Přílohy pro informaci:
1/ Návrh statutu Fondu
2/ Návrh jednacího řádu Rady Fondu
3/ Návrh směrnice o hospodaření s
prostředky Fondu
1. Název zákona
Původní znění:
... "o Státním fondu tvorby a ochrany životního
prostředí".
Navrhovaně znění:
"o Státním fondu životního prostředí".
Zdůvodnění:
Název je upraven na základě požadavku
gesčního výboru, po pracovním jednání
dne 13. 6. 1991.
2. § 1 odst. 1
Původní znění:
"Zřizuje se Státní fond tvorby a ochrany
životního prostředí...".
Navrhovaně znění:
"Zřizuje se Státní fond životního
prostředí...".
Zdůvodnění:
Upraveno v souladu s úpravou názvu zákona.
3. § 1 odst. 2
Původní znění:
"/2/ Fond spravuje a jeho jménem jedná ministerstvo
životního prostředí České
republiky /dále jen "správce Fondu"/.
Navrhované znění:
"/3/ Správcem Fondu je ministerstvo životního
prostředí /dále jen ministerstvo/".
Zdůvodnění:
Upřesněno podle výsledků jednání
gesčního výboru ve dnech 13., 18. a 25. 6.
1991.
4. § 1 odst. 3 zařazen jako odstavec
5.
5. § 1 - ponechává se původní
znění odst. 3 a upraveně znění
odst. 1; celé ustanovení se doplňuje novým
textem označeným jako odst. 2. 4. 6. 7. 8. 9. 10.
11. včetně odkazu 1/ [§
62 písm. b/ zákona č. 109/1964 Sb., ve znění
předpisů měnících a doplňujících
/hospodářský zákoník/]
takto:
/2/ Fond je právnickou osobou [§
62 písm. b/ zákona č. 109/1964 Sb., ve znění
předpisů měnících a doplňujících
/hospodářský zákoník/].
Rozsah činnosti Fondu stanoví statut.
/4/ V čele Fondu je ředitel, kterého jmenuje
a odvolává ministr životního prostředí.
/6/ Česká republika neručí za závazky
Fondu a Fond neručí za závazky České
republiky.
/7/ Zřizuje se Rada Fondu, která je poradním
orgánem ministra.
/8/ Radu Fondu tvoří zejména poslanci a experti
České národní rady, zástupci
Svazu měst a obcí, ministerstva financí České
republiky, ministerstva pro hospodářskou politiku
a rozvoj České republiky, ministerstva zemědělství
České republiky, ministerstva průmyslu České
republiky a ministerstva životního prostředí
České republiky. Členy Rady Fondu jmenuje
a odvolává ministr životního prostředí.
Rada Fondu má 11 - 15 členů.
/9/ Činnost Rady Fondu se řídí jednacím
řádem.
/10/ Rada Fondu posuzuje zejména:
a/ zásadní otázky tvorby a užití
prostředků Fondu.
b/ roční rozpočty příjmů
a výdajů Fondu.
c/ navržená opatření a jejich zabezpečení
prostředky Fondu.
/11/ Rada Fondu posuzuje dále návrhy na poskytnutí
prostředků z Fondu a doporučuje ministrovi
životního prostředí výši
čerpání pro jednotlivé konkrétní
případy, přičemž vychází
ze zásad ochrany a péče o životní
prostředí České republiky.
Zdůvodnění:
Doplněno na základě požadavku gesčního
výboru v zájmu objektivity posuzování
a projednáváni žádostí /jednání
13., 18. a 25. 6. 1991/.
6. § 2
Původní znění:
Příjmy Fondu tvoří zejména:
a/ úplaty za vypouštění odpadních
vod do vod povrchových [§
44 zákona č. 138/1973 Sb., o vodách (vodní
zákon), část III. nařízení
vlády ČSSR č. 35/1979 Sb., o úplatách
ve vodním hospodářství],
b/ úplaty za vypouštění škodlivých
látek do ovzduší [§ 2 zákona
č. 35/1967 Sb., o opatřeních proti znečišťování
ovzduší],
c/ úplaty podle zákona o odpadech [Zákon
č. /1991 Sb., o odpadech],
d/ odvody za trvalé i dočasné odnětí
zemědělské půdy zemědělské
výrobě [Část VI. zákona
č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského
půdního fondu, ve znění zákona
č. 75/1976 Sb. (úplné znění
vyhlášeno pod č. 124/1976 Sb.)],
e/ pokuty a penále uložené orgány správce
Fondu a inspekcemi za porušení předpisů
a opatření k ochraně životního
prostředí,
f/ dotace ze státního rozpočtu,
g/ prostředky vrácené podle § 4 odst.
