ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. VOLEBNÍ OBDOBÍ

235

VLÁDNÍ NÁVRH

ZÁKON

České národní rady

ze dne ......... 1991

o České lesnické inspekci

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně

§ 1

(1) Zřizuje se Česká lesnická inspekce (dále jen "inspekce") jako orgán státní správy, který je podřízen ministerstvu životního prostředí České republiky.

(2) Inspekce se člení na ústředí a oblastní inspektoráty. V čele inspekce je ředitel, kterého jmenuje a odvolává ministr životního prostředí České republiky. V čele oblastního inspektorátu je vedoucí, kterého jmenuje a odvolává ředitel inspekce.

(3) Inspekce je rozpočtovou organizací. Podrobnosti o organizaci inspekce upraví její statut, který schválí ministerstvo.

§ 2

Inspekce kontroluje v lesích, jak jsou orgány státní správy, právnickými a fyzickými osobami (dále jen "kontrolované osoby") dodržována ustanovení právních předpisů a rozhodnutí týkající se funkce lesů jako složky životního prostředí. Přitom zejména kontroluje

a) jak jsou dodržovány právní předpisy, upravující ochranu lesní půdy,

b) opodstatněnost a dodržování rozhodnutí orgánů státní správy lesního hospodářství o vynětí lesních pozemků z lesní půdy, popřípadě jejich omezení ve využívání pro plnění funkcí lesů,

c) zda jsou při zpracování a provádění lesních hospodářských plánů [Zákon ČNR č. 96/1977 Sb., o hospodaření v lesích a státní správě lesního hospodářství. Vyhláška č. 13/1978 Sb., o kategorizaci lesů, způsobech hospodaření a lesním hospodářském plánování.] dodržována ustanovení k zabezpečování potřebných funkcí lesů,

d) zda jsou účelně vynakládány prostředky poskytnuté ze státních fondů na životní prostředí.

§ 3

(1) Inspekce u kontrolovaných osob zjišťuje nedostatky a škody vznikající na životním prostředí, jejich příčiny a osoby zodpovědné za jejich vznik nebo trvání.

(2) Inspekce vyžaduje odstranění a nápravu zjištěných nedostatků, jejich příčin a škodlivých následků a ukládá opatření k jejich odstranění a nápravě.

(3) Inspekce provádí kontrolu plnění opatření k odstranění a nápravě nedostatků a jejich příčin. Zjistí-li, že uložená opatření nejsou splněna, je oprávněna

a) stanovit náhradní lhůtu ke splnění opatření,

b) v případech hrozící další škody nařídit omezení, popřípadě zastavení výroby nebo činnosti až do doby odstranění závad.

§ 4

Inspekce uloží pokutu až do výše 1 000 000 Kčs tomu, kdo zaviněně

a) bez rozhodnutí o vynětí lesních pozemků z lesní půdy nebo bez rozhodnutí o omezení jejich využívání, lesní pozemky odnímá jejich účelu nebo omezuje jejich využívání,

b) při zpracování lesního hospodářského plánu a jeho realizaci ohrozí, popřípadě zapříčiní poškození životního prostředí,

c) nezajistí les před vývinem a rozšířením rostlinných a živočišných škůdců zejména tím, že přednostně nezpracují nahodilou těžbu,

d) neplní opatření k ochraně lesů, nebo jiné povinnosti, stanovené zvláštními zákony [Zákon č. 61/1977 Sb., o lesích. Zákon ČNR č. 96/1977 Sb., o hospodaření v lesích a státní správě lesního hospodářství.],

e) provádí v lesích zakázanou činnost [§ 18 zákona ČNR č. 96/1977 Sb., o hospodaření v lesích a státní správě lesního hospodářství],

f) neplní opatření uložená orgány životního prostředí podle zvláštních zákonů [Zákon č. 61/1977 Sb., o lesích. Zákon ČNR č. 96/1977 Sb., o hospodaření v lesích a státní správě lesního hospodářství.] a tohoto zákona.

§ 5

(1) Při určení výše pokuty se přihlíží zejména k závažnosti, způsobu, době trvání a následkům protiprávního jednání.

(2) Řízení o uložení pokuty lze zahájit jen do 1 roku ode dne, kdy se inspekce dověděla o porušení povinností, uvedených v § 4, nejpozději však do tří let od doby, kdy k porušení těchto povinností došlo.

(3) Poruší-li kontrolovaná osoba v době 1 roku od nabytí právní moci rozhodnutí o uložení pokuty jakoukoliv povinnost, za níž se ukládá pokuta podle tohoto zákona, lze uložit další pokutu až do výše dvojnásobku pokuty, která by byla jinak uložena.

§ 6

(1) Inspekce může řízení o uložení pokuty za porušení stejné povinnosti zahájit pouze tehdy, nezahájil-li je již orgán státní správy lesního hospodářství [§ 34 zákona ČNR č. 96/1977 Sb., o hospodaření v lesích a státní správě lesního hospodářství]. Pokud porušení povinnosti zjistí ve stejný den, provede řízení o uložení pokuty orgán státní správy lesního hospodářství. O zahájení řízení o uložení pokuty se inspekce a orgány státní správy navzájem informují.

(2) O odvolání proti rozhodnutí inspekce o uložení pokuty rozhoduje ministerstvo životního prostředí České republiky.

(3) Pokuty, které uloží inspekce, jsou příjmem státního rozpočtu.

§ 7

(1) Úkoly inspekce plní inspektoři. Inspektoři se prokazují průkazy inspekce a jsou oprávněni nosit při výkonu povinností, vyplývajících z pracovního poměru, lesnický stejnokroj se státním znakem a služebním označením.

(2) Inspektoři jsou oprávněni

a) vstupovat, popřípadě vjíždět v nezbytném rozsahu na cizí pozemky a do cizích objektů, pokud k tomu není třeba povolení podle zvláštních předpisů [např. zákon č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech, zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství],

b) požadovat od kontrolovaných osob potřebné doklady, údaje a písemná nebo ústní vysvětlení, týkající se předmětu kontroly.

(3) Inspektoři jsou lesní stráží [§ 24 zákona ČNR č. 96/1977 Sb., o hospodaření v lesích a státní správě lesního hospodářství].

§ 8

Inspektor může v blokovém řízení uložit blokovou pokutu za přestupek proti pořádku ve státní správě na úseku lesního hospodářství, přestupek na úseku ochrany životního prostředí a přestupek za porušení jiných povinností v lesním hospodářství [§ 18 zákona ČNR č. 96/1977 Sb., o hospodaření v lesích a státní správě lesního hospodářství].

§ 9

Tento zákon nabývá účinnosti dnem ..........

Důvodová zpráva

1) Všeobecně

V současné době reprivatizace, kdy dochází k nápravě majetkových křivd, spáchaných v minulých letech, dojde nepochybně k zrušení monopolu státních lesů jako rozhodujícího uživatele lesní půdy ve státě. Vrácením lesní půdy původním majitelům s právem na ní hospodařit, vznikne v podmínkách tržního hospodářství nebezpečí, že u těchto majitelů lesní půdy převáží snaha po maximálním zisku z lesa na úkor nezastupitelné ekologické funkce.

Lesy jsou významnou složkou životního prostředí díky svým mimoprodukčním funkcím. Proto musí mít stát, který je zodpovědný za vytváření zdravých životních podmínek možnost ovlivňovat lesnickou politiku. Jedním z nástrojů k prosazení těchto záměrů bude i Česká lesnická inspekce. Zařazením inspekce do působnosti ministerstva životního prostředí České republiky, které lesní hospodářství přímo neřídí, ale je ústředním orgánem státní správy ve věcech ochrany lesního půdního fondu a orgánem vrchního státního dozoru ve věcech životního prostředí, dává předpoklad vytvoření nezávislého orgánu státní správy, který bude plnit kontrolní a inspekční funkce na tomto úseku.

Dosud byla tato kontrola částečně zajišťovaná inspekční skupinou, zřízenou bývalým ministrem lesního, vodního a dřevozpracujícího průmyslu, v rámci vnitřního kontrolního systému. Tento orgán byl zaměřen především na hospodářskou činnost v lesích u organizací řízených ministerstvem lesního, vodního a dřevozpracujícího průmyslu ČSR, zejména na nakládání s vytěženou dřevní hmotou. Sledovaná opatření na ochranu lesního půdního fondu a realizace předpisů lesních hospodářských plánů byla jen okrajovou záležitostí.

2) K jednotlivým ustanovením

k § 1

Vytváří se nezávislý orgán státní správy s potřebnými pravomocemi, zejména v oblasti ukládání sankcí. Založením oblastních inspektorátů se vytváří dobrý předpoklad pro využití znalosti místních poměrů a specifik pro operativní styk s orgány, právnickými a fyzickými osobami.

k § 2

Vzhledem k předpokládanému podstatnému zvýšení počtu majitelů a uživatelů lesní půdy i právních subjektů vypracovávajících pro ně lesní hospodářské plány, je nutno zachovat možnost státu dohlížet nad jejich činností v lesích. Proto bude inspekce oprávněna kontrolovat jak jsou všemi těmito subjekty dodržovány právní předpisy a rozhodnutí ve věcech ochrany lesní půdy a při zpracovávání a provádění lesních hospodářských plánů, tedy do oblastí, které mají největší vliv na plnění společenských a ekologických funkcí lesů. K podpoře rozvoje těchto funkcí lesa budou poskytovány i prostředky ze státních fondů. Proto bude inspekce oprávněna kontrolovat i účelné vynakládání finančních prostředků na tyto účely.

k § 3

S oprávněním inspekce uvedeným v předcházejícím ustanovení je spojeno i oprávnění inspekce vyžadovat odstranění nedostatků a škod vznikajících činností všech těchto subjektů v lesích a ukládat opatření k odstranění a nápravě nedostatků a jejich příčin. Jako výjimečné opatření se zavádí v případě hrozící další škody možnost omezit, popřípadě zastavit výrobu nebo činnost až do doby odstranění závad.

k § 4

Za porušení povinností, uložených právními předpisy, ukládá inspekce fyzickým nebo právnickým osobám pokuty až do výše 1 000 000 Kčs. Jednotlivé skutkové podstaty vycházejí z působnosti dané inspekci. Horní mez 1 000 000 Kčs je stanovena v souladu s připravovaným zákonem o lesích a byla určena proto, aby se stalo ekonomicky nevýhodné pro vlastníky lesů a lesních pozemků provádět takovou činnost nebo hospodaření, které poškozuje životní prostředí.

k § 5

Při stanovení výše pokuty se přihlíží zejména k míře zavinění a rozsahu způsobené škody. Zákon přísněji postihuje opakované porušení povinností tím, že umožňuje uložení dvojnásobku původně uložené pokuty.

k § 6

Aby se vyloučily kompetentní spory mezi okresními úřady a inspekcí, které budou za porušení povinností v lesích ukládat pokuty, navrhuje se řešení, podle něhož řízení o pokutě provede ten orgán, který jako první zjistil porušení povinností. Toto řešení je nutné z toho důvodu, že nelze vyloučit částečné překrývání pravomocí uvedených správních orgánů a tím vzniku kolizí častěji, než navrhovaným řešením. Příjmy z pokut budou rozděleny podle toho, kdo pokutu uloží. Pokuty uložené okresním úřadem budou jejich příjmem. Pokuty uložené inspekcí budou příjmem státního rozpočtu.

k § 7

Aby inspekce mohla plnit řádně své povinnosti, je třeba její pracovníky vybavit patřičnými pravomocemi, průkazem a označením. Musí mít právo vstupovat a vjíždět na cizí pozemky, do cizích objektů, požadovat potřebné doklady a vysvětlení ke zjištěným skutečnostem a vyžadovat součinnost kontrolovaných osob. Zároveň jsou lesní stráží.

k § 8

Tímto ustanovením je inspektor oprávněn ukládat občanům za přestupek proti pořádku ve státní správě a za porušení jiných povinností v lesním hospodářství blokovou pokutu v souladu se zákonem ČNR o přestupcích.

3) Personální a materiální zajištění

Při zřízení inspekce se počítá s využitím inspekční skupiny, zařazené v Ústavu pro hospodářskou úpravu lesů Brandýs nad Labem.

Zřízení České lesnické inspekce předpokládá 105 pracovníků, z nich cca 90 osob v rámci 7 oblastních inspektorátů na území České republiky bude vykonávat především činnost v terénu a zbývajících 15 pracovníků bude Českou lesnickou inspekci řídit, zajišťovat nezbytnou právní a administrativní agendu.

Počet pracovníků je zdůvodněn provozní zvládnutelností, kdy z dosavadní praxe vyplývá optimální výměra na 1 pracovníka cca 25 000 ha lesa.

Potřebné počty pracovních míst a finančních prostředků budou řešeny delimitací z rozpočtové organizace ministerstva životního prostředí České republiky a nebudou kladeny zvýšené nároky na státní rozpočet.

V Praze, dne 20. 3. 1991
JUDr. Petr Pithart v.r.
předseda vlády České republiky
Ing. Ivan Dejmal v.r.
ministr životního prostředí
České republiky




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP