Státní správu v odpadovém hospodářství
[§ 2 odst. 5 zákona č. /1991 Sb., o odpadech]
vykonávají
a) ministerstvo životního prostředí
České republiky,
b) Česká inspekce odpadového hospodářství,
c) okresní úřady.
Ministerstvo životního prostředí České
republiky (dále jen "ministerstvo")
a) vykonává vrchní státní dozor
v odpadovém hospodářství,
b) stanoví program odpadového hospodářství
České republiky,
c) uděluje souhlas k dovozu odpadů určených
ke zneškodnění, jejich přepravě
a skladování,
d) uděluje souhlas k dovozu odpadů pro jiné
účely, než je jejich zneškodnění,
e) uděluje souhlas k vývozu nebezpečných
odpadů,
f) uděluje souhlas k tranzitní přepravě
odpadů přes území České
republiky,
g) plní další úkoly jako ústřední
orgán státní správy v odpadovém
hospodářství.
/1/ Zřizuje se Česká inspekce odpadového
hospodářství (dále jen "inspekce")
jako orgán státní správy v odpadovém
hospodářství, který je podřízen
ministerstvu.
/2/ Inspekce se člení na ústředí
a oblastní inspektoráty. V čele inspekce
je ředitel, kterého jmenuje a odvolává
ministr životního prostředí České
republiky. V čele oblastního inspektorátu
je vedoucí, kterého jmenuje a odvolává
ředitel inspekce.
/3/ Inspekce je rozpočtovou organizací. Podrobnosti
o organizaci inspekce upraví její statut, který
schválí ministerstvo.
/1/ Inspekce kontroluje, jak jsou orgány státní
správy, právnickými osobami a fyzickými
osobami oprávněnými k podnikání
(dále jen "právnické a fyzické
osoby") dodržována ustanovení právních
předpisů a rozhodnutí, týkající
se odpadového hospodářství.
/2/ Inspekce ukládá právnickým a fyzickým
osobám pokuty za porušení stanovených
povinností [§ 11 zákona o odpadech.].
/3/ Inspekce spolupracuje s okresními úřady,
popřípadě s orgány obcí a poskytuje
jim odbornou pomoc.
/4/ Úkoly inspekce plní inspektoři. Inspektoři
se prokazují průkazy inspekce.
/1/ Okresní úřad zpracovává
program odpadového hospodářství ve
svém územním obvodu.
/2/ Okresní úřad vede evidenci hlášení
a) právnických a fyzických osob o vzniku,
množství, charakteru a způsobu využití,
popřípadě zneškodnění
zvláštního odpadu [§ 2 odst. 2 zákona
o odpadech.].
b) přepravců a dopravců o množství
a druhu nebezpečného odpadu [§ 2 odst. 3
zákona o odpadech.] a způsobu jeho přepravy,
c) provozovatelů zařízení ke zneškodňování
odpadů o množství, charakteru a způsobu
zneškodnění nebezpečného odpadu.
/1/ Okresní úřad uděluje souhlas
a) k provozování zařízení ke
zneškodňování odpadů,
b) k nakládání s nebezpečným
odpadem,
c) k vydání provozního řádu
zařízení ke zneškodňování
odpadů,
d) k podnikání v oblasti nakládání
s odpady.
/2/ Okresní úřad může souhlas
odejmout v případě, že
a) zařízení ke zneškodňování
odpadů nebo používané technické
zařízení není schopno zajistit podmínky
ochrany životního prostředí, stanovené
v právních předpisech a technických
normách, nedošlo-li v určené lhůtě
k odstranění závadného stavu,
b) vyžadují-li to zájmy ochrany životního
prostředí.
/1/ Okresní úřad dává vyjádření
a) ke zřízení zařízení
ke zneškodňování odpadů,
b) při výstavbě dotýkající
se odpadového hospodářství již
ve stadiu zpracování zadání stavby
nebo jeho změn,
c) k připravovaným změnám výrobního
procesu nebo výroby související se změnou
nakládání s odpady.
/2/ Okresní úřad seznamuje právnické
a fyzické osoby na požádání s
existencí a sídlem zařízení
vhodných ke zneškodnění jím vyprodukovaného
odpadu.
/1/ Okresní úřad kontroluje, jak jsou právnickými
a fyzickými osobami dodržována ustanovení
právních předpisů a rozhodnutí,
týkající se odpadového hospodářství.
/2/ Okresní úřad je oprávněn
uložit opatření k odstranění
protiprávního stavu [§ 4 odst. 4 písm.
b) zákona o odpadech.]
/3/ Okresní úřad může v mimořádných
případech, zejména je-li to nezbytné
z hlediska péče o zdraví lidí a životní
prostředí, uložit provozovateli zařízení
ke zneškodňování odpadů povinnost
zneškodnit odpad, pokud je to pro provozovatele technicky
možné.
/4/ Okresní úřad zakáže činnost,
která způsobuje vznik odpadů, právnické
nebo fyzické osobě, která nemá zajištěno
využití nebo zneškodnění odpadu,
mohlo-li by v důsledku toho dojít k závažné
ekologické újmě.
/5/ Okresní úřad zakáže provoz
zařízení ke zneškodňování
odpadů, nesplňuje-li provozovatel zařízení
právní předpisy týkající
se odpadového hospodářství a mohlo-li
by v důsledku toho dojít k závažné
ekologické újmě.
/6/ Okresní úřad ukládá právnickým
a fyzickým osobám pokuty za porušení
stanovených povinností [§ 11 zákona
o odpadech.]
V hlavním městě Praze vykonává
působnost okresního úřadu podle tohoto
zákona Magistrátní úřad hlavního
města Prahy.
Inspektoři a pracovníci ostatních orgánů
v odpadovém hospodářství jsou při
plnění svých úkolů oprávněni
vstupovat, popřípadě vjíždět
v nezbytném rozsahu na pozemky, do zařízení
a objektů právnických a fyzických
osob, požadovat potřebné doklady, údaje
a písemná nebo ústní vysvětlení,
jakož i zhotovovat fotografické snímky a jinou
dokumentaci, týkající se předmětu
kontroly, pokud k tomu není třeba povolení
podle zvláštních předpisů [Např.
zákon č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech,
zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního
tajemství.]
/1/ Programy odpadového hospodářství
obsahují způsoby předcházení
a omezování vzniku odpadů a podmínky
nakládání s nimi, s cílem ochrany
zdraví lidí a životního prostředí.
/2/ Programy odpadového hospodářství
zpracovávají právnické a fyzické
osoby, při jejichž činnosti vznikají
odpady, okresní úřady a ministerstvo na období
nejméně 5 let.
/3/ Podrobnosti o obsahu a rozsahu programů odpadového
hospodářství a termínech jejich zpracování
stanoví ministerstvo obecně závazným
právním předpisem.
/1/ Inspekce může zahájit řízení
o uložení pokuty pouze tehdy, nezahájil-li
je již okresní úřad. Pokud porušení
povinnosti zjistí okresní úřad a inspekce
ve stejný den, provede řízení o uložení
pokuty okresní úřad. O zahájení
řízení o uložení pokuty se inspekce
a okresní úřad vzájemně informují.
/2/ O odvolání proti rozhodnutí inspekce
nebo okresního úřadu o uložení
pokuty rozhoduje ministerstvo.
/3/ Pokuty uložené inspekcí jsou příjmem
Státního fondu tvorby a ochrany životního
prostředí České republiky.
/4/ Pokuty uložené okresním úřadem
jsou příjmem rozpočtu okresního úřadu.
§ 13
/1/ V případě veřejného zájmu
rozhodne o zřízení a umístění
zařízení ke zneškodnění
odpadů okresní úřad.
/2/ Při střetu zájmů okresních
úřadů rozhodne o zřízení
a umístění zařízení
vláda České republiky.
Okresní úřad stanoví rozhodnutím
na nezbytnou dobu zvláštní podmínky
a) původcům, kteří po dni nabytí
účinnosti tohoto zákona nemohou plnit stanovené
povinnosti [§ 15 odst. 1 písm. a) zákona
o odpadech.].
b) provozovatelům zařízení ke zneškodňování
odpadů, kteří po dni nabytí účinnosti
tohoto zákona nemohou plnit stanovené povinnosti
[§ 15 odst. 1 písm. b) zákona o odpadech.].
Tímto zákonem není dotčena působnost
orgánů hygienické služby a orgánů
ochrany přírodních léčebných
lázní a přírodních léčivých
zdrojů [Zákon č. 20/1966 Sb., o péči
o zdraví lidu.]
Zrušují se:
1. vyhláška ministerstva vnitra České
socialistické republiky č. 118/1971 Sb., o hospodaření
se sběrnými surovinami, ve znění vyhlášky
č. 109/1974 Sb. a vyhlášky č. 137/1978
Sb.,
2. směrnice ministerstva vnitra České socialistické
republiky č. MH - 5/11 613/1989/82, o sběru druhotných
surovin občany na základě osvědčení
vydaného národním výborem (reg. částka
6/1983 Sb.).
Tento zákona nabývá účinnosti
dnem. . . . . . . . . .
Obecná část
Současná právní úprava, která
se svým obsahem dotýká problematiky hospodaření
s druhotnými surovinami, a která vznikla postupně
již v šedesátých letech, je rozptýlena
do značného počtu předpisů
různé právní síly. Roztříštěnost,
nekomplexnost a neúplnost právní úpravy
je závažným nedostatkem nejen z hlediska ekonomického
(racionální využívání
přírodních zdrojů), ale především
z hlediska ochrany životního prostředí
(minimální zdůraznění ekologického
významu využívání odpadů
jako zdrojů druhotných surovin, nedocenění
významu maloodpadových příp. bezodpadových
technologií).
K odstranění těchto i dalších
nedostatků by měla přispět navrhovaná
komplexní právní úprava, při
současném (předpokládá se,
že přechodném) zachování platnosti
speciální právní úpravy u některých
zvláštních (nebezpečných) odpadů.
Právní úprava zahrne vedle zákona
Federálního shromáždění
o odpadech (jehož obsahem je základní právní
úprava nakládání s odpady a hospodaření
s druhotnými surovinami) též zákony
národních rad, upravující výkon
státní správy na úseku odpadového
hospodářství. Celý rozsah úpravy
pak bude završen prováděcími předpisy,
upravujícími podrobněji obsah programu odpadového
hospodářství, rozsah náležitostí
potřebných k získání souhlasů
či stanovisek nezbytných k provozování
činností při nakládání
s odpady, náležitosti jednotlivých druhů
evidencí, podmínky nakládání
s nebezpečnými odpady apod.
Návrh zákona ČNR o státní správě
v odpadovém hospodářství je zpracován
podle plánu legislativních prací vlády
České republiky na I. pololetí roku 1991.
Přímo navazuje na návrh zákona o odpadech,
který byl vypracován v gesci Federálního
výboru pro životní prostředí
ČSFR a který byl projednán ve federální
vládě v březnu 1991 a ve Federálním
shromáždění během měsíců
května - června 1991 tak, aby nabyl účinnosti
dnem 1. 7. 1991.
Při zpracování návrhu zákona
o státní správě v odpadovém
hospodářství se vycházelo ze zákona
ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní
zřízení), zákona ČNR č.
425/1990 Sb., o okresních úřadech a zákona
ČNR č. 418/1990 Sb., o hlavním městě
Praze.
Návrh zákona byl koncipován jako právní
úprava, která vyšla z předpokladu nesmírné
ekologické závažnosti odpadů na našem
území. Tento předpoklad tedy zahrnuje i obec
jako jednoho z největších původců
odpadů. Pokud jde o původce odpadů na území
dané obce lze obecně podle zákona o okresních
úřadech a podle zákona o obcích přenést
na obce pravomoc danou tímto zákonem okresním
úřadům. Jedná se zejména o
možnost obcí disponovat příslušnými
odborníky popřípadě technickým
vybavením. Předpokládá se proto, že
tam kde tomu budou nasvědčovat podmínky,
přenese okresní úřad své pravomoce
na tomto úseku, na úřad obecní či
městský.
Pokud dojde k novelizaci zákona o obcích, budou
pravomoci dané okresnímu úřadu přeneseny
přímo ze zákona o obcích na tyto obce.
Bude se jednat zejména o obce s vyšším
počtem obyvatelstva popřípadě obce,
kde byl zřízen obecní úřad.
V tomto smyslu ministerstvo životního prostředí
ČR uplatní příslušné návrhy.
Účelem zákona je vytvořit novou legislativu
k zabezpečení státní správy
na úseku odpadového hospodářství
vzhledem k tomu, že dosud tato úprava v právním
řádu chybí.
Návrh zákona vytváří soustavu
orgánů státní správy v odpadovém
hospodářství a určuje jejich působnost.
Upravuje státní dozor, otázky souhlasů
k podnikání při nakládání
s odpady, zmiňuje rovněž programy odpadového
hospodářství, otázky řízení
a evidence odpadového hospodářství,
které budou teprve upraveny.
Problémy při tvorbě tohoto zákona
vyplynuly především z některých
nedostatků návrhu zákona o odpadech, který
je v současné době projednáván
ve výborech FS.
Programy odpadového hospodářství by
měly být pojaty jako preventivní nástroj,
kdy za neplnění může být původci
odpadů uložena pokuta. To by umožnilo uvést
do souladu programy všech původců na daném
území či v celé republice. Mělo
by se jednat o program dlouhodobého charakteru, jehož
základní principy budou stanoveny vyhláškou
ministerstva životního prostředí ČR.
Realizace zákona si nevyžádá zvýšené
prostředky ze státního rozpočtu. Náklady
na pracovní síly České inspekce odpadového
hospodářství budou zajištěny
z prostředků ministerstva životního
prostředí ČR, a to při dodržení
závazného ukazatele státního rozpočtu
na příslušný rok.
K § 1
Jako orgány státní správy jsou v §
1 uvedeny ministerstvo životního prostředí
České republiky jako ústřední
orgán státní správy, Česká
inspekce odpadového hospodářství a
okresní úřady.
K § 2
Ministerstvo životního prostředí ČR
jako ústřední orgán státní
správy v odpadovém hospodářství
je orgánem vrchního státního dozoru
v odpadovém hospodářství, stanoví
program odpadového hospodářství České
republiky, uděluje souhlas k dovozu odpadů určených
ke zneškodnění, jejich přepravě
a skladování, uděluje souhlas k dovozu odpadů
pro jiné účely, než jejich zneškodnění,
uděluje souhlas k vývozu nebezpečných
odpadů, uděluje souhlas k tranzitní přepravě
odpadů přes území České
republiky.
K § 3 a § 4
Při vymezení postavení, činností
a pravomocí České inspekce odpadového
hospodářství a oprávnění
inspektorů, se vycházelo ze zkušeností
z dosavadní činnosti stávajících
inspekcí v životním prostředí.
Postavení a úkoly této inspekce odpovídají
nové koncepci státní správy na úsecích
životního prostředí v působnosti
ministerstva životního prostředí ČR
založené na nezávislých odborných
orgánech vykonávajících v území
aktivní prevenci a ochranu základních složek
životního prostředí.
K § 5 až 9
Těžiště působnosti okresních
úřadů je především ve
výkonu správní činnosti t.j. vydávání
a odnímání správních rozhodnutí.
Většinu prvoinstančních rozhodnutí
budou tudíž představovat rozhodnutí
okresních úřadů. O možnosti rozšíření
působnosti obcí, je konstatováno v obecné
části.
K § 10
Oprávnění pracovníků státní
správy jsou nezbytnou podmínkou jejich činnosti.
K § 11
Programy odpadového hospodářství obsahují
způsoby předcházení a vzniku odpadů,
podmínky nakládání s nimi, s cílem
ochrany zdraví lidí a životního prostředí.
Programy odpadového hospodářství zpracovávají
původci odpadů, okresní úřady
a ministerstvo s tím, že podrobnosti a rozsah programů
stanoví ministerstvo obecně závazným
právním předpisem.
K § 12 až 14
V návrhu zákona je stanoven způsob určení
příslušnosti orgánů státní
správy v odpadovém hospodářství
i způsob řešení kompetenčních
sporů. Vzhledem k možným střetům
okresních úřadů při určení
míst ke zřízení zařízení
ke zneškodňování odpadů, jakož
i k nutnosti tato zařízení zřizovat,
byla rozhodovací pravomoc v těchto případech
svěřena vládě České
republiky. Zamezení možnosti duplicitního rozhodnutí
o uložení pokuty řeší návrh
zákona tak, že řízení o uložení
pokuty provede ten orgán, který jako první
zjistil porušení povinnosti. Pokud porušení
povinnosti zjistí okresní úřad a inspekce
ve stejný den, rozhodne o uložení pokuty v
souladu s celkovou koncepcí návrhu zákona
okresní úřad.
Pokuty uložené inspekcí zajistí dotování
finančních zdrojů k sanaci životního
prostředí na úrovni republiky a jsou tedy
příjmem Státního fondu tvorby a ochrany
životního prostředí České
republiky. Pokuty uložené okresním úřadem
jsou příjmem jeho rozpočtu, jako zásadní
stimulační faktor zaměřený
na důraznou ochranu životního prostředí
při jeho narušení.
K § 17
Účinnost zákona není navrhována
s ohledem na projednávány zákon o odpadech
ve Federálním shromáždění,
protože by oba zákony měly nabyt účinnosti
současně.