Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám poslancům
ČNR přehled ústních interpelací
vznesených na členy vlády ČR na 19.
schůzi České národní rady.
Texty interpelací se řídí stenografickým
záznamem.
19. I01 Interpelace poslance Vladimíra Čecha na
ministra spravedlnosti ČR Leona Richtera ve věci
trestního postihu za poškození kulturních
památek
Vážený pane předsedající,
vážená vládo, dámy a pánové,
přednesu dvě interpelace, které obě
budou stručné a obě mají širší
než lokální charakter. První interpelace
je určena ministru spravedlnosti.
Kvůli přebarvení smíchovského
tanku je stíhán student David Černý.
Podstatou stíhání je jednak § 202 -
tedy výtržnictví - a jednak to, že tank
je vyhlášen národní kulturní
památkou.
Co se týká výtržnictví, je to
věc diskuse a soudu, mne ale zajímá ta skutečnost,
týkající se poškození národní
kulturní památky. Máme-li chápat natření
tanku Balakrylem jako poškození, má to svoji
logiku a jsem pro. V tom případě ovšem
žádám ministra spravedlnosti, aby okamžitě
zahájil šetření a následné
trestní stíhání proti všem činitelům
bývalého režimu, kteří jsou přímo
odpovědni za katastrofální a leckdy již
nenahraditelnou devastaci národních kulturních
památek stejné a vyšší kategorie,
než je zmíněný stroj na zabíjení.
Tito činitelé mají konkrétní
jména a dají se jasně a nedvojsmyslně
vypátrat.
Do té doby, než bude takovéto trestní
stíhání zahájeno, je ovšem postih
Davida Černého v této souvislosti nespravedlivý
a žádám, aby byl zastaven.
19.I02 Interpelace poslanců Vladimíra Čecha,
Josefa Pavely a Josefa Bezděka na ministra školství,
mládeže a tělovýchovy Petra Vopěnku
a ministra financí ČR Karla Špačka ve
věci tíživé hospodářské
situace krytých koupališť a bazénů
Interpelace je určena dvěma ministrům, jednak
ministru školství, mládeže a tělovýchovy
a jednak ministru financí.
Vážení páni ministři, obracím
se Vás jako dlouholetý a částečně
i současně aktivní sportovec. Jde doslova
o zoufalou situaci, ve které se ocitly kryté bazény
a koupaliště prakticky v celé ČR. Je
mi naprosto jasné, že peníze na věci
zbytné nejsou a nebudou. Chápu to, a souhlasím
i s tím, že si všichni musí pomoci sami
a hledat cesty, jak si na sebe pokud možno vydělat.
Obávám se však, že v případě
krytých bazénů to nebude možné.
Zvýšení cen energií postavilo tato už
tak prodělečná zařízení
do situace, kdy je bude postupně nutno všechny uzavřít,
vzhledem k tomu, že peníze na jejich provoz nejsou
a zdánlivě neprodukují nic, co by mělo
pro společnost význam. Ale přesto je tu něco,
co význam má a pro co by měly být
bazény zachovány. Jde o plaveckou výuku dětí.
Ročně utone v ČR zhruba 500 lidí.
Pro srovnání - při silničních
nehodách je to asi kolem 1500 lidí. Pokud budou
zrušeny bazény a zastaví se plavecká
výuka, dá se očekávat, že počty
utonulých se budou dále zvyšovat.
Ani privatizace, která připadá v úvahu,
nic zřejmě nevyřeší, protože
se dá očekávat, že podnikatelé
budou bazény využívat spíše jinak,
než jako již zmíněné vysoce prodělečné
podniky.
Prosím Vás proto, vážení páni
ministři, abyste našli způsob, jak jednak sami
a jednak ve spolupráci se zřizovateli bazénů
a koupališť tuto situaci řešit. Věřím,
že se řešení najde. Naše děti
by si to určitě zasloužily.
Tolik interpelace. Ještě bych chtěl z tohoto
místa apelovat na starosty všech obcí, které
mají tyto bazény, na eventuální sponzory,
aby se tuto činnost pokusili vyřešit teď
hned. Je pravděpodobné, že do budoucna se bazény
leckde projeví jako lukrativní zajímavé
podniky, ale momentálně jsou opravdu v tíživé
situaci a bylo by, myslím, velkým luxusem, kdyby
většina z nich padla a byla uzavřena.
19.I03 Interpelace poslance Pavla Duška na ministra financí
ČR Karla Špačka ve věci pronikání
zahraničních podnikatelských subjektů
do oblasti sázkových her
Vážený pane předsedající,
vážená vládo, vážená
Česká národní rado. K následující
stručné interpelaci mne vede skutečnost,
že pronikání zahraničních podnikatelských
subjektů operujících v oblasti sázkových
her se zřejmě vymklo z podkontroly naší
státní správy. Jen tak si lze vysvětlit,
že dochází jednak ke světové
raritě, jednak k několikavrstvenému poškození
společnosti. K raritě v tom smyslu, že žádný
stát nedovoluje na svém území podnikat
zahraničním podnikatelům v oblasti sázkových
her, která je tradičně lukrativní.
Je zcela absurdní představa, že československým
sázkovým kancelářím by bylo
umožněno podnikat třeba v Rakousku nebo ve
Švédsku, zatímco rakouští, švédští
a další zahraniční podnikatelé
u nás otevírají nejen kasina a herny s hracími
automaty, ale už i binga. Dokonce hodlají podnikat
i v oblasti kursových sázek, což už je
zcela nepřijatelné. Nepřijatelné proto,
že zákon je tu obcházen tzv. leasingem, při
němž do zahraničí odchází
poskytovatelům strojů a tzv. know-how až 50%
zisku. Tyto stroje však lze při dnešní
vnitřní konvertibilitě koruny zakoupit bez
nejmenších problémů, zatímco
dostatečné know-how mají i domácí
podnikatelé. Protože zákon stanoví,
že ze zisku je nutné odvádět určitý
díl i na veřejně prospěšnou činnost,
trpí kromě jiných i příjemci
tohoto příspěvku, tedy vesměs humanitární
organizace, kulturní, sportovní, ekologická
a jiná sdružení. Netřeba připomínat,
že právě zmíněné organizace,
hnutí a iniciativy nemají v současnosti právě
na růžích ustláno a podobné příspěvky
pro svou činnost naléhavě potřebují.
Z mnoha různých ohrožení vyvolaných
povolováním sázkových her za účasti
- ať už nepokryté či právě
prostřednictvím zmíněného leasingu
- zahraničních subjektů je nutné konstatovat
především praktické vystavení
pozvánky mezinárodní mafii. Různé
společnosti, kterým byly odebrány licence
i doma, míří nyní právě
do ČSFR. Mezi zvlášť dravé patří
Korak, Admiral a pod.
Domnívám se, že situace nazrála k razantnímu
zákroku proti popsanému stavu, a proto podávám
tuto stručnou interpelaci na ministra financí České
republiky se žádostí o rychlou nápravu.
Děkuji za pozornost.
19.I04 Interpelace poslankyně Evy Kalousové na ministra
vnitra ČR Tomáše Sokola ve věci dodávek
prvků počítačové sítě
Vážený pane předsedající,
vážená vládo, dámy a pánové,
dovolte mi přednést interpelaci na ministra vnitra
ČR Dr. Tomáše Sokola ve věci dodávek
prvků počítačové sítě
Podle informací, které jsem dostala od starostů
okresu Svitavy, měla být prostřednictvím
Svazu měst a obcí Praha firmou Garancia Praha s
ručením omezeným dodána počítačová
síť s počítačem typu DPX/2-200
s příslušenstvím. Objednávka
starostů byla osobně předána dne 19.
12. 1990 této firmě a měla být vykryta
v rámci programu PHARE v průběhu prvního
pololetí letošního roku.
Bohužel, jak jsme se v posledních týdnech dověděli,
firma Garancia zanikla a některé závazky
převzala firma POPS. Ale co je podstatné, slibovaný
program, v rámci kterého měla být
města a obce vybavena počítači, byl
podstatně redukován a jeho realizace je nejistá.
Nicméně byla v rámci programu PHARE uskutečněna
část dodávky počítačových
systémů do ČSFR /údajně jde
o 3 kamiony/, avšak tato realizovaná dodávka
má být dle sdělení Svazu měst
a obcí rozdělena mezi okresní úřady.
Tento postup považuji za nesprávný, neboť
právě samosprávné obce jsou těmi
subjekty, které počítačové
vybavení potřebují nejnaléhavěji.
Představují totiž první linii řízení
společnosti a jejich technická zaostalost po převzetí
zaniklých národních výborů
je všeobecně známa.
Proto se obracím na pana ministra s prosbou, aby v tomto
smyslu bylo podáno vysvětlení, jaký
postup bude při rozdělování této
techniky uplatněn. Děkuji za pozornost.
19.I05 Interpelace poslance Františka Kozla na ministra školství,
mládeže a tělovýchovy Petra Vopěnku
ve věci financování školství
a školní inspekce
Vážený pane předsedající,
vážená vládo, kolegyně a kolegové,
omlouvám se, že budu možná hovořit
déle, ale snažil jsem se využít jak hodiny
s vládou, tak zasedání výboru, ale
nedostalo se mi uspokojivé odpovědi. Moje interpelace
bude poněkud nezvyklá - směřuje na
ministra školství, mládeže a tělovýchovy,
pana Petra Vopěnku.
Většina z nás jistě vzpomíná
na projednávání zákona o státní
správě a samosprávě ve školství
v prosinci minulého roku i na vzrušenou atmosféru
v učitelské veřejnosti již při
přípravě vládního návrhu
tohoto zákona. Z požadované základní
charakteristiky odvětvovosti řízení
školství vyplývaly tehdy dva zásadní
požadavky. Jednak to byla adresnost financování
škol prostřednictvím školských
úřadů, která měla zabránit
zneužití peněz určených na školství
k jiným účelům, a potom tvorba od
základu nových, na okresních úřadech
zcela nezávislých školských úřadů
pak měla zabránit tomu, aby se prostě přemalovaly
firmy bývalých odborů školství
ONV. Oba tyto sliby zůstaly nesplněny.
Jak vyplynulo z jednání našeho výboru
pro vědu, vzdělání a kulturu s panem
náměstkem Koutským, byly veškeré
finanční prostředky na školství
pro tento rok dány do globálních rozpočtů
okresních úřadů, které je již
rozhodnutím shromáždění starostů
rozdělily po svém, takže nyní při
delimitaci na školské úřady přijde
školství o částku, kterou pan náměstek
předběžně odhadl řádově
na sta miliónů.
Můj první dotaz tedy zní, proč nebyla
do globálních rozpočtů okresních
úřadů dána jen poměrná
část rozpočtu školství, jak o
tom bylo uvažováno v prosinci.
Druhý nesplněný slib týkající
se školských úřadů znamená,
že nyní čerstvě zřízené
školské úřady "vznikly" prostým
převodem všech fyzických pracovníků
referátu školství, včetně pracovně
právních vztahů.
Důvodem, proč tato situace nastala je podle vyjádření
pana náměstka Krásenského před
naším výborem to, že ministr vnitra přes
opakované žádosti ministra školství
nedal včas výpovědi příslušným
pracovníkům referátů školství
okresních úřadů.
Můj druhý dotaz tedy zní - jaké důvody
uvedl pan ministr vnitra pro to, že k těmto výpovědím
nedošlo. Další základní a proti
minulosti novou charakteristikou státní správy
a samosprávy ve školství je právě
samospráva, postavená co do významu na stejnou
úroveň jako státní správa.
Zákon jasně říká, o čem
rozhodují na jedné straně státem placení
úředníci a na druhé straně
jaké rozhodovací pravomoci mají volení
zástupci učitelské i neučitelské
veřejnosti. Jasně je v zákoně definován
potřebný prvek, nezbytný v demokraticky fungujícím
systému, to je nezávislá inspekce. To, jak
je tento zákon uváděn do života však
připomíná systém řízení
osvícené monarchie.
Ve čtvrtek 16. května na hodince s vládou
jste, pane ministře, uvedl, že místa vedoucích
inspektorů na úrovni okresů jsou obsazena
jen z poloviny a prohlásil jste, že bez inspektorů
to rok vydržíme. To je poněkud zneklidňující,
protože si nedovedu představit, že by demokratická
společnost měla např. rok vydržet bez
fungující kontroly nebo soudnictví. Rovněž
si myslím, že nelze prostě o rok odsunout realizaci
části čtvrté zákona o státní
správě a samosprávě ve školství.
Za velmi problematickou je možno považovat současnou
situaci, kdy po svém zřízení, spojeném
s delimitací fyzických osob, zaměstnávají
školské úřady inspektory. Tyto osoby,
ale nemohou plnit úkoly školní inspekce, protože
ze zákona inspektor nemůže být zaměstnán
školským úřadem. Znamená to,
že od okamžiku zřízení školských
úřadů neexistuje školní inspekce,
to je stav, který naše školství nepamatuje
asi 200 let, tj. od zavedení povinné školní
docházky za Marie Terezie. V této republice nejsou
školní inspektoři.
Můj třetí dotaz tedy zní - jaké
jsou, pane ministře, představy o fungování
školství bez školní inspekce, co budou
dělat ti inspektoři, kteří jsou v
rozporu se zákonem zaměstnáváni školskými
úřady, a kdy vznikne Česká školní
inspekce a začne plnit úkoly, vyplývající
z § 18 a 19 zmíněného zákona.
O tom, jak vznikly školské úřady jsem
již hovořil v obecné rovině, dovolte
mi - přesto, že bylo řečeno konkrétnosti
sem nezatahovat - abych se zastavil u jednoho konkrétního
případu, u něhož se totiž odrážejí
negativní tendence při ustavování
školských úřadů, dané
způsobem rozhodování ministerstva.
Jak vyplynulo ze sdělení pana náměstka
Krásenského při jednání našeho
výboru, v sedmi okresech České republiky,
mezi nimi i v Jičíně, nedošlo ke jmenování
ředitelů školských úřadů,
ale pouze k pověření vedením. Na zmíněné
poslední hodince s vládou jste řekl, že
v případech, kdy bylo pořadí stanovené
konkursní komisí jednoznačné, bylo
provedeno jmenování, a pouze tam, kde neprošel
ani jeden uchazeč, bylo provedeno pověřování.
Důvodem proč o této situaci hovořím
je to, že v případě Jičína
však komise určila pořadí jednomyslně
a uchazečku na 1. místo paní Polanskou doporučila
do funkce ředitelky školského úřadu.
Svým dopisem ze dne 8. dubna jste jí ostatně
tuto skutečnost také sdělil i vy sám
s tím, že jmenovací dekret jí bude předán
ke dni zřízení školského úřadu
v termínu závislém na ukončení
delimitace. Shodou okolností právě téhož
dne sdělil ředitel odboru 43, že požadovaný
delimitační protokol byl předán v
pořádku a v okrese Jičín je možno
zřídit školský úřad. Dne
25. dubna jste však paní Polanské poslal druhý
dopis, ve kterém jí v naprostém rozporu se
svým předchozím dopisem pouze pověřujete
řízením školského úřadu.
Ani v nejmenším vám, pane ministře,
nechci upírat právo dané zákonem,
že při rozhodnutí o jmenování
ředitele školského úřadu ministerstvo
vychází z výsledků konkursního
řízení. Jde mi o morální stránku
tohoto rozhodování, při kterém nejde
jen o úřad, ale i o lidi. V tomto případě
vaše dva vzájemně si zcela odporující
dopisy během 10 dnů v očích veřejnosti
zcela zpochybnily důvěryhodnost řady lidí.
Vy sám jste zásadní změnu svého
postoje k osobě paní Polanské nikomu nezdůvodnil.
Na to máte samozřejmě právo, ale myslím
si, a není to jen můj názor, že v tomto
případě je využití tohoto práva
poněkud nemorální. Vaší blíže
nevysvětlenou změnu rozhodnutí je možné
si vykládat různě, ale vždy jedině
tak, že se to dotýká cti konkrétních
osob, buď doporučené kandidátky, nebo
členů komise, případně všech
dohromady, ale rozhodně to vše nezvyšuje důvěru
v rozhodování ministerstva. K této důvěře
nepřispěl také z hlediska funkčnosti
zcela zbytečný a z hlediska obsahu zcela nepravdivý
dopis vašeho náměstka přednostovi okresního
úřadu v Jičíně.
Můj čtvrtý dotaz tedy zní - jestli
v zájmu ochrany cti zainteresovaných osob můžete
vysvětlit náhlé změny vašeho
názoru na paní Polanskou a proč byl školský
úřad v Jičíně zřízen
měsíc poté, kdy byly splněny všechny
podmínky jeho vzniku.
Poslední věc, o které chci hovořit
se do značné míry dotýká mě
osobně, omlouvám se, že o tom tedy budu hovořit
zde ve sněmovně, ale zároveň se dotýká
i České národní rady, přesněji
řečeno výboru pro vědu, vzdělání
a kulturu. Dne 4. března t. r. jste, pane ministře,
na poradě vedení ministerstva, cituji zápis,
informoval o jednání náměstků
v České národní radě, kde byly
projednány i některé otázky způsobu
řízení ministerstva a na základě
toho budou provedeny i změny v ministerstvu. Konec citátu.
Tyto změny jste také hned na místě
oznámil. Odvolal jste slovně všechny své
poradce kromě ing. Hlaváčka. Jsem si plně
vědom, že jmenování a odvolání
vašich poradců, tedy včetně mě,
je zcela ve vaší pravomoci a také to respektuji.
Vím také, že při tom nemusíte
uvádět žádné důvody. Nemohu
však respektovat, že když se rozhodnete nějaké
důvody uvést, že to jsou důvody vymyšlené
a nepravdivé. Nevím, kdo dal popud ke schůzce
vašich náměstků s částí
vedení výboru pro vědu, vzdělání
a kulturu dne 28. února v budově České
národní rady, faktem ale je, že neexistuje
z tohoto jednání žádný zápis,
nemohlo být samozřejmě přijato žádné
usnesení nebo doporučení. Paní předsedkyně
Moserová před výborem jednoznačně
prohlásila, že se jednalo o ryze informativní
setkání, tudíž nemůže být
ani řeči o tom, že by takovéto jednání
mohlo být základem pro provádění
jakýchkoliv změn v ministerstvu. Chci zdůraznit,
že mě ani v nejmenším nejde o to zůstat
ve funkci vašeho poradce, třeba snad dokonce z finančních
důvodů, ale jde mi o to, že nemohu jen přihlížet
k tomu, jak vy, jako ministr, činíte nekorektní
rozhodnutí na základě mylných, či
dokonce záměrně mylných informací
některých svých podřízených.
O tom, že původně nekvalitní rozhodnutí
ze 4. března nebylo náhodné, svědčí
dle mého názoru i to, že vaše slovní
odvolání mé osoby mělo být
realizováno spisem 11-35-91/10 až měsíc
po tom, avšak celý spis je postavený na zcela
nepravdivých údajích. A to je důvod,
proč o těchto věcech mluvím zde na
plénu. Rozhodování vaše i ministerstva
by nemělo mít charakter černé skříňky,
když pozorovatel zvenčí, kterého se
vše týká neví, co se děje uvnitř.
Polopravdy či nepravdy by neměly být tou
pověstnou holí, která se vždy najde,
když se chce pes anebo případně Kozel
bít. Velmi často mluvíte o morálce
a o boji proti starým strukturám, ale uvedené
příklady svědčí spíš
o tom, že částečně nové
struktury pracují starými metodami, kdy nikdo neví,
jaké informace a jakým způsobem vedou k rozhodování
o lidech.
Slovně jste slibovali nové školské úřady,
slovně jste slibovali novou školskou inspekci, slovně
jste slibovali nové financování škol,
slovně jsem byl také já odvolán 4.
března, ale kromě dvou pokusů o podvod ze
strany některých úředníků
se nic nestalo a já jsem již dvanáctý
týden do dnešního dne stále de jure
vašim poradcem.
Můj poslední dotaz tedy zní - myslíte
si, že tento způsob rozhodování je šťastný?
Na odpovědi na poslední dotaz netrvám, omlouvám
se za delší řeč a děkuji za pozornost.
Rád bych navrhl sněmovně, jestli by bylo
možné v případě prvních
čtyř dotazů zkrátit lhůtu na
odpověď, protože se velmi vážným
způsobem dotýká současného
chodu školství. Myslím, že by byla přiměřená
doba 15 dní. Děkuji za pozornost.
19.I06 Interpelace klubu Občanské demokratické
strany přednesená poslancem Petrem Koháčkem
na vládu ČR ve věci rozhlasového a
televizního vysílání
Vážený pane předsedající,
vážená vládo, dámy a pánové,
dovolte, abych přednesl interpelaci klubu Občanské
demokratické strany na vládu ČR ve věci
rozhlasového a televizního vysílání.
Vážený pane premiére, obracím
se na Vás jménem klubu poslanců Občanské
demokratické strany ve věci rozhlasového
a televizního vysílání. Usnesením
ČNR č. 128 ze dne 13. března 1991 bylo uloženo
vládě České republiky jednat s vládou
České a Slovenské Federativní Republiky
ohledně zajištění odpovědného
vedení Československé televize a opravdu
nezaujatého zpravodajství. Vzhledem k tomu, že
i přes vydání zákona č. 136/1991
Sb., o rozdělení působnosti mezi Českou
a Slovenskou Federativní Republikou a Českou republikou
a Slovenskou republikou ve věcech tisku a jiných
informačních prostředků se situace
kvalitativně nezměnila, žádáme
vládu České republiky, aby důrazně
intervenovala vládu České a Slovenské
Federativní Republiky v této věci a konkrétně
se zasadila o personální změny ve vedení
státních sdělovacích prostředků
a dala příležitost mladým novinářům
nezatíženým starým uvažováním.
