ČESKÁ NÁRODNÍ RADA

VI. volební období

324

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne............. 1991

o zřízení Slezské univerzity, Jihočeské univerzity, Západočeské univerzity, Univerzity Jana Evangelisty Purkyně a Ostravské univerzity

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

§ 1

Zřizuje se:

a) Vysoká škola s názvem "Slezská univerzita" se sídlem v Opavě,

b) Vysoká škola s názvem "Jihočeská univerzita" se sídlem v Českých Budějovicích,

c) Vysoká škola s názvem "Západočeská univerzita" se sídlem v Plzni,

d) Vysoká škola s názvem "Univerzita Jana Evangelisty Purkyně" se sídlem v Ústí nad Labem,

e) Vysoká škola s názvem "Ostravská univerzita" se sídlem v Ostravě.

§ 2

Od Masarykovy univerzity v Brně se oddělují filozofická fakulta Masarykovy univerzity v Brně se sídlem v Opavě a obchodně podnikatelská fakulta Masarykovy univerzity v Brně se sídlem v Karviné a slučují se ve Slezskou univerzitu v Opavě.

§ 3

(1) Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích se slučuje s Pedagogickou fakultou v Českých Budějovicích.

(2) Z Vysoké školy zemědělské v Praze se odděluje fakulta agronomická v Českých Budějovicích a slučuje se s Jihočeskou univerzitou v Českých Budějovicích.

§ 4

Se Západočeskou univerzitou se slučují Vysoká škola strojní a elektrotechnická v Plzni a Pedagogická fakulta v Plzni.

§ 5

Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem se slučuje s Pedagogickou fakultou v Ústí nad Labem.

§ 6

Ostravská univerzita v Ostravě se slučuje s Pedagogickou fakultou v Ostravě.

§ 7

Tento zákon nabývá účinnosti dne 28. září 1991.

Důvodová zpráva

Návrh na zřízení pěti univerzit v tradičních regionálních centrech je vyústěním snah o povznesení a posílení vzdělanosti v regionech dříve různě zanedbávaných či přímo devastovaných. Tyto snahy, sahající často desítky let do minulosti, získaly po 17. listopadu 1989 novou perspektivu a širokou podporu veřejnosti i samosprávných orgánů. Zřízení univerzity chápou občané právem jako historický mezník v kulturních dějinách svého regionu a jako akt prvořadého politického významu.

Při vytváření koncepce a programu nových univerzit navazovaly jejich přípravné výbory na stávající strukturu vysokých škol v daných regionech a usilovaly o její přetvoření v organické celky odpovídající místním i celostátním potřebám a možnostem. Název "univerzita" je přitom chápán v moderním, širším smyslu, který dovoluje mj. symbiozu humanitních a technických oborů.

Prvořadým úkolem bylo získání kvalitních učitelů, kteří by garantovali nově vytvářené studijní programy i celkovou úroveň školy. Výběr učitelů pro nově zřizované fakulty se prováděl a bude provádět přísným konkursním řízením za spolupráce a podpory ostatních vysokých skol a vědeckých, výzkumných a kulturních institucí v jednotlivých centrech.

Projekty jednotlivých univerzit projednala Akreditační komise ČR a vyslovila souhlas se zřízením pouze těch fakult, jejichž programy byly kvalitně personálně zabezpečeny a které jsou dále ve zprávě uvedeny. U nových studijních oborů dala souhlas k tříletému bakalářskému studiu, které je velmi žádoucím novým prvkem v našem vysokoškolském vzdělávání. Tento typ studia, umožňující pružně reagovat na nové potřeby, je běžný ve vyspělých vzdělávacích systémech a stává se výrazným rysem nově zřizovaných vysokých škol.

O zřízení Slezské univerzity v tradičním kulturním centru Slezska - Opavě, usilovalo již několik generací. Teprve v současné atmosféře dostaly tyto snahy reálnou podporu.

Základem Slezské univerzity jsou filozofická fakulta Masarykovy univerzity se sídlem v Opavě a obchodně podnikatelská fakulta se sídlem v Karviné, které byly zřízeny akademickým senátem Masarykovy univerzity v Brně, aby ještě před účinností tohoto zákona bylo možné ve šk. r. 1990/1991 zahájit výuku v některých oborech. Studium na filozofické fakultě Slezské univerzity bude v humanitní oblasti zaměřeno na historii, literární vědu a dokumentaci literatury, muzeologii, péči o kulturní dědictví a sociální vědy, v oblasti přírodních věd na matematiku, informatiku a výpočetní techniku a fyziku. Výchova ekonomů na obchodně podnikatelské fakultě bude klást důraz na marketing, výpočetní techniku, matematiku a cizí jazyky. Počet studentů v 1. ročníku na filozofické fakultě je 120, na obchodně podnikatelské 230.

V Českých Budějovicích existují vedle sebe samostatná Pedagogická fakulta a agronomická fakulta Vysoké školy zemědělské v Praze. Tyto dvě fakulty tvoří institucionální základ zřizované Jihočeské univerzity. Na jejím založení se rovněž podílejí Jihočeské biologické centrum ČSAV, KÚNZ v Českých Budějovicích a Biskupství českobudějovické. V jižních Čechách existuje vysoká poptávka po vysokoškolsky kvalifikovaných odbornících z rozmanitých oblastí, přitom vzdálenost k dosavadním univerzitám je zde značná. I to je významným motivem pro vytvoření nových studijních možností přímo v tomto regionu.

Agronomická fakulta s obory fytotechnickými, zootechnickými a provozně ekonomickými i pedagogická fakulta si zprvu zachovají stávající strukturu. Na pedagogické fakultě byly již ve školním roce 1990/1991 zřízeny dva nové studijní obory: tříleté studium zaměřené na péči o starou generaci a o hendikepované děti, které přejde na fakultu zdravotně sociální, a rovněž tříleté studium laických učitelů náboženství a jáhnů, které přejde na bohosloveckou fakultu.

Od školního roku 1991/1992 se předpokládá zřízení biologické fakulty, prozatím s tříletým studiem biologicky a ekologicky zaměřených oborů. Počítá se s tím, že na tuto fakultu bude z fakulty pedagogické převedeno studium učitelství biologie, matematiky, fyziky a chemie. Biologická fakulta Jihočeské univerzity je budována za výrazné pomoci Jihočeského biologického centra ČSAV, což vytváří předpoklady pro vznik celku s velmi dobrou vědeckou pověstí. To může být ostatně i modelem pro obecnější řešení vztahu ČSAV s vysokými školami.

Počty přijímaných studentů:

1990/1991
1991/1992
pedagogická fakulta
350
350
agronomická fakulta
220
220
bohoslovecká fakulta
60
60
zdravotně sociální fakulta
30
50
biologická fakulta
-
25

Myšlenku založit univerzitu v Plzni vyslovil již v roce 1889 poslanec T. G. Masaryk. Další výraznější pokusy o její zřízení v letech 1967 - 1968 byly zmařeny normalizačním procesem. Současný projekt Západočeské univerzity předpokládá spojení Vysoké školy strojní a elektrotechnické (fakulty: strojní, elektrotechnická, aplikovaných věd a ekonomická se sídlem v Chebu) a samostatné Pedagogické fakulty. Jedním z hlavních cílů je těsnější propojení technických a humanitních studijních programů. Základními organizačními jednotkami budou katedry s celouniverzitní působností, na něž bude možno soustředit vysoce kvalifikované pedagogické a vědecké pracovníky. Geografická poloha Plzně s přímými vazbami na západní Evropu je příznivá pro rozvoj celoevropských kontaktů a vytvoření úzké spolupráce s tamními univerzitami.

Uvažované orientační počty přijímaných studentů v roce 1991/92:

fakulta strojní400
fakulta elektrotechnická200
fakulta aplikovaných věd 200
fakulta ekonomická150
fakulta pedagogická100

V porovnání se současným stavem se nepočítá s výrazným vzrůstem celkového počtu přijímaných studentů.

Potřeba zřízení univerzity ve vysoce industrializovaném severočeském regionu vyplývá z aktuálních problémů i perspektivních potřeb této mnohostranně devastované oblasti. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně se sídlem v Ústí nad Labem, pojmenovaná po slavném libochovickém rodáku, by se měla stát vědeckým a vysokoškolským centrem tohoto nově se formujícího regionu.

Jejím základem bude Pedagogická fakulta v Ústí nad Labem, připravující učitele pro 1. a 2. stupeň základní školy, učitele všeobecně vzdělávacích předmětů na středních školách, učitele pro učňovské školství a též pro školy pro mládež vyžadující zvláštní péči. Nově bude zřízena fakulta sociálně ekonomická, odborně garantovaná hlavně Sociálně ekonomickým ústavem ČSAV v Ústí nad Labem, která bude v tříletém bakalářském studiu připravovat odborníky pro personální, sociologickou a psychologickou činnost v podnicích a pro sociálně psychologické a školské poradenství.

Ve spolupráci s Ústavem pro životní prostředí a dalšími výzkumnými ústavy v Ústí nad Labem se připravuje fakulta životního prostředí, zaměřená na přípravu odborníků v oblasti čistoty ovzduší, vod, problematiky odpadů, ochrany biosféry, přírodních zdrojů, chemizace životního prostředí a územního plánování. Předpokládá se, že součástí této fakulty bude Mezinárodní ústav pro životní prostředí. V rámci Univerzity by měl vzniknout též Ústav slovansko-německých studií, zabývající se problematikou pohraničního regionu s jazykově smíšeným obyvatelstvem, a katedra rómské kultury a jazyka poskytující vzdělání učitelům působícím v oblastech s početným rómským obyvatelstvem.

Uvažované počty studentů UJEP jsou:

1991/1992
1992/1993
pedagogická fakulta
320
320
fakulta sociální ekonomická
-
50

Ostravská univerzita se sídlem v Ostravě vzniká z potřeby rychle a radikálně přebudovat dosavadní strukturu vysokoškolského vzdělávání v této oblasti dosud převážně orientované na obory báňské, hutní a strojírenské. Univerzita bude členěna na tři fakulty: filozofickou, přírodovědeckou a pedagogickou, všechny se sídlem v Ostravě. Na fakultě filozofické budou rozvíjeny obory filologické, literárně historické, historické, psychologické, učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro druhý stupeň základní školy a školy střední. Zvláštní pozornost bude věnována jazykovým a kulturním potřebám polské menšiny. Na fakultě přírodovědecké bude probíhat předmětová příprava učitelů druhého stupně základních škol a škol středních v přírodovědných všeobecně vzdělávacích předmětech, s důrazem na ochranu a tvorbu životního prostředí v tomto silně zdevastovaném regionu.

Na fakultě pedagogické se bude uskutečňovat příprava učitelů 1. a 2. stupně základních škol a škol středních v pedagogicko-psychologické a didaktické oblasti.

Předpokládané počty studentů na filozofické fakultě podle dlouhodobých potřeb ostravské průmyslové aglomerace se pohybují celkově v každém ročníku v rozmezí od 250 do 300. Na přírodovědecké fakultě se v každém ročníku počítá s 250 studenty. Na fakultě pedagogické je počítáno pro nejbližší léta s postupným vzrůstem počtu studentů; ve školním roce 1990/1991 je to 584 studentů, perspektivně v každém prvním ročníku celkem 700.

Na severní Moravě jsou zřizovány současně Slezská univerzita a Ostravská univerzita. Vzhledem k odlišnému odbornému zaměření obou univerzit však nedojde ke zdvojování studijních oborů v tomto regionu. Každá z nových vysokých škol bude vytvářet svůj specifický odborný profil.

Finanční nároky na zřízení nových univerzit představují s výjimkou Slezské univerzity, která jako jediná nevzniká na bázi stávající vysoké školy, relativně malé zvýšení rozpočtu vysokých škol v České republice. V roce 1991 byla pro tento účel přidělena do rozpočtu ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR částka 68, 1 mil. Kčs, jejíž předpokládané rozdělení je zde uvedeno spolu s částkami z roku 1990:

Vysoká škola
rok 1990
rok 1991
Slezská univerzita
8,91 mil. Kčs
36,81 mil. Kčs
Jihočeská univerzita
1,42
11,65
Západočeská univerzita
4,13
8,49
Ostravská univerzita
-
7,36
Univerzita J. E. Purkyně
-
3,79
Celkem
14,46
68,10

Je třeba vzít v úvahu, že zřízením uvedených univerzit v současné obtížné ekonomické situaci se vytvářejí předpoklady, aby se v budoucnu mohl počet vysokoškolsky vzdělaných občanů zvyšovat na evropský standard. Podmínky pro rozvoj vysokých škol jsou přitom v regionálních centrech nesrovnatelně příznivější, než v přetížených metropolích, rovněž náklady pro studenty jsou zde podstatně nižší.

Protože k žádoucí velikosti i kvalitě mohou nové vysoké školy dospět až po delší době, nelze jejich zřízení odkládat do situace, kdy už budou jejich absolventi ve společnosti nezbytně potřební.

12. června 1991

předseda vlády České republiky:

Petr Pithart, v. r.

ministr školství, mládeže a tělovýchovy České republiky:

Petr Vopěnka, v. r.

Zpracoval: Vladimír Roskovec



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP