovalo již několik generací. Teprve v současné
atmosféře dostaly tyto snahy reálnou podporu.
Základem Slezské univerzity jsou filozofická
fakulta Masarykovy univerzity se sídlem v Opavě
a obchodně podnikatelská fakulta se sídlem
v Karviné, které byly zřízeny akademickým
senátem Masarykovy univerzity v Brně, aby ještě
před účinností tohoto zákona
bylo možné ve šk. r. 1990/1991 zahájit
výuku v některých oborech. Studium na filozofické
fakultě Slezské univerzity bude v humanitní
oblasti zaměřeno na historii, literární
vědu a dokumentaci literatury, muzeologii, péči
o kulturní dědictví a sociální
vědy, v oblasti přírodních věd
na matematiku, informatiku a výpočetní techniku
a fyziku. Výchova ekonomů na obchodně podnikatelské
fakultě bude klást důraz na marketing, výpočetní
techniku, matematiku a cizí jazyky. Počet studentů
v 1. ročníku na filozofické fakultě
je 120, na obchodně podnikatelské 230.
V Českých Budějovicích existují
vedle sebe samostatná Pedagogická fakulta a agronomická
fakulta Vysoké školy zemědělské
v Praze. Tyto dvě fakulty tvoří institucionální
základ zřizované Jihočeské
univerzity. Na jejím založení se rovněž
podílejí Jihočeské biologické
centrum ČSAV, KÚNZ v Českých Budějovicích
a Biskupství českobudějovické. V jižních
Čechách existuje vysoká poptávka po
vysokoškolsky kvalifikovaných odbornících
z rozmanitých oblastí, přitom vzdálenost
k dosavadním univerzitám je zde značná.
I to je významným motivem pro vytvoření
nových studijních možností přímo
v tomto regionu.
Agronomická fakulta s obory fytotechnickými, zootechnickými
a provozně ekonomickými i pedagogická fakulta
si zprvu zachovají stávající strukturu.
Na pedagogické fakultě byly již ve školním
roce 1990/1991 zřízeny dva nové studijní
obory: tříleté studium zaměřené
na péči o starou generaci a o hendikepované
děti, které přejde na fakultu zdravotně
sociální, a rovněž tříleté
studium laických učitelů náboženství
a jáhnů, které přejde na bohosloveckou
fakultu.
Od školního roku 1991/1992 se předpokládá
zřízení biologické fakulty, prozatím
s tříletým studiem biologicky a ekologicky
zaměřených oborů. Počítá
se s tím, že na tuto fakultu bude z fakulty pedagogické
převedeno studium učitelství biologie, matematiky,
fyziky a chemie. Biologická fakulta Jihočeské
univerzity je budována za výrazné pomoci
Jihočeského biologického centra ČSAV,
což vytváří předpoklady pro vznik
celku s velmi dobrou vědeckou pověstí. To
může být ostatně i modelem pro obecnější
řešení vztahu ČSAV s vysokými
školami.
Počty přijímaných studentů:
pedagogická fakulta | ||
agronomická fakulta | ||
bohoslovecká fakulta | ||
zdravotně sociální fakulta | ||
biologická fakulta |
Myšlenku založit univerzitu v Plzni vyslovil již
v roce 1889 poslanec T. G. Masaryk. Další výraznější
pokusy o její zřízení v letech 1967
- 1968 byly zmařeny normalizačním procesem.
Současný projekt Západočeské
univerzity předpokládá spojení
Vysoké školy strojní a elektrotechnické
(fakulty: strojní, elektrotechnická, aplikovaných
věd a ekonomická se sídlem v Chebu) a samostatné
Pedagogické fakulty. Jedním z hlavních cílů
je těsnější propojení technických
a humanitních studijních programů. Základními
organizačními jednotkami budou katedry s celouniverzitní
působností, na něž bude možno soustředit
vysoce kvalifikované pedagogické a vědecké
pracovníky. Geografická poloha Plzně s přímými
vazbami na západní Evropu je příznivá
pro rozvoj celoevropských kontaktů a vytvoření
úzké spolupráce s tamními univerzitami.
Uvažované orientační počty přijímaných
studentů v roce 1991/92:
fakulta strojní | 400 |
fakulta elektrotechnická | 200 |
fakulta aplikovaných věd | 200 |
fakulta ekonomická | 150 |
fakulta pedagogická | 100 |
V porovnání se současným stavem se
nepočítá s výrazným vzrůstem
celkového počtu přijímaných
studentů.
Potřeba zřízení univerzity ve vysoce
industrializovaném severočeském regionu vyplývá
z aktuálních problémů i perspektivních
potřeb této mnohostranně devastované
oblasti. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně se
sídlem v Ústí nad Labem, pojmenovaná
po slavném libochovickém rodáku, by se měla
stát vědeckým a vysokoškolským
centrem tohoto nově se formujícího regionu.
Jejím základem bude Pedagogická fakulta v
Ústí nad Labem, připravující
učitele pro 1. a 2. stupeň základní
školy, učitele všeobecně vzdělávacích
předmětů na středních školách,
učitele pro učňovské školství
a též pro školy pro mládež vyžadující
zvláštní péči. Nově bude
zřízena fakulta sociálně ekonomická,
odborně garantovaná hlavně Sociálně
ekonomickým ústavem ČSAV v Ústí
nad Labem, která bude v tříletém bakalářském
studiu připravovat odborníky pro personální,
sociologickou a psychologickou činnost v podnicích
a pro sociálně psychologické a školské
poradenství.
Ve spolupráci s Ústavem pro životní
prostředí a dalšími výzkumnými
ústavy v Ústí nad Labem se připravuje
fakulta životního prostředí, zaměřená
na přípravu odborníků v oblasti čistoty
ovzduší, vod, problematiky odpadů, ochrany
biosféry, přírodních zdrojů,
chemizace životního prostředí a územního
plánování. Předpokládá
se, že součástí této fakulty
bude Mezinárodní ústav pro životní
prostředí. V rámci Univerzity by měl
vzniknout též Ústav slovansko-německých
studií, zabývající se problematikou
pohraničního regionu s jazykově smíšeným
obyvatelstvem, a katedra rómské kultury a jazyka
poskytující vzdělání učitelům
působícím v oblastech s početným
rómským obyvatelstvem.
Uvažované počty studentů UJEP jsou:
pedagogická fakulta | ||
fakulta sociální ekonomická |
Ostravská univerzita se sídlem v Ostravě
vzniká z potřeby rychle a radikálně
přebudovat dosavadní strukturu vysokoškolského
vzdělávání v této oblasti dosud
převážně orientované na obory
báňské, hutní a strojírenské.
Univerzita bude členěna na tři fakulty: filozofickou,
přírodovědeckou a pedagogickou, všechny
se sídlem v Ostravě. Na fakultě filozofické
budou rozvíjeny obory filologické, literárně
historické, historické, psychologické, učitelství
všeobecně vzdělávacích předmětů
pro druhý stupeň základní školy
a školy střední. Zvláštní
pozornost bude věnována jazykovým a kulturním
potřebám polské menšiny. Na fakultě
přírodovědecké bude probíhat
předmětová příprava učitelů
druhého stupně základních škol
a škol středních v přírodovědných
všeobecně vzdělávacích předmětech,
s důrazem na ochranu a tvorbu životního prostředí
v tomto silně zdevastovaném regionu.
Na fakultě pedagogické se bude uskutečňovat
příprava učitelů 1. a 2. stupně
základních škol a škol středních
v pedagogicko-psychologické a didaktické oblasti.
Předpokládané počty studentů
na filozofické fakultě podle dlouhodobých
potřeb ostravské průmyslové aglomerace
se pohybují celkově v každém ročníku
v rozmezí od 250 do 300. Na přírodovědecké
fakultě se v každém ročníku počítá
s 250 studenty. Na fakultě pedagogické je počítáno
pro nejbližší léta s postupným
vzrůstem počtu studentů; ve školním
roce 1990/1991 je to 584 studentů, perspektivně
v každém prvním ročníku celkem
700.
Na severní Moravě jsou zřizovány současně
Slezská univerzita a Ostravská univerzita. Vzhledem
k odlišnému odbornému zaměření
obou univerzit však nedojde ke zdvojování studijních
oborů v tomto regionu. Každá z nových
vysokých škol bude vytvářet svůj
specifický odborný profil.
Finanční nároky na zřízení
nových univerzit představují s výjimkou
Slezské univerzity, která jako jediná nevzniká
na bázi stávající vysoké školy,
relativně malé zvýšení rozpočtu
vysokých škol v České republice. V roce
1991 byla pro tento účel přidělena
do rozpočtu ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy ČR částka 68,
1 mil. Kčs, jejíž předpokládané
rozdělení je zde uvedeno spolu s částkami
z roku 1990:
Vysoká škola | ||
Slezská univerzita | ||
Jihočeská univerzita | ||
Západočeská univerzita | ||
Ostravská univerzita | ||
Univerzita J. E. Purkyně | ||
Celkem |
Je třeba vzít v úvahu, že zřízením
uvedených univerzit v současné obtížné
ekonomické situaci se vytvářejí předpoklady,
aby se v budoucnu mohl počet vysokoškolsky vzdělaných
občanů zvyšovat na evropský standard.
Podmínky pro rozvoj vysokých škol jsou přitom
v regionálních centrech nesrovnatelně příznivější,
než v přetížených metropolích,
rovněž náklady pro studenty jsou zde podstatně
nižší.
Protože k žádoucí velikosti i kvalitě
mohou nové vysoké školy dospět až
po delší době, nelze jejich zřízení
odkládat do situace, kdy už budou jejich absolventi
ve společnosti nezbytně potřební.
12. června 1991