2,
h/ výnosy z veřejných sbírek a loterií
organizovaných správcem Fondu,
i/ další příjmy stanovené zvláštními
právními předpisy.
Navrhovaně znění:
/1/ Příjmy Fondu tvoří zejména:
a/ úplaty za vypouštění odpadních
vod do vod povrchových [§
44 zákona 138/1973 Sb., o vodách (vodní zákon),
část III. nařízení vlády
ČSSR č. 35/1979 Sb., o úplatách ve
vodním hospodářství],
b/ poplatky za vypouštění škodlivých
látek do ovzduší [Zákon č.
309/1991 Sb., o ochraně ovzduší před
znečišťujícími látkami],
c/ poplatky podle zákona o odpadech [Zákon č.
238/1991 Sb., o odpadech],
d/ odvody za trvalé i dočasné odnětí
zemědělské půdy zemědělské
výrobě [Část VI. zákona
č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského
půdního fondu, ve znění zákona
č. 74/1976 Sb., /úplné znění
vyhlášeno pod č.124/1976 Sb.],
e/ odvody za odnětí lesní půdy [Zákon
č. ..../1991 Sb., o lesích.] ,
f/ úplaty za odběry podzemní vody,
g/ úhrady odvedené do státního rozpočtu
za vydobyté nerosty,
h/ pokuty uložené orgány správce Fondu
a inspekcemi za porušení předpisů a
opatření k ochraně životního
prostředí,
i/ příjmy z peněžního postihu
žadatelů za neoprávněné použití
nebo zadržení prostředků Fondu,
j/ dotace ze státního rozpočtu,
k/ podíly na výnosu určených daní
/podíl na dani z příjmu a pod./,
l/ úroky z prostředků Fondu uložených
v bance a ze splátek půjček poskytnutých
Fondem,
m/ úvěry od právnických osob,
n/ příspěvky od tuzemských a zahraničních
právnických a fyzických osob,
o/ další zdroje stanovené právními
úpravami v jednotlivých úsecích životního
prostředí.
/2/ Pro finanční hospodaření Fondu
se zřizuje samostatný bankovní účet.
/3/ Z pokut uvedených v § 2 odst. 1 písm. h/
zůstává 50% té obci, v jejímž
katastru plátce pokuty má trvalé sídlo.
Zdůvodnění:
Navrhované znění je doplněno textem
označeným písm. e/, f/, g/, k/, l/, m/, n/
a odst. 2, 3. V souvislosti s tímto se mění
zařazení ustanovení písm. e/ pod písm.
h/, i/, ustanovení písm. f/ pod písm. j/,
ustanovení písm. i/ pod písm. o/. Ustanoveni
písm. g/, h/ se navrhuje vypustit.
Doplnění odst. 1 představuje konkretizaci
jedotlivých druhů příjmů v
zájmu jednoznačnosti a srozumitelnosti.
Záměna termínu "úplaty"
za "poplatky" vyplývá ze zákona
o ovzduší a zákona o odpadech.
Termín "penále" se opouští
a uvádí se "peněžní postih"
žadatelů při neoprávněném
použití prostředků Fondu.
Tituly v původním písm. g/ a h/ byly vypuštěny;
v připadě písm. g/ jde o běžné
hospodaření Fondu, v případě
h/ byl vysloven věcný nesouhlas poslanci ČNR.
Doplněný odstavec 2 zakotvuje přísné
oddělení prostředků Fondu od prostředků
ministerstva.
Text odstavce 3 byl doplněn podle požadavku poslanců
pro zlepšení finančního postavení
obcí.
Doplnění a úpravy byly provedeny v souladu
s koncepčními záměry Fondu a požadavky
gesčního výboru (jednání 13.,
18. a 25. 6. 1991).