Zároveň brala na vědomí, že je
třeba perspektivně změnit celý systém
fungování státních sdělovacích
prostředků.
Zároveň žádáme vládu České
republiky, aby se obrátila na vládu ČSFR
ve věci urychleného předložení
zákona o televizním a rozhlasovém vysílání,
který by na tomto úseku umožnil a právně
upravil existenci nezávislých rozhlasových
a televizních stanic. Jsme přesvědčeni,
že zkvalitnění v této oblasti může
přinést konkurence více subjektů.
Existence nezávislých rozhlasových a televizních
společností může garantovat objektivitu
zpravodajství a působit na zkvalitnění
programové náplně. Navrhujeme vytvořit
odbornou komisi složenou z pracovníků ministerstva
spojů ČSFR a nezávislých odborníků
s cílem prověřit kapacity volných
frekvencí. K přidělování rozhlasových
a televizních licencí by měly být
vytvořeny nezávislé komise. Stávající
situaci považujeme za nadále neudržitelnou, a
proto žádáme o maximální rychlost
při jejím řešení."
19.I07 Interpelace poslance Petra Dudeška na předsedu
vlády ČR Petra Pitharta, ministra financí
ČR Karla Špačka a ministra zdravotnictví
ČR Martina Bojara ve věci úprav ve financování
zdravotní péče
Vážený pane předsedající,
vážená vládo, vážený
česky sněme, interpelace jsou dvě a jsou
určeny panu předsedovi vlády a příslušným
ministrům České republiky.
Vzhledem k neuspokojivému stavu rozpočtů
dotací pro zdravotnictví v naší republice
navrhuji zavedení možnosti účinnějšího
finančního postihu či případné
zavedení placení léčení nemocí
ze závislosti na drogách, tedy například
léčení alkoholiků, pobyt na záchytných
protialkoholních stanicích, léčení
osob v souvislosti s požíváním drog,
za zneužívání lékařské
pohotovostní služby a podobně. Zatím
stále doplácejí poctiví občané
na lidi nepoctivé a příživníky
a tím zdravotnictví přichází
o vysoké finanční částky tolik
potřebné pro lidi opravdu nemocné.
19.I08 Interpelace poslance Petra Dudeška na předsedu
vlády ČR Petra Pitharta a ministra zdravotnictví
ČR Martina Bojara ve věci letecké záchranné
služby
Protože se stále více rozšiřuje
činnost letecké záchranné služby
vrtulníky, která může mít dosah
do budoucna, zvláště v pohraničních
oblastech našeho státu i mimo hranice naší
vlasti, interpeluji, aby příslušní ministři
ČR a ČSFR vyvinuli iniciativu pro úpravu
zákonů a předpisů týkajících
se možné přepravy vrtulníkem československých
pacientů z území sousedních států
zpět na území ČSFR, a totéž
umožnit našim sousedům o obdobných případech.
V době, kdy se velmi rozmáhá cestovní
ruch s okolními sousedními státy, je tento
návrh a jeho realizace více než potřebná
a pomůže nejen zmírnit utrpení pacientů,
ale více než humánním způsobem
udělá další krůček do
společné Evropy.
19.I09 Interpelace poslance Jaromíra Kapusty na ministra
dopravy ČSFR Jiřího Nezvala ve věci
sanování ČSD
Jelikož se uvedená problematika dostala pro řešení
mimo kompetenci vlády ČR, obracím se znovu
s interpelací, tentokrát na federálního
ministra dopravy pana ing. Nezvala. Vznáším
dotaz, proč je odmítáno převzetí
záruky splátek z leasingu na léta 1992-95
u dohody uzavřené mezi naší vagonkou
a rakouskou leasingovou společností CAC, i když
je jisté, že zajištění vozového
parku je zoufale potřebné pro československou
železnici. Stávající park je starý
více než 20 let. Ve všech vyspělých
státech sanuje stát potřeby státní
železnice z cca 30§, V ČSFR stát sanuje
potřeby železnice v rozsahu cca 5.5%. Mám za
to, že taková finanční politika vlády
ČSFR k ČSD a tím i k výrobcům
kolejových vozidel je naprosto nedobrá a v budoucnosti
i škodlivá.