Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Obcemi [Čl. 4 odst. 1 ústavního zákona
č. /1990 Sb., kterým se mění a doplňuje
ústavní zákon č. 100/1960 Sb., Ústava
Československé socialistické republiky, ve
znění pozdějších předpisů,
a ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o
československé federaci, ve znění
pozdějších předpisů, a kterým
se zkracuje volební období národních
výborů.] podle tohoto zákona jsou
a/ územní celky, které byly obcemi ke dni
nabytí účinnosti tohoto zákona,
b/ obce, které vzniknou po nabytí účinnosti
tohoto zákona.
/1/ Městem je obec, ve které do počátku
účinnosti tohoto zákona působil městský
národní výbor.
/2/ Městem je i obec, kterou určí předsednictvo
České národní rady na návrh
vlády České republiky (dále jen "vláda").
Území měst Brna, Ostravy, Plzně a
Ústí nad Labem se člení na městské
obvody. Na městské obvody se člení
i území dalších velkých měst,
o nichž to na návrh vlády stanoví předsednictvo
České národní rady.
/1/ Obec jako právnická osoba vystupuje v právních
vztazích svým jménem a nese odpovědnost
z těchto vztahů vyplývající.
/2/ Obec má vlastní majetek a finanční
zdroje; hospodaří s nimi samostatně za podmínek
stanovených zvláštním zákonem.
Obec má právo na svůj historický název.
Není-li zvláštním zákonem stanoveno
jinak, mohou obce, jejich orgány a organizace užívat
znak a prapor obce. Jiné orgány a organizace mohou
tak učinit jen se souhlasem obecní rady.
Každá část území České
republiky přísluší k některé
obci pokud zvláštní zákon nestanoví
jinak [Zákon č. 169/1949 Sb., o vojenských
újezdech.]. Území každé obce
je součástí některého okresu.
/1/ Občany obce jsou všechny osoby, které mají
v obci trvalý pobyt [Zákon č. 135/1982
Sb., o hlášení a evidenci občanů.]
nebo jim bylo uděleno čestné občanství
obce.
/2/ Občané obce, kteří dosáhli
věku 18 let jsou oprávněni
a/ zúčastnit se zasedání obecního
zastupitelstva a nahlížet do zápisů
o jeho jednání,
b/ vyjádřit svůj názor v místním
referendu.
/3/ Každý má právo podávat petice
orgánům obce.
Obec může osobám, které se zasloužily
o rozvoj obce, udělit čestné občanství
obce. Obec může za významná umělecká,
vědecká a jiná významná díla
udělovat ceny obce.
/1/ Dvě nebo více obcí se mohou na základě
dohody sloučit v jednu obec, jestliže s tím
souhlasí většina občanů obce
v každé ze slučovaných obcí.
Sloučením obcí vzniká nová
obec, jejíž území tvoří
území slučovaných obcí.
/2/ Sloučení obcí se předem projedná
s okresním úřadem; název nově
vzniklé obce se předem projedná s ministerstvem
vnitra České republiky (dále jen "ministerstvo
vnitra"). Patří-li slučované
obce do více okresů, je třeba k jejich sloučení
souhlasu vlády, která současně rozhodne,
do kterého okresu slučovaná obec patří.
/3/ Práva a závazky slučovaných obcí
přecházejí na nově vzniklou obec dnem
jejího vzniku.
/4/ Dohoda o sloučení obcí musí obsahovat
den vzniku sloučené obce, její název
a sídlo jejích orgánů.
/1/ Obec se může rozdělit na dvě nebo
více obcí. O rozdělení obce rozhoduje
ministerstvo vnitra na návrh obce. Návrh obec podá
na základě výsledků místního
referenda.
/2/ Návrh na rozdělení obce může
ministerstvo vnitra zamítnout jen tehdy, pokud by nově
vzniklé obce nemohly plnit úkoly podle tohoto zákona.
/3/ Rozhodnutí o rozdělení obce musí
obsahovat názvy nově vzniklých obcí,
rozdělení majetku, finančních prostředků,
ostatních práv a závazků, organizací
a zařízení obce.
Sloučení a rozdělení obcí lze
provést pouze k počátku kalendářního
roku.
/1/ Obce se mohou na základě dohody sdružovat
ve svazky obcí, které jsou právnickou osobou.
Obce, které vstoupí do svazku obcí, se mohou
zříci ve prospěch tohoto svazku části
svých práv samostatně spravovat místní
záležitosti. Mohou na svazek obcí převést
i svůj majetek a finanční prostředky.
/2/ Obce mohou vstoupit do svazku obcí nebo z něj
vystoupit, jestliže s tím souhlasí většina
občanů obce z každé obce, která
do svazku vstupuje nebo z něj vystupuje.
/1/ Při vystoupení ze svazku obcí musí
být předem vypořádány finanční
a majetkové otázky. Dnem vystoupení ze svazku
obcí se obec stává subjektem všech práv
a povinností, kterých se při vstupu do svazku
obcí zřekla v jeho prospěch, pokud tato práva
a povinnosti již nezanikly.
/2/ Podrobnosti o postavení a úkolech svazku obcí
a vztahy obcí sdružených v tomto svazku stanoví
statut svazku obcí.
/1/ Obec spravuje své záležitosti samostatně
(dále jen "samostatná působnost").
/2/ Při výkonu samostatné působnosti
se obec řídí jen zákony a obecně
závaznými právními předpisy
vydanými k jejich provedení.
/1/ Při výkonu samostatné působnosti
obec zabezpečuje hospodářský, sociální
a kulturní rozvoj svého územního obvodu,
ochranu a tvorbu zdravého životního prostředí
a uspokojování sociálních a kulturních
potřeb občanů obce zejména tím,
že
a/ samostatně hospodaří se svým majetkem,
b/ zakládá a zřizuje organizace a zařízení,
popřípadě je ruší,
c/ účastní se podnikatelské činnosti
právnických a fyzických osob,
d/ zaujímá stanoviska k záměrům
jiných orgánů a organizací, pokud
se dotýkají života obce,
e/ zabezpečuje místní záležitosti
veřejného pořádku,
f/ spravuje předškolní zařízení,
základní školu a zařízení
jí sloužící,
g/ spravuje a udržuje místní komunikace a veřejné
osvětlení, zajišťuje čistotu města
a odvoz pevných domovních odpadů a jejich
nezávadnou likvidaci,
h/ činí další opatření
stanovená zákony.
/2/ Dále obec může
a/ zakládat a zřizovat organizace sloužící
k uspokojování potřeb více obcí
v dohodě s nimi,
b/ spravovat zdravotnická, kulturní a sportovní
zařízení, ústavy sociální
péče a další zařízení
sloužící k uspokojování potřeb
občanů,
c/ zřizovat střední školy, lidové
školy umění a jazykové školy a
zajišťovat jejich činnost, nestanoví-li
zvláštní zákon jinak.
/1/ Právnické a fyzické osoby, s výjimkou
státních orgánů, potřebují
souhlas obce k umístění své provozovny
nebo její části na území obce.
/2/ Udělení souhlasu podle odst. 1 nemůže
být odmítnuto, s výjimkou případu,
jestliže by umístěním provozovny nebo
její části mohlo dojít k vážnému
narušení životního prostředí
v obci.
/3/ Souhlas obce si právnické a fyzické osoby
musí obstarat ještě před zahájením
stavby nebo před uzavřením dohody o koupi
nebo nájmu nemovitosti nebo její části,
v níž má provozovna nebo její část
provozovat svoji činnost.
/1/ Obec může k plnění svých
úkolů vydávat pro svůj územní
obvod obecně závazná nařízení.
/2/ Obecně závazná nařízení
musí být v souladu se zákony a obecně
závaznými právními předpisy
vydanými k jejich provedení.
/3/ Obecně závazné nařízení
musí být vyhlášeno. Vyhlášení
se provede tak, že se obecně závazné
nařízení vyvěsí na úřední
desce obecního úřadu na dobu 15 dnů.
Dnem vyhlášení obecně závazného
nařízení je první den jeho vyvěšení
na úřední desce. Tento způsob vyhlášení
je podmínkou platnosti obecně závazného
nařízení. Kromě toho se obecně
závazné nařízení uveřejní
způsobem v obci obvyklým.
/4/ Obecně závazné nařízení
nabývá účinnosti patnáctým
dnem následujícím po dni jeho vyhlášení,
pokud v něm není stanoven pozdější
počátek účinnosti. Ve výjimečných
případech, kdy to vyžaduje naléhavý
obecný zájem, může obecně závazné
nařízení nabýt účinnosti
již dnem vyhlášení. Tato skutečnost
v něm musí být uvedena.
/5/ Obecně závazná nařízení
musí být každému přístupna
u obecního úřadu v obci, která je
vydala.
Obce mohou k obhajobě svých práv a zájmů
vytvářet sdružení. Obce mají
právo navazovat partnerské vztahy a spolupracovat
s obcemi jiných států a být členem
mezinárodních sdružení místních
orgánů.
/1/ Majetkem obce se rozumějí věci, k nimž
má obec vlastnické právo, a dále majetková
práva, jichž obec nabyla.
/2/ Obec hospodaří s věcmi, které
jsou jejím vlastnictvím a majetkovými právy.
Obec má právo majetek, se kterým hospodaří,
držet, užívat jej a nakládat s ním
v souladu s potřebami rozvoje svého územního
obvodu.
/3/ Obec může hospodařit též s
majetkem jiných právnických nebo fyzických
osob, a to na základě smlouvy uzavřené
v souladu s obecně závaznými právními
předpisy.
/1/ Obec sestavuje svůj rozpočet a hospodaří
podle něj. Rozpočet sestavuje na příslušný
kalendářní rok a vyúčtování
výsledků svého hospodaření
provede do tří měsíců po skončení
kalendářního roku.
/2/ Obec může zřizovat trvalé nebo dočasné
účelové fondy.
/3/ Příjmy obce tvoří
a/ výnos majetku obce a obecních fondů,
b/ daně podniků založených obcí,
příjmy z činností organizací
a zařízení zřízených
obcí v rozsahu stanoveném zvláštním
zákonem a příjmy z vlastní podnikatelské
činnosti obce,
c/ místní daně, dávky a poplatky,
d/ podíly na daních odváděných
do státního rozpočtu a přirážky
k těmto daním v rozsahu stanoveném zvláštním
zákonem,
e/ úvěry, půjčky a návratné
výpomoci,
f/ sdružené prostředky, dary, výnosy
sbírek a loterií a jiné nahodilé příjmy,
g/ dotace ze státního rozpočtu,
h/ jiné příjmy stanovené obecně
závaznými právními předpisy.
/1/ Obec vede účetnictví o stavu a pohybu
majetku, o příjmech a výdajích a o
finančních vztazích ke státnímu
rozpočtu podle zvláštního právního
předpisu.
/2/ Návrh rozpočtu a vyúčtování
hospodaření za uplynulý kalendářní
rok musí být vhodným způsobem zveřejněny
nejméně 15 dnů, v obcích nad 5 000
obyvatel nejméně 30 dnů, před projednáním
v obecním zastupitelstvu, aby se k němu mohli občané
obce vyjádřit. Připomínky k návrhu
rozpočtu a k vyúčtování hospodaření
za uplynulý rok mohou občané uplatnit bud
písemně ve stanovené lhůtě
nebo ústně na zasedání zastupitelstva.
/1/ Obec vykonává státní správu
v rozsahu stanoveném zvláštními zákony
(dále jen "přenesená působnost").
/2/ Při výkonu přenesené působnosti
se obec řídí zákony a ostatními
obecně závaznými právními předpisy
a v jejich mezích usneseními vlády a směrnicemi
ústředních orgánů státní
správy.
/3/ Zvláštní zákon stanoví způsob
náhrady nákladů, které obcím
vzniknou v souvislosti s výkonem přenesené
působnosti.
Obce v přenesené působnosti vykonávají
státní správu v rozsahu, ve kterém
ji podle zvláštních zákonů vykonávaly
místní národní výbory, popřípadě
městské národní výbory třetí
kategorie, do počátku účinnosti tohoto
zákona. Obce v přenesené působnosti
plní dále úkoly na jednotlivých úsecích
státní správy v rozsahu, který stanoví
zvláštní zákony.
/1/ Pokud obec není schopna sama zabezpečit řádný
výkon přenesené působnosti podle §
23 a nevstoupí do správního svazku obcí
ani neuzavře dohodu o zabezpečení výkonu
přenesené působnosti jinou obcí, určí
okresní úřad, že tuto působnost
bude vykonávat pověřený obecní
úřad.
/2/ Jakmile bude obec schopna sama zabezpečit řádný
výkon přenesené působnosti, okresní
úřad své opatření učiněné
podle odst. 1 zruší.
/1/ Na základě zmocnění v zákoně
a v jeho mezích může obec vydávat obecně
závazná nařízení ve věcech
patřících do přenesené působnosti.
/2/ Pro vydávání obecně závazných
nařízení podle ost. 1 platí ustanovení
§ 17 odst. 2 až 5.
/1/ Města uvedená v § 3 přijmou statut,
ve kterém stanoví zejména
a/ území jednotlivých městských
obvodů,
b/ úkoly zastupitelstva města, rady města
a jejích orgánů, a to jak v samostatné,
tak v přenesené působnosti,
c/ úkoly obvodních zastupitelstev, obvodních
rad a jejich orgánů v samostatné působnosti
svěřené obvodům zastupitelstvem města
a úkoly v přenesené působnosti,
d/ vzájemné vztahy mezi orgány města
a městských obvodů a v dohodě s úřadem
města i vztahy úřadu města a úřadů
městských obvodů.
/2/ Statut města schvaluje zastupitelstvo města.
Samosprávu uskutečňují občané
obce prostřednictvím obecního zastupitelstva
a jeho orgánů a prostřednictvím místního
referenda.
/1/ Místní referendum vyhlašuje obecní
zastupitelstvo
a/ jedná-li se o sloučení obcí nebo
o návrh na rozdělení obce nebo o vstup do
svazku obcí a výstup z něho,
b/ požádá-li o to alespoň jedna třetina
členů obecního zastupitelstva nebo jedna
desetina občanů obce starších 18 let.
/2/ Místní referendum nelze vyhlásit, pokud
ve věci již bylo rozhodnuto orgány obce.
/3/ Občané obce musí být současně
s vyhlášením místního referenda
informováni o návrhu, o kterém mají
rozhodnout. V místním referendu občan vyjádří,
zda je pro návrh nebo proti němu. Návrh je
přijat, jestliže s ním vyjádří
souhlas většina občanů obce. Rozhodnutí
místního referenda provede obecní zastupitelstvo.
/4/ Návrh na rozdělení obce lze podat jen
tehdy, jestliže s tím vyslovila v místním
referendu souhlas většina občanů v té
části obce, která se má stát
samostatnou obcí. V tomto případě
postačí vyhlásit místní referendum
v této části obce.
/5/ Při místním referendu se přiměřeně
použijí příslušná ustanovení
zákona České národní rady o
volbách do zastupitelstev v obcích.
/1/ Obecní zastupitelstvo je složeno z členů
zastupitelstva jejichž počet na každé
volební období stanoví v souladu s tímto
zákonem obecní zastupitelstvo před vyhlášením
voleb.
/2/ Funkci obecního zastupitelstva plní
a/ ve městě městské zastupitelstvo,
b/ ve městě uvedeném v § 3 zastupitelstvo
města,
c/ v obvodu města uvedeného v § 3 obvodní
zastupitelstvo v rozsahu mu svěřeném.
Obecní zastupitelstvo při stanovení počtu
členů zastupitelstva přihlédne zejména
k počtu obyvatel a velikosti územního obvodu
obce. Počet členů stanoví tak, aby
obecní zastupitelstvo mělo
a/ v obcích do 3 000 obyvatel | 5 - 15 členů, |
b/ v obcích nad 3 000 do 20 000 obyvatel | 10 - 30 členů, |
c/ v obcích nad 20 000 do 50 000 obyvatel | 25 - 40 členů, |
d/ v obcích nad 50 000 | 35 - 50 členů, |
e/ ve městech uvedených v § 3 | 50 - 70 členů, |
f/ v obvodech měst uvedených v § 3 | 30 - 70 členů. |
/1/ Člen obecního zastupitelstva nabývá
práv a povinností člena obecního zastupitelstva
zvolením. Platnost volby ověřuje obecní
zastupitelstvo na prvním zasedání, jehož
se člen zastupitelstva zúčastní.
/2/ Člen obecního zastupitelstva skládá
na prvním zasedání obecního zastupitelstva,
jehož se po svém zvolení zúčastní,
slib tohoto znění: "Slibuji, že budu řádně
plnit své povinnosti, hájit zájmy obce a
jejích občanů, zachovávat Ústavu
České republiky i Ústavu České
a Slovenské Federativní Republiky, zákony
a ostatní obecně závazné právní
předpisy."
/3/ Odmítnutí složit slib nebo slib s výhradou
má za následek ztrátu mandátu. Slib
skládá člen obecního zastupitelstva
do rukou předsedajícího zasedání
obecního zastupitelstva. Složení slibu potvrdí
člen obecního zastupitelstva svým podpisem.
/1/ Funkční období člena obecního
zastupitelstva končí dnem uplynutí volebního
období. Funkční období členů
obecního zastupitelstva, kteří jsou členy
obecní rady, končí zvolením nové
obecní rady po volbách do zastupitelstev v obcích.
/2/ Před uplynutím volebního období
zaniká mandát člena obecního zastupitelstva
jeho rezignací na funkci člena obecního zastupitelstva
nebo ztrátou jeho volitelnosti [Zákon ČNR
č. .../1990 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích.].
/1/ Výkon povinností vyplývajících
z funkce člena obecního zastupitelstva se považuje
za výkon veřejné funkce.
/2/ Člen obecního zastupitelstva nesmí být
pro výkon své funkce zkrácen na právech
vyplývajících z jeho pracovního nebo
jiného obdobného poměru.
/1/ Členovi obecního zastupitelstva, který
je pro výkon této funkce dlouhodobě uvolněn
ze svého zaměstnání, se zachovává
pracovní nebo jiný obdobný poměr.
Místo mzdy nebo jiné odměny za práci
mu přísluší od obce odměna stanovená
podle nařízení vlády.
/2/ Členu obecního zastupitelstva, který
není pro výkon své funkce dlouhodobě
uvolněn ze svého zaměstnání,
poskytne zaměstnavatel pro výkon funkce v rozsahu
stanoveném obcí potřebné pracovní
volno s náhradou mzdy. Obec uhradí zaměstnavateli
vyplacenou náhradu ze svých prostředků,
jestliže o to zaměstnavatel před uvolněním
požádá. Členům obecního
zastupitelstva, kteří nejsou v pracovním
nebo v jiném obdobném poměru, poskytne obec
přiměřenou odměnu stanovenou podle
nařízení vlády.
/3/ Členům obecního zastupitelstva uvedeným
v odst. 2 může obec poskytnout za výkon funkce
ještě odměnu stanovenou podle nařízení
vlády.
Náhrada skutečných výdajů,
které členovi obecního zastupitelstva vzniknou
v souvislosti s výkonem jeho funkce, mu náleží
podle předpisů platných pro pracovníky
v pracovním poměru.
/1/ Člen obecního zastupitelstva má při
výkonu své funkce právo
a/ předkládat obecnímu zastupitelstvu návrhy,
b/ vznášet dotazy, připomínky a podněty
na obecní radu a její jednotlivé členy,
na další orgány obce a vedoucí organizací
a zařízení, které obec založila
nebo řídí; odpověď na ně
mu musí být dána bezodkladně, a nejpozději
však do 30 dnů,
c/ požadovat od pracovníků obecního
úřadu a od státních orgánů,
informace ve věcech, které souvisejí s výkonem
jeho funkce.
/2/ Státní orgány jsou povinny zabývat
se dotazy, připomínkami a podněty člena
obecného zastupitelstva a informovat ho o jejich vyřízení.
Člen obecního zastupitelstva je povinen zúčastňovat
se zasedání obecního zastupitelstva, popřípadě
obecní rady a komise, je-li jejich členem, a plnit
úkoly, které mu tyto orgány uloží.