7. § 3
Původní znění:
Z Fondu lze poskytovat dotace, půjčky a úvěry
na:
a) akce investičního charakteru související
s ochranou a zlepšováním jednotlivých
složek životního prostředí,
b) ekologická opatření a akce neinvestičního
charakteru související s ochranou a zlepšováním
životního prostředí,
c) činnosti související s funkcemi vodních
toků,
d) monitorování jednotlivých složek
životního prostředí,
e) výchovné akce a rozšiřování
informací o životním prostředí.
Navrhované znění:
/1/ Prostředky Fondu lze použít na:
a) podporu akcí investičního charakteru souvisejících
s ochranou jednotlivých složek životního
prostředí,
b) podporu právnických a fyzických osob uskutečňujících
opatření ke zlepšení životního
prostředí,
c) podporu programu výzkumu, vývoje, výroby
a zavádění vhodných terminologií
a akcí vědecko-technického rozvoje v oblasti
životního prostředí,
d) podporu ekologických opatření a akcí
samosprávných orgánů,
e) podporu činností souvisejících
s funkcemi vodních toků,
f) podporu monitorování složek životního
prostředí,
g) úhradu splátek a úroků za půjčky
poskytnuté Fondu,
h) podporu výchovných akcí a rozšiřování
informací o životním prostředí,
i) podporu nevládních ekologických organizací
a hnutí,
j) úhradu nákladů spojených s činností
Fondu, schválených v rámci rozpočtu
fondu,
k) na další opatření neinvestičního
charakteru související s ochranou jednotlivých
složek životního prostředí.
/2/ Podporou se pro účely tohoto zákona rozumí
dotace, subvence, půjčky, převzetí
závazků a další pomoc právnickým
a fyzickým osobám.
Zdůvodnění:
Ustanovení tohoto paragrafu je navrhováno jako odstavce
1 a 2.
Jednotlivé tituly užití prostředků
Fondu jsou v odst. 1 uspořádány logičtějším
způsobem a přeznačeny (ustanovení
písm. b) se zařazuje pod písm. k), písm.
c) pod písm. e), písm. d) pod písm. f), písm.
e) pod písm. h).
V odstavci 2 je definován nově zaváděný
termín "podpora".
Doplňované tituly jsou v souladu s koncepčními
záměry Fondu a požadavky gesčního
výboru (jednání 13., 18. a 25. 6. 1991).
8. § 4
Původní znění:
/1/ Prostředky poskytované z Fondu jsou účelově
vázány a poskytují se žadatelům
za podmínek, které určí správce
Fondu. Prostředky získané podle § 2
písm. d) lze použít jen se souhlasem ministerstva
zemědělství České republiky.
/2/ Ten, komu byly prostředky z Fondu poskytnuty, je povinen
ve lhůtě stanovené správcem Fondu
vrátit prostředky, které nevyčerpal
nebo použil v rozporu s podmínkami určenými
podle odstavce 1.
Navrhované znění:
/1/ Na poskytnutí prostředků z Fondu není
právní nárok.
/2/ Prostředky z Fondu se poskytují žadatelům
za podmínek stanovených statutem a směrnicí.
Základním principem je objektivní posouzení
žádosti z hlediska ekologické a ekonomické
výhodnosti a celospolečenských zájmů.
/3/ Prostředky získané podle § 2 odst.
1 písm. d/ lze použít jen se souhlasem ministerstva
zemědělství České republiky.
/4/ Žadatelé - právnické a fyzické
osoby - předkládají žádosti Fondu.
Po jejím předložení bude zpracován
odborný posudek, který doplní Fond vlastním
stanoviskem. Žádost posuzuje Rada Fondu.
/5/ Poskytnuté prostředky z Fondu musí byt
vráceny, jestli nebyly použity v souladu s podmínkami
určenými podle odst. 2 nebo jestliže účel
pro poskytnutí prostředků odpadl.
Zdůvodnění:
Navržené úpravy a doplnění vycházejí
z požadavku, aby zákon, nikoliv nižší
právní normy, stanovil základní principy
užívání prostředků Fondu.
Návrh vyplývá z jednání gesčního
výboru ve dnech 13., 18. a 25. 6. 1991.
9. § 5
Původní znění:
"Zůstatek finančních prostředků
Fondu se převádí do dalšího kalendářního
roku".
Navrhovaně znění:
"Zůstatek finančních prostředků
Fondu koncem kalendářního roku nepropadá".
Zdůvodnění:
Nejde o věcnou změnu, ale o formulační
úpravu, která vyplynula z pracovních jednání.
10. § 7
Původní znění:
Zrušují se:
a) § 4 písm. a) zákona ČNR č.
77/1969 Sb., o Státním fondu pro zúrodnění
půdy, ve znění zákona ČNR č.
175/1982 Sb.,
b) § 9 a § 11 zákona č. 35/1967 Sb., o
opatřeních proti znečišťování
ovzduší.
Navrhovaně znění:
Zrušuje se § 4 písm. a) zákona ČNR
č. 77/1969 Sb., o Státním fondu pro zúrodnění
půdy, ve znění zákona ČNR č.
175/1982 Sb.
Zdůvodnění:
Zákon č. 35/1967 Sb. je zrušován k 1.
10. 1991, takže bylo nutno původně navrhované
zrušovací ustanovení redukovat.
11. § 8
Původní znění:
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení. Ustanovení § 2
písm. d) a § 7 písm. a) nabývají
účinnosti dnem 1. ledna 1992.
Navrhované znění:
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1992. Ustanovení § 2 odst. 1 písm.
k) nabývá účinnosti po přijetí
zákona o daních a přijetí nové
daňové soustavy.
Zdůvodnění:
Jde o upřesnění data nabytí účinnosti
zákona, které bylo provedeno v průběhu
projednávání v ČNR. Posun účinnosti
§ 2 odst. 1 písm. k) je nutný vzhledem k tomu,
že dosud nebyl určen termín zavedení
nové daňové soustavy.
/1/ Zřizuje se Státní fond životního
prostředí České republiky /dále
jen"Fond"/.
/2/ Fond je právnickou osobou [§
62 písm. b/ zákona č. 109/1964 Sb., ve znění
předpisů měnících a doplňujících
/hospodářský zákoník /].
Rozsah činnosti Fondu stanoví statut.
/3/ Správcem Fondu je ministerstvo životního
prostředí /dále jen "ministerstvo"/.
/4/ V čele Fondu je ředitel, kterého jmenuje
a odvolává ministr životního prostředí.
/5/ Za hospodaření s prostředky Fondu odpovídá
ministr životního prostředí vládě
České republiky.
/6/ Česká republika neručí za závazky
Fondu a Fond neručí za závazky České
republiky.
/7/ Zřizuje se Rada Fondu, která je poradním
orgánem ministra.
/8/ Radu Fondu tvoří zejména poslanci a experti
České národní rady, zástupci
Svazu měst a obcí, ministerstva financi České
republiky, ministerstva pro hospodářskou politiku
a rozvoj České republiky, ministerstva zemědělství
České republiky, ministerstva průmyslu České
republiky a ministerstva životního prostředí
České republiky. Členy Rady Fondu jmenuje
a odvolává ministr životního prostředí.
Rada Fondu má 11 - 15 členů.
/9/ Činnost Rady Fondu se řídí jednacím
řádem.
/10/ Rada Fondu posuzuje zejména:
a/ zásadní otázky tvorby a užití
prostředků Fondu,
b/ roční rozpočty příjmů
a výdajů Fondu,
c/ navržená opatření a jejich zabezpečení
prostředky Fondu.
/11/ Rada Fondu posuzuje dále návrhy na poskytnutí
prostředků z Fondu a doporučuje ministrovi
životního prostředí výši
čerpání pro jednotlivé konkrétní
případy, přičemž vychází
ze zásad ochrany a péče o životní
prostředí České republiky.
/1/ Příjmy Fondu tvoří zejména:
a/ úplaty za vypouštění odpadních
vod do vod povrchových [§
44 zákona 138/1973 Sb., o vodách /vodní zákon/,
část III. nařízení vlády
ČSSR č. 35/1979 Sb., o úplatách ve
vodním hospodářství],
b/ poplatky za vypouštění škodlivých
látek do ovzduší [Zákon č.
309/1991 Sb., o ochraně ovzduší před
znečišťujícími látkami],
c/ poplatky podle zákona o odpadech [Zákon č.
238/1991 Sb., o odpadech],
d/ odvody za trvalé i dočasné odnětí
zemědělské půdy zemědělské
výrobě [Část VI. zákona
č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského
půdního fondu, ve znění zákona
č. 74/1976 Sb., / úplné znění
vyhlášeno pod č. 124/1976 Sb./],
e/ odvody za odnětí lesní půdy [Zákon
č. .../1991 Sb., o lesích],
f/ úplaty za odběry podzemní vody,
g/ úhrady odvedené do státního rozpočtu
za vydobyté nerosty,
h/ pokuty uložené orgány správce Fondu
a inspekcemi za porušení předpisů a
opatření k ochraně životního
prostředí,
i/ příjmy z peněžního postihu
žadatelů za neoprávněné použiti
nebo zadržení prostředků Fondu,
j/ dotace ze státního rozpočtu,
k/ podíly na výnosu určených daní
/podíl na dani z přijmu a pod./
l/ úroky z prostředků Fondu uložených
v bance a ze splátek půjček poskytnutých
Fondem,
m/ úvěry od právnických osob,
n/ příspěvky od tuzemských a zahraničních
právnických a fyzických osob,
o/ další zdroje stanovené právními
úpravami v jednotlivých úsecích životního
prostředí,
/2/ Pro finanční hospodaření Fondu
se zřizuje samostatný bankovní účet.
/3/ Z pokut uvedených v § 2 odst. 1 písm. h)
zůstává 50% té obci, v jejímž
katastru plátce pokuty má trvalé sídlo.
/1/ Prostředky Fondu lze použit na:
a/ podporu akcí investičního charakteru souvisejících
s ochranou jednotlivých složek životního
prostředí,
b/ podporu právnických a fyzických osob uskutečňujících
opatření ke zlepšení životního
prostředí,
c/ podporu programu výzkumu, vývoje, výroby
a zavádění vhodných technologií
a akcí vědeckotechnického rozvoje v oblasti
životního prostředí,
d/ podporu ekologických opatření a akcí
samosprávných orgánů,
e/ podporu činností souvisejících
s funkcemi vodních toků,
f/ podporu monitorování složek životního
prostředí,
g/ úhradu splátek a úroků za půjčky
poskytnuté Fondu,
h/ podporu výchovných akcí a rozšiřování
informací o životním prostředí,
i/ podporu nevládních ekologických organizací
a hnutí,
j/ úhradu nákladů spojených s činností
Fondu, schválených v rámci rozpočtu
Fondu,
k/ na další opatření neinvestičního
charakteru související s ochranou jednotlivých
složek životního prostředí.
/2/ Podporou se pro účely tohoto zákona rozumí
dotace, subvence, půjčky, převzetí
závazků a další pomoc právnickým
a fyzickým osobám.
/1/ Na poskytnutí prostředků z Fondu není
právní nárok.
/2/ Prostředky z Fondu se poskytují žadatelům
za podmínek stanovených statutem a směrnicí.
Základním principem je objektivní posouzení
žádosti z hlediska ekologické a ekonomické
výhodnosti a celospolečenských zájmů.
/3/ Prostředky získané podle § 2 odst.
1 písm. d/ lze použít jen se souhlasem ministerstva
zemědělství České republiky.
/4/ Žadatelé - právnické a fyzické
osoby - předkládají žádosti Fondu.
Po jejím předložení bude zpracován
odborný posudek, který doplní Fond vlastním
stanoviskem. Žádost posuzuje Rada Fondu.
/5/ Poskytnuté prostředky z Fondu musí být
vráceny, jestliže nebyly použity v souladu s
podmínkami určenými podle odst. 2 nebo jestliže
účel pro poskytnutí prostředků
odpadl.
Zůstatek finančních prostředků
Fondu koncem kalendářního roku nepropadá.
§ 6
Státní fond vodního hospodářství
[Statut Státního fondu
vodního hospodářství /částka
13/1967 Ú.v., poř. č. 32/] a Fond ochrany
ovzduší [Směrnice ze dne 21.11.1977 o hospodaření
s účelovými prostředky ministerstva
lesního a vodního hospodářství
ČSR, určenými k ochraně ovzduší
/částka 22/1977 Věstníku ministerstva
lesního a vodního hospodářství
ČSR, poř. č. 9/] se stávají
dnem nabytí účinnosti zákona součástí
tohoto Fondu.
Zrušuje se § 4 písm. a/ zákona ČNR
č. 77/1969 Sb., o Státním fondu pro zúrodnění
půdy, ve znění zákona ČNR č.
175/1982 Sb.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1992.
Ustanovení § 2 odst. 1 písm. k/, nabývá
účinnosti po přijetí zákona
o daních a přijetí nové daňové
soustavy.