ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

302

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne................č..................1991 Sb.

o státní správě v odpadovém hospodářství

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

§ 1

Státní správu v odpadovém hospodářství [§ 2 odst. 5 zákona č. /1991 Sb., o odpadech] vykonávají

a) ministerstvo životního prostředí České republiky,

b) Česká inspekce odpadového hospodářství,

c) okresní úřady.

§ 2

Ministerstvo životního prostředí České republiky (dále jen "ministerstvo")

a) vykonává vrchní státní dozor v odpadovém hospodářství,

b) stanoví program odpadového hospodářství České republiky,

c) uděluje souhlas k dovozu odpadů určených ke zneškodnění, jejich přepravě a skladování,

d) uděluje souhlas k dovozu odpadů pro jiné účely, než je jejich zneškodnění,

e) uděluje souhlas k vývozu nebezpečných odpadů,

f) uděluje souhlas k tranzitní přepravě odpadů přes území České republiky,

g) plní další úkoly jako ústřední orgán státní správy v odpadovém hospodářství.

§ 3

/1/ Zřizuje se Česká inspekce odpadového hospodářství (dále jen "inspekce") jako orgán státní správy v odpadovém hospodářství, který je podřízen ministerstvu.

/2/ Inspekce se člení na ústředí a oblastní inspektoráty. V čele inspekce je ředitel, kterého jmenuje a odvolává ministr životního prostředí České republiky. V čele oblastního inspektorátu je vedoucí, kterého jmenuje a odvolává ředitel inspekce.

/3/ Inspekce je rozpočtovou organizací. Podrobnosti o organizaci inspekce upraví její statut, který schválí ministerstvo.

§ 4

/1/ Inspekce kontroluje, jak jsou orgány státní správy, právnickými osobami a fyzickými osobami oprávněnými k podnikání (dále jen "právnické a fyzické osoby") dodržována ustanovení právních předpisů a rozhodnutí, týkající se odpadového hospodářství.

/2/ Inspekce ukládá právnickým a fyzickým osobám pokuty za porušení stanovených povinností [§ 11 zákona o odpadech.].

/3/ Inspekce spolupracuje s okresními úřady, popřípadě s orgány obcí a poskytuje jim odbornou pomoc.

/4/ Úkoly inspekce plní inspektoři. Inspektoři se prokazují průkazy inspekce.

§ 5

/1/ Okresní úřad zpracovává program odpadového hospodářství ve svém územním obvodu.

/2/ Okresní úřad vede evidenci hlášení

a) právnických a fyzických osob o vzniku, množství, charakteru a způsobu využití, popřípadě zneškodnění zvláštního odpadu [§ 2 odst. 2 zákona o odpadech.].

b) přepravců a dopravců o množství a druhu nebezpečného odpadu [§ 2 odst. 3 zákona o odpadech.] a způsobu jeho přepravy,

c) provozovatelů zařízení ke zneškodňování odpadů o množství, charakteru a způsobu zneškodnění nebezpečného odpadu.

§ 6

/1/ Okresní úřad uděluje souhlas

a) k provozování zařízení ke zneškodňování odpadů,

b) k nakládání s nebezpečným odpadem,

c) k vydání provozního řádu zařízení ke zneškodňování odpadů,

d) k podnikání v oblasti nakládání s odpady.

/2/ Okresní úřad může souhlas odejmout v případě, že

a) zařízení ke zneškodňování odpadů nebo používané technické zařízení není schopno zajistit podmínky ochrany životního prostředí, stanovené v právních předpisech a technických normách, nedošlo-li v určené lhůtě k odstranění závadného stavu,

b) vyžadují-li to zájmy ochrany životního prostředí.

§ 7

/1/ Okresní úřad dává vyjádření

a) ke zřízení zařízení ke zneškodňování odpadů,

b) při výstavbě dotýkající se odpadového hospodářství již ve stadiu zpracování zadání stavby nebo jeho změn,

c) k připravovaným změnám výrobního procesu nebo výroby související se změnou nakládání s odpady.

/2/ Okresní úřad seznamuje právnické a fyzické osoby na požádání s existencí a sídlem zařízení vhodných ke zneškodnění jím vyprodukovaného odpadu.

§ 8

/1/ Okresní úřad kontroluje, jak jsou právnickými a fyzickými osobami dodržována ustanovení právních předpisů a rozhodnutí, týkající se odpadového hospodářství.

/2/ Okresní úřad je oprávněn uložit opatření k odstranění protiprávního stavu [§ 4 odst. 4 písm. b) zákona o odpadech.]

/3/ Okresní úřad může v mimořádných případech, zejména je-li to nezbytné z hlediska péče o zdraví lidí a životní prostředí, uložit provozovateli zařízení ke zneškodňování odpadů povinnost zneškodnit odpad, pokud je to pro provozovatele technicky možné.

/4/ Okresní úřad zakáže činnost, která způsobuje vznik odpadů, právnické nebo fyzické osobě, která nemá zajištěno využití nebo zneškodnění odpadu, mohlo-li by v důsledku toho dojít k závažné ekologické újmě.

/5/ Okresní úřad zakáže provoz zařízení ke zneškodňování odpadů, nesplňuje-li provozovatel zařízení právní předpisy týkající se odpadového hospodářství a mohlo-li by v důsledku toho dojít k závažné ekologické újmě.

/6/ Okresní úřad ukládá právnickým a fyzickým osobám pokuty za porušení stanovených povinností [§ 11 zákona o odpadech.]

§ 9

V hlavním městě Praze vykonává působnost okresního úřadu podle tohoto zákona Magistrátní úřad hlavního města Prahy.

§ 10

Inspektoři a pracovníci ostatních orgánů v odpadovém hospodářství jsou při plnění svých úkolů oprávněni vstupovat, popřípadě vjíždět v nezbytném rozsahu na pozemky, do zařízení a objektů právnických a fyzických osob, požadovat potřebné doklady, údaje a písemná nebo ústní vysvětlení, jakož i zhotovovat fotografické snímky a jinou dokumentaci, týkající se předmětu kontroly, pokud k tomu není třeba povolení podle zvláštních předpisů [Např. zákon č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech, zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství.]

§ 11

/1/ Programy odpadového hospodářství obsahují způsoby předcházení a omezování vzniku odpadů a podmínky nakládání s nimi, s cílem ochrany zdraví lidí a životního prostředí.

/2/ Programy odpadového hospodářství zpracovávají právnické a fyzické osoby, při jejichž činnosti vznikají odpady, okresní úřady a ministerstvo na období nejméně 5 let.

/3/ Podrobnosti o obsahu a rozsahu programů odpadového hospodářství a termínech jejich zpracování stanoví ministerstvo obecně závazným právním předpisem.

§ 12

/1/ Inspekce může zahájit řízení o uložení pokuty pouze tehdy, nezahájil-li je již okresní úřad. Pokud porušení povinnosti zjistí okresní úřad a inspekce ve stejný den, provede řízení o uložení pokuty okresní úřad. O zahájení řízení o uložení pokuty se inspekce a okresní úřad vzájemně informují.

/2/ O odvolání proti rozhodnutí inspekce nebo okresního úřadu o uložení pokuty rozhoduje ministerstvo.

/3/ Pokuty uložené inspekcí jsou příjmem Státního fondu tvorby a ochrany životního prostředí České republiky.

/4/ Pokuty uložené okresním úřadem jsou příjmem rozpočtu okresního úřadu.

§ 13

/1/ V případě veřejného zájmu rozhodne o zřízení a umístění zařízení ke zneškodnění odpadů okresní úřad.

/2/ Při střetu zájmů okresních úřadů rozhodne o zřízení a umístění zařízení vláda České republiky.

§ 14

Okresní úřad stanoví rozhodnutím na nezbytnou dobu zvláštní podmínky

a) původcům, kteří po dni nabytí účinnosti tohoto zákona nemohou plnit stanovené povinnosti [§ 15 odst. 1 písm. a) zákona o odpadech.].

b) provozovatelům zařízení ke zneškodňování odpadů, kteří po dni nabytí účinnosti tohoto zákona nemohou plnit stanovené povinnosti [§ 15 odst. 1 písm. b) zákona o odpadech.].

§ 15

Tímto zákonem není dotčena působnost orgánů hygienické služby a orgánů ochrany přírodních léčebných lázní a přírodních léčivých zdrojů [Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu.]

§ 16

Zrušují se:

1. vyhláška ministerstva vnitra České socialistické republiky č. 118/1971 Sb., o hospodaření se sběrnými surovinami, ve znění vyhlášky č. 109/1974 Sb. a vyhlášky č. 137/1978 Sb.,

2. směrnice ministerstva vnitra České socialistické republiky č. MH - 5/11 613/1989/82, o sběru druhotných surovin občany na základě osvědčení vydaného národním výborem (reg. částka 6/1983 Sb.).

§ 17

Tento zákona nabývá účinnosti dnem. . . . . . . . . .

Důvodová zpráva

Obecná část

Současná právní úprava, která se svým obsahem dotýká problematiky hospodaření s druhotnými surovinami, a která vznikla postupně již v šedesátých letech, je rozptýlena do značného počtu předpisů různé právní síly. Roztříštěnost, nekomplexnost a neúplnost právní úpravy je závažným nedostatkem nejen z hlediska ekonomického (racionální využívání přírodních zdrojů), ale především z hlediska ochrany životního prostředí (minimální zdůraznění ekologického významu využívání odpadů jako zdrojů druhotných surovin, nedocenění významu maloodpadových příp. bezodpadových technologií).

K odstranění těchto i dalších nedostatků by měla přispět navrhovaná komplexní právní úprava, při současném (předpokládá se, že přechodném) zachování platnosti speciální právní úpravy u některých zvláštních (nebezpečných) odpadů. Právní úprava zahrne vedle zákona Federálního shromáždění o odpadech (jehož obsahem je základní právní úprava nakládání s odpady a hospodaření s druhotnými surovinami) též zákony národních rad, upravující výkon státní správy na úseku odpadového hospodářství. Celý rozsah úpravy pak bude završen prováděcími předpisy, upravujícími podrobněji obsah programu odpadového hospodářství, rozsah náležitostí potřebných k získání souhlasů či stanovisek nezbytných k provozování činností při nakládání s odpady, náležitosti jednotlivých druhů evidencí, podmínky nakládání s nebezpečnými odpady apod.

Návrh zákona ČNR o státní správě v odpadovém hospodářství je zpracován podle plánu legislativních prací vlády České republiky na I. pololetí roku 1991. Přímo navazuje na návrh zákona o odpadech, který byl vypracován v gesci Federálního výboru pro životní prostředí ČSFR a který byl projednán ve federální vládě v březnu 1991 a ve Federálním shromáždění během měsíců května - června 1991 tak, aby nabyl účinnosti dnem 1. 7. 1991.

Při zpracování návrhu zákona o státní správě v odpadovém hospodářství se vycházelo ze zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), zákona ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech a zákona ČNR č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze.

Návrh zákona byl koncipován jako právní úprava, která vyšla z předpokladu nesmírné ekologické závažnosti odpadů na našem území. Tento předpoklad tedy zahrnuje i obec jako jednoho z největších původců odpadů. Pokud jde o původce odpadů na území dané obce lze obecně podle zákona o okresních úřadech a podle zákona o obcích přenést na obce pravomoc danou tímto zákonem okresním úřadům. Jedná se zejména o možnost obcí disponovat příslušnými odborníky popřípadě technickým vybavením. Předpokládá se proto, že tam kde tomu budou nasvědčovat podmínky, přenese okresní úřad své pravomoce na tomto úseku, na úřad obecní či městský.

Pokud dojde k novelizaci zákona o obcích, budou pravomoci dané okresnímu úřadu přeneseny přímo ze zákona o obcích na tyto obce. Bude se jednat zejména o obce s vyšším počtem obyvatelstva popřípadě obce, kde byl zřízen obecní úřad. V tomto smyslu ministerstvo životního prostředí ČR uplatní příslušné návrhy.

Účelem zákona je vytvořit novou legislativu k zabezpečení státní správy na úseku odpadového hospodářství vzhledem k tomu, že dosud tato úprava v právním řádu chybí.

Návrh zákona vytváří soustavu orgánů státní správy v odpadovém hospodářství a určuje jejich působnost. Upravuje státní dozor, otázky souhlasů k podnikání při nakládání s odpady, zmiňuje rovněž programy odpadového hospodářství, otázky řízení a evidence odpadového hospodářství, které budou teprve upraveny.

Problémy při tvorbě tohoto zákona vyplynuly především z některých nedostatků návrhu zákona o odpadech, který je v současné době projednáván ve výborech FS.

Programy odpadového hospodářství by měly být pojaty jako preventivní nástroj, kdy za neplnění může být původci odpadů uložena pokuta. To by umožnilo uvést do souladu programy všech původců na daném území či v celé republice. Mělo by se jednat o program dlouhodobého charakteru, jehož základní principy budou stanoveny vyhláškou ministerstva životního prostředí ČR.

Realizace zákona si nevyžádá zvýšené prostředky ze státního rozpočtu. Náklady na pracovní síly České inspekce odpadového hospodářství budou zajištěny z prostředků ministerstva životního prostředí ČR, a to při dodržení závazného ukazatele státního rozpočtu na příslušný rok.

Zvláštní část

K § 1

Jako orgány státní správy jsou v § 1 uvedeny ministerstvo životního prostředí České republiky jako ústřední orgán státní správy, Česká inspekce odpadového hospodářství a okresní úřady.

K § 2

Ministerstvo životního prostředí ČR jako ústřední orgán státní správy v odpadovém hospodářství je orgánem vrchního státního dozoru v odpadovém hospodářství, stanoví program odpadového hospodářství České republiky, uděluje souhlas k dovozu odpadů určených ke zneškodnění, jejich přepravě a skladování, uděluje souhlas k dovozu odpadů pro jiné účely, než jejich zneškodnění, uděluje souhlas k vývozu nebezpečných odpadů, uděluje souhlas k tranzitní přepravě odpadů přes území České republiky.

K § 3 a § 4

Při vymezení postavení, činností a pravomocí České inspekce odpadového hospodářství a oprávnění inspektorů, se vycházelo ze zkušeností z dosavadní činnosti stávajících inspekcí v životním prostředí. Postavení a úkoly této inspekce odpovídají nové koncepci státní správy na úsecích životního prostředí v působnosti ministerstva životního prostředí ČR založené na nezávislých odborných orgánech vykonávajících v území aktivní prevenci a ochranu základních složek životního prostředí.

K § 5 až 9

Těžiště působnosti okresních úřadů je především ve výkonu správní činnosti t.j. vydávání a odnímání správních rozhodnutí. Většinu prvoinstančních rozhodnutí budou tudíž představovat rozhodnutí okresních úřadů. O možnosti rozšíření působnosti obcí, je konstatováno v obecné části.

K § 10

Oprávnění pracovníků státní správy jsou nezbytnou podmínkou jejich činnosti.

K § 11

Programy odpadového hospodářství obsahují způsoby předcházení a vzniku odpadů, podmínky nakládání s nimi, s cílem ochrany zdraví lidí a životního prostředí.

Programy odpadového hospodářství zpracovávají původci odpadů, okresní úřady a ministerstvo s tím, že podrobnosti a rozsah programů stanoví ministerstvo obecně závazným právním předpisem.

K § 12 až 14

V návrhu zákona je stanoven způsob určení příslušnosti orgánů státní správy v odpadovém hospodářství i způsob řešení kompetenčních sporů. Vzhledem k možným střetům okresních úřadů při určení míst ke zřízení zařízení ke zneškodňování odpadů, jakož i k nutnosti tato zařízení zřizovat, byla rozhodovací pravomoc v těchto případech svěřena vládě České republiky. Zamezení možnosti duplicitního rozhodnutí o uložení pokuty řeší návrh zákona tak, že řízení o uložení pokuty provede ten orgán, který jako první zjistil porušení povinnosti. Pokud porušení povinnosti zjistí okresní úřad a inspekce ve stejný den, rozhodne o uložení pokuty v souladu s celkovou koncepcí návrhu zákona okresní úřad.

Pokuty uložené inspekcí zajistí dotování finančních zdrojů k sanaci životního prostředí na úrovni republiky a jsou tedy příjmem Státního fondu tvorby a ochrany životního prostředí České republiky. Pokuty uložené okresním úřadem jsou příjmem jeho rozpočtu, jako zásadní stimulační faktor zaměřený na důraznou ochranu životního prostředí při jeho narušení.

K § 17

Účinnost zákona není navrhována s ohledem na projednávány zákon o odpadech ve Federálním shromáždění, protože by oba zákony měly nabyt účinnosti současně.

V Praze dne 6. května 1991

předseda vlády

České republiky

JUDr. Petr Pithart, v.r.

ministr životního prostředí

České republiky

Ing. Ivan Dejmal



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP