ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

6. volební období

č. 221

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

o zřízení Českého úřadu pro hospodářskou soutěž.

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl. I

§ 1

Zřizuje se Český úřad pro hospodářskou soutěž jako ústřední orgán státní správy České republiky.

§ 2

Český úřad pro hospodářskou soutěž

a) vytváří podmínky pro ochranu hospodářské soutěže,

b) působí proti vzniku a udržování monopolního nebo dominantního postavení právnických a fyzických osob při jejich podnikatelské činnosti, pokud znemožňuje nebo omezuje hospodářskou soutěž,

§ 3

Do působnosti Českého úřadu pro hospodářskou soutěž náleží

a) schvalovat dohody a fúze a přezkoumávat monopolní a dominantní postavení podnikatelů podle § 3, 4, 8 a 9 zákona o ochraně hospodářské soutěže [Zákon č. 63/1991 Sb., o ochraně hospodářské soutěže] (dále jen "zákon"),

b) rozhodovat podle § 5 odst. 2 zákona o povolení výjimek ze zákazů, stanovit pro povolení výjimek případné podmínky a jejich dodržování sledovat,

c) provádět podle § 6 zákona řízení o odvolání povolených výjimek a výjimky odvolávat, jestliže nebyly přes upozornění dodrženy stanovené podmínky nebo jestliže odpadly důvody, které k povolení výjimek vedly,

d) zakázat plnění dohod a fúzí popřípadě jejich částí, jakož i zneužívání dominantního nebo monopolního postavení na trhu, odporují-li zákazům uvedeným v § 3, 4, 8 a 9 zákona a nebyla-li pro ně povolena výjimka, popřípadě byla-li výjimka odvolána,

e) ukládat při zjištění závad povinnosti k nápravě a stanovit k jejímu splnění přiměřenou lhůtu,

f) vydávat rozhodnutí o tom, zda určité jednání má povahu zneužití monopolního nebo dominantního postavení podnikatelů ve smyslu § 9 odst. 3 zákona,

g) vydávat v řízení zahájeném před úřadem předběžná opatření podle § 12 odst. 4 zákona,

h) ukládat podnikatelům peněžité pokuty za porušení povinností stanovených zákonem,

i) vyžadovat od podnikatelů podklady a informace potřebné pro jeho činnost a pro tento účel zkoumat u podnikatele právní a obchodní podklady a zjišťovat, zda nedochází k porušování povinností uložených zákonem,

j) zveřejňovat žádosti o souhlas s uzavřením dohody nebo s fúzí, uveřejňovat svá rozhodnutí, která nabyla právní moci, o neschválení dohod a fúzí o zneužití monopolního nebo dominantního postavení a o uložených pokutách a o dalších nápravných opatřeních.

Čl. II

Zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, jak vyplývá ze změn a doplnění provedených zákonem České národní rady č. 34/1970 Sb., zákonem České národní rady č. 60/1988 Sb., zákonem České národní rady č. 173/1989 Sb., zákonným opatřením předsednictva České národní rady č. 9/1990 Sb., zákonem České národní rady č. 126/190 Sb., zákonem České národní rady č. 203/1990 Sb., zákonem České národní rady č. 288/1990 Sb., zákonným opatřením předsednictva České národní rady č. 305/1990 Sb. a zákonem České národní rady č. 575 /1990 Sb. se doplňuje takto:

V § 2 odst. 1 se připojuje bod 6, který zní:

"6. Český úřad pro hospodářskou soutěž.".

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem ...........

Důvodová zpráva

Ekonomické podmínky současného nevyrovnaného trhu a nastupující hospodářská reforma vyžadují vytvořit v organizační struktuře výroby rovnocenné podmínky pro spotřebitele i výrobce všech velikostních kategorií. Zkušenosti z vyspělých tržních ekonomik potvrzují potřebu a nutnost fungování orgánů státní správy kontrolujících a usměrňujících chování výrobních subjektů zejména v těch případech, kdy výrobce nebo skupina výrobců zaujímá nebo získá různými dohodami (kartelovými) a nebo slučováním podniků (fúzemi) rozhodující podíl na výrobě v příslušném odvětví anebo zneužívá svého monopolního postavení k diskriminaci buď ostatních dodavatelů nebo odběratelů a spotřebitelů.

Činnost specializovaných orgánů státní správy na ochranu hospodářské soutěže má podstatný význam i pro celý proces privatizace.

Rozhodujícím pro institucionální řešení ochrany hospodářské soutěže je rozdělení kompetencí v této oblasti mezi federaci a republiky. Podle konsensu dosaženého při jednání politických a vládních orgánů republik a federace promítnutého do novely ústavního zákona o československé federaci bylo rozdělení působnosti mezi federaci a republiky svěřeno zvláštnímu zákonu Federálního shromáždění. Tímto zákonem je zákon o ochraně hospodářské soutěže, který tuto působnost meritorně stanovuje.

Podle tohoto zákona do působnosti federace patří legislativa v této oblasti, zastupování ČSFR při mezinárodních jednáních a dohodách s úřady pro hospodářskou soutěž jiných států. Dále federaci přísluší ochrana proti omezování nebo vylučování soutěže v případech, které vytvářejí nebo mohou vytvořit podíl dodávek podnikatele nebo společný podíl vyplývající z dohod podle § 3, 4 a 8 zákona o ochraně hospodářské soutěže více než 40% na relevantním trhu současně jak ČR tak SR.

Do působnosti Českého úřadu pro hospodářskou soutěž přísluší ochrana proti omezování nebo vylučování soutěže, která může vyvolat účinky na území České republiky, nejde-li o působnost federace.

Ze zákona je úřad oprávněn:

- přezkoumávat, popřípadě schvalovat dohody, fúze a monopolní nebo dominantní postavení podniků,

- rozhodovat o povolení výjimek ze zákazů, stanovit pro povolení výjimek případné podmínky a jejich dodržování sledovat,

- provádět řízení o odvolání povolených výjimek a výjimky odvolávat, jestliže nebyly přes upozornění dodrženy stanovené podmínky nebo jestliže odpadly důvody, které k povolení výjimky vedly,

- zakázat plnění dohod, popřípadě jejich částí, dohod o fúzích, jakož i zneužívání dominantního či monopolního postavení na trhu, odporují-li zákazům uvedeným ve zvláštním zákoně a nebyla-li pro ně povolena výjimka, popřípadě byla-li výjimka odvolána,

- ukládat při zjištění závad povinnost k nápravě a stanovit k jejímu splnění přiměřenou lhůtu,

- vydávat rozhodnutí o tom, zda určité jednání má povahu zneužití dominantního či monopolního postavení podniku,

- vydávat v řízení zahájeném před úřadem předběžná opatření,

- ukládat podnikům peněžité pokuty za porušení povinností stanovených zvláštním zákonem,

- vyžadovat od podnikatelů podklady a informace potřebné pro jeho činnost a pro tento účel zkoumat u podnikatele právní a obchodní podklady a zjišťovat, zda nedochází k porušování povinností uložených zvláštním zákonem,

- zveřejňovat žádosti o souhlas s uzavřením dohody nebo s fúzí, uveřejňovat svá rozhodnutí, která nabyla právní moci, o neschválení dohod a fúzí o zneužití monopolního nebo dominantního postavení a o uložených pokutách a dalších nápravných opatřeních.

Kromě toho sleduje činnost orgánů státní správy, aby zásahy do hospodářství nebyly v rozporu se zákonem.

Na rozdíl od Federálního úřadu pro hospodářskou soutěž vykonává dohled podle zvláštní části zákona, týkající se vytváření soutěžních podmínek při privatizaci.

Z působnosti orgánů na ochranu hospodářské soutěže ve vztahu k jiným orgánům státní správy vyplývá, že nemohou být podřízeny některému z těchto orgánů, ale musí vykonávat svoji působnost nezávisle.

Proto se navrhuje zřízení samostatného ústředního úřadu, jehož předsedu jmenuje vláda České republiky.

Při výkonu své funkce bude Český úřad pro hospodářskou soutěž spolupracovat s ostatními ústředními orgány, zejména s ministerstvem financí, ministerstvem pro správu národního majetku a jeho privatizaci a s ministerstvem pro hospodářskou politiku a rozvoj.

V okolních vyspělých tržních ekonomikách odpovídá organizační začlenění orgánu pro hospodářskou soutěž různým systémům státní správy v návaznosti na historický vývoj a právní systémy.

Ve Spolkové republice Německo funguje tento úřad jako samostatný meziministerský orgán se silnou vazbou na Spolkové ministerstvo hospodářství, s orgány na území jednotlivých spolkových zemí.

Ve Francii rozhoduje o soutěžních záležitostech Rada pro soutěž, která se skládá ze 16 členů jmenovaných na návrh ministra pro hospodářství.

V Rakousku je rozhodujícím orgánem pro kartelové záležitosti Kartelový soud a Vrchní kartelový soud, jejichž pomocným orgánem je Paritní výbor.

Ve Španělsku přísluší ochrana soutěže specializovanému soudu. Předsedu soudu a 8 přísedících jmenuje vláda na návrh ministra hospodářství. Kromě uvedeného soudu působí ve Španělsku ještě Služba na ochranu soutěže, která je správním orgánem.

V Dánsku provádí ochranu hospodářské soutěže Rada pro soutěž, sestávající z předsedy jmenovaného králem a 14 členů jmenovaných ministrem průmyslu.

Ve Švýcarsku Kartelová komise nemá pevný počet členů. Zřizuje ji Spolková rada a počet členů kolísá mezi 11 - 15.

Všechny výše uvedené orgány mají k dispozici obslužné aparáty, včetně informačních a výpočetních center různého rozsahu.

Na rozdíl od těchto vyspělých ekonomik působí u nás silný setrvačný vliv minulého systému řízení, který obsahuje vysoký podíl monopolní výroby.

Zřízením úřadu a uplatněním zákona na ochranu soutěže se vytváří účinný nástroj proti zneužívání monopolního nebo dominantního postavení hospodářských subjektů na trhu. Je třeba chápat tento proces jako systémové opatření dlouhodobého charakteru, jehož účinky na trhu se budou projevovat postupně v delším časovém horizontu. Proto jsou již zřízeny orgány na úrovni federace i ve Slovenské republice a navrhované zřízení orgánu České republiky doplňuje systém ochrany hospodářské soutěže v České a Slovenské federativní republice.

Dopady na státní rozpočet:

Celkové rozpočtové výdaje představují částku 7,6 mil. Kčs. Na této částce se předpokládá podíl státního rozpočtu ČR ve výši 5,4 mil. Kčs a převody z ústředních orgánů ve výši 2,2 mil. Kčs. Z částky 5,4 mil. Kčs budou hrazeny:

mzdové fondy - 1,2 mil. Kčs

věcné výdaje - 2,2 mil. Kčs

invest. výdaje 2,0 mil. Kčs.

V Praze dne 6. března 1991

předseda vlády České republiky

ministr pro hospodářskou politiku

a rozvoj České republiky



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP