Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
(1) Zrušují se tyto ústřední
orgány státní správy České
republiky:
a) ministerstvo výstavby a stavebnictví,
b) ministerstvo strojírenství a elektrotechniky.
(2) Dosavadní působnost vyplývající
ze zákonů a dalších obecně závazných
právních předpisů přechází
a) z ministerstva výstavby a stavebnictví
1. ve věcech investičního rozvoje na ministerstvo
pro hospodářskou politiku a rozvoj,
2. v ostatních věcech na ministerstvo průmyslu,
b) z ministerstva strojírenství a elektrotechniky
1. ve věcech těžby, úpravy a zušlechťování
rud a magnezitu na ministerstvo pro hospodářskou
politiku a rozvoj,
2. v ostatních věcech na ministerstvo průmyslu,
c) z ministerstva práce a sociálních věcí
1. ve věcech sociálního školství
na ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy,
2. ve věcech zdravotně sociální péče
o zdravotně postižené občany na ministerstvo
zdravotnictví,
d) z ministerstva zdravotnictví ve věcech zdravotnické
výroby na ministerstvo průmyslu,
e) z ministerstva vnitra
1. ve věcech sběrných surovin na ministerstvo
průmyslu,
2. ve věcech soukromého podnikání
občanů na ministerstvo obchodu a cestovního
ruchu,
f) z ministerstva životního prostředí
ve věcech geologického výzkumu a průzkumu
na ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj.
(3) Pokud obecně závazné právní
předpisy svěřují působnost
federálním ústředním orgánům
státní správy ve věcech
a) pošt, energetiky, teplárenství, plynárenství,
těžby a úpravy tuhých paliv, těžby
ropy a zemního plynu a těžby, úpravy
a zušlechťování radioaktivních
surovin, vykonává tuto působnost v rozsahu
příslušejícím České
republice ministerstvo pro hospodářskou politiku
a rozvoj,
b) hutnictví, státní služby pro drahé
kovy, sběru kovového odpadu od právnických
osob, hospodaření s kovovým odpadem a funkce
zakladatele podniků zahraničního obchodu,
vykonává tuto působnost v rozsahu příslušejícím
České republice ministerstvo průmyslu,
c) dálnic, říční plavby a civilního
letectví, vykonává tuto působnost
v rozsahu příslušejícím České
republice ministerstvo vnitra,
d) zahraničního obchodu a cestovního ruchu
s výjimkou funkce zakladatele podniků zahraničního
obchodu, vykonává tuto působnost v rozsahu
příslušejícím České
republice ministerstvo obchodu a cestovního ruchu.
(4) Práva a povinnosti z pracovněprávních
a jiných vztahů přecházejí
v souvislosti s přechodem působnosti podle odstavce
2
a) z ministerstva výstavby a stavebnictví na ministerstvo
pro hospodářskou politiku a rozvoj a ministerstvo
průmyslu,
b) z ministerstva strojírenství a elektrotechniky
na ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj
a ministerstvo průmyslu,
c) z ministerstva práce a sociálních věcí
na ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
a ministerstvo zdravotnictví,
d) z ministerstva zdravotnictví na ministerstvo průmyslu,
e) z ministerstva vnitra na ministerstvo průmyslu a ministerstvo
obchodu a cestovního ruchu,
f) z ministerstva životního prostředí
na ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj.
(5) O přechodu práv a povinností podle odstavce
4 uzavřou ministerstva pro hospodářskou politiku
a rozvoj, průmyslu, zdravotnictví, práce
a sociálních věcí, školství,
mládeže a tělovýchovy, vnitra, obchodu
a cestovního ruchu a životního prostředí
příslušné dohody, kterými mezi
sebou blíže vymezí tato práva a povinnosti.
V dohodě zejména určí, kteří
pracovníci přecházejí do pracovního
poměru k ústředním orgánům
státní správy České republiky,
na které přechází působnost.
O přesunech rozpočtových prostředků
uzavřou ministerstva delimitační protokoly.
Zákon České národní rady č.
2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných
ústředních orgánů státní
správy České socialistické republiky,
ve znění zákona České národní
rady č. 34/1970 Sb., zákona České
národní rady č. 60/1988 Sb., zákona
České národní rady č. 173/1989
Sb., zákonného opatření předsednictva
České národní rady č. 9/1990
Sb., zákona České národní rady
č. 126/1990 Sb., zákona České národní
rady č. 203/1990 Sb., zákona České
národní rady č. 288/1990 Sb. a zákonného
opatření předsednictva České
národní rady č. 305/1990 Sb., se mění
a doplňuje takto:
1. V § 1 se vypouští body 4 a 12.
2. § 2 odst. 1 zní:
"(1) V České republice působí
tyto další ústřední orgány
státní správy České republiky
1. Český statistický úřad,
2. Český úřad geodetický a
kartografický,
3. Český báňský úřad,
4. Český úřad bezpečnosti práce,
5. Česká komise pro vědecké hodnosti.".
3. § 3 odst. 2 zní:
"(2) Ministerstvo pro hospodářskou politiku
a rozvoj je dále ústředním orgánem
státní správy pro investiční
rozvoj, energetiku, teplárenství, plynárenství,
těžbu ropy a zemního plynu, těžbu,
úpravu a zušlechťování tuhých
paliv, rud, radioaktivních surovin a magnezitu a pro geologický
výzkum a průzkum.".
4. V § 3 se za odstavec 2 připojují nové
odstavce 3 a 4, které znějí:
"(3) Ministerstvo pro hospodářskou politiku
a rozvoj je též ústředním orgánem
státní správy pro pošty.
(4) Ministerstvu pro hospodářskou strategii a rozvoj
je podřízena Státní energetická
inspekce pro Českou republiku.".
5. V § 4 se za slova "rozpočet republiky"
vkládají slova "státní závěrečný
účet republiky, státní pokladnu České
republiky, finanční trh," a za slova "finanční
hospodaření" se vkládají slova
"věci devizové".
6. § 6 se vypouští.
7. V § 7 se vypouští odstavec 2 a označení
odstavce 1.
8. V § 9 odst. 1 se slova "přeškolování
pracovníků" nahrazují slovy "rekvalifikaci,
kolektivní vyjednávání", vypouštějí
se slova "sociální školství",
za slova "sociální péči"
se vkládají slova "s výjimkou zdravotně
sociální péče o zdravotně postižené
občany" a v závěru se vypouštějí
slova "o zdravotně postižené občany
a".
9. V § 9 se vypouští odstavec 2 a označení
odstavce 1.
10. V § 10 odst. 1 se za slova "hygienickou péči,"
vkládají slova "zdravotně sociální
péči o zdravotně postižené občany,"
a vypouštějí se slova "pro zdravotnickou
výrobu".
11. V § 11 odst. 1 se před slovem "notářství"
vypouští slovo "státní".
12. V § 12 odst. 1 se za slova "státní
symboly" vkládají slova "České
republiky".
13. V § 12 se za odstavec 1 vkládá odstavec
2,který zní:
"(2) Ministerstvo vnitra je dále ústředním
orgánem státní správy pro silniční
a městskou dopravu, dráhy zvláštního
určení, pozemní komunikace včetně
dálnic, silniční hospodářství,
říční plavbu a civilní letectví.".
14. V § 12 odst. 3 se vypouštějí slova
"soukromé podnikání občanů"
a dále slova "pro dopravu včetně automobilového
opravárenství v působnosti národních
výborů a pro silniční hospodářství".
15. V § 12 odst. 4 se vypouštějí slova
"s výjimkou činností spadajících
do působnosti federálního ministerstva vnitra.".
16. Dosavadní ustanovení § 13 se označuje
jako odstavec 1, za slova "státní správy"
se vkládají slova "pro hutnictví, strojírenství,
elektrotechniku a elektroniku," a slova "s výjimkou
kamenoprůmyslu, prefabrikovaných výrobků
a stavebního strojírenství" se nahrazují
slovy "stavební výrobu, zdravotnickou výrobu,
sběrné suroviny a kovový odpad".
17. § 13 se doplňuje novými odstavci 2 a 3,
které znějí:
"(2) Ministerstvo průmyslu organizuje a řídí
státní službu pro drahé kovy.
(3) Ministerstvo průmyslu vykonává funkci
zakladatele podniků zahraničního obchodu.".
18. § 14 se vypouští.
19. § 17 odst. 1 zní:
"(1) Ministerstvo obchodu a cestovního ruchu je ústředním
orgánem státní správy pro soukromé
podnikání občanů a pro vnitřní
a zahraniční obchod a cestovní ruch s výjimkou
funkce zakladatele podniků zahraničního obchodu.".
20. V § 19 odst. 2 se slova "oblast geologického
výzkumu a průzkumu, pro" nahrazují slovy
"ochranu nerostného bohatství a".
21. V § 23 se vypouštějí slova "pro
přípravu návrhů plánů
rozvoje hospodářství republiky,".
22. V § 25 se ve druhé větě vypouští
slovo "výlučné".
23. V § 27 se vypouští ustanovení odstavce
1 a označení odstavce 2.
24. § 28 zní:
(1) Činnost ministerstev řídí, kontroluje
a sjednocuje vláda České republiky.
(2) Úkoly spojené s odborným, organizačním
a technickým zabezpečením činnosti
vlády České republiky a jejích orgánů
plní Úřad vlády České
republiky.
(3) Činnost Úřadu vlády České
republiky řídí vedoucí Úřadu
vlády České republiky, kterého jmenuje
a odvolává vláda České republiky.
Zrušuje se
1. § 2 odst. 1 zákona č. 174/1968 Sb., o státním
odborném dozoru nad bezpečností práce,
2. Čl. I odst. 1 zákonného opatření
předsednictva České národní
rady č. 305/1990 Sb., o zřízení ministerstva
strojírenství a elektrotechniky České
republiky a o vymezení jeho působnosti.
Předsednictvo České národní
rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění zákona
České národní rady č. 2/1969
Sb., o zřízení ministerstev a jiných
ústředních orgánů státní
správy České socialistické republiky,
jak vyplývá z pozdějších předpisů.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1991.
Navrhované změny v novém uspořádání
a vymezení působnosti ústředních
orgánů státní správy České
republiky navazuje na nové rozdělení působností
mezi federaci a republikami v ústavním zákoně
č. 143/1968 Sb., o československé federaci,
ve znění pozdějších předpisů.
Návrh novely uvedeného ústavního zákona
Česká národní rada schválila
dne 29. listopadu 1990 a předložila jej k dalšímu
ústavnímu projednání orgánům
Federálního shromáždění.
Návrh novely ústavního zákona o čs.
federaci předpokládá, že řadu
kompetencí dosud svěřených federaci
budou vykonávat republikové orgány. Proto
je třeba, aby zákonem České národní
rady bylo stanoveno, které ústřední
orgány státní správy České
republiky a v jakém rozsahu budou tyto kompetence realizovat.
Při zvažovaní toho, jak má vypadat systém
státní správy v České republice
se vycházelo z toho, aby nebyly vytvářeny
nové ústřední orgány státní
správy a bylo tak naplněno programové prohlášení
vlády České republiky, podle něhož
cílem vlády je "dosáhnout stavu, kdy
bude efektivní rozvoj ekonomiky zabezpečovat stát
s minimem orgánů". Návrh proto nepředpokládá
zřízení nových ústředních
orgánů státní správy České
republiky, nýbrž naopak zrušení ministerstva
výstavby a stavebnictví a ministerstva strojírenství
a elektrotechniky.
S ohledem na uvedené skutečnosti proto návrh
rozděluje kompetence, které přecházejí
na Českou republiku z federace, kompetence ze zrušovaných
ministerstev a dále provádí potřebné
přesuny v působnosti mezi stávajícími
ústředními orgány státní
správy České republiky.
Tyto úpravy by měly zabezpečit racionální
fungování systému státní správy
České republiky v podmínkách tržního
mechanismu.
V zájmu posílení postavení jednoho
z rozhodujícího ministerstva České
republiky - ministerstva pro hospodářskou politiku
a rozvoj - se navrhuje svěřit tomuto ministerstvu
z působností, které doposud vykonávaly
federální orgány, výkon státní
správy ve věcech pošt, energetiky, teplárenství,
plynárenství, těžby a úpravy
tuhých paliv, těžby ropy a zemního plynu
a těžby, úpravy a zušlechťování
radioaktivních surovin. Ministerstvu pro hospodářskou
politiku a rozvoj se nadále ponechává i tvorba
hospodářské politiky a strategie rozvoje
ekonomiky, v důsledku čehož toto ministerstvo
bude odpovědno i za tvorbu informační politiky,
obchodní politiky a politiky cestovního ruchu, surovinové
a palivoenergetické politiky a zahraničně
hospodářské politiky.
Na ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj
se dále přenáší působnost
ve věcech investičního rozvoje a věcech
těžby, úpravy a zušlechťování
rud a magnezitu, které dosud příslušely
ministerstvu výstavby a stavebnictví, resp. ministerstvu
strojírenství a elektrotechniky.
V zájmu tvorby a uplatňování nejen
jednotné surovinové politiky, ale i regionální
politiky, se na ministerstvo pro hospodářskou politiku
a rozvoj převádí i působnost ve věcech
geologického výzkumu a průzkumu, která
dosud náležela ministerstvu životního
prostředí.
V souvislosti se svěřením působnosti
v oblasti energetiky se navrhuje ministerstvu pro hospodářskou
politiku a rozvoj podřídit Státní
energetickou inspekci pro Českou republiku.
S ohledem na význam financí pro fungování
tržního mechanismu se ministerstvu financí
svěřuje působnost ve věcech státní
poklady České republiky a finančního
trhu a výslovně rovněž působnost
ve věcech státního závěrečného
účtu a ve věcech devizových.
Do působnosti ministerstva průmyslu se z dosavadní
působnosti federace navrhuje zařadit kompetenci
v oblasti hutnictví a v souvisejících věcech,
to jest ve věcech státní služby pro
drahé kovy, sběru kovového odpadu od organizací
a hospodaření s kovovým odpadem a výkon
zakladatele podniků zahraničního obchodu.
Na ministerstvo průmyslu se dále přenáší
dosavadní působnost ministerstva výstavby
a stavebnictví a ministerstva strojírenství
a elektrotechniky s výjimkou věcí investičního
rozvoje, resp. věcí těžby, úpravy,
a zušlechťování rud a magnezitu. Z ministerstva
zdravotnictví se pak tomuto ministerstvu svěřuje
působnost ve věcech zdravotnické výroby
a z ministerstva vnitra působnost na úseku sběrných
surovin.
S ohledem na to, že podle dosud platného rozdělení
působnosti ministerstvu vnitra náležejí
působnosti ve věcech dopravy a silničního
hospodářství, navrhuje se mu v zájmu
komplexnosti svěřit i působnosti, které
v této oblasti dosud vykonávala federace, to jest
dálnice, říční plavba a civilní
letectví.
V zájmu posílení postavení ministerstva
obchodu a cestovního ruchu se působnost tohoto ministerstva
rozšiřuje o zahraniční obchod a zahraniční
cestovní ruch s výjimkou funkce zakladatele podniků
zahraničního obchodu; dále se mu svěřuje
péče o soukromé podnikání občanů,
která dosud náležela ministerstvu vnitra.
Ministerstvu životního prostředí se
sice navrhuje odejmout působnost na úseku geologického
výzkumu a průzkumu, ale naopak se mu v zájmu
komplexní péče o životní prostředí
svěřuje působnost při ochraně
nerostného bohatství.
Pokud se týká ostatních navrhovaných
úprav ve vymezení působnosti, jedná
se buď o zpřesnění, vyplývající
z nových obecně závazných právních
předpisů nebo o přesuny, které jsou
nezbytné z důvodů racionálnějšího
výkonu státní správy. Kromě
toho se dále navrhuje v zákoně výslovně
upravit postavení Českého úřadu
bezpečnosti práce jako ústředního
orgánu státní správy (z toho důvodu
se vyjímá z podřízenosti ministra
práce a sociálních věcí), jakož
i postavení a funkci Úřadu vlády České
republiky.
Pro snazší aplikaci navrhované právní
úpravy v praxi a s ohledem na její závažnost
se navrhuje, aby předsednictvo České národní
rady bylo zmocněno k vydání úplného
znění zákona č. 2/1969 Sb.
Vzhledem k tomu, že je nezbytné, aby navrhovaný
zákon České národní rady nabyl
účinnosti ke stejnému dni jako novelizace
ústavního zákona o čs. federaci, navrhuje
se, aby tímto dnem byl 1. leden 1991.
Zpracovali:
JUDr. Pavel Hruška, JUDr. Josef Novotný